Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 December 2014 - 18:36

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Dom skall vaskas när jag fyller 60år!

Haha, hör av dig innan, så jag kan ligga nedanför å gapa :D

Postad 20 December 2014 - 16:13

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Bowmore pack 12,15,18 eller Laphroaig 18? Dessutan 20cl Glenlivet 18 eller Loch Lomond 15 peated 0,5 liter?

Please ge meg nåt tips, blir julklapp från frun.

Postad 20 December 2014 - 17:46

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Beställ en Bowmore Laimrig om möjligt.
Hade jag fått välja av dom du nämner hade jag inte haft några problem att ta en Laffe 18 och gå utan att vända mig om. :)

Postad 20 December 2014 - 22:19

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Håller med... Laffe 18 varje dag i veckan! ;)

Dålig hylla du har där Klash! Bara dålig whisky där! Bäst du skickar lite till mig som inte är lika kräsen! :P
Sherrylagrad whisky är så sjukt överskattat!

Var lite dum och började surfa runt på lite webbshoppar! Sånt ska man inte göra när man håller på att spara pengar till en whiskyresa... som tur var lyckades jag hålla tassarna i styr!

Postad 21 December 2014 - 00:04

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Dålig hylla du har där Klash! Bara dålig whisky där! Bäst du skickar lite till mig som inte är lika kräsen! :P

Var lite dum och började surfa runt på lite webbshoppar! Sånt ska man inte göra när man håller på att spara pengar till en whiskyresa... som tur var lyckades jag hålla tassarna i styr!

Laffe18, är jag ensam om att tycka den legat nåt år för länge? En aning för framträdande ekbeska, men visst slinker den ner utan större problem. :)

Postad 21 December 2014 - 00:07

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Ok Laffe blir det nog.

Ingen som har provat den rimliga 15 Loch lomond då? Fins på bolaget, Inte fargat och nonchill.

Postad 21 December 2014 - 01:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ok Laffe blir det nog.

Ingen som har provat den rimliga 15 Loch lomond då? Fins på bolaget, Inte fargat och nonchill.

Kapten Haddock-whiskyn? Nej men visst är man nyfiken. :)

Postad 21 December 2014 - 06:39

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Vart går denna resa?

Postad 21 December 2014 - 14:19

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Laffe18, är jag ensam om att tycka den legat nåt år för länge? En aning för framträdande ekbeska, men visst slinker den ner utan större problem. :)

Den ekbeskan du beskriver, tror du tagit upp det tidigare också, har jag svårt att hitta i Laffe 18. Vet inte om du fick en extremt "ekig" batch när du testade den, men den jag hade var väldigt trevlig och välbalanserad.
Kan hända att jag är för van med extremt träig amerikansk whisky där ekbeska och bitterhet kan bli överväldigande, nästan rent obehagligt. :)
Vi är alla känsliga mot olika saker, själv har jag lite svårt för en del sherrylagringar som blir lite åt det svavliga.

Vart går denna resa?

Denna gång blir det bara Åland tor med Cinderella i januari... Kan bli nog så dyrt. ;)
Blir mest troligt inte Skottland i år, men däremot så siktar jag på New York i maj. Där finns det också en del trevliga whiskybutiker man måste besöka!

Postad 21 December 2014 - 15:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Den ekbeskan du beskriver, tror du tagit upp det tidigare också, har jag svårt att hitta i Laffe 18. Vet inte om du fick en extremt "ekig" batch när du testade den, men den jag hade var väldigt trevlig och välbalanserad.
Kan hända att jag är för van med extremt träig amerikansk whisky där ekbeska och bitterhet kan bli överväldigande, nästan rent obehagligt. :)
Vi är alla känsliga mot olika saker, själv har jag lite svårt för en del sherrylagringar som blir lite åt det svavliga.

Denna gång blir det bara Åland tor med Cinderella i januari... Kan bli nog så dyrt. ;)
Blir mest troligt inte Skottland i år, men däremot så siktar jag på New York i maj. Där finns det också en del trevliga whiskybutiker man måste besöka!

Kan säkert variera med olika årgångar. För övrigt gillar jag 18-åringen. Likt dess 15-åriga föregångare en fint balanserad whisky. En sofistikerad Laffe helt enkelt. :)

Postad 22 December 2014 - 20:41

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 1
Senaste tillskottet, Bulleit Bourbon

Bifogad fil  IMG_5704.JPG   801.03K   1 Antal nerladdningar

Postad 23 December 2014 - 15:09

ChristofferL
  • ChristofferL
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Blev en jura prophecy idag :-)

Postad 23 December 2014 - 15:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Blev en jura prophecy idag :-)

Tror profetsian att Jura är gott kommer gå i uppfyllelse. :)

Postad 23 December 2014 - 21:40

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
En liten flaska 20cl Lagavulin 16 som julströmpgåve från frun....

Postad 24 December 2014 - 10:27

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

En liten flaska 20cl Lagavulin 16 som julströmpgåve från frun....

En rekorderlig fru där. ^_^

Postad 28 December 2014 - 19:06

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Sådärja lite godis inför nyårsfirandet.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   179.46K   8 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpg   180.9K   6 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpg   114.4K   3 Antal nerladdningar

Postad 28 December 2014 - 23:52

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 1
Ser ju ut att kunna bli en småtrevlig nyårsafton hos vissa! ;)

Postad 04 January 2015 - 10:43

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 1
Det blev en Glen Grant alltså!

Ja man måste unna sig nåt litet ibland!!! :)

Postad 05 January 2015 - 00:19

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Min syrra gav meg nogån rejala drammar med Glenfarclas 21 sist weekend. Mycket trevlig overaskning från lillsyrran, och trevlig at min konstnarsyrra har börjat att gjöra det bra som grafisk designer.

Postad 05 January 2015 - 16:42

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Min syrra gav meg nogån rejala drammar med Glenfarclas 21 sist weekend. Mycket trevlig overaskning från lillsyrran, och trevlig at min konstnarsyrra har börjat att gjöra det bra som grafisk designer.

Och bra smak har hon också, systern din.
Glenfarclas är magi på flaska. :)

Postad 05 January 2015 - 17:02

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Och bra smak har hon också, systern din.
Glenfarclas är magi på flaska. :)

Njae, hade bla med mig en G'farclas Potstill reserve 2003(festival 2013) upp till Dalarna och det krävdes möjligtvis magi för att få folk(inkl mig själv)att vilja dricka den så länge det fanns annat kvar( det mesta står fortfarande kvar!!!), så det gäller allt att plocka russinen även ur denna kaka.
Har provat några tidigare Potstill utgåvor som varit riktigt trevliga så blev jättebesviken då denna utgåva var rent dålig!

Redigerat av Unregistered0d487954, 05 January 2015 - 17:05.

Postad 05 January 2015 - 20:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Njae, hade bla med mig en G'farclas Potstill reserve 2003(festival 2013) upp till Dalarna och det krävdes möjligtvis magi för att få folk(inkl mig själv)att vilja dricka den så länge det fanns annat kvar( det mesta står fortfarande kvar!!!), så det gäller allt att plocka russinen även ur denna kaka.
Har provat några tidigare Potstill utgåvor som varit riktigt trevliga så blev jättebesviken då denna utgåva var rent dålig!

Var ett konstigt namn. Behöver man förtydliga att en singelmalt är tillverkad i kittelpanna var det nog inget bra släpp.
Jag har faktiskt inte smakat så många specialutgåvor av Glenfarclas. Men redan 12:an håller i mitt tycke extremt hög nivå, och 15 är svårslagen oavsett pris. Den och lika gamla Glendronach Revival har jag svårt att vara utan. :)

Postad 05 January 2015 - 23:05

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Släppt för Potstill festivalen 2013. Inte konstigare än så.

Revival kan man alltid lita på!!! (Hoppas jag!)

Postad 09 January 2015 - 13:50

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Postad bild
Det blev en laffe 18, mycket god. Talisker 18 var mer kompleks, men Laffen hadde mer röyk og var ochså oljat av åldern, kompleks och god, lång finish på Laffe ochså.

Inte hvar dag jag har råd med sånt, men en liten pengegåva til jul från frun gjorde det enklare att investera i en Laffe 18.

Både Laffe 18 och Uigadail, og Bunnahabhain Darach ur blir historia/discontinued.

Uigadail er slut snart, och Laffe 18 blir ersattat av den nya laffe 15 samt en 24 eller 25? åring.

Redigerat av Danke, 09 January 2015 - 13:51.

Postad 09 January 2015 - 16:17

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Det florerar en del rykten om att Uigadail kommer försvinna, själv har jag inte fått det bekräftat av någon säker källa ännu, men det är ändå aldrig fel att bunkra upp med den då den är så pass bra.

Att Laphroaig 18 kommer försvinna har jag inte heller hört, men det är inte helt omöjligt. Kan även vara så att dom drar ner på batcherna också nu när det finns så pass lite gammal whisky. Fler och fler går ju över till NAS när lagren börjar bli för unga.
Att den kommer försvinna helt är jag dock väldigt skeptisk till. Den kommer troligtvis försvinna en kort tid tills att lagren mognat till sig lite. De har trotts allt väldigt mycket whisky på lager, mer än dom någonsin haft och kör full produktion. Tyvärr får vi ju vänta minst 18 år på det som destilleras idag innan det hamnar i en 18 årig Laphroaig. Nu när whiskyintresset börjar svalna av lite runt om i världen så tror jag inte att de behöver vara så illa som det låter.

Postad 10 January 2015 - 00:33

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Det florerar en del rykten om att Uigadail kommer försvinna, själv har jag inte fått det bekräftat av någon säker källa ännu, men det är ändå aldrig fel att bunkra upp med den då den är så pass bra.

Att Laphroaig 18 kommer försvinna har jag inte heller hört, men det är inte helt omöjligt. Kan även vara så att dom drar ner på batcherna också nu när det finns så pass lite gammal whisky. Fler och fler går ju över till NAS när lagren börjar bli för unga.
Att den kommer försvinna helt är jag dock väldigt skeptisk till. Den kommer troligtvis försvinna en kort tid tills att lagren mognat till sig lite. De har trotts allt väldigt mycket whisky på lager, mer än dom någonsin haft och kör full produktion. Tyvärr får vi ju vänta minst 18 år på det som destilleras idag innan det hamnar i en 18 årig Laphroaig. Nu när whiskyintresset börjar svalna av lite runt om i världen så tror jag inte att de behöver vara så illa som det låter.

Det med laffe 18 og 15 har jag hört från Stocholm laffe live, sjelvom jag inte er svensk men bor i Sverige... :) Dom sejer det ochså på forumet til Laffe.

At Ardbeg Uigadail er slut snart har jag hört från Brandylibrary i New York från Ardbegs representant sjelv, Det ligger ute på youtube, kan godt linka om du vil? Sitat dom har veldigt lite gammalt igjen på lager, och kommer att stoppa Uigadail når det inte er försvarligt mer mtp mindre gammalt innehold. Nåt som er bra, Ardbeg har inte mycke gammal whisky, och det independent och annat Lord etc er vansinnigt dyrt och hypad...

Men Laffe 18 ersettas av den gamla nya 15 åringen och en 24 åring originalt om jag huskar korrekt, Laffe satsar mer och mer på NAS för tiden, men det vet ni nog..

Når Laffe 18 forsvinnar så kommer alla att klaga, presis som folk gjorde med 15 åringen, så kommer det en ny 18 om några år. 24 åringen blir nog vansinnig för dyrt iaf för mig.

Konstigt att dom slutade laga 15 når sjelv prins Charles av Wales hadde den som sin favoritt, kongahuset presenterar ju Laffe presis som til eksempel Carlsberg och Anton Berg presenteras av danska kungahuset/drotninghuset whatever.

Redigerat av Danke, 10 January 2015 - 00:37.

Postad 10 January 2015 - 01:21

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Det skulle inte förvåna mig om Laffe 15 ersätter 18 till samma eller dyrare pris.... då Laffe 15 är så extremt eftertraktad! :)
Men som jag sa så tror jag inte att Laffe 18 kommer vara borta så många år.

Hoppas verkligen att Ugglan inte försvinner. Har läst rykten men håller fotfarande tummar och tår att det inte är sant! ;)
Har som sagt inte fått något bekräftat.

Men.... orolig är jag ju inte. Det finns alltid god whisky att tillgå oavsett vad dom hittar på. Nackdelen är ju att priset hela tiden drar iväg för det som är exceptionellt bra. Idag är det svårt att hitta någonting som är mycket bra i pris runt 500,- (jämfört med för ett år sedan). Idag ligger samma typ av flaskor närmare 1000,-! Nästa år skulle jag gissa att det ligger ännu högre om inte efterfrågan bromsar in.

Postad 10 January 2015 - 15:49

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Om ugglan blir för ung i nyare utgåvar så er jo inte det bra heller, bettre då at de ger whiskyen et nytt namn...
Dom har ju inte gammal whisky på lager, mycke lite igjen..

Glenfarclas 21 som syrran kjöpte för 700 nok er inte så galt,

Så har man ju, Glenlivet 21 som inte er så dyr på bolaget, 952 Archive?

Ellers er Glengoyne 21 inte så galt prisat 941 på bolaget.

Redigerat av Danke, 10 January 2015 - 15:54.

Postad 13 January 2015 - 17:56

Unregistered9cb892cf
  • Unregistered9cb892cf
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Man skall inte överanalysera allt, skit samma med den finstilta. För mig är det ingen skillnad på att ta bilen till Calles och fylla upp mot att handla på nätet och få det hemkört, får välja med lite mer omsorg bara så att "rätt" transportörer används och att butiken är sjysst.

Absolut så gör man vad man vill, jag bara beskrev vad min "uppfattning" var enligt reglerna ...

Har själv handlat nätsprit ett flertalet tillfällen tidigare och skulle nog kunna göra det igen om jag hittar nån nätbutik som passar mig..

Postad 13 January 2015 - 19:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
är det vanliga laphroaig 18 som kommer försvinna . Som till och med finns på "mitt" lilla bolag?

kollade också Yamazaki bourbon barrel och puncheon. ingen av dessa gick att beställa längre. Har för mig jag läst någonstans att dom ska sluta sälja dom också men kommer inte ihåg var jag läst det, har för mig det var här inne men nu hittar jag det inte.

Kan någon bekräfta att japanerna är slut?

Redigerat av andreassofus, 13 January 2015 - 19:54.

Postad 13 January 2015 - 19:39

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Yamazaki sherry cask 2013 uppe i 5000 euro! Man borde ha köpt en låda!!! :)

Redigerat av Unregistered0d487954, 13 January 2015 - 19:46.

Postad 13 January 2015 - 22:50

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Yamazaki sherry cask 2013 uppe i 5000 euro! Man borde ha köpt en låda!!! :)

Hittar du en låda någonstans? :)

Postad 13 January 2015 - 23:55

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

är det vanliga laphroaig 18 som kommer försvinna . Som till och med finns på "mitt" lilla bolag?

kollade också Yamazaki bourbon barrel och puncheon. ingen av dessa gick att beställa längre. Har för mig jag läst någonstans att dom ska sluta sälja dom också men kommer inte ihåg var jag läst det, har för mig det var här inne men nu hittar jag det inte.

Kan någon bekräfta att japanerna är slut?

Ja det ryktas at originale 18 ersattas med en ny 15 åring samt en 24 åring.

Postad 14 January 2015 - 07:59

bonka_rules
  • bonka_rules
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Var ett konstigt namn. Behöver man förtydliga att en singelmalt är tillverkad i kittelpanna var det nog inget bra släpp.
Jag har faktiskt inte smakat så många specialutgåvor av Glenfarclas. Men redan 12:an håller i mitt tycke extremt hög nivå, och 15 är svårslagen oavsett pris. Den och lika gamla Glendronach Revival har jag svårt att vara utan. :)

Håller helt med dig ang Glendronach Revival. Den är verkligen helt fantastiskt:) Min började att ta slut så la en ny beställning direkt och igår kom min beställning på en 12a,15 och 21 årig. Ska bli kul att prova 12an och 21an för att se om dom kan slå favoriten. Har provat 18 tidigare men tycker nog att 15 är snäppet vassare:)

Passade även på att köpa ett yttepytte litet vitrinskåp för att avlasta det växande berget öppnade flaskor i biorummet: )

Bifogad fil(er)

Postad 14 January 2015 - 16:18

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hittar du en låda någonstans? :)

Näe! <_< Däremot blivit extra nyfiken på den, vad som skulle vara så speciellt med just den då de 2 tidigare inte alls var särskilt bra och inte kommit upp i samma löjliga pris!

Postad 14 January 2015 - 17:12

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Näe! <_< Däremot blivit extra nyfiken på den, vad som skulle vara så speciellt med just den då de 2 tidigare inte alls var särskilt bra och inte kommit upp i samma löjliga pris!

Provade den senaste för knappt ett år sedan och tyckte den var helt okej... var dock dyr redan då tyckte jag. Men speciell?! Nä, inte så värst. Som en japan brukar vara... välgjord men ingen WOW-upplevelse... även om det finns en del undantag.

Imorgon kastar vi loss och kryssar i whiskyhaven! Tror jag skall ta det lite lugnt med inköpen i år... Men vet nog hur det kommer sluta! :P

Postad 14 January 2015 - 18:35

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Håller helt med dig ang Glendronach Revival. Den är verkligen helt fantastiskt:) Min började att ta slut så la en ny beställning direkt och igår kom min beställning på en 12a,15 och 21 årig. Ska bli kul att prova 12an och 21an för att se om dom kan slå favoriten. Har provat 18 tidigare men tycker nog att 15 är snäppet vassare:)

Passade även på att köpa ett yttepytte litet vitrinskåp för att avlasta det växande berget öppnade flaskor i biorummet: )

Trevlig hylla(trots lätt sträckning i nacken!)
Jag blev i alla fall påmind om hur mycket jag saknar Macallan 18 som är såå bra!!!Men 1400:- bra vete tusan. Får nog ut o leta på nätet.

Postad 14 January 2015 - 18:39

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Provade den senaste för knappt ett år sedan och tyckte den var helt okej... var dock dyr redan då tyckte jag. Men speciell?! Nä, inte så värst. Som en japan brukar vara... välgjord men ingen WOW-upplevelse... även om det finns en del undantag.

Imorgon kastar vi loss och kryssar i whiskyhaven! Tror jag skall ta det lite lugnt med inköpen i år... Men vet nog hur det kommer sluta! :P

Den kryssningen och ta det lugnt med inköpen!??? Hur tänkte du där :o

Postad 14 January 2015 - 19:56

bonka_rules
  • bonka_rules
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Trevlig hylla(trots lätt sträckning i nacken!)
Jag blev i alla fall påmind om hur mycket jag saknar Macallan 18 som är såå bra!!!Men 1400:- bra vete tusan. Får nog ut o leta på nätet.

Lyckades inte riktigt förstå hur jag skulle vrida på bilden när jag satt med mobilen imorse :blush:
Håller med dig om Macallan, den är ruggigt god men kostar ju tyvärr en slant... Det var faktiskt genom den som jag hittade min nu mera älskade Glendronach. Letade då efter en lite mera prisvärd Sherry wirre :) Men jag kommer nog ändå att köpa en till Macallan.

Är det någon som provat den där nya NASaren från Macallan, Ruby? Hade tänkt prova den sist jag var på Bishops men då han i baren strulade och var osäker på priset så köpte jag en Sienna istället :( Helt okej whisky men inte i närheten så god som den 18åriga

Postad 14 January 2015 - 21:03

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jaha, årets första inköp blev en Macallan 18! :) Tittade runt lite på nätet men dom verkade vara betydligt dyrare ute i europa av någon anledning så får titta in hos dom trevliga tjejerna på SB ändå!
Jag har inte provat någon av dom du nämner pga av dåliga omdömmen samt att jag provat lite olika andra Macallan som jag blivit besviken på. Den enda som hittills kommit upp till 18 åringens standard o förbi är den 10åriga cask strength som jag tyvärr missade(försvann på nolltid!!!)utan endast fick ett sample av.
Ett tips om du gillar sherrylagringar är Glengoyne! Speciellt de lite tyngre SC.

Postad 14 January 2015 - 22:49

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Den kryssningen och ta det lugnt med inköpen!??? Hur tänkte du där :o

Jag vet inte riktigt! :huh:

Jaha, årets första inköp blev en Macallan 18! :) Tittade runt lite på nätet men dom verkade vara betydligt dyrare ute i europa av någon anledning så får titta in hos dom trevliga tjejerna på SB ändå!
Jag har inte provat någon av dom du nämner pga av dåliga omdömmen samt att jag provat lite olika andra Macallan som jag blivit besviken på. Den enda som hittills kommit upp till 18 åringens standard o förbi är den 10åriga cask strength som jag tyvärr missade(försvann på nolltid!!!)utan endast fick ett sample av.
Ett tips om du gillar sherrylagringar är Glengoyne! Speciellt de lite tyngre SC.

Macallan 18 vill jag prova... 10 yo CS var ju riktigt bra! Alla andra Macallan jag testat har varit "sådär" på sin höjd.
Glengoyne Cask Strength är en riktigt prisvärd sherrybomb!

Postad 15 January 2015 - 15:50

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Glengoyne CS var inte min grei, va vel 10 eller 12 år....

Glengarioch 12 derimot tycte jag om...

Det er 15 och 21 som Laffe innförer 18 går ur produksjon...

Redigerat av Danke, 15 January 2015 - 16:04.

Postad 15 January 2015 - 19:31

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag vet inte riktigt! :huh:

Macallan 18 vill jag prova... 10 yo CS var ju riktigt bra! Alla andra Macallan jag testat har varit "sådär" på sin höjd.
Glengoyne Cask Strength är en riktigt prisvärd sherrybomb!

Synd att Macallan vattnar ner det mesta dom släpper, hade varit skoj att tex få prova 18åringen i fatstyrka då den borde bli suverän med lite bett.
Glengoyne CS får jag nog spana in i så fall!!! Annars har jag betat av en hel del SC på sistone som gått från bra till riktigt bra.

Postad 15 January 2015 - 20:14

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Var några år sedan jag hade Allardice, om det är den 18:åringen du menar, men minns den som otroligt bra. Revival är nog bättre balanserad, med Allardice mer mumsigt sherrymättad. Man behöver helt enkelt båda. :)
Ingen dålig beställning du gjort. Både 12:an och 21:an låter absolut som något jag måste prova.

Glendronach är inte bara fantastiskt gott, det lär ju dessutom vara Whisky som tillverkas i stort oförändrat sedan urminnes tider och sådant ger ju en extra dimension. Ja och förstås att Glendronach betyder "Björnbärsdalen". :)

Postad 16 January 2015 - 21:48

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1928 inlägg
  • 0
Har nyligen upptäckt skönheten med denna drycksort, efter att köpt mig en Laffe 10.
Hyllan blev precis utökad med en Bulleit Frontier.

Tänkte ge mig på en japanare härnäst och undrar varifrån ni köper er whisky?

Vilka är de bästa nätsidorna?

//Lorryquai

Postad 16 January 2015 - 22:05

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Har nyligen upptäckt skönheten med denna drycksort, efter att köpt mig en Laffe 10.

//Lorryquai

På sidan 59 här i tråden hittar du några bra nätbutiker.
Kolla in Bunnahabhain 12,Talisker 10, Aberlour 10. Hyfsad whisky till ok pris!

Redigerat av Unregistered0d487954, 16 January 2015 - 22:10.

Postad 17 January 2015 - 09:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

//Lorryquai

Varför inte börja på bolaget? Dom har drygt 1500 flaskor att välja bland :)
En riktigt bra japanare är nikka from the barrel.
Billig är den också .
En annan riktigt god (ej japanare) är the balvenie Doublewood . Också ganska billig.

Postad 17 January 2015 - 12:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Varför inte börja på bolaget? Dom har drygt 1500 flaskor att välja bland :)
En riktigt bra japanare är nikka from the barrel.
Billig är den också .
En annan riktigt god (ej japanare) är the balvenie Doublewood . Också ganska billig.

Håller med. Alla bolag har ju inte jättesortiment på hyllan, men många kan man gå och välja och vraka i en bra stund. Sedan skal man inte glömma att det inte kostar ett öre att beställa ur beställningssortimentet, och faktiskt oftast heller inte även om det inte finns där. Har vid ett flertal tillfällen fått varor direkt från destilleriet via bolaget, kostade inte ett öre trots derar möda att få tag på varan. :)

Postad 18 January 2015 - 00:30

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Får ta och skriva av mig lite efter att nyss ha kommit hem från en inte så liten provning.

Idag testade vi hur whisky utvecklas i olika fat. Mackmyra var den röda tråden i provningen men de flesta fat vi smakade var från privata dito. Allt från råsprit till 11-åring i 30l bourbon fat inklusive världens första tio-åriga svenska whisky. Min slutsats är att Mackmyras bästa whisky inte är från Mackmyra, utan från Uppsala Amatör Whisky Club. Lagrat på 30 liters bourbonfat i 6 år med 53% var en trevlig bekantskap. För eget tycke är hög alkoholhalt med medföljande eldiga och munrika smak mycket positivt. Önskar bara att råspriten haft lite rök i sig.

Postad 18 January 2015 - 17:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
En fråga. Är det alltid lika stor hype när Box släpper nytt?brukar dom Säljas direkt efter till dyrare som denna nya nu? Eller är det något extra speciellt med denna nyaste?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.