En till dum fråga... Har du kopplat på FireWire? Jag har själv kortet, men väntar på resterande delar innan jag kan testa mitt. Man måste dock koppla in firewire så vitt jag har förstått.Självklart har jag kopplat in strömförsöjningen. Har följt instruktionerna till punkt och pricka men icke. Så det blir väl reklamera kortet på måndag. Om ingen här har något tips på vad jag kan göra?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 02 mars 2008 - 18:01
Postad 02 mars 2008 - 18:13
Postad 20 mars 2008 - 19:36
Jag har köpt ett FireDTV + CA-module, ett boxer-abb med standardpaketet och en bordsantenn. Jag har installerat senaste FW till firedtv hw samt senaste drivrutiner och försöker få igång Vista Media Center - har installerat de drivrutiner som gäller för MCE i firedtv-installationen och sökt kanaler via Vista Media Center, har ställt in Sverige, angett postnummer osv. Gått in på kanallistan och "lagt till" de kanaler som inte blev ikryssade automatiskt men jag saknar fortfarande TV3 och TV5. Har inte kollat så noga men jag tror jag får in mtv, the voice osv i listan också men de blir ingen bild på dem (till skillnad mot 3 & 5 som inte ens finns i listan).
Har haft 35% , 65% och 98% mottagning enligt firedtvs testtool och låg bsr eller vad det nu hette (200-400).
Tröttnade och avinstallerade MCE-drivisarna, startade om och installerade de andra BDA (?) för att få igång de andra tv-programen som inte funkar med MCE-drivisarna men hittar samma kanaler i FireDTV Viewer dock förstår jag inte hur MyTheatre fungerar och lyckas inte få in någon kanal där när jag tar "Antenna Settings & Scan".
Vad gör jag fel och varför får jag inte in kanalerna?!
Har ingen vanlig tv, bara projektor, så jag kan inte testa om den vanliga boxen som man fick med funkar med Tv3 och Tv5 :|
Tack,
Postad 20 mars 2008 - 21:12
Ok, Im going nuts on this shit!
Jag har köpt ett FireDTV + CA-module, ett boxer-abb med standardpaketet och en bordsantenn. Jag har installerat senaste FW till firedtv hw samt senaste drivrutiner och försöker få igång Vista Media Center - har installerat de drivrutiner som gäller för MCE i firedtv-installationen och sökt kanaler via Vista Media Center, har ställt in Sverige, angett postnummer osv. Gått in på kanallistan och "lagt till" de kanaler som inte blev ikryssade automatiskt men jag saknar fortfarande TV3 och TV5. Har inte kollat så noga men jag tror jag får in mtv, the voice osv i listan också men de blir ingen bild på dem (till skillnad mot 3 & 5 som inte ens finns i listan).
Har haft 35% , 65% och 98% mottagning enligt firedtvs testtool och låg bsr eller vad det nu hette (200-400).
Tröttnade och avinstallerade MCE-drivisarna, startade om och installerade de andra BDA (?) för att få igång de andra tv-programen som inte funkar med MCE-drivisarna men hittar samma kanaler i FireDTV Viewer dock förstår jag inte hur MyTheatre fungerar och lyckas inte få in någon kanal där när jag tar "Antenna Settings & Scan".
Har ingen vanlig tv, bara projektor, så jag kan inte testa om den vanliga boxen som man fick med funkar med Tv3 och Tv5 :|
Tack,
Låter som du borde kolla din bordsantenn/antennkabel/placering av antennen.
Postad 21 mars 2008 - 03:08
Ok, Im going nuts on this shit!
Tack,
Låter som du borde kolla din bordsantenn/antennkabel/placering av antennen.
Helt plötsligt så började alla kanaler fungera efter att jag suttit och stirrat på skärmen några minuter

Lite tråkigt att HD-kanalerna inte fungerar dock, de är väl för att VMC inte stödjer HD x264 sändningar eller hur?
Postad 21 mars 2008 - 09:03
Lite tråkigt att HD-kanalerna inte fungerar dock, de är väl för att VMC inte stödjer HD x264 sändningar eller hur?
Helt korrekt uppfattat. De fungerar i andra mjukvaror (DVBViewer, FireDTV Viewer etc.)
Postad 21 mars 2008 - 13:01
Om någon fått igång svensk EPG som fungerar med boxerpaketet så kan ni väl PM:a mig. Jag har sökt men hittar bara lösningar från 2007-01 osv. Vilket är det bästa nu?
Postad 21 mars 2008 - 15:32
Finns flera varianter, jag föredrar lösningar som hämtar från tv.swedb.se som t.ex. den här. Själv kör jag en något äldre uppsättning med xmlTVswe som fungerar klockrent för mig. En annan populär variant är att hämta från Dagens TV, ett exempel hittar du här. Slutligen är TVgrabber på väg i en ny version som verkar lovande.Om någon fått igång svensk EPG som fungerar med boxerpaketet så kan ni väl PM:a mig. Jag har sökt men hittar bara lösningar från 2007-01 osv. Vilket är det bästa nu?
Postad 21 mars 2008 - 22:55

Man måste verkligen har stort tålamod när man kör HTPC....
Postad 22 mars 2008 - 10:07
Jag har ett fireDTV kort i en av mina datorer vilket funkar kanon bra, köpte sedan ett till för att installera i en av mina andra datorer och i en av dom så får jag bild men det hackar, när jag provar i den dator som är tänkt att kortet ska sitta i så får jag ingen bild. Jag har provat att ominstallera hela datorn men fortfarande ingen bild
På den datorn så kör jag XP home edition och FireDTV Viewer.
Man måste verkligen har stort tålamod när man kör HTPC....
Vad använder du för mpeg2-dekoder?
Postad 24 mars 2008 - 03:10
Finns flera varianter, jag föredrar lösningar som hämtar från tv.swedb.se som t.ex. den här. Själv kör jag en något äldre uppsättning med xmlTVswe som fungerar klockrent för mig. En annan populär variant är att hämta från Dagens TV, ett exempel hittar du här. Slutligen är TVgrabber på väg i en ny version som verkar lovande.Om någon fått igång svensk EPG som fungerar med boxerpaketet så kan ni väl PM:a mig. Jag har sökt men hittar bara lösningar från 2007-01 osv. Vilket är det bästa nu?
Tack för svaren!
Postad 26 mars 2008 - 11:27
1) Ställer CD's pairing till trassel för mig eller är det bara deras boxar som bryr sig om pairingen till skillnad från Comhems implementation av Conax pairingen
2) Fixar Vista MCE att visa alla kanaler (både SD och HD) eller måste jag troggla med ett tredjepartsprogram?
Postad 26 mars 2008 - 17:24
Har läst igenom tråden men blir inte så mycket klokare. Vill ha in CD med dess HDTV-paket i min HTPC och tänkte handla en FloppyDTV-S2.
1) Ställer CD's pairing till trassel för mig eller är det bara deras boxar som bryr sig om pairingen till skillnad från Comhems implementation av Conax pairingen
2) Fixar Vista MCE att visa alla kanaler (både SD och HD) eller måste jag troggla med ett tredjepartsprogram?
Kan svara på 2:an i alla fall =)
2. Vista MCE stödjer inte H.264 så det blir tyvärr tredjepartsprogram för HD-biten (som t.ex DVBviewer).
Redigerat av Unregistered7fb84d09, 26 mars 2008 - 17:26.
Postad 14 april 2008 - 21:21
Jag har ett fireDTV kort i en av mina datorer vilket funkar kanon bra, köpte sedan ett till för att installera i en av mina andra datorer och i en av dom så får jag bild men det hackar, när jag provar i den dator som är tänkt att kortet ska sitta i så får jag ingen bild. Jag har provat att ominstallera hela datorn men fortfarande ingen bild På den datorn så kör jag XP home edition och FireDTV Viewer.
Vad använder du för mpeg2-dekoder?
Jag har provat lite olika alternativ när det gäller dekodrar utan framgång, jag bifogar lite bilder och testresultat nedan. Det som ska tilläggas är att kanalbyten känns väldigt sega jämfört med den andra datorn jag har där ett annat fireDTV kort sitter. Den datorn som jag har problem med är en pentium M 2.0 Ghz med 1GB ram.
Så här ser det ut, vilket visar att den hittar programmet men det blir ingen bild....
https://www.minhembi...c_id=225289.jpg
https://www.minhembi...c_id=225290.jpg
https://www.minhembi...c_id=225292.jpg
-------------------------------------------------------------------------------
Digital Everywhere Support Report: (1. 0. 8. 0)
Generated on (Y/M/d): 2008.04.14
FireDTV / FloppyDTV devices:
devices found: 1
Status for device 1
Model : FloppyDTV C/CI
GUID : 0x00128726020014B1
HW Ver.: 01.26.02
FW Ver.: 2.3.0 Build 44650
Driver : 4.8.0
Frontend Status:
Frequency.: 386000 kHz, Sig.Str.: 100%, BER: 0
Locked : YES
CAM Module: Conax Conditional Access
Windows System Information:
OS Path: C:\WINDOWS
OS Version:
Microsoft Windows XP, Service Pack 2 (Build: 2600)
OHCI Controller:
Manufacturer: Tillverkare av IEEE 1394 OHCI-kompatibel värdstyrenhet
Description: OHCI-kompatibel IEEE 1394-värdstyrenhet
Windows Hotfixes:
Windows XP Hotfix - KB896626 - installed
Windows XP Hotfix - KB885222 - installed
FireDTV Tools:
Remote Control
Path: C:\Program\FireDTV\Tools\RemoteControl.exe
Product Ver: 1.9.0.0
File Ver: 1.9.0.0
Redigerat av Prism, 14 april 2008 - 21:23.
Postad 16 april 2008 - 19:41

Det ska även nämnas att jag har provat att byta mellan mina två programkorten och det gör ingen skillnad alls.
Det kan vara intressant att få vet vilka codecs ni kör med om det är så att jag har fel codecs.
Redigerat av Prism, 16 april 2008 - 19:44.
Postad 16 april 2008 - 21:33
Postad 21 april 2008 - 22:56
Hallo Henrik,
work in progress...
You find updated info on our Forum...
http://forum.digital-everywhere.com/
bye
marco
digital everywhere Support Team
http://www.digital-everywhere.com
Jag är så extremt glad att jag avbeställde mitt twinhan kort..............tror mycket mer på denna produkt. Undrar hur lång "progress" vi snackar om dock?????
Postad 22 april 2008 - 12:15
http://www.ekhosat.se/
Jag har en HTPC och jag har mer och mer börjat fundera på att låta den ta hand om TV-biten också, inte minst för att jag snart antagligen köper en ny plasma utan digitalmottagare. Min fråga lyder: Funkar FloppyDTV med Ekhosat? Jag förstår om inte många kan ge ett rakt svar, men kan man säga att något särskilt skulle tala emot det? På Ekhosats hemsida finns info om vilka boxar de själva godkänner, nämligen:
Digiality C-2001 CX
Triax CR 310
Triax CR 317
Säger det något om vad man kan förvänta sig när det gäller FloppyDTV?
Och en sista fråga: Kräver FloppyDTV att man använder ett kort av något slag, eller är det bara att plugga in och köra som det är förutsatt att man i normala fall inte behöver använda något kort?
Redigerat av Unregistered735fb370, 22 april 2008 - 18:26.
Postad 22 april 2008 - 13:48
Funkar FloppyDTV med Ekhosat?
Bara de följer standarden DVB-C som är kabelTV så ska det ju funka bra.
Och kortet fungerar med eller utan kort, har du inget kort så får du så klart bara in de okodade kanalerna
Postad 22 april 2008 - 14:23
Postad 23 april 2008 - 08:01
Nu har jag bara erfarenhet av DVB-T, men de frekvenslistor som finns i MP för respektive sändare begränsar ju egentligen bara sökningen av hela frekvensomfånget till de frekvenser där sändningarna finns. Så om du nu inte skulle få tag i de aktuella siffrorna från Ekhosat skulle du ju bara kunna göra en sökning på alla frekvenser, åka på semester och sedan antagligen ha hela kanalutbudet när du kommer tillbaka.Okej, det låter ju bra. Det känns bara som att man har läst mycket om folk som har svårt att få in kanalerna i Mediaportal och bara har lyckats med hjälp av egenhändigt gjorda "listor" av något slag, etc etc. Känns det här igen? Måste jag ha någon speciell information från Ekhosat för att få in kanalerna i deras fria utbud, eller ska Mediaportal kunna söka upp allting själv?
För övrigt är FireDTV nu kompatibel med Mac OS X och ElGatos EyeTV-mjukvara. Veckans bästa nyhet!
Postad 23 april 2008 - 09:29
EDIT: Är det bara informationen som finns under kabelTV/Kanalplan i följande länk som jag behöver för att kunna begränsa sökområdet i MP?
http://www.ekhosat.se/
Där står ju i alla fall frekvenser, är det något mer jag behöver veta?
Redigerat av Unregistered735fb370, 24 april 2008 - 19:45.
Postad 12 maj 2008 - 05:39
Har jag förstått detta rätt? Jag har ett nätverk med flera datorer. Köper jag floppyDTV till alla datorer behöver jag ansluta koax till alla kort eller kan de kommunicera med varandra och se på samma kanal? Om det är så att jag drar koax till tre st floppy DTV i tre PC, kan de dela på ett kort? Vad är storleken i höjd när det sitter i PCI-plats?
Postad 14 maj 2008 - 20:17
Nästa fråga är om ingen känner till någon mer lösning än digital everywheres eftersom den känns väldigt dyr.
Tack på förhand!

Postad 14 maj 2008 - 22:13
Inga som helst tips om alterantiv dock, tycker att jag betalat premium och fått en produkt som är premium. Finner på intet sätt FloppyDTV/FireDTV som en dyr lösning då ekvationen pris <-> prestanda går mycket väl ihop i detta fall. Om man sen tycker att det handlar om mycket pengar är det en annan femma. Har fyra FloppyDTV's på mitt samvete hitintills och fler blir det - garanterat! DE och dess importör tystpc ska ha all cred för att de tillverkar och importerar så välfungerande produkter.
Postad 26 maj 2008 - 17:43
Jag har just installerat ett FloppyDTV CI för DVB-T i min HTPC och det fungerar kanonbra med ett undantag: Jag får inte ut Dolby Digital-bitströmmen på HDMI-porten på mitt Asus P5E-VM HDMI-moderkort (Intel G35-chipset) utan bara 2-kanals PCM.
Jag har fixat Intel-drivrutinerna till HDMI-porten (15.9 med HDMI-drivarna från 15.8.2) och jag får ut DD och DTS när jag testar i Windows ljudkontrollpanel, och även från DD/DTS-spår vid DVD-uppspelning i Media Center, men alltså inte från FloppyDTV.
Hur skall man ställa in för att lösa detta? Måste jag ha AC3filter?
Postad 26 maj 2008 - 17:52
Jag har just installerat ett FloppyDTV CI för DVB-T i min HTPC
Du är väldigt snälll om du kan ´hjälpa mig att mäta från moderkortet så jag får höjden.
Har en Lian Li 35 chassi och hittar ej måttet så jag kan beställa ett för DVB-S.
Postad 26 maj 2008 - 20:42
OK, skall mäta i morgon när jag fått kort nr 2Du är väldigt snälll om du kan ´hjälpa mig att mäta från moderkortet så jag får höjden.
Har en Lian Li 35 chassi och hittar ej måttet så jag kan beställa ett för DVB-S.
Postad 26 maj 2008 - 21:37

Postad 27 maj 2008 - 11:13
Om jag har två FloppyDTV i HTPC:n men bara programkort i den ena, kommer det att fungera på samma sätt då, eller måste jag ha 2 programkort - dvs ingen avkryptering vid avspelning utan bara vid inspelningstillfället?
Postad 27 maj 2008 - 11:47
Postad 27 maj 2008 - 22:46
Från moderkortets yta till översta kanten på kortet = 120 mm. Sedan räkna med ytterligare 15mm i övre bakkanten för ingående antennanslutning, ytterligare 20 mm för bygling mellan kort 1 och 2 (om du har 2)Du är väldigt snälll om du kan ´hjälpa mig att mäta från moderkortet så jag får höjden.
/P-O
OK, då blir det till att beställa ett tvillingkort från Boxer med CA-modul...Behövs endast vid inspelning. Filen kan du sedan använda på vilken dator som helst. Den är bara lagrad som vanlig mpeg2-ström.
Postad 28 maj 2008 - 16:44
Kanske en väldigt dum fråga, men har aldrig haft att göra med digitaltv/boxar/allt det där tidigare. Hursomhelst, föräldrarna får in comhems digital kabeltv i vardagsrummet, går det att köpa ett FloppyDTVkort och stoppa in det i min dator, eller måste ett till abbonemang köpas? Helt lost hehe
edit: lade till comhem någonstans där i smeten.
Redigerat av thedudzor, 28 maj 2008 - 16:54.
Postad 28 maj 2008 - 20:11
Postad 29 maj 2008 - 12:29
Du kan skaffa ett syskonabonnemang för 99:-/månad. Då får du samma kanaler i datorn som i vardagsrummet.
Tror inte att det gäller filmkanaler och eventuella tilläggskanaler, dock?
Postad 29 maj 2008 - 23:11
Har gått in och manuelt bockat av alla kanaler och sen bockat i bara svt 1,2, tv 4 och tv6. Jag har inget abonnemang hos comhem utan trodde att man iaf fick in de kanaler gratis, har jag fel?
Är det något annat fel eller inställning som jag har glömt? Är signalen för svag? Tycker det ärkonstigt med tanke på att min syster bor i grannhuset och har typ 15 meter kabel till sin vanliga tv utan minsta problem.
Väljer jag "Now Playing" så står det bara No TV signal, men det är ju konstigt om den inte får någon signal men kan ändå hita radiostationer?
Såhär ser min support tool ut, verkar ju onekligen inte som jag har signalbrist?
Digital Everywhere Support Report: (1. 0. 8. 0)
Generated on (Y/M/d): 2008.05.30
FireDTV / FloppyDTV devices:
devices found: 1
Status for device 1
Model : FloppyDTV C/CI
GUID : 0x001287260200192F
HW Ver.: 01.26.02
FW Ver.: 2.2.10 Build 43110
Driver : 4.8.0 M
Frontend Status:
Frequency.: 362000 kHz, Sig.Str.: 100%, BER: 10
Locked : YES
No CAM Module inserted
Windows System Information:
OS Path: C:\Windows
OS Version:
Microsoft Windows Vista, Service Pack 1 (Build: 6001)
OHCI Controller:
Manufacturer: VIA
Description: VIA OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller
MCE Plugin:
Plugin Version 2.0.0.0
Service started!
FireDTV Transponder List:
Transponder List found:
Cable
FireDTV Tools:
No running FireDTV tools found
Redigerat av Unregisterededfb6b6e, 29 maj 2008 - 23:38.
Postad 30 maj 2008 - 01:29
Redigerat av bece, 30 maj 2008 - 01:30.
Postad 30 maj 2008 - 09:43
Kanalsökning i FireDTV Viwer ger mig alla kanaler och lite dubletter etc, dubbelklickar jag t ex på TV4 så är bilden bara svart, inget ljud eller någonting. Fortfarande 100% signal strength
Redigerat av Unregisterededfb6b6e, 30 maj 2008 - 10:38.
Postad 30 maj 2008 - 11:15
Postad 30 maj 2008 - 12:50
Analog-TV får du gratis via antennuttaget men för att kunna se gratiskanalerna i det digitala utbudet tror jag att du måste ha en CA-modul och ett kort eftersom allt är krypterat. Att du sedan slipper betala för kanalerna är en annan sak.Behöver jag en cam och kort för att i över huvudtaget titta på SVT1, 2, 4 eller 6? Isåfall ligger ju problemet där, är ju dumt isåfall då man får in de gratis med vanlig tv
Så är det med Boxer och Canal Digital, och som sagt troligen även Comhem.
Postad 30 maj 2008 - 13:02
Analog-TV får du gratis via antennuttaget men för att kunna se gratiskanalerna i det digitala utbudet tror jag att du måste ha en CA-modul och ett kort eftersom allt är krypterat. Att du sedan slipper betala för kanalerna är en annan sak.
Så är det med Boxer och Canal Digital, och som sagt troligen även Comhem.
Va? Boxer har det definitivt inte. De flesta har ju boxar utan kortplats, och då kan de inte vara krypterade.
Postad 30 maj 2008 - 13:39
För Boxer/Teracom behöver du inte något kort för att se gratiskanalerna.
Postad 30 maj 2008 - 15:10
Postad 01 juni 2008 - 13:52
Helt rätt, jag blandade ihop koncepten där.Va? Boxer har det definitivt inte. De flesta har ju boxar utan kortplats, och då kan de inte vara krypterade.

Postad 01 juni 2008 - 22:54
Vänta nu.... Får du in comhem-kanaler i en htpc? Hindras du inte av comhems pairing?Var och köpte en CA Modul idag + small paket från comhem, nu fungerar det som det ska. Tack
Postad 01 juni 2008 - 22:58
Postad 03 juni 2008 - 10:28
Krascherna inträffar med 100% förutsägbarhet och bara när LiveTV är aktiverat då datorn försätts i viloläge. Om Media Center har någon annan funktion aktiverad är det inga problem. Alltså drar jag slutsatsen att det är mina FloppyDTV som är boven.
Någon annan som sett det här problemet? Mitt system är väldigt rent, jag använder Microsofts egna MPEG1/2-codecs och har för övrigt bara ffdshow, Power DVD och Arcsoft TMT installerade.
Postad 05 juni 2008 - 18:39
Jag misstänker hårdvaruproblem. Kör man tex Transedit får den spel på den frekvensen och även 12015.
Postad 06 juni 2008 - 16:01
Postad 07 juni 2008 - 21:10
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar