Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - BenQ PE8720 *

470 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 mars 2007 - 23:23

nygren
  • nygren
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Hur mycket kan man flytta bilden men lensshiften?

Postad 01 mars 2007 - 23:46

hothead
  • hothead
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

du kan flytta bilden 120% i höjdled och inget i sidled

Postad 02 mars 2007 - 00:56

nygren
  • nygren
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

du kan flytta bilden 120% i höjdled och inget i sidled

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, det låter ju bra. Tackar!

Postad 02 mars 2007 - 10:35

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Du kan inte flytta den projicerade bilden 120 % från ordinarie inställning. Låt säga att bilden du projicerar upp är 2 meter på höjden, då kan du inte flytta upp den 2,4 meter från utgångspunkten utan 0,4 meter. Det vill säga 20 % av grundinställningen.

Bara så det inte blir några missförstånd.

Postad 02 mars 2007 - 12:32

nygren
  • nygren
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Du kan inte flytta den projicerade bilden 120 % från ordinarie inställning. Låt säga att bilden du projicerar upp är 2 meter på höjden, då kan du inte flytta upp den 2,4 meter från utgångspunkten utan 0,4 meter. Det vill säga 20 % av grundinställningen.

Bara så det inte blir några missförstånd.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo jag misstänkte det, men var inte säker. Hade nästan vart för bra för att vara sant annars. Tack för klargörandet.

Postad 03 mars 2007 - 00:28

Unregistered1147
  • Unregistered1147
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!

Till skillnad från de flesta som har en DLP och i det här fallet en 8720, så har jag jätteproblem med regnbågar/ringar på vattnet/utblänk eller vad man än vill kalla det.
Speciellt i oskarpa delar av bilden, starka ljuskällor samt enfärgade ytor flyter ut och får en tydlig ring längs ytterkanten av just den färgen.
Har precis beställt en DVE samt fått lite tips på en liknande sida och ska väl sätta mig ner att läsa på lite.
Men finns det någon som har ett snabbt grundtips för hur jag i alal fall bättrar på detta tills projektorn blir ordentligt inställd?
Någon skrev om delay, men jag hittar ingen delay i menyn. Är det ett samlingsnamn för en viss förskjutning av färgskalan eller?

Kör på en Adeo Frame white pro i ett hyfsat mörlagt rum med ljusa väggar och möbler.
Utan att ha gjort något med projjen för övrigt så ger helt klart "Family room" best färger, vithet och svärta i mitt rum.

Och så var det där med upplösning. Nu får ni ursäkta att jag intew hunnit med att läsa på här, men går det att få ut 768p direkt ifrån en DVDspelare (Primare DVD30), eller vad ska man göra?
Har rätt stor duk och sitter på knappt 4 meter och ibland känns det lite för "randigt" i bilden.

Tack för hjälpen! / Janne

Postad 03 mars 2007 - 00:54

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
Ett snabbtips:

Pausa filmen där det ser konstigt ut
Hala upp projektorns fjärr
Tryck: menu-pil upp-pil ner-pil upp-pil ner-pil upp-pil ner, och sen menu igen

Nu är du i servicemenyn.
Stega ner till "DLP", tryck på enter
Tredje alternativet är CW Delay.
Stega dit och justera värdet med pil höger och pil vönster. (Borde normalt vara mellan 52 och 58)
De ser ganska snart åt vilket håll som blir bättre och när det ser bra ut kan du endera leta upp en annan scen du har problem med eller gå ur menyn med "Exit" på fjärren.
Steg upp till "Factory" (högst upp)9 och tryck på enter.
Välj "Return User OSD" så komer du ur och har den vanliga menyn nästa gång.
Går du ur servicemenyn med Exit direkt, ligger den kvar nästa gång du trycker på Menu.

Lycka till. :unsure:

Postad 03 mars 2007 - 00:58

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
Just det...glömde.
Kör ut 720P till projektorn, det blir bäst. Annars måste den skala om bilden...

768P kan du däremot med fördel köra ut till en t.ex. LCD-tv om den har precis den upplösningen.

Postad 03 mars 2007 - 01:19

Unregistered1147
  • Unregistered1147
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
TACK!

Ska pröva direkt imorgon, nu är det läggdags.

Angående upplösningen, så får jag en indikation nere i höger hörn på skärmen när jag lämnar meny som säger 568p (eller någon liknande siffra).
Har kollat min DVD30:s menyer och kan inte hitta var jag ställer utgående upplösning. Kan bara välja I eller P.
Den har inte HDMI utan jag kör med component. Finns det begränsningar i upplösning där?

Återkommer imorgon när jag testat Delay inställningen.

Sov så gott! / Janne

Postad 03 mars 2007 - 12:10

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
du kan dessvärre inte ställa utgående upplösning på dvd30, 576 kommer endast konverteras om från interlaced till progressiv, hett jägartips är tyvärr att byta dvd till något med HDMI och uppning till 720 progressivt..... det är det värt för projektorn gör verkligen inget bra jobb med omskalningen :unsure:

Postad 03 mars 2007 - 12:15

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
oooopppsss! såg att det var Primare, då är jag inte riktigt lika säker på det här med uppskalningen på dvd:n, men jag känner mig ändå ganska säker på att det är just så.....

Riktigt fina komponenter du har i övrigt! :unsure:

Postad 03 mars 2007 - 15:48

Unregistered1147
  • Unregistered1147
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
SUPERTACK!!!

Med CW delay 58 försvann alla märkliga skuggningar.
Fanns för övrigt mycket inställningar att "leka" med och lära sig.
Har mailat Primare för att lära mig mer om DVI uppgradering m.m.

Än en gång TACK!

Janne

Redigerat av Unregistered1147, 03 mars 2007 - 15:51.

Postad 12 mars 2007 - 14:23

Unregistered1d722762
  • Unregistered1d722762
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Nu har jag nog rett ut det här med min suddiga bild:
Helt klart bättre när jag lånade hem Denon 1730 respektive Marantz 4001 - visst, jag hittade nackdelar på bägge dessa, men tills dess att någon vinnare i HD kriget har utkristalliserats så får jag stå ut med en av dessa apparater. Rätt så mäktigt att se på film nu...

Men - att det skall vara så svårt att få till ett hyffsat kontrastläge! Om man får till ett bra tryck i ljusa partier så ser man knappt nått i mörka... Tror att jag har så sakteliga börjat hitta ett hyffsat läge, men svårt. Och sedan färgen! Från början alldeles för mycket rött och aningen för mycket grönt, svårt att justera, man har ju liksom ingen mall att gå efter. När den nya dvd-spelaren kommer (Marantzen) så får jag sätta mig med flera filmer och försöka att leka med kontrollerna. Är det någon spm kan ge en snabb beskrivning av vad de olika färgreglagen gör och i vilken ordning man bör justera dessa? Och jag vet, till slut får jag nog kalibrera den.

Till slut, angående skärpan, är det helt enkelt så att en del filmer (inte alldeles få) helt enkelt inte passar för visning på en projektorduk? Att bli uppblåst till ca 2 m, menar jag... Några filmer jag har provat har ju sett väldigt oskarpa ut, trots att föregående visad film såg bra ut. Är det så att ni (vi) som kör med projektor helt enkelt väljer att visa dessa filmer på TVn istället?

Postad 12 mars 2007 - 16:46

Unregistered2fc50e32
  • Unregistered2fc50e32
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag tror det är nått fel på min Benq 8720, det som har hänt är att nere i högra hörnet är bilden ljus och skarp, men på vänster sida av skärmen är det mörkare och sämre skärpa,
(Enbart nere i högra hörnet är den Ljusare ungefär som om det var starkare belyst just på den punkten). Jag har projektorn kopplad till datorn, då ett Geforce 7600gt grafikkort.

Det syns tydligt på texter, om jag flyttar en ikon på skrivbordet från vänster sida till höger sida, ikonen går då från grå och oskarp till pappers vit och pixelskarp.
Är det någon här som har nått liknande problem?

Postad 12 mars 2007 - 22:07

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Jag tror det är nått fel på min Benq 8720, det som har hänt är att nere i högra hörnet är bilden ljus och skarp, men på vänster sida av skärmen är det mörkare och sämre skärpa,
(Enbart nere i högra hörnet är den Ljusare ungefär som om det var starkare belyst just på den punkten). Jag har projektorn kopplad till datorn, då ett Geforce 7600gt grafikkort.

Det syns tydligt på texter, om jag flyttar en ikon på skrivbordet från vänster sida till höger sida, ikonen går då från grå och oskarp till pappers vit och pixelskarp.
Är det någon här som har nått liknande problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Kör du VGA eller HDMI?
Hur lång kabel har du?
Får du samma fenomen i rutnätet om du väljer setup -> patterns?
Ha du provat andra källor än datorn?

Postad 12 mars 2007 - 23:57

Unregistered2fc50e32
  • Unregistered2fc50e32
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
jag kör med hdmi kabel med DVI-D anslutning på ena sidan och HDMI på andra
Kabeln är 10 meter lång
i test patterns var det svårt att se

Om jag flippar bilden upp och ner osv. med mirror så är det samma fenomen kvar nere i högra hörnet.

Postad 13 mars 2007 - 00:11

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

jag kör med hdmi kabel med DVI-D anslutning på ena sidan och HDMI på andra
Kabeln är 10 meter lång
i test patterns var det svårt att se

Om jag flippar bilden upp och ner osv. med mirror så är det samma fenomen kvar nere i högra hörnet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hm. Låter som om det är dags att kontakta Benq service eller återförsäljare. B)

Postad 13 mars 2007 - 09:56

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0

Från början alldeles för mycket rött och aningen för mycket grönt, svårt att justera, man har ju liksom ingen mall att gå efter. När den nya dvd-spelaren kommer (Marantzen) så får jag sätta mig med flera filmer och försöka att leka med kontrollerna. Är det någon spm kan ge en snabb beskrivning av vad de olika färgreglagen gör och i vilken ordning man bör justera dessa? Och jag vet, till slut får jag nog kalibrera den.

<{POST_SNAPBACK}>

Testa att dra ned RGB-gain för röd och grön så hittar du säkert en bild du kommer att trivas med. Exakt vad alla olika reglage gör får någon annan svara på. Testa med DVE-skivan i så ser kan du själv se hur färger ändras när du drar reglagen åt olika håll.

/micke

Postad 13 mars 2007 - 10:06

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Tråkigt att höra att folk har problem. Men för att byta spår lite: Hur skulle ni kopplat denna om ni har 1 st dvd-spelare med hdmi utgång och 1 st htpc med dvi utgång? Det blir ju lite upptaget i hdmiporten på projjen. Skulle ni lagt något som komponent istället?

Är lite kluven hur jag ska göra då jag idag inte har en dvdspelare med hdmi utgång och ska bygga ett htpc under våren. Tänkte köpa proj i dagarna men de känns ju surt att bara använda en dvd utan uppskalning eller hdmi (inte ens progressiv på komponent) till projjen i väntan på htpcet. De blir väl helt enkelt att slå till på pioneers prisvärda dvd så länge..vad den nu heter 969....696...iaf..=)

Postad 13 mars 2007 - 23:48

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Tråkigt att höra att folk har problem. Men för att byta spår lite: Hur skulle ni kopplat denna om ni har 1 st dvd-spelare med hdmi utgång och 1 st htpc med dvi utgång? Det blir ju lite upptaget i hdmiporten på projjen. Skulle ni lagt något som komponent istället?

Är lite kluven hur jag ska göra då jag idag inte har en dvdspelare med hdmi utgång och ska bygga ett htpc under våren. Tänkte köpa proj i dagarna men de känns ju surt att bara använda en dvd utan uppskalning eller hdmi (inte ens progressiv på komponent) till projjen i väntan på htpcet. De blir väl helt enkelt att slå till på pioneers prisvärda dvd så länge..vad den nu heter 969....696...iaf..=)

<{POST_SNAPBACK}>

1: Skaffar en Algolith Flea
2: Skaffar en HDMI-switch
3: Skaffar en reciever med inbyggd HDMI-switch
4: Kör på DVD-spelarens HDMI till HTPC:n är klar, sen ser du vilken ger bäst bild och kränger den sämre. Typ. :(

Postad 13 mars 2007 - 23:57

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
För övrigt blir min 8720 kalibrerad nästa vecka. Postad bild

Postad 14 mars 2007 - 09:03

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Karl 12....sista alternativet plockar nog hem de..hehe.. Fast igår va jag nere och kolla på monstret hos The Rock i lund. Där fick jag fkatiskt förslaget att koppla dvdn med komponent och htpcn med dvi->hdmi......tydligen hade deras åsikter angående detta svängt den senaste månaden pga av lite trixigheter med dator->proj... Så nu vet jag. Nu ska jag bar akolla vad alt. 1 är för något.

Postad 14 mars 2007 - 11:42

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kul! :(

Hade varit kul att se lite före - efter bilder. Inte för att det går att se något exakt skillnad när du plåtar av en duken och sen visar på en dator men likväl hade det varit kul att se hur mycket färger m.m. ändras.

Jag väntar till min nästa proj innan kalibrering eller kanske inte.... är bra sugen. Vad är det du får kalibrerat? dvd? hd-dvd? blue-ray spelare?

/micke

Postad 14 mars 2007 - 14:39

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kul! :(

Hade varit kul att se lite före - efter bilder. Inte för att det går att se något exakt skillnad när du plåtar av en duken och sen visar på en dator men likväl hade det varit kul att se hur mycket färger m.m. ändras.

Jag väntar till min nästa proj innan kalibrering eller kanske inte.... är bra sugen. Vad är det du får kalibrerat? dvd? hd-dvd? blue-ray spelare?

/micke

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte det kommer att gå så bra att fånga med screenshots, men kanske kan jag få lite grafer på före och efter - så man kan se hur fel ute jag varit. :D

Vi lär kalibrera mot min Marantz DV-7600. När jag någon gång kör mot Boxern brukar jag köra med ljust rum, Benq i Family room-läge och mig själv i okinkighetsläge. :D

Postad 15 mars 2007 - 15:41

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
ja, lite grafer är ju roligare än inget... även om det är lite svårt att se hur bilden i realiteten påverkas av att grafen ser bättre ut. Men det ska bli kul att höra hur det går och vad du tycker efter kalibreringen!

Postad 15 mars 2007 - 23:09

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
Nu är de slut sägs det. Kanske finns något enstaka ex i någon butik men annars är det final - till förmån för W9000.

Postad 16 mars 2007 - 07:01

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Ojoj de där stämmer inte kan jag säga... Ska själv iväg till thailand 1 månad och fick i princip en liten garanti på att de finns kvar när jag kommer hem.

Postad 16 mars 2007 - 07:01

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Ojoj de där stämmer inte kan jag säga... Ska själv iväg till thailand 1 månad och fick i princip en liten garanti på att de finns kvar när jag kommer hem.

Postad 16 mars 2007 - 09:29

Unregistered3992e2e8
  • Unregistered3992e2e8
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Jag tror mer på Karl...
Har också hört att sista sändningen kom i dagarna...

Postad 16 mars 2007 - 12:31

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1 281 inlägg
  • 0
Sista sändningen är på ingång och slutsåld. Dvs vissa butiker kanske har några ex kvar som kommer snart... :lol:

Postad 21 mars 2007 - 00:31

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
Nu är den kalibrerad! Det blev förvånande stor skillnad till det bättre!! :P
Jag skrev några rader om det här!

Postad 30 mars 2007 - 09:04

gladjonas
  • gladjonas
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
En kort fråga som jag hoppas jag kan få tag på, är det någon som vet något ställe i stockholm där de fortfarande har en 8720 kvar för demo?

Postad 02 april 2007 - 22:13

Unregistered1d722762
  • Unregistered1d722762
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Nu har jag då äntligen uppgraderat med en nya dvd-spelare, nämligen en Marantz dv4001. Klart bättre bild, men har ändå vissa problem, vet inte om någon annan har upplevt samma sak eller inte, men här är mina iaktagelser:

Jag upplever det svårt att få in mer information eller detaljer i lågdagrar, alltså att jag tycker att bilden är aningen för mörk i mörka områden - har försökt att öka kontrasten, men lyckas ändå inte få upp antalet detaljer. En iaktagelse i sammanhanget är att när jag försökta att göra en grov kalibrering med DVE och där försökte ställa in just kontrasten så kunde jag inte se den tredje och yttersta svarta rektangeln, vilket man skall kunna se. Rösten i DVE menade att man skulle det i alla fall...
Är det någon som har nån kommentar eller lösning?

En annan sak jag har märkt är att spelaren verkar ha en tendens till att i vissa scener måla upp delar av bilden med ganska få färger så att man får rätt så tydliga färgzoner, detta är speciellt märkbart vid scener med dimma eller rök, t.ex Batman returns... För det kan väl inte vara projektorn? Jag skickar ju ut bilden i 720p och sedan pixel-to-pixel...

I vilket fall som helst så är filmupplevelsen betydligt bättre och jag kan äntligen börja glo på film igen.
(Har bara lite svårt att bestämma mig, antingen se regnbågar(whisper mode - 4x) eller störa mig på fläktljud (inte whisper mode men 5x) . Förhoppningsvis blir jag okänslig för RBE i längden)

Postad 03 april 2007 - 08:48

Futhark
  • Futhark
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har införskaffat denna trevliga projektor men än så länge bara satt upp den för test körning ("biorummet" är inte färdigt än)

I scener med mycket rörelse t.ex. startscenerna i Gladiator samt slagen i Braveheart upplever jag det som om bilden "laggar"/hackar sig fram.

Jag kör den idag mot min H/K DVD 21 via komponent utgången progressivt samt fabriksinställningar på projektorn.

Kan det vara så att projektorn laggar i uppskalningen och jag bör skaffa mig en nyare DVD spelare med uppskalning/HDMI eller är det någon annan inställning som bör trixas o fixas med?

Postad 03 april 2007 - 09:36

Unregistered3992e2e8
  • Unregistered3992e2e8
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

I scener med mycket rörelse t.ex. startscenerna i Gladiator samt slagen i Braveheart upplever jag det som om bilden "laggar"/hackar sig fram.

De scener du beskriver hackar väldigt tydligt, oavsett bildvisare. Samma sak med de flesta action-scener i "Saving private ryan". Det är regisörens "trick" att få det att se mer fartfyllt och verkligt ut som du ser.
Även slagen på arenan i gladiator ser ut att hacka fram.

Jag har inte sett dessa scener på 8720, men jag har upplevt precis de här "symptomen" på plasma-TV´s och andra projektorer med dessa filmer.

Prova att ställa över projektorn i bildläget "Real" och se om hackningarna försvinner...då används nämligen inte projektorns bildbehandling.

Postad 03 april 2007 - 11:52

Unregistered47481920
  • Unregistered47481920
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Sett projektroen til 4x hastighet på färghjulet, da får projektoren mere kraft til bildebehandlingen och du vil undvika "laggingen", til en viss grad i alla fall. Good luck.

Redigerat av kompo, 03 april 2007 - 11:54.

Postad 03 april 2007 - 14:39

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

• 921 inlägg
  • 0
Tycker det låter mer som att inställningen för PAL/NTSC material är felinställd på dvd spelaren.
Jag hade liknande problem på min HK DVD-22 med ntsc filmer innan jag var innan o fipplade.
Dock har väl NTSC material en tendens att hacka lite mera pga av sina 24 bilder per sec?

Kanske kan vara värt o kolla

// Cineoholic

Redigerat av Unregistered6675e297, 03 april 2007 - 14:40.

Postad 03 april 2007 - 14:51

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0

En annan sak jag har märkt är att spelaren verkar ha en tendens till att i vissa scener måla upp delar av bilden med ganska få färger så att man får rätt så tydliga färgzoner, detta är speciellt märkbart vid scener med dimma eller rök, t.ex Batman returns...  För det kan väl inte vara projektorn? Jag skickar ju ut bilden i 720p och sedan pixel-to-pixel...

<{POST_SNAPBACK}>

Ändra "CW delay" i service menyn så kommer detta säkert att bli bättre.

Menu
Up-Down
Up-Down
Up-Down
Menu

mvh
micke

Postad 03 april 2007 - 17:46

Unregistered1d722762
  • Unregistered1d722762
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Det låter ju intressant, men jag trodde att i princip all processing sköts av dvd-spelaren när man kör 720p och real..?

Postad 04 april 2007 - 08:58

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0

Jag upplever det svårt att få in mer information eller detaljer i lågdagrar, alltså att jag tycker att bilden är aningen för mörk i mörka områden - har försökt att öka kontrasten, men lyckas ändå inte få upp antalet detaljer. En iaktagelse i sammanhanget är att när jag försökta att göra en grov kalibrering med DVE och där försökte ställa in just kontrasten så kunde jag inte se den tredje och yttersta svarta rektangeln, vilket man skall kunna se. Rösten i DVE menade att man skulle det i alla fall...
Är det någon som har nån kommentar eller lösning?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju som alltid lite svårt när man inte kan se det själv men att öka kontrasten för att få fler detaljer känns som fel väg att gå - snarare tvärt om.

Skalningen görs av din spelare eftersom du skickar 720p men projen har naturligtvis väldigt mycket med bildbehandlingen att göra. Jag ändrade CW delay på min brors spelare och det gjorde en otroligt skillnad. Glöm inte att kolla overscan och sätt den till 100% om den inte redan är satt till det.

/micke

Postad 04 april 2007 - 23:35

Unregistered1d722762
  • Unregistered1d722762
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
JA! Där satt den! Äntligen sitter bilden som den skall vara! :o
Kanske inte riktigt lika bra som i när den demades i affären, men nästan... Inte riktigt samma kringutrustning hemma direkt, men nu tillräckligt bra.

Att det kan göra sån skillnad att pilla lite med CW delay (Ändrade från 55 till 57) :D

Banding är i princip väck, men samtidigt blev allt annat också 100 gånger bättre, flytet i bilden, upplevd uppskalning, allt betydligt bättre. Märkligt...

En slutsats man kan dra av detta är att det i princip inte går att låna hem en dvd-spelare och tro att man skall kunna jämföra - jag menar, det kan ju vara så att den nya dvd-spelaren kräver att man pillar på cw delay för att kunna prestera sitt bästa, och hur många gör det?

Mitt enda kvarvarande problem (om jag har rätt alltså) skulle då vara i mörka områden som jag har nämnt. Börjar väl bli mer och mer övertygad om att en kalibrering får göras så småningom, som det är nu så gissar man ju mest...

Men, nu känns det mest som småsaker, är jättenöjd med bilden! :D

Tack för hjälpen "nybörjar micke"!

Postad 05 april 2007 - 15:44

Magnolia
  • Magnolia
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tjena

Har nu fått hem nin benq8720!
Har dock en liten fråga angående installationen?
Monterade lite dumdristigt tidigare en hylla bakom soffan ungefär i överkant mot duken.
Lite dumdristigt kanske eftersom det inte verkar varar förenligt med denna projje eller?
Läste installationsmanuallen men blev lite osäker om detta går eller ej?

Alltså att projecera bilden med projektorn när denna står rättvänd bara något över dukens överkant!
Skulle uppskatta ett svar så jag vet lite hur jag ska tackla läget!

Postad 05 april 2007 - 22:50

Unregistered3992e2e8
  • Unregistered3992e2e8
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Inga problem, lensshift kan justeras lika mycket uppåt som nedåt.

Postad 10 april 2007 - 10:42

corv1
  • corv1
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en 8720.

Vad händer om jag kör med min Playstation3, med 1080p mot en 8720?
Fixar den att skala ner till 720P?
Jag hittar inget i Playstation menyn om att "bara" skicka max 720p.

Eller fixas detta automatiskt med handskakningarna via HDMI?

/ Micke

Redigerat av corv1, 10 april 2007 - 10:57.

Postad 10 april 2007 - 11:14

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

/ Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Om du skickar 1080i kommer det att funka.
Det skalas prydligt ner.

8720 kan inte hantera 1080P. (Än?)

Postad 10 april 2007 - 12:09

luver
  • luver
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
E bra eller??

Postad 10 april 2007 - 13:35

corv1
  • corv1
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Okej, tack för hjälpen.

/ Micke

Postad 10 april 2007 - 19:11

Unregistered659
  • Unregistered659
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

/ Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Om du skickar 1080i kommer det att funka.
Det skalas prydligt ner.

8720 kan inte hantera 1080P. (Än?)

<{POST_SNAPBACK}>

Prydligt är nog fel ord. Värdelöst är bättre ;) Min Superman Returns på Blu-Ray såg om möjligt ännu sämre ut än den på dvd. Får väl hoppas på att Sony kan komma med en mjukvaruuppgradering som fixar 720p uppspelning vid film. 8720:n gör inte om 1080i till 720p sådär vidare bra.

Postad 12 april 2007 - 20:14

Magnolia
  • Magnolia
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hallå
Försökte koppla in min dvd mot benq´en med mindre lyckat resultat!
kopplar via componentvideo, och när jag väljer det via fjärren så letar den
en stund sedan står det "unsuperted"??
Har dubbelkollat att jag satt kontaktrna rätt så det är ej det!
Någon som har vart med om det liknande?

Postad 13 april 2007 - 00:11

Abraham
  • Abraham
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
>Magnolia

Jag har varit med om samma sak. Det fungerade först, men sedan mitt i en film blev det precis så som du beskrev. Jag testade med andra dvd-spelare, men med samma resultat. Det visade sig att det var fel på projjen. Mitt råd är du tar kontakt med BenQ och får dem att byta den. De kommer att leverera den till dörren, sedan tar dem den trasiga tillbaks. Lycka till!!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.