Fyf.... vad jag börja bli trött på det här missfostret till PVR.

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
Startad av
Unregistered5eeb5689
, okt 07 2007 20:49
12255 svar till detta ämne
11 relaterade trådar
Postad 10 december 2008 - 11:13 Fyf.... vad jag börja bli trött på det här missfostret till PVR. ![]() Postad 10 december 2008 - 11:50 Men felet med de tre kanalerna som inte går att få in fanns även på den nya boxen. Antennteknikern trodde ju att det berodde på boxen, vilket det alltså inte var fallet. Skit oxå! Hade gärna fått in BBC HD och Discovery HD ![]() Postad 10 december 2008 - 12:40 För mig försvann BBC HD, Discovery HD, + en del andra HD-kanaler och det var när det snöade ymnigt och det klibbade fast sig minst 1cm blötsnö på lnb'n. Men eftersom du har haft en antenntekniker där så har han säkert kollat upp lnb och kablar. Men för mig låter det som om något begränsar din signalstyrka. Postad 10 december 2008 - 12:57
Hej du, Har en HD-box av den "enkla" modellen från CD och fick hem en utbytes för nån vecka, den hade EXAKT samma problem som den du fick nu, gick i retur till CD´s teknik-avd i Umeå istället för Ljungby... Hade varit intressant o veta hur många boxar som går i retur till Umeå = verkliga feltalet för defekta boxar... När du kontaktar CD så stå på dig, dom kommer att vilja få det till ditt fel och att det är fel på din kabel... KRÄV EN NY BOX MEN SKICKA INTE NÅGON AV DE ANDRA FÖRRÄNS DU FÅTT UTBYTESENHETEN OCH FÅTT DET ATT FUNGERA! Postad 10 december 2008 - 13:00 Antennteknikerna borde ju ha märkt om det var något fel i inställningen kan man ju tycka, en gång tiden så var det en kanal av alla som jag inte fick in och då var det justeringen i höjdled som var något felaktig, någon grad. Övriga gav då bra signalvärden så det finns underligheter. Nima du har väl en sådan där speciell platt antenn, kan det vara något i detta som gör att den har problem med dessa frekvenser? Har den samma bandbredd som en tallrik? Postad 10 december 2008 - 13:40 Comedy Central finns inte i CD's utbytt och det finns inget pressmeddelande om att den ska komma så har de flyttat EPG till den kanalen så är det rätt sadistiskt gjort. Någon som har tid/ork att ringa kundtjänst så här mitt under arbetstid? För övrigt så bygger ju hela konceptet med EPG från CD's sida på att man INTE ska använda favoritlistor. Enda anledningen att jag ändå har det ärför att få TV6 på plats 6 och några lokala kanaler som jag lagt till, men de får man kanske lägga i en egen lista... Postad 10 december 2008 - 13:49 Hände samma sak för mig vid ungefär 40 minuter under det reklamavbrottet. Jag tittade då på inspelat Äntligen Hemma och hade precis pausat (hunden ville ut och kissa) när burken dog (!). Dock var jag där och kunde återuppta inspelningen när burken var uppe igen. Givetvis dök den en gång till under reklamen. Som tur (?) är, är reklampausen lång; jag kunde starta inspelningen ånyo när burken kom upp igen. Det måste vara något mer fel än ljudmixerbordet, någon insatt som vet eller kan antyda? Jag orkade maila dom, svar inom 48 timmar. Postad 10 december 2008 - 13:53
Japp, teknikern justerade antennen så den är perfekt inställd. Ja jag har en platt antenn men det ska inte vara några problem då jag de första månaderna fick in alla kanaler helt utan problem, tyvärr flyttade de kanalerna till en annan transponder och då uppstod problemen. Den tar in kanalerna på 11938 och på 12130 utan problem! Det är dessa tre kanaler på 12015 som inte går. Det går ju inte heller att manuellt ställa in frekvenserna på varje kanal utan det sköts ju automatiskt. Ingen vet vad rpoblemet är tyvärr. Jag har pratat med tre olika tekniker på den Tekniska avdelningen på CD utan att det lett fram till nåt. Postad 10 december 2008 - 14:01
När jag pratade med dem förut på den tekniska avdelningen så sa de att det var Discovery Science som var EPG-kanalen ingen annan. Om det blitt nåt fel eller om de bara inte hade koll vet jag inte. Postad 10 december 2008 - 15:31 Var tidigare en flitit läsare av denna tråd. Hur går det med den sedan länge utlovade mjukvaruuppgraderingen ?? Min box fungerar väl hyfsat men med de buggar som diskutteras flitigt här. Riktigt svagt att inte komma med någon lösning på detta ännu !! mvh Postad 10 december 2008 - 16:41 Försenad, de två senaste beta-uppdateringar har haft sådana fel så att CD inte har kunnat släppa dessa, vi får vänta på nästa försök, ska vi gissa i feb 2009 ![]() Postad 10 december 2008 - 16:42
Comedy Central var igång och sände igår kväll med start 19.00 Postad 10 december 2008 - 17:03 Nu gjorde jag en nystart av boxen och fick en ny kanallista, nu är Comedy Central borta och nu pekar min EPG på kanal 27 som är Canal+ sport som jag inte har, så nu har jag fått kodad kanal igen i lill-TV. Ett evigt velande det här, kanske inte så smart att ha en automatisk uppdatering av kanallistan vid varje boxstart, i alla fall inte om det ger olika listor varje gång Postad 10 december 2008 - 19:39 Set upen Canaldigital PVR HD box -supra hdmi - Samsung M86 Har precis kopplat boxen mot M86 :an ,hade den tidigare mot en Panna Px80, Lysande bild. (pga att jag skall köra PS3 på sammyn, bättre rum, långt i frång klåfingrigar barn.... Men har inte så bra bild på sammyn, inställningssak ? Vill ju inte behöva köra på scart för att få en mjukare bild, upplever bilden på sammyn som "kantig" ! Till saken hör att jag har kört en basbox via scart tidigare till smmyn och då bra bild. För "bra "med HDMI ?, HD materialet suveränt, men resten kantigt brusigt och jävligt. Förslag , inställningar och funderíngar ngn ? Postad 10 december 2008 - 20:47 Jag personligen tycker att de har haft mer än god tid på sig att fixa de buggar som gör boxen mer eller mindre obrukbar många gånger och skapar extremt mycket irritation andra gånger. ![]() Postad 11 december 2008 - 07:59 EPG:n var tillbaka på discovery science i morse. Jag tror det var discovery science när jag programmerade boxen igår också (ca 17.20 på em). Fick också intrycket igår att de tagit bort en kanal. Gissar att det var Comedy Central. Det trevliga är att de inte uppdaterat kanallistan de senaste 12 timmarna ![]() Jag slapp lägga in 6:an och lokalversionen av TV4 en gång till. Postad 11 december 2008 - 08:45 Uppskalningen från SD-TV är ju inte bra, många bättre TV gör det bättre själv om man matar den med 576i iställlt. Tyvärr kan man inte välja bort uppskalningen. Sen kan jag inte begripa hur du kan byta den suveräna PX80 mot en Sammy! Klart som korvspat att det blir sämre bild då ![]() Redigerat av agpath, 11 december 2008 - 08:45. Postad 11 december 2008 - 09:22
Visst är jag pinsamt medveten om detta. pannan leverar ju mkt bättre bild, men samtidigt så funkar ju fjärren mkt bättre till boxen, inga reflektioner från frontglaset antar jag, bara det är ju värt en ###### massa !!!!! Sen kommer jag köra PS3 på sammyn, känns inte bra att köra det på en plasma, Men konstigt nog tyckte jag att jag fick bättre bild när jag ställde boxen på 1080i, borde det inte vara tvärtom ??? Deca Postad 11 december 2008 - 10:05 Postad 11 december 2008 - 10:33 Jag kör också 1080i, även på SVT HD och tycker att det ger en marginellt bättre bild. På de bättre 1080i-kanalerna (som VOOM HD) blir det märkbart sämre om man ändrar till 720p. Postad 11 december 2008 - 11:11
Helst skulle man ju kunna få välja: skala upp eller sända ut native upplösningen och låta tv eller annan utrustning skala upp. Postad 11 december 2008 - 20:04 Postad 11 december 2008 - 20:13 Du går in i menyn där finns det en inställning för att sätta den på 1080i och då använder den detta på samtliga kanaler, vet inte just nu var i menyn men skulle tro under användarinställning och bildinställningar eller liknade Postad 11 december 2008 - 20:15 Du går in i menyn där finns det en inställning för att sätta den på 1080i och då använder den detta på samtliga kanaler, vet inte just nu var i menyn men skulle tro under användarinställning och bildinställningar eller liknade [/quote Ok. Men där har jag 1080i inställt. Fast det blir ändå 720p på svtHD. Postad 11 december 2008 - 20:45 Jo, boxen är kanske alltid så smart. För att få den fast till 1080i så måste du först spara den som 720p och sedan går du över till 1080i igen och sparar. Om man gör en växling efter en reset så behåller den det värdet den står på till nästa reset. Om man inte har ändrat så är den "rörlig" till det som den sänds på HD kanalerna Postad 11 december 2008 - 21:13
Tackar !!! Det funkade. Postad 11 december 2008 - 21:28 F-n tro't. /Anders Postad 12 december 2008 - 12:45 Januari, hmmm..... sa han vilket år Postad 12 december 2008 - 13:02
Fint att ha något att glädjas åt (tror jag) ![]() Postad 12 december 2008 - 23:44 Alla borde kräva pengarna tillbaka och så kan dom återkomma med ett nytt erbjudande när dom har en box som är klar. Spelar in och sen när man ska spola i inspelningen vad händer då?? Jo då startar boxen om sig och man tappar den delen av programmet som fortsätter medans boxen startar om. TV4 HD ser ut som den är dubbad.... Man får akta sig för att rota runt i EPG menyn för det resulterar ofta i omstarter av boxen. Favoritlistan hoppar bort ibland och den sätter sig på Defaultlista A Pratar med den ljuvliga supporten på CD och de säger som vanligt -" Ja men vi har en box här på jobbet och den är det inga problem med.." Sen efter en stunds pratande och bortavaro (De går alltid iväg och pratar med ngn eller så försöker de vänta ut en i luren) så fick jag till slut svaret att många problem kommer lösa sig i nästa mjukvarurelease..2009 eller senare men det fanns inget exakt besked att ge. Jag har bytt boxen en gång men det är samma strul med båda. PLUS borde gå in och fronta CD lite med det här, den kostade ändå 2995:- och hur nördig man än kan vara på teknik så är det här en riktig skitbox. Den går ju inte att använda som den är tänkt. Postad 13 december 2008 - 00:05 efter att man läst om alla fel på boxen, men till slut slog jag till när jag fick 500kr rabatt på boxen. Har nu haft boxen i ett par veckor och verkligen provkört den och den funkar klockrent. Har den står i ett skåp så jag har inte märkt om den låter något, och fjärren funkar kanon genom glasrutan på skåpet. Dom negativa saker som jag kommer på är - Gillar inte att det knäpper när man trycker på knapparna på fjärren. - Att man inte kan få in dom fria kanalerna på andra sateliter. Har inte haft en enda hängning av boxen. (peppar peppar) Har även den första HD boxen och den hänger sig och har ljuddropps titt som tätt så den var man ganska less på. Postad 13 december 2008 - 00:09 Wasgo ![]() Redigerat av Unregistered7ae15c99, 13 december 2008 - 00:09. Postad 13 december 2008 - 09:03 Postad 13 december 2008 - 10:15 OM du går in i meny och sen väljer radiokanallista. Startar boxen om då? Vill bara veta om det är ett generellt fel eller om jag haft otur med båda mina boxar som startar om.
Postad 13 december 2008 - 16:56 "Lek" inte med radiokanallistan boxen kan göra en totallåsning och aldrig mer starta! Ett tips, för att undvika totallåsning om man av misstag skulle klicka på radiokanaler, är att under mina favoriter även välja favoriter för radiokanaler (som förebyggande), boxen ska då inte starta om. Den gör detta när radiokanllistan är tom. Detta är en generalbugg som följt med boxen från början, är med i bugglistan i inlägg #3. Lägg också in den kanal som EPG använder i Favoriter (det är väl nu igen Discovery Science?), för att EPG inte ska fnatt för detta, så det finns lite man kan göra för att stötta boxens i sitt arbete ![]() Har full förståelse med er med krånglande boxar, kommer ihåg när jag la kuddar över boxen för att få ner ljudet när man satte på den. Det problemet är i alla fall bättre nu. Boxarna är nog ganska känsliga och störs en del av innemiljön, beroende på kringmiljön så kan man ha en mer eller mindre krånglande box. Kanske kan det hjälpa med att först se vad det kan var som stör boxen tex TV'n ibland så fungerar boxen bättre om TV'n är avstängd ![]() Sedan är TV4HD ett elände, det kanske inte är boxen fel, eller kanske något? för det är något som boxen inte kan hantera när det byts olika ljudformat?? i tex reklaminslag, troligen går någon typ av codex i taget och boxen får fnatt, eller? Redigerat av Unregistered124686ac, 13 december 2008 - 17:24. Postad 14 december 2008 - 10:43 fram o tillbaka i EPG. Har också problem med synk på TV4HD. Redigerat av Unregistered91084b0d, 14 december 2008 - 10:45. Postad 14 december 2008 - 13:08 ![]() Postad 14 december 2008 - 15:44 eg ingen specifik fråga om boxen, men jag skall äntligen köpa ett hemmabiopaket, typ hyfsat enkelt, men hur kopplar jag in min pvr box ?, direkt till hemmabio via den optiska eller drar jag en kabel från tvn till hemmabion Fattar ni, det finns flertalet av er sorgebröder med den här boxen som redan har kopplat till en hemmabio.. Hur f-n skall jag göra, i min lilla håla jag bor finns ju bara, elgiganten osc och de ######rna kan ju inget. Och hur kopplar jag in ps3 ? också via tvn? Tips, trix och rent av ett bra tips på en billig hemmabio , typ 3000 nåt. Ta in inte illa upp nu för off-topic... MEN jag behöver verkligen hjälp !! Deca Postad 14 december 2008 - 16:17
Det är en coax S/PDIF kabel som ger digitalljud (inte optisk) från boxen. Antingen så drar du en HDMI kabel till förstärkare för bild och coax'n till förstärkare för ljud. Från förstärkaren så drar du en HDMI till TV'n. Du kan då göra liknade med PS3, på detta sätt så är det förstärkaren som är bild och ljudväxel (om den nu klarar av detta?) Det andra alternativet är att du drar HDMI kabel för bild (och PCM ljud) till TV'n det kan du göra även med PS3, sedan så drar du enbart ljud till förstärkare dvs coax från boxen till förstärkaren samt vad nu PS3 har till förstärkaren. Då har du TV'n som växel för bild och PCM ljud via TV'n och ska du använda förstärkaren (för ljudet) så får du växla ljudkälla på förstärkaren. Fördelen är att du inte behöver ha förstärkaren på för "enklare" TV-tittande men ska du använda förstärkare så måste du växla på två ställen. Om boxen hade klarat AC3 ljud via HDMI (kommer troligen i nästa uppdatering) så hade du inte behövt använda coax, men det måste du nu innan uppdateringen Postad 15 december 2008 - 20:09 Postad 15 december 2008 - 22:47
Det är nog det enda, jag håller helt med. Att inte titta på TV genom den är det enda. Fransmännen och för den delen kvinnorna har skruvat ihop en box som på sin höjd var värd 1000kr, om den fungerat. Att tro på mirakel när fransmännen har satt sina sista IQ i uppdateringen, som troligen aldrig kommer komma, är naivt. HD-boxen är hårdvarumässigt felkonstruerad! När den defekta boxen ger bild så blir bilden bra, men det är ju klart, är bilden digital så är den. Postad 16 december 2008 - 07:18 ![]() Det man kan glädjas åt det är att boxen i alla fall fungerar när den fungerar, vilket ändå är 98% av tiden. Tror nog inte man kan lasta TV4HD's problem på boxen, men lite konstigt är det dock. Igår verkade det som att det inte var så mycket HD sändningar från TV4, så de kanske tänker göra något åt det. Igår fick jag igen kanal 17 på EPG'n, den nya kanlen som inte finns, och kanallistan var ändrad. Postad 16 december 2008 - 12:45 Tycker det är rätt störande att 720p samt 1080i uppskalningen på SD kanalerna inte blir riktigt bra. Vid 720p så darrar bl a textremsorna och kanal -loggorna en aning, och vid 1080i så blir det interlace "revor" eller vad man nu skall kalla det, jämte att skärpan inte blir riktigt bra. Dessa upskalnings skavanker syns hur tydligt som helst på SVTs "pausbild". Med monsterscart+ RGB inställt blir bilden avsevärt bättre (på min Pioneer) vid SD. Men för att slippa massa krångel så kör jag nu med HDMI och 720p. Det här med uppskalning verkar fö mest vara en försäljningsbluff som en del går på. Min Pioneer DVD (868) har te x uppskalningsfunktion (720/1080i) - men överlägset bäst bild får man om man kör 576i över HDMI - och sedan låter plasma panelen själv skala om. Det är inget snack om den saken. Det verkar också logiskt att det är så, då DVD materialet är i 576i. Men förmodligen lär det variera beroende vilken/vilka produkter man kör med, eller ? Redigerat av Stefanowitch, 16 december 2008 - 12:48. Postad 16 december 2008 - 14:08 Lite OT men: Filmen lagras som 576p på dvd så allra bäst blir det om du skickar 576p till en bra TV (det gör jag). Har man en ny BD-spelare (tex Sony S350/S550) så är dessa utrustade med det nya uppskalningschipet som skalar upp per pixel och inte per linje som man tidigare gjorde. Det bör alltså bli bättre än om TVn gör jobbet. Sagem-boxen är en typisk "linje"-uppskalare och då blir det inte bättre än så här... Postad 16 december 2008 - 22:29
Film på DVD ligger inte i 576p utan 576i25 (PAL) eller 480i30 (NTSC). DVD-tillverkarna har ju under åratal försökt få spelarna att "deinterlaca" till progressiv bild, med varierande resultat. Det är först nu med BD som filmen ligger lagrad i ett progressivt format, 24p, på skivan. Filmerna på CD sänds i 1080i och måste alltså deinterlacas av tv:n, såvida man inte ställer boxen att skicka ut 720p vilket gör att boxen deinterlacar och skalar ned signalen. Det är inget bra alternativ och man ska ha en rätt dålig tv om man upplever att boxen gör att bättre jobb än tv:n. Postad 17 december 2008 - 16:22 Till er som har smartwii, funkar det lr? Idag slutade min Force att funka med CD. Funkar ff med CD's pvr-box. Har prövat & byta klienter med samma resultat. Hoppas nästan att det är Forcen som på nått sätt strular, funkar just nu med tve så fan vet vad som hänt. Kan det va den beryktade pairingen som har slagit till ![]() Vi hörs / p Edit. Kan lugna alla med smartwii, bytte till Strong'en & det funkar ![]() Förstår dock inte vad som hänt med min Force. Redigerat av pl1sk3n, 17 december 2008 - 19:49. Postad 17 december 2008 - 16:52 Har även mailat CD men inget svar ännu. Annars super nöjd med boxen. Precis köpt Onkyo 606 + KEF 2005.3 - super ljud! Tack! Postad 17 december 2008 - 19:04
Du kan faktiskt få ut 576i via HDMI, du får då slå av HD-utsignal i bildinställningarna. Men du får inte ut 720P/1080i på HD-kanalerna längre vilket inte är lika trevligt. Postad 17 december 2008 - 19:25
Postad 17 december 2008 - 21:36 PCM ljud fungerar via HDMI däremot inte AC3. Ska du använda din förstärkare med riktigt DD ljud så får du koppla coax-kabeln också och sätta boxen i hemmabio Kan hålla med om Onkyo 606 + KEF 2005.3, ett riktigt bra paket till bra pris 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |