* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z4 *
690 svar till detta ämne
Postad 18 december 2005 - 13:29
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Inställningarna beror på:
De individuella skillnaderna mellan Projektorer De individuella skillnaderna mellan lampor Lampans ålder källan kablar duken färgen på taket/väggarna i rummet
Sedan finns det ju en uppsjö olika ställningstaganden man får ta - t ex ljusnivå i rummet, färger på väggar i rummet, ambient light etc.
Man kan på sin höjd ge karaktären på ett system med sina inställningar - och det kan ju vara en intressant startpunkt, men inget mer wink.gif
mvh
/Pär Japp. Det är jag med på!  Men intressant är det iaf. Ska utgår fån Pacmans inställningar och sedan fnjutera utifrån mitt system. Något som förbryllar är vilka mätinstrument du måste ha för att t ex se att röd ska justeras upp så mkt som till 16. Hade ju varit en omöjlig sak med "bara" DVE och färgfilter? Så jag lagt så mkt pengar på ett biosystem så skulle jag definitivt kunna tänka mig att köpa ett bra kalibreringsinstrument vad det gäller färger. Nåt bra förslag? Vidare i kalibreringsdjungeln
Postad 18 december 2005 - 15:31
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Japp. Det är jag med på! 
Men intressant är det iaf. Ska utgår fån Pacmans inställningar och sedan fnjutera utifrån mitt system. Något som förbryllar är vilka mätinstrument du måste ha för att t ex se att röd ska justeras upp så mkt som till 16. Hade ju varit en omöjlig sak med "bara" DVE och färgfilter?
Så jag lagt så mkt pengar på ett biosystem så skulle jag definitivt kunna tänka mig att köpa ett bra kalibreringsinstrument vad det gäller färger. Nåt bra förslag?
Vidare i kalibreringsdjungeln 
<{POST_SNAPBACK}>
Går med på och går med på - det är så  På Component.se så använder vi oss av Colorfacts (både Trichromat och Spektroradiometer) samt testskivor från PeterFintzel, AVIA Pro, AVIA och DVE för både PAL/NTSC samt oscilloskåp - en utrustning som kostar runt 50k SEk  mvh /Pär
Postad 18 december 2005 - 17:05
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
He he, sa ju att det är jag MED på
Men som lekman; finns det inga lite enklare medel att kalibrera med? JAg ställer rätt höga krav och tycker dessutom att det är roligt, sådet skulle var4a kul att kunna kalibrera vettigt själv.
Men återigen en liten fråga; för att, som Pacman färslog, höja den röda till +16 så måste man väl ha tillgång till ngt som mäter färgtempen väl? Det går med andraord inte bara ed som jag har DVE?
Postad 18 december 2005 - 21:07
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
He he, sa ju att det är jag MED på 
Men som lekman; finns det inga lite enklare medel att kalibrera med? JAg ställer rätt höga krav och tycker dessutom att det är roligt, sådet skulle var4a kul att kunna kalibrera vettigt själv.
Men återigen en liten fråga; för att, som Pacman färslog, höja den röda till +16 så måste man väl ha tillgång till ngt som mäter färgtempen väl? Det går med andraord inte bara ed som jag har DVE?
<{POST_SNAPBACK}>
Nej precis, jag och Pacman använder oss av Colorfacts - precis som jag försökte förklara. Det räcker inte enbart med DVE, även om den fungerar som referens när vi mäter - man måste ju fortfarande mäta mot något  mvh /Pär
Postad 19 december 2005 - 00:09
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Efter att ha kalibrerat då gott jag kunnat (efter Pacmans inställningar coh DVE) och fått till ett riktigt bra resultat.
Min intryck som följer med Sanyo Z2 som tidigare referens:
Z4:an ger otroligt tryck i bilden, fanstastiska färger och otroligt bra svärta. Det är den stora skillnaden mot Z2, går egentligen inte att jämföra projektorerna, så stor skillnad är det.
En nackdel är fläkten. JAg har min hängande i taket och fläkten är definitivt inte tystare än Z2, snarare tvärtom. Den hörs rätt tydligt i tysta partier i en film. MEn som sagt, ingen stor skillnade mot Z2 men jag hade lite högre förväntningar faktiskt.
Så ni som går i köptankar och kanske ska uppgradera från Sanyo Z2 eller motsvarande; Köp eller åtminstonne ta ett titt på den!
Postad 19 december 2005 - 07:53
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Både ja och nej. Det första man gör när man kalibrerar är att ta reda vilken grundfärg som lyser svagast från lampan. I UHP-baserade projjar utan färgfilter är det väl i 99 fall av 100 Röd som är den svagaste färgen. För att få ut så mkt ljus och därigenom kontrast som möjligt så ska man alltså "maxa ur" den svagaste färgen. Därefter anpassar man de andra färgerna (grön och blå). Det är därför jag tidigare pratade om att om bilden upplevs för röd så ska man INTE sänka röd, höj de andra istället. I Z4:ans fall är det alltså röd och om man tittar på ett 100 IRE fält så ser man att det inte händer så mkt över "R=16" och därför hamnar alltså Röd där. Denna bit behöver man ingen kalibreringsutrustning för att se. Att sen snygga till gråskalan hela vägen från 0 till 100 IRE är dock förstås svårare (utan mätinst.) men små försiktiga justeringar tycker jag man kan kosta på sig iaf. Om itne annat så är det roligt att ratta lite. Och ja: precis som perra är inne på: mina inställningar är inget facit, det finns många sätt att nå målet och man får olika resultat pga alla parametrar i ekvationen men de kan nog fungera som startvärden iaf. Och jag är rätt säker på att de ger bättre resultat än att köra i "Vivid" iaf...
Postad 19 december 2005 - 10:50
heja
-
heja
-
Rookie
-
2 inlägg
Jeg har nå hatt min Z4 i tre uker. Jeg har en dedikert kino med mørke vegger og kjører vanligvis med instillingen Creative Cinema. Prøvde for to dager siden Vivid og ser plutselig at over og underkant av bildet pulserer når en kjører filmer med 1:2.35 dvs med svarte band oppe og nede. Pulseringen er akkurat i overgangen mellm de sorte båndene og bildet og tydligst på lyse bilder. Jeg kjører en toshiba DVD spiller over HDMI som skalerer til 1280X720 (problemet er det samme på alle oppløsninger). Jeg har prøvd med to like Tosiba DVD spillere og problemet er det samme med begge.
Noen andre som har samme problem?
Postad 19 december 2005 - 12:05
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Kolla på tn vanlig TV? Ser du inte pulseringarna där också om du tittar noggrannt? Det gör iaf jag :/
Postad 19 december 2005 - 16:26
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Nu när själva projektorn är igång och allt är frid och fröjd så tänkte jag så här innan jul ge mig på min DVD-spelare (tror att min svaga länk är där)
Min nuvarande konfig är som följer:
Digitalbox satellit (Både CD och Viasat) är Nokia 9902.
DVD-recorder Panasonic DMR-E55, fungerar som min DVD-spelare också
Tanken med att ha en DVD-recorder som huvudspelare i mitt fall är inte så dum som det i förstone verkar.
Jag kör nämligen RGB ut från digitalboxen in till DVD-recordern och vidare ut med progressiv komponent ut till projektorn. Jag har bara en sladd till projektorn alltså vilket är rätt skönt. Och DVD-recorden fungerar som en linjedubblare till min digitalbox.
Jag vill ha en bättre dedikerad DVD-spelare helt klart (DVD-recordern får agera linjedubblare till min digitalbox så länge till HD-TV slår igenom på allvar, troligtvis till fotbolls-vm nästa sommar. Då blir det ny box förhoppningsvis med hdmi ut på den)
Så min fråga är egentligen tre:
1. Skulle skillnaden bli jättestor rent bildmässigt om jag bytte från min DMR-E55 (recordern alltså) till en t ex Panasonic S92 eller Marantz 6600 (det är de två som verkar mest intressanta)?
2. HDMI ger inte så mkt i bildvinst vad jag förstått på Z4? Är det då dumt att blóckera den anslutningen för en framtida digitalbox med HDMI? Jag måste ju dra ännu en kabel så om det ska vara en komponent eller HDMI har ju ingen betydelse.
3. Vilken DVD-spelare av ovan nämnda skulle ni gå på, eller rent av ngn annan som är mkt bra? Får inte gärna traska över 5000 kr.
Tackar på förhand!
Postad 19 december 2005 - 21:10
heja
-
heja
-
Rookie
-
2 inlägg
Jeg kan vel se slik pulsering på vanlig TV også men det er jo en helt annen teknologi med interlaced opptegning via en eleltron kanon. LCD paneler tegner jo opp bildet på en annen måte. Z4 en er min 4. projektor og jeg har ikke opplevd denne typen pulsering før som jeg opplever som ganske irriternde og tar fokus vekk fra handlingen i filmen. Nå har jeg ikke før koblet opp en projektor med HDMI men det kan jo ikke være det som er problemet?
Noen andre som har opplev det samme? Jeg planlegger å få låne meg en annen DVD spiller av annet merke for å finne ut om det er Toshibaen som er problemet.
Postad 20 december 2005 - 08:51
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
heja>> Varför inte bara köra Creative Cinema och ignorera Vivid? Problem solved.
Postad 20 december 2005 - 09:44
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Nu när själva projektorn är igång och allt är frid och fröjd så tänkte jag så här innan jul ge mig på min DVD-spelare (tror att min svaga länk är där)
Min nuvarande konfig är som följer: Digitalbox satellit (Både CD och Viasat) är Nokia 9902. DVD-recorder Panasonic DMR-E55, fungerar som min DVD-spelare också ph34r.gif
Tanken med att ha en DVD-recorder som huvudspelare i mitt fall är inte så dum som det i förstone verkar. Jag kör nämligen RGB ut från digitalboxen in till DVD-recordern och vidare ut med progressiv komponent ut till projektorn. Jag har bara en sladd till projektorn alltså vilket är rätt skönt. Och DVD-recorden fungerar som en linjedubblare till min digitalbox.
Jag vill ha en bättre dedikerad DVD-spelare helt klart (DVD-recordern får agera linjedubblare till min digitalbox så länge till HD-TV slår igenom på allvar, troligtvis till fotbolls-vm nästa sommar. Då blir det ny box förhoppningsvis med hdmi ut på den)
Så min fråga är egentligen tre:
1. Skulle skillnaden bli jättestor rent bildmässigt om jag bytte från min DMR-E55 (recordern alltså) till en t ex Panasonic S92 eller Marantz 6600 (det är de två som verkar mest intressanta)?
2. HDMI ger inte så mkt i bildvinst vad jag förstått på Z4? Är det då dumt att blóckera den anslutningen för en framtida digitalbox med HDMI? Jag måste ju dra ännu en kabel så om det ska vara en komponent eller HDMI har ju ingen betydelse.
3. Vilken DVD-spelare av ovan nämnda skulle ni gå på, eller rent av ngn annan som är mkt bra? Får inte gärna traska över 5000 kr.
Tackar på förhand! Som sagt, ingen som råkar ha en bra DVD-spelare som ni kör med er Z4? Vore kul att få lite input på det jag frågade ska nämligen iväg och handa spelaren i GBG idag!
Postad 22 december 2005 - 21:41
Der Wiking
-
Der Wiking
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Hej
Jag har letat (lite) i tråden men inte hittat något svar på denna fråga:
Kan man ha 6meters avstånd till en 104' duk..med 4:an?
Tacksam för svar, Cheers Wik
Postad 25 december 2005 - 09:50
Unregistered0dabe3b2
-
Unregistered0dabe3b2
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Hej, Jag köppte en skart-omvandlare och en s-video kabel på biltema. Men får inte igång s-videon.
Har bytt kablarna och omvandlaren men får bara kompositen att funka. någon som har problem med detta. Jag ska bara ha detta tillfälligt, men det borde väl funka ändå.. Har provat det mästa
Mvh Heawata.
Postad 25 december 2005 - 11:37
Unregistereddab41093
-
Unregistereddab41093
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hej Heawata!
Om det är en svhs du har skall det fungera. Jag gjorde samma sak som du köpte omvandlare och kabel och det fungerade inte för mig heller! gjorde alla möjliga tester med kabeln men fick det inte att fungera. Det visade sig att jag har en gammal vhs utan svhs. Verkar som Z4 an måste ha signal från minst en svhs för att det skall fungera. Nu blir det att handla in en DVD spelare med hårddisk istället.
//Roleb75
Postad 25 december 2005 - 15:23
Unregistered0dabe3b2
-
Unregistered0dabe3b2
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Hmm, min video är typ 2-3 år gammal. Får väl vänta till datorn kommer v3
Postad 25 december 2005 - 15:42
Unregisteredba114c1e
-
Unregisteredba114c1e
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej
Jag har letat (lite) i tråden men inte hittat något svar på denna fråga:
Kan man ha 6meters avstånd till en 104' duk..med 4:an?
Tacksam för svar, Cheers Wik
<{POST_SNAPBACK}>
En sida jag kan rekomendera är. http://www.projectorcentral.com/Här finns allt som är värt att veta om projektorer. Eller klicka på dena länk: http://www.projector...anyo-PLV-Z4.htmKlicka sedan på: Projection Calculator. Så kommer du till en sida, där du kan skriva in egna värden, och se om de passar dina behov. /Kackerlacka
Postad 25 december 2005 - 18:03
Bacon
-
Bacon
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tjenare
Tänkte köpa mig en Z4!
Hur funkar det om jag ska koppla in en vanlig antenn till den? Går det? Har ju kabel tv hemma så får ju alla kanaler direkt i väggen?
tänkte köpa den på fyndbörsen inklusive Wall Screen 2400x1350 mm!
Sen en Yamaha HTIB 3300 hemmabio.
Pris på allt detta är: 23 985:-
Vad tycker ni ?
Postad 25 december 2005 - 22:58
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3 967 inlägg
Du måste få in din kabeltv i någon sorts tuner såsom en video eller dvdrecorder innan du kan skicka in signalen till projektorn. Det går inte att stoppa en antennsladd rakt in i projektorn.
Postad 26 december 2005 - 21:20
Unregistered6aab3424
-
Unregistered6aab3424
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Nu har jag också köpt en Z4, satt och valde mellan projektor och LCD-TV men slutligen vart den här så behåller jag min CRT-TV och köpte en Z4
Postad 26 december 2005 - 22:53
Bacon
-
Bacon
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Nu har jag också köpt en Z4, satt och valde mellan projektor och LCD-TV men slutligen vart den här så behåller jag min CRT-TV och köpte en Z4 
<{POST_SNAPBACK}>
Var köpte du din ?
Postad 27 december 2005 - 12:42
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Rätt val Hasker
Lycka till med projjen.
Postad 27 december 2005 - 16:13
Bacon
-
Bacon
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
detta ska vara ett forum som man diskuterar hemmabio osv. ingen som vet nåt ju ?
Postad 27 december 2005 - 17:11
Unregistereddab41093
-
Unregistereddab41093
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hej Bacon!
Jag vet inte vad du syftar på? Men du fick ju ett svar av Berggren!!!! Vad mig beträffar så tycker jag att jag har blivit väl bemött vid div. frågor som jag har haft. En del gubbar här på forumet är riktigt duktiga och hjälpsamma! Gäller bara ibland att ha tålamod, men svar får man tids nog.
//Roleb75
Postad 28 december 2005 - 14:02
Bacon
-
Bacon
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jo visst har inte blivit illa bemöt!
Tycker det är konstigt ingen vet var dom köpte sin Z4?
Om nån har nåt ställe att rekomendera!
Postad 28 december 2005 - 15:16
Unregistered0dabe3b2
-
Unregistered0dabe3b2
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Postad 28 december 2005 - 15:22
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
hembiobutiken.se (billigast i Sverige på den, med föredömlig service dessutom, köpte den på plats)
Postad 28 december 2005 - 17:08
Doggydoggen
-
Doggydoggen
-
Användare
-
-
222 inlägg
Var i veckan å tittade på denna Z4:a..jämförde den då med z3:an..
och slogs direkt av att visst..mera djup och en helt klart bättre bild..men..
upplevde kontrasten väldigt överdriven..så onaturligt ut helt enkelt..
har själv en sagem axium 50 tummare och bilden på z4:an såg ut
ungefär som om man brakade på med kontrastreglaget på axiumen tills det sticker i ögona??
väldigt hård bild..
kommenterade då detta till försäljaren..
Och svaret jag fick var att z4.ans panel inte var konstruerat för 7000:1 i kontrast
utan ett lämpligare kontrastförhållande hade varit 5000:1?
varför då 7000:1..jo det trodde han var en försäljnings grej..
och han höll med om att kontrasten var överdriven och såg inte naturlig ut..
personalen på detta stället är kunniga så jag förutsätter att dom sjusterat in den enligt konstens regler?
Nu har jag ju inte läst igenom hela tråden och vet inte om den här diskutionen varit på bordet?
Vad säger ni andra som sett z4:an håller ni med?
Postad 28 december 2005 - 17:28
Unregistereddab41093
-
Unregistereddab41093
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hej Bacon!
Jag har köpt min Z4 via Pipro.se. Kan verkligen rekomendera det.
//Roleb75
Postad 28 december 2005 - 19:25
michpic
-
michpic
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej!
Står i valet och kvalet att välja en Hitachi PJ-TX200 eller en Z4? Ska köpa nästa vecka. Hittar ingen bra jämförelse :-(. Någon som har en synpunkt om detta?
En sak som jag har noterat är att PJ-TX200 klarar att ta emot Scart-RGB på komponenten, men inte sett att Z4:an klarar det? Är det någon som vet om Z4:an grejar det?
Hare
Michael
Redigerat av michpic, 28 december 2005 - 19:29.
Postad 28 december 2005 - 19:29
didrik
-
didrik
-
Veteran
-
-
1 740 inlägg
tjena Bacon. själv köpte jag min z4 genom biobanditen. mycket bra service å snabb leverans. fick den två dagar efter köpet.
Postad 29 december 2005 - 07:37
didrik
-
didrik
-
Veteran
-
-
1 740 inlägg
tjena michpic!
Z4:an ska ta emot scart-RGB genom vga-porten. med adapter då förståss...
hare bra!
Postad 29 december 2005 - 10:23
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Kalibrering.
Jag har bytt DVD-spelare nu, kör med en Marantz 6600, HDMI hela vägen till proj 720p.
Utgick ifrån Pacmans inställningar men fick meka lite annorlunda i color management. Men det fick till följd att det blev klcokrent. I princip 100 % i färgkalibreringen med färgfiltret! Och kul att Marantzen visare BTB.
Jag kan med andra ord bara rekommendera denna spelare till PLV-Z4!
Att inte uppta HDMI-ingången (spara den till t ex HDTV) fixar man lätt genom att köpa en mellanklass-förstärkare (som t ex Yamma 2600 el 1600) som har två HDMI in och en ut som bara loopas.
Jag ska hämta min 2600 idag
Om ngn av er har kombon Marantz 6600 och Sanyo PLV-Z4 så kan jag posta de exakta inställningarna som jag fått fram dels från Pacman och dels från egen kalibrering med DVE PAL.
Redigerat av lirsa, 29 december 2005 - 10:26.
Postad 29 december 2005 - 10:32
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Var i veckan å tittade på denna Z4:a..jämförde den då med z3:an.. och slogs direkt av att visst..mera djup och en helt klart bättre bild..men.. upplevde kontrasten väldigt överdriven..så onaturligt ut helt enkelt.. har själv en sagem axium 50 tummare och bilden på z4:an såg ut ungefär som om man brakade på med kontrastreglaget på axiumen tills det sticker i ögona?? väldigt hård bild.. kommenterade då detta till försäljaren..
Och svaret jag fick var att z4.ans panel inte var konstruerat för 7000:1 i kontrast utan ett lämpligare kontrastförhållande hade varit 5000:1? varför då 7000:1..jo det trodde han var en försäljnings grej.. och han höll med om att kontrasten var överdriven och såg inte naturlig ut.. personalen på detta stället är kunniga så jag förutsätter att dom sjusterat in den enligt konstens regler?
Nu har jag ju inte läst igenom hela tråden och vet inte om den här diskutionen varit på bordet?
Vad säger ni andra som sett z4:an håller ni med? Nej håller inte med. JAg tycker bara det är ett jäkla tryck i bilden och ett djup som överträffar allt jag ägt innan iaf. Men vi har ju alla våra referenser och du har helt rätt i att Z4 har en "uppskrämd" kontrast. Detta genom autoiris. Denna reglerar ljusstyrka automatiskt efter hur den specifika scenen ser ut (ljus eller mörk) Detta för till följd att Z4 på pappret får en högre kontrats. Det du kan göra är att köra den helt stängd (bättre svärta men mörkare bild) eller helt öppen (sämre svärta men ljusare bild) så är du av med problemet. Det kan faktsikt vara störande i vissa scener då man helt klart märkare av autoirisen. Ta en titt igen på projektorn och ända irisen och se om du tycker bättre om bilden då!
Postad 29 december 2005 - 11:00
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
Var i veckan å tittade på denna Z4:a..jämförde den då med z3:an.. och slogs direkt av att visst..mera djup och en helt klart bättre bild..men.. upplevde kontrasten väldigt överdriven..så onaturligt ut helt enkelt.. har själv en sagem axium 50 tummare och bilden på z4:an såg ut ungefär som om man brakade på med kontrastreglaget på axiumen tills det sticker i ögona?? väldigt hård bild.. kommenterade då detta till försäljaren..
Och svaret jag fick var att z4.ans panel inte var konstruerat för 7000:1 i kontrast utan ett lämpligare kontrastförhållande hade varit 5000:1? varför då 7000:1..jo det trodde han var en försäljnings grej.. och han höll med om att kontrasten var överdriven och såg inte naturlig ut.. personalen på detta stället är kunniga så jag förutsätter att dom sjusterat in den enligt konstens regler?
Vad säger ni andra som sett z4:an håller ni med?
<{POST_SNAPBACK}>  "Panelen inte konstruerad för 7000:1" är ju givetvis HELT fel. Panelen i Z4 är densamma som sitter i alla D5 projjar d.v.s. TX200, TW600 etc. och den har en grundkontrast på 750:1 resten av kontrasten fås främst genom den dynamiska irisen. Det enda felet är att butiken inte har kalibrerat Z4:an rätt om kontrasten ser överstyrd ut, vilket är väldigt vanligt bland butiker, d.v.s. dom felkalibrerar demo projjar med bl.a. för högt inställd kontrast för att ge mer tryck och dynamik i bilden och "impa" på kunder som inte har så stor kunskap inom bild. Och visst bilden ger en mer WOW känsla fast allt över 80IRE brukar vara krossat och man förlorar alla detaljer över ca 80IRE. Jag säger inte att det är fallet i denna butik men det är väldigt vanligt hos butiker. Så ta med dig en testskiva typ DVE, och gå till butiken och ta fram test bild 14 "reverse grey ramps" och där kan du se hur kontrasten är inställd på deras Z4. Men deras svar på din fråga är inte rätt nån stans och jag vet inte vart dom fått den tanken ifrån. Det enda som man skulle kunna säga om att panelen inte är konstruerad för 7000:1 är i sammband med irisen och IDE. För om man har en panel som har en grundkontrast på 750:1 och manipulerar denna till att ge 3-4ggr mer kontrast med hjälp en en dynamisk iris så innebär det att irisen får jobba i ett stort spann och detta i sin tur innebär att IDE kan bli påtagligt d.v.s. du märker hur irisen jobbar. En rätt kalibrerad Z4 ger runt 1000-2000:1 Pacman har i denna tråd snackar en hel del om Z4:an och han har även skrivit en ypperlig recention som finns att läsa på component.se. Och där berättar han om olika förinställda lägen på Z4 där vissa av dom är helt galna med alldeles för hög temp och väldigt överstryrda och det låter som att butiken har valt fel grundinställning d.v.s. bland Vivid, creative cinema etc. Väljer man fel där är det nästan omöjligt att få till en rätt bild. Ta med dig pacmans inställningar som du hittar i denna tråd och lägg in dom i butikens Z4, inställningar är ju givetvis unika för den projj dom kalibrerats på men det borde ändå ge en hyfsat rätt inställd bild.
Redigerat av ZoomAir, 29 december 2005 - 11:07.
Postad 29 december 2005 - 11:23
Ree
-
Ree
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Nu har jag fått min duk (Euroscreen Frame Vision 72") och har pillat runt med inställningarna från pacman's D65-kalibrering. Än så länge har jag inte skaffat någon ny dvi-kabel, så min Denon 1910 har inte fått säga sitt än. Men 360'n och HTPC'n har jag kalibrerat för. Något jag snabbt kom fram till var att lamp-irisens auto-läge är värdelöst. Både mina kompisar och min flickvän (som har nollkoll i området) kommenterade skiftningarna i ljusflödet som sker mellan mörka och ljusa scener i form av "Oj, vad hände där - nu blev det mörkare/ljusare bild?". Den sattes snabbt till open, men om den ska stanna där eller vara closed har jag inte bestämt mig för än. Bilden är fantastisk, men lite kalibrering har jag nog kvar. (Bilder kommer snart i mitt galleri..) Jeg har nå hatt min Z4 i tre uker. Jeg har en dedikert kino med mørke vegger og kjører vanligvis med instillingen Creative Cinema. Prøvde for to dager siden Vivid og ser plutselig at over og underkant av bildet pulserer når en kjører filmer med 1:2.35 dvs med svarte band oppe og nede. Pulseringen er akkurat i overgangen mellm de sorte båndene og bildet og tydligst på lyse bilder. Jeg kjører en toshiba DVD spiller over HDMI som skalerer til 1280X720 (problemet er det samme på alle oppløsninger). Jeg har prøvd med to like Tosiba DVD spillere og problemet er det samme med begge.
Noen andre som har samme problem?
<{POST_SNAPBACK}>
Det här tycker jag låter som effekten av lamp-irisen i auto-läget?
Redigerat av Ree, 29 december 2005 - 11:23.
Postad 29 december 2005 - 16:11
Unregistered6aab3424
-
Unregistered6aab3424
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Anledningen till att jag inte har svarat Bacon är att jag har haft fullt upp och montera och städa rummet inför monteringen av allt, nu har jag duk uppsatt och projektorn står tillfälligt på ett bord.. den ska upp i taket imorrn.. Projektorn är köpt på Fyndborsen.se eftersom jag tyckte att de var bra att kunna beställa duk och alltihopa i ett paket, leveransen gick fort och inga problem, bara att posten strulade lite som vanligt.. bilder kommer upp i mitt galleri lite senare idag..
Postad 29 december 2005 - 16:48
michpic
-
michpic
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
tjena michpic!
Z4:an ska ta emot scart-RGB genom vga-porten. med adapter då förståss...
hare bra!
<{POST_SNAPBACK}>
Tack didrik! Då kommer nästa fråga...eftersom jag ska bla. skicka upp digitalboxsignalen till projen och boxen bara har scart ut så måste jag antingen konvertera signalen till s-video eller till VGA. Vilken signal ger bäst bild? Känns helt meningslöst att köpa en scart->Komponentkonverterare för 1200 spänn (skit in skit ut)! PS. nu har jag beställt min Z4 från Screenmax Tyskland (lite under 15000 kr :-) )...bara att vänta då... Hare
Postad 29 december 2005 - 17:50
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Känns helt meningslöst att köpa en scart->Komponentkonverterare för 1200 spänn (skit in skit ut)! Nja, det där känns inte riktigt sant. Får du ut en RGB-signal så kan du med fördel omvandla med en RGB-scart > Komponent. Köpte en idag  På netonnet, billgast, t o m billigare än på hembiobutiken. Men däremot finns det digitalboxar som bara skickar S-video eller ännu värre komposit. Då är det inte mkt att vinna på att förändra signalen. Då är det bättre att dra en lång bra S-video-kable till projen.
Postad 29 december 2005 - 18:43
didrik
-
didrik
-
Veteran
-
-
1 740 inlägg
precis som Lirsa säger så kan du med fördel konventera scart-RGB till komponent. efetsom scart-rgb redan skickar red, green och blue separeat precis som komponent gör så fungerar det ypperligt. att nerkonventera scart till s-video är inte att föredra.
antingen tar du
scart-rgb --> komponent
eller
scart-RGB --> VGA
vilken av dessa som är bäst vet jag ej, men däremot vet jag att z4 är jäkligt bra på komponent...
Postad 29 december 2005 - 19:17
Beowulf Agat
-
Beowulf Agat
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Sitter och väljer mellan Panasonic PT-AE900 eller Sanyo Z4, och det är ett val som ger mig gråa hår om nått... wink.gif
Pannan verkar ju få grymma testresultat och snäppet bättre än Sanyon (som ändå rekommenderas av säljare & personer på forumet).
1. Ni som har Sanyo Z4: hur upplever ni att autoirisen fungerar.. märks det av när man ser på film.. vilket vissa har klagat på detta...
2. Är det någon som köpt sin projje genom PIPRO med deras tuning och kan berätta hur det fungerar. Om det blir mycket skillnad i bilden mot en okalibrerad?
Postad 29 december 2005 - 19:37
michpic
-
michpic
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
precis som Lirsa säger så kan du med fördel konventera scart-RGB till komponent. efetsom scart-rgb redan skickar red, green och blue separeat precis som komponent gör så fungerar det ypperligt. att nerkonventera scart till s-video är inte att föredra.
antingen tar du scart-rgb --> komponent eller scart-RGB --> VGA
vilken av dessa som är bäst vet jag ej, men däremot vet jag att z4 är jäkligt bra på komponent...
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, kunde gissa att s-video inte var någon höjdare. Min box skickar Scart-RGB så det kan ju vara lämpligt att använda denna och inte omvandla till s-video. Däremot så återstår frågan: scart-rgb --> komponent eller scart-RGB --> VGA Det jag vinner på att köra VGA är att jag då också enkelt kan koppla in datorn i denna utan att ha en egen kabel för detta (billigare). Digitalboxen komer jag bara använda separat när DVD:n spelar in annars kör jag boxen via DVD:n och därifrån via komponent. Puh, vilka kablar ska man köra sedan??? /Michael
Postad 29 december 2005 - 19:46
michpic
-
michpic
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Känns helt meningslöst att köpa en scart->Komponentkonverterare för 1200 spänn (skit in skit ut)! Nja, det där känns inte riktigt sant. Får du ut en RGB-signal så kan du med fördel omvandla med en RGB-scart > Komponent. Köpte en idag På netonnet, billgast, t o m billigare än på hembiobutiken.
Men däremot finns det digitalboxar som bara skickar S-video eller ännu värre komposit. Då är det inte mkt att vinna på att förändra signalen. Då är det bättre att dra en lång bra S-video-kable till projen.
<{POST_SNAPBACK}>
Tjena! Vad är det som gäller då då: kolla här (om Sanyo kan ta emot signalen?) eller måste jag ha: kolla denna/Michael
Postad 30 december 2005 - 10:15
didrik
-
didrik
-
Veteran
-
-
1 740 inlägg
du kan ju maila hembiobutiken å kolla med dem. dom har garanterat möjlighet att testa om just den kabeln funkar med z4:an. men jag tror inte att det ska vara något problem (den ska ju klara av att ta emot scart via vga), men kolla med dom för säkerhetsskull. här har du en teknisk specifikation som säger att d-sub-ingången kan ta emot RGB/Cart-RGB Sanyo PLV-Z4 teknisk spec.i och med detta borde kabeln passa, om det nu inte är trollkraft i görningen hos supra... men man vet aldrig. fråga hbb också (om du inte redan gjort det)!
Postad 30 december 2005 - 10:22
didrik
-
didrik
-
Veteran
-
-
1 740 inlägg
jag tror inte det är så stor skillnad mellan pt-900 och z4:an. det folk har gjort anmärkningar på är att om man jämför projjarna direkt bredvid varandra så är z4:an skarpare i bilden. men om man bara kollar på 900:an så upplevs den också som skarp. tror det är just därför som folk på forum tycker att z4:an ser bättre ut. panasonics smooth-screen är alltså boven i dramat. personligen tycker jag inte att det behövs någon smooth-screen på dagens d5-paneler. jag sitter ungefär 3 meter bort från min 190cm breda duk och ser inte ens tillstymmelse till SDE, kan flytta fran en meter till utan att störa sig av det också.
det hela är nog mer än smaksak, visst panasonicen har fått högre betyg på några ställen, men det hela bottnar väl i om man tycker om bra skärpa eller prioriterar annat. men vilken du än väljer kommer du sitta med en jävligt bra projje!
själv har jag inte stört mig på autoirisen när jag har haft den på. men nu kör jag den ändå stängd efter att ha kalibrerat min utifrån pacmans inställningar.
jag vet att z4:an har fått kritik för att autoirisen inte är den bästa, å andra sidan är inte panasonicen så bra med autoirisen heller va jag har hört....
Postad 30 december 2005 - 11:37
Beowulf Agat
-
Beowulf Agat
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Tack för svaret... det är inte lätt det här... =) Pest eller kolera? Hmm ska ta mig till en ÅF i Göteborg nu i januari så ska jag jämföra dem mot varandra.. Någon av dem blir det hursomhellst
Postad 30 december 2005 - 11:43
didrik
-
didrik
-
Veteran
-
-
1 740 inlägg
mm, det är en riktig djungel. det bästa skulle nästab vara om det bara var ett företag som hade monopol på marknaden och som bara släppte en ny projje vart tredje år. då skulle man slippa undra vilken som är bäst osv
Postad 30 december 2005 - 11:55
Beowulf Agat
-
Beowulf Agat
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
>>didrik: Hur upplever du Sanyon när du kör med PacMans inställningar? Och vet du var man kan få tag på dessa?
Postad 30 december 2005 - 12:16
Unregistered0dabe3b2
-
Unregistered0dabe3b2
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Dom säger att z4 linsiris är slö. om man gämför med pt900. Men jag föredrar nog den slöa för då tycker jag att man inte upplever skiftningarna lika väl. jag ser på 900 när den skiftar det. men det går lite lungnare med z4, då inte lika iriterande och störande. "min åsikt"
Jag tyckte bättre om z4, så det blev en sådan.
Mvh Heawata
Postad 30 december 2005 - 15:55
didrik
-
didrik
-
Veteran
-
-
1 740 inlägg
Beowulf Agatpacmans inställningar är kanon att utgå ifrån. du får en mycket bra bild. men se till så att du höjer den blåa färgen lite, annars blir det lite för mycket rött. du hittar inställningarna nån sida bak i den här tråden... sen precis som pacman har varnat för så är dessa inställningar bara att utgå ifrån. alla projjar beter sig lite olika, även inom samma modell. mycket beror också på din omgivande miljö. men testa hans inställningar å justera sen efter dit eget öga. tkr du det ser bra ut så ser det ju bra ut också
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|