Klarar Sonos av iTunes DRM kodning?
Något som har erfarenhet av NAS Western Digital Sharespace som körs i RAID5 (4x1TB) ihop med Sonos?
42 relaterade trådar
Postad 17 mars 2010 - 18:18 Klarar Sonos av iTunes DRM kodning? Något som har erfarenhet av NAS Western Digital Sharespace som körs i RAID5 (4x1TB) ihop med Sonos? Postad 18 mars 2010 - 13:37 Ja, men du måste koppla den direkt (tråd) till din router eller köpa en Sonos Bridge http://sonos.com/sup...p;LangType=1033 bör va lugnt bara du delar ut en vanlig samba share. Postad 28 april 2010 - 07:08 Första intrycket av nya controllern CR200 är "Wow", vilken skillnad mot den gamla CR100, som numera känns som en uråldrig tegelsten i jämförelse. Har varit väldigt nöjd med mitt SONOS innan, men nu finns det inte längre någon ursäkt att inte ge det högsta betyg. Postad 28 april 2010 - 08:17
Har inget bevis på detta men jag är övertygad om att Sonos cachar all musik de första sekunderna på låtarna tillsammans med taggdata. Detta gör att det spelar ingen roll på hur snabbt NAS man har. Väljer man en låt så börjar uppspelningen direkt från cacheminnet och sedan så snart den får tag på låten från NASet så tar det över. Har själv ett "snålt" ställt FreeNas där diskarna går ner i viloläge då de inte används. Om diskarna har stannat och jag drar igång en låtlista så startar musiken direkt men går bara 5-15sekunder innan den hoppar till nästa låt och då har diskarna hunnit att gå igång och låt nummer två går som den ska. Postad 29 april 2010 - 15:33
Det var ett falskt rykte ute för ett tag sedan om att en lösning på spotify var på G, men inget nytt än på den fronten! Vad jag förstår är båda intresserade, men uppbyggnaden av system skiljer sig så åt att ingen vill ta kostnaden för lägga om sitt egna system.. Postad 15 maj 2010 - 01:32 Tog hem en för att ha i köket Satte upp den på bänken i stora rummet ( 60 m2 ) Min son undrade, är det bara från den ljudet kommer ifrån ? - Ja Stora ögon Förutom alla andra utrymmen, så har vi nu kommit fram till att det är världens bästa tonårs stereo så det blir att ta hem en till ![]() Jo, jag är också impad av vad detta lilla paket kan åstadkomma Redigerat av cedergren, 15 maj 2010 - 01:32. Postad 15 maj 2010 - 17:28 Postad 15 maj 2010 - 17:34 Sedan kan du ställa ev fler frågon om det uppkommer några Säger detta, för att det står på 100 ställen det du frågar och att det finns massor av info i denna tråden annars kan du får redan på allt på sonos.com Svaret på frågan är - Nej Följdfrågan går inte att besvara så som den är ställd Redigerat av cedergren, 15 maj 2010 - 17:39. Postad 15 maj 2010 - 17:50
Tack för trevligt svar! Postad 16 maj 2010 - 03:21
Vilken trevlig prick.... G Postad 18 maj 2010 - 12:37 Bla så går det att köra 2 st S5:or som ett par stereohögtalare. Tyvärr har jag ju bara en ännu så nån annan får prova och skriva hur det funkar ![]() //Benke Redigerat av benke_berguv, 18 maj 2010 - 12:38. Postad 18 maj 2010 - 12:41
och vad menar du med det ? Har du läst frågeställningen ? Redigerat av cedergren, 18 maj 2010 - 12:43. Postad 20 maj 2010 - 13:55 En i vardagsrummet, en i köket och en på övervåningen. När grillsäsongen nu startar så är det bara att bära ut en av dem på altanen och njuta av musiken! Kanooon!!! Postad 02 juni 2010 - 16:18 http://www.sonos.com...p;LangType=1053 ![]() Redigerat av cedergren, 02 juni 2010 - 16:20. Postad 03 juni 2010 - 08:36 Ingen som provat köra stereo med 2 S5:or än? //Benke Postad 08 juni 2010 - 06:46 Jag har idag två Sonos S5:or i köket och sovrummet. Funderar på att köpa två S5:or till och köra steropar i vardagsrummet. Bor i en 2:a och funderar på ifall det kan bli någon problem med att ha 4 S5:or? Kan dom störa varandra? Hur mycket ström drar egentligen S5:orna? Drar Sonos någon från bredbandet pga att dom körs genom Wifi? Tacksam för svar. Mvh Anders Redigerat av cyberanders, 08 juni 2010 - 06:47. Postad 08 juni 2010 - 10:36 Dvs, struntar i att gå via ett försteg. Är det möjligt? Någon nackdel? Är på väg att införskaffa ett slutsteg, men det ska endast anslutas en Sonosenhet till den, inget annat, så det känns som det vore smidigare ifall allting kunde gå att styra direkt via Sonosfjärren. Postad 08 juni 2010 - 11:13 Möjligt: JA. Anslut slutsteget antingen via vanliga (elektriska) line out/phono plug eller Sonosens optiska SPDIF om slutsteget har optoingång. Du kan ställa in varje Sonosenhet individuellt att antingen ge variabel utsignal styrd av volymkontrollen på Sonosfjärren (lämpligt mot ett slutsteg) eller fix/odämpad utsignal (lämpligt in mot ett försteg). Nackdel: Spontant kan jag inte se någon reell nackdel. Om man ska ljudböga sig lite så ska du dock ha följande klart för dig: Genom att använda volymkontrollen på Sonos så överlåter du till Sonosburken att genom någon intern algoritm/formel dämpa ljudsamplen innan de läggs ut digitalt på SPDIF / omvandlas till elektrisk signal i Sonosens D/A. Sonos anses ha helt ok D/A och ljudbehandling, men visst - ett high-end försteg kanske (?) gör omvandlingen bättre. Obs: För att helt och fullt göra Sonosen "ljudtransparent" så måste du 1) rippa ljudet i något lossless-format i stil med FLAC (rippa med EAC!) och 2) sedan spela upp med Sonosens volymkontroll urkopplad/i "fixed output" och 3) dessutom ansluta (för-)förstärkaren optiskt. Om och endast om dessa 3 villkor är uppfyllda så går CD-skivans ljudsampel gick helt orörda rakt in i förstärkaren. (Dvs bättre än vad den bästa av alla CD-spelare klarar!) Tummar du på någon av dessa punkter, dvs genom att antingen rippa i mp3, styra volymen med Sonosfjärren eller genom att inte använda optisk koppling så kan du lika gärna skita i ett tjusigt försteg eftersom det försteget i ett sådant läge bara skulle förvränga ljudet än mer än vad Sonosen redan gör använt i "icke-transparent" läge. Redigerat av toppenkillen, 08 juni 2010 - 11:15. Postad 08 juni 2010 - 11:19
Perfekt! Tack för svaret, då blir det en vanlig lågnivåkabel direkt in i slutsteget! Tror jag kommer bli riktigt nöjd, för så mycket ljudbög tror jag inte jag är ![]() Normalt bedömer jag ljudet i tre klasser, dåligt, ok och bra. Musiksamlingen i sig är blandat mp3 och flac, och övrig hårdvara är iaf en bra bit över medelsvensson, dock har jag ett försteg om det skulle krisa, men allting blir mer lättanvänt ifall jag skippa det. Postad 09 juni 2010 - 06:40 Var in på HiFi-Klubben i Gävle på lunchen igår och satte ihop ett par. Hann inte toklyssna, men diskant och mellanregister lät bra. Lite tunnt i basen, trots att jag höjde upp den. Det kan bero på att lokalen äter lite bas. Bra stereoupplevelse! Du kan teoretiskt ha 32 sonosprodukter i samma sonos-nätverk, kör du många zoner i grupp så kan det dock lätt bli sync-problem och då hänger sig systemet. Jag har aldrig upplevt det själv, har som mest installerat ett system med 8 zoner. Aldrig några problem där. 0,07-3 watt i pause/standby, 3-6 watt i normal drift har jag läst mig till på internet. Jag skulle tro att det beror på hur trögdrivna högtalare du har, hur långa kabellängder det är, vilka kablar du har samt hur mycket du krämar på. Generellt så är dom inga energitjuvar a´la plasma i alla fall :-) Inte för att dom körs på WiFi (Zigbee), men för att dom utnyttjar internet som källa för vissa saker, eller hur? Dom tar lite för nätverksradion/musiktjänster, lite mer vid mjukvaruuppgraderingar. Resten körs internt i SonosNet. edit: En av S5:orna i stereoparet var svart. Den var snygg på riktigt också. Dock inte lika hög waf. Om någon nu bryr sig om det... MVH Stefan Installera www.installera.net Redigerat av Installera, 09 juni 2010 - 06:44. Postad 22 juni 2010 - 21:00
Hej! Skulle också gärna ta emot ett PM... Tack på förhand! MVH //Magnus Postad 23 juni 2010 - 09:46 Funkar lugna favoriter för er? Får bara en slinga som spelar i 20 sekunder sedan tyst. Någon som har löst det genom att lägga in en url manuellt? isf. vilken? edit: denna adress funkar i datorn på jobbet iallafall, men jag vet inte om den länk som finns under local funkar idag? http://mtg-wms.bahnh.../lugnafavoriter Redigerat av Installera, 23 juni 2010 - 10:11. Postad 26 juni 2010 - 10:19
Jepp. Det var nog något tillfälligt fel. Tackar för feed-back! Postad 05 juli 2010 - 19:59 När man scrollar ner i musikbiblioteket under "Artist", dyker det upp en del låtnamn. Fel i taggarna tänkte jag, och dubbelkollade dem (i Tag&Rename). Men nej, det såg rätt ut. Försökte skriva om taggarna manuellt och uppdatera musikbiblioteket, men felet är kvar. Ominstallerade då musikbiblioteket, men - felet är ändå kvar. Är det jag eller Sonos som gjort fel? Går det att åtgärda? Postad 05 juli 2010 - 21:03 Fyller du även i mp3-taggen "AlbumArtist" eller enbart "Artist"? Jag har taggat upp allt mitt med både och eftersom Windows Media Player/Windows Media Center använder AlbumArtist och jag misstänker att även Sonos gör så. Om den taggen är tom/icke-existerande är det möjligt att Sonosen använder låtnamnet istället. Postad 05 juli 2010 - 21:30
Där kanske vi har det! Ser inte rätt ut nämligen. Finns det något enkelt sätt att kopiera artistinfo till "AlbumArtist", eller måste man gå igenom alla filer manuellt? Det verkar som om EAC taggar en del rätt, men inte allt. Och då gäller det nästan bara samlingsplattor. Postad 05 juli 2010 - 23:21 Hmm, jag rippar med EAC och har fått för mig att den taggar upp rätt (på mina FLAC) men å andra sidan så går jag igenom varje rippat album med Tag/Rename för att adda albumbilder etc så det är kanske där som AlbumArtist åker in. Har inte tänkt på det så mkt. Sitter och klurar på om det utmärkta tag/konverterar-programmet foobar2000 skulle kunna hjälpa dig att kopiera över alla dina låtars Artist till AlbumArtist-taggen som ngt slags batchjobb så att du slipper gegga manuellt album för album. Var dock ett tag sedan jag latjade med foobar2000, kanske finns det ngn foobar-expert här på forumet? Alternativt skriva ihop ngt eget script som drar igenom dir för dir och taggar om mha ngt kommandorads-baserat taggningsverktyg i stil med MetaFLAC. Postad 06 juli 2010 - 01:18
Har vid det här laget lagt in och taggat sisådär 5100 album i en WD NAS till Sonos de sista 14 månaderna... Min erfarenhet efter mycket strul i början är att enbart använda följande taggar: Tagg Titel Artist Album Spår År Genre Codec Rensa ut alla andra taggar som ev. finns kvar sen tidigare. På samlingsalbum och genre sätter jag VA framför, exempelvis VA-Pop. På så sätt slipper jag exempelvis kaoset namn, en låt, vid sökning i en speciell genre. VA hittar man då också lättast via folder-sökning. Använder mig av MP3tag v.2.46a som är gratis och i min mening bäst. (Skicka gärna en slant till utvecklaren det är han värd!) Den optimala bildstorleken vid bildtaggning är mellan 300x300 till 400x400 och 25-40k. Bilder hittas lättast med Google och bildsökning. En spellista är också bra att ha i albummappen då indexeringen går fortare. Sist men inte minst, håll järnkoll på taggning och stavning för annars ligger kaoset och lurar runt hörnet... ![]() Redigerat av perri, 06 juli 2010 - 01:32. Postad 06 juli 2010 - 09:59 Tag&Rename är f.ö. ett fantastiskt litet program! Det gör ju allt man vill. Hittade en funktion som heter "Copy text from one tag field to another" (under tools). Då gick det mycket raskare att få rätt på Album artist även på samlingsskivorna. Så har jag gått från att vara "i princip grymt nöjd" till "helt och fullständigt nöjd" med min Sonos. Nästa månad bygger jag ut med en enhet till. Postad 14 juli 2010 - 14:21 Man blir dock ännu mer sugen på en Spotify integrering när man provat detta en stund iaf... Postad 14 juli 2010 - 15:26 Det finns nu en Android-app som du kan styra ditt Sonos-system med. Appen heter "Andronos" och är gratis. Har väl inte all funktionalitet implementerad men allt väsentligt finns med. ![]() Postad 15 juli 2010 - 14:37
Jag kör den, (den första appen jag installerade faktiskt) men även om den fungerar så är den inte i närheten lika smidig som den officella för iOS. Därför hoppas jag de blir klara med den snart. Postad 15 juli 2010 - 15:26 Har precis köpt hem en ZP90 samt en S5 (att främst ha i uterummet och sovrummet). ZP90 har jag inkopplad i vardagsrummet till förstärkaren. Passade på att koppla in Airport Express till line-in på ZP90 (satt tidigare direkt mot förstärkaren). Eftersom ZP90 har en inbyggd nätverksswitch så behövdes inget extra ethernet-uttag heller (jag använder tråd till Express:en). Bara att koppla in ZP90 där Express satt och sedan koppla in Express till ZP90 (både Ethernet och line-in). Är faktiskt imponerad över det ljud som kommer ut ur den lilla S5:an. Kommer passa helt utmärkt i uterummet! Allting inkopplad och körandes på bara ett par minuter. Och i väntan på officiellt spotify-stöd så kan jag nu få ut spotify trådlöst genom Airport Express om än att det kanske är att gå omvägen: Internet -> WLAN -> Laptop -> WLAN -> Router -> LAN -> Airport Express -> Line-in -> ZP90 ![]() Laddade precis hem Andronos för Android och även om den inte ser så jätterolig ut så fyller den faktiskt en funktion i väntan på en officiell app. Postad 15 juli 2010 - 21:06
Själv kör jag Nicecast som du hittar här: Rogue Amoeba (Endast Mac). Samma sak går att lösa i windows genom dsbridge som man hittar här: dsbridge I Sonos har jag bara lagt till den interna adressen till min dator som en favoritradiostation. Funkar perfekt. Postad 15 juli 2010 - 22:13 Intressant! Jag använder ju Airfoil för att streama till Airport Express men med Nicecast så kan jag helt skippa Airport Express menar du? Postad 19 juli 2010 - 22:51
Precis! Gör man som jag har gjort så funkar din musik som en "radiostation" som du lägger i favoriter. Då plockar Sonos strömmen direkt från din dator istället för att gå omvägen via Airport Express. Alltid skönt att plocka bort en pryl och en kabel från hemmet (brukar bli tillräckligt mycket ändå). Nicecast & Airfoil liknar varandra ganska mycket till funktion (val av ljudkälla etc) så du lär känna igen dig. Postad 20 juli 2010 - 13:46 Klockrent! Blir till att köpa. Så kan jag göra mig av med Airporten. Postad 24 juli 2010 - 17:30 Att när man via Sonos-fjärren eller en iPhone ska spela upp en radiokanal i favoritlistan så finns inte de egentillagda radiostationerna. Sen om man väntar allt från 1minut till 10 minuter så finns sina egentillagda radiostationer igen. Någon mer som har fått detta? Lösning på problemet? Edit: Kanske ska tillägga att radiostationer som man via Sonos lagt som favoriter alltid syns, det är endast sina "egna" radiostationer som man lagt till manuellt som försvinner. Inget stort problem då det händer en gång i veckan men ändå! Redigerat av coneye, 24 juli 2010 - 17:31. Postad 29 juli 2010 - 14:37 Skulle ljuga om jag sa att jag inte är sugen på denna:Sonos controller for iPad iPaden bara längtar att bli laddad... Postad 31 juli 2010 - 10:46 Nu har jag haft Nicecast ett tag och kan inte säga att jag upplever de problem du har. Först och främst måste jag säga att Nicecast + Sonos är en utmärkt kombination. Underbart att kunna göra sig av med min Airport Express. Jag har dock vare sig en Sonos-fjärr eller en iPhone utan kör med programmet till Mac samt den inofficiella Android-app som finns. Har inte stött på ditt problem med någon av dessa kontroller (ännu!). Postad 07 augusti 2010 - 22:30 Förstår dock inte helt vad jag behöver för att det ska fungera. Min dator har jag inkopplad via kabel och den vill jag inte ha med i något trådlöst nätverk. Om jag kopplar in en router i ett annat uttag, räcker det då med att köpa en NAS(?) och "Sonos BU250" för att få allting att fungera? Tacksam för svar ![]() Postad 08 augusti 2010 - 15:30
Vad vill du kunna göra? Från vilken källa vill du spela? Vart vill du ha ut ljudet? Det du måste göra är att dra en ethernet-kabel in i minst en av dina Sonos-enheter. En NAS behöver du om du vill kunna spela ditt musikbibliotek utan att ha din dator igång. Om du kopplar in NAS:en på samma nätverk som Sonos-enheterna så kommer du inte ha några problem att hitta dina musikfiler på NAS:en. Du behöver inte nödvändigtvis köpa ett helt BU250 om du inte vill. Det kittet kommer ge dig (utöver en kontroll) en aktiv enhet med inbyggd förstärkare och en passiv som du kan koppla till befintlig anläggning. Däremot om du har nytta av båda dessa enheter så får du förmodligen ett mer fördelaktigt pris av att köpa BU250. Postad 08 augusti 2010 - 18:32 Postad 11 augusti 2010 - 06:12 En bundle med ZP90 och en med ZP120. Harmony är cheap mans crap och funkar inte med Sonos. Ipod touch, iphone, ipad och Pronto Pro funkar med Sonos. Android-telefoner funkar med ett ej licenserat program. Postad 14 augusti 2010 - 19:16 PS. Vet att jag ställt en snarlik fråga i en annan tråd med det slog mig att det antagligen är bättre utdelning att fråga folk som redan har Sonos =) Postad 15 augusti 2010 - 21:38
FLAC har stöd i fler prylar än AL, tror jag iaf. Postad 16 augusti 2010 - 10:57 Håller med föregående talare, FLAC har bredare stöd då det är opensource. Ett lossless-format kan du ju alltid utan förlust konvertera om i framtiden (eh, det är ju halva tanken med lossless) och från FLAC finns det en massa bra tools/filters för att konvertera till allt möjligt. Vad gälla covers så funkar det så att om du taggar in covers i meta-infot så använder Sonos den bilden som prio 1 och skippar ev "folder.jpg" om det ligger en sådan i mappen. Mao: Bara om en musikfil inte har cover-meta i sig så letar Sonos i 2a hand efter "folder.jpg". Redigerat av toppenkillen, 16 augusti 2010 - 10:58. Postad 16 augusti 2010 - 18:51
Hej, Ser att du kör Mac och då kan det vara lite krångligt med FLAC om du vill kunna spela filerna via din dator. Itunes stödjer inte FLAC. Har man inte behov av att spela via dator skulle jag köra FLAC annars Apple Lossless. Redigerat av vilden, 16 augusti 2010 - 18:52. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |