Whiskytråden
4731 svar till detta ämne
Postad 18 January 2015 - 22:58
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Synd att Macallan vattnar ner det mesta dom släpper, hade varit skoj att tex få prova 18åringen i fatstyrka då den borde bli suverän med lite bett. Glengoyne CS får jag nog spana in i så fall!!! Annars har jag betat av en hel del SC på sistone som gått från bra till riktigt bra.
Oh ja.. kan inte annat än instämma! Det hade varit kul med en Macallan 18 på fatstyrka!  Håller med om Glengoyne. Har också lyckats prova ett par stycken och dom pendlar lite men är sällan dåliga, vissa kan vara grymma! Deras standard är inte heller dåliga, kan dock bli lite tråkig. Köpte dock en 21y på mässan då det var så bra pris på den där. Kan ju alltid ha den som "brukswhisky"!  En fråga. Är det alltid lika stor hype när Box släpper nytt?brukar dom Säljas direkt efter till dyrare som denna nya nu? Eller är det något extra speciellt med denna nyaste?
Verkar onekligen så... dom har verkligen lyckats med att marknadsföra sig! Och med tanke på att hypen bara växer måste ju betyda att dom gör någonting rätt! Den senaste Archipelago som släpptes på Cinderella är en ganska liten utgåva likt BOX Festival. Vilket betyder att dom kan använda sig av mestadels små fat. Om den är bra? Oh ja! Riktigt bra, men Festival var nog snäppet bättre.
Postad 19 January 2015 - 18:44
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Oh ja.. kan inte annat än instämma! Det hade varit kul med en Macallan 18 på fatstyrka! 
Håller med om Glengoyne. Har också lyckats prova ett par stycken och dom pendlar lite men är sällan dåliga, vissa kan vara grymma! Deras standard är inte heller dåliga, kan dock bli lite tråkig. Köpte dock en 21y på mässan då det var så bra pris på den där. Kan ju alltid ha den som "brukswhisky"! 
Verkar onekligen så... dom har verkligen lyckats med att marknadsföra sig! Och med tanke på att hypen bara växer måste ju betyda att dom gör någonting rätt!
Den senaste Archipelago som släpptes på Cinderella är en ganska liten utgåva likt BOX Festival. Vilket betyder att dom kan använda sig av mestadels små fat. Om den är bra? Oh ja! Riktigt bra, men Festival var nog snäppet bättre.
tänkte på att den nya nu säljs för runt 3000kr redan. är det bara för att det finns 700st av dom eller var det även så med dom andra?
Postad 20 January 2015 - 16:55
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Festival och Archipelago släpptes i drygt 700 ex. Pioneer och Challenger släpptes i drygt 5000 ex.
Med tanke på att Challenger senast sålde slut på 45 minuter så var det i princip samma tryck på flaskorna. Helt sjukt galet. Vet ingen annan whisky som sålt slut 5000 flaskor på samma tid!
Bättre whisky finns absolut att få tag på för billigare pengar, men för t.ex. mig som är lite av en samlare så kan det vara kul att få tag på alla flaskor i serien. Men de flesta verkar enbart köpa i spekulationssyfte.
Postad 20 January 2015 - 17:05
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
släpper dom en gång per år eller?
Jag har ju inte varit inne i whiskyträsket så länge än men tycker det är gott och kul. Tycker också det verkar kul att samla lite även om folk blir sura då.
Dock dricker jag ju det mesta men speciella flaskor kan det allt vara kul att spara.
Speciellt lite dyrare flaskor. Man är ju inte rik så att sitta och dricka whisky för tusentals kronor känns lite överdrivet. dock vill jag ju ha dom på hyllan hemma 
Då är det bättre att köpa samples istället av dom flaskorna.
Postad 20 January 2015 - 18:27
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Köpte en Nikka All Malt idag, stod som nyhet. Nu har jag varit förkyld ett tag men tyckte den smakade riktigt bra. Får se vad jag tycker när smaklökar och luktsinne är återställt
Postad 20 January 2015 - 18:52
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Köpte en Nikka All Malt idag, stod som nyhet. Nu har jag varit förkyld ett tag men tyckte den smakade riktigt bra. Får se vad jag tycker när smaklökar och luktsinne är återställt 
har en sådan jag också som jag inte öppnat än. den ska vara ok men inte sticka ut. finns bra mycket bättre japanare. ett tips är nikka from the barrel. en grym whisky. billig också
Postad 20 January 2015 - 20:20
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Köpte en Black tidigsre som var ruggigt bra. Var bara in för att köpa lite bubbel till helgen och ögnade genom hyllan. Blev ett impulsköp
Postad 21 January 2015 - 19:23
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Bara för att undvika köpabstinens blev det ett inköp av Bowmore darkest (sölwhisky e också gott!)samt beställning av en Nikka taketsuru pure malt!
Puh då kan man slappna av för en stund!!!
Postad 22 January 2015 - 07:59
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Köpte bowmore tastingpack igår.
Den innehöll bla darkest. Vad menar du med "sölwhisky?
Köpte också 2st laphroaig 18 för att stilla mitt köpbegär
Postad 22 January 2015 - 08:09
Hyperactive
-
Hyperactive
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Tyckte den var riktigt fin och väldigt prisvärd. Blev en till när första var slut.
Postad 22 January 2015 - 11:14
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
släpper dom en gång per år eller? Jag har ju inte varit inne i whiskyträsket så länge än men tycker det är gott och kul. Tycker också det verkar kul att samla lite även om folk blir sura då. Dock dricker jag ju det mesta men speciella flaskor kan det allt vara kul att spara. Speciellt lite dyrare flaskor. Man är ju inte rik så att sitta och dricka whisky för tusentals kronor känns lite överdrivet. dock vill jag ju ha dom på hyllan hemma Då är det bättre att köpa samples istället av dom flaskorna.
Box släpper lite hipp som happ... men ungefär en std. buteljering per år ser det ut att bli nu en stund framöver iaf. Specialarna har dom bara släppt på deras egna festival dom kör en gång per år och sedan en nu under Cinderella! Ska dom fortsätta med Cinderella-släppen så borde det styras upp en aning så det inte blir sådan jäkla kaos igen. Så vi får se hur dom kommer göra nästa år. Nikka All Malt köpte jag för många herrans år sedan. Har nästan glömt hur den smakade... det var på den tiden då man inte drack så mycket whisky tyvärr. Men dålig är den ju inte. Nikka Taketsuru smakade jag lite av i helgen på Queens Head i Sthlm. Den var grymt trevlig. Minns dock inte vilken release det var.
Postad 22 January 2015 - 11:22
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Köpte bowmore tastingpack igår. Den innehöll bla darkest. Vad menar du med "sölwhisky?
Hehe!!! Det är det du sölar i dig på nattkröken när omdömmet sagt gonatt o smaklökarna gett dig fingret för länge sen
Postad 22 January 2015 - 13:40
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Nikka All Malt köpte jag för många herrans år sedan. Har nästan glömt hur den smakade... det var på den tiden då man inte drack så mycket whisky tyvärr. Men dålig är den ju inte.
De måste glömt ta bort skylten Nyhet här
Postad 22 January 2015 - 15:29
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Hehe!!! Det är det du sölar i dig på nattkröken när omdömmet sagt gonatt o smaklökarna gett dig fingret för länge sen 
jasså, är den inte bättre än så? Har hört att en ska vara ganska bra faktiskt. bättre än black rock? den gillar jag.
Postad 22 January 2015 - 15:54
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
jasså, är den inte bättre än så? Har hört att en ska vara ganska bra faktiskt. bättre än black rock? den gillar jag.
Jodå, den är inte dålig alls, kallar den Laimrig light vilket inte är ett dåligt betyg. Men den ligger hyfsat i pris o kräver ingen större omtanke att dricka. Man skall väl inte behöva sänka alltför mycket på kraven bara för att man e packad.
Postad 22 January 2015 - 17:29
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Laimrig är grym.
nej man ska inte sänka sig och dricka skit bara för att man är packad :=)
Postad 22 January 2015 - 17:41
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
De måste glömt ta bort skylten Nyhet här 
Ja, ny är den inte, men jag vet inte om Systembolaget haft inne den tidigare. Annars får allt som varit borta från hyllorna en månad eller mer en "nyhet"-skylt!  Mitt ex köpte jag i Finland, har även sett den i Danmark när man varit där. Jodå, den är inte dålig alls, kallar den Laimrig light vilket inte är ett dåligt betyg. Men den ligger hyfsat i pris o kräver ingen större omtanke att dricka. Man skall väl inte behöva sänka alltför mycket på kraven bara för att man e packad. 
Håller med... bra skit är det! Ingen whisky man behöver sitta och analysera i timtal, men vill man bara ha något gott att dricka som inte är överdrivet komplext eller dyrt så är det kanon! Köpte mig en Glengoyne 21 på båten i detta ändamål. Riktigt bra whisky som inte är så fasligt komplex... var dock lite dyrare än Darkest men inte så farligt blodig i pris. Stod mellan denna och Glenfarclas 21 som far nästan en femtilapp billigare om jag inte minns fel.
Postad 22 January 2015 - 17:45
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
Både Laimrig och Darkest är OK. Vilken som smakar bäst beror på omständigheterna. Beställde Bowmore´s 18 y igår. Någon som har haft den på hyllan?
Postad 22 January 2015 - 18:21
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Tycker det är väldigt stor skillnad på Laimrig och Darkest... framförallt med tanke på alkoholstyrkan i Laimrig som ger betydligt mer komplexitet och smaker. 18yo har jag inte provat tror jag nu när jag tänker efter. Gamla 17yo är riktigt trevlig, vet inte om det är någon större skillnad på den nya?!
Tidigare versioner av Tempest har varit grymma. Årets däremot var jag inte alls imponerad av. Vet inte om jag bara hade en dålig dag när jag provade den, men den kändes väldigt tråkig.
Postad 23 January 2015 - 01:39
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Laimrig, då är det nr 477 på Systembolaget ni pratar om?
Ska ge present till vän som fyller år och tänkte att en sån kanske kunde vara ide att ge?
Postad 23 January 2015 - 05:57
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Laimrig, då är det nr 477 på Systembolaget ni pratar om?
Ska ge present till vän som fyller år och tänkte att en sån kanske kunde vara ide att ge?
Japp det är den. Rök och sherry ihop är grymt gott. En fin present
Postad 23 January 2015 - 11:15
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Ja, det brukar ju vara det. Ska kolla med systemet i nordstan imorgon om de hinner få in den till helgen efter.
Postad 23 January 2015 - 16:23
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
det lär dom väl få. Det är väl från standardsortimentet?
Postad 23 January 2015 - 16:34
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Finns den kvar brukar den komma inom en vecka!
Inte standardsortiment utan en begränsad upplaga, 18000st
Postad 23 January 2015 - 17:11
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Oops.. nu gick det åt skogen igen!
Råkade klicka hem ett par Glendonach SC 1994!
Postad 23 January 2015 - 17:32
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Visst e det tungt när sånt händer!
Jag har alltid var ett fan av G'dronach men hade en provning av 5st SC oloroso sherry för ett par veckor sen och även om det var en intressant provning så var alla överens om att ingen var speciellt bra! Har inget emot beska men vill ha lite sötma som balans men dessa hade i princip ingen sötma alls.Skrynklorna i käften har knappt rätat ut sig än så kommer nog vara försiktig med oloroso fat hädanefter utan nog hålla mig till PXfat.
Har 4st samples till och är dom lika torra kommer jag nog inte köpa G'dronach oprovat mer.
Postad 23 January 2015 - 17:51
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Visst e det tungt när sånt händer! 
Jag har alltid var ett fan av G'dronach men hade en provning av 5st SC oloroso sherry för ett par veckor sen och även om det var en intressant provning så var alla överens om att ingen var speciellt bra! Har inget emot beska men vill ha lite sötma som balans men dessa hade i princip ingen sötma alls.Skrynklorna i käften har knappt rätat ut sig än så kommer nog vara försiktig med oloroso fat hädanefter utan nog hålla mig till PXfat. Har 4st samples till och är dom lika torra kommer jag nog inte köpa G'dronach oprovat mer.
Håller med dig om sötman! Har nog haft relativt tur den senaste tiden med Glendronach tror jag... allt jag har provat har varit grymt bra! Dessa har tydligen fått riktigt bra recensioner, så jag hoppas dom lever upp till det också.
Postad 23 January 2015 - 18:50
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Ja, det brukar ju vara det. Ska kolla med systemet i nordstan imorgon om de hinner få in den till helgen efter.
Hann dit innan de stängde idag. Enligt planen får de den på torsdag och skulle kunna lämna ut den till mig på fredag (då jag inte hinner hämta den). Så förhoppningsvis inga problem att hämta den nästa lördag.
Postad 23 January 2015 - 19:06
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Får du problem att få den till födelsedagen hör av dig till mig så löser vi det.
Bor också Götet!
Postad 23 January 2015 - 19:10
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Du menar att du vill ha den istället då? :-)
Postad 23 January 2015 - 19:13
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Hehe , Nä du kunde ta en av mina tills din kommer!
Postad 23 January 2015 - 19:25
bonka_rules
-
bonka_rules
-
Användare
-
-
199 inlägg
Håller med dig om sötman! Har nog haft relativt tur den senaste tiden med Glendronach tror jag... allt jag har provat har varit grymt bra! Dessa har tydligen fått riktigt bra recensioner, så jag hoppas dom lever upp till det också. 
Jag har nu suttit och testat 5st olika Glendronach + min favorit(15YO revival). För mig så blev listan: #1. Glendronach 21YO 1993 Cask #23 oloroso sherry Butt 52,1% 93p #2. Glendronach 21YO Parliament 91p #3. Glendronach 15YO Revival 90p #4. Glendronach 18YO Allardice 88p #5. Glendronach CS batch #2 87p #6. Glendronach 12YO 85p. Skiljer sig en del från varandra men är rätt så lika varandra ändå. 15YO är nog sötast i högen och 21YO 1993 är bland de "tjockaste" whiskys jag haft i munnen. 21YO Parliament påminner en hel del om Macallan 18 men jag undrar om inte denna är snäppet bättre:) Hur som helst väldigt kul att testa och jämföra med varandra. Nu ska det testas lite mackmyra privatfat:)
Postad 23 January 2015 - 19:31
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Hehe , Nä du kunde ta en av mina tills din kommer!
:-) Låter ju fantastiskt bra. Återkommer om jag inte får min i tid.
Postad 23 January 2015 - 19:47
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har nu suttit och testat 5st olika Glendronach + min favorit(15YO revival). För mig så blev listan: #1. Glendronach 21YO 1993 Cask #23 oloroso sherry Butt 52,1% 93p #2. Glendronach 21YO Parliament 91p #3. Glendronach 15YO Revival 90p #4. Glendronach 18YO Allardice 88p #5. Glendronach CS batch #2 87p #6. Glendronach 12YO 85p.
Skiljer sig en del från varandra men är rätt så lika varandra ändå. 15YO är nog sötast i högen och 21YO 1993 är bland de "tjockaste" whiskys jag haft i munnen. 21YO Parliament påminner en hel del om Macallan 18 men jag undrar om inte denna är snäppet bättre:)
Hur som helst väldigt kul att testa och jämföra med varandra. Nu ska det testas lite mackmyra privatfat:)
Helt ok line som jag nog uppskattat bättre än min tidigare. Parliament vinner nog på att den har högre alkoholhalt än macallan men skulle nog ändå inte sätta den över.
Redigerat av Unregistered0d487954, 23 January 2015 - 22:12.
Postad 24 January 2015 - 11:10
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jag har nu suttit och testat 5st olika Glendronach + min favorit(15YO revival). För mig så blev listan: #1. Glendronach 21YO 1993 Cask #23 oloroso sherry Butt 52,1% 93p #2. Glendronach 21YO Parliament 91p #3. Glendronach 15YO Revival 90p #4. Glendronach 18YO Allardice 88p #5. Glendronach CS batch #2 87p #6. Glendronach 12YO 85p.
Skiljer sig en del från varandra men är rätt så lika varandra ändå. 15YO är nog sötast i högen och 21YO 1993 är bland de "tjockaste" whiskys jag haft i munnen. 21YO Parliament påminner en hel del om Macallan 18 men jag undrar om inte denna är snäppet bättre:)
Hur som helst väldigt kul att testa och jämföra med varandra. Nu ska det testas lite mackmyra privatfat:)
Fin provning! Har funderat på något liknande någon gång om jag skall sätta upp en sherry eller singel-destilleri-provning. 1'an var ju inte helt otippad men följande blev desto mer intressant. Vet inte hur stora batchskillnader det är på Glendronach allmänt, men att CS hamnar så lågt var lite oväntat. Ingen av dom är ju direkt dålig, men det är ju ändå kvalitetsskillnader helt klart!
Postad 24 January 2015 - 19:15
bonka_rules
-
bonka_rules
-
Användare
-
-
199 inlägg
Fin provning! Har funderat på något liknande någon gång om jag skall sätta upp en sherry eller singel-destilleri-provning. 1'an var ju inte helt otippad men följande blev desto mer intressant. Vet inte hur stora batchskillnader det är på Glendronach allmänt, men att CS hamnar så lågt var lite oväntat. Ingen av dom är ju direkt dålig, men det är ju ändå kvalitetsskillnader helt klart! 
Blev faktiskt rätt så förvånad själv över CS:en. Vet inte om jag hade för höga förväntningar på den innan. Men jag blev ganska "besviken" på den. Den var väldigt lik 12:an och hade även den någon kemisk bismak som jag inte alls gillade tyvärr. Men den är fortfarande en väldigt god whisky. Nästa köp blir nog antingen den 15 eller 18åriga Tawny Port finishen och någon single cask:) Mackmyra fatet var bland de bästa mackmyra som jag smakat men det var ändå inte bra. Finns mycket bättre flaskor som jag kunde köpt för den där femhundringen. Det är någonting med mackmyra som jag verkligen inte gillar...
Postad 24 January 2015 - 19:35
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Denna var det jag råkade klicka hem... den har fått idel bra kritik från höger och vänster, så jag hoppas den håller måttet!
http://www.whiskynot...0-abbey-whisky/
Postad 26 January 2015 - 08:43
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Någon som vet vad det är för skillnad på den där laphroaig 12 som folk köper för tusentals kr (den som inte finns längre) och den 12 åriga som finns på bolaget?
Postad 26 January 2015 - 11:06
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Det är väl den som "fanns" på bolaget för knappt en månad sedan men som sålde slut på en grisblink! Just nu finns det nog ingen Laffe 12 OB på bolaget gissar jag! Edit: Gissar att det är denna du syftar på: http://www.systembol...=searchquery%2cÄr en IB Douglas Laing , OKM (Old Malt Cask, med tanke på att den ligger på 50%). Säkert mycket bra och absolut mer prisvärd än 12 åringen som det bjuds flera tusen för. Men är man samlare och vill ha alla Laphroaig OB så kostar det!
Redigerat av _Lucifer_, 26 January 2015 - 11:22.
Postad 26 January 2015 - 11:48
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
vet inte vad en IB betyder.
söker man på laphroaig 12 så finns det en som går att beställa. Hur ska man kunna veta att det inte är en riktig?
så finns denna http://www.systembol...rs=searchquery,
antar att det är den som blivit så dyr. det enda skillnaden är producenten, och hur ska man kunna veta vilken som är vilken och varför är den ena så populär och den andra inte.
verkar så rörigt
Postad 26 January 2015 - 12:07
Unregistered247eedb6
-
Unregistered247eedb6
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Beror väl på att den 12-åriga som släpptes ifjol var en begränsad och nordisk OB-utgåva ( Orignal Bottler). Andra är IB-buteljeringar ( Independent Bottler) dvs. obeorende buteljerare som tar in fat och förädlar dem själva. http://www.edrington...laphroaig-12-yoAnnars är det standardutgåvorna 10- och 18-åriga Laphroaig som man hittar på bolagets hyllor.
Postad 26 January 2015 - 12:30
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Beror väl på att den 12-åriga som släpptes ifjol var en begränsad och nordisk OB-utgåva (Orignal Bottler). Andra är IB-buteljeringar (Independent Bottler) dvs. obeorende buteljerare som tar in fat och förädlar dem själva.
http://www.edrington...laphroaig-12-yo
Annars är det standardutgåvorna 10- och 18-åriga Laphroaig som man hittar på bolagets hyllor.
tack för det  men hur ska jag som amatör veta att den ena är OB och den andra inte?
Postad 26 January 2015 - 14:13
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
tack för det 
men hur ska jag som amatör veta att den ena är OB och den andra inte?
Det är inte det lättaste, speciellt om man letar på SB's webbsida! Båda 12y på bolaget är IB, det ser man om man kollar under "Producent", ena är från Milroy's of Soho (En vinbutik i London) och den andra är från Douglas Laing som jag nämnde tidigare. Står det däremot Producent: Laphroaig så är det garanterat en OB (officiell eller original buteljering)!
Postad 26 January 2015 - 15:29
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Det är inte det lättaste, speciellt om man letar på SB's webbsida!
Båda 12y på bolaget är IB, det ser man om man kollar under "Producent", ena är från Milroy's of Soho (En vinbutik i London) och den andra är från Douglas Laing som jag nämnde tidigare. Står det däremot Producent: Laphroaig så är det garanterat en OB (officiell eller original buteljering)!
Tack så mycket. Då förstår jag mer hur det ligger till  Är det nästan alltid OB som är bäst och blir mer värdefull?
Redigerat av andreassofus, 26 January 2015 - 15:30.
Postad 26 January 2015 - 15:51
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Tack så mycket. Då förstår jag mer hur det ligger till 
Är det nästan alltid OB som är bäst och blir mer värdefull?
Njaa... en OB som kommer i begränsad upplaga brukar kunna sticka iväg i pris om den kommer från ett hypat destilleri eller är exceptionellt bra. Allt handlar om hur populär den blir. Det mesta från Islay är automatiskt populärt här i Sverige tydligen. IB kan vara en rejäl chansning ibland. Köper du en standardbutelj Laphroaig 18 så vet du vad du får. Köper du en singel cask från en IB så kan det vara allt från dåligt till helt fantastiskt. Men en IB som skapat sig ett stort namn i branschen vill kanske inte börja släppa ifrån sig dålig whisky och rasera ett rykte som man kanske arbetat 50-100 år för att bygga upp. Men då dom oftast jobbar med enstaka fat så kan det vara svårt att alltid hålla samma kvalitet! Just idag är det väldigt svårt att hitta dom där riktigt bra faten ute på marknaden, så många IB's har det ganska svårt just nu. Svenska Eldvatten t.ex. som startade som en raket med exceptionellt bra buteljeringar kämpar hårt för att kunna hålla en hög nivå. Det är faktiskt inte lika ofta som man ser IB's som sticker iväg i pris lika mycket som OB's!? Varför vet jag inte riktigt. Kan vara att samlare inte bryr sig så mycket om hur det smakar utan mer om själva flaskan? ...om vi inte pratar om stängda destillerier, då lär priserna sticka iväg oavsett hur flaskan ser ut!
Postad 27 January 2015 - 23:46
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
tack för infon. Kul att lära sig 
har ju faktiskt en flaska från svenska eldvatten. Roligt att ha en numrerad flaska. finns bara 156st. men inte säkert att den sticker iväg i pris men det gör inget. Tycker det är kul att ha den bara.
Verkar va ett ganska sjysst jobb det där, att bara åka omkring och prova whisky på olika destillerier och sen köpa en tumma om man gillar den för att sen hälla på flaska och sälja dyrare. jag vill gärna ha ett sådant jobb
Postad 28 January 2015 - 18:18
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Lucifer!
Passade på att testa Macduff the Ultimate när jag slog in ditt paket.
En fruktig sak, mandeln som dök upp gillades särskilt mycket o grapebeskan i avslutet passade perfekt.
Hade inte skadat med några % till då den var lite kort. Men satt som en smäck!!! 
8st kvar!
Postad 28 January 2015 - 18:33
Der Wiking
-
Der Wiking
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Hej
Jag har en kompis som gillar whisky.. han fyller 50..
Kan ni rek någon Från Japan, som finns på Systembolaget?
500-1000kr klassen..
Mycket tacksam för svar :-)
PS
Han gillar inte "sött" utan mer rökigt
Ds
Redigerat av Der Wiking, 28 January 2015 - 18:33.
Postad 28 January 2015 - 19:22
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Vill du ha rök blir det nog lättare att dra från Japan. Kan inte komma på någon rökig Japs
Varför just Japan?
2st rökiga Indier här annars:
Amrut peated single malt 62% 860:-
Amrut peated port pipe 2009 59% 1159:-(dela med någon)
Båda på Systemets beställningssortiment.
Postad 28 January 2015 - 19:31
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
jodå det finns rökiga japanare. Det finns en som ska vara grym . kommer dock inte ihåg vilken det är.
men Yoichi 10 är rökig och kostar 601kr
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|