Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V (TV) Rapporterad 9 9.28846 (51) Inga priser
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V (TV) 8 9.159998 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 2 år sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 7 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 8 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 8 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 8 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 8 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 8 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 8 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 8 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 9 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 9 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 9 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 9 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 9 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 9 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 9 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 9 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 9 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 9 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 9 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 9 år sedan

Postad 14 February 2017 - 21:43

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Sony dx9 är brutalt bra !

Postad 14 February 2017 - 23:42

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Sony dx9 är brutalt bra !

nja

native kontrast utan trix på 3000-4000:1 är nog inte så brutalt bra ändå :)

släcker man ner så ser man begränsningarna direkt med en plattare och mer utvattnad bild.

dimmingen maskar ju en hel del men det är fortfarande ingen äkta kontrast man ser.

själva bilden med färger och alt startar ändå från den högre ursprungssvärtan inte från den nivån som dimmingen fixar till.

Hög ursprungs kontrast är fortfarande det så slår högst och som gör bilden levande och får djup i sig sen får man väl stå ut med lite småfel här och där.

man kan inte få allt ;)

Så därför vart det en 55 B6 här.

Det ska bli intressant att se vad man får fram efter en kalibrering.

kan posta inställningarna här när jag är klar om nån nu inte är nöjd med standardinställningarna.

Gamla 880Wn tog ca 5 timmar med kalibrering innan man vart nöjd så det blir väl nåt liknande här.

Redigerat av sune bejas, 14 February 2017 - 23:50.

Postad 15 February 2017 - 00:34

Unregisteredcfdd2e5f
  • Unregisteredcfdd2e5f
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Enligt LG-Erik är dom i absoluta slutfasen med nya firmwaren.

Update bara för B6 eller en ny som omfattar E6 också? :)

Postad 15 February 2017 - 00:35

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0
Bara B6an.

Postad 15 February 2017 - 04:28

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Update bara för B6 eller en ny som omfattar E6 också? :)

Har de inte redan släppt den för E6 modellen?

Postad 15 February 2017 - 05:18

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0

Har de inte redan släppt den för E6 modellen?

Japp E6 har den redan.

Postad 15 February 2017 - 06:39

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Mm, LED har ju brister också, även de dyraste som ZD9 och DX902. Min Plasma har spårat ut totalt också, bara några sekunder med menyn på Netflix eller liknande och allt bränns fast och efter all fotbollstittande är Viasats logo permanent inbränd. Man får helt enkelt göra sitt val om vilka brister man kan leva med och det är tråkigt att det är så!

Alla tekniker har ju sina brister, dock känner jag att OLED har betydligt mer potential än tidigare tekniker (vilket givetvis inte är konstigt). Jag är extremt känslig för clouding och dålig svärta så jag är glad att kunna slippa det. Och du har rätt - även de dyraste LCD har problem. Synd att höra om din plasma... att den blivit så hyper-känslig för IR / inbränning! Ut med det gamla och in med det nya säger jag bara! Kan vara värt att nämna dock; jag kan se svaga spår av lätt IR på B6 emellanåt (beroende på vad som visats på skärmen) men det försvinner snabbt. Och funktionen "panel cleaning" funkar faktiskt!

Postad 15 February 2017 - 07:40

Xhit
  • Xhit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Enligt LG-Erik är dom i absoluta slutfasen med nya firmwaren.

Kämpa LG-Erik! :)

Postad 15 February 2017 - 09:48

mblom
  • mblom
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Då ser vi exakt samma fenomen! När dessa bildpartier "flashar" till distraheras jag ordentligt. Ser ut ungefär som om man hade bakbelyst LCD och dioderna hastigt blixtrade till. Lustigt är det allt! Första gångerna jag såg detta trodde jag att någon digital "bildförbättringsfiness" var påslagen av misstag men så var inte fallet. 

Trist om du känner dig tveksam till att behålla tv'n. OLED är ju rätt underbart annars!

Jag upplever ungefär samma sak. När jag kollar på TV4-HD, med mycket ljusa partier, speciellt nyheter, samt i diverse egen producerade program av TV4:a så flashar de vita, ljusa partierna. Vet inte om det alltid har varit så, börjar störar mig på det. 

Har inte sett det när jag kollar på film m.m. och på andra kanaler.

PS. Kör boxer och den inbyggda avkodaren i tv:en.

Redigerat av mblom, 15 February 2017 - 09:51.

Postad 15 February 2017 - 10:07

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

köper man en lg oled så får man en tv med en dålig bildbehandling men bra svärta......frågan om det är värt det...

kommer en firmware fixa problemen eller ligger detta i hårdvaran?

Postad 15 February 2017 - 10:31

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Jag upplever ungefär samma sak. När jag kollar på TV4-HD, med mycket ljusa partier, speciellt nyheter, samt i diverse egen producerade program av TV4:a så flashar de vita, ljusa partierna. Vet inte om det alltid har varit så, börjar störar mig på det. 

Har inte sett det när jag kollar på film m.m. och på andra kanaler.

PS. Kör boxer och den inbyggda avkodaren i tv:en.

Att det "flashar" till under ljusare partier på det sättet har jag dock själv inte upptäckt (ännu, får väl tilläggas). Tittar förvisso inte på 'traditonella' tv-kanaler längre. Kan det måhända vara något hos TV4HD eller kanske leverantören Boxer, i kombination med LG's OLED?

Jag ser dessa "flashar" under vissa sekvenser med near-dark partier, som då också oftast innehåller bildbrus. Långt ifrån med allt material. Känns som att LG är känslig för vissa typer av material/sekvenser som bildbehandlingen inte kan hantera ordentligt?

Postad 15 February 2017 - 10:57

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

köper man en lg oled så får man en tv med en dålig bildbehandling men bra svärta......frågan om det är värt det...

Vissa problematiska aspekter gällande bildbehandling som har tagits upp sedan modell-serien introducerades har LG redan åtgärdat under sista kvartalet 2016 ( varav några kan du läsa om här: http://www.hdtvtest....01611044381.htm ). Nästa uppdatering ska tydligen innehålla ytterligare en viktig fix.

Huruvida LG kommer lösa alla slags problem eller ens fortsätta skapa mjukvara till denna modell-serie är för mig okänt. Svårt att föreställa mig att allt handlar om mjukvara dock...

Postad 15 February 2017 - 11:14

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Jag är lite av den åsikten att all bildbehandling i en TV är av ondo, undantaget "deinterlacing" då, då det på ett eller annat sätt förvränger den bild som TV:n matas med.

Tänk själv att du tar ett foto under en helt fantastisk solnedgång och sen skall du visa detta foto på TV:n, vill du då att bilden som visas skall återspegla det foto du har tagit eller vill du att TV:n skall ändra lite färger och lägga till lite fiktiva detaljer...?

Att det "flashar" till under ljusare partier på det sättet har jag dock själv inte upptäckt (ännu, får väl tilläggas). Tittar förvisso inte på 'traditonella' tv-kanaler längre. Kan det måhända vara något hos TV4HD eller kanske leverantören Boxer, i kombination med LG's OLED?

Jag ser dessa "flashar" under vissa sekvenser med near-dark partier, som då också oftast innehåller bildbrus. Långt ifrån med allt material. Känns som att LG är känslig för vissa typer av material/sekvenser som bildbehandlingen inte kan hantera ordentligt?

Jag ser också något liknande, men jag upplever det mer som om hela bilden "dimmas", ungefär som att den skulle byta svartnivå automatiskt, men det händer just ganska specifikt när nästan hela bilden är mörk men det finns några ljusare partier.

Har sett det ganska ofta vid eftertexter.

Postad 15 February 2017 - 18:54

Lajo
  • Lajo
  • Användare

• 160 inlägg
  • 2
Hela tråden hejar på LG-Erik, you can do it!!

Postad 15 February 2017 - 19:30

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Riktigt bra tv!

Många av problemen som fanns med tidigare modeller som man störde sig på finns inte på B6an.

ingen färgtint eller bandning/yellow stain på vit bild alls bara en solid vit yta.

ingen vignetting vad jag kan se än.

att matcha bilden från den kalibrerade 500Men var ju en enkel match.

standard felavikelse med ISF nattläget var bara runt dE4 på vitt och dE6 på lågnivåer så dom är ganska nära från början.

Det enda som krävdes var några småjusteringar i servicemenyn för vitballansen.

Jag kalibrerar vitballansen i servicemenyn eftersom det är grundinställningarna som görs från fabrik.

rättar man till dom då behöver man inte röra vitballansinställningarna i den vanliga menyn.

Warm här är färgtemp warm2 i isf natt läget som är standard.

f%C3%B6re.jpg

efter.jpg

jag postar dom kompletta inställningarna senare.

är inte riktigt nöjd med gamman så man får se om det går att göra nåt åt det.

vill helst ha gamma runt 2.3 men det går inte att välja tydligen.

B6%20500M_2.jpg

små färgskiftningar finns det fortfarande med röd färg och hudtoner men det går säkert att rätta till.

Riktigt imponerad så långt och jag förstår varför folk gillar B6an.

Redigerat av sune bejas, 15 February 2017 - 19:52.

Postad 15 February 2017 - 19:45

ante_nordin
  • ante_nordin
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Riktigt bra tv!

Många av problemen som fanns med tidigare modeller finns inte på B6an.

ingen färgtint eller bandning/yellow stain på vit bild alls bara en solid vit yta.

ingen vignetting vad jag kan se än.

att matcha bilden från den kalibrerade 500Men var ju en enkel match.

standard felavikelse med ISF nattläget var bara runt dE 4 så dom är nära från början.

Det enda som krävdes var några småjusteringar i servicemenyn för vitballansen.

Jag kalibrerar vitballansen i servicemenyn eftersom det är grundinställningarna som görs från fabrik.

rättar man till dom då behöver man inte röra vitballansinställningarna i den vanliga menyn.

Warm här är färgtemp warm2 i isf natt läget som är standard.

f%C3%B6re.jpg

efter.jpg

jag postar dom kompletta inställningarna senare.

är inte riktigt nöjd med gamman så man får se om det går att göra nåt åt det.

vill helst ha gamma runt 2.3 men det går inte att välja tydligen.

Håller den 6500k efter justering oavsett testpattern? Alltså från 10 - 100 IRE?

Postad 15 February 2017 - 20:32

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Svar ja :)

Det här är gråskalan med ISF nattläget och enbart justeringar i service menyn.

Det enda som behöver justeras nu i den vanliga menyn för 20p vitballansen är 10% resten går inte att få bättre.

även gammakurvan är perfekt.

(jag kommer att köra en 20 stegs mätning också för att se hur 5% ser ut)

Man kan lugnt säga att det är Kuro klass här.

B6_whiteballance.jpg

Redigerat av sune bejas, 15 February 2017 - 20:34.

Postad 15 February 2017 - 20:43

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

880Wn var helt omöjlig att kalibrera eftersom hela bilden var så ojämn.

med B6an så kalibrerar man verkligen hela bilden och inte bara centrum som man gjorde förut.

resultatet blir helt anorlunda här.

880Wn hade dE värden på vit bild med allt från 0.5 i centrum till 10-15 på sidorna med synliga färgfel.

Så även fast man justerade in perfekt värde i centrum med mätaren så vart det ändå skit i resten av bilden.

jämnhet i bilden från svart till vitt är A och O för att man ska få rätt slutresultat med en kalibrering.

B6an har det.

För att komma åt servicemenyn så finns det säkert flera sätt än det här.

(Ska även gå med olika knappkombinationer på fjärren )

Jag använder en remote app till en Galaxy S6 Edge

https://play.google....motefairy&hl=sv

Sök efter "LG Service" remote i listan.

Det är 3 knappar för service remoten

Den man använder för att öpnna och stänga ner servicemenyn är "EZ-ADJUST"

Lösen är: 0413

Stega runt i listan som vanligt men ändra inget som ni inte har koll på ;)

Redigerat av sune bejas, 15 February 2017 - 20:54.

Postad 15 February 2017 - 21:43

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Har släckt ner och kollat på lite mer material och föräbttringarna nära svart är rätt stora jämfört med förra OLEDen som hade stora problem med att få med detaljer nära svart och det vart också mycket block och brus i bilden.

lägg till bandning och vignetting så förstår ni att det såg inte bra ut ;)

Även färgerna var rätt fattiga nära svart på förra.

Bruset nära svart finns kvar men det är så lite så att det knappt syns från normalt avstånd.

Nu vet jag inte om jag har fått tag på ett extremt bra exemplar eller om alla är så här men den här B6ans nära svart prestanda är absolut inget att klaga på.

klagar man på den då tippar jag mer på att det beror på mateiralet eller felaktiga inställningar.

förutom några hickups vid rörelse med 24p material så tycker jag ändå att rörelsehanteringen på B6an är bättre än dom senaste LCDerna jag har testat.

B6an är mer plasma lik i rörelse vid 24p material. (tru motion avstängt)

hade testerna varit mer tydliga med att förbättringarna är smått enorma mot tidigare OLEDs då hade jag köpt B6an tidigare.

nu trodde man väl att det var mer småförbättringar som knappt var synliga men tji fick man :)

Ska bli intressant att se prestandan nära svart efter en 3D LUT kalibrering som jag även har på 500Men.

vad jag tror nu är att B6an kommer att åka ifrån.

imponerande :)

Redigerat av sune bejas, 15 February 2017 - 21:51.

Postad 15 February 2017 - 22:56

ante_nordin
  • ante_nordin
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Har släckt ner och kollat på lite mer material och föräbttringarna nära svart är rätt stora jämfört med förra OLEDen som hade stora problem med att få med detaljer nära svart och det vart också mycket block och brus i bilden.

Bruset nära svart finns kvar men det är så lite så att det knappt syns från normalt avstånd.

Nu vet jag inte om jag har fått tag på ett extremt bra exemplar eller om alla är så här men den här B6ans nära svart prestanda är absolut inget att klaga på.

klagar man på den då tippar jag mer på att det beror på mateiralet eller felaktiga inställningar.

förutom några hickups vid rörelse med 24p material så tycker jag ändå att rörelsehanteringen på B6an är bättre än dom senaste LCDerna jag har testat.

hade testerna varit mer tydliga med att förbättringarna är smått enorma mot tidigare OLEDs då hade jag köpt B6an tidigare.

nu trodde man väl att det var mer småförbättringar som knappt var synliga men tji fick man :)

Ska bli intressant att se prestandan nära svart efter en 3D LUT kalibrering som jag även har på 500Men.

Härligt :)

Det trodde man inte skulle komma från Patrik ;)

Vilka källor har du testat?

Postad 16 February 2017 - 07:38

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Vad kul att höra du är nöjd P.  ;)

Har sagt tidigare att

1.    Nära svart i denna tv är bra om man väljer rätt källa. I mitt fall Amazon Prime är mycket bättre än Netflix.

2.    Tv:n hanterar 24fps perfekt om den har rätt källa. I mitt fall Amazon Prime är mycket bättre än Netflix.

Postad 16 February 2017 - 10:11

JRock
  • JRock
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Tänkte tipsa om att man kan lägga till servicemenyn till LG OLED55B6V (som jag har testat på, borde funka med andra modeller också) på en Harmony fjärrkontroll, om man lägger till en ny enhet (TV), tillverkare LG, modellbeteckning 47LE5300-UC.

Sen kan man på sin Harmony-fjärr gå in på "devices", välja 47LE5300-UC och sen klicka på knappen "EZ-ADJ" eller så kan man lägga in enheten i en aktivitet och lägga till knappen "EZ-ADJ" i denna aktivitet.

Postad 16 February 2017 - 10:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Ja det har iaf hänt lite sen din EA880 så det är kanske läge att sluta att hänvisa till den när du pratar om "oled" i allmänna ordalag? ;)

Med det sagt: Tack för bra genomgång. Förstås. Kör du gamma runt 2.2 på Kuron med?

Redigerat av pacman, 16 February 2017 - 11:16.

Postad 16 February 2017 - 14:33

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Pure läget på Kuron är på gamma 2.2 för vanliga tv sändningar den med men för blu ray filmer nersläckt så kör jag med 2.3

Kalibreringen för SDR är enkel eftersom B6an är så nära från början.

Att fippla i service menyn för att försöka förbättra det sista tror jag inte är så smart om man inte har en mätare.

Dom värderna som den här panelen har i servicemenyn för vitballans är nog inte samma för en annan B6a tex.

Vad jag kommer fokusera mer på är HDR och kalibreringen där.

Goda nyheter är att jag lyckades få en korrekt vitballans(röd/grön/blå blandade lika mycket) ända upp till 720cd/m2

och det med HDR standard läget.

Enligt tester ska det bara gå att få en korrekt vitballans för HDR upp till runt 560cd/m2

HDR bright däremot går högre men där tar blå färg över.

Sen vet jag inte äns om testsidornna har försöka att kalibrera HDR läget eller om dom har kört med fabriksinställningarna.

HDR standard maxljustryka efter justering av vitballansen

B6_HDR.jpg

det är inga vanliga 20 point inställningar man kan göra i HDR läget utan det är ifrån "Code Values"

så här snurrigt kan det se ut när man förösker lista ut vilka Code Values som påverkar det man justerar.

127     20%   
254  30%
320 386 40%
451  467 50%
544  560  60% 
637   70%
668    80%
668  90%
668 100%

dags för ett brake tror jag :)

Redigerat av sune bejas, 16 February 2017 - 14:46.

Postad 16 February 2017 - 14:55

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Vad kul att höra du är nöjd P.   ;)

Har sagt tidigare att

1.    Nära svart i denna tv är bra om man väljer rätt källa. I mitt fall Amazon Prime är mycket bättre än Netflix.

2.    Tv:n hanterar 24fps perfekt om den har rätt källa. I mitt fall Amazon Prime är mycket bättre än Netflix.

ja man borde ha tagit till sig kommentarerna bättre men så är det ibland :)

det som skrivs på forum tas inte alltid på allvar.

Det som fick mig att reagera var när jag läste på AVS för nån vecka sen att D-Nice har två B6or som huvudtvs.

http://www.avsforum....ml#post50049833

största Kuro nörden i USA har bytt ut sina 5-6 Kuros mot B6!!?? hur är det möjligt??

Då måste nåt seriöst ha hänt med bilden tänkte jag och mycket riktigt så stämde det.

Jag tippar på att det är många som har bytt ut sina Kuros efter den där posten ;)

D-Nice ord är för många lag

För 24P uppspelning så är det inte alls samma sega rörelse som det var med gamla OLEDen.

Så även där en förbättring.

B6an har inte den klassiska artificiella rörelsen som LCDer har vid 24p heller

B6an påminner mer om en plasma där och behåller film looken.

rörelseoskärpa syns heller inte

Satt och kollade på både B6an och den modifierade 500Mn igår sida vid sida med samma material och det är svårt att se varför man ska behålla Kuron nu.

Man skulle nästan kunna tro att LG hade en 500M sida vid sida när dom utvecklade B6an ;)

så nära är dom i bildkvalitet efter kalibrering.

en liten notering

500M har mer posterisering nära svart jämfört med B6an.

Nu löste jag det med en 3D LUT kalibrering på 500Men men jämfört utan att man rört nåt så presterar B6an bättre nära svart än 500Men.

får se när chocken lägger sig :)

Redigerat av sune bejas, 16 February 2017 - 15:36.

Postad 16 February 2017 - 15:02

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Härligt :)

Det trodde man inte skulle komma från Patrik ;)

Vilka källor har du testat?

Vanliga tv sändningar från viasat och Blu Ray och även UHD Blu Ray.

B6an hanterar SD material lika bra som Kuron ;)

Postad 16 February 2017 - 15:32

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Vanliga tv sändningar från viasat och Blu Ray och även UHD Blu Ray.
B6an hanterar SD material lika bra som Kuron ;)

Hur lyder dina ISF inställningar? :)

Postad 16 February 2017 - 21:18

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Sune Bejas/Patrik G: Du får gärna kolla av/fotografera hur en gråramp i HDR ser ut efter att du skruvat på Code-value-reglagen. Senast jag träffade på B6:n var det omöjligt att åstadkomma något utan att förstöra gråskalan. Men det var några mjukvaruversioner tidigare.

Postad 16 February 2017 - 21:30

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Satt och kollade på både B6an och den modifierade 500Mn igår sida vid sida med samma material och det är svårt att se varför man ska behålla Kuron nu.

Du får sälja din Kuro innan du ångrar dig :D

Postad 16 February 2017 - 23:11

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0
https://youtu.be/Y1L879-_i4o

Detta gör nog att firmwaren dröjer. Tydligen tearing problem i HDR läget som släpptes i USA. Längst ner ca 5 cm kant.

Postad 17 February 2017 - 03:48

Lajo
  • Lajo
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Detta gör nog att firmwaren dröjer. Tydligen tearing problem i HDR läget som släpptes i USA. Längst ner ca 5 cm kant.

Det är lugnt LG-Erik har snart hackat ihop en fix 😜

Postad 17 February 2017 - 04:15

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Spelar man på en Xbox One har det dock ingen betydelse... :P

Postad 17 February 2017 - 10:36

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Det är lugnt LG-Erik har snart hackat ihop en fix

LG-Erik kämpar vidare :)

Spelar man på en Xbox One har det dock ingen betydelse... :P

Jaha detta finns inte när man spelar Xbox? Skumt..

EDIT: Va nog trög här ;)

Redigerat av FettAnka, 17 February 2017 - 11:27.

Postad 17 February 2017 - 11:02

jedijens
  • jedijens
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

LG-Erik kämpar vidare :)

Skulle gissa på att det var ett försök att skämta om att Xbox One är sämre på att ha en stabil framerate och att tearing därför är vanligt på Xbox One.  :P

Men vad tråkigt att de har problem med mjukvaran. Den största anledningen till att jag valde att behålla min B6 var för att de lovade att släppa uppdateringen som minskar input-lagg.  :(

Postad 17 February 2017 - 11:26

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Skulle gissa på att det var ett försök att skämta om att Xbox One är sämre på att ha en stabil framerate och att tearing därför är vanligt på Xbox One.  :P

Men vad tråkigt att de har problem med mjukvaran. Den största anledningen till att jag valde att behålla min B6 var för att de lovade att släppa uppdateringen som minskar input-lagg.  :(

Den kommer ;) Är i slutfasen enligt vår allas LG-Erik!

Postad 17 February 2017 - 12:33

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

EDIT: Va nog trög här ;)

Väldigt många spel på Xbox One har haft problem med tearing så felet i TV:n hade nog inte påverkat spelupplevelsen särskilt mycket. :P

Postad 17 February 2017 - 12:49

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Det här var himla trist, minst sagt!

Postad 17 February 2017 - 14:33

Unregistered8addaf2c
  • Unregistered8addaf2c
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Nä nu får jag nog allt ta på mig Fredags Konspirations hatten lite :)

För den här uppdateringen väntades på (väntar vi på) av alla, och när den väl nu kom för någon månad+ sedan i USA är det väl så att den sedan dess testas av alla som väntat på den, dessutom gjordes nya lagmätningar av oberoende källor.

Dvs,

Den har nu spelats på/använts och skärskådats av många under en hel massa dagar och först nu!?!?!?! så märker man av detta?

Tror nog mer det handlar om skadehantering av EU marknaden från LG's sida, för någon passade väl på att lämna igen tv'n för att vara på den säkra sidan ifall de i slutändan backade på detta, och han var säkert inte den enda innehavaren av en b6v som gjorde det i EU kan jag misstänka. Och ser man till tilltro så har jag nu personligen dalat rätt långt ned från glansdagarna runt inköpstillfället till deras support, funderade själv tidigare på en 2017 men det kommer inte att hända längre.

Men,

Man får som alltid tro vad man vill, i alla fall denna veckan ;)

-ld99

Postad 17 February 2017 - 15:06

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Nä nu får jag nog allt ta på mig Fredags Konspirations hatten lite :)

För den här uppdateringen väntades på (väntar vi på) av alla, och när den väl nu kom för någon månad+ sedan i USA är det väl så att den sedan dess testas av alla som väntat på den, dessutom gjordes nya lagmätningar av oberoende källor.

Dvs,
Den har nu spelats på/använts och skärskådats av många under en hel massa dagar och först nu!?!?!?! så märker man av detta?

Tror nog mer det handlar om skadehantering av EU marknaden från LG's sida, för någon passade väl på att lämna igen tv'n för att vara på den säkra sidan ifall de i slutändan backade på detta, och han var säkert inte den enda innehavaren av en b6v som gjorde det i EU kan jag misstänka. Och ser man till tilltro så har jag nu personligen dalat rätt långt ned från glansdagarna runt inköpstillfället till deras support, funderade själv tidigare på en 2017 men det kommer inte att hända längre.

Men,
Man får som alltid tro vad man vill, i alla fall denna veckan ;)

-ld99

Slänger in denna med :) :

35a8azd.jpg

Postad 17 February 2017 - 16:23

Unregistered8addaf2c
  • Unregistered8addaf2c
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

^

@FettAnka,

Jag skulle (ren spekulation) som jag skrev tidigare i tråden tro att alla "mjukvarunissar" som begriper något pysslar med 2017 års modeller så mitten slutet av mars med någon snyfthistoria om "månens inverkan på kompilatorn" eller något annat trovärdigt i släptåg med själva uppdateringen är nog inte helt otroligt.

Sedan vad detta kostar och om det är ett "bra drag" ser dom väl senare på intäktssidan, men personligen och som part i målet har jag svårt att tro att genklangen av detta inte kostar mer än det smakar till slut, dvs. det hade varit bättre att pytsa ut uppdateringen och behållit den goda surfen intakt.

-ld99

Redigerat av Unregistered8addaf2c, 17 February 2017 - 16:25.

Postad 17 February 2017 - 16:24

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 2
Lägger ut Kalibrerade SDR inställningar för ISF Nattläget om nån vill testa.
Kalibrerad med en i1D3 colorimeter profilerad mot en Jeti 1211 spectrometer.
OLED profilen användes.
Max Ljusstyrka 130cd/m2
Gamma 2.2

Hur ni kommer in i servicemenyn får ni ta reda på själva.
Information finns i tråden.

Servicemeny justeringar under "White Balance" och läget "Warm"
Red Gain 187
Green Gain 172
Blue Gain 122
Red Cut 70
Green Cut 48
Blue Cut 68

Inställningar på TVn:
General/HDMI ULTRA HD Deep Colour
Sätt på ON för den HDMI ingången ni använder

Picture:
Aspect Ratio: 16:9
Energy Saving: OFF
Eye Comfort Mode: OFF

Picture Mode Settings: ISF Expert (Dark Room)
OLED LIGHT: 30
Contrast: 85
Brightness: 50
H Sharpness: 0  
V Sharpness: 0
Colour: 50
Tint: 0

Expert Controls:
Dynamic Contrast: OFF
Super Resolution: OFF
Colour Gamut: Normal
Edge Enhancer: OFF
Colour Filter: OFF
Gamma: 2.4

White Balance:
Colour Temperature: Warm2

PICTURE OPTIONS:
Noise Reduction Off
MPEG Noise Reduction Off
Black Level Low
Real Cinema On
Motion Eye Care Off

TruMotion USER
De-Blur 0
De-Judder 0

Med reservation för ändringar.

B6_cal.jpg

Stämmer bra
500Men står numer på golvet :)

Redigerat av sune bejas, 21 February 2017 - 09:31.

Postad 17 February 2017 - 16:35

Unregisteredcab2a02c
  • Unregisteredcab2a02c
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

@sune bejas: Tackar för inställningarna, kan vara intressant att prova! (Fightas med lite brus i lågdagrarna med nuvarande...)

Postad 17 February 2017 - 17:03

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

@sune bejas: Tackar för inställningarna, kan vara intressant att prova! (Fightas med lite brus i lågdagrarna med nuvarande...)

kör du med gamma 2.2 så syns nog bruset mer.

med gamma 2.3 så dämpar man dom lägsta nivåerna och det passar bättre för ett nersläckt rum.

Prestandan nära svart är fortfarande perfekt med gamma 2.3 så det är inga detaljer som tappas.

Tvärtom så ser jag mer detaljer och färger efter kalibrering med B6an nära svart jämfört med 500Men.

Sen bör man nog undvika filmer med mycket filmbrus i sig så som 35mms filmer.

filmbruset tycks förstärkas mer än normalt här.

Det verkar också vara vanligt att folk ändrar ljusnivån för olika filmer för att inte klippa detaljer eller få förhöjd svärta och utvattnad bild.

Det enda man gör då är att man rättar till misstagen som gjordes med dom filmerna.

Har en film förhöjd svärta eller tappade detaljer nära svart då är det så den ska se ut helt enkelt och det beror inte på felaktiga inställningar.

Det är bara att bita i det sura äpplet och inse att kvaliteten på filmerna varierar mycket och många är dåligt optimerade.

Kalibrerings inställningar ska helst inte röras.

Redigerat av sune bejas, 17 February 2017 - 17:13.

Postad 17 February 2017 - 21:53

Unregisteredcab2a02c
  • Unregisteredcab2a02c
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

@sune bejas: Nu får jag krypa till korset och erkänna att jag inte förstår vad du syftar på rörande gamma 2.3, den fasta inställningen jag ser att vi sätter är 2.2, är det någon av de andra inställningarna som görs som puttar gammakurvan till 2.3?

Som kuriosa ersätter denna TV min gamla 5090h som tjänat mig väl tills nu.

Postad 17 February 2017 - 22:26

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

är det någon av de andra inställningarna som görs som puttar gammakurvan till 2.3?

Ja 

adjusting luminance för alla IRE inställningar ändrar sen gamman till 2.3

Jag körde just en 20 stegs mätning av HDR gråskalan och vilken soppa.

dE50 på vissa nivåer.

Det är inte konstigt att färger inte stämmer i HDR läget.

HDR läget går att kalibrera men det är betydligt svårare.

Det räcker att man har ett fönster uppe lite för länge så ändrar sig ljusstyrkan och vitballansen.

Justeringar får göras vid sidan om sen får man testa igen med att öppna ett fönster snabbt och stänga ner.

Men det ska nog att gå att få ordning på det också.

HDR gråskala original B6

Bifogad fil(er)

Redigerat av sune bejas, 17 February 2017 - 22:34.

Postad 17 February 2017 - 23:06

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Nada grönt vid 5IRE ser inte så roligt ut. :P

Ang. bildförhållande så blir väl 16:9 inte pixelmappat utan det är bara skanna (just scan) som ska användas? Vet att 16:9 blir rätt om man kör i PC-läget dock.

Postad 18 February 2017 - 01:23

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

postar lite nörd bilder som har mindre att göra med riktigt material ;)

ABL Dimming vid samma maxljustyrka på 130cd/m2

B6 vänster och modifierad 500M höger.

Jag tippar på att B6an dimmar ner lika mycket som en original Kuro.

_DSC0455.jpg

Största problemet med B6an när ABL slår till är att den också ändrar vitballansen mot det blåa hållet.

ABL dimmingen på B6an är mindre av ett problem vid uppspelning av HDR material.

Nära svart

_DSC0452.jpg

Stor förbättring mot gamla OLEDen

Färgerna är inte helt 100 på B6an men det är inga färger som saknas.

Gråskalan håller även den jämna graderingar ner till svart.

3% och 5% fullskärms bilder postar jag inte

kameran förvärrar problemen och förvränger färgerna på dom av nån anledning.

från 2% vitt och uppåt så är B6an helt jämn i bilden utan vignetting eller ojämn ljusstyrka.

ytterst svaga sträck av vertikal bandning syns men dom är inget att bråka om jämfört med hur gamla OLEDs såg ut.

5% vitt är det nästan helt rent på B6an.

Redigerat av sune bejas, 18 February 2017 - 01:42.

Postad 18 February 2017 - 03:22

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

• 157 inlägg
  • 1
Ang pixelmappning..
Har märkt att när jag spelar på min ps4a och kör pixelmappat (med båda alternativen valda) så blir det oftast en svart rand på ca 5mm längs vänsterkanten på tvn.
Väljer jag sen något annat bildformat och sedan återgår till pixelmappning så försvinner den svarta randen och bilden fyller ut hela skärmen.
Då borde ju något vara fel kan jag tycka. Kör man pixel till pixel så borde inte samma bild kunna visas på två olika vis? Någon som har en förklaring till detta?

Postad 18 February 2017 - 05:07

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
@ Sune,har du kikat nått på skin tones?

Postad 18 February 2017 - 05:09

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Har granskat rörelsehanteringen ett bra tag med 500Men uppe samtidigt.

Det känns för tungdrivet med trumotion på OFF för Blu Ray filmer.

mer beskrivet som att det fattas FPS i rörelserna jämfört med 500Men.

Nu testade jag det gamla knepet med att köra med TruMotion satt till USER och sen välja 0 på både De-blur och De-Judder

i det läget så känns rörelsehanteringen mycket närmare 500Men.

Det blir att köra med det läget framöver trots vissa hickups då och då.

Bättre flyt men inte såpa flytet alltså.

Annars koncerter som rullar på i en högre FPS är verkligen där OLEDen kommer till sin rätt.

enormt bra flyt i bilden.

B6an visar mer detaljer med blu ray jämfört med 500Men

Upplösningen ser högre ut

Det finns inget flimmer nånstans i bilden som det gör på 500M om man jämför sida vid sida.

B6an känns mycket lugnare att kolla på.

vad blir över till 500Men då?

inte mycket

Det blir till att packa ner den och visa upp den på antikrundan om en 20-30 år ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.