Som sagt, störst risk i början tills fosforn satt sig.
Postad 04 January 2013 - 14:19
Som sagt, störst risk i början tills fosforn satt sig.
Postad 04 January 2013 - 14:33
Redigerat av Unregistereddc471864, 04 January 2013 - 14:33.
Postad 04 January 2013 - 16:07
en annan fråga:
går det streama via TVn? Bilden ser ju bättre ut om man kör direkt via tvn istället för att klona från datorn. Tänker då typ fotbollsmatcher via sopcast och dylikt.
via datorn? menar du dubbla bildskärm? kloning?
Jag kör inte med dubbla skärmar. Utan tv:n med HDMI 1 och datorn på HDMI 2
Postad 04 January 2013 - 16:07
Jag ser dem vid vanligt tittande. Har en inbränning i varje hörn. Visst de har försvagats rejält sen igår men jag vill inte ha samma problem även med nästa tv där jag måste sitta och räkna antalet minuter jag spelar spel eller tittar på tv med den med risk för att bränna in statiska bilder.
Samsung är ngt sämre bildmässigt men det är inte med mycket. På köpet så slipper man få inbränningar.
Valet är enkelt för mig nästa år om inte Panasonic skärper sig betydligt. Inte ens LG har det här problemet.
Märkligt! Senast igår hade du inga problem alls med IR och liknande på din TV. Nu är det plötsligt ett stort problem. Man borde kanske sluta läsa sådana här forum? De skapar fler problem än de löser...
Postad 04 January 2013 - 16:16
Har använt min i en vecka både till film och spel. Inga som helst tecken på inbränningar. Jag har kört min med THX Cinema läget sen jag fick den. Att "köra in" plasmor känns lite överflödigt.
Du får misshandla tvn totalt i många timmar om du ska få inbränningar på en VT50.
Titta som vanligt. Det räcker.
Vad har du gjort med din tv radiozo?
Och Panasonic som skulle "ta över" Pioneers teknik skrevs det om.
Hoppas det går bort iaf.
/Fredrik
Redigerat av porch123, 04 January 2013 - 16:48.
Postad 04 January 2013 - 16:45
Det är inte så att det finns något sätt att "streama desktopen" utan att använda kablar? Jag har bara sett hur man spela upp om man har en film nedladdat, typ.... skulle vilja köra svtplay och det fungerar ju inte i browsern så att koppla ihop den med datorn är det bästa jag kom på. Å då vill jag ju inte gå fram till TV och plugga in den varje gång utan koppla upp den trådlöst wifi/DLNA
Postad 04 January 2013 - 17:00
Är detta normalt eller måste man in i servicemenyn och meka?
Hör även lite buzz med inbyggda skärmtvätten när vita fältet passerar.
Postad 04 January 2013 - 17:18
Samma som i denna video ser jag. http://reviews.cnet....7-35118300.htmlOk har precis satt igång ST50 och kör utan antenn myrornas krig... det är minst 0.5cm underscan på tvn med 16:9 läget.
Är detta normalt eller måste man in i servicemenyn och meka?
Hör även lite buzz med inbyggda skärmtvätten när vita fältet passerar.
Någon som vet hur man ställer in overscan i servicemenyn? Tror jag gjorde det på min förra panasonic jag hade. Satte +3 på båda axlarna om jag inte minns fel
Redigerat av Unregistered577c6879, 04 January 2013 - 17:19.
Postad 04 January 2013 - 17:28
Vad har du gjort med din tv radiozo?
Och Panasonic som skulle "ta över" Pioneers teknik skrevs det om.
Hoppas det går bort iaf.
/Fredrik
Märkligt! Senast igår hade du inga problem alls med IR och liknande på din TV. Nu är det plötsligt ett stort problem. Man borde kanske sluta läsa sådana här forum? De skapar fler problem än de löser...
Jag hade fel. Det är rätt lätt att få inbränningar på VT50. De försvinner förhoppningsvis igen men det tar ett antal timmar att få bort dem. Har försökt få bort mina i ca 15 timmar nu men det är fortfarande spår kvar. Tar säkert 15 till eller så.
Redigerat av Unregistereddc471864, 04 January 2013 - 17:30.
Postad 04 January 2013 - 17:29
Jo, iofs gör den säkert ingen riktig underscan, men den tar inte bilden ända ut i kanterna och det heter väl overscan i servicemenyn också? Detta gjorde jag med min PX70 iaf på den tiden.Overscan finns under advanced settings.
Postad 04 January 2013 - 19:41
Jo, iofs gör den säkert ingen riktig underscan, men den tar inte bilden ända ut i kanterna och det heter väl overscan i servicemenyn också? Detta gjorde jag med min PX70 iaf på den tiden.
Vad jag kan se så går inte panelen ända ut till kanten. Om det så du menar.
Postad 04 January 2013 - 20:13
Själv har jag fått ett riktigt fredags-exemplar då jag inte sett en skymt av ghosting eller något annat. Angående buzzing så är den dessutom väldigt låg, inget jag hör om jag inte provocerar fram en hel vit bild.
Verkar dock i överlag som fler ST modeller än VT har "små-fel"
Edit: Glömde jag säga att jag älskar min 65VT50!!! Kan dock tänka mig byta ifall Panasonic släpper en glasögonfri 3D tv med QUAD-HD. Då kan jag tänka mig släppa VT50 =)
Redigerat av Unregisteredb3752606, 04 January 2013 - 20:18.
Postad 04 January 2013 - 20:24
Verkligen tråkigt att läsa att så många har haft problem med sina skärmar...
Själv har jag fått ett riktigt fredags-exemplar då jag inte sett en skymt av ghosting eller något annat. Angående buzzing så är den dessutom väldigt låg, inget jag hör om jag inte provocerar fram en hel vit bild.
Verkar dock i överlag som fler ST modeller än VT har "små-fel"
Edit: Glömde jag säga att jag älskar min 65VT50!!! Kan dock tänka mig byta ifall Panasonic släpper en glasögonfri 3D tv med QUAD-HD. Då kan jag tänka mig släppa VT50 =)
Vad i jösses namn menar du??
Skulle du gå NER i storlek, om du fick 4k
edit
Jag missuppfattade dig, klart att 4k med glasögonfri 3D tv skulle slå allt
Men det blir nog inte billigt
Redigerat av Unregistered94bbe618, 04 January 2013 - 20:26.
Postad 04 January 2013 - 21:55
Vad i jösses namn menar du??
Skulle du gå NER i storlek, om du fick 4k
edit
Jag missuppfattade dig, klart att 4k med glasögonfri 3D tv skulle slå allt
Men det blir nog inte billigt
Tyvärr så har du nog rätt. Det är en dyr hobby!
Postad 04 January 2013 - 22:26
Jo visst så kan man säga så, men vad är enklast? Förbättra ny teknik med med uppenbara brister eller ta bort en statisk logga som introducerades för 30 år sedan?
Ja jag vet inte, reklam säljer ju för det är deras varumärke samtidigt som om marknaden sätter press på utvecklarna så kanske de får tummarna ur röven och gör något åt problemet. För det är ju trots allt inte alla platformar som drabbas så lätt, verkar ju enbart vara plasma?
1.5 månad.
Det låter.... hmm ja jag vet inte. Blev minst sagt både orolig och smått förbannad igår när jag läste att det är flera här som fått inbränningar på sina apparater så jag var ju tvungen att fråga hur länge ni ägt dom.
Och ja, smått besviken faktiskt för nu vet jag inte om jag trots allt forumläsande, reviewläsande och hörsägande från säljare som ger strålande kritik åt VT50 så känns det smått som man ändå köpt grisen i säcken för 15k och returfrakt för ånger av köp lär väl ruinera en då det skall skickas med Posten
Man skulle väl kanske varit mer kritisk men det är svårt när alla jävla tv-apparater ser nästintill identiska ut i butikerna..
Postad 04 January 2013 - 22:30
Lycka till. Var extremt försiktig bara. Kolla inte på ngt med loggor/textslingor/användargränssnitt första månaderna och titta endast på material i fullscreen med overscan ON så du använder hela panelen. Det är nog så man bör göra.
Det där är nästan absurt att man skall behöva göra så med en ny tv, som att låta motorn stå och gå på en splitt ny bil i 1 månad utan att ens få köra den bara för att oljan ska snurra runt ordentligt så man kan vara säker på att använda bilen normalt sen.
Postad 04 January 2013 - 22:35
hur menar du nu?
Går det en sladd från datorns HDMI utgång till TVns så kör du kloning?
Postad 04 January 2013 - 22:42
Motorer har ju även de inkörning och förslitningsrisk.Det där är nästan absurt att man skall behöva göra så med en ny tv, som att låta motorn stå och gå på en splitt ny bil i 1 månad utan att ens få köra den bara för att oljan ska snurra runt ordentligt så man kan vara säker på att använda bilen normalt sen.
Men jag håller med om att det inte är bra.
Ang buzzingen så hörs det vid vit helskärm och vissa menyer vad jag noterat. Nu under myrornas är den knäpptyst.
Postad 04 January 2013 - 22:49
Reklamering bör väl gälla, det är väl ändå att anses som ett tillverkningsfel?
Jag menar folk får inbränningar efter 1 veckas vanligt TV-tittande, det känns ju aningens fel
Postad 04 January 2013 - 22:59
Postad 04 January 2013 - 23:00
Vad jag kan se så går inte panelen ända ut till kanten. Om det så du menar.
Aha ni menar så. Ja panelen verkar inte gå helt ut i kanterna.
Redigerat av Unregistereddc471864, 04 January 2013 - 23:05.
Postad 04 January 2013 - 23:06
Jo men kom igen, nu köpte jag ju denna TV och det mest med tanke på att den lovordats så sjukt mycket men att man ska behöva "köra in" en TV i 8,3 dagar bara för att försöka förhindra inbränningar är smått absurt.
Reklamering bör väl gälla, det är väl ändå att anses som ett tillverkningsfel?
Jag menar folk får inbränningar efter 1 veckas vanligt TV-tittande, det känns ju aningens fel
Det är helt klart ett steg tillbaka för Pansonic. Vad jag läst så är det värre nu än för ett par år sedan. Antagligen de nya panelerna.
Postad 04 January 2013 - 23:36
Det är helt klart ett steg tillbaka för Pansonic. Vad jag läst så är det värre nu än för ett par år sedan. Antagligen de nya panelerna.
Så rent krasst kan man säga att man slängt ut 15k i sjön. kthx hype för det!
Postad 04 January 2013 - 23:52
hur menar du nu?
Går det en sladd från datorns HDMI utgång till TVns så kör du kloning?
Jag har byggt en liten HTPC som jag har i tvbänken så jag kör ingen kloning, tv:n blir huvudskärmen.
Postad 05 January 2013 - 00:52
Edit. Inte ett uns inbränning på 4 år...
Postad 05 January 2013 - 02:16
Så rent krasst kan man säga att man slängt ut 15k i sjön. kthx hype för det!
Nja det blir inte mycket bättre bild än så här. Man får vara lite försiktig bara. Nästan allt av mina inbränningar är borta nu. Innan helgen är över så kommer man inte kunna se dem längre gissar jag på
Nu ska jag se The Avengers i 3D. Gonatt!
Postad 05 January 2013 - 02:41
Nja det blir inte mycket bättre bild än så här. Man får vara lite försiktig bara. Nästan allt av mina inbränningar är borta nu. Innan helgen är över så kommer man inte kunna se dem längre gissar jag på
Nu ska jag se The Avengers i 3D. Gonatt!
Men kommer dom vara borta för gott sen? Eller kommer du om en vecka vara tvungen att köra reningsprocessen igen?
Alltså... Är det lättast att få inbränning på en ny TV och att problemet avtar med tiden?
Redigerat av FANTEN, 05 January 2013 - 02:41.
Postad 05 January 2013 - 02:48
Postad 05 January 2013 - 08:04
Ghosting är ghosting och det blir bättre och bättre med tiden, men skärmen är känsligare för det i början innan den har satt sig som den skall.
Så nu har vi inte skrämt iväg massa ev köpare.
För inte är det väl så att jag har fel?
Postad 05 January 2013 - 09:07
Du har rätt :-) inbränning brukar vara mörk och gosting ljus mot svart bakgrund .Men hallå lite nu gubbar, en inbränning är en inbränning den går ju inte bort.
Ghosting är ghosting och det blir bättre och bättre med tiden, men skärmen är känsligare för det i början innan den har satt sig som den skall.
Postad 05 January 2013 - 10:19
Men hallå lite nu gubbar, en inbränning är en inbränning den går ju inte bort.
Oavsett så finner inte jag det acceptabelt att man får någotdera utav bara vanligt användande av TV'n i 1½ månad.
Postad 05 January 2013 - 10:24
Postad 05 January 2013 - 10:35
Timmar av tecknade kanaler med statiska loggor och har inte en tendens till inbränningar eller ghostning som syns senare.
Visst, stänger jag av xbmc och går till Windows skrivbordet så kan jag ibland se menyn från xbmc svagt mot den.
Detta försvinner dock snabbt eftersyn stunds tittande på annat.
Kör i thx läget och har aldrig kört in Tvn eller skärmtvättat etc.
Postad 05 January 2013 - 13:17
Du har rätt :-) inbränning brukar vara mörk och gosting ljus mot svart bakgrund .
Den är mörk. Jag vet hur inbränningar ser ut. Även om de är tillfälliga så är det grymt drygt att behöva köra skärmvätt och annat i flera dagar efteråt bara för man spelat lite spel eller sett på SVT. Dags för dag 3 med skärmtvätt. De goda nyheterna är iaf att det blir blekare och blekare för varje dag.
Har kört xbmc via htpc sen dag ett med min vt50 65"
Timmar av tecknade kanaler med statiska loggor och har inte en tendens till inbränningar eller ghostning som syns senare.
Visst, stänger jag av xbmc och går till Windows skrivbordet så kan jag ibland se menyn från xbmc svagt mot den.
Detta försvinner dock snabbt eftersyn stunds tittande på annat.
Kör i thx läget och har aldrig kört in Tvn eller skärmtvättat etc.
Jag har endast kört THX cinema läget fram tills nu.
Redigerat av Unregistereddc471864, 05 January 2013 - 13:17.
Postad 05 January 2013 - 13:56
Postad 05 January 2013 - 14:44
Kan ju vara bra att känna till dom rätta termerna, blir lätt missuppfattningar annars.
Inbränning som aldrig går bort borde väl man inte få av att kolla 2-3 timmar på en kanal och sedan byter?
Postad 05 January 2013 - 14:52
Kan ju vara bra att känna till dom rätta termerna, blir lätt missuppfattningar annars.
Precis så är det!
En inbränning är permanent, det som det diskuteras om här är tillfälliga inbränningar, dessa försvinner med eller utan skämtvättar och myrornas krig.
Har ni sett en gammal crt-skärm som stått med en statisk bild på en meny i månader eller år någon gång?
Även om man stänger av skärmen så ser man menyn, det är en inbränning!
Ghostning är en annan sak, ljus skuggning horisontellt med t.ex en textremsa, dessa är högst tillfälliga! :-)
Så ta det lugnt och njut av program och filmer istället för att hitta fel.
Postad 05 January 2013 - 14:57
Precis så är det!
En inbränning är permanent, det som det diskuteras om här är tillfälliga inbränningar, dessa försvinner med eller utan skämtvättar och myrornas krig.
Har ni sett en gammal crt-skärm som stått med en statisk bild på en meny i månader eller år någon gång?
Även om man stänger av skärmen så ser man menyn, det är en inbränning!
Ghostning är en annan sak, ljus skuggning horisontellt med t.ex en textremsa, dessa är högst tillfälliga! :-)
Så ta det lugnt och njut av program och filmer istället för att hitta fel.
Dock illa att man ska behöva köra skärmtvätt i 30-40 timmar för att få bort sk tillfälliga inbränningar
Illa att ngt ens fastnar 2012. Samsungs 2012 plasmor har inte detta problemet.
Postad 05 January 2013 - 14:58
2013 och plasma dras fortfarande med buzz och inbränningar (måhända temporära sådana, men ändå...)!!! Vi har bestämt oss för att köpa ny teve och jag har varit ganska säker på att det denna gång blir en 50" ST50Y, men man börjar ju ifrågasätta sitt beslut efter att ha läst i denna tråd. Senast vi köpte ny teve hade jag en 42" G20 högst upp på listan, men jag backade den gången pga vanligt förekommande buzzing och köpte istället en Sony EX500. Förmodligen blir det köp av en ST50Y trots allt, men det är ju själva f-n att man inte ska kunna köpa en teve utan att fördubbla antalet gråa hår på skallen. Internet - I blame you!!!
Det du beskriver, plus bristande ljusstyrka, är huvudskälen till att jag för egen del till slut valde bort plasma, var från början helt inne på att köpa en VT50. Faktisk(a) IR/inbränningar är ju en sak, men ett minst lika stort problem tycker jag är att behöva oroa sig för att få det och att hela tiden hålla på med skärmtvätt, myrornas krig, kanalbyten osv för att undvika det. Så det fick bli en svindyr LCD istället vilket jag så här långt inte ångrar, dessutom fick jag några grader mindre varmt i rummet på köpet
Postad 05 January 2013 - 15:07
Miljötalibaner är säkert en orsak.
Förövrigt så har de utvecklas, se på årets Samsung t.ex., men uppenbarligen har Panasonic valt att prioritera andra egenskaper före. Allt handlar om en avvägning och oftast så saknas gratisluncherna...
Är det inte snarare tvärt om med denna generation, att Panasonic valt att inte fokusera på energiförbrukningen utan snarare att ta ut mer ljusstyrka? Vilket rimligtvis ligger bakom att problemen med IR/inbränningar ökat i år igen (ett antagande från min sida att ökad ljusstyrka och ökad risk för IR/inbränningar hänger ihop)
Dock illa att man ska behöva köra skärmtvätt i 30-40 timmar för att få bort sk tillfälliga inbränningar
Illa att ngt ens fastnar 2012. Samsungs 2012 plasmor har inte detta problemet.
Håller helt med både om att det 2012 (2013 tom) inte ska behöva vara så och att Samsungs plasmor i år känns klart intressanta, prismässigt ligger de ju också mkt bra till (iaf var det så senaste gången jag kollade).
Postad 05 January 2013 - 16:18
Hittade en scartadapter men andra sidan är inte usb eller HDMI, utan liknande hdmi fast större. I tvn finns bara USB och hdmi, har jag fått fel??
Postad 05 January 2013 - 17:52
Postad 05 January 2013 - 18:09
Två grejer som jag skulle kunna anmärka är:
1. Det så kallade "myrornas kriget" (tror man säger så om det) när det är stora ytor av samma färg. Inget som stör men är ovanligt när man byter från LCD.
2. Ibland är det oskarpt runt huvuden som rör sig. Misstänker att det är kanske någon bildförbättrare. Har inte hunnit leka med det än. Men alla bildförbättrare är avstängda nu.
Vi har några dagar till att fundera innan öppetköp upphör. Men totalt sett är vi nöjda med bilden som går alltid att ställa in enligt ens smak.
Postad 05 January 2013 - 22:16
2. Inget jag sett ngt av.
Däremot har jag en del linebleeding i mellanåt. Också en klassisk feature med plasmor
Postad 05 January 2013 - 23:55
Hittade en scartadapter men andra sidan är inte usb eller HDMI, utan liknande hdmi fast större. I tvn finns bara USB och hdmi, har jag fått fel??
Postad 06 January 2013 - 00:24
ställer frågan igen om ST50
Nej det är rätt men du har nog tittat fel på baksidan av din tv. AV1 är för scart. Så här ser kabeln ut till min VT50
Läs manualen till din tv vetja
photo.JPG 3.46MB
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistereddc471864, 06 January 2013 - 00:33.
Postad 06 January 2013 - 00:27
2. Ibland är det oskarpt runt huvuden som rör sig. Misstänker att det är kanske någon bildförbättrare. Har inte hunnit leka med det än. Men alla bildförbättrare är avstängda nu.
Det ser ut som att Intelligent Frame Creation var boven.
Postad 06 January 2013 - 00:28
det finns ingen scart i tvn, utan en medföljande adapter som ska användas vid koppling av scart.
sorry, Radiozo hann före
Redigerat av somoene2, 06 January 2013 - 00:29.
Postad 06 January 2013 - 10:32
schysst den satt under, missade den helt:DNej det är rätt men du har nog tittat fel på baksidan av din tv. AV1 är för scart. Så här ser kabeln ut till min VT50
Läs manualen till din tv vetjaAv1 ingången sitter neråt på min VT50 vid sidan om antenningången. Inte på sidan där de andra sitter.
photo.JPG 3.46MB 2 Antal nerladdningar
en ny fråga:
När jag kör vi AV så kommer ljudet från TV, hur får jag det att det kommer via mitt hemmabiosystem? När jag kör på ps3 så fungerar det.
TVHDMI-> Recievern
+
PS3HDMI->Recievern
Recievern har 5 AVkontakter, testade ta ut scarten från tv och sätta in den i AV5 ochdå får jag ljud fast ingen bild.. hmm någon?
såhär ser det alltså ut, ljudet fungerar men ej någon bild:
Redigerat av Illyren, 06 January 2013 - 10:47.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Bildkalibrering
5 bilder
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?