Canal Digital 4K One Place satellitbox
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 03 maj 2021 - 17:29
Postad 03 maj 2021 - 21:13
Ljudet på inspelningar blir väldigt lågt, min OP är direktkopplad till TVn.
Svart bild vid kanalbyte är inte ovanligt heller, detta med denna nya betaversion.
Håller med om att ljudet på inspelningar är alldeles för lågt. Dessutom finns pixeleringarna kvar på inspelat material som spelats in efter uppdateringen.
Postad 04 maj 2021 - 08:40
Håller med om att ljudet på inspelningar är alldeles för lågt. Dessutom finns pixeleringarna kvar på inspelat material som spelats in efter uppdateringen.
Ljudet på kanalerna som inte sänder med dolby digital ljud blev också alldeles för lågt trotts boxens volym står på max.
Postad 05 maj 2021 - 07:44
Har gett upp efter nu mer än 3år med denna sketlåda.
Skäms ni inte där på Allinte?
Ni lever på TVtittning som ni inte klarar av.
Uselt.
Postad 05 maj 2021 - 08:19
En ny spännade bugg efter uppdateringen av mjukvara nyligen är att ca 1/3 av alla mina inspelningar msslyckas med felkod M024 (som vi fortfarande inte har nån lista över vad felkoderna betyder....).
Postad 05 maj 2021 - 10:11
En ny spännade bugg efter uppdateringen av mjukvara nyligen är att ca 1/3 av alla mina inspelningar msslyckas med felkod M024 (som vi fortfarande inte har nån lista över vad felkoderna betyder....).
Hej
M024 indikerar på att det skett en krasch under inspelningen, men just varför vågar jag inte svara på.
Ska undersöka och se om jag kan få fram något.
Återkommer.
Mvh
Niklas
Postad 05 maj 2021 - 10:15
Ljudet på kanalerna som inte sänder med dolby digital ljud blev också alldeles för lågt trotts boxens volym står på max.
Hej
Ang ljudnivån så har jag tagit det vidare internt för att se vad vi kan göra.
Mvh
Niklas
Postad 06 maj 2021 - 11:29
Dagen började bra med bild men inget ljud, löstes med en omstart.
Till lunch var det dags igen, spela från början på ett serieavsnitt från igår startade inte, återigen löst med omstart.
Den nya startbilden ’Better together Allente’ känns måttligt inspirerande då man omstartar på grund av problem..
Postad 06 maj 2021 - 19:14
Fungerar det för er att spela program från början eller spela från veckoarkivet?
Det har strulat ett par dagar för mig, men en omstart har hjälpt, nu vill det inte alls fungera.
Testade med att rensa CD-appen men icke.
Nätverket är anslutet via kabel och fungerar
Postad 06 maj 2021 - 19:19
Fungerar det för er att spela program från början eller spela från veckoarkivet?
Det har strulat ett par dagar för mig, men en omstart har hjälpt, nu vill det inte alls fungera.
Testade med att rensa CD-appen men icke.
Nätverket är anslutet via kabel och fungerar
Hej
Vad händer när du försöker starta något innehåll? Fungerar tex innehåll via tex Paramount+?
Skicka PM med kundnummer.
Mvh
Niklas
Postad 06 maj 2021 - 19:36
Hej
Vad händer när du försöker starta något innehåll? Fungerar tex innehåll via tex Paramount+?
Mvh
Niklas
Det blir en svart bild med programtidskalan visad nertill men visningen startar aldrig.
Nu har jag precis gjort en hel återställning och programmet jag vill se på 3an startar faktiskt (dagens The Good Doctor).
om felet kommer tillbaka så skickar jag pm.
Postad 07 maj 2021 - 14:22
Hej
Mvh
Niklas
Samma problem idag, pm skickat.
Postad 08 maj 2021 - 09:27
Jag är nu rimligt säker på att boxen håller på att ta död på sig själv, detta efter att ha haft den urkopplad frÅn matningsspänning i en halvtimme.
Vid uppstart kunde jag se ett par minuter på ett program från gårdagens arkiv, bilden såg inte ut som HD, snarare en halvdålig stream för att sedan efter ett par minuter stoppa i uppspelningen med allt tätare intervall. Till slut stannade uppspelningen helt.
i detta läge försökte jag växla till live SVT1 men fick Laddar… under flera minuter tills kag drog ur strömmen på boxen.
Om ett tag ska jag montera en USB-kylfläkt under boxen, med boxen uppallad på en ställning av Lego, men det är nog bara en nödlösning för en trasig box.
@Allente Sverige kommentar Niklas?
Postad 08 maj 2021 - 10:55
Så här blev det, jag har lyckats se på avsnittet i 20 minuter utan störningar:
Bifogad fil(er)
Redigerat av mhbml, 08 maj 2021 - 10:56.
Postad 10 maj 2021 - 19:59
Ringde Allente support idag, han menade att problemet är ett gammalt fel som kommit tillbaka med senaste uppdateringen och att en temporär lösning kan vara att dra ur strömmen och kanske också HDMI-kabeln ett tag.
Så vad det betyder är att Allente tryckt ut en uppdatering som gör våra boxar delvis ändå mer oanvändbara..
Fläkten får vara kvar ett tag till tills en korrigerad programvara kommer
Postad 12 maj 2021 - 20:59
Hur går det med Serie inspelningarna med "dövtolk" ?
Jag får fortfarande sådana med
Sven Åke
Postad 12 maj 2021 - 21:51
Pixeleringar i "nederkant" när vi pausar sker dagligen nu. Knappt det går titta på utan man hoppar fram till live och missar funktionerna man betalt för i boxen... Suger fortfarande när man byter kanal, när man står kvar på den gamla kanalen fast allt visar att man bytt.
Skynda på med OnePlace 2!
Postad 12 maj 2021 - 23:44
Postad 13 maj 2021 - 04:32
Efter sista uppdateringen har pixelering blivit värre. Även ljudstörningar på inspelat material.
Postad 15 maj 2021 - 19:59
Postad 16 maj 2021 - 08:21
Nu har jag också fått massa bildstörningar (pixlar) i nederkant av bilden. Har inte haft det tidigare.
Postad 16 maj 2021 - 10:26
Enl. SVT ska alla program/filmer som sänds och är producerade i Dolby Digital 5.1 även visas i detta format i SVT Play.
Dock inte i OP boxens SVT play app. Endast 2.0 ljud. Kör man däremot via Apple tv får man rätt ljud i deras app.
Är detta något som man känner till och kanske kan rätta till. Har varit så länge. Kan du kolla Niklas?
Postad 16 maj 2021 - 15:39
Måtte slå av og på tuneren for og bytte kanal. Blir bare verre og verre de mer disse software folka tukler med den, skrot den og begynn på nytt.
Funkar det inte med +- knappen för att byta kanal? Det gör det oftast för mej när siffrorna inte funkar.
Postad 16 maj 2021 - 20:55
Funkar det inte med +- knappen för att byta kanal? Det gör det oftast för mej när siffrorna inte funkar.
Pleier og virke på en av måtene, ikke denne gangen.
Postad 22 maj 2021 - 11:02
I går kväll körde jag TV-ljudet via mitt surroundsystem och plötsligt slog slutsteget ifrån. Samtidigt dök det upp en symbol i övre högra hörnet som visar att ljudet är i mute, en högtalare med ett streck över. Trots mute kunde jag köra ljudet via TV:n. Boxen har jag startat om flera gånger och även gjort den strömlös, dock utan att symbolen mute försvann. Nu har jag ändrat i boxens meny från flerkanalsläge till stereo och då försvann symbolen och ljudet fungerar via surroundsystemet. Har någon här på forumet råkat ut för samma problem? Är det ytterligare en bugg eller är det ett hårdvarufel på min box kanske?
Postad 24 maj 2021 - 00:16
Dvs fungerar med allt som denna box inte gör?
Postad 24 maj 2021 - 06:41
Postad 24 maj 2021 - 10:24
Stora variationer i volym nu mellan olika kanaler. Tidigare har jag på TV:ns volym (Philips) legat på 6-8 på volyminställningen (full volym på boxen) för en behaglig volym. Nu får jag ändra till att ha 4 på vissa kanaler, upp till 20 på andra kanaler för att få samma volym.
Det blir dessutom allt svårare att byta kanal. Allt som oftast så byter boxen inte kanal trots att det ser ut som den ska göra det. När det har hänt så blir det dessutom helt omöjligt att byta till den kanal man tänkt att byta till. Då måste man först byta till en annan kanal för att sedan byta till den som var tänkt.
Inspelning och pausning är mer eller mindre helt oanvändbart nu då det blir pixeleringar på minst halva skärmen vid uppspelning.
Jag hade från början en riktigt bra fungerande box men den har bara blivit sämre med varje uppdatering som skickats ut.
Finns fler fel på boxen som tagits upp tidigare i forumet. Nu börjar jag bli riktigt less på denna produkt.
Postad 24 maj 2021 - 10:54
OnePlace 2 kommer nog dröja för länge med, snart semester så inget före september eller oktober nu.
OnePlace suger h**tba**e!
Postad 24 maj 2021 - 11:10
Pixelproblemen, bilden flimrar/blir pixlad, när man ser på inspelat material fortsätter - när kommer detta att adresseras?
Hej
Det är ett problem som vi fortfarande jobbar på att lösa, har tyvärr ingen ny status där just nu.
Mvh
Niklas
Postad 24 maj 2021 - 11:17
Hej
Det är ett problem som vi fortfarande jobbar på att lösa, har tyvärr ingen ny status där just nu.
Mvh
Niklas
Trist, anmälde det första gången i februari 2020.
Postad 24 maj 2021 - 11:28
Det är kanske dags att Allente skrotar allt vad boxar heter och låta var och en välja själv efter behov. Att begränsa en box till enbart sina egna kanaler är bara så gammaldags. Sedan skall man inte behöva en speciell CA:modul för att kunna se alla kanaler.
Niklas gör ett hästjobb, men vill nog se VD eller någon på denna nivå förklara sig varför alla dessa problem kvarstår efter så många år.
Postad 24 maj 2021 - 12:46
Alla andra appar finns där, så kanske man skall köra via dom direkt istället för att gå via Allente
Någon i ledningen måste ha mycket otur när han tänker
Postad 25 maj 2021 - 10:25
I går kväll körde jag TV-ljudet via mitt surroundsystem och plötsligt slog slutsteget ifrån. Samtidigt dök det upp en symbol i övre högra hörnet som visar att ljudet är i mute, en högtalare med ett streck över. Trots mute kunde jag köra ljudet via TV:n. Boxen har jag startat om flera gånger och även gjort den strömlös, dock utan att symbolen mute försvann. Nu har jag ändrat i boxens meny från flerkanalsläge till stereo och då försvann symbolen och ljudet fungerar via surroundsystemet. Har någon här på forumet råkat ut för samma problem? Är det ytterligare en bugg eller är det ett hårdvarufel på min box kanske?
Hej
Vi har ingen symbol för mute i högra hörnet, så det är från TV´n som den symbolen visas.
Men fungerar allt som det ska nu?
Mvh
Niklas
Postad 25 maj 2021 - 11:53
Idag får jag helt plötsligt upp:
"Innehållet kan inte spelas in" och det gäller för alla kanaler jag har testat.
Extra trist nu när Giro dItalia är i gång på Eurosport!
Postad 25 maj 2021 - 11:55
Idag får jag helt plötsligt upp:
"Innehållet kan inte spelas in" och det gäller för alla kanaler jag har testat.
Extra trist nu när Giro dItalia är i gång på Eurosport!
Hej
Det bör vara enkelt fixat. Gå in på Inställningar / Satellit / Automatisk igenkänning och tryck OK
Efter det bör allt fungera som vanligt igen.
Mvh
Niklas
Redigerat av Allente Sverige, 25 maj 2021 - 11:56.
Postad 25 maj 2021 - 12:00
Fullständigt vansinnigt beslut att inte lägga upp Allente appen på samsungs nya modeller och tro att alla vill ha en värdelös box.
Alla andra appar finns där, så kanske man skall köra via dom direkt istället för att gå via Allente
Hej
Anledningen till att vi inte finns på de nya modellerna av samsung är för att det krävs att vi tar fram en ny version av vår app till samsung för att det ska fungera.
Mvh
Niklas
Postad 25 maj 2021 - 12:01
Tack... det löste problemet. Det skulle vara bra med en liten guide hur man löser de vanligaste problemen...
När jag tänker efter har jag haft detta fel en gång tidigare men kom inte ihåg hur man löste det.
Du kan väl sammanfatta de vanligaste felen och hur man fixar dem och lägga detta dokument på något ställe där vi enkelt kan hitta det.
Postad 25 maj 2021 - 12:10
Hej
Vi har ingen symbol för mute i högra hörnet, så det är från TV´n som den symbolen visas.
Men fungerar allt som det ska nu?
Mvh
Niklas
Mycket märkligt! När jag skiftade till stereoläge på boxen försvann symbolen. Nej, när jag skiftar till flerkanal går det några minuter, sedan tystnar allt ljud så det är bara i stereoläge jag kan få ljud till min surroundanläggning.
Postad 25 maj 2021 - 19:55
Hej
Anledningen till att vi inte finns på de nya modellerna av samsung är för att det krävs att vi tar fram en ny version av vår app till samsung för att det ska fungera.
Mvh
Niklas
Ja, det är väl självklart.
Men hur kommer det sig att ni inte gör det? Och varför inte en app för android tv också när ni ändå håller på.
Postad 26 maj 2021 - 07:04
Fullständigt vansinnigt beslut att inte lägga upp Allente appen på samsungs nya modeller och tro att alla vill ha en värdelös box.
Och få en fungerande app eller box är ju inte något som Allente klarar av.
Ledningen sålde Electrolux dammsugare från dörr till dörr innan de anställdes hos Canal Digital.
Postad 26 maj 2021 - 09:06
Ja, det är väl självklart.
Men hur kommer det sig att ni inte gör det? Och varför inte en app för android tv också när ni ändå håller på.
En app till AndroidTV borde ju ändå vara enklast att lösa, eftersom det redan finns en app för vanliga Android.
Jag hade gärna sett en AndroidTV-app jag också och det tror jag mina föräldrar också skulle göra.
Postad 26 maj 2021 - 12:10
Nu har min hårddisk slutat att fungera, boxen säger att jag inte har någon ansluten.
Provat att göra boxen strömlös, ta ur och sätta in den igen samt rensa Canal Digital-appen men inget hjälper.
Har inte provat att återställa hela boxen ännu, tror ni det kommer hjälpa eller är det bara att köpa ny hårddisk?
Postad 26 maj 2021 - 14:22
Nu har min hårddisk slutat att fungera, boxen säger att jag inte har någon ansluten.
Provat att göra boxen strömlös, ta ur och sätta in den igen samt rensa Canal Digital-appen men inget hjälper.
Har inte provat att återställa hela boxen ännu, tror ni det kommer hjälpa eller är det bara att köpa ny hårddisk?
Hej
Du ska inte behöva köpa någon ny hårddisk, skicka PM med kundnummer så får vi felsöka.
Mvh
Niklas
Postad 26 maj 2021 - 14:38
Hej
Du ska inte behöva köpa någon ny hårddisk, skicka PM med kundnummer så får vi felsöka.
Mvh
Niklas
PM med kundnummer skickat.
Postad 26 maj 2021 - 20:09
Hej
Mvh
Niklas
Ja, och vad är problemet?
Det har ALLA andra gjort
Ni kommer vara så efter om ni inte förstår vad man måste göra och ni gör tyvärr inte något av det ni måste göra
Förstår ni inte .. Det är antal parabolkunder som räknas inte antal som har er box.
Om ni kunde förstå att de som inte vill ha er box som förstår att använda Ca modul och att det går lika bra att spela in och med timeshift på en samsung teve om man inte skall skapa ett tevebibliotek för barnbarnen som ev blir raderat av era uppdateringar.
Då skulle ni förstå, att om vi har appen i vår teve så blir vi riktigt nöjda kunder
Som det är nu, kan jag lika bra välja vilken leverantör som helst om jag inte förstår att värdesätta kvaliten från parabol
Det kommer komma en tid, då streaming är lika bra som parabol. Det handlar om max 2-3 år och har ni inte förstått tills dess .. är ni helt körda
Appen är er framtid och då måste den vara tillgänglig på alla plattformar
Redigerat av MalcomX, 26 maj 2021 - 20:15.
Postad 01 juni 2021 - 18:07
Hej
Mvh
Niklas
I avvaktan på att du skulle återkomma så gjorde jag en fabriksåterställning och nu funkar hårddisken igen.
Efter 2 extra satelitsökningar så fick jag även TV-kanaler.
Postad 08 juni 2021 - 14:53
Jag har fortfarande kvar den gamla satellitmotagaren på en hylla i ett förråd. Den känns ju lite knepigt att ha en fungerande mottagare bara liggande. Vet någon om det är OK att sälja den om nu någon till äventyrs skulle vara intresserad av att köpa den?
Postad 16 juni 2021 - 08:02
Hej
Vi har lanserat en ny mjukvara till ett mindre antal kunder som har kopplat upp OnePlace till internet.
Nytt i mjukvaran
- Rebrand från Canal Digital till Allente (tex under menyn Appar heter appen nu Allente)
- Lösning på några av problemen som orsakar att boxen plötsligt kraschar.
- När boxen tidigare tappade signalen till satelliten så var det ett felmeddelande som täckte upp hela skärmen där man kunde ändra vissa inställningar direkt via en genväg till inställningar för antenninställningarna i boxen vilket ställt till en del onödiga problem, tex att man ställer in boxen på att endast ta in kanalerna över internet. Nu får man endast upp en pop-up som informerar om att det är problem med satellitsignalen.
- Förbättringar kring hela uppdateringsprocessen av fjärrkontrollen.
- Det går nu även att tex teckna HBO, V Film och övriga paket direkt via boxen.
- Stabilitet och prestandaförbättringar.
Ha en fin dag
Mvh
Niklas
Redigerat av Allente Sverige, 16 juni 2021 - 08:02.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar