Ny uppdatering?
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 06 december 2008 - 07:57
Ny uppdatering?
Postad 06 december 2008 - 10:16
Jag har upptäckt att när man höjer/sänker volymen så ligger inte popup-volym fönstret kvar i TV-rutan lika länge som förr.. Om den alls dyker upp. Det är lite olika. Den verkar oxå lite känsligare än förr.
Ny uppdatering?
Ingen ny uppdatering. Det är nog snarare så att boxen har hamnat i nåt skumt tillstånd. Jag har själv upplevt ett dylikt beteende flera gånger, men det går till sig om man startar om boxen. Så prova att starta om så skall du se att volymindikatorn kommer tillbaka på samma sätt som den brukar.
/Peter Cigéhn
Grannen har en tidig 1510 box och jag har en av de sista innan Telia gick över till 1910. Gillar inte alls hans box, den känns trög och seg i menyerna, man märker det självklart mest vi kanalbytena. Min däremot är hur smidig som helst. Så det verkar vara skillnad på 1510 boxarna också. Bildkvalitén kan jag dock inte se någon skillnad på.
I och med att 1910:an har en något snabbare processor än vad 1510:an har så borde också menyerna och användargränsnittet upplevas lite snabbare på 1910:an. Jag har dock ingen uppfattning om hur stor skillnad det kan vara eftersom jag själv bara har använt 1510:an.
/Peter Cigéhn
Postad 06 december 2008 - 13:18
I och med att 1910:an har en något snabbare processor än vad 1510:an har så borde också menyerna och användargränsnittet upplevas lite snabbare på 1910:an. Jag har dock ingen uppfattning om hur stor skillnad det kan vara eftersom jag själv bara har använt 1510:an.
/Peter Cigéhn
Jo men vi har båda 1510 boxar bara det att han har en äldre och jag en utav de sista innan 1910 introducerades.
Förutom skillnad på processorn som du nämnde var det inte olika storlek på internminnet mellan 1510 och 1910 också? har för mig dock att här hade 1510 det bättre alternativet, dvs större.
Redigerat av Unregistered31511, 06 december 2008 - 13:18.
Postad 06 december 2008 - 13:25
Kollade just Telias utbud och jag kan inte hitta nyhetskanalen CNBC?
Redigerat av Neophasis, 06 december 2008 - 13:26.
Postad 06 december 2008 - 13:50
Man kan ju gå in i en grundinställningsmeny genom att hålla infoknappen intryckt under uppstart av boxen.
Där kan man välja utsignal till tv:n. Vilken ska man välja till en PX80 ? Jag använder HDMI kabel mellan box o tv.
720P eller 1080i ?
Tacksam för tips.
Postad 06 december 2008 - 18:45
Jo men vi har båda 1510 boxar bara det att han har en äldre och jag en utav de sista innan 1910 introducerades.
Förutom skillnad på processorn som du nämnde var det inte olika storlek på internminnet mellan 1510 och 1910 också? har för mig dock att här hade 1510 det bättre alternativet, dvs större.
Okej, jag läste uppenbarligen inte ditt inlägg tillräckligt bra och missförstod det helt och hållet. Ursäkta för det.
Att det skulle vara så stor skillnad mellan olika generationer av 1510:an verkar märkligt. Jag har själv tre olika generationer av 1510 boxar: en Kreatel original producerad 2004-09, en mellanvariant med okänt produktionsdatum, men det måste vara en dom absolut första boxarna som producerades av Motorola efter köpet av Kreatel (på lappen på kartongen står det fortfarande Kreatel, men logon på själva boxen är utbytt från Kreatel till Motorola logotypen), samt två stycken Motorola producerad 2007-10. Jag upplever då ingen större skillnad mellan boxarna. Har försökt klocka mina olika boxar då man utför saker med boxen som inte är beroende av någon kommunikation mot nätet och dom verkar vara lika snabba allihopa.
Jag tror att man måste inse att det är så mycket med boxarna som är beroende på vad som händer i Telias nät också. Ta bara kanalbytet. Visst är tiden det tar att byta kanal beroende på boxen, men en stor del av tiden det tar att byta kanal är ju beroende på hur snabbt nätet kan ställa om distributionen av multicastströmmarna för den nya kanalen du byter till. Det här är ju helt beroende av nättopologi och hur "populär" den kanal du byter till är. Om du byter till en kanal som absolut ingen annan tittar på så tar det rätt lång tid innan multicastströmmen dyker upp hemma hos dig. Byter du till en kanal som grannen tittar på så är distributionen i princip redan hemma hos dig och kanalbytet går snabbare.
Detta är en fundamental skillnad mot t ex marksänd digital-TV då alla kanaler hela tiden distribueras till boxen. Då är det enbart boxen själv som kommer avgöra hur lång tid ett kanalbyte tar. Men för IPTV så är man även beroende på vad som händer i nätet och man kan inte "skylla" enbart på boxen om det tar lång tid att byta kanal.
Så att du upplever skillnad i tiden det tar att byta kanal hemma hos dig jämfört med hos din kompis så tror jag mer på att du och din kompis upplever skillnader i nättopologi och hur routrar och dylikt beter sig i nätet där ni är anslutna, dvs det tar helt enkelt längre tid att "ställa om nätet" för att distribuera den nya kanalen hos din kompis än vad det gör hemma hos dig. Detta känns som en mer naturlig förklaring än att ni har olika generationer av 1510 boxar.
/Peter Cigéhn
PS. Både 1510:an och 1910:an har enligt specen 128 MB minne. Det som diskuterats tidigare i tråden var att plattformsprogramvaran för 1910:an är större och tar mer plats än plattformsprogramvaran till 1510:an. Detta gör att det nog kan bli mindre plats över för GUI-programvaran och andra applikationer i 1910:an än vad det är i 1510:an. DS.
Postad 06 december 2008 - 18:50

Måste säga att de är riktigt hjälpsamma på supporten.
Passade även på att bli kopplae till Digital-TV´s kundtjänst och frågade om jag kunde lägga till Viasat Sport till mitt kanalpaket. Inga problem sa killen jag pratade med och 5 min senare kunde jag kolla på Viasat.
Jag blir bara mer nöjd ju längre tiden går med Telia som leverantör av TV och bredband (telefon får jag utvärdera).
MVH Kribban
P.S Jag hade en Netgear router innan som jag inte behöver längre. Vad kan jag ha den till nu?
Kan man använda den som en switch?
Redigerat av kribban, 06 december 2008 - 21:09.
Postad 06 december 2008 - 20:41
Förstår inte varför dom inte introducerar HD nån gång, bandbredden finns ju eftersom man bara ser en kanal åt gången med IPTV och en HD kanal tar runt 10-15Mbps, nu kollade jag på Satcodx och Canal Film HD kör bara runt 10Mbps via satellit så det finns ju bandbredd mer än över.
Kollade just Telias utbud och jag kan inte hitta nyhetskanalen CNBC?
Hmm. Vet inte riktigt om jag litar på Satcodx. Enligt deras grafer hade samtliga kanaler runt 16 Mbit per HD-kanal fram till sommaren. Efter sommaren gick de ned till mellan 2 och 4 Mbit och 1 december ökade dom till runt 10 Mbit. Jag gissar att det inte riktigt är rätt siffror som presenteras?
Ovan gäller samtliga, förutom SVT HD som har hoppade tillbaka på 16 Mbit igen.
TV1000 HD Graf
SVT HD Graf
Ska 16 Mbit fram över mitt ADSL kan jag säga tack och adjö till någon form av surfmöjlighet medans TV:n står på.
Postad 06 december 2008 - 22:01
Japp, går utmärkt att använda den till switch. Det du måste göra är att slå av IP utdelningen (DHCP) i den sen är det lugna puckar.P.S Jag hade en Netgear router innan som jag inte behöver längre. Vad kan jag ha den till nu?
Kan man använda den som en switch?
Redigerat av orkaorka, 06 december 2008 - 22:02.
Postad 07 december 2008 - 09:20
Nu har jag haft problem med min digigitaltv i över en månad nu och måste få fråga om det är någon mer som har problem med sin bild resp. ljud?
Det började med min gamla 1510-box, bilden blev pixlig och det gick segt (detta tror jag beror på div uppgraderinger ov box?) och sen gick ena ljudkanalen bort, då felanmälde jag detta och fick en ny 1910-box, men slutade detta där? Icke...
Nu började istället bilden och ljudet att bli hackig (stundtals) , samt ett väldigt obehagligt blixtljud som kommer ibland vid kanalbyte, detta verkar förekomma mest vid byte av viasats kanaler till de andra eller tvärtom. Jag lyssnar med hörlurar p.g.a min hörselnedsättning, så detta är enormt påfrestande att höra detta blixtlud, även om man vet att det kanske kommer.
Som sagt jag har felanmält detta , men nu har inte supporten svarat på ett par dagar.
Jag har gått igenom allt hos mig, bytt modemet, splitter, nätverkskabel, jack, sett över skarva, stängt av trådlösa tel. rm.m, men inget tycks hjälpa Har t.om kopllat in min 1510-box en kortare period och då uppträder inte dessa störningar
Jag har haft Telias digitaltv i ett par år nu och har varit otroligt nöjd, tills nu
Jag hoppas att ni inte ser detta som en klagoinlägg, utan jag vill bara få veta om detta fenomen förekommer hos fler användare?.
Sen vill jag passa på att tacka Cigehn och ni andra för all den information ni besitter och vidarebefodrar ang. Telias digitaltv till oss här på forumet. Tack!
Mvh
cege
Postad 07 december 2008 - 13:32
Har inte kopplat prylarna än då min tv är på reperation. Nämde till damen på telia att jag har stadsnät i fastigheten (mkb malmö) och att de hade varit mycket smidigare att koppla allt genom de uttaget då de sitter i vardagsrummet och tele jacket sitter i hallen. hon tyckte också det lät smidigare att gå genom stadsnätet och på peka att det skulle bli billigare och bättre då digital tv funktionen inte sänker hastigheten på intenet vid surf och tv-tittande genom sadsnät. så damen skulle kolla upp om det gick att byta tjänsten från adsl till stadsnät 10-10mbit/s . Står på telias hemmsida att erbjudandet gäller även stadsnät och fiber kunder så jag ser inte varför jag inte skulle få byta.
Nu till mina frågor i denna uber bra mega tråden om telias tjänst.
Hur kopplar jag för att få bästa resultat? Har nämligen bara en fjuttig HDMI ingång på tv´n och en massa aparater som vill dela på den ^^.
Xbox360 (har dock kört den genom component)
nya hemmabio paketet
datan (för uppspelning av x264 filmer/serier)
digitalboxen
Blir det bättre bild när jag kopplar digital boxen genom hdmi har inga hd kanaler ändå? eller räcker det med scart anslutningen?
Hur kopplas den här Ruckusen? är det något som kopplas till datan sen vidare till digitalboxen eller hur funkar det? hade varit skönt att slippa dra en mega nätverkskabel genom hela lägenheten (om jag nu måste köra adsl)
Det borde ju gå att streama media (musik o annat kul) genom gateway och ruckusen från datan till tv´n är det någon som testat och tror ni det hade funkat med HD saker?
Ha en fortsatt trevlig 2dra advent
CaptainC
Postad 07 december 2008 - 13:59
Fick mina prylar från telia i fredags dock saknades Ruckusen och hemmabio paketet, den jätte trevliga kvinnan på telia kunde dock inte svara på varför det inte skickats till mej men skulle kolla upp saken och återkomma i morgon (Måndag).
Har inte kopplat prylarna än då min tv är på reperation. Nämde till damen på telia att jag har stadsnät i fastigheten (mkb malmö) och att de hade varit mycket smidigare att koppla allt genom de uttaget då de sitter i vardagsrummet och tele jacket sitter i hallen. hon tyckte också det lät smidigare att gå genom stadsnätet och på peka att det skulle bli billigare och bättre då digital tv funktionen inte sänker hastigheten på intenet vid surf och tv-tittande genom sadsnät. så damen skulle kolla upp om det gick att byta tjänsten från adsl till stadsnät 10-10mbit/s . Står på telias hemmsida att erbjudandet gäller även stadsnät och fiber kunder så jag ser inte varför jag inte skulle få byta.
Nu till mina frågor i denna uber bra mega tråden om telias tjänst.
Hur kopplar jag för att få bästa resultat? Har nämligen bara en fjuttig HDMI ingång på tv´n och en massa aparater som vill dela på den ^^.
Xbox360 (har dock kört den genom component)
nya hemmabio paketet
datan (för uppspelning av x264 filmer/serier)
digitalboxen
Blir det bättre bild när jag kopplar digital boxen genom hdmi har inga hd kanaler ändå? eller räcker det med scart anslutningen?
Hur kopplas den här Ruckusen? är det något som kopplas till datan sen vidare till digitalboxen eller hur funkar det? hade varit skönt att slippa dra en mega nätverkskabel genom hela lägenheten (om jag nu måste köra adsl)
Det borde ju gå att streama media (musik o annat kul) genom gateway och ruckusen från datan till tv´n är det någon som testat och tror ni det hade funkat med HD saker?
Ha en fortsatt trevlig 2dra advent
CaptainC
Kan du få just Telia via MKB-stadsnätet då? Jag tvivlar.
Kör 360 via komponent.
Dator via VGA.
Koppla sedan digitalbox->hembioförstärkare->tv via HDMI (förutsatt din förstärkare tillåter det).
Postad 07 december 2008 - 19:45
Kan du få just Telia via MKB-stadsnätet då? Jag tvivlar.
Jo jag kan få telia via stadsnätet 10 Mbit/s varianten.
Tack för kopplings tipset.
Postad 07 december 2008 - 19:49
Kolla så att de erbjuder tv via det nätet också, är inte säker på att de gör det i (alla) stadsnät.
Postad 07 december 2008 - 19:52
Att du kan få surfa-på-nätet-tjänsten verkar stämma bra om man kollar in följande sida. Men frågan är om du kan få titta-på-TV-tjänsten? Vad jag har förstått så måste man ha Telia FiberLan, och inte Telia Stadsnät, för att kunna få titta-på-TV-tjänsten. Men du får gärna informera vidare om du verkligen kommer att få tillgång till titta-på-TV-tjänsten, eller om det enbart är surfa-på-nätet-tjänsten du kommer att kunna få tillgång till via nätverksuttaget.
/Peter Cigéhn
Postad 07 december 2008 - 21:37
Att du kan få surfa-på-nätet-tjänsten verkar stämma bra om man kollar in följande sida. Men frågan är om du kan få titta-på-TV-tjänsten? Vad jag har förstått så måste man ha Telia FiberLan, och inte Telia Stadsnät, för att kunna få titta-på-TV-tjänsten. Men du får gärna informera vidare om du verkligen kommer att få tillgång till titta-på-TV-tjänsten, eller om det enbart är surfa-på-nätet-tjänsten du kommer att kunna få tillgång till via nätverksuttaget.
/Peter Cigéhn
Telia tanten va inte helt säker på att det skulle funka så hon skulle kolla upp det med stadsnät´s kundtjänst åt mej, Kollar man under fråger&svar längst ner här http://www.telia.se/...se_entre_yta1_2 så står det följande:
# Gäller erbjudandet även för mig som har, eller kan få, bredband från Telia via nätverksuttaget?
Ja, det gör det. Beställ och läs mer om erbjudandet och villkoren på sidorna om Telia Bredband FiberLan och Telia Bredband Stadsnät »
dock står de inget om man klickar vidare på länken.
Funkar det så hade det varit smidigare men det gör inte så mycket om jag inte kan få tjänsten via stadsnät va ju inställd på adsl från början. kommer visserligen få mycket sämre bredband men sparar 400 i månaden på denna tjänst.
Postad 07 december 2008 - 22:08
Telia tanten va inte helt säker på att det skulle funka så hon skulle kolla upp det med stadsnät´s kundtjänst åt mej, Kollar man under fråger&svar längst ner här http://www.telia.se/...se_entre_yta1_2 så står det följande:
# Gäller erbjudandet även för mig som har, eller kan få, bredband från Telia via nätverksuttaget?
Ja, det gör det. Beställ och läs mer om erbjudandet och villkoren på sidorna om Telia Bredband FiberLan och Telia Bredband Stadsnät »
dock står de inget om man klickar vidare på länken.
Funkar det så hade det varit smidigare men det gör inte så mycket om jag inte kan få tjänsten via stadsnät va ju inställd på adsl från början. kommer visserligen få mycket sämre bredband men sparar 400 i månaden på denna tjänst.
Man kan ju tolka det som man vill, men läser man vidare på sidan du refererar till så man läsa direkt under rutan med beskrivningen om Telia FiberLan:
Övriga tjänster som du kan kombinera med fiberlan är bredbandstelefoni, digital-tv eller om du vill köpa till en fast ip-adress som är en fördel om du spelar online.
Läser under rutan för Telia Stadsnät så står det "bara":
Du kommer snabbt igång, surfar hur mycket du vill till ett fast pris och får tillgång till ett av Sveriges mest driftsäkra bredband.
Det står i och för sig ingenting utryckligen om vad som inte funkar i Stadsnät, men i och med att det inte nämns nånting om TV där (vilket det däremot gör för FiberLan) så kan man ju dra vissa slutsatser.
Dessutom så om man klickar vidare på FiberLan rutan så kommer man till följande sida där det utryckligen omnämns det pågående triple-play erbjudandet med hemmabiopaketet.
Klickar man vidare på Stadsnät så finns ingen dylik information att finna, utan bara en lista på de 30 stadsnät som Telia finns i, varav MKB i Malmö är ett.
Men som sagt var: Om du nu lyckas få digital-TV via stadsnätet hos MKB så får du gärna informera oss övriga vad som faktiskt gäller.
/Peter Cigéhn
Postad 07 december 2008 - 22:20
Postad 08 december 2008 - 07:59
Jag har upptäckt att när man höjer/sänker volymen så ligger inte popup-volym fönstret kvar i TV-rutan lika länge som förr.. Om den alls dyker upp. Det är lite olika. Den verkar oxå lite känsligare än förr.
Ny uppdatering?
Får väl citera mig själv....
Nånting har Telia gjort. Kanalbytena går mycket fortare. FÖR fort. Om jag skall växla till kanal 23 så hinner den byta till kanal 2 å sen direkt till kanal 3. Den byter till 2 innan jag hinner trycka 3. Dock utan att bilden kommer upp det tar fortafarande lika lång tid ungefär.
Å jag är inte en senil gammal reumatisk pensionär som har långsamma fingrar.
Postad 08 december 2008 - 08:36
Nånting har Telia gjort. Kanalbytena går mycket fortare. FÖR fort. Om jag skall växla till kanal 23 så hinner den byta till kanal 2 å sen direkt till kanal 3. Den byter till 2 innan jag hinner trycka 3. Dock utan att bilden kommer upp det tar fortafarande lika lång tid ungefär.
Det där händer med jämna mellanrum, starta om boxen. Något har blivit fel.
Postad 08 december 2008 - 08:41
Som jag redan svarade på ditt inlägg tidigare i tråden får boxen ibland frispel och hanteringen av timeouter, typ då den skall vänta på nästa knapptryckning för att byta kanal, visa volymindikatorn en stund på skärmen osv, slutar att fungera. Avhjälps genom att slå av och på boxen.
Är du helt säker på att detta beteende kvarstår efter det att du startat om boxen?
/Peter Cigéhn
Postad 08 december 2008 - 12:26
Det där händer med jämna mellanrum, starta om boxen. Något har blivit fel.
Det där känner jag mycket väl igen jag också! Måste starta om min box någon gång i månaden. Ibland matar den, som för dig, in siffrorna för fort. Ibland får jag inte upp info om pågående program. Ibland visar nästkommande program (i den nedre info-rutan) samma som pågående program. Etc. En omstart har alltid återställt beteendet till det normala.
Postad 08 december 2008 - 12:31
Som jag redan svarade på ditt inlägg tidigare i tråden får boxen ibland frispel och hanteringen av timeouter, typ då den skall vänta på nästa knapptryckning för att byta kanal, visa volymindikatorn en stund på skärmen osv, slutar att fungera. Avhjälps genom att slå av och på boxen.
Är du helt säker på att detta beteende kvarstår efter det att du startat om boxen?
/Peter Cigéhn
Sorry, att jag inte läste ditt tidigare svar. Missade det, du hade ju svarat 2 i samma.
Iaf, jag är inte säker på att jag vill starta om den för vissa av "funktionerna" som den nu lagt sig till är bra. Popup-fönstrena ligger inte kvar lika länge exempelvis.
Men det är lika på båda boxarna vi har så jag fattar inte varför....
Postad 08 december 2008 - 12:58
Sorry, att jag inte läste ditt tidigare svar. Missade det, du hade ju svarat 2 i samma.
Iaf, jag är inte säker på att jag vill starta om den för vissa av "funktionerna" som den nu lagt sig till är bra. Popup-fönstrena ligger inte kvar lika länge exempelvis.
Men det är lika på båda boxarna vi har så jag fattar inte varför....
Jag har en teori (som jag inte alls kan bekräfta) om varför det beter sig lika på båda boxarna. Jag misstänker nämligen att det som händer då boxen hamnar i det här läget då timeouter börjar bete sig underligt (dvs popuper är uppe kortare tid, volymindikeringen är uppe kortare tid, du får kortare tid på dig att mata in kanalnummer med fler än en siffra, och man får även problem att att man inte kan sätta "röda pluttar" på programmen, dvs aktivera programpåminnelsen heller), är att den klockinformation som kontinuerligt skickas ut till boxen har gjort ett "skutt" eller liknande.
Jag har själv erfarenhet av att utveckla olika komplexa telekomsystem och där har jag varit med om just problematiken att just hantera justeringen av klockan. Om du i denna typ av system helt plötsligt antingen ställer om klockan framåt eller bakåt i tiden så börjar det mesta att bete sig oerhört underligt, t ex timeouter. Det enda sättet att att justera klockan med små, små steg i den riktning som klockan skall justeras.
Jag misstänker helt enkelt att Telia har justerat klockan centralt och därmed så börjar alla boxar att bete sig underligt (tills nästa gång man startar om dom vill säga). Det är också därför som du ser samma (underliga) beteende på båda dina boxar. Om jag vore Telia så skulle jag ta det väldigt försiktigt med hur klockan hanteras och ställs om centralt och hur den sedan distribueras ut till alla boxar...

Jag kan ju också vara totalt ute i det blå med mina teorier, så ta ovanstående beskrivningar med en nypa salt.

/Peter Cigéhn
Postad 08 december 2008 - 17:05
Postad 08 december 2008 - 22:43
Kan man koppla en extern hårddisk via USB till boxen så att man kan spela in på den?
Nej, USB-porten är inte aktiverad.
/Andreas
Postad 09 december 2008 - 08:03
Jag har en teori (som jag inte alls kan bekräfta) om varför det beter sig lika på båda boxarna. Jag misstänker nämligen att det som händer då boxen hamnar i det här läget då timeouter börjar bete sig underligt (dvs popuper är
...
Det är också därför som du ser samma (underliga) beteende på båda dina boxar. Om jag vore Telia så skulle jag ta det väldigt försiktigt med hur klockan hanteras och ställs om centralt och hur den sedan distribueras ut till alla boxar...![]()
Jag kan ju också vara totalt ute i det blå med mina teorier, så ta ovanstående beskrivningar med en nypa salt.![]()
/Peter Cigéhn
En omstart löste "problemet". Nu är menyerna långsamma igen men jag hinner iaf skriva in 2-siffriga kanalplatser innan byten.
Postad 09 december 2008 - 09:19
Postad 09 december 2008 - 09:33
128 sidor...Nu med det nya kod systemet(utan Telias kort) borde det väl vara möjligt för oss med HTPC att kunna logga in och köra IPTV genom datorn, också Telias. Finns det någon som lyckats? Vad är orsaken till att det inte går(om så skulle vara fallet)? Om det går kan någon lägga ut en utförlig beskrivning på hur man lyckats få till detta?
Jag vet inte riktigt vad det är som gör att du drar slutsatsen att det borde fungera bara för att Telia har gått över från hårdvarubaserad dektryptering (via fysiska programkort) till programvarubaserad dektrypering (utan fysiska programkort). Kanalerna är fortfarande lika krypterade som tidigare, så det är fortfarande inte möjligt att plocka in dom i en HTPC (visst, de okrypterade kanalerna som SVT:s kanaler samt TV4 går säkert alldeles utmärkt att få in med en liten insats).
Du kan kanske fråga vidare i tråden Telia IP-TV in i HTPC? där kanske det finns någon som har mer konkreta svar att ge. Dock har den tråden varit rätt död på senaste tid, så förhoppningen att få ett svar kanske är rätt liten.
/Peter Cigéhn
Postad 09 december 2008 - 11:58
Jag har en gammal 1510 box som ligger och samlar damm men nu funderar jag på om man kan koppla in den igen och se dom fria kanalerna iaf på den?
/Marcus
Postad 09 december 2008 - 12:05
En liten fråga till er som hängt med ett tag.
Jag har en gammal 1510 box som ligger och samlar damm men nu funderar jag på om man kan koppla in den igen och se dom fria kanalerna iaf på den?
/Marcus
Nej det kan du inte. Varje box måste ha sin egen uppsättning identifikationskod och kontrollkod, dvs sitt eget abonnemang. Telias inloggningsserver håller koll på att det bara finns en box inloggad åt gången med en viss identifikationskod. Om det redan finns en box inloggad med samma koder så kommer boxen inte att komma igång.
/Peter Cigéhn
Postad 09 december 2008 - 13:41
Nej det kan du inte. Varje box måste ha sin egen uppsättning identifikationskod och kontrollkod, dvs sitt eget abonnemang. Telias inloggningsserver håller koll på att det bara finns en box inloggad åt gången med en viss identifikationskod. Om det redan finns en box inloggad med samma koder så kommer boxen inte att komma igång.
/Peter Cigéhn
Det är nog en sanning med modifikation. Jag sitter liksom Cigehn med fiber-lan och där har jag fått ut basabonnemang för de kanaler som ingår i samfälligheten. Eftersom jag har skaffat mig ett annat kanalutbud + extrakort så har jag två boxar som kör de abonnemangen med egna koder plus att jag har mina koder från samfälligheten som gör att jag kan köra igång en tredje och en fjärde box med endast baskanalerna.
Nu framgår det ju tyvärr inte om du kör ADSL eller fiber, så om det skulle gå att få till det hemma hos dig är svårt att svara på.
/A
Postad 09 december 2008 - 13:48
Det är nog en sanning med modifikation. Jag sitter liksom Cigehn med fiber-lan och där har jag fått ut basabonnemang för de kanaler som ingår i samfälligheten. Eftersom jag har skaffat mig ett annat kanalutbud + extrakort så har jag två boxar som kör de abonnemangen med egna koder plus att jag har mina koder från samfälligheten som gör att jag kan köra igång en tredje och en fjärde box med endast baskanalerna.
Nu framgår det ju tyvärr inte om du kör ADSL eller fiber, så om det skulle gå att få till det hemma hos dig är svårt att svara på.
/A
Visst, jag var nog lite otydlig då jag kanske "insinuerade" att man måste ha ett till eget abonnemang. Precis som du säger så kan ju det abonnemanget vara ett som man har fått del av via sin samfällighet/bostadsrättsförening/hyresvärd, dvs ett kollektiv/gruppavtal, där man bor.
Det viktiga är att varje box har sin egen unika uppsättning identifikations och kontrollkod. Sedan om man fått denna identifikationskod/kontrollkod från ett eget personligt abonnemang eller om man har fått identifikationskoden/kontrollkoden från sin samfällighet/bostadsrättsförening/hyresvärd spelar mindre roll.
/Peter Cigéhn
Postad 09 december 2008 - 13:58
Jag bor i en egen villa och sitter på ADSL 2MBit och har inga fler boxar, jag har inte använt den här sedan gratis perioden tog slut i våras men tänkte att det är synd att den bara ligger och skräpar.Det är nog en sanning med modifikation. Jag sitter liksom Cigehn med fiber-lan och där har jag fått ut basabonnemang för de kanaler som ingår i samfälligheten. Eftersom jag har skaffat mig ett annat kanalutbud + extrakort så har jag två boxar som kör de abonnemangen med egna koder plus att jag har mina koder från samfälligheten som gör att jag kan köra igång en tredje och en fjärde box med endast baskanalerna.
/A
I tv-rummet så har jag en "Robert box" och jag tänkte bara att man skulle kunna koppla in den här för att barnen ska kunna se på lite barnprogram.
/Marcus
Postad 09 december 2008 - 17:31
Jag bor i en egen villa och sitter på ADSL 2MBit och har inga fler boxar, jag har inte använt den här sedan gratis perioden tog slut i våras men tänkte att det är synd att den bara ligger och skräpar.
I tv-rummet så har jag en "Robert box" och jag tänkte bara att man skulle kunna koppla in den här för att barnen ska kunna se på lite barnprogram.
/Marcus
Telias "Start" ska du kunna se gratis
http://www.telia.se/...analpaket_start
Postad 09 december 2008 - 23:56
Men det betyder att jag måste anmäla mig till telia för att jag ska få se det gratis ett år.Vad blir det sen då när 12månader har gått, 59:-/mån för nåt som ska vara fritt.Telias "Start" ska du kunna se gratis
http://www.telia.se/...analpaket_start
Då får jag låna en digitalbox av Telia, som jag inte vill för jag har en redan som ligger.
Jag får fri kortavgift i ett år, jag trodde att man inte behövde kort och man kan inte få nåt som inte finns.
Jag betalar ingen engångsavgift, det är ju för snällt av dom.

Jag tycker att dom borde skicka ut dom fria kanalerna utan att man ska behöva anmäla sig, jag har både fast och mobil telfon och ADSL via telia, modem och box som dom har delat ut så varför inte dela ut strömmarna med, (eller vad det nu är för nåt som skickar till min TV)

Ja ja, jag får se vad man hittar på då, jag sitter ju inte i sjön diekt.
Tacksam för svaren
/Marcus
Ps. taskig förkortning på länken du gav, .......analpaket_start

Postad 10 december 2008 - 08:03
Tyckte det var lite dyrt.
Ringde därför Telia å påpekade detta och fick utan problem samma abonemang för halva priset ungefär. Det är kampanjen de kör just nu.
Jag förstår inte Telia, vill de inte ha kontinuerliga kunder? Man borde automatiskt få deras erbjudande om man vill fortsätta. Nu skickar de ju bara räkning å hoppas på det bästa.
Postad 10 december 2008 - 10:23
Fick hem en räkning från Telia igår. Fortsatt abonemang. 129 kr i månaden + tvillingkort och kortavgift.
Tyckte det var lite dyrt.
Ringde därför Telia å påpekade detta och fick utan problem samma abonemang för halva priset ungefär. Det är kampanjen de kör just nu.
Jag förstår inte Telia, vill de inte ha kontinuerliga kunder? Man borde automatiskt få deras erbjudande om man vill fortsätta. Nu skickar de ju bara räkning å hoppas på det bästa.
Innan min gratisperiod tog slut fick i alla fall jag hem ett erbjudande om jag ville byta kanalpaket eller ligga kvar med befintligt Multipaket. I det erbjudandet fick man halvapriset i ett halvår.
Min erfarenhet är nog snarare tvärtom att Telia brukar vara väldigt generösa med att sänka priser osv även för befintliga kunder till skillnad från vissa andra operatörer som skapar nya abonnemang med lägre priser hela tiden, men inte sänker priserna för den befintliga abonnemangsstocken.
/Andreas
Postad 10 december 2008 - 10:29
Men det betyder att jag måste anmäla mig till telia för att jag ska få se det gratis ett år.Vad blir det sen då när 12månader har gått, 59:-/mån för nåt som ska vara fritt.
Då får jag låna en digitalbox av Telia, som jag inte vill för jag har en redan som ligger.
Jag får fri kortavgift i ett år, jag trodde att man inte behövde kort och man kan inte få nåt som inte finns.
Jag betalar ingen engångsavgift, det är ju för snällt av dom.
Jag tycker att dom borde skicka ut dom fria kanalerna utan att man ska behöva anmäla sig, jag har både fast och mobil telfon och ADSL via telia, modem och box som dom har delat ut så varför inte dela ut strömmarna med, (eller vad det nu är för nåt som skickar till min TV)![]()
Ja ja, jag får se vad man hittar på då, jag sitter ju inte i sjön diekt.
Tacksam för svaren
/Marcus
Ps. taskig förkortning på länken du gav, .......analpaket_start
IP-TV systemet är ju inte ett broadcastsystem, därför fungerar det ju inte att bara plugga in utan någon form av abonnemang utan nätet måste ju veta vilken ström den skall skicka till just dig vid varje givet tillfälle samt vilka strömmar som ingår i ditt abonnemang.
Vad jag kan förstå så är det ingen månadsavgift på "Start" så var kommer 59 kr/mån och "gratis 12 månader" ifrån? Orsaken till att krypteringsavgiften finns är bland annat för att VoD-tjänsten är krypterad. Å andra sidan får man ju låna en box gratis av Telia. Tyvärr finns det väl inget i digital-tv sammanhang som är helt gratis, inte en Boxer är ju helt gratis i sin enklaste form eftersom man måste köpa en box.
Mvh
Andreas
Redigerat av hallberg, 10 december 2008 - 10:39.
Postad 10 december 2008 - 11:34
Jag hittade på det med 59 kr/mån och eftersom man fick fri kortavgift 1år så kanske dom kunde börja med att ta betalt startpaketet med då man ändå ska betala kortavgift.IP-TV systemet är ju inte ett broadcastsystem, därför fungerar det ju inte att bara plugga in utan någon form av abonnemang utan nätet måste ju veta vilken ström den skall skicka till just dig vid varje givet tillfälle samt vilka strömmar som ingår i ditt abonnemang.
Vad jag kan förstå så är det ingen månadsavgift på "Start" så var kommer 59 kr/mån och "gratis 12 månader" ifrån? Orsaken till att krypteringsavgiften finns är bland annat för att VoD-tjänsten är krypterad. Å andra sidan får man ju låna en box gratis av Telia. Tyvärr finns det väl inget i digital-tv sammanhang som är helt gratis, inte en Boxer är ju helt gratis i sin enklaste form eftersom man måste köpa en box.
Mvh
Andreas

Tack så mycket för era svar, nu har jag fått lite mera förståelse om hur det funkar och att det inte är så enkelt som man kan tycka att det borde vara.
En i övrigt nöjd Teliakund.
/Marcus
Postad 11 december 2008 - 20:56
Så nu får man kanske hoppa på tåget igen, men först kanske ni kan svara på en fråga.Om du beställer Telia Digital-tv senast 1/1 2009 så får du prova kanalpaket Lagom eller Stor utan extra kostnad i 3 månader! Bindningstiden är 12 månader men skulle du av någon anledning komma på andra tankar kan du under dessa 3 provmånader dra tillbaka din beställning och returnera digitalboxen.
Som jag sagt tidigare så har jag redan en 1510 box, om jag nu tar detta erbjudande så får jag låna en ny box men kan jag koppla in min gamla box och använda den också?
/Marcus
Postad 11 december 2008 - 21:54
När man börjar fundera på digital-tv från Telia och börjar att tala om "trollen" så dimper det ner ett erbjudande i mailboxen.
Så nu får man kanske hoppa på tåget igen, men först kanske ni kan svara på en fråga.
Som jag sagt tidigare så har jag redan en 1510 box, om jag nu tar detta erbjudande så får jag låna en ny box men kan jag koppla in min gamla box och använda den också?
/Marcus
Du kommer sannolikt att få låna en ny box. Varje box oavsett programpaket måste ha ett eget abonnemang med egna identifikationskoder och lösenord. Det gör att du kommer inte att kunna "bara koppla" in din 1510-box i tron att du kommer att kunna se något på den förrän du har registrerat ovanstående koder. Om du inte har koder från t ex ett grundabonnemang i en samfällighetsförening el dyl så är svaret nej. Du kommer inte att kunna använda boxarna samtidigt.
Dessutom verkar det vara så att man gör försök med MPEG-4 kodning och vad jag minns så stödjer inte 1510-boxen MPEG-4 så då har du inte så mycket nytta av den i alla fall. Obs jag kan komma ihåg fel...
Postad 12 december 2008 - 18:18
Sök på hdtv på google
och den översta sponsrade länken blir hdtv - www.telia.se/tv.
Jag personligen ser det som ett dåligt skämt från telia.
Eftersom konkurrenterna nu kommer med hd-pvr boxar och telia inte ens kan leverera acceptabel bild via scart
till min dvd-recorder funderar jag skarpt på att byta leverantör vid bindningstidens slut som är om ett par månader.
ps. Min box har en otrevlig vana att starta om sig själv lite när den känner för det, ca en gång varannan dag
mitt i slutminuterna i en cl-match eller när den kan störa som mest...
Jag är inte i närheten av fjärren och fiber-lanet tappar inte kontakt när boxen får för sig att starta om.
är det nån annan med samma problem eller är min box dålig?
Postad 12 december 2008 - 19:01
Har en gammal elnätverksadapter men den fungerar inte så bra och fungerar inte alls tillsammans med IP-TV. Kommer inte ens förbi första gröna pluppen med den men det fungerar att surfa på samma ställe så det är lite konstigt.
Postad 12 december 2008 - 19:16
Någon som har tips på en billig homeplug som fungerar bra tillsammans med IP-TV.
Har en gammal elnätverksadapter men den fungerar inte så bra och fungerar inte alls tillsammans med IP-TV. Kommer inte ens förbi första gröna pluppen med den men det fungerar att surfa på samma ställe så det är lite konstigt.
Köper du någon billig variant så tigger du om problem, den bör i alla fall vara märkt med 200Mbit. Vill du vara riktigt säker så gå på de Telia säljer själva.
Redigerat av Unregistered31511, 12 december 2008 - 20:17.
Postad 12 december 2008 - 19:44
Jag tänkte komma med ett söktips som kanske roar eller startar spekulationer.
Sök på hdtv på google
Eftersom konkurrenterna nu kommer med hd-pvr boxar och telia inte ens kan leverera acceptabel bild via scart
till min dvd-recorder funderar jag skarpt på att byta leverantör vid bindningstidens slut som är om ett par månader.
ps. Min box har en otrevlig vana att starta om sig själv lite när den känner för det, ca en gång varannan dag
Jag är inte i närheten av fjärren och fiber-lanet tappar inte kontakt när boxen får för sig att starta om.
Det verkar i alla fall inte gå varje gång... Som sponsrad länk fick jag upp netonnet.
Du verkar uppenbarligen ha något fel och sannolikt är det boxen som är problemet. Jag har aldrig varit med om att min box har startat om sig själv. Kontakta supporten.
/Andreas
Postad 12 december 2008 - 20:11
Jag tänkte komma med ett söktips som kanske roar eller startar spekulationer.
Sök på hdtv på google
Kör du via scart förstår jag att bilden är dålig.
Stor skillnad på hdmi. sen har jag en äldre dvd recorder och den har alltid levererat usel bild om man kör signal genom den, är så missnöjd med den, men man har inte råd att bara slänga den för den sakens skull. känns nästan som vhs kvalite fast det är hårddisk och dvd..... jajaoff topic..
Postad 12 december 2008 - 21:45
MVH Kribban
Postad 12 december 2008 - 21:48
Någon annan som inte fick ut något 5.1 ljud på Idol-finalen?
MVH Kribban
Inget 5.1 ljud här heller. Jag betvivlar dock att Telia distribuerar TV4 med 5.1 ljud (jag har aldrig sett några Dolby Digital ljudströmmar distribueras på TV4). Så det var nog Telia som inte vidaredistribuerade TV4 med 5.1 ljudet.
/Peter Cigéhn
Postad 12 december 2008 - 22:33
Inget 5.1 ljud här heller. Jag betvivlar dock att Telia distribuerar TV4 med 5.1 ljud (jag har aldrig sett några Dolby Digital ljudströmmar distribueras på TV4). Så det var nog Telia som inte vidaredistribuerade TV4 med 5.1 ljudet.
/Peter Cigéhn
Det var bara 5.1 ljud på HD sändingen vad jag har märkt
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar