Vinyltillbehör
4965 svar till detta ämne
Postad 07 October 2014 - 22:14
Rano_Pano
-
Rano_Pano
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Inget trist här inte!!!! Jag är inte heller någon förespråkare av Rega men har respekt för om man väljer att ha en pga ....kanske design eller uppgraderings möjligheterna? Skulle jag lämna ett förslag på drivverk som fortfarande går att köpa nytt så skulle det bli en Continuo med cantus arm..... Grymt driv för vettiga pengar men alla har inte dom och heller inte möjligheter till att bygga själv eller renovera en gammal Lenco 75 som också är en oslagbar maskin för pengarna. Jag har också ägt en bra MC pickup i Benz L2 men jag har ju bytt av någon anledning och är riktigt nöjd idag med min Soundsmith Boheme. Det finns fina MC pickuper och det finns fina MI pickuper det är bara frågan av vad man föredrar! Håller med tassen...... Nu börjar hösten närma sig och det börjar bli kul med sköna musikkvällar... KUL..... HaD vänner.
Jag skulle snarare säga att Rega gör spelare i alla prisklasser som är prisvärda  Att uppgradradera, säg, en P1a är ingen bra affär. Bättre att köpa en ny, i så fall. Att det ändå finns många möjligheter att göra det beror på två saker (tror jag): a ) regaspelare är vanliga; och b ) väldigt lätta att plocka isär. Skulle också titta på en cantus om jag var på jakt. Glöm inte bort att Technics SL1200 har ett fint drivverk. Ååå vad man blir avundsjuk då man hör att du är nöjd med en Boheme
Postad 07 October 2014 - 22:56
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Draj, hur går det med studierna? Du har blivit så akademisk i ditt tal ha, ha.

Hahaha!  Det går ganska bra, skriver C-uppsats nu i höst tackar som frågar. Jag har nog alltid haft ett ganska akademiskt språk, sen har jag deltagit på föreläsningar om hur man bäst formulerar forskningsfrågor idag samt debatterat politik större delen av min lediga tid så jag kanske har svårt att släppa på språkformerna mellan olika forum  .
Postad 08 October 2014 - 07:37
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Jag skulle snarare säga att Rega gör spelare i alla prisklasser som är prisvärda Att uppgradradera, säg, en P1a är ingen bra affär. Bättre att köpa en ny, i så fall. Att det ändå finns många möjligheter att göra det beror på två saker (tror jag): a ) regaspelare är vanliga; och b ) väldigt lätta att plocka isär.
Skulle också titta på en cantus om jag var på jakt. Glöm inte bort att Technics SL1200 har ett fint drivverk.
Ååå vad man blir avundsjuk då man hör att du är nöjd med en Boheme 
Ja du har rätt i att dom gör spelare i alla prisklasser och att dom är prisvärda råder det heller inget tvivel om med tanke på hur mycket dom säljer......Men jag kan ändå inte påstå att en p7 kan få samma driv som en Continuo men valet är ju högst personligt. Ang Technic SL1200 så finns ju inte den att köpa idag? men det är ingen dålig maskin. Till slut så vill jag säga att avundsjuk tycker jag inte någon skall vara på någon annans anläggning utan mer vara nöjd med det man själv lyckas knåpa ihop. Mvh Jas
Postad 08 October 2014 - 07:52
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Technics SL-1200/1210 finns att köpa nya (troligen NOS eller renoverade) till löjliga priser hos Thomann
Postad 08 October 2014 - 09:05
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Vilka svarvar finns det ovanför Rega P3-24? Antar att man måste sikta på lite högre summor för verkliga framsteg.
Postad 08 October 2014 - 09:23
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Technics SL-1200/1210 finns att köpa nya (troligen NOS eller renoverade) till löjliga priser hos Thomann
Ha ha ja den var helt plötsligt inte prisvärd....... Finns ju på beg marknaden om man vill komma över en sådan. Mvh Jas
Postad 08 October 2014 - 09:29
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Vilka svarvar finns det ovanför Rega P3-24? Antar att man måste sikta på lite högre summor för verkliga framsteg.
Oj då. Inte lätt att svara på den frågan men visst finns det många roliga skivspelare. Man kan alltid sikta men man måste ju kunna finansiera sina inköp och få harmoni i hela anläggningen. Som jag ser det så har du rätt ok harmoni i din anläggning även om det är en Rega :-) Jag tror dock fortfarande att en pickup skulle ge lite glädje i lp lådorna..... HaD mvh Jas
Postad 08 October 2014 - 10:02
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Som det ser ut nu siktar jag på följande skivspelare som nästa steg. Continou Cantus, Clearaudio Concept MM och även VPI Traveler. Den kan dock inte längre köpas i Sverige. Hifibutiken slutar att ta in VPI i sitt sortiment.
Postad 08 October 2014 - 10:25
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Är jag den enda som är road av denna designen?Avid Ingenium Jag tycker att den är rätt fräck, inte lika dyr som Avid Diva 2.
Redigerat av Glidtassen, 08 October 2014 - 10:26.
Postad 08 October 2014 - 10:40
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Är jag den enda som är road av denna designen?
Avid Ingenium
Jag tycker att den är rätt fräck, inte lika dyr som Avid Diva 2.
Jag är inget superstort fan, känns lite för hård eller råbarkad på något vis. Den dagen jag byter upp mig är det nog inte orimligt om det blir en Clearaudio Concept. Fast jag har inte lyssnat på en än, bara kär i designen, enkel och elegant. Hoppas kunna få lyssna på en snart.
Redigerat av Draj, 08 October 2014 - 10:41.
Postad 08 October 2014 - 10:42
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Kikade på den också, men att armen inte ingår störde mig lite. Visserligen kan man få den med arm från Rega Eller med förborrad så en passar till Regas armar. Lekte med tanken på att köpa en sådan med en Rega-fattning och köpa en begagnad Regaarm på Ebay. Det tror jag hade blivit fint. Men tyvärr är jag oerhört dålig på att bygga ihop saker
Postad 08 October 2014 - 10:55
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Synd att den versionen med faner är så pass mycket dyrare. För den är fantastiskt snygg!
Postad 08 October 2014 - 12:22
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Avid Ingenium
För mig blir det Star-wars och inte så lockande....såvitt det inte är Kuzma för den låter jättebra. Du var ju inne på en Barzetti från Acoustic Signatur och den skulle jag välja före Avid. HaD mvh Jas Jag är inget superstort fan, känns lite för hård eller råbarkad på något vis. Den dagen jag byter upp mig är det nog inte orimligt om det blir en Clearaudio Concept. Fast jag har inte lyssnat på en än, bara kär i designen, enkel och elegant. Hoppas kunna få lyssna på en snart.
Denna maskin är i min mening en väldigt spelglad liten rackare som man blir förvånad över. Den har bra driv för sin ringa storlek.. Helt enkelt en rolig maskin. Vad kostar den? Jas
Postad 08 October 2014 - 12:51
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
13 000 tror jag var vad de flesta tog. Dock är den 3500:- dyrare med faner. Obegriplig mycket i mina ögon!
JAS- Vad är de största skillnaderna mellan Clearaudio Concept och Opus3 Continuo Cantus någon du föredrar framför den andra?
Postad 08 October 2014 - 13:02
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
13 000 tror jag var vad de flesta tog. Dock är den 3500:- dyrare med faner. Obegriplig mycket i mina ögon! JAS- Vad är de största skillnaderna mellan Clearaudio Concept och Opus3 Continuo Cantus någon du föredrar framför den andra?
Jag föredrar Continuo med cantus arm 7dar i veckan då den är väldigt mycket bättre musikförmedlare. Den har inte samma slutfinnich som Clearaudion men det skulle jag leva med. Sedan skall man ha klart för sig att det är lite meck då tonarmen ligger över skivan. Man får helt enkelt vara lite försiktig vid växling av platta. Var det inte så att det ingick en pickup i Clearaudion som var monterad o klar? Jas PS vill kanske varna dig för att man kanske skall ha tummarna på rätt plats i handen om man väljer Continuo för det är dock en maskin som är framtagen av entusiaster och det kan vara så att lite omsorg behöver läggas på den. Jas
Redigerat av Jas 74, 08 October 2014 - 13:06.
Postad 08 October 2014 - 13:06
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Stämmer helt, en Clearaudio MM ingår. Vet inte hur den står sig till konkurrenterna dock. I högglans tycker jag allt at Continuo ser riktigt bra ut!
Postad 08 October 2014 - 13:17
CBR
-
CBR
-
Användare
-
-
237 inlägg
Jag har haft min Clearaudio i lite över en månad nu och det är fortfarande samma wow-känsla när jag lägger på en skiva som det var första gången. Den låter otroligt bra och jag har inte ångrat mitt köp en enda gång. Fick även hem locket till den i veckan som var bra mycket snyggare än jag väntat mig.
Postad 08 October 2014 - 13:52
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
CBR-Vad spelade du på innan?
Postad 08 October 2014 - 14:00
CBR
-
CBR
-
Användare
-
-
237 inlägg
En Pro-Ject Debut med 2M blue
Postad 08 October 2014 - 18:19
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Stämmer helt, en Clearaudio MM ingår. Vet inte hur den står sig till konkurrenterna dock. I högglans tycker jag allt at Continuo ser riktigt bra ut!
Jodå jag tycker också att det räcker gott o väl med den finnichen. Nu har du sagt att du inte gillar att pilla för mycket med maskinen och då vinner Clearaudio lätt och att den samtidigt faktiskt låter väldigt roligt är ett stort plus. Tonarmens magnetlager tror jag är flera resor bättre än många andra. "Ingen nämd ingen glömd" :-) Mvh jas
Postad 08 October 2014 - 18:39
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Ställa kn skivspelaren har jag inget problem med. Dock har jag hört att folk hadt åsikter om att Continou kan vara knepig att ställa in. Har aldrig förstått vad den knepiga är egentligen. Är det att få pickupen i vågrät nivå med skivtallriken?
Postad 08 October 2014 - 18:58
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Ställa kn skivspelaren har jag inget problem med. Dock har jag hört att folk hadt åsikter om att Continou kan vara knepig att ställa in. Har aldrig förstått vad den knepiga är egentligen. Är det att få pickupen i vågrät nivå med skivtallriken?
Stämmer bra det. Men när man lyckats så rockar det gött. Tonarmen lever liksom sitt egna liv när det skall fintrimmas och den kan även klättra lite i glasröret. HaD
Postad 08 October 2014 - 20:24
Rano_Pano
-
Rano_Pano
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Köp en testskiva. Jag har HIFI-News variant. Det är svårt att ställa in riktigt bra utan en sådan. Det sista finliret måste man dock ta med öronen.
Postad 09 October 2014 - 17:02
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Avid Ingenium
På Norska beg markn finns en avid Volvere till ok pris, som säkert kan prutas litt till på http://www.hifisentr...pZXMiO3M6MjoiNi
Postad 09 October 2014 - 17:50
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
På Norska beg markn finns en avid Volvere till ok pris, som säkert kan prutas litt till på http://www.hifisentr...pZXMiO3M6MjoiNi
Den tonarmen skulle jag nästan byta min egen med.... Fantastiskt mästerverk och jag tror det är den arm som har nästan alla rätt man kan ha. Inte konstigt att den inte säljs. Mvh Jas
Postad 09 October 2014 - 19:20
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jas, du har rätt - det är verkligen Star Wars. Men jag tror inte att det blir ett nytt verk på ett tag, det lutar snarare mot en ny puppa. Känner mig inte riktigt klar med min Rega P3-24. Jo tack, jag vet - det finns säkert bättre! Men jag tror inte att jag kommer trilla baklänges av skillnaderna med exempelvis en Barzetti, även om den är mkt snyggare. Det känns bra att tråden vaknat till liv igen, och det finns nya medlemmar i tråden som skriver frekvent, roligt. Jag gjorde en plint till min spelare för några år sedan, det hjälpte faktiskt en aning: att frilägga spelaren från mediamöbeln var ett bra drag. Men det går inte att svära sig fri från de luftburna ljudvågorna. När jag lägger handen på min Rega, och samtidigt på plinten så tror jag bestämt att vibrationerna som uppstår i rummet drabbar Regan mer än plinten.
Postad 10 October 2014 - 13:10
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Min fundering när det kommer till frågan om olika drivverk osv..
Med tanke på att idén är att släpa en bit väldigt hård sten över småsmå kullar och dalar av plast för att utvinna välljudande musik ur högtalare är min slutsats att minsta lilla led i kedjan måste vara av största vikt för slutresultatet. Att det ens fungerar är för mig nästan mirakulöst, även om jag kan förstå och förklara de grundläggande principerna för hur det går till. Mina egna experiment med att modifiera min egen skivspelare bekräftar också hur otroligt beroende resultatet är av alla de faktorer som påverkar uppspelningen. Jag har inget tvivel i frågan om huruvida olika material, tekniker och formval kan påverka ljudet. Jag kan också tänka mig en form av avtagande avkastning när man kommer upp en bit i pris, men det saknar jag erfarenhet av så det lämnar jag till de med just den kunskapen 
Tillbaka till soffan och senaste numret av HiFi & Musik..

Jag har samma möbel för min spelare. Men du har också antar jag märkt hur vibrationskänslig den är. Tunn plåt runt om. Knackar man lätt med fingret på den så blir det rumble i högtalaren. Funderar på att dämpa upp den inuti med asfaltsmatta ala bildämpning hehe. Har en Okki Nokki nya generationen på väg in med..
Postad 10 October 2014 - 13:12
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Tassen!
Du skriver att du tror att din P3-24 fångar upp en hel del vibrationer och resonanser som påverkar ljudåtergivningen. Har du aldrig funderat på att satsa på att bygga alternativt köpa en schysst vägghylla att ställa din Rega på?
Postad 10 October 2014 - 15:01
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Jag köpte en VM-Acoustics hylla från hifiklubben till min skivspelare. Tyckte faktiskt att jag hörde skillnad då, trots sämre utrustning än dagens. Kostade en 500 -hundring tror jag. Känns bra att få bort vibrationer från underlaget, framförallt till en Rega.
Postad 10 October 2014 - 16:28
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Jag har samma möbel för min spelare. Men du har också antar jag märkt hur vibrationskänslig den är. Tunn plåt runt om. Knackar man lätt med fingret på den så blir det rumble i högtalaren. Funderar på att dämpa upp den inuti med asfaltsmatta ala bildämpning hehe.
Har en Okki Nokki nya generationen på väg in med.. 
Cool, visst är den schysst!  Jag hade lite funderingar kring just den frågan innan jag köpte den som jag också tog upp med andra MHB-medlemmar som äger eller har ägt en likadan. Men den påverkar inte min utrustning negativt i någon utsträckning jag har kunnat observera. Förstår hur högtalarna skulle bli påverkade av möbeln, jag hade nog tittat på stativ som lösning i så fall. Mina högtalare vilar på Valhalla fötter i blästersandfyllda stativ som i sin tur står på spikes, stor skillnad mot mina tidigare högtalare som stod direkt på stereomöbeln. Sen var det ju andra högtalare också men de sprider ljudet på ett annat sätt när den får stå fri från direkta reflekterande ytor. Skivspelaren och ljudet från den är opåverkat bänken också. Var tvungen att prova efter att jag läste din kommentar, ingen återkoppling alls. SD-kuddar och 13kg svart diabas gör vibrationer från golvet och bänken som bortblåsta. Kan verkliga rekommendera att experimentera med olika sätt att "frikoppla" Rega-spelare från underlaget, gör jättemycket för ljudet. Roligt med Okki Nokkin! Du får berätta om dina erfarenheter med den sen. Vad är nytt med den nya generationen förresten?
Redigerat av Draj, 10 October 2014 - 16:32.
Postad 10 October 2014 - 20:45
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
@ DrajBeroende på vilken du har då. Men sista svängen bara detta. New aluminum record clamp with rubber O-ring that grips the record more securely and releases easier. Jag har för övrigt samma stativ som du dock inte fyllt de med sand. Det kanske man borde? Är otroligt nöjd med mina Dynaudio X14.  Testade med Sonics dämpfötter mellan högtalare och stativ men pallade inte med deras färg. Hur kan man släppa en produkt i den färgen? Vansinne. Ska kolla in de fötter du valt som ser svarta ut. Har du både mellan högtalare och stativ (deras skumplattor) samt mot golv? http://www.hifiexper...mpaign=prisjaktVarit lite inne på något sånt här med men det blir så mycket HIFI då. Men man kanska hamnar där till slut.. http://www.hifiexper...uadraspire-q4-4  PS: Jag hade Rega Fono mini tidigare och rekommenderar dig att gå upp ett snäpp. Gjorde mycket mer än jag trodde. Man kan hitta storebror Rega för 1500kr ibland. Alternativt Heed Questar som jag kör.
Redigerat av Drobbo, 11 October 2014 - 09:19.
Postad 12 October 2014 - 10:23
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
När det gäller senaste versionen av Okki Nokki så känner jag till följande förändringar förutom den Drobbo nämner ovan: - Man har flyttat produktionen från Tyskland till Kina.
- Sugröret är numera tillverkat i plast.
- Centrumspindeln har fått samma dimensioner som de flesta av våra skivspelare har. Jag själv har den första uppdaterade versionen av Okki Nokki som kom runt år 2010 och på den har centrumspindeln en mindre diameter vilket gör att man måste vara extremt noggrann med att centrera skivan vid tvätt. På den nya är det bara att tuta och köra om jag har förstått det hela rätt.
Postad 12 October 2014 - 10:51
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
När det gäller senaste versionen av Okki Nokki så känner jag till följande förändringar förutom den Drobbo nämner ovan: - Man har flyttat produktionen från Tyskland till Kina.
- Sugröret är numera tillverkat i plast.
- Centrumspindeln har fått samma dimensioner som de flesta av våra skivspelare har. Jag själv har den första uppdaterade versionen av Okki Nokki som kom runt år 2010 och på den har centrumspindeln en mindre diameter vilket gör att man måste vara extremt noggrann med att centrera skivan vid tvätt. På den nya är det bara att tuta och köra om jag har förstått det hela rätt.
Den versionen du pratar om har jag förstått komma förra året. De har haft stopp på leveranser under en längre tid nu och det som levererades med start efter sommaren har mindre uppdateringar som tex klämman.
Postad 12 October 2014 - 11:31
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
@ Draj
Beroende på vilken du har då. Men sista svängen bara detta.
New aluminum record clamp with rubber O-ring that grips the record more securely and releases easier.
Jag har för övrigt samma stativ som du dock inte fyllt de med sand. Det kanske man borde? Är otroligt nöjd med mina Dynaudio X14. Testade med Sonics dämpfötter mellan högtalare och stativ men pallade inte med deras färg. Hur kan man släppa en produkt i den färgen? Vansinne. Ska kolla in de fötter du valt som ser svarta ut. Har du både mellan högtalare och stativ (deras skumplattor) samt mot golv?
http://www.hifiexper...mpaign=prisjakt
Varit lite inne på något sånt här med men det blir så mycket HIFI då. Men man kanska hamnar där till slut.. 
http://www.hifiexper...uadraspire-q4-4
  PS: Jag hade Rega Fono mini tidigare och rekommenderar dig att gå upp ett snäpp. Gjorde mycket mer än jag trodde. Man kan hitta storebror Rega för 1500kr ibland. Alternativt Heed Questar som jag kör. 
Jag resonerade som så att ju stummare stativen är ju mindre lär de vibrera, fyllde dem med blästersand, funkade finfint. Jag har Valhalla fötter ( http://hifi-punkten....nfo.asp?ID=4633) mellan högtalare och stativ och medföljande spikes från stativ till golv (med andra golvskydd än de lite mindre som följde med). Angående SD-kuddarna så målar jag alla mina svarta med vanlig märkpenna/tusch, det gör susen  produkten i övrigt är suverän. Det där racket va snyggt, va inne på ett köpa rack också men bestämde mig till slut för IKEA-skåpet. Vill gärna kunna gömma undan saker för att ha det "prydligt"  Ja Rega Fono är ingen high-end produkt, men jag tycker den låter bra. För priset verkar det vara bland det bästa man kan hitta om man läser recensioner om den och liknande produkter. Jag hade nog gärna haft en Questar som många verkar tycka bra om, det kanske kan vara nästa uppgradering. Det blev en instegsprodukt för mig när jag gick från reciever med phono-ingång till stereoförstäkare utan. Men just nu håller jag på att förbättra min digitala stream-lösning med en relativt ny tysk produkt från Teufel ( http://www.teufelaud...or-2-p9527.html), så vinylkällan får vänta lite på ytterligare förbättringar. Hur mycket tyckte du att steget från Fonon till Heed gjorde och är det en prisvärd uppgradering? Kan du jämföra med andra uppgraderingar du gjort?
Redigerat av Draj, 12 October 2014 - 11:34.
Postad 12 October 2014 - 12:12
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Jag resonerade som så att ju stummare stativen är ju mindre lär de vibrera, fyllde dem med blästersand, funkade finfint. Jag har Valhalla fötter (http://hifi-punkten....nfo.asp?ID=4633) mellan högtalare och stativ och medföljande spikes från stativ till golv (med andra golvskydd än de lite mindre som följde med). Angående SD-kuddarna så målar jag alla mina svarta med vanlig märkpenna/tusch, det gör susen produkten i övrigt är suverän.
Det där racket va snyggt, va inne på ett köpa rack också men bestämde mig till slut för IKEA-skåpet. Vill gärna kunna gömma undan saker för att ha det "prydligt" 
Ja Rega Fono är ingen high-end produkt, men jag tycker den låter bra. För priset verkar det vara bland det bästa man kan hitta om man läser recensioner om den och liknande produkter. Jag hade nog gärna haft en Questar som många verkar tycka bra om, det kanske kan vara nästa uppgradering. Det blev en instegsprodukt för mig när jag gick från reciever med phono-ingång till stereoförstäkare utan. Men just nu håller jag på att förbättra min digitala stream-lösning med en relativt ny tysk produkt från Teufel (http://www.teufelaud...or-2-p9527.html), så vinylkällan får vänta lite på ytterligare förbättringar.
Hur mycket tyckte du att steget från Fonon till Heed gjorde och är det en prisvärd uppgradering? Kan du jämföra med andra uppgraderingar du gjort?
Vad gör Teufel som en Airport Express inte gör? Jo det är lite samma problem här. Jag gillar förvaring som osynliggör allt skit man har. Det var ett tag sen jag bytte nu men det jag minns är brusnivån sjönk. Svartare bakgrund. Mer dynamik och detalj. Skulle säga att det är som steget mellan olika Ortofon 2M ungefär. Sen om det är värt det eller inte är alltid individuellt.  Jag körde blå Ortofon 2M förut men bytte till Bronze. Ett stort steg. Större än jag kunnat tro så jag lutar nog åt en svart nästa gång. Jag jämförde även Rega Fono med Heed och där var det svårare för mina öron att märka skillnad. Gick på magkänslan där och behöll Heed. Ska testa att spraya mina SD-kuddar. De är ju bra annars. Men det måste vara snyggt med
Postad 12 October 2014 - 12:53
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Vad gör Teufel som en Airport Express inte gör?
Jo det är lite samma problem här. Jag gillar förvaring som osynliggör allt skit man har.
Det var ett tag sen jag bytte nu men det jag minns är brusnivån sjönk. Svartare bakgrund. Mer dynamik och detalj. Skulle säga att det är som steget mellan olika Ortofon 2M ungefär. Sen om det är värt det eller inte är alltid individuellt.  Jag körde blå Ortofon 2M förut men bytte till Bronze. Ett stort steg. Större än jag kunnat tro så jag lutar nog åt en svart nästa gång. Jag jämförde även Rega Fono med Heed och där var det svårare för mina öron att märka skillnad. Gick på magkänslan där och behöll Heed.
Ska testa att spraya mina SD-kuddar. De är ju bra annars. Men det måste vara snyggt med 
Jag gillar inte Apple och äger inga av deras produkter så jag vet inte så mycket om Airport Express, men som jag förstått det är det ett sätt att spegla aktiviteter från sina i-Produkter? I så fall är väl den största skillnaden att Teufel produkten är en serverlösning och inte bygger på spegling. Den är byggd för HiFi och har en 24/192 Cirrus Logic DAC. Jag vet inte vad AE gör eller har för hårdvarukomponenter så jag kan inte riktigt jämföra. Men eftersom jag inte vill köpa mig in i Apples slutna ekosystem och vill ha en bra streaminglösning utan kompromisser så var det här den bästa jag kunde hitta som verkar kunna göra allt jag vill. Jag har aldrig bytt mellan 2M nålar så det blir svårt att förhålla sig till skillnaden däremellan. Men jag tar det som en märkbar uppgradering om än kanske inte uppenbar då?  Svart tusch!
Redigerat av Draj, 12 October 2014 - 12:54.
Postad 12 October 2014 - 13:02
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Jag gillar inte Apple och äger inga av deras produkter så jag vet inte så mycket om Airport Express, men som jag förstått det är det ett sätt att spegla aktiviteter från sina i-Produkter?
I så fall är väl den största skillnaden att Teufel produkten är en serverlösning och inte bygger på spegling. Den är byggd för HiFi och har en 24/192 Cirrus Logic DAC. Jag vet inte vad AE gör eller har för hårdvarukomponenter så jag kan inte riktigt jämföra. Men eftersom jag inte vill köpa mig in i Apples slutna ekosystem och vill ha en bra streaminglösning utan kompromisser så var det här den bästa jag kunde hitta som verkar kunna göra allt jag vill.
Jag har aldrig bytt mellan 2M nålar så det blir svårt att förhålla sig till skillnaden däremellan. Men jag tar det som en märkbar uppgradering om än kanske inte uppenbar då? 
Svart tusch!
Airport Express och Airfoil. Bästa som finns  Prisvärt med. Apple är inte slutet tycker jag. Du kan köra det på PC med och med vilken media streamer som helst. Säg så här, jag skulle inte ta steget tillbaka.  Sprayade dom. Ska gå bra säger de som gör dom. Så länge det inte är terpentin i sakerna.
Redigerat av Drobbo, 12 October 2014 - 13:03.
Postad 24 October 2014 - 16:18
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Fått mitt Heed Questar utbytt pga problem. Det nya har en mindre strömadapter och brummar otroligt mycket mer än mitt förra. Har inte rört något i anläggningen förutom RIAAt. Det åker med brum på alla ingångar på förstärkaren. När Heed rycks ur så är alla ingångar helt tysta. Har testat med allt urdraget utom Heed och förstärkare. Samma sak.
Ni som har Heed, hur mycket brum har ni vid normal lyssningsnivå utan musik? Hör ni ett tydligt hmmmmm? Orkar inte en runda till men är rädd det är något knas även med detta (det förra var glapp).
Postad 24 October 2014 - 16:45
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Fått mitt Heed Questar utbytt pga problem. Det nya har en mindre strömadapter och brummar otroligt mycket mer än mitt förra. Har inte rört något i anläggningen förutom RIAAt. Det åker med brum på alla ingångar på förstärkaren. När Heed rycks ur så är alla ingångar helt tysta. Har testat med allt urdraget utom Heed och förstärkare. Samma sak.
Ni som har Heed, hur mycket brum har ni vid normal lyssningsnivå utan musik? Hör ni ett tydligt hmmmmm? Orkar inte en runda till men är rädd det är något knas även med detta (det förra var glapp). 
Låter lite som jordproblem så prova med att vända närkontakten på förstärkaren och känna över signalkablarna i anslutningarna så det inte är där det är glapp. Om det forfarande är brum prova med att koppla ut allt annat utan riaa o se om det tystnar för det kan bli en jordslinga mellan olika apparater. Sedan skulle jag fråga varför den nya nätdelen är mindre? Är det bara utseende eller innehåller den mindre prylar kan det vara av kostnadsbesparingar och det är aldrig bra
Postad 24 October 2014 - 16:53
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Låter lite som jordproblem så prova med att vända närkontakten på förstärkaren och känna över signalkablarna i anslutningarna så det inte är där det är glapp. Om det forfarande är brum prova med att koppla ut allt annat utan riaa o se om det tystnar för det kan bli en jordslinga mellan olika apparater. Sedan skulle jag fråga varför den nya nätdelen är mindre? Är det bara utseende eller innehåller den mindre prylar kan det vara av kostnadsbesparingar och det är aldrig bra
Jag har gjort alla 101 dvs vända kontakter, dra ur kontakter, och ha enbart riaa och förstärkare inkopplat osv. Inga dimmers eller annat som kan störa (har ju samma system som tidigare). Det är helt oförändrat. Förut hade jag ju lite brum på hög nivå när jag körde kanalen Heed är inkopplat på men då var det helt tyst på alla andra ingångar. Nu brummar det på alla ingångar när den är inkopplad. Drar jag ur Heed så blir det helt tyst på alla ingångar på förstärkaren. Jag har även en Supra nätlist som ska minska brum men den påverkar inte alls detta (kopplat förbi med). - Förstärkare + Heed ensamma i samma eluttag = brum
- Koppla ur ingående RCA på Heed = brum
- Koppla ur utgående RCA från Heed till förstärkare men har Heed igång. Brum helt borta.
- Testa dra jord mellan förstärkare och Heed = samma brum.
- När det brummar så finns brummet på CD, Tuner och alla ingångar även om inget är anslutet på dom dvs endast Heed är inkopplat på säg CD.
- Testa andra RCA = ingen skillnad.
Är lite tom på fler ideér tyvärr förutom att jag ska testa dra in jordat för kontroll men eftersom det inte varit så förr så lutar mina tankar åt Heed'en men ÅF säger de testat den OK innan leverans.  Nya adaptern är mindre men ska enligt återförsäljaren vara bättre än den förra. EDIT: Hittat en lösning. Om jag drar en tråd mellan jord på ingång RCA/DIN till grendosans jordbleck så blir det nästan helt tyst.
Redigerat av Drobbo, 25 October 2014 - 11:00.
Postad 25 October 2014 - 19:11
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Jag har gjort alla 101 dvs vända kontakter, dra ur kontakter, och ha enbart riaa och förstärkare inkopplat osv. Inga dimmers eller annat som kan störa (har ju samma system som tidigare). Det är helt oförändrat. Förut hade jag ju lite brum på hög nivå när jag körde kanalen Heed är inkopplat på men då var det helt tyst på alla andra ingångar. Nu brummar det på alla ingångar när den är inkopplad. Drar jag ur Heed så blir det helt tyst på alla ingångar på förstärkaren. Jag har även en Supra nätlist som ska minska brum men den påverkar inte alls detta (kopplat förbi med). - Förstärkare + Heed ensamma i samma eluttag = brum
- Koppla ur ingående RCA på Heed = brum
- Koppla ur utgående RCA från Heed till förstärkare men har Heed igång. Brum helt borta.
- Testa dra jord mellan förstärkare och Heed = samma brum.
- När det brummar så finns brummet på CD, Tuner och alla ingångar även om inget är anslutet på dom dvs endast Heed är inkopplat på säg CD.
- Testa andra RCA = ingen skillnad.
Är lite tom på fler ideér tyvärr förutom att jag ska testa dra in jordat för kontroll men eftersom det inte varit så förr så lutar mina tankar åt Heed'en men ÅF säger de testat den OK innan leverans. 
Nya adaptern är mindre men ska enligt återförsäljaren vara bättre än den förra.
EDIT: Hittat en lösning. Om jag drar en tråd mellan jord på ingång RCA/DIN till grendosans jordbleck så blir det nästan helt tyst.
Grattis  jäkla meck med sånt där ibland. Har haft brum i anläggningen tidigare men lyckades bli av med det, kan inte säga vilken av alla åtgärder som gjorde susen heller.
Postad 28 October 2014 - 11:27
EddieCarlström
-
EddieCarlström
-
Användare
-
-
222 inlägg
Hur långa phono kablar är rekommenderat? Kommer behöva mer plats i mediabänken. Så skivspelare behövas flyttas. Tänkte köpa den där hyllsystem från Ikea, där man får plats med skivorna. Sen ha skivspelaren ovanpå. Ca 3-4 m från förstärkaren.
Postad 28 October 2014 - 11:30
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
465 inlägg
Hur långa phono kablar är rekommenderat? Kommer behöva mer plats i mediabänken. Så skivspelare behövas flyttas. Tänkte köpa den där hyllsystem från Ikea, där man får plats med skivorna. Sen ha skivspelaren ovanpå. Ca 3-4 m från förstärkaren.
Jag skulle ställa phono-steget där du ställer skivspelaren och hålla dessa kablar korta. Sedan efter steget är det inga problem med 3-4m kabel så länge de är välskärmade.
Postad 28 October 2014 - 11:58
EddieCarlström
-
EddieCarlström
-
Användare
-
-
222 inlägg
Jag skulle ställa phono-steget där du ställer skivspelaren och hålla dessa kablar korta. Sedan efter steget är det inga problem med 3-4m kabel så länge de är välskärmade.
Allright tack! Har inget RIAA men har tänkt köpa nåt lite finare, i hopp om bättre en Yamaha rx820 inbyggda
Postad 28 October 2014 - 20:51
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Mitt nya riaa kom idag och såhär efter några timmar märker jag att det finns gott om kvalité här.......mmmm
Vinyl är oslagbart roligt
JAS
Postad 28 October 2014 - 20:55
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Mitt nya riaa kom idag och såhär efter några timmar märker jag att det finns gott om kvalité här.......mmmm Vinyl är oslagbart roligt JAS
Vilket riaa blev det? Vad hade du tidigare?
Postad 29 October 2014 - 09:49
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Vilket riaa blev det? Vad hade du tidigare?
Jag har haft ett antal olika riaa men dom sista åren har jag haft ett groteskt moddat Musical fidelity xlps som helt klart har varit mycket svårslaget men nu hoppas jag mitt nya slappnar av efter lite inspelning vilket jag tror det kommer göra för man hör att det finns mycket gött i det nya som kommer från USA och är balanserat utan återkoppling så kan vi ju se vem på forumet som gissar rätt! HaD gött vänner.....
Postad 29 October 2014 - 18:40
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Jag har haft ett antal olika riaa men dom sista åren har jag haft ett groteskt moddat Musical fidelity xlps som helt klart har varit mycket svårslaget men nu hoppas jag mitt nya slappnar av efter lite inspelning vilket jag tror det kommer göra för man hör att det finns mycket gött i det nya som kommer från USA och är balanserat utan återkoppling så kan vi ju se vem på forumet som gissar rätt! HaD gött vänner.....
En utmaning alltså...  Jag gissar på BAT (VK-5).
Postad 29 October 2014 - 19:38
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Skönt med lite utmaningar för att hålla liv i tråden.
Man får gissa hur många gånger som helst och jag kan förvåna lite och säga att det är helt utan rör
Det kommer fler ledtrådar efter hand sålänge ingen träffar rätt
Mvh JAS
Postad 29 October 2014 - 21:26
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Aha... Jag trodde på rör och därför BAT. Nu blev det klurigare.....
Ska klura lite och kasta in en gissning imorgon (ska hålla lite spänning o tråden och köra max en gissning om dagen).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|