Comhem lanserar HDTV först till hösten
Postad 08 november 2006 - 14:53
Bittorrent och liknande är för närvarande enda chansen att se HDTV. Dock är filerna stora som hus. Exempelvis är Sagan om de två tornen på 16,9 GB (Mpeg2). Belöningen är en fantastiskt klar och detaljerad bild. DivX-HD och WMHD är två välkomprimerade HD-format som tar mindre plats.
/Mats K
Eller att man istället för att ladda hem olagliga filer kanske köper blu-ray eller hd-dvd...?!
Fram tills för någon vecka sedan fanns ej Blu-Ray alternativet. Dessutom går det inte att bränna så det finns inget att göra mer än att titta.
/Mats K
Postad 08 november 2006 - 15:00
Jag har fan inte fått några trisslotter av ComHem när jag klagat
Lugn, jag har fått inte dem än. Kanske är lika lite värt som deras HDTV svammel. Kan vara så att Comhem äntligen förstått att folks tålamod tar slut så småningom och att pressen på dem tilltar.
/Mats K
Postad 08 november 2006 - 15:09
Har en kollega som säljer Boxer, viasat och canal digital. Han sålde comhem förr, men när det var så att man som återförsäljare, mer eller mindre fick sälja abonnemangen med förlust, eller med premissen som en tjänst för konsumenten, så slutade han med det. Det fungerar inte i arbetstid att sälja och åka ut till kunder och installera.. gratis utan ersättning från comhem.
Och förresten.. hade jag fått en trisslott efter varje gång jag klagat, kanske jag hade varit rik nu.
Postad 08 november 2006 - 15:17
Trisslotterna är nog för att få upp anseendet och visa utåt att man lyssnar på sina kunder.
/Mats K
Postad 08 november 2006 - 16:42
Trisslotterna är nog för att få upp anseendet och visa utåt att man lyssnar på sina kunder.
/Mats K
Edvin Molina jobbar på reklamationsavdelningen. Tror att de fått den möjligheten
för att orka med sitt jobb. Tänk vilket psyke den grabben måste ha, som får höra
skit hela dagarna.
Ringde föresten o klagade igår på att vissa kanaler slutat fungera o fick bara
lämna ett felmeddelande. En riktigt sur kärring var det som svarade.
Jag mailade också ..
Kanalerna fungerar fortfarande inte och man kommer inte fram då växeln
är överbelastad.. Snacka om problem hos comhem

MaVeRiC

Postad 08 november 2006 - 19:33
När jag pressade honom på vilket datum de kör igång hade han förstås inget svar att ge, mer än att de hoppades komma igång innan jul. Killen på supporten medgav själv att han själv gärna också hade velat ha ett definitivt startdatum. Det man väntar på är tillräckligt många hd-boxar, nätet skulle enligt supporten redan vara uppgraderat. Supporten nämnde alltså inte som tidigare nämnts i denna tråd Malmö,Göteborg, Stockholm som startområden.
Sökord "comhem hdtv" på Google ger bla träff wikipedia där man anger 8 december 2006 som startdatum för leverans av boxarna, verkar som det kanske finns ngn som vet mer ?!
Se länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Com_Hem
Postad 08 november 2006 - 19:41
Man kan vidare notera att datumet skrevs in där 31 oktober från en IP-adress som ligger under comhem.com så källan är förmodligen väldigt insatt.Sökord "comhem hdtv" på Google ger bla träff wikipedia där man anger 8 december 2006 som startdatum för leverans av boxarna, verkar som det kanske finns ngn som vet mer ?!
Se länk:
Postad 09 november 2006 - 11:55
Man kan vidare notera att datumet skrevs in där 31 oktober från en IP-adress som ligger under comhem.com så källan är förmodligen väldigt insatt.Sökord "comhem hdtv" på Google ger bla träff wikipedia där man anger 8 december 2006 som startdatum för leverans av boxarna, verkar som det kanske finns ngn som vet mer ?!
Se länk:
Åfan! Ska man börja hoppas då (igen..)

Postad 09 november 2006 - 14:23
Lugn, jag har fått inte dem än. Kanske är lika lite värt som deras HDTV svammel. Kan vara så att Comhem äntligen förstått att folks tålamod tar slut så småningom och att pressen på dem tilltar.
/Mats K
Dessutom framgick det inte om det var nya lotter du skulle få, eller gamla skrapade nitlotter.
Postad 09 november 2006 - 15:01
/Mats K
Dessutom framgick det inte om det var nya lotter du skulle få, eller gamla skrapade nitlotter.
Haha, man vet aldrig

/Mats K
Postad 13 november 2006 - 18:42
De som har UPC tidigare och Comhem idag vill jag bara säga grattis till. Ni har TV3, Kanal5 m fl DIGITALT. Det har inte resten av oss som kört comhem länge.
Du som bor i ett före detta UPC-hus kommer att kunna beställa abonnemanget Digital-tv Mix. Mix är motsvarigheten till det största grundabonnemanget Large. Digital-tv Mix erbjuder dig en bred blandning av sport, natur, nyheter, underhållning, musik och film. Du har även möjlighet att komplettera grundutbudet med en eller flera Tillvalskanaler som du enkelt beställer via Kundservice. Via Arrivo & PPV kan du beställa film, erotik och sportevenemang.
I Mix ingår digitala versioner av: SVT1, SVT2, SVT24, SVT Extra, TV3, TV4, TV4 Plus, TV4 Fakta, TV4 Film, Kanal 5, TV 400, TV6, TV8, BBC Prime, Viasat Nature/Crime, Barnkanalen, Kunskapskanalen, Cartoon Network, Nickelodeon, BBC World, CNBC, CNN International, DiTV, Sky News, Animal Planet, Club, Discovery Channel, Discovery Civilisation, Discovery Science Channel, Discovery Travel & Living, National Geographic Channel, Hallmark Channel, Star!, TCM, Mezzo, MTV, VH1,The Voice TV, Eurosport, Eurosport 2, Extreme Sports Channel, SPORT-Expressen, Viasat Sport 1, TV Finland, Aftonbladet TV7, Axess TV, TV4 Guld, TV4 Komedi och Disney Channel (from 1/12 2006). Dessutom kan du lyssna på 40 reklamfria musikkanaler genom din tv.
GRATTIS!!!
Postad 13 november 2006 - 19:14
När kommer vi som inte bor i upc hus få tillgång till digital tv mix.
jag vill också ha tv3, kanal 5 digitalt
Vi förhandlar fortfarande med TV3 och Kanal5. Under tiden har de tagit ifrån oss rätten att sända kanalerna digitalt, dock inte analogt där kanalerna fortfarande sänds. Vår ambition är att leverera ett komplett utbud till våra kunder och vi kan bara beklaga att det blivit så här. Vår förhoppning är att få till stånd en lösning så snart som möjligt.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Madeleine Montgomery
Postad 13 november 2006 - 23:30
japp jag mailade comh - (elvete) -em för ett tag sedan när jag läste om det här
När kommer vi som inte bor i upc hus få tillgång till digital tv mix.
jag vill också ha tv3, kanal 5 digitalt
Vi förhandlar fortfarande med TV3 och Kanal5. Under tiden har de tagit ifrån oss rätten att sända kanalerna digitalt, dock inte analogt där kanalerna fortfarande sänds. Vår ambition är att leverera ett komplett utbud till våra kunder och vi kan bara beklaga att det blivit så här. Vår förhoppning är att få till stånd en lösning så snart som möjligt.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Madeleine Montgomery
Om hon är släkt med Montan så kan det ta tid..
Ni minns väl hur lång tid det tog för honom att resa från england till berlin

1940-1945

MaVeRiC

Postad 14 november 2006 - 10:15
Till min förvåning under sökning på deras kundtjänstflik fick jag upp ett worddockument om Humax boxen som är tilltänkt samt att man ska lansera tjänsten innan JUL 2006 imponerande...
Detta kan förstås vara likamycket CH,BS som tidigare men man hoppas ju.
Postad 14 november 2006 - 10:20
/Calle
Postad 14 november 2006 - 10:31
Hej,Kollar ComHems "fantasiska" hemsida lite då och då för att kanske någon gång få reda på ett datum om lansering av HDTV tjänsten och box...
Till min förvåning under sökning på deras kundtjänstflik fick jag upp ett worddockument om Humax boxen som är tilltänkt samt att man ska lansera tjänsten innan JUL 2006 imponerande...
Detta kan förstås vara likamycket CH,BS som tidigare men man hoppas ju.
Du pratar väl om den gamla pressreleasen från 060523 där lanseringen angavs till "från och med hösten"? Nu har följande har tillkommit vid sökning på HDTV under frågor och svar:
------------------------------------------------------------------
När kommer HD-boxen?
Com Hem lanserar HDTV innan julen 2006
-------------------------------------------------------------------
Under de närmaste 6 veckorna alltså? Någon med känningar inom ÅF el dyl borde ju se dessa boxar vid horisonten snart.
Redigerat av ruhe, 14 november 2006 - 10:32.
Postad 14 november 2006 - 11:07
samt Hdtv.
Uppmanar er alla andra att göra detsamma

Det är bara att klistra in samtliga namn här nedan och skriva vad
ni tycker ( detta är lite nya namn )
Det finns en liten chans att det kommer info om man trycker på
hos dessa, då de inte läser vad du skriver här.
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
EDIT : ändrade .se till .com
MaVeRiC

Redigerat av Unregistered1103, 14 november 2006 - 11:10.
Postad 16 november 2006 - 12:39

Jag blir så glad att jag hoppar

Nu blir väl

MaVeRiC

Postad 16 november 2006 - 22:08
haha maveric erkän du kommer titta på den varje dag
Kommer inte ens att få in den, då jag inte har Large
Jag tog hösterbjudandet "medium och canal+total" för 299 spänn
Bra pris

Finns kanske en eller två kanaler jag kunnat tänka mig som bara
finns i Large, men som jag kan leva utan, då jag inte kommer ihåg vilka.
Men nu till något positivt.
Vi har fått helt ny utrustning i fastigheten.
Digitalkanalerna har signal så att det blir över utan att ha antennförstärkare
till mina 4 extrauttag.
Analoga sändningarna ( de är ju digitala från början ) är helt otroligt bra.
Jag måste säga det igen.. Helt otroligt bra...

Jag har aldrig någonsin varit så nöjd med kvalitén på mina apparater
som jag är idag..
De "analoga" kanalerna är så bra att de inte gör bort sig, vare sig på
Plasman eller ens LCD'n. På plasman är de så bra att de ser bättre ut
än på CRT. Detta säger inte lite..
OJ, vad jag var positiv.. men det måste man vara ibland

MaVeRiC

Postad 17 november 2006 - 08:12
Hehe, jag trodde nästan att det var någon som hackat ditt lösenord här på minhembio.comOJ, vad jag var positiv.. men det måste man vara ibland
![]()
MaVeRiC

Postad 17 november 2006 - 11:15
Sen comhem och HDTV. Utdrag ur Wikipedias sida om comhem:
HDTV
Com Hem kommer från och med den 8 december 2006 att erbjuda sina kunder en ny digitalbox med HD-funktionalitet. Förhandlingar och tekniska diskussioner har pågått under hela våren och boxarna kommer att finnas till försäljning i december. Boxen är en Humax CXHD-1000C. Motsvarande modell används bland annat av Premiere i Tyskland. Boxen kan hantera videokodning enligt både MPEG-2 och MPEG-4 standard.
Boxen som kommer att vara anpassad till Com Hems nät är enkel att installera och innehåller funktioner som lättanvänd tv-guide och automatisk uppdatering av kanaler (en installation räcker). Humax CXHD-1000C är utrustad med HDMI-kontakt för anslutning till skärmar med HD ready-märkning och för att få bra ljud finns en SPDIF-utgång för Dolby Digital. I dagsläget sänder Com Hem CANAL+ HD i nätet och testsänder HD1.
Verkar som det dyker upp 8 december.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Comhem
Postad 17 november 2006 - 11:37
---
Hej,
Jag ser att ni kommer att börja erbjuda HDTV-boxar den 8/12. Jag vill gärna ha en sådan så snart som möjligt, med tillhörande abonnemang. Jag vill gärna få svar på följande frågor:
1. Vad kommer det att kosta?
2. Hur går jag tillväga för att beställa?
3. Har ni SVT-HD i utbudet så jag kan följa julkalendern i HDTV?
Tacksam för snabbt svar på samtliga frågor. Informationen går att hitta på http://sv.wikipedia.org/wiki/Comhem.
Mvh,
Calle
---
Ska bli spännande att se vad svaren blir. Dom kan ju inte gärna svara att dom inte vet då informationen finns på nätet - om det nu inte är någon skojfrisk individ som varit inne på wikipedia.
/Calle
Postad 17 november 2006 - 12:40
Ja jag väntar med spänning...skall skicka ett jag med
Eftersom att vi hade detta uppe i tråden för en vecka sedan och ingen tagit tag idet

Så är det bra att ni gör det nu ..
Glöm inte att berätta att den som skrivit det har en IPadress som tillhör Comhem
MaVeRiC

Postad 17 november 2006 - 12:42

/Mats K
Redigerat av Unregistered891a0113, 17 november 2006 - 13:28.
Postad 17 november 2006 - 13:33
Ja jag väntar med spänning...skall skicka ett jag med
Eftersom att vi hade detta uppe i tråden för en vecka sedan och ingen tagit tag idet![]()
Så är det bra att ni gör det nu ..
Glöm inte att berätta att den som skrivit det har en IPadress som tillhör Comhem
MaVeRiC
Så eftersom du tydligen tagit tag i det, vad har du fått för svar?
Postad 17 november 2006 - 13:39

Talade häromdagen med en bekant som arbetar högt uppsatt på en av de största elhandlarna som nyligen hade varit på utbildning tillsammans med ComHem. De påstod att HD dessvärre inte kommer att bli klart innan jul. Deras interna tidsplan ligger på början av Januari. Dock kan boxarna distribueras tidigare (kanske redan i början av december som det talats om här tidigare i tråden), men HD kanalerna kommer inte komma in förrän i Januari.
Postad 17 november 2006 - 13:56
Samma svar som alla andra fått

Dvs inget annat än att det kommer..

Men som sagt bra att även du tar tag i det..

MaVeRiC

Postad 17 november 2006 - 14:02
Samma svar som alla andra fått![]()
Dvs inget annat än att det kommer..![]()
Men som sagt bra att även du tar tag i det..![]()
MaVeRiC
Men om det finns ett halvofficiellt statement (wikipediainlägg från någon på comhem) måste dom åtminstone kunna bekräfta eller förneka. NÅGON måste kunna det. Jag tänkte fortsätta till de övriga mailadresserna som susat runt här om jag får ytterligare ett icke-svar från kundtjänst (om? läs: när).
Postad 17 november 2006 - 14:11
Men om det finns ett halvofficiellt statement (wikipediainlägg från någon på comhem) måste dom åtminstone kunna bekräfta eller förneka. NÅGON måste kunna det. Jag tänkte fortsätta till de övriga mailadresserna som susat runt här om jag får ytterligare ett icke-svar från kundtjänst (om? läs: när).
Som vi har märkt, får man inga svar från kuntjänst annat än det som publicerats här i
denna tråden och även om man inte får dett heller från "ledningen" så är det ledningen
som skall få veta ens frustration, inte kundtjänst.
Mailadresserna finns ett par inlägg upp .. HÄR
MaVeRiC

Postad 17 november 2006 - 14:24
Som vi har märkt, får man inga svar från kuntjänst annat än det som publicerats här i
denna tråden och även om man inte får dett heller från "ledningen" så är det ledningen
som skall få veta ens frustration, inte kundtjänst.
Mailadresserna finns ett par inlägg upp .. HÄR
MaVeRiC
jag vill inte vara den som förstör er lilla mejlbombningskampanj mot comhem, men jag tror inte att den tillför något längre. Tidningarna rapporterar att comhems hd-satsning är försenad osv osv, så jag tror nog att de känner trycket nu, även utan era mejl.
Men om ni gillar det så låt inte mig störa

Jag tyckte att det var lite kul (och oväntat att ingen kommenterat det här) att comhems VD Gunnar Asp utsågs till årets ledare i förra veckan av Affärsvärlden:
http://www.affarsvarlden.se/art/154521
Det stod i typ alla dagstidningar och tekniktidningar också.
Postad 17 november 2006 - 14:27
jag vill inte vara den som förstör er lilla mejlbombningskampanj mot comhem, men jag tror inte att den tillför något längre. Tidningarna rapporterar att comhems hd-satsning är försenad osv osv, så jag tror nog att de känner trycket nu, även utan era mejl.
Kan du inte lägga ut några länkar där det står om förseningen

MaVeRiC

Postad 17 november 2006 - 14:33
Händer det inget snart byter jag till Boxer. TV3 och TV5 digitalt kompenserar gott och väl för ComHems högst eventuella HD-satsning.
Någon måste veta någonting - vad vinner dom på att hålla allting hemligt, förutom att ge kundtjänst ett frustrerande jobb?
Postad 17 november 2006 - 14:38

Så är det inte att få 2-3 HD kanaler som är mest intressant på kort sikt.
Det är att få en box som har både komponent och HDMI så att man slipper
en massa omvandling av bilden på väg in i TV och Projje.
Sedan får det gärna följa med ett par HD kanaler som med tiden blir fler.
MaVeRiC

Postad 17 november 2006 - 14:59
http://www.affarsvarlden.se/art/154521
Det stod i typ alla dagstidningar och tekniktidningar också.
[/quote]
Eftersom många är arga så det mullrar över Comhem borde han ha blivit utsedd till årets åskledare

/Mats K
Postad 17 november 2006 - 18:07
Postad 17 november 2006 - 21:52
För att spä på spekulationerna ytterligare kommer här en länk till Comhem, kolla kanalplats 83 :-)
https://www.comhem.s...lplatslista.pdf
Canal+ HD....
Efter TV3, Kanal 5 och TV6 står det "digital lansering ej fastställd". Borde inte Comhem skriva "lansering ej fastställd" efter CANAL+ HD då för att vara konsekventa?

Postad 18 november 2006 - 01:10
Det är kanske inte så märkligt att de inte har lyckats lansera HD ännu (ingen annan har ju lyckats heller om vi nu har så många andra kabelbolag kvar förstås). Det som verkligen är anmärkningsvärt är ju däremot att de har lovat det till så många olika datum i historien och bara skjutit fram det hela tiden.
Vi får väl göra om den här tråden till någonting i stil med "denna tråd behöver en miljon sidor". Chansen är stor att vi lyckas komma upp i en miljon sidor innan HD kommer i comhems kablar.
Fram för IP-TV. Ett ursnabbt bredband och sedan köper man de kanaler man vill från respektive kanal. Det vore mumma!
Postad 18 november 2006 - 09:22
Nä - det dröjer nog en bra bit in på 2007 innan det händer något på allvar...
Någon som hört något om kostnader? Skulle tippa på 2000-3000 för boxen och sedan en månadskostnad på 150-200 spänn.
Finns ju ingen anledning att tjacka box innan sändningarna startar - se där nu ökade KåmHäm på julkappspotten med ett par tuss!
Ödmjuka tacksamhetsbetygelser och bugningar till KåmHäm från en liten kosnument!!
//erikli
Postad 19 november 2006 - 15:09
Televerket (Com Hemsk) har fortfarande inte gått ut med info ang när de har HDTV i sina kablar.. Lanserar dom det före jul mot förmodan så finns det ändå inte mycket att se... Likaså blir det inget Windows Vista eller PS3 i Sverige i år heller..
Postad 20 november 2006 - 11:31
De kommer heller inte att funka bra när de väl kommer (i början).
Det är som stockholmarna och snön som kommer varje år....de blir lika överaskade varje år...och vi blir lika överaskade när något nytt ät försenat!...
Same shit just a different day.
Postad 20 november 2006 - 12:52
Skulle vi på konsultfirman jag jobbar för bete oss lika som Comhem när det gäller kommunikationen till kund om att ett projekt är försenat så skulle vi inte ha några kunder längre...
Postad 20 november 2006 - 13:08
Problemet är att konkurrens knappt existerar. De är ensam leverantör i kabeln och binder upp fastigheter i mycket långa avtal. Nyligen förnyades avtalet för 70,000 av kommunens lägenheter i Göteborg vilket tyder på att ingen idag kan konkurrera med dem i kabeln. De behöver i princip bara vara "trevliga" mot fastighetsägare men inte mot enskilda konsumenter för att få kunder.Förstår att företag kan får förseningar på en produkt, men då bör man informera sin kund om det...
Skulle vi på konsultfirman jag jobbar för bete oss lika som Comhem när det gäller kommunikationen till kund om att ett projekt är försenat så skulle vi inte ha några kunder längre...
Postad 20 november 2006 - 15:07

Här kommer dagens nyhetsbrev..
2-6 månader gamla nyhter

http://www.carmamail...=1GIkB789838328
MaVeRiC

Postad 20 november 2006 - 15:39
Alla kanske skulle klicka i att de redan har HDTV för att visa att det faktiskt finns en kundbas att tillgodose.
(Detta alltså i månadens fråga, klicka på Mavericks länk)
Postad 20 november 2006 - 18:30
Litet strå till liten stack men:
Alla kanske skulle klicka i att de redan har HDTV för att visa att det faktiskt finns en kundbas att tillgodose.
Då bjuder jag Comhem på ett förslag till fråga inför nästa månad!

Månadens fråga
Kan du se några HDTV-kanaler?
1. Ja, givetvis det är ju 2006!
X. Nej.
2. Jag skulle vilja men har tyvärr Comhem som leverantör av kabel-tv så det är givetvis helt uteslutet.
Postad 20 november 2006 - 18:42
Det var det första jag gjorde efter att jag klickat på länken...Litet strå till liten stack men:

Redigerat av mrjaydee, 20 november 2006 - 18:43.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar