Postad 11 juli 2016 - 12:34
http://www.flatpanel...l&id=1468072713
Lär bli rätt vanligt med "LG Oled under annat namn", snart återstår bara Ikea. Och Samsung.

Postad 12 juli 2016 - 03:28
Det verkar som de försöker sig på att smyga sig in på Bang & Olufsens domäner. Jag tror inte folk vill lägga ut så mycket pengar på en teve, om den inte är något i hästväg förstås. Spännande med så många nya aktörer ändå.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 12 juli 2016 - 17:39.
Postad 12 juli 2016 - 06:39
Även Metz släpper 55" och 65" tv-apparater på årets IFA med oled paneler, Metz är ett företag jag inte har hört nåt ifrån sedan 90-talet, tydligen gick de nyligen i konkurs men blev uppköpta av kinesiska bolaget Skyworth.
Årets IFA kommer bli intressant känns det som
http://www.flatpanel...l&id=1468300667
Postad 12 juli 2016 - 09:17
Det verkar som de försöker sig på att smyga sig in på Bang & Olufsens domäner. Jag ror inte folk vill lägga ut så mycket pengar på en teve, om den inte är något i hästväg förstås. Spännande med så många nya aktörer ändå.
Minns att jag såg någon Loewe tv i en hifi affär, troligen sent 90-tal, som var helt sjukt dyr, säg 5-10x mer än vad en "vanlig" tv på den tiden kostade.
Postad 21 juli 2016 - 07:41
Vem på island har råd med en Oled? Hela landet är bankrutt.
Nope, ny industri av fotbollströjor.
Postad 21 juli 2016 - 08:08
Då måste de importera bomull. För jag har inte hört talas om fotbollströjor gjorda av ylle. Vill de importera så måste kunna visa upp att de har medel, vilket de inte har...
Postad 21 juli 2016 - 08:20
Vem på island har råd med en Oled? Hela landet är bankrutt.
Öhhh. Det är ett PR-Jippo där man bjudit in folk från hela världen?..............................................................................................
Redigerat av Unregistered2c834d1b, 21 juli 2016 - 08:21.
Postad 21 juli 2016 - 08:23
Men det kan de ju inte leva på tills skulderna är betalda. Eller kan man det? Nej, nu återgår vi till Oled-snack istället.
Postad 21 juli 2016 - 21:26
Hur är det med verikala tittvinklar på LGs OLED apparater, är dom lika bra som de horisontella? I teorin borde dom väl vara det men ibland drar ju tillverkarna till med olika filter för att minska reflektioner och annat som säkert är bra för mer normala TV-placeringar men ställer till problem om man t.ex. måste montera TV:n höger än normalt. T.ex. Panasonics VT60 hade ju ett fantastiskt filter...så länge man satt i jämnhöjd med skärmen.
Vet inte hur jänkarna gör som ju verkar gilla att montera sina TV apparater ovanför eldstäderna, sitter allt monterade med lutning eller?
Redigerat av improwise, 21 juli 2016 - 21:26.
Postad 21 juli 2016 - 21:35
Hur är det med verikala tittvinklar på LGs OLED apparater, är dom lika bra som de horisontella?
Japp.
Postad 21 juli 2016 - 21:41
Hur stor skulle ni säga skillnaden är mellan LGs senaste version av OLED (2016) och den föregående? Kollade lite snabbt på HDTV osv och det verkar vara mer av en linjär utveckling än en revolution. Som ni kanske minns är jag främst en "TV brunkare" på så sätt att jag gärna vill ha perfekt svärta (absolut viktigast), gärna rätt ok ljusstyrka (inte lika viktigt) men bryr mig inte speciellt mkt om perfekt färgreproduktion, om nån svart knapp skulle försvinna nån gång på en mörk rock osv. så länge det inte är riktigt dåligt.
Japp.
Betyder det snudd på perfekta då, dvs att det i praktiken inte finns några begränsningar gällande tittvinlkar vara sig horisontellt eller vertikalt? Det bör då även innebära att LG inte har några anti-reflex filter och liknande eller iaf inte som är vinkelberoende? Rätt få recenssioner brukar testa de vertikala tittvinklarna, även mer seriösa recenssioner som HDTVTest osv.
Redigerat av improwise, 21 juli 2016 - 21:42.
Postad 22 juli 2016 - 03:32
Reflexfiltret är förövrigt kanske det bästa som finns på marknaden så dessa bitar är "lösta" med Oled kan man säga (KS serien från Samsung är oxå bra men de faller ju platt i samtliga vinklar...)
Postad 22 juli 2016 - 07:36
Redigerat av Fellow88, 22 juli 2016 - 07:36.
Postad 22 juli 2016 - 07:56
Synd att EF950 inte är bättre nu när 65" kostar 36 på Elgiganten
Bättre än vad? Om du kan leva utan Dolby Vision så det är bara satsa på den.
Postad 22 juli 2016 - 08:48
Då måste de importera bomull. För jag har inte hört talas om fotbollströjor gjorda av ylle. Vill de importera så måste kunna visa upp att de har medel, vilket de inte har...
Fotbollströjor har inte tillverkats av bomull på 40 år...
Postad 22 juli 2016 - 11:14
Tinten och uniformitetsproblemen är väl den största issuen
Ja...typ! Skulle INTE rekommendera 950 över exempelvis B6. Absolut inte.
Postad 22 juli 2016 - 11:41
Fotbollströjor har inte tillverkats av bomull på 40 år...
Trebban United FK kanske inte hängt med i utvecklingen
Postad 22 juli 2016 - 11:55
Ja...typ! Skulle INTE rekommendera 950 över exempelvis B6. Absolut inte.
Jag slog iaf till på en 65EF950 nu när Elgiganten tryckt satt ett rätt bra pris på den. Läste lite snabbt om skillnaderna mellan den och t.ex. E6 och det kändes som mycket var av tveksamt värde för den som likt mig främst kör streamat innehåll från nätet. Är väl främst skillnaderna i ljusstyrka som jag kan komma ihåg men vet inte hur det blir i praktiken med ABL osv.
Tvivlar inte på att 2016 modellerna är bättre men klart tveksamt om dom verkligen är 20 000 kr bättre. Dessutom känns det som om utvecklingen går rätt snabbt nu så att det ändå är läge att köpa nytt om typ 2 år eller nåt och att det därför är bättre lägga sig på second best just nu om prisskillnaderna är så pass stora.
OT men iaf, som en som inte haft koll på TV-marknaden på några år nu så förvånas jag av att det verkar finnas LCD:er med samma prislappar som OLED apparaterna, hur tänker folk där? Har det hänt något dramatiskt på LCD fronten som jag missat senaste tiden som kan göra att en LCD kan vara värd att ens fundera på för samma pengar som en OLED?
Redigerat av improwise, 22 juli 2016 - 11:58.
Postad 22 juli 2016 - 12:54
Helt rätt att slå till. För det priset så är TV:n ett kap. Kan ju vara så att denna batch är byggd senare och de har fått bukt på de värsta problemen. Intressant att höra om dina intryck av TV:n improvise.
Postad 22 juli 2016 - 14:39
Undrar om Netflix 4K med HDR funkar på EF950? Kan någon bekräfta som har TV:n?
Postad 22 juli 2016 - 15:00
Undrar om Netflix 4K med HDR funkar på EF950? Kan någon bekräfta som har TV:n?
Nej, inte den inbyggda klienten. Däremot fungerar det med exempelvis Nvidia Shield. Bildkvaliteten blir också bättre den vägen.
Postad 22 juli 2016 - 15:27
Nej, inte den inbyggda klienten. Däremot fungerar det med exempelvis Nvidia Shield. Bildkvaliteten blir också bättre den vägen.
Ok, tack för svar. Då borde det funka med apple-TV:s klient med andra ord oxå.
Postad 22 juli 2016 - 16:01
Får du 4K strömmat från Netflix med Apple-TV?
Redigerat av dalle, 22 juli 2016 - 16:01.
Postad 22 juli 2016 - 16:39
Ok, tack för svar. Då borde det funka med apple-TV:s klient med andra ord oxå.
Nej. Den ger inte 4K eller HDR-metadata. Nvidia Shield är närmast goto-produkten för detta i dagsläget.
Postad 22 juli 2016 - 18:18
Jag slog iaf till på en 65EF950 nu när Elgiganten tryckt satt ett rätt bra pris på den. Läste lite snabbt om skillnaderna mellan den och t.ex. E6 och det kändes som mycket var av tveksamt värde för den som likt mig främst kör streamat innehåll från nätet. Är väl främst skillnaderna i ljusstyrka som jag kan komma ihåg men vet inte hur det blir i praktiken med ABL osv.
Tvivlar inte på att 2016 modellerna är bättre men klart tveksamt om dom verkligen är 20 000 kr bättre. Dessutom känns det som om utvecklingen går rätt snabbt nu så att det ändå är läge att köpa nytt om typ 2 år eller nåt och att det därför är bättre lägga sig på second best just nu om prisskillnaderna är så pass stora.
OT men iaf, som en som inte haft koll på TV-marknaden på några år nu så förvånas jag av att det verkar finnas LCD:er med samma prislappar som OLED apparaterna, hur tänker folk där? Har det hänt något dramatiskt på LCD fronten som jag missat senaste tiden som kan göra att en LCD kan vara värd att ens fundera på för samma pengar som en OLED?
Nej. Mjo..förresten! Lcd klarar ibland av att pytsa ut större ljusmängder än Oled när Hdr är påslaget. Sedan kan jag inte komma på några fördelar mer.
Postad 22 juli 2016 - 20:34
Postad 23 juli 2016 - 17:18

Redigerat av Prism, 23 juli 2016 - 17:28.
Postad 23 juli 2016 - 22:25
El-Giganten säljer 65EF950 för 35.990kr!!
Köp inte 65ef950, hade den och fick byta tv 3 ggr då det blev fel på dem innan jag fick pengarna tillbaks. Värsta skit tv någonsin. Köp LG E6 istället, är så j*vla nöjd nu och den är helt perfekt.
Postad 23 juli 2016 - 23:16
Var det inte du som skicka tillbaka E6 tv också pga att du ej var nöjd ?Köp inte 65ef950, hade den och fick byta tv 3 ggr då det blev fel på dem innan jag fick pengarna tillbaks. Värsta skit tv någonsin. Köp LG E6 istället, är så j*vla nöjd nu och den är helt perfekt.
Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 23 juli 2016 - 23:17.
Postad 24 juli 2016 - 09:11
Köp inte 65ef950, hade den och fick byta tv 3 ggr då det blev fel på dem innan jag fick pengarna tillbaks. Värsta skit tv någonsin. Köp LG E6 istället, är så j*vla nöjd nu och den är helt perfekt.
Hur yttrade sig felen på dina 65ef950?
Frågar eftersom min 55ef950 har en helt förvriden bild. Det började med periodvis förvrängda färger, brus och fel svärta för att se helt normalt ut dagen efter. Ganska tydliga spökbilder från tidigare program i bakgrunden. Sedan samma sak ett par veckor senare och bättre igen dagen efter osv. Nu är bilden permanent dålig med en stort grått fält i mitten även utan insignal. Dessutom sedan början pixlar i ena kanten som inte lyser som de ska. Hopas den lagas snabb.
Jag skulle vilja ha en andra tv och slå till på en 65ef950 men vet inte om 55'an jag har är enbart ett måndagsex eller generellt problemfylld modell... Därför skulle jag vilja ha lite info från dig/andra om egna erfarenheter.
Postad 24 juli 2016 - 09:47
Min första började brusa och bilden såg helt skev ut, andra va så hade mörka fläckar i bilden som man såg på alla filmer, tredje blinkade som statisk, de hittade inte feltet på den heller och då fick ja pengarna tillbaks vilket va tur då jag har världens bästa tv nuHur yttrade sig felen på dina 65ef950?
Frågar eftersom min 55ef950 har en helt förvriden bild. Det började med periodvis förvrängda färger, brus och fel svärta för att se helt normalt ut dagen efter. Ganska tydliga spökbilder från tidigare program i bakgrunden. Sedan samma sak ett par veckor senare och bättre igen dagen efter osv. Nu är bilden permanent dålig med en stort grått fält i mitten även utan insignal. Dessutom sedan början pixlar i ena kanten som inte lyser som de ska. Hopas den lagas snabb.
Jag skulle vilja ha en andra tv och slå till på en 65ef950 men vet inte om 55'an jag har är enbart ett måndagsex eller generellt problemfylld modell... Därför skulle jag vilja ha lite info från dig/andra om egna erfarenheter.

Jag är så j*vla nöjd och JA ja lämnade tillbaks första e6 men bara för att jag va lite osäker då ja va sugen på 75tum men tur att jag köpte e6 igen för tv:n är magisk.
Spela ps4 på den är helt underbart, vännernas hakor är i golvet av den vackra bilden. Se film är så vackert att jag aldrig vill gå ut

Postad 24 juli 2016 - 11:00
Skulle inte heller rekommendera 950.
Årets modeller har tillrättalagt flera problem som 950 drogs med.
Postad 24 juli 2016 - 11:14
Min förhoppning är att LG kommit till rätta med en del av de problem i tillverkningen som rimligtvis ligger bakom att vissa apparater inte fungerar som de ska. Rimligtvis tillverkas de nya modellerna i samma fabriker som förra så om dom är hyfsat nyproducerade borde en del förbättringar kommit tillgodo redan där. Dock har ju Elgiganten 30 dagars öppet köp vilket är skälet att jag föredrar att handla TV-apparater där med det lotteri som det alltid verkar innebära oavsett modell/tillverkare. Har alltid varit smidigt att hantera ev reklamationer.Min första började brusa och bilden såg helt skev ut, andra va så hade mörka fläckar i bilden som man såg på alla filmer, tredje blinkade som statisk, de hittade inte feltet på den heller och då fick ja pengarna tillbaks vilket va tur då jag har världens bästa tv nu
Jag är så j*vla nöjd och JA ja lämnade tillbaks första e6 men bara för att jag va lite osäker då ja va sugen på 75tum men tur att jag köpte e6 igen för tv:n är magisk.
Spela ps4 på den är helt underbart, vännernas hakor är i golvet av den vackra bilden. Se film är så vackert att jag aldrig vill gå ut
Sen lär det finnas en hel del problem med 2016 modellerna också precis som alla TV apparater har det och 2017 modellerna lär garanterat vara bättre. Och med nuvarande prisnivåer måste 2016 modellerna vara MYCKET bättre för att motivera prisskillnaden.
Redigerat av improwise, 24 juli 2016 - 11:23.
Postad 24 juli 2016 - 11:56
Men sure, med öppet köp är det ju riskfritt att prova i hemmets lugna vrå.
Redigerat av pacman, 24 juli 2016 - 11:58.
Postad 24 juli 2016 - 13:11
Personligen skulle jag skippa EF eftersom lågdagrar-hantering är för dålig, av vad jag har sett. Gäller speciellt vid streaming och tv eftersom komprimeringsfel lyftes fram på ett osnyggt sätt.
Men sure, med öppet köp är det ju riskfritt att prova i hemmets lugna vrå.
Skulle du hellre betala det dubbla för en 2016 LG OLED?
Att 2016 modellerna är bättre är väl rätt givet, på samma sätt som 2017 modellern lär vara bättre än 2016 modellerna. Däremot är jag klart mer tveksam om dom är dubbelt så bra sett till att priset är dubbelt så högt. Tålamod är ju inte direkt min grej så lär väl dröja max 2 år innan min muspekare börjar sväva över köpknapparna igen
Postad 24 juli 2016 - 13:20
Skulle du hellre betala det dubbla för en 2016 LG OLED?
Att 2016 modellerna är bättre är väl rätt givet, på samma sätt som 2017 modellern lär vara bättre än 2016 modellerna. Däremot är jag klart mer tveksam om dom är dubbelt så bra sett till att priset är dubbelt så högt. Tålamod är ju inte direkt min grej så lär väl dröja max 2 år innan min muspekare börjar sväva över köpknapparna igen
2016 är 14000kr dyrare än 2015
Postad 24 juli 2016 - 13:41
2016 är 14000kr dyrare än 2015
Inte 65" väl som är det som diskuteras här (eller iaf det som är aktuellt i mitt fall och en sådan jag beställ i EF950 variant)?
Redigerat av improwise, 24 juli 2016 - 13:41.
Postad 24 juli 2016 - 19:37
NejSkulle du hellre betala det dubbla för en 2016 LG OLED?

Redigerat av pacman, 24 juli 2016 - 19:37.
Postad 25 juli 2016 - 08:49
Redigerat av Prism, 25 juli 2016 - 09:00.
Postad 25 juli 2016 - 14:56
Nu är 65EF950 borta/slut även 65EG960 är borta från Elgigantens webbsida.
BRA! Värsta j*vla skit-tv:n, köp LG e6 istället å bli supernöjda.
Postad 25 juli 2016 - 16:34

Det som fick mig att avvakta är att jag inte orkar att montera ner den och skicka tillbaka den om den inte är bra.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar