Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG B7, C7, E7, G7 och W7 2017

5776 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B7 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B7V (TV) 8 9.537036 (53) Inga priser
LG B7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65B7V (TV) 9 8.53846 (38) Inga priser
LG C7 55" OLED (TV) 8 9.166666 (29) Inga priser
LG C7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65C7V (TV) 8 8.681818 (21) Inga priser
LG E7 55" OLED (TV) 9 (0) Inga priser
LG E7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65E7V (TV) 7 7.4 (4) Inga priser
LG G7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65G7V (TV) 9 (0) Inga priser
LG G7 77" OLED TV - OLED77G7V (TV) 9 (0) Inga priser
LG OLED W7 65" OLED - OLED65W7V (TV) 5 7.666666 (2) Inga priser
LG OLED W7 77" OLED - OLED77W7V (TV) 7 (0) Inga priser
LG 55" Full HD - 55EG9A7V (TV) 4 (0) Inga priser
56 relaterade trådar
LG OLED65C7V startar ej (oftast), klickande ljud (2 inlägg) 1 år sedan
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
75"+ (1660 inlägg) 3 år sedan
TV vs projektor (16 inlägg) 5 år sedan
Kanalkartan har ändrats (1 inlägg) 5 år sedan
Märkligt problem med LG OLED 65B7 (25 inlägg) 6 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG oled 55B7V Smart TV eller inte (3 inlägg) 6 år sedan
Lång tid att växla till/från TV-Guide på LG OLED (1 inlägg) 6 år sedan
LG OLED 65C7V defekt bild (7 inlägg) 7 år sedan
55" för max 15 000 kr? (8 inlägg) 7 år sedan
OLED 65", QLED 75" eller LED 85"? (17 inlägg) 7 år sedan
rådgiving av ev köpa av tv oled (5 inlägg) 7 år sedan
TV-Köp - 55-65" - Budget - max ~25k. (16 inlägg) 7 år sedan
Vilken LG enbart för att spela på? (2 inlägg) 7 år sedan
Hjälp, vilken TV av dessa skulle ni köpa? (11 inlägg) 7 år sedan
65" Sony/LG/Samsung LCD eller Oled? (6 inlägg) 7 år sedan
Liknande LG OLED 55” (10 inlägg) 7 år sedan
Lite frågor kring ny tv. (4 inlägg) 7 år sedan
Ny 55:a- samsung Q6F eller NU7455 (10 inlägg) 7 år sedan
Kan man acceptera denna grad av banding OLED? (32 inlägg) 7 år sedan
Problem LG OLED55B7V (13 inlägg) 7 år sedan
LG OLED55B7V hittar bara analoga kanaler (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B7V tappar bild vid HDR (3 inlägg) 8 år sedan
Ojämn ljusstyrka på pixlar - OLED65C7V (6 inlägg) 8 år sedan
Hjälp mig att välja 65 tums. Oled vs LCD LG OLED65C7V vs Sony 65XE9305 (7 inlägg) 8 år sedan
LG 65SK8500 vs Samsung QE65Q7F (5 inlägg) 8 år sedan
Sony KD-65ZD9 eller LG OLED65C7V (7 inlägg) 8 år sedan
LG OLED55B7V eller Sony KD-65XE9005 (30 inlägg) 8 år sedan
Ny tv... LG OLED? Eller LCD? (9 inlägg) 8 år sedan
LG B7,C7,E7 inställningar och bildkalibrering (71 inlägg) 8 år sedan
Samsung QE55Q7F vs. LG OLED55B7V (2 inlägg) 8 år sedan
OLED65B7V, 65XE9305 el. 65DX900E. Vilken skall jag köpa? (41 inlägg) 8 år sedan
Dags att slå till? (23 inlägg) 8 år sedan
Köpråd Receiver? - 4K från dator till TV (1 inlägg) 8 år sedan
LG Oled 55 c7v slocknar när man släcker ljus i huset (7 inlägg) 8 år sedan
Bästa 65" LED max 20K (2 inlägg) 8 år sedan
LG OLED55B7V och Plex via iPhone? (7 inlägg) 8 år sedan
Pristråd OLED (288 inlägg) 8 år sedan
sony 75xe 9405 vs sony kd65 A1 (17 inlägg) 8 år sedan
Tjejkompis behöver ny TV (5 inlägg) 8 år sedan
Köpråd på high-end TV - LG OLED 65" eller Sony LCD 75" (3 inlägg) 8 år sedan
LG 55EG9A7V eller LG 55B7V? (18 inlägg) 8 år sedan
Vilken 65" tv under black friday? (33 inlägg) 8 år sedan
Sony A1 55" eller LG C7V 65" (1 inlägg) 8 år sedan
LG 65E6V eller LG 55B7V (11 inlägg) 8 år sedan
Sony A1 el LGB7 - Black friday och Singles Day (14 inlägg) 8 år sedan
LG OLED55B7V eller Philips 55POS9002 (20 inlägg) 8 år sedan
Lurigt problem med satellitmottagning med LG OLED65C7V smart TV (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED C7V - Sony Bravia A1 (8 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG OLED55B7 / 65B7 (72 inlägg) 8 år sedan
1080p LG oled vs 4k LG oled (10 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
köpa 2017 års OLED ... (2 inlägg) 9 år sedan

#3851

Postad 13 January 2018 - 13:32

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

:o  bara i alla marvell-serier har man ju ett hundratal timmars tittande framför sig  ;) eller gillar inte alla dessa serier?!  :P

haha så är det! Bara tråkigt att plöja hundratals timmar på något man inte gillar :D



#3852

Postad 13 January 2018 - 13:59

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0

Har köpt TV:n nu (B7) - efter lite överläggningar med sambon blev det en 55"

 

Köpte även väggfästet på Jula som det rekommenderats om tidigare för 149:-  https://www.jula.se/...ggfaste-929078/ Väggfästet fungerade otroligt bra, väldigt prisvärt.

 

Passade på att uppgradera min ATV också så det blev även en ATV 4K 32GB.

 

Har provat en del och för mig personligen märker jag inte alls av banding eller tinting. Har inte kört 5% bilden utan bara "sett på film". Blev väldigt förvånad över hur bra bild det är.  Största skillnaden mot min plasma är svärtan och att jag tycker att den är mer ljusstark sen självklart mycket skarpare bild. Tycker absolut det är värt uppgradera från plasma, denna OLED-teknik är helt oslagbar.

 

Däremot så upplever jag att man blir mer kräsen med material. Man kan komma på sig själv när man streamar en serie på C more att tänka fan, det här är ju inte i närheten av filmen Dunkirk på iTunes. Det kommer på köpet med en så bra panel.

 

Gillade även menyerna, tog ett tag förstå men nu känns det som natt och dag med gamla TV:ns menyer. Känns också smidigt att TV:n har WIFI så man får uppdateringar. Detta kanske är självklart men för mig som kommer från en TV som behövde nätverkssladd så uppskattas det!

 

Kan varmt rekommendera denna TV till alla som velar eller funderar, det är bara köpa.

Ett topp 3 elektronik-köp för min del tillsammans med Philips Hue & Sonos.


Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 13 January 2018 - 14:00.


#3853

Postad 13 January 2018 - 14:08

Unregistered0a756c1f
  • Unregistered0a756c1f
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Nog är jag nöjd med bilden men förbryllas av några egenheter:

 

1) TVn tycks känna sig manad att sporadiskt upplysa mig om att "Det trådburna nätverket är inkopplat" (eller säger den "aktiverat"?). Eftersom den har haft ethernetanslutning sen dag ett förstår jag inte varför jag måste bli påmind om det?

 

2) Hade besök av en kompis, vi tittade på Amazon Prime och fick märkliga ljudstörningar då och då. Efter ett tag föll polletten, de inträffade när min kompis Android-mobil fick notiser om t. ex. nytt sms eller meddelande i andra appar, eller när han swipade skärmen för att väcka telefonen ur låst läge. Inget jag gör på min iPhone kan frammana liknande störningar.

I hans mobil syns också WebOS som bluetooth-enhet men inte på iPhone.

 

Så min enkla fråga till 1) och 2) är: Vad fasen händer och vad kan man göra åt problemen?

 

1.Har samma fenomen som du att jag får meddelande att det trådbundna anslutningen är aktiverad lite då och då på sistone,brukar komma ibland när vi har startat en android platta i närheten,kan vara något som stör med den??



#3854

Postad 13 January 2018 - 15:08

Jdad
  • Jdad
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

 

Nog är jag nöjd med bilden men förbryllas av några egenheter:

 

1) TVn tycks känna sig manad att sporadiskt upplysa mig om att "Det trådburna nätverket är inkopplat" (eller säger den "aktiverat"?). Eftersom den har haft ethernetanslutning sen dag ett förstår jag inte varför jag måste bli påmind om det?

 

2) Hade besök av en kompis, vi tittade på Amazon Prime och fick märkliga ljudstörningar då och då. Efter ett tag föll polletten, de inträffade när min kompis Android-mobil fick notiser om t. ex. nytt sms eller meddelande i andra appar, eller när han swipade skärmen för att väcka telefonen ur låst läge. Inget jag gör på min iPhone kan frammana liknande störningar.

I hans mobil syns också WebOS som bluetooth-enhet men inte på iPhone.

 

Så min enkla fråga till 1) och 2) är: Vad fasen händer och vad kan man göra åt problemen?

 

1.Har samma fenomen som du att jag får meddelande att det trådbundna anslutningen är aktiverad lite då och då på sistone,brukar komma ibland när vi har startat en android platta i närheten,kan vara något som stör med den??

 

Har inga paddor öht, det enda om är android är min Shield, ska hålla koll på om den kan ha med saken att göra.



#3855

Postad 13 January 2018 - 15:08

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1892 inlägg
  • 0

Har köpt TV:n nu (B7) - efter lite överläggningar med sambon blev det en 55"

 

Köpte även väggfästet på Jula som det rekommenderats om tidigare för 149:-  https://www.jula.se/...ggfaste-929078/ Väggfästet fungerade otroligt bra, väldigt prisvärt.

 

Passade på att uppgradera min ATV också så det blev även en ATV 4K 32GB.

 

Har provat en del och för mig personligen märker jag inte alls av banding eller tinting. Har inte kört 5% bilden utan bara "sett på film". Blev väldigt förvånad över hur bra bild det är.  Största skillnaden mot min plasma är svärtan och att jag tycker att den är mer ljusstark sen självklart mycket skarpare bild. Tycker absolut det är värt uppgradera från plasma, denna OLED-teknik är helt oslagbar.

 

Däremot så upplever jag att man blir mer kräsen med material. Man kan komma på sig själv när man streamar en serie på C more att tänka fan, det här är ju inte i närheten av filmen Dunkirk på iTunes. Det kommer på köpet med en så bra panel.

 

Gillade även menyerna, tog ett tag förstå men nu känns det som natt och dag med gamla TV:ns menyer. Känns också smidigt att TV:n har WIFI så man får uppdateringar. Detta kanske är självklart men för mig som kommer från en TV som behövde nätverkssladd så uppskattas det!

 

Kan varmt rekommendera denna TV till alla som velar eller funderar, det är bara köpa.

Ett topp 3 elektronik-köp för min del tillsammans med Philips Hue & Sonos.

 

Grattis :) Förövrigt ska man aldrig överlägga med sambon, de får alltid som de vill, annars hade du haft en 65" nu  :P



#3856

Postad 13 January 2018 - 15:59

Unregisteredcfa68074
  • Unregisteredcfa68074
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Jag lämnade tillbaka min 65 B7 idag, då jag tyckte den hade STORA problem med motion, vad jag än matade den med.

Köpte en Q8F 65" istället, och det är det bästa jag gjort. OTROLIGT stor skillnad i motion.

Visst, jag torskar lite svärta, men Q8F leverera bra även på den fronten tycker jag.



#3857

Postad 13 January 2018 - 16:01

nisseläsk
  • nisseläsk
  • Forumräv

  • 742 inlägg
  • 0

Har köpt TV:n nu (B7) - efter lite överläggningar med sambon blev det en 55"

Köpte även väggfästet på Jula som det rekommenderats om tidigare för 149:- https://www.jula.se/...ggfaste-929078/ Väggfästet fungerade otroligt bra, väldigt prisvärt.

Passade på att uppgradera min ATV också så det blev även en ATV 4K 32GB.

Har provat en del och för mig personligen märker jag inte alls av banding eller tinting. Har inte kört 5% bilden utan bara "sett på film". Blev väldigt förvånad över hur bra bild det är. Största skillnaden mot min plasma är svärtan och att jag tycker att den är mer ljusstark sen självklart mycket skarpare bild. Tycker absolut det är värt uppgradera från plasma, denna OLED-teknik är helt oslagbar.

Däremot så upplever jag att man blir mer kräsen med material. Man kan komma på sig själv när man streamar en serie på C more att tänka fan, det här är ju inte i närheten av filmen Dunkirk på iTunes. Det kommer på köpet med en så bra panel.

Gillade även menyerna, tog ett tag förstå men nu känns det som natt och dag med gamla TV:ns menyer. Känns också smidigt att TV:n har WIFI så man får uppdateringar. Detta kanske är självklart men för mig som kommer från en TV som behövde nätverkssladd så uppskattas det!

Kan varmt rekommendera denna TV till alla som velar eller funderar, det är bara köpa.
Ett topp 3 elektronik-köp för min del tillsammans med Philips Hue & Sonos.

Kul att läsa om en nöjd ägare som inte bara sitter och tittar på gråskalor! Jag är också väldigt nöjd ägare till en 55B7 sedan Black friday veckan.

#3858

Postad 13 January 2018 - 16:17

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Jämfört med 4 år gammal Samsung så ä tyvärr interpolationen betydligt sämre, hoppas det blir bättre med uppdateringar framöver.

#3859

Postad 13 January 2018 - 20:22

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Blir ju lite avundsjuk när jag ser folk härinne som säger att de inte ser banding. Undrar om jag har otur eller om ni kanske inte ser material som visar det eller helt enkelt inte bara lägger märke till det. Har redan sett det ett par gånger på min C7 som är byggd i december och innan det vanligaste snacket kommer upp, nej jag har inte kollat några gråskalor eller gjort några banding test överhuvudtaget, det är så busenkelt att upptäcka ändå. Räcker med en mörk film som det finns gott om och panoreringar så dyker det upp som filmen Zodiac som jag kollade på senast.

Aja, tröstar mig med att de gnäller på banding i ZD9-tråden också och att DSE är normalt där. Men man börjar ju undra när vissa säger att de inte ser banding men samtidigt tvivlar jag starkt på att jag har haft otur 4 gånger i rad.

#3860

Postad 13 January 2018 - 20:45

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

  • 10561 inlägg
  • 1

98 % av tiden ser jag inte banding så när jag ser banding 2 % av tiden blir jag avundsjuk på mig själv ;)



#3861

Postad 14 January 2018 - 15:23

Unregistered10c1670b
  • Unregistered10c1670b
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Kör gratismånad på Netflix. Hur VET jag att jag verkligen ser 4K? Har en adsl-uppkoppling som ger 15-16Mb, räcker det? Ställer panelen per automatik in sig på HDR, eller hur funkar det? Tittar jag på DbVision så får jag ett bildläge som heter "Hemma", en variant jag inte hittar annars i bildlägeslistan..

I android-appen "LG TV plus" finns en knapp "i" i fliken för "Pekplatta". Tryck på knappen då du kör Netflix i TVn så ser du bitrate och upplösning uppe i vänstra hörnet på TV-skärmen.  



#3862

Postad 14 January 2018 - 15:35

phat
  • phat
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

I android-appen "LG TV plus" finns en knapp "i" i fliken för "Pekplatta". Tryck på knappen då du kör Netflix i TVn så ser du bitrate och upplösning uppe i vänstra hörnet på TV-skärmen.  

 

det går inte att binda knappen på tvn fjärrkontroll på något sätt?



#3863

Postad 14 January 2018 - 16:35

Unregistered10c1670b
  • Unregistered10c1670b
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Jag har inte hittat hur man kommer åt denna info på annat sätt än via android-appen i mobilen. Hittar ingen meny, eller fjärr-knapp, eller liknande i Netflix-appen. Tyvärr verkar det inte funka via Andriod-appen för t.ex. inbyggda Youtube, så där är man ovetande vad jag vet...   



#3864

Postad 14 January 2018 - 20:46

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0

Grattis :) Förövrigt ska man aldrig överlägga med sambon, de får alltid som de vill, annars hade du haft en 65" nu  :P

 

 

Happy wife, happy life  :)

 

Känner att 55" fungerar perfekt länge det är 16:9 bild men när det blir film som är 2.35:1 så hade jag gärna velat ha en större bild.



#3865

Postad 14 January 2018 - 20:52

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0

Har ett par frågor.

 

Har alla HDMI-ingångar samma specifikationer?

Har någon annan haft problem med att TV:n inte stänger av sig själv när man stänger av Apple TV (4K) ?

 

Kör med en väldigt gammal HDMI-sladd så jag har beställt en en High-speed för att se om HDMI-CEC vill fungera bättre. Jag vet att den HDMI jag använder har varit lite glapp tidigare.

 

Andra frågan, kör Sonos och har valt at reglera volymen i soundbaren med ATV-kontrollen, den vill däremot även reglera TV:n också och jag har valt att ljudet ska ut via optisk kabel på TV:n (och TV-högtalarna mutade) men varje gång jag höjer och sänker kommer en symbol upp på TV:n som indikerar att ljudet är avstängt på TV:n. Går det ändra? 

 

Edit:

 

Det är lite märkligt för att kör jag SVT-play-appen och andra appar (som inte är Apple-appar) på ATV så fungerar HDMI-CEC alltid men i "huvudmenyn" så är det 50/50 att det fungerar.


Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 14 January 2018 - 20:58.


#3866

Postad 14 January 2018 - 20:56

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5338 inlägg
  • 1

Har ett par frågor.

 

Har alla HDMI-ingångar samma specifikationer?

 

Nej, på de flesta tv så klarar ofta minst 1 "allt" som den säger sig klara. sen brukar dom klara färre och färre saker. Står i manualen.



#3867

Postad 15 January 2018 - 11:35

Edja78
  • Edja78
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Jag lämnade tillbaka min 65 B7 idag, då jag tyckte den hade STORA problem med motion, vad jag än matade den med.

Köpte en Q8F 65" istället, och det är det bästa jag gjort. OTROLIGT stor skillnad i motion.

Visst, jag torskar lite svärta, men Q8F leverera bra även på den fronten tycker jag.

Jag tror du gjorde helt rätt. Min E6 ett år senare med "en hel del" timmar under bältet ser inte så bra ut längre. Jag använder den mest till spel på konsol. Kört en del spel under året som tagit 50-70 timmar att klara. Interfacet sätter sina spår oavsett hur man gör. Sen håller jag helt med ang. rörelsehanteringen. LG suger. Men när jag köpte oled fanns inga bättre alternativ till det priset. Blir intressant att se hur Samsung LCD 2018 ser ut. Kanske blir att köpa en sådan i november.



#3868

Postad 15 January 2018 - 12:33

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1438 inlägg
  • 0

Om man ska tro LG så verkar de gjort stora steg på just motion 2018 men det är en annan topic.



#3869

Postad 15 January 2018 - 14:32

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1002 inlägg
  • 0

Sen håller jag helt med ang. rörelsehanteringen. LG suger

Stor skillnad på 6orna och 7orna där eftersom 7orna stödjer 120hz (24x5=120)

matar man UHD eller från en PC i 1080P 120Hz så är rörelsehanteringen med 24p material riktigt bra.

klart bättre än 2016 modellerna.

Däremot så verkar det inte som om 120hz används jämnt eller så beror det på vilken UHD/Blu ray spelare man använder?

UHD film upplevde jag kördes i 120hz medans Blu Ray skivor på samma UHD spelare (K8500) verkade bara köras i 60Hz med det klassiska juddret i bilden.

 

innan ni slår ner på rörelsehanteringen helt så se till att spela upp en Blu Ray film från en PC i 120hz 1080P (Game mode avstängt)

De Judder och De Blur satt till 0

Kommentera sen resultatet.

Jag tvivlar på att nån annan tv med sample and hold fixar det bättre än det ni får ut då.



#3870

Postad 15 January 2018 - 16:51

Greedy
  • Greedy
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

första inlägget jag läser här där någon faktiskt har problem inbränningar med oled. Gillar bilden på min B7 men jag har faktiskt övervägt att lämna tillbaks den pga. risken för detta om man spelar på den. Problemet är dock att inget jag tittat på ger samma känsla som oled.

 

Jag tror du gjorde helt rätt. Min E6 ett år senare med "en hel del" timmar under bältet ser inte så bra ut längre. Jag använder den mest till spel på konsol. Kört en del spel under året som tagit 50-70 timmar att klara. Interfacet sätter sina spår oavsett hur man gör. Sen håller jag helt med ang. rörelsehanteringen. LG suger. Men när jag köpte oled fanns inga bättre alternativ till det priset. Blir intressant att se hur Samsung LCD 2018 ser ut. Kanske blir att köpa en sådan i november.



#3871

Postad 15 January 2018 - 17:43

FenioN
  • FenioN
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Fick senaste uppdateringen nu till min 65 b7 .36 fick den på Mail efter jag skrev till dom :) DV fixen ska ju vara med

#3872

Postad 15 January 2018 - 17:44

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 0

Jag har inte hittat hur man kommer åt denna info på annat sätt än via android-appen i mobilen. Hittar ingen meny, eller fjärr-knapp, eller liknande i Netflix-appen. Tyvärr verkar det inte funka via Andriod-appen för t.ex. inbyggda Youtube, så där är man ovetande vad jag vet...   

Man kan binda info-knappen i en Logitech Harmony-fjärr. Vilket jag gjort...
Rent tekniskt så innebär det ju att det finns en diskret IR-kod för infoknappen så vilken hårdvara/mjukvara som helst som kan skicka den kan alltså generera samma resultat.



#3873

Postad 15 January 2018 - 17:52

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 0

Har haft problem med TV3 HD i Boxers marksända nät. Specifikt handbollsmatcherna i EM. Verkar som om om TV'n inte synkar mot frameraten (kadens?) korrekt och det rycker nåt hejdundrande. Inte att jämföra med judder eller motion problem. Det här är jättebugg! Om det sen beror på att min antennsignal är på gränsen, eller nåt annat låter jag vara osagt. Kan vara så. Isåfall kan det ev vara en förklaring till de problem en del andra haft - och anklagat TruMotion-funktionen. Vilken INTE är inblandad i det här problemet. Möjligen kan biosalong-funktionen vara det. Den har ju just till uppgift att hitta orginal-bildrutorna i film och synka på dom. Det finns ju inga i en videosändning som denna så den ska då egentligen inte göra nåt. Kan vara här som den spökar om den gör fel. Ska testa nästa gång att slå av "biosalong"-sättningen och se om det löser problemet.

Att notera är att även ljudet hamnade helt osynkat - typ 20 sekunder fel! Riktigt märkligt.

 

Jag fick slå över till TV3 - ickeHD. Suddigt och smetigt som tusan förstås - men inga problem med ryck eller ljudsynk där.



#3874

Postad 15 January 2018 - 18:17

FenioN
  • FenioN
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som har konstig bild när texten kommer fram i mörka scener med Netflix och dolby vision med Apple TV 4k märks tydligt i bright och Marco polo . Inga fel i sdr .
Har senaste uppdateringen i tv 04.70.36 va samma problem med 04.70.30
Har inga problem med inbyggda Netflix appen.

Redigerat av FenioN, 15 January 2018 - 19:31.


#3875

Postad 15 January 2018 - 19:22

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

En fråga, den senaste firmwareversionen för C7 är väl 4.70.30? Vissa här skriver 4.70.36 men den finns varken OTA eller på LGs hemsida. Vad gäller egentligen?



#3876

Postad 15 January 2018 - 19:27

Unregistered864bbb5e
  • Unregistered864bbb5e
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0

En fråga, den senaste firmwareversionen för C7 är väl 4.70.30? Vissa här skriver 4.70.36 men den finns varken OTA eller på LGs hemsida. Vad gäller egentligen?

4.70.30 är sista i Europa 4.70.36 (U.S)

Redigerat av Unregistered864bbb5e, 15 January 2018 - 19:31.


#3877

Postad 15 January 2018 - 19:30

FenioN
  • FenioN
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Fick 4.70.36 på Mail av lg idag när jag frågade

#3878

Postad 15 January 2018 - 20:25

maxwall
  • maxwall
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Hej är det någon som vet var man kan få reda de exakta måtten för baksidan på 65c7v varianten. Håller på att rita på en TV-vägg där jag vill göra en fördjupning för nederdelen av tv så att skärmen kommer närmare väggen i den smala biten. Dessa mått finns inte någonstans vad jag kan hitta.
Jag vet följande
Total bredd och höjd samt djup 1453 x 833 x 46.6
Men hur tjock är nederdelen ifall man mäter fram till baksidan på skärmen?
Hur hög är den nedre (tjockare) delen?

Med vänlig hälsning, Joacim Wall

#3879

Postad 16 January 2018 - 06:06

rogerli
  • rogerli
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Hur hade du tänkt bli av med "värmen" från TV:n om du fäller in förtjockningen och dess ventilations hål i väggen? Eller har jag missat något när du undrar om måtten? Kan dock inte hjälp dig med måttdå jag har en B7:a...

#3880

Postad 16 January 2018 - 11:16

Unregistered864bbb5e
  • Unregistered864bbb5e
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0

Hej är det någon som vet var man kan få reda de exakta måtten för baksidan på 65c7v varianten. Håller på att rita på en TV-vägg där jag vill göra en fördjupning för nederdelen av tv så att skärmen kommer närmare väggen i den smala biten. Dessa mått finns inte någonstans vad jag kan hitta.
Jag vet följande
Total bredd och höjd samt djup 1453 x 833 x 46.6
Men hur tjock är nederdelen ifall man mäter fram till baks
Med vänlig hälsning, Joacim Wall



B: 143cm D:4,5cm H:33,5cm
Men sen finns ir mottagare under tv du måste tänka på eller hur menar du lösa det? Är det nån "poor mans wallpaper tv" :D tänk på ventilationen!! lycka till ändå!

Redigerat av Unregistered864bbb5e, 16 January 2018 - 11:24.


#3881

Postad 16 January 2018 - 11:19

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1276 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som har konstig bild när texten kommer fram i mörka scener med Netflix och dolby vision med Apple TV 4k märks tydligt i bright och Marco polo . Inga fel i sdr .
Har senaste uppdateringen i tv 04.70.36 va samma problem med 04.70.30
Har inga problem med inbyggda Netflix appen.

Ser inget fel i bilden ,kör denna kedja     LG B7(04.70.30), ATV4K, Denon X2300



#3882

Postad 16 January 2018 - 11:51

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 1

Någon mer än jag som har konstig bild när texten kommer fram i mörka scener med Netflix och dolby vision med Apple TV 4k märks tydligt i bright och Marco polo . Inga fel i sdr .
Har senaste uppdateringen i tv 04.70.36 va samma problem med 04.70.30
Har inga problem med inbyggda Netflix appen.

 

Hmm, bara en tanke. Men det finns inställningar för undertexter i kontoinställningarna i Netflix hemsida. Kanske att du ändrat till nåt mysko där och att det är det som spökar?

 

Förresten kan jag rekommendera att sätta undertext-inställingarna att köra vit text, svart bakgrund, och klicka i transparent bakgrund för båda. Då slipper man bli bländad i Dolby vision, och det ser helt ok ut i SDR också.



#3883

Postad 16 January 2018 - 12:06

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1276 inlägg
  • 0

Hmm, bara en tanke. Men det finns inställningar för undertexter i kontoinställningarna i Netflix hemsida. Kanske att du ändrat till nåt mysko där och att det är det som spökar?

 

Förresten kan jag rekommendera att sätta undertext-inställingarna att köra vit text, svart bakgrund, och klicka i transparent bakgrund för båda. Då slipper man bli bländad i Dolby vision, och det ser helt ok ut i SDR också.

Bra tips för undertext....... dock är det en gåta varför man inte kan göra ändring direkt i appen och det verkar inte påverka LG's netflix app


Redigerat av Biggles2002, 16 January 2018 - 12:15.


#3884

Postad 16 January 2018 - 12:42

FenioN
  • FenioN
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Standardinställningar på undertexter. Är bog dolby vision som krånglar över hdmi ska komma en fix.

#3885

Postad 16 January 2018 - 18:04

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

  • 1610 inlägg
  • 0

Måste tyvärr medge att efter tre veckors användande är jag ganska besviken på min B7. Jag tycker att den är alldeles för "brusig" även om den tekniska termen säkerligen är en annan. Om jag tittar på samma material och jämför den med min gamla Samsung så ser Samsungen på det stora hela bättre ut. Visst, B7:an har väl lite bättre skärpa och bättre svärta men "bakgrundsbruset" är så framträdande att jag kan inte koncentrera mig på det jag tittar på, utan sitter mest och tittar på bruset. När det är halvmörka bakgrunder så är bruset så framträdande att jag helt tappar fokus. Skulle titta på "Bron" i helgen, som innehåller en hel del lite halvmörka scener, men fick stänga av efter en stund då jag bara blev irriterad.

 

Helt klart är att tv:n kräver en enormt bra insignal/källa för att det ska se bra ut. Det enda som ser bra ut på tv:n är 4K-material, och då helst Netflix's 4K-serier/filmer via den inbyggda appen. Viasats 4K-material via digitalboxen ser väl okej ut, men imponerar inte. Vanliga HD-sändningar via parabol (Viasat), t.ex. SVT:s eller Viasats film- och sportsändningar i HD är alldeles för brusiga/oskarpa. Vanliga SD-sändningar går inte att titta på. Jag har en Viasat Ultra-HD-box och signalstyrkan och kvalitén är 100 procent. I somras bytte jag ut både parabol, kablage och LNB till vad installatören påstod var bland det bättre som fanns på marknaden. Boxen är kopplad med en 500 kronors Monster Cable-kabel. Så jag tror egentligen inte att det finns så mycket att anmärka på min utrustning i övrigt (även om det givetvis finns bättre grejer, så borde mina vara tillräckligt bra). Och det såg bra ut på min Samsung-tv. Det ser dessutom lika illa ut om jag tittar på min Apple TV-box (4:e gen, inte 4K versionen) eller med min Blu-ray-spelare (inte 4K). Som sagt, det enda som ser bra ut är om jag kollar på 4K-filmer eller serier med tv:ns inbyggda Netflix-app. Viaplay-appen är acceptabel, men den inbyggda SVT-appen ger lika brusig bild som SVT:s sändningar via parabolboxen.

 

Först trodde jag att det var mina inställningar som var felaktiga på något sätt. Jag körde initialt med Avsforum's rekommenderade HDR Movie-inställningar, men har senare även testat både ISF Dark och Bright-inställningarna. Det gör ingen skillnad. Jag har testat den famösa scenen från Marco Polo, men ser ingen direkt banding. Iallfall inte så att det är väldigt störande. Så jag undrar om det kan vara något annat fel på mitt exemplar? Om jag slår på Apple TV-boxen så kan man se att den översta decimetern på skärmen är grå, snarare än svart (se bild). Hela bakgrundsbilden borde väl ändå vara svart?

 

Jag hade nog för högt ställda förväntningar på OLED-tekniken, men jag känner mig likväl besviken.

Bifogad fil(er)


Redigerat av MalcolmX7, 16 January 2018 - 18:06.


#3886

Postad 16 January 2018 - 20:11

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

*Text*

Hur du gör för att få brusig bild på en OLED förstår jag inte? Du får nog förklara bättre eller filma "bruset".

 

Hur stor är din gamla tv och hur stor har du nu?



#3887

Postad 16 January 2018 - 20:41

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Måste tyvärr medge att efter tre veckors användande är jag ganska besviken på min B7. Jag tycker att den är alldeles för "brusig" även om den tekniska termen säkerligen är en annan. Om jag tittar på samma material och jämför den med min gamla Samsung så ser Samsungen på det stora hela bättre ut. Visst, B7:an har väl lite bättre skärpa och bättre svärta men "bakgrundsbruset" är så framträdande att jag kan inte koncentrera mig på det jag tittar på, utan sitter mest och tittar på bruset. När det är halvmörka bakgrunder så är bruset så framträdande att jag helt tappar fokus. Skulle titta på "Bron" i helgen, som innehåller en hel del lite halvmörka scener, men fick stänga av efter en stund då jag bara blev irriterad.

Helt klart är att tv:n kräver en enormt bra insignal/källa för att det ska se bra ut. Det enda som ser bra ut på tv:n är 4K-material, och då helst Netflix's 4K-serier/filmer via den inbyggda appen. Viasats 4K-material via digitalboxen ser väl okej ut, men imponerar inte. Vanliga HD-sändningar via parabol (Viasat), t.ex. SVT:s eller Viasats film- och sportsändningar i HD är alldeles för brusiga/oskarpa. Vanliga SD-sändningar går inte att titta på. Jag har en Viasat Ultra-HD-box och signalstyrkan och kvalitén är 100 procent. I somras bytte jag ut både parabol, kablage och LNB till vad installatören påstod var bland det bättre som fanns på marknaden. Boxen är kopplad med en 500 kronors Monster Cable-kabel. Så jag tror egentligen inte att det finns så mycket att anmärka på min utrustning i övrigt (även om det givetvis finns bättre grejer, så borde mina vara tillräckligt bra). Och det såg bra ut på min Samsung-tv. Det ser dessutom lika illa ut om jag tittar på min Apple TV-box (4:e gen, inte 4K versionen) eller med min Blu-ray-spelare (inte 4K). Som sagt, det enda som ser bra ut är om jag kollar på 4K-filmer eller serier med tv:ns inbyggda Netflix-app. Viaplay-appen är acceptabel, men den inbyggda SVT-appen ger lika brusig bild som SVT:s sändningar via parabolboxen.

Först trodde jag att det var mina inställningar som var felaktiga på något sätt. Jag körde initialt med Avsforum's rekommenderade HDR Movie-inställningar, men har senare även testat både ISF Dark och Bright-inställningarna. Det gör ingen skillnad. Jag har testat den famösa scenen från Marco Polo, men ser ingen direkt banding. Iallfall inte så att det är väldigt störande. Så jag undrar om det kan vara något annat fel på mitt exemplar? Om jag slår på Apple TV-boxen så kan man se att den översta decimetern på skärmen är grå, snarare än svart (se bild). Hela bakgrundsbilden borde väl ändå vara svart?

Jag hade nog för högt ställda förväntningar på OLED-tekniken, men jag känner mig likväl besviken.

Med brus menar du "low bitrate pixlar"? Och man undrar ju vad för tum din samsung tv har vs b7. Störe skärm kan ju göra att mer skit syns.

Är känslan att det är nåt fel på tvn ? Ska du nog fråga dig.

Redigerat av axion84, 16 January 2018 - 20:43.


#3888

Postad 16 January 2018 - 21:28

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 5020 inlägg
  • 0
Ju mer jag läser ju mer osäker blir jag på Oled. Just brus är ju en sak jag hade hoppats slippa när jag pensjonerar min Kuro som är otroligt orolig i bilden. 25-tusen och det är tveksamt om man får en bättre tv än en från 10 år tillbaka.....?

#3889

Postad 16 January 2018 - 22:40

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

  • 10561 inlägg
  • 0

Finns inget brus pixlarna beter sig som med lcd. På eller av.

 

10 år tillbaks är ingenting. Jag hade CRTs som slog alla plasmor och lcd som gjorts fast inte i de storlekarna de gjordes i naturligtvis :)



#3890

Postad 16 January 2018 - 23:23

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1002 inlägg
  • 0

Ju mer jag läser ju mer osäker blir jag på Oled. Just brus är ju en sak jag hade hoppats slippa när jag pensjonerar min Kuro som är otroligt orolig i bilden. 25-tusen och det är tveksamt om man får en bättre tv än en från 10 år tillbaka.....?

Finns inget brus på en B7 vad jag märkte.

Däremot var det mycket mer brus på B6an.

 

MalcomX7

Bruset du ser måste vara en inställningsfråga eller så är det fel på tvn.

 

 

Knappa in dom här inställningnarna för ISF Dark room och återkom om det vart skillnad.

 

kolla även så att du har 0 svärta och att den inte är förhöjd.

2a testfönstret är 0% svart

Den bilden ska vara helt svart utan nåt glöd i sig.

http://privat.bahnho...k (6 sec.).m2ts

 

 

General/HDMI ULTRA HD Deep Colour  ON för den HDMI ingången ni använder
 
PICTURE
 
Aspect Ratio Settings: 16:9 
Just Scan ON
 
Energy Saving OFF
 
Picture Mode Settings: ISF Expert (Dark Room)
OLED LIGHT: 24
Contrast: 100
Brightness: 49
H Sharpness: 0
V Sharpness: 0
Colour: 46
Tint: 0
 
Expert Controls
Dynamic Contrast OFF
Super Resolution: OFF
Colour Gamut: Extended
Edge Enhancer: On
Colour Filter: OFF
Gamma: 2.2
 
White Balance
Colour Temperature: Warm2
Method: 2 Points
Pattern: Outer
 
Point High
Red 0
Green -12
Blue 3
 
Point Low
Red 1
Green 0
Blue 0
 
Method: 20 Points IRE
IRE 5
Adjusting Luminance: 3
Red -3
Green -6
Blue 0
 
IRE 10
Adjusting Luminance: 4
Red -4
Green 2
Blue -3
 
IRE 15
Adjusting Luminance: -1
Red -1
Green 0
Blue -2
 
IRE 20
Adjusting Luminance: -3
Red 0
Green 0
Blue -2
 
IRE 25
Adjusting Luminance: -3
Red -2
Green 0
Blue 0
 
IRE 30
Adjusting Luminance: -7
Red 2
Green 0
Blue -4
 
IRE 35
Adjusting Luminance: -8
Red 0
Green 2
Blue 0
 
IRE 40
Adjusting Luminance: -10
Red -1
Green 2
Blue -4
 
IRE 45
Adjusting Luminance: -6
Red 2
Green 0
Blue -4
 
IRE 50
Adjusting Luminance: -3
Red 2
Green 0
Blue 0
 
IRE 55
Adjusting Luminance: -4
Red 2
Green 0
Blue 0
 
IRE 60
Adjusting Luminance: -3
Red 3
Green 0
Blue 0
 
IRE 65
Adjusting Luminance: 0
Red 3
Green 0
Blue 0
 
IRE 70
Adjusting Luminance: 1
Red 2
Green 0
Blue 0
 
IRE 75
Adjusting Luminance: -2
Red 2
Green 0
Blue 0
 
IRE 80
Adjusting Luminance: -2
Red 2
Green 0
Blue -3
 
IRE 85
Adjusting Luminance: 0
Red 0
Green 0
Blue -3
 
IRE 90
Adjusting Luminance: 0
Red 1
Green 0
Blue 0
 
IRE 95
Adjusting Luminance: 0
Red 1
Green 0
Blue 0
 
IRE 100
Adjusting Luminance: 0
Red 0
Green 0
Blue 0
 
(Apply to all inputs)
 
 
Colour Management System (CMS)
Colour Red
Saturation 0
Tint 3
Luminance -2
 
Colour Green
Saturation -1
Tint 2
Luminance 4
 
Colour Blue
Saturation 3
Tint 0
Luminance 6
 
Colour Cyan
Saturation 4
Tint 0
Luminance 3
 
Colour Magenta
Saturation -2
Tint 3
Luminance -1
 
Colour Yellow
Saturation 0
Tint -4
Luminance 1
 
Picture Options
Noise Reduction OFF
MPEG Noise Reduction OFF
Black Level Low
Real Cinema On
Motion Eye Care Off
TruMotion User
De-Judder 0
De-Blur 0
 
(Apply to all inputs) om ni använder flera HDMI ingångar

Redigerat av sune bejas, 16 January 2018 - 23:36.


#3891

Postad 16 January 2018 - 23:48

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Måste tyvärr medge att efter tre veckors användande är jag ganska besviken på min B7. Jag tycker att den är alldeles för "brusig" även om den tekniska termen säkerligen är en annan. Om jag tittar på samma material och jämför den med min gamla Samsung så ser Samsungen på det stora hela bättre ut. Visst, B7:an har väl lite bättre skärpa och bättre svärta men "bakgrundsbruset" är så framträdande att jag kan inte koncentrera mig på det jag tittar på, utan sitter mest och tittar på bruset. När det är halvmörka bakgrunder så är bruset så framträdande att jag helt tappar fokus. Skulle titta på "Bron" i helgen, som innehåller en hel del lite halvmörka scener, men fick stänga av efter en stund då jag bara blev irriterad.

 

Helt klart är att tv:n kräver en enormt bra insignal/källa för att det ska se bra ut. Det enda som ser bra ut på tv:n är 4K-material, och då helst Netflix's 4K-serier/filmer via den inbyggda appen. Viasats 4K-material via digitalboxen ser väl okej ut, men imponerar inte. Vanliga HD-sändningar via parabol (Viasat), t.ex. SVT:s eller Viasats film- och sportsändningar i HD är alldeles för brusiga/oskarpa. Vanliga SD-sändningar går inte att titta på. Jag har en Viasat Ultra-HD-box och signalstyrkan och kvalitén är 100 procent. I somras bytte jag ut både parabol, kablage och LNB till vad installatören påstod var bland det bättre som fanns på marknaden. Boxen är kopplad med en 500 kronors Monster Cable-kabel. Så jag tror egentligen inte att det finns så mycket att anmärka på min utrustning i övrigt (även om det givetvis finns bättre grejer, så borde mina vara tillräckligt bra). Och det såg bra ut på min Samsung-tv. Det ser dessutom lika illa ut om jag tittar på min Apple TV-box (4:e gen, inte 4K versionen) eller med min Blu-ray-spelare (inte 4K). Som sagt, det enda som ser bra ut är om jag kollar på 4K-filmer eller serier med tv:ns inbyggda Netflix-app. Viaplay-appen är acceptabel, men den inbyggda SVT-appen ger lika brusig bild som SVT:s sändningar via parabolboxen.

 

Först trodde jag att det var mina inställningar som var felaktiga på något sätt. Jag körde initialt med Avsforum's rekommenderade HDR Movie-inställningar, men har senare även testat både ISF Dark och Bright-inställningarna. Det gör ingen skillnad. Jag har testat den famösa scenen från Marco Polo, men ser ingen direkt banding. Iallfall inte så att det är väldigt störande. Så jag undrar om det kan vara något annat fel på mitt exemplar? Om jag slår på Apple TV-boxen så kan man se att den översta decimetern på skärmen är grå, snarare än svart (se bild). Hela bakgrundsbilden borde väl ändå vara svart?

 

Jag hade nog för högt ställda förväntningar på OLED-tekniken, men jag känner mig likväl besviken.

 

Testa Punisher på Netflix 4K via inbyggda appen om du kan. I den får jag sjukt mycket brus på en 65B7, ser ut som snurrande makaroner typ. Det ser tex bättre ut på min gamla 55" Full-HD OLED. Storleken på skärm har förstås viss betydelse.

Jag är inte säker detta har med OLED att göra utan mer LG:s uppskalning av icke perfekt material, bara en teori dock.

 

Edit: Punishar verkar ha mycket pålagt sk "grain".


Redigerat av Bogge, 16 January 2018 - 23:50.


#3892

Postad 17 January 2018 - 07:10

Unregistered697ee3ef
  • Unregistered697ee3ef
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Testa Punisher på Netflix 4K via inbyggda appen om du kan. I den får jag sjukt mycket brus på en 65B7, ser ut som snurrande makaroner typ. Det ser tex bättre ut på min gamla 55" Full-HD OLED. Storleken på skärm har förstås viss betydelse.
Jag är inte säker detta har med OLED att göra utan mer LG:s uppskalning av icke perfekt material, bara en teori dock.
 
Edit: Punishar verkar ha mycket pålagt sk "grain".


Här haft 4st 65 b7or hemma. Och alla har haft samma problem med brus/grain. Många serier med dolby vision lider av mkt brus/grain. T ex säsong 2 av Stranger Things. Precis som att alla b7or jag haft hemma har lidit av röd/rosa tint och banding. Som jag skrivit tidigare ser bara inte visa här oleds svagheter.

#3893

Postad 17 January 2018 - 08:07

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1002 inlägg
  • 0

Som jag skrivit tidigare ser bara inte visa här oleds svagheter.


ser allt här och lite till tro mig ;)
Då måste det mer vara 65" som har mer brus i bilden jämfört med 55 om man ska gå efter kommentarerna.
Även möjligt att banding skapar mer dithering brus.
mer fel i bilden som måste maskas ?

har ej testat nån 65 bara 55 men det låter nästan som det är två helt olika typer av paneler och att dom har jobbat mer med 55orna att fixa problemen än vad dom har gjort med 65.
55" B7 och 55" B6 är klart synlig skillnad på i brusnivå.

Man kanske skulle fråga dom med 55" som inte lider av banding (dom modellerna finns) om dom upplever samma brusnivå?

#3894

Postad 17 January 2018 - 08:28

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 0

 

Finns inget brus på en B7 vad jag märkte.

Däremot var det mycket mer brus på B6an.

 

MalcomX7

Bruset du ser måste vara en inställningsfråga eller så är det fel på tvn.

 

 

Knappa in dom här inställningnarna för ISF Dark room och återkom om det vart skillnad.

...
 
(Apply to all inputs) om ni använder flera HDMI ingångar

 

Nja, dom grundläggande inställningarna är korrekta, men vitbalans, gamma och CMS ska man inte ge sig på utan att ha ett kalibreringsverktyg, programvara och en hel massa erfarenhet och kunnande för att få det rätt. De inställningarna är unika för varje exemplar av TV och inget man bara kan kopiera rakt av. Jag upplever min 65C7 som det bästa jag någonsin köpt - direkt ur kartong och med ISF-inställningar. Grymt nära referensnivå.

 

...och inget brus. Åtrerkommer till det i annat inlägg.



#3895

Postad 17 January 2018 - 08:51

maxwall
  • maxwall
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

B: 143cm D:4,5cm H:33,5cm
Men sen finns ir mottagare under tv du måste tänka på eller hur menar du lösa det? Är det nån "poor mans wallpaper tv" :D tänk på ventilationen!! lycka till ändå!

Hej och tack för hjälpen.
Den ska inte vara så inbyggd som det låter. Bifogar en bild

//Joacim

Bifogad fil(er)



#3896

Postad 17 January 2018 - 08:54

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 1

Måste tyvärr medge att efter tre veckors användande är jag ganska besviken på min B7. Jag tycker att den är alldeles för "brusig" även om den tekniska termen säkerligen är en annan. Om jag tittar på samma material och jämför den med min gamla Samsung så ser Samsungen på det stora hela bättre ut. Visst, B7:an har väl lite bättre skärpa och bättre svärta men "bakgrundsbruset" är så framträdande att jag kan inte koncentrera mig på det jag tittar på, utan sitter mest och tittar på bruset. När det är halvmörka bakgrunder så är bruset så framträdande att jag helt tappar fokus. Skulle titta på "Bron" i helgen, som innehåller en hel del lite halvmörka scener, men fick stänga av efter en stund då jag bara blev irriterad.

 

Jag hade nog för högt ställda förväntningar på OLED-tekniken, men jag känner mig likväl besviken.

 

 

Här haft 4st 65 b7or hemma. Och alla har haft samma problem med brus/grain. Många serier med dolby vision lider av mkt brus/grain. T ex säsong 2 av Stranger Things. Precis som att alla b7or jag haft hemma har lidit av röd/rosa tint och banding. Som jag skrivit tidigare ser bara inte visa här oleds svagheter.

 

När det gäller bl.a Stranger Tings och Marvel-serierna så har dom pålagt grain alternativt att det kommer naturligt från film-nagativen. Se längre utlägg om detta tidigare i tråden. Man kan minska skärpning, kantskärpa och superskärpa. Då framhävs inte grain artificiellt, vilket kan skapa problemet.Utan skärpning blir grain mjukare och en del av bakgrunden som det är tänkt. Själva hade jag önskat 0 grain, men det är en annan historia.

 

Brusig bild kan också upplevas om man ställt in videonivåerna fel. Då lyfts svärtan upp och blir grå - och allt skit som borde gömts där blir synligt. Se till att du för alla videokälloor har Svartnivå Låg i TV'ns inställningar (innebär att TV'n förväntar sig videolevels 16-235). Sätter man Svartnivå Hög så har man level 0-255 och det har man bara i typ PC. Sen måste alla källor (ATV, DVD/Bluray, digitalbox etc) också vara inställda korrekt på video-levels. Alltså inte full, enhanced eller vad det kan heta i tillverkarnas påhitte-jargong. Videolevels ska det vara (16-235). Om källa och mottagare har samma inställning så kommer svartnivån tolks rätt. Detta är VIKTIGT!

 

Tredje grejen är gamma. Gamma bestämmer hur skuggtoner ska ljusas upp. Ju lägre gamma ju ljusare skuggor. 1.9 ger alltså ljusaste (gråaste) svärtan, och 2.4 eller BT.1886 ger den mörkaste svärtan. Typanvändning 1.9 i dagsljus, 2.2 i kvällsbelyst och 2.4/BT1.886 i nedsläckt rum.

 

4:e grejen att kolla är att TV'n står i hemmaläge och inte i butiksläge! Skulle också rekommendera att göra en factory reset så att allt blir nollstält i TV'n - utifall det skett nåt myskofel vid nån firmwareuppdatering e.dyl.

 

Då du upplever 4K-video från Netflix ok så är det en indikation om att felet inte är i TV'n i sig. Måste ju vara nåt av de övriga inställningarna. Att notera är att när man kollar Dolby Vision-material från Netflix så går TV'n över i HDR-läge. Det läget använder sig inte av gamma-inställning (inte heller tror jag Svartnivå) då hela bildhanteringstekniken skiljer sig åt fullkomligt. Gamla tv-tekniken före HDR grundar sig i en standard anno 1960 nånting, medan HDR är en standard från de närmsta åren.



#3897

Postad 17 January 2018 - 12:59

Unregistered864bbb5e
  • Unregistered864bbb5e
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0

Hej och tack för hjälpen.
Den ska inte vara så inbyggd som det låter. Bifogar en bild

//Joacim

Det var så lite..wow nice! Vilka ritningar! 😁Säg till om du behöver mer nåt och glöm inte posta här bilden om det är klart!

#3898

Postad 17 January 2018 - 13:10

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 5020 inlägg
  • 0

Finns inget brus pixlarna beter sig som med lcd. På eller av.

 

10 år tillbaks är ingenting. Jag hade CRTs som slog alla plasmor och lcd som gjorts fast inte i de storlekarna de gjordes i naturligtvis :)

 

Jag har också haft Sonys flaggskepp trinitron CRT, Philips Matchline och Barco 808 om vi nu ska snakka om gamla grejjer. Poängen med Plasma är att det är det jag har idag och bilden är riktigt bra men att man vil ha 4k och 65" och då är det såklart irriterande om man ska behöva vara nervös för att få en sämre bild. 10 år ska vara ganska länge med dagens tekniksprång och man borde igentligen bara kunna gå ut och köpa vilken som helst top-of-the-line tv och få bättre bild än en 10 år gammal IMHO men så är inte fallet.



#3899

Postad 17 January 2018 - 13:32

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 0

Jag har också haft Sonys flaggskepp trinitron CRT, Philips Matchline och Barco 808 om vi nu ska snakka om gamla grejjer. Poängen med Plasma är att det är det jag har idag och bilden är riktigt bra men att man vil ha 4k och 65" och då är det såklart irriterande om man ska behöva vara nervös för att få en sämre bild. 10 år ska vara ganska länge med dagens tekniksprång och man borde igentligen bara kunna gå ut och köpa vilken som helst top-of-the-line tv och få bättre bild än en 10 år gammal IMHO men så är inte fallet.

 

 Alla displaytekniker har sina för- och nackdelar. Finns ingen teknik idag som löser allt. CRT-tekniken på sin tid var ju utvecklad för att hantera interlaced video, vilket den gjorde med bravur. Plasma är inte heller problemfri, dålig ljusstyrka overall, ABL som dräper alla bilder med mycket snö eller is (ishockey), flimmer, regnbågseffekter vid rörelser  och dither. Jag har en Panasonic VT30 och den är definitivt inte bättre än min OLED.

Men vänta för all del in 2018 år modeller som kommer nu. De kommer förhoppningsvis lösa en del av de problem som 2017 år modeller lider av. Mer eller mindre i vart fall.


Redigerat av Barsk, 17 January 2018 - 13:35.


#3900

Postad 17 January 2018 - 13:35

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 0

 ...


Redigerat av Barsk, 17 January 2018 - 13:36.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.