Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - HP MediaSmart Server EX470 *

424 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#351

Postad 10 maj 2009 - 01:29

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Länge sedan jag skrev något här på minhembio, tröttnade lite när de lyckades supa ut lösenordslistor m.m men nu är det dags för en liten comeback.

Bytte för en tid sedan till 2gb-sticka i EX470'n och snablar vilken skillnad. Det borde vara lag på att göra denna uppgradering! I samma veva lyckades jag även få loss OS-disken som suttit fast sedan köpet. Lyckades aldrig riktigt förstå varför den satt fast men loss kom den, till råga på allt utan att någon plast eller motsvarande fick sätta livet till. Misstänker att den av någon anledning satt som gjuten i S-ATA-porten. WHS flaggar dock fortfarande för att disken är 'unhealthy' och eftersom jag inte varit nöjd med någon av de guider för hur man byter OS-disk jag läst så får den sitta i tills vidare. Tycker det är rikskass att man inte kan köra 'remove' på OS-disken och då låta WHS slussa över all data ur diskpoolen på andra delar av poolen. En ännu vettigare lösning om WHS själv evakuerade diskar som den onekligen uppfattar som 'unhealthy'. Plats finns, så vad väntar den på? Det är allt ett par grejjer med detta OS jag inte gillar även om intrycket i stort är väldigt positivt - inte undra på att man sitter på två licenser och lika många burkar med WHS.

#352

Postad 10 maj 2009 - 18:39

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Får man med någon WHS media om man köper dessa färdiga paket?
Så man kan installera det på nytt om systemdisken dör.

#353

Postad 11 maj 2009 - 14:18

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Ville bara visa detta för de liksom mig är intresserade av nya HP Mediasmart EX485

Detta svar fick jag då jag mailade HP (kanske alla redan visst men det var nytt för mig, trodde den skulle komma förr)

Hejsan,

Det är inte bestämt än om den kommer lanseras i Sverige.
OM den kommer så kommer den troligtvis lanseras under sep/okt 2009, alltså i höst.


#354

Postad 12 maj 2009 - 18:02

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Men Herregud HP!!! Vad sysslar ni med?! Till mig sa ni Maj månad. Tror inte HP på sina egna produkter längre? Vad trött jag blir! Är det någon som vet var man kan beställa den hyfsat billigt från utlandet?

#355

Postad 12 maj 2009 - 18:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Hejsan!
Har kört en EX475 sedan i höstas och varit kopplad till ett fiber "stadsnät" via en netgear WGT624 och en Netgear Gigabit-switch utan några som helst problem. Allt har fungerat klockrent. Nu till mitt problem. Eftersom min "ISP" inte har haft intresse att utveckla sina tjänster övergick jag för en vecka sedan till Telia Smart (kanske inte så smart) och fick ju bl.a en Thomson TG787 Gateway. Efter jag har kopplat in och börjat köra mot den via switchen så fungerar det inte att accessa den utifrån. Får även felmeddelande från den om att port forwarding inte fungerar. Har testat både uPNP och att öppna portar manuellt i gatewayen. Är det någon annan här på forumet som använder Thomson TG787 Telia (o)smart.
//Per


Verktygslåda/spel och programtilldelning välj Konfigurera och sen tilldela ett spel eller program till en lokal nätverksenhet. leta i listan så hittar du tex Microsoft remote desktop, peka det mot dit servernamn så ska det funka, gör det för mig iaf.

#356

Postad 13 maj 2009 - 07:14

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Får man med någon WHS media om man köper dessa färdiga paket?
Så man kan installera det på nytt om systemdisken dör.

Ja det ingår media, själva ominstallationen / factory reset sker via klientens CD/DVD-läsare.

#357

Postad 13 maj 2009 - 17:01

snowman62
  • snowman62
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Hejsan!
Har kört en EX475 sedan i höstas och varit kopplad till ett fiber "stadsnät" via en netgear WGT624 och en Netgear Gigabit-switch utan några som helst problem. Allt har fungerat klockrent. Nu till mitt problem. Eftersom min "ISP" inte har haft intresse att utveckla sina tjänster övergick jag för en vecka sedan till Telia Smart (kanske inte så smart) och fick ju bl.a en Thomson TG787 Gateway. Efter jag har kopplat in och börjat köra mot den via switchen så fungerar det inte att accessa den utifrån. Får även felmeddelande från den om att port forwarding inte fungerar. Har testat både uPNP och att öppna portar manuellt i gatewayen. Är det någon annan här på forumet som använder Thomson TG787 Telia (o)smart.
//Per


Verktygslåda/spel och programtilldelning välj Konfigurera och sen tilldela ett spel eller program till en lokal nätverksenhet. leta i listan så hittar du tex Microsoft remote desktop, peka det mot dit servernamn så ska det funka, gör det för mig iaf.


Tack för svaret. Har dock testat detta utan positivt resultat. Börjar fundera vad man glömt:-) Måste man ta bort bocken i uPNP i Thomson gatewayen för att manuella portöppningen ska fungera eller?? Slutar TV:n och telefonin fungera om jag tar bort uPNP:n?? Puh, mycket att fundera på:-) //Per

#358

Postad 16 maj 2009 - 00:23

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Svar från HP Sverige:
Det stämmer att det inte är bestämt till 100% om Mediasmart servern kommer ens till Sverige.
Om modellen ens kommer till Europa så blir nog Sverige första och kanske enda landet i Europa som får ta del utav modellen. Anledningen till att servrarna kanske inte kommer är för att de sålde för dåligt i Europa och det är ett beslut som är taget i HP USA. Men i Sverige så sålde väldigt bra och därför så kanske Mediasmart servern dyker upp i September/Oktober.


Bidde en Scaleo Home Server 2205 istället nu för 3 kr ... den ska ju vara lite tystare men annars samma sak.

#359

Postad 16 maj 2009 - 23:57

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Dåligt av HP! :-(

Svar från HP Sverige:
Det stämmer att det inte är bestämt till 100% om Mediasmart servern kommer ens till Sverige.
Om modellen ens kommer till Europa så blir nog Sverige första och kanske enda landet i Europa som får ta del utav modellen. Anledningen till att servrarna kanske inte kommer är för att de sålde för dåligt i Europa och det är ett beslut som är taget i HP USA. Men i Sverige så sålde väldigt bra och därför så kanske Mediasmart servern dyker upp i September/Oktober.


Bidde en Scaleo Home Server 2205 istället nu för 3 kr ... den ska ju vara lite tystare men annars samma sak.


3 spänn????

Redigerat av lostsoul, 16 maj 2009 - 23:58.


#360

Postad 17 maj 2009 - 00:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

3 spänn????


Antingen har han glömt tre nollor eller ett k :P Scaleon kostar 2995kr hos dustinhome.se

#361

Postad 17 maj 2009 - 17:22

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

3 spänn????

3000 kr kändes som 3 kr då den kostade 6000 kr förra veckan ;)

#362

Postad 12 juni 2009 - 06:21

wrekost
  • wrekost
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Är det någon här som har erfarenhet av att byta system disk i sin HP EX 47*?
Är det vedertagna sätet enligt denna länk?
Jag är väldigt sugen på att vid nästa hdd köp skaffa en 2tb och byta ut den ”lilla” system disken mot denna.

#363

Postad 05 juli 2009 - 16:43

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Eftersom jag inte orkar vänta på EX48* så bygger jag en egen:

https://www.prisjakt...stsoul&k=670047

Dessutom råkade jag se en annons på en begagnad EX470 till ett mycket bra pris så det blev en sådan också. Kommer att uppgradera den med AMD LE-1640 och 2Gb DDR2. Minnet är ett överblivet A-Data PC6400. Kommer det att fungera? Är det någon som vet hur en uppgraderad EX470 står sig prestandamässigt mot de nya med Celeron?

Redigerat av lostsoul, 08 juli 2009 - 12:10.


#364

Postad 28 augusti 2009 - 22:01

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Nån som hört nått mer om mjukvaran som till slut även skulle släppas till 470/475? Enligt denna länk.

#365

Postad 28 augusti 2009 - 22:15

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Nån som hört nått mer om mjukvaran som till slut även skulle släppas till 470/475? Enligt denna länk.


Jag har i vart fall inte sett något, dock var det där verkligen goda nyheter! Hösten är dock ung så det kommer säkert...

#366

Postad 28 augusti 2009 - 22:16

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Ja vi får hålla ögonen öppna och posta här om vi ser nått.

#367

Postad 28 augusti 2009 - 22:27

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Lita på det, PP3 till WHS fick mig att dregla lagom och att HP bestämt sig för att göra det enda rätta och ge oss EX470-ägare access till det senaste var verkligen grädde på moset.

#368

Postad 30 augusti 2009 - 07:27

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
För en annan som inte kör Mediacenter utan Mediaportal så känns inte PP3 så spännande.. Windows 7 backar jag redan upp mha WHS - något annat "nytt" kunde jag inte hitta i PP3. Lite besviken blev jag faktiskt :-\

#369

Postad 31 augusti 2009 - 19:06

pki
  • pki
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Hmm, nu har jag ett litet dilemma ;)
Hade tidigare bara 500GB's disken i tills nu i helgen, då jag tryckt in en 1,5TB disk.
Nu är saken den att när jag ser mina nätverksenheter i "den här datorn" så står det.. "1,40TB ledigt av 445GB".

Hur åtgärdar man detta, om det går? :P

#370

Postad 31 augusti 2009 - 19:46

Dennis_86
  • Dennis_86
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Hmm, nu har jag ett litet dilemma ;)
Hade tidigare bara 500GB's disken i tills nu i helgen, då jag tryckt in en 1,5TB disk.
Nu är saken den att när jag ser mina nätverksenheter i "den här datorn" så står det.. "1,40TB ledigt av 445GB".

Hur åtgärdar man detta, om det går? :P

Det funderar jag med på. Tror att de dök upp med PP2. Men jag är inte säker.

#371

Postad 15 september 2009 - 09:14

CassePer
  • CassePer
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Nu kommer nästa version av HP's MediaSmart Server: EX490 / EX495

HP MediaSmart Server EX495 Unboxed (We Got Served)
HP Mediasmart Server EX495 Review (mswhs.com)
Engadget
Übergizmo

- CassePer

#372

Postad 15 september 2009 - 17:37

snowman62
  • snowman62
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Nu kommer nästa version av HP's MediaSmart Server: EX490 / EX495

HP MediaSmart Server EX495 Unboxed (We Got Served)
HP Mediasmart Server EX495 Review (mswhs.com)
Engadget
Übergizmo

- CassePer

Undrar om dom kommer att finnas tillgängliga i Sverige, eller om EX48x ens kommer.
Någon som vet??
Börjar snart vara sugen på att uppgradera från min EX470 till något nyare, även kompisar börjar vara sugna på en.
//Per

#373

Postad 16 september 2009 - 23:08

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
EX490 kommer till .se, men det är allt.

#374

Postad 18 september 2009 - 21:14

Dennis_86
  • Dennis_86
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

EX490 kommer till .se, men det är allt.

Lite trist. Vart ju sugen på en EX495...Men men...Blir ju bättre än EX470. :)

#375

Postad 20 september 2009 - 09:10

snowman62
  • snowman62
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

EX490 kommer till .se, men det är allt.

Var har du fått de uppgifterna ifrån? Rykte eller...?
Synd att inte EX495:an kommer.

//Per

#376

Postad 20 september 2009 - 20:07

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Var har du fått de uppgifterna ifrån? Rykte eller...?


Frågan behandlas på flera håll på minhembio, uppgifterna kommer raka spåret från HP Sverige.

#377

Postad 28 september 2009 - 21:17

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Lite skvaller från WGS:

"Just spoke with HP support and was told the update to v3.0 will be available on the HP website the end of Oct. or early Nov. They decided to go with v3.0 rather than 2.5. There will be a media charge for the disk and shipping but the softwear is free. This is a complete install and will reformat the drives so a backup of shared drives will be necessary first. "

#378

Postad 28 september 2009 - 21:30

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Gött att se att det är på G. Men jag hade inte väntat mig omformattering av alla diskar.....

#379

Postad 29 september 2009 - 09:21

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Det verkar ju galet om man ska ta backup på alla sina shares.. lite jobbigt med 3.2tb..

#380

Postad 10 oktober 2009 - 09:30

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
I December kommer 3.0

Media smart server 3.0

Verkar som man slipper ta backup på all shares..

We are currently proceeding down the path of a server recovery solution that will not only upgrade your software to the 3.0 version, but also preserve the data in your shared folders. This approach is preferable to a factory reset that would otherwise require customers to manually offload and restore all server files that the customer wants to preserve



#381

Postad 10 oktober 2009 - 10:28

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Ser ju lovande ut det där.
Men frågan är väl om man ändå inte tar back-up på sina shares innan man sätter igång med denna procedur? Beror väl på hur paranoid man är kanske...

#382

Postad 01 november 2009 - 11:34

Undraren
  • Undraren
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hjälp! Es ist todt! Den är död! It´s dead! :P

Min 470 är som sagt död. Nätverkslampan blinkar blått/rött och kan inte hittas av homeserver console eller de skivor som HP skickat med i paktet för att installera servern. Jag har försökt att resetta den på alla möjliga sett, men inget hjälper... Nån som kan ge mig ett tips på hur jag ska få den att fungera? Jag har ju en ansenlig mängd musik/filmer/foton osv på den...

Simma lugnt!

#383

Postad 01 december 2009 - 16:39

Undraren
  • Undraren
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Hjälp! Es ist todt! Den är död! It´s dead! :P

Min 470 är som sagt död. Nätverkslampan blinkar blått/rött och kan inte hittas av homeserver console eller de skivor som HP skickat med i paktet för att installera servern. Jag har försökt att resetta den på alla möjliga sett, men inget hjälper... Nån som kan ge mig ett tips på hur jag ska få den att fungera? Jag har ju en ansenlig mängd musik/filmer/foton osv på den...

Simma lugnt!


Ingen som något tips??? Den fungerar fortfarande inte...

*Snyft*

#384

Postad 01 december 2009 - 17:39

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Den svaga länken har väl historiskt sett varit PSU, kolla med google om dina symptom stämmer överrens med ett haveri.

#385

Postad 19 december 2009 - 15:15

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

I December kommer 3.0

Media smart server 3.0

Verkar som man slipper ta backup på all shares..


Det blir försenat till februari...
We got served

#386

Postad 01 januari 2010 - 18:46

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0
Nån som vet om deras mac connector är släppt? Hittar ingenstanns att dra ner den, eller släpps den också i februari då 3.0 kommer?

#387

Postad 12 januari 2010 - 00:48

greycat
  • greycat
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Idag är en ledsam dag för mig och min ex470 ;)

Eftersom HP verkar släppa 3.0 i februari tänkte jag förbereda min server med ett 2 GB stick från Kingston (KVR667D2N5/2G) som flera andra här på forumet använt sig av. samt en 1 TB disk. Gjorde en beställning i fredags från Dustinhome och allt kom idag. Följde anvisningen på homeserverhacks.com och startade upp maskinen. Till en början startade den upp men kom aldrig så långt att jag kunde logga in på den. Efter några omstarter harvade den igång. Kom in i konsollen och kunde se att det nu var 1.97 i interminne istället. Det var en härlig känsla. Men den blev kort då maskinen helt plötsligt bootade om. Provade att starta om några gånger utan lyckat resultat. Bytte tillbaka till 512:an och allt fungerade perfekt. Surfade runt lite igen och kollade om någon annan haft problem. Hittade en länk här på forumet till någon med lite tips. Provade igen och den fungerade runt en timme. Efter nästa omstart fungerade den ytterligare en stund innan den föll bort. Nu har 512:an återigen tagit plats i maskinen.

Om ingen kan ha några ledtrådar vad som kan vara fel eller var jag kan få tag på ett intenminne som fungerar så känns det som det inte kommer att bli något 3.0 för mig och min EX470.

Jag kanske måste uppgradera processorn också för att det ska fungera med 3.0?

Trist men sant!

#388

Postad 31 januari 2010 - 11:25

snowman62
  • snowman62
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Idag är en ledsam dag för mig och min ex470 :)

Eftersom HP verkar släppa 3.0 i februari tänkte jag förbereda min server med ett 2 GB stick från Kingston (KVR667D2N5/2G) som flera andra här på forumet använt sig av. samt en 1 TB disk. Gjorde en beställning i fredags från Dustinhome och allt kom idag. Följde anvisningen på homeserverhacks.com och startade upp maskinen. Till en början startade den upp men kom aldrig så långt att jag kunde logga in på den. Efter några omstarter harvade den igång. Kom in i konsollen och kunde se att det nu var 1.97 i interminne istället. Det var en härlig känsla. Men den blev kort då maskinen helt plötsligt bootade om. Provade att starta om några gånger utan lyckat resultat. Bytte tillbaka till 512:an och allt fungerade perfekt. Surfade runt lite igen och kollade om någon annan haft problem. Hittade en länk här på forumet till någon med lite tips. Provade igen och den fungerade runt en timme. Efter nästa omstart fungerade den ytterligare en stund innan den föll bort. Nu har 512:an återigen tagit plats i maskinen.

Om ingen kan ha några ledtrådar vad som kan vara fel eller var jag kan få tag på ett intenminne som fungerar så känns det som det inte kommer att bli något 3.0 för mig och min EX470.

Jag kanske måste uppgradera processorn också för att det ska fungera med 3.0?

Trist men sant!

Hejsan! Tråkigt med din uppgradering. Jag uppgraderade min i februari i fjol allt enl. HomeServer Hacks med ett CORSAIR 2GB DDR2 VS PC5300 667MHZ (1X2GB) från Dustin. Jag hade inga som helst problem.
Har inte läst några inlägg här om det minnet du använt och kan inte svara på om det ska fungera eller inte, vet bara att 470:n kan vara lite kinkig enligt andra forum på nätet. Det kan ju vara så att det var något fel på minnet du fick, vad vet jag ;) . Prova kontakta Dustinhome för ett byte av minnet, dom kanske inte är så kinkiga.
Det kan ju också vara så att du missat något när du satte tillbaka moderkortet. Tror dock inte du måste uppgradera processorn för att kunna köra 3.0, i.a.f inte enligt WeGotServed. Lycka till!!!!
//Per

#389

Postad 24 februari 2010 - 19:22

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
HP Mediasmart 3.0 finns nu att köpa för ex47X, se nedan. Jag beställde en skiva idag. Jag funderar dock på hur jag bör göra med uppgraderingen. Servern har två gånger klagat på fel på systemdisken, reparation har båda gångerna fixat problemet. Det vore tryggast att byta ut systemdisken på en gång innan den rasar, hur gör man det smidigast? Jag har nu tre stycken diskar
Disk 1,systemdisk,500Gb
Disk 2,500Gb
Disk 3,1000Gb
Har beställt ytterligare en disk på 1.5 Tb som ska in som disk 4. Min tanke är sedan att ta ur Disk2 ur poolen och ersätta systemdisken men jag är osäker på hur det ska göras. Några förslag? Funderar på Clonezilla eller att byta disk vid uppgraderingen till Mediasmart 3.0 men vet inte om det senare är möjligt utan att förlora data.

http://www.wegotserv...rder-this-week/
http://www.best2serv...egory_id=285723

Redigerat av Unregistered099ce9b3, 24 februari 2010 - 19:23.


#390

Postad 24 februari 2010 - 20:24

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Priset kändes klart överkomligt, jag står dock över. Bytte OS-disk varvid hela poolen kraschade så jag har lagt en årsförbrukning timmar på att återskapa allt och blev nyligen klar varför jag är inte sugen på nya äventyr.

#391

Postad 03 mars 2010 - 21:20

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0
Fått dina skiva än johan?

Är riktigt nyfiken på Mac stödet!

#392

Postad 10 mars 2010 - 07:54

Mange1976
  • Mange1976
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Fick mina skivor igår :-)
Men det kom 3st skivor?
Har någon annan fått det?

#393

Postad 08 april 2010 - 20:21

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Fick precis hem mina skivor för uppgraderingen,

Är det någon som uppdaterat? några problem? Tips att komma med?

#394

Postad 08 april 2010 - 20:34

extreme mikeover
  • extreme mikeover
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Jag har uppdaterat och det var inga problem så länge du har 2GB minne i redan.
Lite pilligt om man har många burkar för man måste ta bort programmet från varje klient och sen lägga in nytt efter du har uppdaterat servern, men det är ju en engångsgrej.
Alla filmer/bilder/musik finns kvar.


Mac-stödet var det som lockade mig med och det funkar väldigt bra, kör timemachine trådlöst till min server och det funkar hur bra som helst.

#395

Postad 08 april 2010 - 20:36

Dennis_86
  • Dennis_86
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Jag har uppdaterat och det var inga problem så länge du har 2GB minne i redan.
Lite pilligt om man har många burkar för man måste ta bort programmet från varje klient och sen lägga in nytt efter du har uppdaterat servern, men det är ju en engångsgrej.
Alla filmer/bilder/musik finns kvar.


Mac-stödet var det som lockade mig med och det funkar väldigt bra, kör timemachine trådlöst till min server och det funkar hur bra som helst.

Finns backuperna kvar med eller försvinner de? Har fått mina skivor men velar lite över om jag ska uppdatera eller inte...

#396

Postad 30 april 2010 - 18:58

jensv604
  • jensv604
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Min power supply på MediaSmart severn har gett upp totalt, hade tom utlöst proppen för vägguttaget...
Någon som har tips på om och hur man kan köpa ett nytt spänningsagg? Hittade bara en guide där man får dra om kablarna till kontakterna, känns inte så lockande....
Om det inte skulle gå att fixa spänningsagget, kan man rädda datan på de 4 diskarna om man köper en ny MediaSmart (av senaste modell)? Kan man rädda datan om man köper en annan typ av server utan WHS?

#397

Postad 01 maj 2010 - 17:39

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Min power supply på MediaSmart severn har gett upp totalt, hade tom utlöst proppen för vägguttaget...
Någon som har tips på om och hur man kan köpa ett nytt spänningsagg?


Kolla här. Sist jag sökte aktivt hittade jag ingen ÅF i EU. Krävs tydligen lite egenhändigt pill innan det fungerar men till detta finns tutorials.

Om det inte skulle gå att fixa spänningsagget, kan man rädda datan på de 4 diskarna om man köper en ny MediaSmart (av senaste modell)?



Nja, du kommer att kunna föra över datan till din nya WHS men det är inte 'plug-and-play'. Det är alltså inte möjligt att peta i diskarna varvid de direkt blir en del av poolen utan att data förloras utan WHS kommer att kräva formatering innan diskarna blir en del av din nya pool. Metoden blir istället att rädda data (se nedan) och sedan slanga in denna till din nya MediaSmart via en annan dator.

Kan man rädda datan om man köper en annan typ av server utan WHS?



Jag har gjort en liknande operation och då gjorde jag enligt följande:

1. Inhandlade en USB-docka för SATA-diskar. Kostar inte många kronor med studentrabatt, vet ej vad den kostar utan rabatt.
2. Kopplade in denna till en annan dator på nätverket, installerade Recuva och lät det söka igenom en disk i taget.
3. Recuva hittar allt innehåll på disken OM och endast OM du inte börjat skriva annan data till diskarna. I mitt fall hittade programmet all data på diskarna trots att Utforskaren prompt hävdade att disken var tom och i behov av formatering.
4. Sökresultatet i Recuva - det vill säga min data - skickades via nätverket till den nya servern som stod laddad med disk så att den inrymmer minst motsvarande mängd data som just räddats med hjälp av Recuva.
5. Ur med den disk som data just räddats ifrån, över med den till servern så att nytt utrymme finns för ytterligare data och börja om från steg ett med nästa disk. Repetera tills alla diskar är körda och överflyttade till servern.

Om det finns smidigare sätt? Säkert. Detta var dock skottsäkert varför jag valde att köra med denna metod. Ville ha hela setupen med USB-dockan på separat burk och en helt ren server (i mitt fall en med WHS) som stod på tomgång, redo att ta emot räddad data. Resultatet blev att en mjukvarumässigt helt körd WHS-konfiguration med 4000gb kunde återskapas fullt ut utan dataförluster.

#398

Postad 06 juli 2010 - 23:46

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

För er som funderar på en ny Home Server så tänkte jag passa på att tipsa om HP StorageWorks X510, som motsvarar modellen EX495(snabbare CPU) som aldrig släpptes i Europa.



X510 har 3 års garanti och just nu ett återbetalningserbjudande från HP: Återbetalning X510


Ett riktigt bra tips lånat från den officiella WHS-tråden ^^

#399

Postad 24 juli 2010 - 11:09

Silent
  • Silent
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Har ni som uppgraderade era servrar blivit nöjd med uppdateringen?

Var sjutton var det man beställer uppgraderingen? jag har letat men lyckas inte hitta...

#400

Postad 23 augusti 2010 - 18:34

Unregistered456e4ef1
  • Unregistered456e4ef1
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Har ni som uppgraderade era servrar blivit nöjd med uppdateringen?

Var sjutton var det man beställer uppgraderingen? jag har letat men lyckas inte hitta...


Jag hittar heller inte.

Via HP's support-sidor kommer jag hit, men inte längre: https://www.best2ser...roduct_id=7665#

Om jag försöker lägga den i varukorgen funkar det inte, vare sig i Chrome eller IE8.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.