Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - InFocus X9 *

382 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
InFocus X9 (Projektorer) 3 8,85 (12) Inga priser
1 relaterade trådar

#351

Postad 22 mars 2009 - 15:03

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Okej.. men kan man verkligen ha denna proj upponer på en hylla? Fjärrens placering är ju på ovansidan. Ngn annan som har den placerad på hylla?

Jag vill ju inte ha hyllan så lågt att den nästan är i huvudhöjd.

#352

Postad 23 mars 2009 - 06:50

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Okej.. men kan man verkligen ha denna proj upponer på en hylla? Fjärrens placering är ju på ovansidan. Ngn annan som har den placerad på hylla?

Jag vill ju inte ha hyllan så lågt att den nästan är i huvudhöjd.


Ja, du kan ha den upp o ner. Du kan ju sätta 4 "fötter" så att den kommer upp något, då kommer fjärren funka fint. Titta tex på Sam-e's galleri här:
https://www.minhembi...m/Sam-e/212445/

Sen förstår jag inte vad du menar med hylla i huvudhöjd? Läs Fredriks inlägg om offset här https://www.minhembi...s...8127&st=168

Redigerat av nikmar, 23 mars 2009 - 06:50.


#353

Postad 25 mars 2009 - 21:21

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Hmm...kollade På Sam-e´s galleri... Ska testa att vända den upponer som han, undrar bara vad han har använt som "fötter"?

Med huvudhöjd menar jag att projektorn är inte speciellt högt upp på väggen, mindre än Sam´s. Det är väl inte meningen att projektorn ska vara precis i höjdled med var man vill ha bilden på duken, isf skulle man ju få placera projektorn 1-1,5 m upp på väggen.

Jag har inte haft tid att experimentera med placeringen i veckan. Ska kolla mer på´t på fredag. Men det verkar ju som att bilden riktas mer neråt om man vänder på den. Nu riktas bilden iaf nästan i taket om man ställer projektorn plant... o jag har den ganska lågt placerad. Jag vill ju inte sänka hyllan ännu mer då kommer den i huvudhöjd när man sitter i soffan.

Får testa o vända den helt enkelt...

#354

Postad 25 mars 2009 - 21:56

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
Placeringen är beroende av projektorns offset. Med offset menas skillnad i höjdled mellan linsens centrum och bildens kant.
X9:an har en fast offset på 19% av bildens höjd. Vid exempelvis en bildhöjd på 1m hamnar underkanten av bilden 19cm över linscentrum, om projektorn står på sina fötter. Omvänt om projektorn hänger upp och ner, då hamnar bildens överkant 19cm under linscentrum.

#355

Postad 15 april 2009 - 04:32

Unregistered5e408931
  • Unregistered5e408931
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Vilket takfäste passar bra till X9-an?

Var inne på att skaffa det som Kjell & Co säljer men efter att ha läst denna tråden så verkar det inte hålla så särskilt hög kvalitet.
Än så länge ligger X9-an ovanpå min gamla CRT men den är lite stor för att behålla som takfäste.
:)

#356

Postad 24 april 2009 - 10:45

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Min x9'a har en ljusare svart ram runt själva bilden. Är detta normalt? Alltså det verkar som själva pixlarna inte fyller ut hela bilden som lyses upp.

#357

Postad 05 maj 2009 - 15:14

rsoderberg
  • rsoderberg
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Vilket takfäste passar bra till X9-an?

Var inne på att skaffa det som Kjell & Co säljer men efter att ha läst denna tråden så verkar det inte hålla så särskilt hög kvalitet.
Än så länge ligger X9-an ovanpå min gamla CRT men den är lite stor för att behålla som takfäste.
:)


Jag har det som Kjell&Co säljer och det fungerar perfekt. Glöm inte att den ska hänga upp och ned, och glöm inte att dra åt alla skruvar ordentligt.
Mvh Rille

#358

Postad 05 maj 2009 - 20:42

qwertansk
  • qwertansk
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Jag har det som Kjell&Co säljer och det fungerar perfekt. Glöm inte att den ska hänga upp och ned, och glöm inte att dra åt alla skruvar ordentligt.
Mvh Rille


Detta takfäste passar annars bra! http://www.dustinhom...5010092306.aspx?

#359

Postad 06 maj 2009 - 06:17

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
jag har fått upp en hylla nu och köpte biltemas spikes för att få upp den lite. dom visade sig fungera ypperligt då man kan skruva för att höja/sänka vilket då gör att jag kan finjustera bilden väldigt lätt och effektivt.

fördelen mot att hänga i taken lär ju vara lite ljudnivå då fläktljudet inte träffar en rakt ner i huvudet i soffan. kan lägga up bilder efter jag tapetserat lite i helgen.

#360

Postad 08 maj 2009 - 08:43

Unregistered5e408931
  • Unregistered5e408931
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Jag har det som Kjell&Co säljer och det fungerar perfekt. Glöm inte att den ska hänga upp och ned, och glöm inte att dra åt alla skruvar ordentligt.
Mvh Rille

Blev Kjell&Co och det fungerar UA. Använder det korta röret och det känns stabilt och bra.
Måste säga att jag är mycket nöjd med bildkvaliteten och ljusstyrkan.

Återstår bara att försöka hitta någon som vill ta hand om min gamla CRT.

#361

Postad 17 maj 2009 - 00:36

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Vad kör ni för bildinställningar på projektorn?

Själv är jag inte riktigt nöjd med min inställning. Jag hatar när bilden är för mörk och skuggorna tar över i filmer. Därför har jag exempelvis brightness inställt på närmare 0 medan förinställningen på min ligger nånstans runt -15 (minne ej riktigt).

Så här ser mina inställningar ut nu på en vit duk med gain 1.1 och P33 med hmi anslutning:

Movie
Brightness -1
Contrast 8
White peaking 10
Color temp 1
Degamma 1

Har sett helt andra inställningar än mina men har inte hunnit experimentera ännu. Det jag är lite missnöjd nu med är svärtan o att bilden blir lite blek vilket kanske beror på mina inställningar. Samtidigt hatar jag mörk bild där ansikten försvinner i skuggor osv i filmer.

Vad kör ni för inställningar?

#362

Postad 18 maj 2009 - 22:23

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

jag har fått upp en hylla nu och köpte biltemas spikes för att få upp den lite. dom visade sig fungera ypperligt då man kan skruva för att höja/sänka vilket då gör att jag kan finjustera bilden väldigt lätt och effektivt.

fördelen mot att hänga i taken lär ju vara lite ljudnivå då fläktljudet inte träffar en rakt ner i huvudet i soffan. kan lägga up bilder efter jag tapetserat lite i helgen.


nu har jag äntligen tapetserat och lagt upp lite bilder. tips på bra lösning för X9 på hylla i galleriet.

#363

Postad 28 maj 2009 - 11:36

Unregistered27bc6270
  • Unregistered27bc6270
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Hur långt ifrån krävs det för att projicera en bild på 92'' för denna projektor?

#364

Postad 31 maj 2009 - 22:53

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Hur långt ifrån krävs det för att projicera en bild på 92'' för denna projektor?


http://www.infocus.c...g=Entertainment

#365

Postad 03 juni 2009 - 10:38

Unregistered5e408931
  • Unregistered5e408931
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Eftersom fjärrkontrollen fungerar så dåligt så försökte jag "lära" min Pronto IR-koderna.
Så långt gick väl allt bra men när jag försöker använda Pronton i stället för den medföljande fjärren så fungerar det inte alls.

Är mottagaren i proj så dålig eller är det inte vanliga IR-koder som används?
;)

#366

Postad 03 juli 2009 - 14:29

mopack
  • mopack
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Eftersom fjärrkontrollen fungerar så dåligt så försökte jag "lära" min Pronto IR-koderna.
Så långt gick väl allt bra men när jag försöker använda Pronton i stället för den medföljande fjärren så fungerar det inte alls.

Är mottagaren i proj så dålig eller är det inte vanliga IR-koder som används?
;)


Hejsan!
Skulle vara intressant om någon annan har svar på detta. Jag är själv intresserad av att köpa denna projektorn, men jag känner att remoten måste bytas genast isåfall :)
mvh
Alex

#367

Postad 03 juli 2009 - 17:02

qwertansk
  • qwertansk
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Fjärrkontrollen fungerade utmärkt efter att ja satt en pappersbit vid batteriet.
Detta näms även tidigare i tråden.

#368

Postad 09 juli 2009 - 13:45

ogk
  • ogk
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ska sälja min då jag flyttar till mindre lägenhet, 5K med några hundra timmar använda.

Skicka ett PM om ni är intresserade, finns i Malmö

#369

Postad 11 juli 2009 - 14:32

Grishona
  • Grishona
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
hm köpte en x9 på dustin och vart lite besviken på regnbågarna som jag ser, men undrar bara om de blir mer påtagliga vid låg hz ?? kom på nu idag att jag använt den i 60 hz för visste inte riktigt vad den klarar. såg idag att den klarar 85 hz och undrar bara om de kan bli mindre regnbågseffekter då ??

#370

Postad 18 juli 2009 - 09:40

jocke d
  • jocke d
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Är det någon som kör 720p ifrån datorn via hdmi till X9:an med bra resultat.
Jag trodde i min enfald att det bara va att mata ut 1280x720 ifrån datorn(Acer Aspire 6930) och köra via hdmi.
När jag gör det beskärs bilden lite på alla sidor. Jag har provat olika upplösningar men problemet kvarstår.
Jag har provat på min plasma och där fungerar det klockrent så det borde va kombinationen dator-X9 som strular.
Vore tacksam för tips och höra om någon annan har haft samma problem.
Jocke

#371

Postad 19 juli 2009 - 11:06

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
Det låter som om du har fått overscan, dvs att bilden är något större än vad projektorn visar. Jag kör PS3 -> X9 via HDMI, och ser ingen overscan.
Leta efter overscan bland dina grafikkortsinställningar. Eventuellt kan det avhjälpas där.

Redigerat av pakarlss, 19 juli 2009 - 11:06.


#372

Postad 19 juli 2009 - 15:27

jocke d
  • jocke d
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tack för svaret.
Jag kör också PS3 via hdmi på projektorn, kör också canadigitals hd-box med hdmi.
Båda fungerar bra utan att något beskärs, det är bara via datorn (Mobility HD4650) som det strular.
Jag får rota lite djupare i grafikkortsinställningar och forumtrådar och se om jag hittar nåt.
Jocke

#373

Postad 26 juli 2009 - 12:27

Unregisteredcadb2904
  • Unregisteredcadb2904
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
är lite sugen på denna maskin, vad jag hört så klarar denna att visa full hd, men inte enligt specarna. vad är det som gäller?

#374

Postad 26 juli 2009 - 12:34

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 251 inlägg
  • 0

är lite sugen på denna maskin, vad jag hört så klarar denna att visa full hd, men inte enligt specarna. vad är det som gäller?

Panelen har upplösningen 1280x720, dvs ej Full HD.
Däremot kan projektorn ta emot en Full HD--signal och hantera/konvertera denna för att sedan visa bilden i 1280x720.

#375

Postad 01 augusti 2009 - 00:06

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
REGNBÅGSEFFEKT?

Har nu fått ett problem med projektorn. Vid ljusa scener exempelvis med ljusblå bakgrundshimmel så syns det tydligt en slags våg av regnbågsfärger som går över hela bilden i en våg. Har provat att torka av linsen men det hjälper inget.

Det är väl inte det här som kallas för regnbågseffekt? Vad kan jag göra för att fixa problemet? Nån som hört om nåt liknande. Denna "våg" är konstant och syns tydligt i ljusa scener. Har funderat på om det kan vara lampan i projektorn...

Undrar om detta kan gå på garantin.

Hjälp! Ngn med erfarenhet?

#376

Postad 01 augusti 2009 - 19:16

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
Ja, det är ju inte sådana regnbågar man brukar prata om i DLP-sammanhang...
Det låter som om det är något fel.
Är det störningar oavsett ingång och bildkälla?

#377

Postad 06 augusti 2009 - 20:47

Iljic
  • Iljic
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Panelen har upplösningen 1280x720, dvs ej Full HD.
Däremot kan projektorn ta emot en Full HD--signal och hantera/konvertera denna för att sedan visa bilden i 1280x720.


Hjälp en okunnig och nybliven X9-användare. Jag fick ärva en Infocus X2 som vi var nöjda med. Nu tog lampan slut och vi köpte X9:an. Efter att ha kopplat in den i den till DVD-spelaren måste jag säga att jag blev lite besviken på bilden. Upplösningen är bara 720x576 och 50 Hz. Har det och göra med någon inställning eller är DVD-spelaren för dålig? Jag använder HDMI-kabel.
För övrigt kan jag berätta att jag använder Kjell&CO takfäste som funkar ypperligt, även till X9:an. Behövde bara köpa tre nya skruvar på Optimera, tre så kallade M3-skruvar.
Hoppas på svar

#378

Postad 07 augusti 2009 - 06:14

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Hjälp en okunnig och nybliven X9-användare. Jag fick ärva en Infocus X2 som vi var nöjda med. Nu tog lampan slut och vi köpte X9:an. Efter att ha kopplat in den i den till DVD-spelaren måste jag säga att jag blev lite besviken på bilden. Upplösningen är bara 720x576 och 50 Hz. Har det och göra med någon inställning eller är DVD-spelaren för dålig? Jag använder HDMI-kabel.
För övrigt kan jag berätta att jag använder Kjell&CO takfäste som funkar ypperligt, även till X9:an. Behövde bara köpa tre nya skruvar på Optimera, tre så kallade M3-skruvar.
Hoppas på svar


DVD är bara 576i (720*576)
HD upplöst material är 720p, 1080i eller 1080p (1280*720, 1920*1080)

Vill du spela i max upplösning på X9an måste du ha antingen en BlueRay spelare eller koppla till en dator och spela höguplösta filmer från den eller köra "uppskalning" med tex en PS3 eller surround förstärkare.

Hoppas detta besvarar dina undringar.

Mvh,
Niklas

Redigerat av nikmar, 07 augusti 2009 - 06:27.


#379

Postad 07 augusti 2009 - 09:20

Iljic
  • Iljic
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

DVD är bara 576i (720*576)
HD upplöst material är 720p, 1080i eller 1080p (1280*720, 1920*1080)

Vill du spela i max upplösning på X9an måste du ha antingen en BlueRay spelare eller koppla till en dator och spela höguplösta filmer från den eller köra "uppskalning" med tex en PS3 eller surround förstärkare.

Hoppas detta besvarar dina undringar.

Mvh,
Niklas


Aha! Tack för upplysningen.
/Iljic

#380

Postad 17 augusti 2009 - 13:03

mopack
  • mopack
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hejsan!
Har läste lite i tråden, men har inte hittat svaret. Om man ska ha en 90'' duk /har ett avstånd på ungefär 3meter), vilken duk hade ni rekomenderat till denna projektorn? Har nämligen tittat på kingpin MS-200 som är 88''. Tycker ni att denna skulle funka bra? Tackar så mycket för svar,
mvh
Alex

#381

Postad 18 augusti 2009 - 07:17

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Hejsan!
Har läste lite i tråden, men har inte hittat svaret. Om man ska ha en 90'' duk /har ett avstånd på ungefär 3meter), vilken duk hade ni rekomenderat till denna projektorn? Har nämligen tittat på kingpin MS-200 som är 88''. Tycker ni att denna skulle funka bra? Tackar så mycket för svar,
mvh
Alex


Jag kör en MS-200 som funkar jättebra. Jag har väl 3,5m mellan väggarna och tycker storleken blir perfekt, lagom mäktigt :D Tänk på att kingpin'en kan var lite svår att rulla upp i början men efter en 4-5 jobbiga upprullningar så funkar den perfekt.

Titta in i mitt galleri så ser du hur det funkar hos mig.

#382

Postad 20 augusti 2009 - 10:04

mopack
  • mopack
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hej Nikmar!
Tack så mycket för svar :( Har tittat redigt på dina bilder nu och tyker du har det riktigt fint :) Efter lite funderingar hit o dit så tror jag (efter påtryckningar från flickvännen samt kompisarna) att jag kommer nog satsa på en Kingpin CES-210 duk då man är lite lat av sig :) Har någon någon erfarenhet av den här? Tackar så mycket för svar,
mvh
Alex
P.S. Killen på HiFiKlubben rekomenderade mig att ha lite gråare nyans istället för kritvit, är Kingpin dukarna lite gråare? Tackar för svar.

#383

Postad 27 oktober 2014 - 21:06

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Om man ska köpa denna idag, vad är den då värd att lägga för summa på?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.