Blu-ray eller HD DVD?
7496 svar till detta ämne
Postad 22 augusti 2006 - 08:20
AriaGiovanni
-
AriaGiovanni
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Appropå "högmod": "HD DVD is the only next-generation format approved by the DVD Forum, which functions as the official international DVD standard development body for all technologies bearing the authorized DVD and HD DVD logos." Länk
<{POST_SNAPBACK}>
Fast det är ju sant! Precis som DVD så betalar du inte så mycket för att se HD film när du köper en HD DVD spelare. Blu-ray är ett helt nytt tankesätt: det går ut på att tillverkarna av blu-ray spelarna ska tjäna massor av mer stålar än vad de gjorde med DVD. Och hur kommer de tjäna mer pengar? Genom att folk köper deras dyra blu-ray spelare så klart! DVD och HD DVD bygger på samma filosofi: att du som vill se film av högsta kvalitet ska göra det till bästa pris! Hos blu-ray har filosofin alltid varit att priset på spelarna kommer först, sedan kvalitén på filmerna
Postad 22 augusti 2006 - 08:46
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Vet inte om man ens ska orka kommentera detta... Suck...
Alla företag vill tjäna pengar. Ingen håller på med välgörenhet....
Postad 22 augusti 2006 - 12:43
AriaGiovanni
-
AriaGiovanni
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Vet inte om man ens ska orka kommentera detta... Suck... Alla företag vill tjäna pengar. Ingen håller på med välgörenhet....
<{POST_SNAPBACK}>
Om nu alla företag vill tjäna pengar, varför tjänar inte alla lika mycket pengar?
Postad 22 augusti 2006 - 14:12
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Vet inte om man ens ska orka kommentera detta... Suck... Alla företag vill tjäna pengar. Ingen håller på med välgörenhet....
<{POST_SNAPBACK}>
Om nu alla företag vill tjäna pengar, varför tjänar inte alla lika mycket pengar? 
<{POST_SNAPBACK}>
För att de inte har tillräckligt bra produkter + 1000 anledningar till...
Postad 22 augusti 2006 - 14:21
AriaGiovanni
-
AriaGiovanni
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
... eller så är det så enkelt att blu-ray kunderna sysslar med välgörenhet utan att de vet om det
Postad 22 augusti 2006 - 14:32
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
... eller så är det så enkelt att blu-ray kunderna sysslar med välgörenhet utan att de vet om det 
<{POST_SNAPBACK}>
Hur gick vi från ALLA företag till BD? Just nu gör de det. Eller jag kanske borde säga... IDAG JA!
Postad 22 augusti 2006 - 14:47
AriaGiovanni
-
AriaGiovanni
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Hur gick vi från ALLA företag till BD?
Just nu gör de det. Eller jag kanske borde säga... IDAG JA!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag började tala om att blu-ray har inskrivet i "specen" att tjäna mer pengar än HD DVD utan att erbjuda mer till kunderna  . Sedan kom random111 med handviftande om att alla företag vill tjäna pengar... tyckte det var dags att gå tillbaka till ämnet... ... hur ska blu-ray få bättre bild än HD DVD även med AVC om de nu använder okomprimerat ljud. Okomprimerat ljud stjäl mer plats, alltså är det HD DVD med sitt komprimerade lossless ljud som har mer plats över till bättre video
Postad 22 augusti 2006 - 14:50
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Hur gick vi från ALLA företag till BD?
Just nu gör de det. Eller jag kanske borde säga... IDAG JA!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag började tala om att blu-ray har inskrivet i "specen" att tjäna mer pengar än HD DVD utan att erbjuda mer till kunderna . Sedan kom random111 med handviftande om att alla företag vill tjäna pengar...
tyckte det var dags att gå tillbaka till ämnet...
... hur ska blu-ray få bättre bild än HD DVD även med AVC om de nu använder okomprimerat ljud. Okomprimerat ljud stjäl mer plats, alltså är det HD DVD med sitt komprimerade lossless ljud som har mer plats över till bättre video 
<{POST_SNAPBACK}>
Komprimerade "lossless"... Jag älskar den meningen!...
Redigerat av thetias, 22 augusti 2006 - 14:51.
Postad 22 augusti 2006 - 15:15
AriaGiovanni
-
AriaGiovanni
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Då är vi två om den saken
Postad 22 augusti 2006 - 15:58
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
.zip, .rar?
Postad 22 augusti 2006 - 17:29
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> .zip, .rar? 
<{POST_SNAPBACK}> Låter inte "komprimerad lossless" lika upphetsande som att skjuta sig i foten?
Postad 22 augusti 2006 - 20:25
Grepen
-
Grepen
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Trots alla 511 inlägg i denna debatten så är det inte många som lagt fram några vettiga argument varför BlueRay inom kort INTE skulle bli lika bra (eller bättre än HD-DVD). Visst, det KAN bli problem med tekniken, och det KAN bli för dyrt = kasst business case. Sen varierar argumenten från huruvida mer lagringsutrymme egentligen är till för att Sony ska kunna sprida ondska runtom på planeten till att dom extrapolerar ljudinformationen för att ######s och på så vis fyller skivorna med dyr och meningslös dynga. Det enda bra argumentet för HD-DVDs framtida dominans verkar vara att dom släppt en schysst produkt först och av den anledningen får såpass mycket försprång och goodwill att Blueray tappar andan. Just HD-DVD goodwill verkar drypa genom detta forum... ...och bakom hörnet vässar Sony/Blueray sina förgörelsemaskiner som om dom, ve och fasa, skulle visa sig a) inte ta kål på utsatta i 3:e värden eller  faktiskt visa sig vara riktigt dugliga - kommer att göra denna tråd mer intressant (om den överlever denna ensidiga andningshjälp).
Argument blir inte heller vettigare bara för att författaren kan göra name-dropping på senaste hembio-penisförlängaren, och om man nu bortser från sandlådediskussionen - är det någon som har någon som helst trovärdig och åtminstone till synes balanserad information om vad som händer just nu, både på HD DVD och Blueray fronten (förutom Bluerays planer på ett ondskans världsherravälde då)?
Redigerat av Grepen, 22 augusti 2006 - 20:26.
Postad 22 augusti 2006 - 21:20
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Utan att att ha orkat läsa alla dessa 512 inlägg ... ( har läst 312  ) I datorvärlden fanns det en "liten" skara som högaktade Mac och det med rätta .. Det var Rollsen för Reklammakarna och Grafikerna .. Det var fint att ha Mac även för en annan liten skara .. De som ville vara inne ... Problemet för Mac, var att det var bara Apple som tillverkade/ar Mac .. ( I denna historian Toshiba ) Alla vet hur det gått för Mac. ... Pc'n var det vanliga folkets dator .. Det började i och för sig med en tillverkare IBM ( i denna historian Sony ) men snart så tillverkades det pc i varje gathörn .. Ni vet hur det gått för Pc .... Jag hoppas av hela mitt Hjärta att det inte går på detta vis för HD DVD ... MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 22 augusti 2006 - 21:21.
Postad 22 augusti 2006 - 23:52
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Trots alla 511 inlägg i denna debatten så är det inte många som lagt fram några vettiga argument varför BlueRay inom kort INTE skulle bli lika bra (eller bättre än HD-DVD). Visst, det KAN bli problem med tekniken, och det KAN bli för dyrt = kasst business case. Sen varierar argumenten från huruvida mer lagringsutrymme egentligen är till för att Sony ska kunna sprida ondska runtom på planeten till att dom extrapolerar ljudinformationen för att ######s och på så vis fyller skivorna med dyr och meningslös dynga. Det enda bra argumentet för HD-DVDs framtida dominans verkar vara att dom släppt en schysst produkt först och av den anledningen får såpass mycket försprång och goodwill att Blueray tappar andan. Just HD-DVD goodwill verkar drypa genom detta forum... ...och bakom hörnet vässar Sony/Blueray sina förgörelsemaskiner som om dom, ve och fasa, skulle visa sig a) inte ta kål på utsatta i 3:e värden eller faktiskt visa sig vara riktigt dugliga - kommer att göra denna tråd mer intressant (om den överlever denna ensidiga andningshjälp).
Argument blir inte heller vettigare bara för att författaren kan göra name-dropping på senaste hembio-penisförlängaren, och om man nu bortser från sandlådediskussionen - är det någon som har någon som helst trovärdig och åtminstone till synes balanserad information om vad som händer just nu, både på HD DVD och Blueray fronten (förutom Bluerays planer på ett ondskans världsherravälde då)?
<{POST_SNAPBACK}>
Den allra största anledningen till att HD-DVD anhängare är lite extra styva i korken just nu är att det var BlueRay anhängarna i åratal innan vi såg några produkter alls. Tack för gammal dynga ungefär. Folk har kort minne. I omröstningen här var det ungefär 85-15 till BluRay för några månader sen innan någon sett någonting. Nu leker BluRay lite stötta ungefär som om dom är ena stackare som blir mobbade. Rätt åt många. Föresten någon som noterat att de 6 miljoner PS3 konsoler som skulle säljas i år plötsligt har nedreviderats till 4 miljoner av Sony själva? Sorry var tvungen att köra lite mer mobbing. Själv har jag HD-DVD. Kommer att köpa BluRay när det blir tillräckligt bra och tycker under tiden att det är bra med två format som jagar varandra till tekniska framsteg.
Postad 23 augusti 2006 - 00:22
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Föresten någon som noterat att de 6 miljoner PS3 konsoler som skulle säljas i år plötsligt har nedreviderats till 4 miljoner av Sony själva? Sorry var tvungen att köra lite mer mobbing.
Det har aldrig varit tal om 6 miljoner PS3 i år. 2 miljoner till launch i november. Sen ytterligare 2 miljoner till slutet av året (31 dec) = 4 miljoner. Tillslut ytterligare 2 miljoner till slutet av sonys bokslut. (31/3). Sen om de lyckas med 4 miljoner innan kalenderårets slut återstår att se, men 6 miljoner innan bokslut torde de lyckas med.
Postad 23 augusti 2006 - 01:28
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
En sak som jag helt missat/glömt att kolla; hur är texten lagrad/presenterad på en HD-DVD/Blu-ray-film? Är det precis som på DVD grafik eller har de tagit sitt förnuft till fånga och fixat truetype-fonter som man kan anpassa själv?
Det är irriterande med gigantisk pixlig text på en projektorduk.
Postad 23 augusti 2006 - 01:44
Unregistered47746e95
-
Unregistered47746e95
-
Beroende
-
-
1 082 inlägg
En sak som jag helt missat/glömt att kolla; hur är texten lagrad/presenterad på en HD-DVD/Blu-ray-film? Är det precis som på DVD grafik eller har de tagit sitt förnuft till fånga och fixat truetype-fonter som man kan anpassa själv?
Det är irriterande med gigantisk pixlig text på en projektorduk. 
<{POST_SNAPBACK}>
Word!
Postad 23 augusti 2006 - 05:49
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Låter inte "komprimerad lossless" lika upphetsande som att skjuta sig i foten?
<{POST_SNAPBACK}>
jag tycker det låter som "äta kakan och behålla den".
Postad 23 augusti 2006 - 07:16
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> jag tycker det låter som "äta kakan och behålla den". 
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, jag tycker TrueHD och DTSHD osv är mer passande för kakmonstret om han vill "ha mer kaka!"
Postad 23 augusti 2006 - 07:36
hamstah
-
hamstah
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Jag la min röst på BD, mestadels för att jag tror det är framtiden. Dock så har ju Sony en förmåga att misslyckas med deras "egentillverkade" format. Men jag tror att denhär gången så lyckas dom.
Postad 23 augusti 2006 - 08:37
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, jag tycker TrueHD och DTSHD osv är mer passande för kakmonstret om han vill "ha mer kaka!"

<{POST_SNAPBACK}>
Om jag får komma in på en lite mer teknisk detalj... Vilken typ av kakburk behöver man? Duger min 2000-3000 kronors hemabiosystem, med illa placerade högtalare i ett rum med osymmetriskt placerade möbler för att kunna höra någon skillnad på Dolby Digital och Dolby TrueHD?
Postad 23 augusti 2006 - 11:18
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
http://www.n24.se/dy...id_13537505.aspDetta kan vara intressant läsning .... Lägger inga värderingar i det . MaVeRiC
Postad 23 augusti 2006 - 13:11
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}> Och jag tycker...näe vi ger oss där.
Postad 23 augusti 2006 - 15:23
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>
Och jag tycker...näe vi ger oss där. 
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, nu är det färdiglekt.
Postad 23 augusti 2006 - 15:28
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>
Och jag tycker...näe vi ger oss där. 
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, nu är det färdiglekt. 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker, oj vänta, damit, kom in för sent.
Postad 23 augusti 2006 - 15:45
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2 517 inlägg
Jag röstade BD, jag tror att det faktum att PS3an har en sådan spelare i sig kommer löna sig. Snacket om priset på PS3an kan jag också ta upp, den billiga kostar 5000 och har då mycket mer funktioner än konkurrenten samt att den har gratis online och en BD spelare. För mig är den ett klart köp och då har dom en BD kund till. Det har de för varje PS3 spelare, och det kommer ge dem ett stort försprång. Sony kommer också sänka priset snabbare på PS3 än vad Microsoft har chans att göra med sin 360 eftersom Sony tillverkar de flesta delarna själv och inte bara det, de tjänar mer pengar ju snabbare nextgen kommer eftersom de säljer TV apparater, filmer och what not. Sony attackerar med PS3 framtidens elektronik på alla fronter. De gör en väldigt stor satsning i det här. Å andra sidan, misslyckas de så kommer det göra ont!
Postad 23 augusti 2006 - 17:41
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Föresten någon som noterat att de 6 miljoner PS3 konsoler som skulle säljas i år plötsligt har nedreviderats till 4 miljoner av Sony själva? Sorry var tvungen att köra lite mer mobbing. Det har aldrig varit tal om 6 miljoner PS3 i år. 2 miljoner till launch i november. Sen ytterligare 2 miljoner till slutet av året (31 dec) = 4 miljoner. Tillslut ytterligare 2 miljoner till slutet av sonys bokslut. (31/3).
Sen om de lyckas med 4 miljoner innan kalenderårets slut återstår att se, men 6 miljoner innan bokslut torde de lyckas med.
<{POST_SNAPBACK}>
Möjligt man alltid menat under sitt bokslutsår men i alla forum jag sett hur många PS3or som det skulle säljas i år har i så fall BluRay anhängaren som postat "glömt" att nämna att man menade ett år som varade till 31/3. Också ett sett att luras med info.
Postad 23 augusti 2006 - 22:09
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Vill man handla av ett sådant företag .. ? Sonys uppköp och nerläggning !Det var några innan som pratade om "företag som vill tjäna pengar" Till varje pris. .. MaVeRiC
Postad 24 augusti 2006 - 09:16
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Vill man handla av ett sådant företag .. ? Sonys uppköp och nerläggning ! Det var några innan som pratade om "företag som vill tjäna pengar" Till varje pris. ..
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Det var nog jag som pratade om "företag som vill tjäna pengar". Detta sker i alla brancher. Varken vad som är teknisk bäst eller vad konsumenterna helst vill ha står högst upp på företagens prioritetslista. Alla medel är tillåtna....
Postad 24 augusti 2006 - 10:23
jsl_80
-
jsl_80
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Vill man handla av ett sådant företag .. ? Sonys uppköp och nerläggning ! Det var några innan som pratade om "företag som vill tjäna pengar" Till varje pris. ..
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Bra drag av Sony om det stämmer men med tanke på att det kommer från Perra1 som verkar älska konspirationsteorier där Sony utpekas som jätte-elakt företag så är jag ju ganska skeptisk. För det första handlade det inte om något uppköp utan om ett "joint venture". Sedan kan man ju fråga sig hur det kan komma sig att Toshiba lyckas leverera HD DVD-spelare med NECs läsare? Går det inte längre att beställa läsaren från NEC tycker man ju Toshiba borde ha en egen ersättare redo vid det här laget. De har ju redan färdiga slim-drives för laptops så det borde inte innebära några problem att ta fram en H/H-läsare då heller. Vilka skulle företagen som hade för avsikt att släppa HD DVD-spelare vara för övrigt? Alla stora CE-företag är som bekant i Blu-ray-lägret. Mindre CE-företag, mer "exklusiva", som Denon och Onkyo (neutrala btw) har jag svårt att tro hade för avsikt att släppa en spelare så här tidigt. De vill säkerligen ha färdiga SoC-lösningar att jobba utifrån (inte göra något hemmasnickrat PC-bygge) och tillverkare av budgetspelare från Kina & Co vill garanterat ha helt färdiga referensdesigner att bygga spelare från. Finns ju faktiskt ingen som ens annonserat någon spelare eller visat upp någon prototyp på mässor odyl. som är brukligt.
Postad 24 augusti 2006 - 10:24
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Det var nog jag som pratade om "företag som vill tjäna pengar". Detta sker i alla brancher. Varken vad som är teknisk bäst eller vad konsumenterna helst vill ha står högst upp på företagens prioritetslista. Alla medel är tillåtna....
<{POST_SNAPBACK}>
Vi är inte nyfödda MaVeRiC
Postad 24 augusti 2006 - 10:32
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}> Bra drag av Sony om det stämmer men med tanke på att det kommer från Perra1 som verkar älska konspirationsteorier där Sony utpekas som jätte-elakt företag så är jag ju ganska skeptisk. För det första handlade det inte om något uppköp utan om ett "joint venture". Sedan kan man ju fråga sig hur det kan komma sig att Toshiba lyckas leverera HD DVD-spelare med NECs läsare? Går det inte längre att beställa läsaren från NEC tycker man ju Toshiba borde ha en egen ersättare redo vid det här laget. De har ju redan färdiga slim-drives för laptops så det borde inte innebära några problem att ta fram en H/H-läsare då heller.
Vilka skulle företagen som hade för avsikt att släppa HD DVD-spelare vara för övrigt? Alla stora CE-företag är som bekant i Blu-ray-lägret. Mindre CE-företag, mer "exklusiva", som Denon och Onkyo (neutrala btw) har jag svårt att tro hade för avsikt att släppa en spelare så här tidigt. De vill säkerligen ha färdiga SoC-lösningar att jobba utifrån (inte göra något hemmasnickrat PC-bygge) och tillverkare av budgetspelare från Kina & Co vill garanterat ha helt färdiga referensdesigner att bygga spelare från. Finns ju faktiskt ingen som ens annonserat någon spelare eller visat upp någon prototyp på mässor odyl. som är brukligt.
<{POST_SNAPBACK}>
Man måste vara bra elak som person om man tycker detta är bra .. eller tufft ... Det är rent ut sagt förjävligt, när företag beter sig på det sättet .. Känn efter själv om du skulle få gå hem på dagen när ditt företag läggs ner .. och inte pga att det går dåligt utan tvärtom, att det går bra .. Sådant skall inte tystas ner .. det skall fram i ljuset .. ialla fall bör man tycka så om man är någorlunda sund i skallen .. Om du inte känner perra personligen så att det var ett internt skämt, så var det ett slag under bältet på honom. MaVeRiC
Postad 24 augusti 2006 - 15:25
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Man måste vara bra elak som person om man tycker detta är bra .. eller tufft ... Det är rent ut sagt förjävligt, när företag beter sig på det sättet .. Känn efter själv om du skulle få gå hem på dagen när ditt företag läggs ner .. och inte pga att det går dåligt utan tvärtom, att det går bra ..
Sådant skall inte tystas ner .. det skall fram i ljuset .. ialla fall bör man tycka så om man är någorlunda sund i skallen ..
Om du inte känner perra personligen så att det var ett internt skämt, så var det ett slag under bältet på honom.
MaVeRiC 
Har en annan teori; Sony köpte in sig i NEC division och startade ett nytt företag med NEC eftersom Sony nu var majoritetsägare. De som jobbade på den divisionen blev nog mer förlyttade än upppsagda ty företaget är fortfarande igång -> http://www.sonynec-o....com/index.html Företag byter ägare och namn hela tiden, se bara på papperindustrin; Från Assi Domän till Frantshac till Mondi på bara 4-5 år, nya ägare och ledning och nytt namn men fortfarande samma personal.
Postad 24 augusti 2006 - 15:28
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Pappersbruken i Klippan o götet fick lägga ner ..
Postad 24 augusti 2006 - 15:29
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
För att de blev uppköpta?
Postad 24 augusti 2006 - 15:43
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> För att de blev uppköpta?
<{POST_SNAPBACK}>
Mycket off topic Stora Enso köpte klippans pappersbruk för att komma över en produkt som heter colorit. Man lade ner mölndal och flyttade över viss personal till Klippan. Nu lägger man ner i Klippan också .. Finns folk som jobbat där i 20-30 år ... Sånt är inte smart, tufft osv... det är direkt svinaktigt .. Jag själv har inget med det att göra men man kan ju känna lite Empati för de stackarna.. Så .. nog om detta nu... Kommer det några spelare snart ... som är Europeiska... MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 24 augusti 2006 - 15:44.
Postad 24 augusti 2006 - 19:11
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Man måste vara bra elak som person om man tycker detta är bra .. eller tufft ... Det är rent ut sagt förjävligt, när företag beter sig på det sättet .. Känn efter själv om du skulle få gå hem på dagen när ditt företag läggs ner .. och inte pga att det går dåligt utan tvärtom, att det går bra ..
Sådant skall inte tystas ner .. det skall fram i ljuset .. ialla fall bör man tycka så om man är någorlunda sund i skallen ..
Om du inte känner perra personligen så att det var ett internt skämt, så var det ett slag under bältet på honom.
MaVeRiC  Har en annan teori; Sony köpte in sig i NEC division och startade ett nytt företag med NEC eftersom Sony nu var majoritetsägare. De som jobbade på den divisionen blev nog mer förlyttade än upppsagda ty företaget är fortfarande igång -> http://www.sonynec-o....com/index.html
Företag byter ägare och namn hela tiden, se bara på papperindustrin; Från Assi Domän till Frantshac till Mondi på bara 4-5 år, nya ägare och ledning och nytt namn men fortfarande samma personal.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har svårt att tänka mig att någon som blev uppsagd. Om någon inte blev överflyttade till det nya joint-venture bolaget så lär de vara kvar någonstans i Sony eller NEC. Man avskedar inte folk i Japan på samma enkla sätt som vi gör här. Framförallt de stora japanska företagen har en lång tradition av att ta hand om sina anställda, även om det sakta håller på att ändras.
Postad 25 augusti 2006 - 18:58
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Ytterligare en anledning till att man vill ha ett system utan kopieringsskydd ...
32-bitars Windows Vista = problem
Sitter man på en dator med en 32-bitars processor och tänker uppgradera till Windows Vista så kommer det att bli problem med att spela upp hd dvd och blu-ray orginalskivor.
Anledningen är att 32-bitarsläget anses osäkert och filmbolagen har helt enkelt övertalat Microsoft att de inte vill att man ska kunna kringå kopieringskydden vilket ska vara enklare med 32-bitars Windows Vista än 64-bitars versionen.
Så det kan vara en ide att uppgradera till ett 64-bitars system om man ska bygga htpc med Windows Vista som operativsystem.
Källa : Hembiobrevet
Postad 25 augusti 2006 - 19:06
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
MaVeRiC; I vanlig ordning är det missuppfattat... Windows Vista Team Blog;
The real deal is that no version of Windows Vista will make a determination as to whether any given piece of content should play back or not. The individual ISV providing the playback solutions will choose whether the playback environment, including environments that use 32-bit processors, meet the performance requirements for playback of protected High Definition content.
So what does that mean?
It is up to a particular ISV to determine which environments are suitable for their playback solutions. Not Windows Vista, and not Microsoft. To help ISVs make the playback determination, the OS will expose a list of any unsigned drivers on the system; nevertheless, it remains up to the ISV to determine whether playback will be enabled. Källa 2Däremot kommer det krävas ett grafikkort med HDCP-stöd på DVI eller HDMI-utgång så någon form av uppgradering krävs för alla som vill spela köp och hyrfilmer.
Postad 25 augusti 2006 - 19:46
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Va bra då ...
Då löste det sig också ...
Tack för infon Morlock
MaVeRiC
Postad 25 augusti 2006 - 22:39
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
AUG. 25 | Sony Pictures Home Entertainment will release at least two Blu-ray Disc titles on higher-capacity 50GB discs this year, worldwide president Ben Feingold said last week.
Läs mer här -> http://www.videobusi.../CA6365717.html
Postad 28 augusti 2006 - 11:16
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
AUG. 25 | Sony Pictures Home Entertainment will release at least two Blu-ray Disc titles on higher-capacity 50GB discs this year, worldwide president Ben Feingold said last week. Läs mer här -> http://www.videobusi.../CA6365717.html
<{POST_SNAPBACK}>
Intressant läsning, tack för det! Man måste ju säga att man är väldigt kluven till all "info" och "rykten" som florerar. Själv vet jag inte hur trovärdiga videobusiness.com är. Ingen aning faktiskt. Perra1 har sagt att hans trovärdiga SONY-källa sagt att det kommer dröja minst 1 år innan vi får se BD50-skivor... Vad ska man tro!?! Bara att vänta och se...
Postad 28 augusti 2006 - 12:48
Octopussy
-
Octopussy
-
Veteran
-
-
1 868 inlägg
När tror ni spelarna landar på runt 3000:- kan det bli så tidigt som nästa sommar?
Postad 28 augusti 2006 - 13:47
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Dom kanske menar 2 st discar, totalt?  Ärligt talat, personligen ser jag inte 2 discar som "bevis" för nått. Det går att göra även om man hade en yield på 1%, bara för att visa att det finns lixom. Det är först när icke-Sony bolag börjar släppa 50GB diskar som man kan ana om tekniken är i realiserbart skick eller inte. Ja! Jag hoppas verkligen de fixar 100% yield på BD50 imorgon, gärna tidigare! Det är bara det att jag tror det när jag ser det. edit: Föresten, vad källan (och perra) sa var att masstillverkning inte är aktuell på minst ett år. Typ. Octopussy>> När tror ni spelarna landar på runt 3000:- kan det bli så tidigt som nästa sommar?
3000 SEK är för mig $300 - vilket jag tror är en milstople i fråga om pris. Personligen tvivlar jag på att det händer redan nästa sommar. Har svårt att tro att nån annan än HDDVD når dit först.
Redigerat av pacman, 28 augusti 2006 - 14:38.
Postad 28 augusti 2006 - 18:19
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Den första film som Sony Pictures mastrade för BD var Charlies Angels 2: Full Throttle (  ) om jag inte missminner mig (ett år sedan?). Vad jag vet är den inte släppt ännu och kanske är den en av de två filmer som de nu lanserar på BD50. Säga vad man vill om filmen isig men den innehåller mycket kontrastrika och färggranna bilder som skulle funka bra promofilm för BD. Det går att göra även om man hade en yield på 1%, bara för att visa att det finns lixom.
Hur gammal är den senaste "yield-informationen" ? Och vilka tillverkare gäller det? Det är ju inte enbart sony som pressar discar ...
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 28 augusti 2006 - 18:20.
Postad 29 augusti 2006 - 10:22
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Av den infon jag har sett så tolkar jag det som att infon är "från i sommar" och det gällde sony. Har svårt att se hur nån annan skulle klara av att göra ett bättre jobb dock. Vad "yielden" är exakt är det nog få som vet, poängen är att de har en del problem.
Vad som är intressant är att det kommer ut info om BD50 FÖRE det kommer ut info om codec-ändringar. Betyder det att Sony kommer härja ut mpeg2 BD25:or för ett bra tag framöver?
Postad 29 augusti 2006 - 12:34
AriaGiovanni
-
AriaGiovanni
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
För blådårar (= blu-ray anhängare) så kanske det gör det! Synd för blådårarna att TrueHD inte är obligatoriskt på blu-ray, då får de sämre videokvalité på sina BD-25 skivor. HD DVD konsumenterna kan dock skatta sig lyckliga med TrueHD Vad skulle 2 BD-50 skivor utgöra för hot mot HD DVD? 2 BD-50 skivor är ju en droppe i havet jämfört med alla HD DVD filmer.
Postad 29 augusti 2006 - 13:14
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Tycker att detta är den absolut roligaste tråden att läsa ...
Här tycker man fritt från hjärtat mer än från hjärnan ibland ..
Även om jag läst nästan alla inlägg ... minns jag inte att någon har sagt när
den europeiska versionen av Toshibas spelare väntas komma ..
och då med allt som vi behöver .. stöd för Pal o R2 för vanlig DVD
Är där någon tillverkare som gått ut med att de kommer göra en Kombivariant
Jag har sökt på nätet .. men kan inte finna någon som sagt att de skall släppa
HD skivor med tex svensk text .. Finns det ännu ?
Sedan gör det mig lite orolig att se att så många kommer med Blu Ray men
jag finner ingen annan än Toshiba som kommer med en HD DVD spelare..
Inte kommer filmbolagen köra sig sank, genom att leverera ut filmer
till ett system som bara finns att få tag på genom en tillverkare ...
Det vore att satsa alla äggen i en korg o sedan kanske tappa den .. *SPLASH*
Jag håller med om att HD DVD vore det enda rätta, men är det man skall satsa
på som konsument ( långsiktig invenstering eller är det att kasta pengarna i sjön )
Detta är frågor jag ställer mig .. om sedan den ena eller den andra är först med
finesserna, är i sak ganska oväsentligt .. Frågan är vem som blir "Herre på täppan"
när "allt är klart"
MaVeRiC
Postad 29 augusti 2006 - 13:53
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
För blådårar (= blu-ray anhängare) så kanske det gör det!
Synd för blådårarna att TrueHD inte är obligatoriskt på blu-ray, då får de sämre videokvalité på sina BD-25 skivor.
HD DVD konsumenterna kan dock skatta sig lyckliga med TrueHD
Vad skulle 2 BD-50 skivor utgöra för hot mot HD DVD? 2 BD-50 skivor är ju en droppe i havet jämfört med alla HD DVD filmer. 
<{POST_SNAPBACK}>
Kvittar hur många smileys du använder. Blådårar år ett av svenska språkets vackraste ord och beskriver en person med ett underbart intresse. Det har INGET MED BLUERAY att göra. Nästa person som använder det så får en gratissemester på Söderstadion som straff.
Postad 29 augusti 2006 - 14:14
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|