Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V (TV) Rapporterad 9 9.28846 (51) Inga priser
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V (TV) 8 9.159998 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 2 år sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 7 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 8 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 8 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 8 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 8 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 8 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 8 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 8 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 9 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 9 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 9 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 9 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 9 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 9 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 9 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 9 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 9 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 9 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 9 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 9 år sedan

Postad 10 February 2017 - 15:24

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0
Svara att uppdateringen inte har släppts någon annanstans än USA så kan verkligen hela Europa vänta på Norden.

Redigerat av Fellow88, 10 February 2017 - 15:25.

Postad 10 February 2017 - 15:31

rivoz
  • rivoz
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Finns det någonstans via TVn som jag kan hyra/köpa 4K UHD filmer? Google Play Movies & TV verkar ju inte ha något sådant material när jag söker och det står inte utsatt mer än när man trycker hyr/köp då finns SD eller HD.

Annars har jag en bra dator kopplad till TVn vet ni några filmtjänster där som man kan hyra/köpa helst nyare 4K filmer från?

Jag har Netflix och Amazon Prime. Ultraflix verkar inte fungera i Sverige. Var hittar ni ert 4k material, utbudet är inte ens så stort bland torrents? Kommer få min Xbox One S snart så man kan köpa lite filmer på skiva.

Postad 10 February 2017 - 17:34

Unregistered46b3322a
  • Unregistered46b3322a
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0

Såg en recension av LGs oled där snubben påstod att färgerna mattades med tiden på oleden, hur han nu visste det tekniken är ju inte så gammal. Killen recenserade även Samsungs Qled som han var klart bias för.. Ligger det något i detta påstående?

Postad 10 February 2017 - 17:43

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

OLED-skärmar med färgade glaspaneler (som gäller LG:s modeller) tappar inte färg, men däremot lite ljusstyrka. Det är i praktiken inte värre än vad det är för LCD-skärmar. Däremot stämmer det att ofärgade glaspaneler bidrar till viss del att färgerna ändras, fast det är ju ett icke-problem i detta avseende förstås.

Postad 11 February 2017 - 12:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Såg en recension av LGs oled där snubben påstod att färgerna mattades med tiden på oleden, hur han nu visste det tekniken är ju inte så gammal. 

Det stämmer för AMOLED-panelerna som används i mobiltelefoner osv, för de är RGB OLED.

LGs teknik är WOLED, och "åldras" ungefär som LCD.

Postad 11 February 2017 - 13:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ja det lär vara en no-issue. LG själva säger att de räknar med att de "driftar" ungefär 500 Kevin efter 20000 timmar, förmodligen för att den blå färgen tappar i ljusstyrka. Inte mkt och dessutom i viss mån kompenserbart.

Postad 11 February 2017 - 14:40

RockoW
  • RockoW
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Ställde frågan igår igen om nya Firmware för Game Mode.

Hört något mer om Game Mode till B6 Oled till Europa känns verkligen ovant att det tar mer en 1 månads tid att fixa en firmware

09:03
10292543_10152935590837310_1344623031059
Hej Jonas, jag hörde mig för lite och fick i svar att den befinner sig i "slutfas" men vad det exakt innebär vet jag inte. Problemet med uppdateringarna i norden är att det är en lång lista saker som ska bockas av, och detta ska göras för varje operatör. Antalet operatörer i norden, plus att vi ofta får uppdateringarna senare än t.ex. USA leder till att väntetiden ibland drar ut som nu. Det är inte bortglömt dock. De jobbar för fullt. Vh, Erik

Köper ni detta svar ??

Jag ringde supporten för några dagar sedan och killen som svarade visste precis vad det var för firmware-patch det var frågan om. Fick samma svar som ovan typ, att den är på gång men inte färdig ännu. Jag tipsade om att det i så fall kanske är läge att kommunicera detta officiellt eftersom många av LGs kunder och potentiella kunder vill veta vad som händer.

Redigerat av RockoW, 11 February 2017 - 14:40.

Postad 11 February 2017 - 20:34

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Någon som har problem med volymen? Den blir låg.. kör Telia Tv via fiber, måste upp mot 60+ för att höra något.. har inte haft problemet vad jag vet innan..

Postad 11 February 2017 - 21:03

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Du har inte råkat sänka på boxens volym då?

Postad 11 February 2017 - 21:41

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 2

skjut mig

Postad 11 February 2017 - 21:47

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

skjut mig

Ursäkta, men HAHAHAHA

Postad 11 February 2017 - 22:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Årets inlägg, klappat och klart. :D

Postad 12 February 2017 - 09:44

Newman87
  • Newman87
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

skjut mig

"Tuff vecka på jobbet" :D

Postad 12 February 2017 - 15:45

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Någon som vill dela med sig sin settings
Till 65b6v.
Har problem att få till det med panoreringar och släp..

Postad 12 February 2017 - 16:49

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
En sak varför kör ni utan tru motion activerad hos mig är bilden rent otrevlig om jag inte kör den vid film tittande

Postad 12 February 2017 - 17:43

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Någon som vill dela med sig sin settings
Till 65b6v.
Har problem att få till det med panoreringar och släp..

En sak varför kör ni utan tru motion activerad hos mig är bilden rent otrevlig om jag inte kör den vid film tittande

Förstår om du inte orkar bläddra men finns oändliga MÄNGDER med feedback kring detta ämna här i tråden. Bl a från mig. 

Du har försäkrat dig om att du har senaste mjukvaran installerad? Om inte - installera den och utför sedan en total fabriksåterställning (för att säkerställa att inget gammalt ligger och skräpar i processorn). Observera att oavsett vad du gör kommer du inte bli av med 24Hz "judder" (fladdrande/instabila konturer, vid exempelvis rörliga föremål och panorering av kameran) vilket är normalt förekommande i sådant material (24Hz fås bl a via Netflix, Blu-ray skivor etc). Dock skulle jag vilja påstå att mängden "judder" kan variera kraftigt från material till material.

LG har förbättrat sin rörelsehantering under hösten förra året, vilket då också inkluderar hur effektiv och mindre problematisk TruMotion kan vara. Jag skulle rekommendera att du testar utan TruMotion för högkvalitativt material, som t ex Blu-ray och Netflix 4K, men om problem med rörelser ändå stör dig för mycket kan du aktivera TruMotion User (exempelvis: De-judder 2-3 / De-blur 7/10). TruMotion i sin tur introducerar dock interpolering vilket kan skapa artefakter av olika slag. Kör inte med ett förprogrammerat läge, utan User är det som gäller - så du kan ställa in noggrannare. Jag körde alltid med TruMotion själv innan uppdateringarna i höstas (följd av total fabriksåterställning) sedan dess har allt blivit bättre och nu behövs inte TruMotion särskilt ofta. Bilden blir också klarare och mer korrekt utan effekten av interpolering. Det "judder" som syns kan man i de flesta fall vänja sig vid, och man slipper lustiga artefakter som interpoleringen för med sig.

Du kan skicka mig ett PM om du vill ha tips om andra inställningar, dock är det generellt sett inte rekommenderat att kopiera minutiösa inställningar från en specifik skärm till en annan. Allmänna tips kan du dock få, om du vill.

Postad 12 February 2017 - 18:47

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Hej o tack!!!
Jag uppdaterade den i går vid installationen men har inte fabriksåterställt ska prova detta och se om det häver något..

Postad 12 February 2017 - 19:20

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Hur gör jag total factury reset

Postad 12 February 2017 - 21:15

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Hur gör jag total factury reset

Läst manualen? Lär ju framgå där.

Redigerat av Unregistered8f76c99a, 12 February 2017 - 21:20.

Postad 13 February 2017 - 09:01

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

OLED-skärmar med färgade glaspaneler (som gäller LG:s modeller) tappar inte färg, men däremot lite ljusstyrka. Det är i praktiken inte värre än vad det är för LCD-skärmar. Däremot stämmer det att ofärgade glaspaneler bidrar till viss del att färgerna ändras, fast det är ju ett icke-problem i detta avseende förstås.

Finns det Oled med ofärgat glas? En sådan vill jag ha. 

Postad 13 February 2017 - 13:22

Unregisteredd0be17d5
  • Unregisteredd0be17d5
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0

Tjo!

Lutar åt att det blir en 65B6 nu under våren.

Har läst en del om TVn's rörelsehantering, att det inte är helt 100%.

Ni som har haft denna TV ett tag, hur mycket stör detta er? Stör det så pass att ni skulle överväga en annan typ av TV om ni vetat om problemet? Eller tänker ni inte ens på detta?

Ska åka iväg och kolla på denna TV nu i dagarna lite mer noggrant men ofta har de ju så dåligt med demomaterial i butikerna att visa på apparaterna. Så bättre höra med er som haft TVn ett tag.

Postad 13 February 2017 - 13:33

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Personligen har jag inte några nämnvärda problem med detta längre, tack o lov. Var ett betydande problem för mig innan senaste tidens uppdateringar (och fabriksåterställning). Dock vill jag tillägga att LG's interpoleringssytem TruMotion kanske inte är bland dem allra bästa i branschen. Numera använder jag det dock sällan så det gör inte så mycket. Dem har dock finslipat även detta lite grann, ska tilläggas.

Postad 13 February 2017 - 13:54

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Personligen har jag inte några nämnvärda problem med detta längre, tack o lov. Var ett betydande problem för mig innan senaste tidens uppdateringar (och fabriksåterställning). Dock vill jag tillägga att LG's interpoleringssytem TruMotion kanske inte är bland dem allra bästa i branschen. Numera använder jag det dock sällan så det gör inte så mycket. Dem har dock finslipat även detta lite grann, ska tilläggas.

Hmm... jag har helt förmodligen fel men om du först gör en uppdatering och sedan gör en fabriksåterställning, borde inte tv:n återgå till den mjukvaruversion som var innan en uppdatering gjordes?

Postad 13 February 2017 - 14:04

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Hmm... jag har helt förmodligen fel men om du först gör en uppdatering och sedan gör en fabriksåterställning, borde inte tv:n återgå till den mjukvaruversion som var innan en uppdatering gjordes?

Nej, den sparar alltid senaste installerade mjukvaran under en fabriksåterställning, men allt annat återställs. Vad som händer är att man rensar processorn från ev "skräp" som kan finnas kvar. Typ sånt som kan hända med en dator ibland. Så var det i mitt fall - delvis därför jag hade problem innan. Nu gör jag det till en vana varje gång jag uppdaterat mjukvaran (enligt rekommendation av LG Support). Något jobbigt, men värt det. Oppo (för att nämna ett exempel) rekommenderar alltid att man gör det efter mjukvaruuppdatering, och det är faktiskt logiskt.

Postad 13 February 2017 - 19:18

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Nej, den sparar alltid senaste installerade mjukvaran under en fabriksåterställning, men allt annat återställs. Vad som händer är att man rensar processorn från ev "skräp" som kan finnas kvar. Typ sånt som kan hända med en dator ibland. Så var det i mitt fall - delvis därför jag hade problem innan. Nu gör jag det till en vana varje gång jag uppdaterat mjukvaran (enligt rekommendation av LG Support). Något jobbigt, men värt det. Oppo (för att nämna ett exempel) rekommenderar alltid att man gör det efter mjukvaruuppdatering, och det är faktiskt logiskt.

Man får anteckna varje värde på sina olika bildlägen då.
Å andra sidan släpps de ju inte mjukvaror varje vecka :)

Postad 13 February 2017 - 19:31

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Man får anteckna varje värde på sina olika bildlägen då.
Å andra sidan släpps de ju inte mjukvaror varje vecka :)

Typ! Precis som man får göra med sin Oppo... det är lite huvudvärk, speciellt att ominstallera appar med inlogg etc etc. Inte så kul direkt, men då jag haft direkt erfarenhet av negativ påverkan efter att inte ha "rensat" processorn i min B6 så är det värt besväret.

Men ja - "tur" att LG inte släpper mjukvara varje vecka. Just nu väntar ju 'alla' på en specifik efterlängtad uppdatering dock har jag hört... 

Postad 13 February 2017 - 19:40

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Typ! Precis som man får göra med sin Oppo... det är lite huvudvärk, speciellt att ominstallera appar med inlogg etc etc. Inte så kul direkt, men då jag haft direkt erfarenhet av negativ påverkan efter att inte ha "rensat" processorn i min B6 så är det värt besväret.

Men ja - "tur" att LG inte släpper mjukvara varje vecka. Just nu väntar ju 'alla' på en specifik efterlängtad uppdatering dock har jag hört...

Precis! Yes den är grymt efterlängtad och här tror jag man ska vara extra noga med att "rensa" processorn då de handlar om ren och skär bildbehandling. Noga att inget skräp ligger och segar.

Postad 13 February 2017 - 19:54

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Precis! Yes den är grymt efterlängtad och här tror jag man ska vara extra noga med att "rensa" processorn då de handlar om ren och skär bildbehandling. Noga att inget skräp ligger och segar.

Exakt så! Jag (och många andra) ser med spänning fram emot detta...! Men LG har inte direkt bråttom. Viktigt är väl att de får till det som det ska vara.

Postad 13 February 2017 - 20:10

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Jag vill kolla om nån annan upptäckt ett intressant fenomen på B6. Detta är dock inte nytt för mig utan jag märkte det för ett antal månader sedan, men första gången jag skriver om det...

Främst sker detta med vissa Blu-ray filmer i near-black partier som dessutom som har naturligt förekommande bildbrus ("film grain") - B6 ger ifrån sig lustiga artefakter genom att flimra till i dessa partier (inte över hela skärmen). Enklast kan jag beskriva det som en form av "flashing" - det blixtrar till i dessa partier i bilden, ungefär som om någon form av Dynamic Contrast eller Brusbehandling vore påslagen även om så inte är fallet (alltid avstängt).

Tittar exempelvis på Blu-ray utgåvan av "Aliens" och även om det generellt ser bra ut så förekommer scener där "flashing" blir påtaglig. Ser jag samma scener på en annan TV (eller min dator) syns inget av detta. Även nyare filmer som "John Wick" lider av detta fenomen i ett fåtal sekvenser. Vi pratar sekunder här och var (eller ännu kortare) beroende på scenen i fråga, men det finns där och omöjligt för mina ögon att missa. Ofta verkar det uppstå just om det är near-black och bildbrus i samma partier.

Postad 14 February 2017 - 08:12

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Nej, för den versionen finns inte kvar längre.

Postad 14 February 2017 - 09:37

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Jag vill kolla om nån annan upptäckt ett intressant fenomen på B6. Detta är dock inte nytt för mig utan jag märkte det för ett antal månader sedan, men första gången jag skriver om det...

Främst sker detta med vissa Blu-ray filmer i near-black partier som dessutom som har naturligt förekommande bildbrus ("film grain") - B6 ger ifrån sig lustiga artefakter genom att flimra till i dessa partier (inte över hela skärmen). Enklast kan jag beskriva det som en form av "flashing" - det blixtrar till i dessa partier i bilden, ungefär som om någon form av Dynamic Contrast eller Brusbehandling vore påslagen även om så inte är fallet (alltid avstängt).

Tittar exempelvis på Blu-ray utgåvan av "Aliens" och även om det generellt ser bra ut så förekommer scener där "flashing" blir påtaglig. Ser jag samma scener på en annan TV (eller min dator) syns inget av detta. Även nyare filmer som "John Wick" lider av detta fenomen i ett fåtal sekvenser. Vi pratar sekunder här och var (eller ännu kortare) beroende på scenen i fråga, men det finns där och omöjligt för mina ögon att missa. Ofta verkar det uppstå just om det är near-black och bildbrus i samma partier.

Har en 65E6V som beter sig likadant har aldrig sett detta på någon tv jag haft. detta sker på alla källor.

Postad 14 February 2017 - 09:55

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Har en 65E6V som beter sig likadant har aldrig sett detta på någon tv jag haft. detta sker på alla källor.

Tack för din feedback! "Skönt" att höra att det inte enbart är mitt exemplar. Talade men en ägare av 55" B6 i USA igår och han såg samma fenomen på sin, så det är inte något unikt. Jag ser inte detta som ett jätteproblem, men inte är det snyggt iallafall. 

Upplever du själv att det sker främst i near-black partier som har en del bildbrus, eller har du även sett det annars? 

Postad 14 February 2017 - 10:11

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

• 526 inlägg
  • 0

Kan man casta bild/ljud till LG TV:n eller behövs något emellan?

Om man kan casta, gäller det för både enheter med Android och IOS?

Postad 14 February 2017 - 10:12

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Nej, för den versionen finns inte kvar längre.

Det kan jag förstå, men fabriksåterställning i min värd innebär att tvns mjukvara borde återgå till den version som var installerad vid utleverans från fabriken och ingenting annat.

Postad 14 February 2017 - 10:21

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Det kan jag förstå, men fabriksåterställning i min värd innebär att tvns mjukvara borde återgå till den version som var installerad vid utleverans från fabriken och ingenting annat.

Då är det nog snarare en tolkning av ordet "fabriksåterställning". På Engelska kallar LG detta för "Reset to initial settings". Eftersom tv'n inte kan gå bakåt till en gammal mjukvara (logiskt) är det allt annat som rensas och återställs.

Postad 14 February 2017 - 11:06

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Då är det nog snarare en tolkning av ordet "fabriksåterställning". På Engelska kallar LG detta för "Reset to initial settings". Eftersom tv'n inte kan gå bakåt till en gammal mjukvara (logiskt) är det allt annat som rensas och återställs.

Logiskt är väl förvisso en sanning med modifikation. I dag är en tv likt en smartphone en dator och om du skulle göra en riktig fabriksåterställning (du blir ju varnad innan du trycker på ok) av en dator med Windows så nog får du ånyo installera säkerhetspatchar, tidigare installerade applikationer, återföra privata filer samt göra om alla inställningar. Så felet verkar snarare ligga i nyttjandet av begreppet fabriksåterställning mer en någonting annat.

Postad 14 February 2017 - 11:08

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Tack för din feedback! "Skönt" att höra att det inte enbart är mitt exemplar. Talade men en ägare av 55" B6 i USA igår och han såg samma fenomen på sin, så det är inte något unikt. Jag ser inte detta som ett jätteproblem, men inte är det snyggt iallafall. 

Upplever du själv att det sker främst i near-black partier som har en del bildbrus, eller har du även sett det annars? 

främst i near-black partier som har en del bildbrus, kryper omkring som myronas krig...

har även overscan  överst på bilden när jag kör canal digital på alla kanaler (Kör Sattelit.

vet inte om jag ska behålla tv:n, får lite dåliga vibbar av LG.

Postad 14 February 2017 - 11:44

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Logiskt är väl förvisso en sanning med modifikation. I dag är en tv likt en smartphone en dator och om du skulle göra en riktig fabriksåterställning (du blir ju varnad innan du trycker på ok) av en dator med Windows så nog får du ånyo installera säkerhetspatchar, tidigare installerade applikationer, återföra privata filer samt göra om alla inställningar. Så felet verkar snarare ligga i nyttjandet av begreppet fabriksåterställning mer en någonting annat.

Jag vill hävda att i detta specifika fall är det fullt logiskt att processorn inte sparar den initiala mjukvara som den levererades med från fabrik. Tanken är att den helt enkelt ersättes när du installerar en ny. Dock kan det fortfarande förekomma gammalt skräp i processorn som då är smart att "rensa bort" med denna funktion. Men du kan inte få tillbaka gammal mjukvara. Det finns massor med produkter jag ägt av olika fabrikat som kallar detta för just 'fabriksåterställning', men det inkluderar då inte senast installerad mjukvara utan allt annat runtomkring. Mjukvaran hanteras separat. Ser inget konstigt i det när det gäller sådana här produkter. 

Postad 14 February 2017 - 11:50

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

främst i near-black partier som har en del bildbrus, kryper omkring som myronas krig...

har även overscan  överst på bilden när jag kör canal digital på alla kanaler (Kör Sattelit.

vet inte om jag ska behålla tv:n, får lite dåliga vibbar av LG.

Då ser vi exakt samma fenomen! När dessa bildpartier "flashar" till distraheras jag ordentligt. Ser ut ungefär som om man hade bakbelyst LCD och dioderna hastigt blixtrade till. Lustigt är det allt! Första gångerna jag såg detta trodde jag att någon digital "bildförbättringsfiness" var påslagen av misstag men så var inte fallet. 

Trist om du känner dig tveksam till att behålla tv'n. OLED är ju rätt underbart annars!

Postad 14 February 2017 - 12:27

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Då ser vi exakt samma fenomen! När dessa bildpartier "flashar" till distraheras jag ordentligt. Ser ut ungefär som om man hade bakbelyst LCD och dioderna hastigt blixtrade till. Lustigt är det allt! Första gångerna jag såg detta trodde jag att någon digital "bildförbättringsfiness" var påslagen av misstag men så var inte fallet.

Trist om du känner dig tveksam till att behålla tv'n. OLED är ju rätt underbart annars!

Kan ändå förstå eftersom E6 kostar 29900 och då vill man nog inte ha såna problem. Fast sedan finns det förstås andra problem med andra TV-apparater så det är svårt.

Redigerat av Chamber, 14 February 2017 - 12:31.

Postad 14 February 2017 - 12:53

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 1

Dock kan det fortfarande förekomma gammalt skräp i processorn som då är smart att "rensa bort" med denna funktion.

Ricky, sluta nu!

Inte ens om texten är skriven för att en ovetande skall haja vad du menar så måste du sluta skriva "skräp i processorn". Det kan tänkas ligga kvar inställningar från en tidigare version av mjukvaran som den nyare versionen tolkar felaktigt, men de ligger inte och dammar i CPUn.

Postad 14 February 2017 - 12:59

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Ricky, sluta nu!

Inte ens om texten är skriven för att en ovetande skall haja vad du menar så måste du sluta skriva "skräp i processorn". Det kan tänkas ligga kvar inställningar från en tidigare version av mjukvaran som den nyare versionen tolkar felaktigt, men de ligger inte och dammar i CPUn.

Haha! :lol:  Det var ett uttryck som LG Support själva använde (!) när jag kontaktade dem och de rekommenderade återställning, och andra här har använt samma uttryck. Men ditt låter betydligt mer korrekt givetvis. Och nej, jag måste ingenting  ;)

Postad 14 February 2017 - 13:10

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Kan ändå förstå eftersom E6 kostar 29900 och då vill man nog inte ha såna problem. Fast sedan finns det förstås andra problem med andra TV-apparater så det är svårt.

Typ! Trots brister hos LG's OLED vill jag personligen inte tillbaka till vare sig LCD eller Plasma. Men visst, vore tipp-topp om vissa aspekter (som den diskuterade) inte förekom.

Postad 14 February 2017 - 13:20

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Jag vill hävda att i detta specifika fall är det fullt logiskt att processorn inte sparar den initiala mjukvara som den levererades med från fabrik. Tanken är att den helt enkelt ersättes när du installerar en ny. Dock kan det fortfarande förekomma gammalt skräp i processorn som då är smart att "rensa bort" med denna funktion. Men du kan inte få tillbaka gammal mjukvara. Det finns massor med produkter jag ägt av olika fabrikat som kallar detta för just 'fabriksåterställning', men det inkluderar då inte senast installerad mjukvara utan allt annat runtomkring. Mjukvaran hanteras separat. Ser inget konstigt i det när det gäller sådana här produkter. 

Som sagt fabriksåterställning är väl egentligen fel ord. Men det borde knappast vara processorn som lagrar "skräp" utan snarare interna minnet i tvn.

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 14 February 2017 - 13:48.

Postad 14 February 2017 - 14:09

Unregistered01fb7e3a
  • Unregistered01fb7e3a
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Tjo!

Lutar åt att det blir en 65B6 nu under våren.

Ni som har haft denna TV ett tag, hur mycket stör detta er? Stör det så pass att ni skulle överväga en annan typ av TV om ni vetat om problemet? Eller tänker ni inte ens på detta?

Ska åka iväg och kolla på denna TV nu i dagarna lite mer noggrant men ofta har de ju så dåligt med demomaterial i butikerna att visa på apparaterna. Så bättre höra med er som haft TVn ett tag.

Både och faktiskt, jag visste att rörelsehanteringen var lite kass då jag läste denna tråd långt tillbaka men jag köpte den ändå då jag ville ha det bästa.
Har faktiskt lite blandade känslor om TV:n, den har en otrolig bild som du inte hittar någon annanstans med 4K och HDR, men jag är extremt känslig för hack i bilden och den lider av en hel del sådana. 
Har provat en hel del inställningar som ska förbättra men jag upplever fortfarande att jag inte får någon balans vilka inställningar jag än gör.
Ska du sedan spela på den och har spelat på skärm förr så lär du bli extremt besviken, får hoppas att nästkommande uppdatering fixar det problemet avsevärt.

Postad 14 February 2017 - 16:44

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0
Enligt LG-Erik är dom i absoluta slutfasen med nya firmwaren.

Postad 14 February 2017 - 17:43

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Enligt LG-Erik är dom i absoluta slutfasen med nya firmwaren.

Toppen!

Postad 14 February 2017 - 18:43

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

• 1930 inlägg
  • 0
Fråga:

Jag har nämnt tidigare att jag inte riktigt vet hur jag ska göra när jag vill va alla mina grejer (PS4 Pro, NUC och digitalbox) ikopplade till min förstärkare som i sin tur kopplar till min 55B6.

Mitt problem blir ju att jag vill köra spelläge för PS4an, PC för NUCen etc. Men eftersom förstärkaren bara är en hdmi så är ju allt inkopplat i samma HDMI på TVn.

Men kom att tänka på en sak nu. Om jag har en förstärkare som stöder 4K och HDR och köper en HDMI-split, 1 in, 3 ut, kan jag då koppla 3 ut från splitten till 3 olika ingångar på TVn och få det jag vill?
Har splittar också stöd för 4K och HDR så man måste tänka på sånt också?

Om det fungerar, skulle det vara värt det, eller skulle jag tappa i bildkvalitet pga. alla extra kopplingar?

Eller ska jag bara koppla in PS4an direkt i TVn och vara nöjd så?

(Min förstärkare idag klarar 4K men ej HDR)

Postad 14 February 2017 - 20:19

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Jaha då var den retunerad känns bättre så.
Lycka till ni andra!!!

Postad 14 February 2017 - 20:32

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Typ! Trots brister hos LG's OLED vill jag personligen inte tillbaka till vare sig LCD eller Plasma. Men visst, vore tipp-topp om vissa aspekter (som den diskuterade) inte förekom.

Mm, LED har ju brister också, även de dyraste som ZD9 och DX902. Min Plasma har spårat ut totalt också, bara några sekunder med menyn på Netflix eller liknande och allt bränns fast och efter all fotbollstittande är Viasats logo permanent inbränd. Man får helt enkelt göra sitt val om vilka brister man kan leva med och det är tråkigt att det är så!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.