Postad 11 December 2017 - 22:29
Postad 12 December 2017 - 07:51
Iövrigt är det rätt mkt som en äpple vs päron lista, känns som du behöver ringa in vad för sorts biltyp du vill ha först. CLA vs Allspace lixom.
CLA är en småkul bilmodell men kan inte alls mäta sig med C-klass, A4 & Co.
Ang V90 så finns ju T4 Automat numera.
Redigerat av pacman, 12 December 2017 - 07:58.
Postad 12 December 2017 - 08:58
Ja, nackdelen med att ha för många val att välja mellan är dagens i-landsproblem...jag har egentligen bara tagit in priserna för att se vad jag kan få för 7,5 pbb.
Fick nu även offert på S90 D3 automat, fast då utan dragkrok och överlag är jag mest sugen på en Volvo eftersom jag jobbar i Sverige och även har Volvo som kund i mitt arbete, men även för att det är en bra bil helt enkelt.
Tiguan och Tiguan Allspace är mest för att det är skönt att sitta lite högre upp (har en Kia Sportage också) och allspace lockar eftersom den kostar i princip lika mycket som en standard 5-sitsig - det är ju alltid skönt med lite extra sittplatser!
Tack för all input så länge, jag lär återkomma.
EDIT: jag skickade även förfrågan på Volvo XC40 men får ingen offert förrän efter årsskiftet.
Redigerat av MrSpokk, 12 December 2017 - 08:59.
Postad 12 December 2017 - 09:45
Istället för att köra på en älg valde jag att styra till skogs.
Lyckades att plantera bilen mellan två träd, som hade ½ metern mindre I mellan än vad bilen var bred.
Min lille gokart är skrot men vi lever vilket är det viktigaste om än mörbultade.
Fullt pådrag med brandkår o ambulans vilket just då kändes Väldigt konstigt.
Det har löst sig bra med försäkringsbolaget så för första gången på närmare 15 år kommer jag inte köra med cabbe.

Postad 12 December 2017 - 10:52
Tack för all input så länge, jag lär återkomma.
EDIT: jag skickade även förfrågan på Volvo XC40 men får ingen offert förrän efter årsskiftet.
Det måste beställas i närtid eller? Om möjligt så hade jag hängt på låset till S/V60. ![]()
Sitta högt kan du förövrigt göra när du är gammal.
(näevars, var och en till sitt, men det är ju verkligen en sån grej som du bör bestämma innan du tittar på enskilda modeller)
Postad 12 December 2017 - 13:50
sådär .. nu har man hämtat sin GTE :-D riktigt nice var den att köra
Bifogad fil(er)
Postad 12 December 2017 - 15:53
Har nog aldrig älskat en bil lika mycket som jag älskar min just nu.
30cm blötsnö ena dagen, slask nästa och isbana efter det... Inga problem alls med lite markfrigång, fyrhjulsdrift och bra vinterdäck!
Bortsett från alla andra då som slirar i korsningarna, kör fast eller kör 30 på 70-väg bara för att dom inte har något fäste. Skulle behöva en bull-bar så man kan knuffa av folk från vägen! ![]()
Postad 12 December 2017 - 16:12
fått på vinterhjulen :-D inte så roligt att byta i detta slask.
Lite sur att på något sett så försvann Active Display i beställningen så den fick man ju inte :-( också att man inte kunde välja Dynaudio Excite ljudsystem när man köper GTE sen kunde den vara lite lägre ;-) men det gör ju inget just nu när det är sånt här skitväder ute
Bifogad fil(er)
Postad 12 December 2017 - 16:31
fått på vinterhjulen :-D inte så roligt att byta i detta slask.
Once you go däckhotell you never go back ![]()
Postad 12 December 2017 - 16:53
Once you go däckhotell you never go back
har ju däckhotell för andra bilen, när jag sålt den så blir det det igen :-D garanterat
Postad 12 December 2017 - 18:55
Efter 1,5 år med en Toyota GT86 som tjänstebil blir jag bara nöjdare och nöjdare.
Jag ler varje gång jag kör den bil oavsett väglag. Jag älskar min bil.
Bifogad fil(er)
Postad 12 December 2017 - 23:05
eller kör 30 på 70-väg bara för att dom inte har något fäste.
De kanske tänker att de ska få stopp på bilen på rimlig tid och sträcka med om det behövs? 😉
Då hjälper ingen fyrhjulsdrift i världen, även om förvånansvärt många förare till fyrhjulsdrivna bilar verkar tro att deras bil på något sätt har bättre bromsegenskaper än andra 🤔
Postad 13 December 2017 - 03:58
De kanske tänker att de ska få stopp på bilen på rimlig tid och sträcka med om det behövs?
Då hjälper ingen fyrhjulsdrift i världen, även om förvånansvärt många förare till fyrhjulsdrivna bilar verkar tro att deras bil på något sätt har bättre bromsegenskaper än andra
Jo om man använder motorbroms!
Det lärde jag mig när jag hade min Audi 90 Quattro.
Men bromsarna är samma som vilken bil som helst precis som du säger.
Postad 13 December 2017 - 08:42
Jo om man använder motorbroms!
Det lärde jag mig när jag hade min Audi 90 Quattro.
Men bromsarna är samma som vilken bil som helst precis som du säger.
Ursäkta, men på vilket sätt skulle motorbroms korta ner bromssträckan?
Postad 13 December 2017 - 09:25
De kanske tänker att de ska få stopp på bilen på rimlig tid och sträcka med om det behövs?
Då hjälper ingen fyrhjulsdrift i världen, även om förvånansvärt många förare till fyrhjulsdrivna bilar verkar tro att deras bil på något sätt har bättre bromsegenskaper än andra
Eller så kanske man skall investera i nya vinterdäck! ![]()
Har inte jag problem att få stop på bilen så är det inte så extremt halt!
Hej
Efter 1,5 år med en Toyota GT86 som tjänstebil blir jag bara nöjdare och nöjdare.
Jag ler varje gång jag kör den bil oavsett väglag. Jag älskar min bil.
Har inte vågat provköra den ännu... var lite rädd att jag kommer bli stående med två bilar och en parkeringsplats. ![]()
Postad 13 December 2017 - 09:51
Istället för att köra på en älg valde jag att styra till skogs...
Herregud! Skönt o höra det gick förhållandevis bra och att det löst sig smidigt med försäkringsbolaget då iaf.
Den nya ser inte dum ut
Ta de lugnt med offroad-körning framöver!
Postad 13 December 2017 - 19:47
Hur är Mercedes C-klass respektive E-klass idag? Man får ju in dem också i 7,5 pbb.
Postad 13 December 2017 - 20:23
Hur är Mercedes C-klass respektive E-klass idag? Man får ju in dem också i 7,5 pbb.
Nya E klassen tycker jag e underbar. Man åker så gött i den. Även inredningen har fått sig ett stort lyft jmf med min -10.
Postad 13 December 2017 - 20:36
Kan inget annat än att tala gott om nya E-klass. Sitter skönt, går tyst och mjukt, bra utrymme och bra gränssnitt i mediaenhetenHur är Mercedes C-klass respektive E-klass idag? Man får ju in dem också i 7,5 pbb.
Postad 14 December 2017 - 03:53
Ursäkta, men på vilket sätt skulle motorbroms korta ner bromssträckan?
Nu pratar jag bara om vid halt väglag.
Och med permanent 4wd ingen sån där tjafs som dom flesta åker med idag.
Hade många aha upplevelser med min Audi 90 quattro.
Upplevde att när man kom in för fort in i en korsning tex så bromsade man och ofta fick abs gå in.
Men efter ett tag började jag använda mer motorbroms och då behövde sällan abs gå in alls.
Och jag upplevde det som att bromsarna blev mer effektiva.
Så upplevde jag det och det får du ta hur du vill.
Postad 14 December 2017 - 05:07
Herregud! Skönt o höra det gick förhållandevis bra och att det löst sig smidigt med försäkringsbolaget då iaf.
Den nya ser inte dum ut
Ta de lugnt med offroad-körning framöver!
Dom försöker ju att ta ner priset så mycket dom kan men jag undrade hur länge den här hade jobbat.
Det var allt från direkta lögner till att byta till offer, för att sedan vända o bli stentuff.
Jag satt mest o skrattade när jag svarade på hennes mail. ![]()
Kommer det en älg mitt framför näsan på mig igen, ja inte kommer jag att sikta på den!
Postad 14 December 2017 - 05:15
Nu pratar jag bara om vid halt väglag.
Och med permanent 4wd ingen sån där tjafs som dom flesta åker med idag.
Hade många aha upplevelser med min Audi 90 quattro.
Upplevde att när man kom in för fort in i en korsning tex så bromsade man och ofta fick abs gå in.
Men efter ett tag började jag använda mer motorbroms och då behövde sällan abs gå in alls.
Och jag upplevde det som att bromsarna blev mer effektiva.
Så upplevde jag det och det får du ta hur du vill.
Tror mest han ställde sig tveksam till motorbroms vid panikbromsning
Postad 14 December 2017 - 06:04
Kan man få nya E för 7.5 pbb?Hur är Mercedes C-klass respektive E-klass idag? Man får ju in dem också i 7,5 pbb.
"Förbaskat bra" är förövrigt svaret på din fråga.
Postad 14 December 2017 - 06:55
MB har väl kört lite kampanj mot tjänstebilsmarknaden de senaste åren med sina "Fleet-edition", där en bil kostar betydligt mindre än man kan köpa den för som privatperson. Vad jag sett är det skaplig nivå på utrustning i en sån (E-klass), men jag har inte sett om de går in under 7,5 basbelopp.
Ska man ha en E-klass med en rolig motor och den utrustning bilen "ska ha" så landar man dock på minst det dubbla....
Postad 14 December 2017 - 08:18
E-klass 7,5 pbb: http://www.kampanj.m.../e-klass-kombi/
EDIT: E 200d Kombi Automat, men förmånsvärdet skjuter ju iväg till över 5000 SEK så den faller nog bort.
Redigerat av MrSpokk, 14 December 2017 - 08:20.
Postad 14 December 2017 - 08:34
https://www.mercedes...ion.module.html
Edit: oops missade inlägget ovan
Utmärkta 220d är klart dyrare men den motorn räcker mer än väl i mitt tycke (även om diesel inte är "roligt"). Men ja, med div nödvändigheter och div lyx så drar det iväg... Skulle inte riktigt komma upp i dubbla dock, behöver bara ca 537 papp (4matic, premium+ och luftfjädring etc) + vinterhjul. Som hittat.
Redigerat av pacman, 14 December 2017 - 08:36.
Postad 14 December 2017 - 09:28
MB har väl kört lite kampanj mot tjänstebilsmarknaden de senaste åren med sina "Fleet-edition", där en bil kostar betydligt mindre än man kan köpa den för som privatperson. Vad jag sett är det skaplig nivå på utrustning i en sån (E-klass), men jag har inte sett om de går in under 7,5 basbelopp.
Ska man ha en E-klass med en rolig motor och den utrustning bilen "ska ha" så landar man dock på minst det dubbla....
E-klass går in på 7,5 PB: http://www.kampanj.m.../e-klass-kombi/
Edit: tusan va snabba vissa, va o hämta kaffe o vips så va man sen på det ![]()
Har precis beställt en GLC och säljaren berättade att de till våren kommer köra en ny kampanj på E-klass så kanske kan få in lite mer utrustning då alt. större motor?
Fick själv betydligt bättre rabatter på Merca jämfört med Volvo, Audi, VW, m.fl. vilket gjorde att jag kunde spec:a en GLC enl. mina krav inom rimlig budget.
Redigerat av -KungCarl-, 14 December 2017 - 09:29.
Postad 14 December 2017 - 09:37
E-klass går in på 7,5 PB: http://www.kampanj.m.../e-klass-kombi/Edit: tusan va snabba vissa, va o hämta kaffe o vips så va man sen på det
Har precis beställt en GLC och säljaren berättade att de till våren kommer köra en ny kampanj på E-klass så kanske kan få in lite mer utrustning då alt. större motor?
Fick själv betydligt bättre rabatter på Merca jämfört med Volvo, Audi, VW, m.fl. vilket gjorde att jag kunde spec:a en GLC enl. mina krav inom rimlig budget.
Jo, men så blir ju förmånsvärdet där efter också. För mig = alldeles för högt.
Har idag 4125 kr på min Passat. en E200d hamnar på ca 5200 kr...
Postad 14 December 2017 - 10:11
Ahh, ok. Ja går de inte in i budget blir det svårt
får skynda o beställa innan bonus-malus träder i kraft (om du nu inte tittar på super-miljö bil förstås).
Postad 14 December 2017 - 18:15
en liten fråga:
Det e ju vinter nu eller snarare höst med slask och allt vad det heter. Hur ska man tvätta en ny bil? Jag antar att man inte ska åka in i en automat med borstar :-D men högtryck med avfettning borde väl vara OK eller ska man bara ta gör-det-själv hallen
Postad 14 December 2017 - 18:49
Vad man tycker blir för mycket beror väl lite från vad för bilägande man kommer från, men alla alternativ på tjänstebil blir trots allt betydligt billigare än att köpa motsvarande bil själv ny och byta var tredje år; i synnerhet om man kör mer än 3000 mil/år i tjänsten.
Det är lite tråkigt det där när man "måste" ha en tjänstebil och är begränsad till 7,5 basbelopp. Under 2006 tog jag ett jobb där tjänstebil ingick i avtalet och först tog jag inte ut nån, eftersom jag inte kunde få en MB. Försökte få högre lön istället, men det var tvärstopp. Till slut så tog jag ändå ut en bil, men då var varken Audi, VW eller Volvo aktuellt med den utrustning jag vill ha. Det fick bli en SAAB 95, för den hade vi så bra rabatt på att jag fick allt jag ville ha. Har för mig att förmånsvärdet var drygt 4000 kr då, så där verkar inte ha hänt mycket på en motsvarande bil i dag.
Bilen jag hade innan var en MB E300TD -96 som jag haft sen 2000 så tjänstebilen innebar nog en ökad kostnad för mig, men ändå mycket mindre än det skulle kostat om jag köpt bilen själv. Jag bytte dock jobb igen efter bara nåt år med SAAB:en och sen dess har jag hålla mig med bilar som jag vill ha, men till en betydligt högre kostnad.
Så som jag ser det så är det fantastiskt billigt om man kan åka en ny E-klass kombi för vad man skattar på 5200 kr/månad, även om det skulle va så att man skattar 57 % på toppen. Även om jag gillar MB så är jag dock tveksamt till att jag skulle ta en sån där, med minsta motorn och klent med utrustning, om jag var "tvungen" att ta en tjänstebil igen.
I mitt nuvarande jobb sker tjänsteresor med hyrbil så jag kör en del olika. Passat är ju bra, men jag tycker minst lika bra om Skoda Superb. Jag har nyligen haft en med deras dyraste paket (Laurin & Klement) och kört ett par hundra mil med. Den trivdes jag riktigt bra med och den hade i princip allt jag vill ha. Tror dock att den hade några tillval utöver paketet, tror t.ex. inte att dieselvärmaren ingick där.
Eftersom du även funderade på mindre (C-klass) så tycker jag att du även kan kolla på Skoda Octavia. Åkte bak i en ny sån från S:t Petersburg till Svetogorsk för ett par veckor sen och jag tyckte den var både fin och rymlig. Det får bli mitt tips på bilar att kolla! ![]()
Postad 14 December 2017 - 18:57
en liten fråga:
Det e ju vinter nu eller snarare höst med slask och allt vad det heter. Hur ska man tvätta en ny bil? Jag antar att man inte ska åka in i en automat med borstar :-D men högtryck med avfettning borde väl vara OK eller ska man bara ta gör-det-själv hallen
Jag tvättar aldrig mina bilar i automattvätt. Åker till en GDS-hall och sen är det i första hand avfettning och högtryckstvätt som gäller, man ska dock använda båda med förstånd. Är det inte väldigt skitigt upp på rutor och tak ska du inte lägga avfettning högre upp än till rutorna, det kan rinna in i hålrum och lösa upp rostskyddet. Sen ska man ha lite is i magen och låta avfettning verka ordentligt innan man spolar, dock ej torka fast. När man spolar ska man ha lite avstånd, inte gå för nära och spola in vatten i hålrum samt tvätta bort lacken. ![]()
Är det smuts kvar efter detta så får man ta ett varv med mjuk svamp och shampoo, inte tvättmedel med slipmedel i. Mekanisk nötning på lack, och lackskydd, med svamp sliter betydligt mer än kemikalier och spola med högtryck.
Postad 14 December 2017 - 19:30
Mmm, E200d Fleet Edition går ju faktiskt på 336000 ser jag nu.
https://www.mercedes...ion.module.html
Edit: oops missade inlägget ovan
Utmärkta 220d är klart dyrare men den motorn räcker mer än väl i mitt tycke (även om diesel inte är "roligt"). Men ja, med div nödvändigheter och div lyx så drar det iväg... Skulle inte riktigt komma upp i dubbla dock, behöver bara ca 537 papp (4matic, premium+ och luftfjädring etc) + vinterhjul. Som hittat.
Jag har bara kört en kortare provtur med nya 220d, men det är helt klart än förbättring mot förra generationens 220 CDI. Den senare har jag inte ägt själv, men kört en del i hyrbilar och kompisars bilar. Ingen dålig motor alls, men den nya kändes direkt bättre.
Med "rolig motor" så avsåg jag en med minst sex cylindrar, oavsett typ av bränsle. Min egen E350CDI 4Matic -12 tycker jag är rolig att köra, otroligt följsam och fin drivlina. 350 bensin har jag inte kört, men hört/läst att den också är väldigt bra.
Ska man ha en E-klass med en sån motor så börjar den dock på den nivå du nämner, så med lite utrustning så är man lätt upp på de där 15 basbeloppen.
Jag har inte råd att köpa en sån bil ny så därför väljer jag en äldre där jag kan få med den utrustning jag vill ha. Den jag har nu hade ett listpris på 834 kkr ny 2012, lägger man till vinterhjul och elektriskt värmesystem så närmar det sig 900 kkr.... Då har min bil ändå långt ifrån all utrustning, den har t.ex. inte luftfjädring och fläktar i stolarna.
När jag köpte den för drygt två år sen var den nere under hälften. Hade jag lagt till 100 kkr då så hade kunna köpt en ny lagerbil (nedsatt pris) med fyrcylindrig motor och skaplig nivå på utrustningen (listpris c:a 600 kkr). Ekonomiskt hade det varit ett mycket smartare val då jag haft garantier, billigare försäkring etc. Dessutom hade den bilen varit billigare i såväl drift och service som skatt och försäkring senare. Men, jag är såpass korkad och såld på stora motorer samt mycket utrustning att jag valde den äldre bilen! ![]()
Tidigare i år hade Teknikens Värld ett test där de jämförde fem olika modeller från BMW och MB, bland dem var 530d mot E350d. Jag minns att de då påpekade att de modellerna inte skulle bli storsäljarna, de flesta väljer mindre motorer. De skrev dock att det var först med de större motorerna som bilarna kom till sin rätt. Jag kan bara hålla med, det blir en helt annan bil med en motor som orkar med lite mer. Man behöver inte köra som en idiot för det, det blir bara en så skön harmoni i bilen. ![]()
Redigerat av Erik_N, 14 December 2017 - 19:55.
Postad 14 December 2017 - 20:01
en liten fråga:
Jag förtvättar alltid bilen med skumlans och efter det handtvättar den.
Postad 14 December 2017 - 21:11
https://svenstigs.se...cutive-edition/
Velandet fortsätter
Postad 14 December 2017 - 21:24
Passat Alltrack för 309k, kanske vore nåt. Grymt snygg!
https://svenstigs.se...cutive-edition/
Velandet fortsätter
Jag har en, toppenbil!
Postad 14 December 2017 - 22:50
Tjaa, det är klart en bil blir trevligare med en 3 liters sexa än en 2 liters fyra (har bara kört Audis och BMW sexor men de är ju knappast sämre. Vad jag minns iaf, hade en GLE en gång men minns inte motornJag har bara kört en kortare provtur med nya 220d, men det är helt klart än förbättring mot förra generationens 220 CDI. Den senare har jag inte ägt själv, men kört en del i hyrbilar och kompisars bilar. Ingen dålig motor alls, men den nya kändes direkt bättre.
Med "rolig motor" så avsåg jag en med minst sex cylindrar, oavsett typ av bränsle. Min egen E350CDI 4Matic -12 tycker jag är rolig att köra, otroligt följsam och fin drivlina. 350 bensin har jag inte kört, men hört/läst att den också är väldigt bra.
Ska man ha en E-klass med en sån motor så börjar den dock på den nivå du nämner, så med lite utrustning så är man lätt upp på de där 15 basbeloppen.
Jag har inte råd att köpa en sån bil ny så därför väljer jag en äldre där jag kan få med den utrustning jag vill ha. Den jag har nu hade ett listpris på 834 kkr ny 2012, lägger man till vinterhjul och elektriskt värmesystem så närmar det sig 900 kkr.... Då har min bil ändå långt ifrån all utrustning, den har t.ex. inte luftfjädring och fläktar i stolarna.
När jag köpte den för drygt två år sen var den nere under hälften. Hade jag lagt till 100 kkr då så hade kunna köpt en ny lagerbil (nedsatt pris) med fyrcylindrig motor och skaplig nivå på utrustningen (listpris c:a 600 kkr). Ekonomiskt hade det varit ett mycket smartare val då jag haft garantier, billigare försäkring etc. Dessutom hade den bilen varit billigare i såväl drift och service som skatt och försäkring senare. Men, jag är såpass korkad och såld på stora motorer samt mycket utrustning att jag valde den äldre bilen!
Tidigare i år hade Teknikens Värld ett test där de jämförde fem olika modeller från BMW och MB, bland dem var 530d mot E350d. Jag minns att de då påpekade att de modellerna inte skulle bli storsäljarna, de flesta väljer mindre motorer. De skrev dock att det var först med de större motorerna som bilarna kom till sin rätt. Jag kan bara hålla med, det blir en helt annan bil med en motor som orkar med lite mer. Man behöver inte köra som en idiot för det, det blir bara en så skön harmoni i bilen.
Inte så mkt pga styrkan utan mera pga "gångklutur" och ljud. Men personligen tycker jag inte det är ens nära värt den ofta rätt extrema merkostnaden. Skulle hellre lägga de pengarna på extrautrustning, eller inte alls. Eller hellre nyare och svagare än äldre och starkare, om man så vill.
Men vi är alla olika och jag förstår att du som äger en 6:a idag inte vill gå ner dig så ja, det beror förstås även på från vilket håll man kommer så att säga.
Postad 15 December 2017 - 05:23
Tror mest han ställde sig tveksam till motorbroms vid panikbromsning
Är nog en vanesak som allt annat.
Körde ett par dagar med dåliga sommardäck på den när första snön kom ca:20-30cm på ett par dagar.
Då hade jag ett par rediga nära döden upplevelser när man skulle bromsa.
Fick använda en refug kant som hjälpmedel en gång sen blev den nya vinterdäck efter den incidenten.
Postad 16 December 2017 - 11:38
en liten fråga:
Vet inte om nya bilar tvättas olika än äldre bilar men här finns det flera företag som handtvättar bilar med högtryck avfettning osv. för 175kr. Vilket i mina öron är helt ok att betala för att slippa GDS-hallen utan varmvatten i högtrycken och andra problem.
Kanske finns något liknande i närheten?
Btw din nya bil är verkligen snygg.
Postad 16 December 2017 - 11:47
var lat här om dagen och tvättade bilen i automat (borstlös)
sämsta skiten jag gjort. det syntes inte att bilen hade blivit tvättad. la aldrig märke till att det sprutades på varken avfettning eller schampo utan bara vatten och sen torken på slutet. 169kr kostade det.
får nog tvätta för hand snart igen då det börjar bli riktigt mycket asfaltsprickar på bilen, svårt och tråkigt att gnugga bort dom.
Någon som vet ett bra medel mot det? Avfettningen man köper på macken idag är så gott som värdelösa.
Postad 16 December 2017 - 11:59
Testa kallavfettning sonax el prickbort....försök å inte lägga mycket på plast vilket kan torka ut å bli grått om det ligger för länge.var lat här om dagen och tvättade bilen i automat (borstlös)
sämsta skiten jag gjort. det syntes inte att bilen hade blivit tvättad. la aldrig märke till att det sprutades på varken avfettning eller schampo utan bara vatten och sen torken på slutet. 169kr kostade det.
får nog tvätta för hand snart igen då det börjar bli riktigt mycket asfaltsprickar på bilen, svårt och tråkigt att gnugga bort dom.
Någon som vet ett bra medel mot det? Avfettningen man köper på macken idag är så gott som värdelösa.
Annars finns även ”tar & glue remover”....detta funkar mot asfaltsprickar.
Redigerat av mikkiz, 16 December 2017 - 12:00.
Postad 16 December 2017 - 13:29
var lat här om dagen och tvättade bilen i automat (borstlös)
Vi lämnar alltid in bilen på handtvätt, här tar de 150:- för en utvändig tvätt å 250:- för in å utvändig.
Har aldrig kört en borstlös tvätt någonsin, då jag aldrig trott att den ska göra rent.
Å vågar inte köra in i en sån automattvätt då kanske tvätten drar loss delar från min bil.
Men borde ju finnas nån som handtvättar där du bor, finns det i sterila Gävle så lär det finnas överallt ![]()
Postad 16 December 2017 - 16:58
Hade en vit bil för några år sedan och då är asfaltsfläckarna rätt tydliga... Tyckte inte ens att dom starka avfettningsmedlen funkade bra. Körde med miljövänlig avfettning istället och när bilen var nytvättad, på våren, tog jag lite stark avfettning på papper och gnuggade försiktigt istället. Funkade bra men kanske inte det bästa för lacken.
Idag skiter jag i asfaltsfläckarna under vintern och lämnar in bilen för handtvätt hos rekonditionerare på våren istället. Dom gör det så mycket bättre än jag och det är inte speciellt dyrt heller.
Postad 16 December 2017 - 17:24
Jag upplever att petroleumbaserad avfettning fungerar mycket bättre än dom mer miljövänliga..var lat här om dagen och tvättade bilen i automat (borstlös)
Ska appliceras på torr bil. Spola alltså inte bilen med vatten först
Redigerat av ZooN_86, 16 December 2017 - 17:26.
Postad 16 December 2017 - 17:27
Prickbort som redan har nämnts fungerar bra.
Spruta på innan tvätt o ge det 5 min
Postad 16 December 2017 - 18:01
Prickbort som redan har nämnts fungerar bra.
Spruta på innan tvätt o ge det 5 min
Exakt, sedan jag började köra prickbort på torr bil har jag aldrig haft några problem med asfaltsprickar.
Postad 16 December 2017 - 18:17
kanske det är det jag gör fel, jag sköljer alltid bilen innan, och sen sprayar på avfettning. ska testa på torr bil näst gång. Men ni gnuggar inte sen eller utan ni sköljer bara bort det?
Postad 16 December 2017 - 18:35
kanske det är det jag gör fel, jag sköljer alltid bilen innan, och sen sprayar på avfettning. ska testa på torr bil näst gång. Men ni gnuggar inte sen eller utan ni sköljer bara bort det?
Om det sitter mer som klumpar då får man gnugga lite men det är inte ofta!
Gnugga med Prickbort, inte vatten!!
Sen tvättar du bara vidare som vanligt ![]()
Postad 17 December 2017 - 18:14
Provkörde en V90 D3 igår och blev lite småkär faktiskt. Oerhört sköna säten och go bil att köra.
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
|
Ljud →
Bilstereo →
Sätta in 6030cs fram, (hjälp med beräkning av volym)Startad av Oliwer_98 , 14 Apr 2015 |
|
|
|
|
Övrigt →
Off Topic →
Skoda Yeti - 4x4, Diesel, Automat och snökörning...Startad av Unregistered5299859a , 08 Oct 2011 |
|
|
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder

5 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?