iRiver E10 6gb
799 svar till detta ämne
Postad 08 januari 2007 - 10:25
bernadotte
-
bernadotte
-
Rookie
-
8 inlägg
Tack för era svar.
Eftersom jag vill ha det absolut allra bästa ljudet blir det, förhoppningsvis, en H140 för mig.
Jag vill dock alltid lyssna först innan jag köper något, och den H140 som nu säljs i nyskick här på forumet finns visst nere i Malmö. Så den faller, tyvärr, bort för mig.
Jag ska dock ta mig till någon butik här i Stockholm för att lyssna på E10. Eventuellt så kanske den räcker för mig, då jag helst också köper nya produkter.
Har jag tur så dyker det sedan upp någon mer nästan ny H140 på begagnatmarknaden här i Stockholmsområdet. För att Iriver ska ta upp den igen är väl inte att hoppas på?
Egentligen är det konstigt att alla spelare idag prompt måste prioritera storlek, färgskärm, foto och video, ja, jag vet inte allt, när det säkerligen finns en stor marknad för de som vill ha riktig bra ljud i sina ljudspelare. Eller har jag fel här?
Postad 08 januari 2007 - 10:32
bernadotte
-
bernadotte
-
Rookie
-
8 inlägg
Sean:
När du skriver att H100 serien inte har stöd för FLAC förutom Rockbox, menar du då att om man installerar en annan programvara, som inte är Irivers, i det här fallet Rockbox så fungerar det?
Finns det fler för/nackdelar med Rockbox?
Skiljer sig ljudkvailtén något mellan H120 och H140, eller är det bara skillnad i storlek på hårdisk och eventuellt på färg?
Häftigt forum det här förresten, med svar nästan i realtid!
Postad 08 januari 2007 - 10:39
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Har jag tur så dyker det sedan upp någon mer nästan ny H140 på begagnatmarknaden här i Stockholmsområdet. För att Iriver ska ta upp den igen är väl inte att hoppas på?
Egentligen är det konstigt att alla spelare idag prompt måste prioritera storlek, färgskärm, foto och video, ja, jag vet inte allt, när det säkerligen finns en stor marknad för de som vill ha riktig bra ljud i sina ljudspelare. Eller har jag fel här?
<{POST_SNAPBACK}>
Tyvärr inte. Vi vill att de ska göra en "ny" H100-serie, men de vägrar lyssna på oss i den lilla Skandinaviska agenturen. Vi får väl se. Vi jobbar på att tjata ihjäl dem om vad marknaden just nu saknar, för det finns ingen som har kunnat mäta sig med H140 ljudmässigt ännu. Apples iPod satte ribban för att allt skulle vara tunt. Med tunnheten kommer också en hel del begränsningar. Sen går ju utvecklingen framåt och produkter kommer att kunna bli mindre, men det är generellt (och nu talar jag från en personlig åsikt) väldigt tråkigt att ljudkvaliteten är så pass "ointressant" för så många kunder som köper budgetspelare för 399 kr och sen recenserar den på forum eller andra sätt och tycker att ljudet är "fantastiskt".
Postad 08 januari 2007 - 10:42
fixarfrasse
-
fixarfrasse
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Alltså frasse... Menar du Reference audio? De har ingen H100-serie kvar heller. H100-serien går inte att få tag på ny, så om du ska vara arg, så hoppas jag att du skulle varit arg för att du inte köpte den begagnad i så fall. Men det är dumt att vara arg över huvud taget. Det fanns för övrigt inget stöd för FLAC inledningsvis till H100-serien heller. Det kom istället med Rockbox, som på inget sätt är förknippat med iriver i sig. Något liknande skulle ju kunna dyka upp för E10 om inte iriver fixar stöd för detta genom en uppdaterad firmware innan dess.
Time will tell. 
<{POST_SNAPBACK}>
Det konstiga är att när jag köpte min E10 så hade de en H120 på webbhallen.. men de verkar vara slut nu. Aja, ska inte gråta eftersom jag gillar min E10 stenhårt, dessutom är det större chans att den får stöd för flac än att H120 skulle få det.
Postad 08 januari 2007 - 10:43
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Sean:
När du skriver att H100 serien inte har stöd för FLAC förutom Rockbox, menar du då att om man installerar en annan programvara, som inte är Irivers, i det här fallet Rockbox så fungerar det?
Finns det fler för/nackdelar med Rockbox?
Skiljer sig ljudkvailtén något mellan H120 och H140, eller är det bara skillnad i storlek på hårdisk och eventuellt på färg?
Häftigt forum det här förresten, med svar nästan i realtid!
<{POST_SNAPBACK}>
Japp, helt korrekt uppfattat. Rockbox har inget med iriver att göra så om man installerar Rockbox och något händer med spelaren, så utgår ingen garanti. Med tanke på att spelaren nu ändå har så många år på nacken och inte går att köpa ny, så är kanske garantitiden inte ett problem i sig men ändå. Det är bara färgen och hårddiskstorleken som skiljer. H140D är svart som natten och H120D är champagnefärgad. Jag hänger på den här tråden nästan alla mina vakna timmar så, se det som en god del i vår syn på support och helhetstänk på den Skandinaviska agenturen.
Postad 08 januari 2007 - 10:53
bernadotte
-
bernadotte
-
Rookie
-
8 inlägg
Ja, och vilken support sedan. Det är bara att buga och bocka.
Fantastiskt egentligen, vilket bara stärker min övertygelse att välja Iriver.
Om man nu köper en H140 begagnad, kan man fråga om det är en stabil spelare eller har ni haft mycket problem med den, många som lämnat in den för reparation o.s.v.?
Vad kostade en H140 ny förra året? Jag har sett lite olika priser här på nätet, allt från 3300 kronor upp till 4500, vilket i och för sig låter lite mycket. Mest nyfiken för att veta vad en bättre begagnad bör kosta?
Postad 08 januari 2007 - 11:15
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Ja, och vilken support sedan. Det är bara att buga och bocka. Fantastiskt egentligen, vilket bara stärker min övertygelse att välja Iriver.
Om man nu köper en H140 begagnad, kan man fråga om det är en stabil spelare eller har ni haft mycket problem med den, många som lämnat in den för reparation o.s.v.?
Vad kostade en H140 ny förra året? Jag har sett lite olika priser här på nätet, allt från 3300 kronor upp till 4500, vilket i och för sig låter lite mycket. Mest nyfiken för att veta vad en bättre begagnad bör kosta?
<{POST_SNAPBACK}>
Härligt att höra.  Det är en av de stabilare, utan tvekan! God kvalitet rakt igenom. Om det är något som har gått sönder i dem så är det hårddiskar av någon anledning (stötar eller motsvarande). Någon har väl råkat bända sönder hörlurskontakten också. Mest sådant. Mer i fråga om användning och hantering av produkten än att den har "gått sönder" eller "varit av dålig produktkvalitet". Vet inte vad en bättre begagnad bör kosta faktiskt. 3300 kr var det sista rekommenderade utpriset för H140D innan den helt försvann från vårt lager. Ett kanonpris skulle jag säga, trots att du hittar billigare och större modeller från konkurrenter som då inte presterar lika bra...
Postad 08 januari 2007 - 11:56
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4 239 inlägg
fixarfrasse, ah ok =/. det var juh tråkigt, för det är ett mysigt tema, och det vore bra om man kunde fixa till det så att klarar svenska tecken. hrm ;(
sean, jag vet inte riktigt vad jag tänkte på ;P. försökte kolla den koreanska sidan igår och se om dom hade nåt roligt, men med tanke på att jag inte kan koreanska uppstod problem direkt ;D. jag tänkte mest om dom har nåt roligt som dom håller för sig själv (som går att använda även här). dom har juh några påsar till den iallafall såg jag =O.
Postad 08 januari 2007 - 12:03
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
sean, jag vet inte riktigt vad jag tänkte på ;P. försökte kolla den koreanska sidan igår och se om dom hade nåt roligt, men med tanke på att jag inte kan koreanska uppstod problem direkt ;D. jag tänkte mest om dom har nåt roligt som dom håller för sig själv (som går att använda även här). dom har juh några påsar till den iallafall såg jag =O.
<{POST_SNAPBACK}>
hehe Jag förstår... Det är faktiskt så att de behåller en del tillbehör för sig själva. Vet inte varför. Kan vara för att det kostar för mycket att exportera det (eller att vi tycker det blir för dyrt att importera osv). Finns säkert andra skäl också som tillgång, volym osv. Anyway, ett kanske lite glädjande besked är att vi nu tar in ett nytt fodral, mer av en "pouch" i mörkgrått och rött anpassad för E10. Bilder nedan. Går att få tag på inom några dagar, kanske till och med denna vecka:
6920070559389896329_L.jpg 21,81K
27 Antal nerladdningar
69200705593616631334_L.jpg 20,61K
11 Antal nerladdningarhttp://www.directman...oduct.asp?id=69
Postad 08 januari 2007 - 13:32
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4 239 inlägg
hehe
Jag förstår... Det är faktiskt så att de behåller en del tillbehör för sig själva. Vet inte varför. Kan vara för att det kostar för mycket att exportera det (eller att vi tycker det blir för dyrt att importera osv). Finns säkert andra skäl också som tillgång, volym osv.
Anyway, ett kanske lite glädjande besked är att vi nu tar in ett nytt fodral, mer av en "pouch" i mörkgrått och rött anpassad för E10. Bilder nedan. Går att få tag på inom några dagar, kanske till och med denna vecka:
6920070559389896329_L.jpg 21,81K
27 Antal nerladdningar
69200705593616631334_L.jpg 20,61K
11 Antal nerladdningar
http://www.directman...oduct.asp?id=69
<{POST_SNAPBACK}>
ser snygg ut, fast priset var lite sådär =/. men jag skulle faktiskt vilja ha den mörkgråa >.<. får se om jag plockar upp en sån ^^. lova att meddela direkt om du hör nåt om den där docken du nämnde tidigare förresten
Postad 08 januari 2007 - 13:53
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
ser snygg ut, fast priset var lite sådär =/. men jag skulle faktiskt vilja ha den mörkgråa >.<. får se om jag plockar upp en sån ^^.
lova att meddela direkt om du hör nåt om den där docken du nämnde tidigare förresten 
<{POST_SNAPBACK}>
Lovar att höra av mig om jag hör något om någon dockningsstation.  Du, det är tillverkat i Velcro och Chamude. Googla på det så får du se. Det är högkvalitativa grejer.
Redigerat av sean.wiklund, 08 januari 2007 - 14:17.
Postad 08 januari 2007 - 14:09
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4 239 inlägg
velcro gör kardborreband, och charmode hittar jag enbart kodning för, eller så vill google att jag ska ändra det till hårmode ;P.
men jag tror på dig iallafall  . och som sagt, dom är juh snygga ^^. men är man en fattig arbetslösing som jag så är 200kr stora summor ^^;. men jag kommer säkert att försöka få tag på nån sån ändå
Postad 08 januari 2007 - 14:14
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
My bad! Chamude! Viss skillnad. Chamude: http://www.ikolon.co...mude/index.htmlVelcro: http://en.wikipedia.org/wiki/Velcro
Redigerat av sean.wiklund, 08 januari 2007 - 14:16.
Postad 08 januari 2007 - 14:22
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4 239 inlägg
hehe ok, då var det lite skillnad ja ^^
men var är då kardborrebanden? =S
för jag antar att det är det som velcro har varit med och gjort, men när jag tittar på bilderna ser jag inget sånt =/.
Postad 08 januari 2007 - 14:54
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Det återstår att se.
EDIT: Kardborrbanden sitter på insidan för att fodralet ska "sluta tätt" och E10:an inte "trilla ut".
Redigerat av sean.wiklund, 10 januari 2007 - 10:37.
Postad 10 januari 2007 - 11:55
bernadotte
-
bernadotte
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej Sean och ni andra
Jag har läst denna tråden och är på väg att slå till på en Iriver E10. Men först har jag samlat på mig några frågor.
Eftersom jag vill ha bästa möjliga ljud undrar jag om du kan jämföra Iriver E10 med Iriver H140. Ligger ljudkvalitén hos de på samma nivå?
Sedan har ju båda sina för och nackdelar vad jag förstått? Men om jag förstått det rätt tar H140 de flesta ljudformat? Vet du också i så fall var det går att köpa en ny H140?
<{POST_SNAPBACK}> Hej bernadotte!
E10:an skulle jag lätt säga har det bästa ljudet av de produkter vi har från iriver idag. Den har mest "tryck" i ljudet. Även om nu inte bra återgiven bas är din favoritpreferens så har du i alla fall möjligheten till den jämfört med en MP3-spelare som kanske inte har det. E10:an tar faktiskt samma ljudformat som H140 bortsett från WAV som H140 uteslutande skulle klara för den grymma möjligheten till att spela in okomprimerat...
Du når ju lite mer kraft med E10:an i och med de 18 mW den pressar ut. De andra modellerna vi har ger dig 15 mW vilket gör jobbet galant, men i jämförelse med H140:an som har hela 20 mW så kan det kännas som lite av ett nerköp i relation.
Däremot tror jag inte det finns något som slår H140 i ljud. Den var och är unik på alla sätt. En best. Men på frågan om det finns en ny att få tag på så måste jag göra dig besviken. Jag vet flera kunder som letar land och rike runt nu efter H100-serien, men allt som går att hitta är på begagnatmarknaden. Däremot såg jag en H140 med fjärr i nyskick för 2800 kr på någon annons här i forumet tror jag, men jag hittar den inte nu.
E10 är således en riktigt bra ersättare.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu är jag också ägare till en E10. Ljudet är faktiskt riktigt bra, över min förväntan i alla fall. Jag tänkte först vänta in en för att hitta en begagnad H140 här i Stockholm, men tänkte att om den har så bra ljud som du säger så sitter säkert ägarna nöjda med den rätt så länge. Plus då att jag faktiskt aldrig köpt en begagnad produkt. Jag är nog alltför försiktig, men det känns skönt nu att ha en E10, två års garanti och väldigt bra support om nu något skulle hända. Sedan om det dyker upp en ny H140, eller H120 för den delen, någonstans så kan jag ju alltid byta. Jag får för mig att det är inte så svårt att sälja en E10 till inte så mycket under nypris om så skulle bli fallet.
Postad 10 januari 2007 - 13:23
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Nu är jag också ägare till en E10. Ljudet är faktiskt riktigt bra, över min förväntan i alla fall. <{POST_SNAPBACK}>
Hej! Härligt att höra! Om det är så att du hittar en modell ur H100-serien, så föreslår jag att du lyssnar på den först och hör vad den presterar. Det kan möjligen vara så att du blir mer nöjd med E10:an.  Ge gärna mer feedback på vad du tycker sen.
Postad 10 januari 2007 - 14:04
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Ska tillägga att du gärna får titta förbi på E10-tråden på vårt forum för tips om hur du uppgraderar firmware, hur du hittar lite spel, gör egna spel osv. Du får troligen snabb hjälp om ingen svarar i det här tråden, som mest har fungerat som fråga svar till skillnad från mer ren support.  Men lämna för guds skull inte detta forum för det. http://forum.iriver....isplay.php?f=33
Redigerat av sean.wiklund, 10 januari 2007 - 14:07.
Postad 12 januari 2007 - 20:41
Hannes_8
-
Hannes_8
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hej ja har precis fått hem min Clix 2gb. Verkar jättehäftig men eftersom ja har feber har jag inte hunnit testa den så mycket. Det enda jag undrar över är skyddsfodralet som skulle medfölja. Jag hittade inget:S
Postad 12 januari 2007 - 21:10
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hej ja har precis fått hem min Clix 2gb. Verkar jättehäftig men eftersom ja har feber har jag inte hunnit testa den så mycket. Det enda jag undrar över är skyddsfodralet som skulle medfölja. Jag hittade inget:S
<{POST_SNAPBACK}>
Härligt! Om du tar upp lådan som Clixen låg i (den lilla lådan i lådan), så ligger det svarta neoprenefodralet "under" Clixen.  Krya på dig Hannes!
Postad 12 januari 2007 - 21:42
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4 239 inlägg
en sak jag är lite kinkig över.. man kan inte lyssna medans man laddar den.. bah och humbug =S
skulle detta vara möjligt att fixa till med firmware? för isåfall tycker jag ni ska pressa på koreanerna att fixa till detta
Postad 12 januari 2007 - 21:59
Hannes_8
-
Hannes_8
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Härligt!
Om du tar upp lådan som Clixen låg i (den lilla lådan i lådan), så ligger det svarta neoprenefodralet "under" Clixen. 
Krya på dig Hannes! 
<{POST_SNAPBACK}>
Okej tack så mycket ja hittade den nu:)
Postad 12 januari 2007 - 22:36
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
en sak jag är lite kinkig över.. man kan inte lyssna medans man laddar den.. bah och humbug =S
skulle detta vara möjligt att fixa till med firmware? för isåfall tycker jag ni ska pressa på koreanerna att fixa till detta 
<{POST_SNAPBACK}>
Tjena Doggelito! Kanske får pressa dem på det lite. Eller så ser du till att ha spelaren inkopplad i datorn lite oftare så den ständigt ÄR laddad när du ska använda den.  Önskemålet är noterat i min hjärna i alla fall. Det bör alltså gå att använda E10:an som U10:an när den laddar... Nu ska jag återgå till Rocky på Kanal 5. Oj oj oj.
Postad 13 januari 2007 - 01:09
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4 239 inlägg
mjo iförsig, men just nu kör jag den väldigt mycket på min flickväns.. gulp, vågar jag säga det?... ipodhögtalare...
och då hade det juh varit skönt att man kunde ladda den samtidigt som man kör musik. det tar juh bort det hela lite när den blir oanvändbar under laddning =S.
det var en annan grej jag störde mig på också, men jag har glömt bort vad ;D. var nog också nåt man kunnat fixa med firmware dock ;P
när släpptes den senaste förresten? måste kanske uppdatera min lilla älskling
Postad 13 januari 2007 - 01:49
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
mjo iförsig, men just nu kör jag den väldigt mycket på min flickväns.. gulp, vågar jag säga det?... ipodhögtalare... och då hade det juh varit skönt att man kunde ladda den samtidigt som man kör musik. det tar juh bort det hela lite när den blir oanvändbar under laddning =S.
det var en annan grej jag störde mig på också, men jag har glömt bort vad ;D. var nog också nåt man kunnat fixa med firmware dock ;P
när släpptes den senaste förresten? måste kanske uppdatera min lilla älskling 
<{POST_SNAPBACK}>
hehe Ja, att kunna använda den samtidigt hade varit trevligt. Du får låta den sitta i datorn när du lirar lite spel, lagar mat, kollar din favorit-TV-serie, duschar, tränar, eller något annat bra.  För uppgraderande till firmwareversion 1,04 som är den senaste, följ mitt andra inlägg i följande tråd: http://forum.iriver....read.php?t=4731Nu ska jag sova. Har lirat PCV hela kvällen.
Postad 14 januari 2007 - 19:09
Desertus
-
Desertus
-
Användare
-
-
129 inlägg
Hej, Jag upptäckte nyligen en helt ny värld genom att koppla in min E10 till stereon Jag fick en alldeles fantastisk idé - att använda mp3:n som väckarklocka. Nu undrar jag bara, är det möjligt med tanke på batteritid osv? Hur länge håller den sig påslagen (inaktiv)? För som jag har förstått det så klarar den kontinuerlig musikuppspelning - 30 h? Mvh /Jesper Passar på att posta en snygg bakgrund jag gjorde idag
Redigerat av Desertus, 14 januari 2007 - 19:13.
Postad 15 januari 2007 - 10:17
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hej, Jag upptäckte nyligen en helt ny värld genom att koppla in min E10 till stereon Jag fick en alldeles fantastisk idé - att använda mp3:n som väckarklocka.
Nu undrar jag bara, är det möjligt med tanke på batteritid osv? Hur länge håller den sig påslagen (inaktiv)?
För som jag har förstått det så klarar den kontinuerlig musikuppspelning - 30 h?
Mvh /Jesper
Passar på att posta en snygg bakgrund jag gjorde idag

<{POST_SNAPBACK}>
Hej Jesper! Hur tänkte du med väckarklockan? Ska spelaren spela musik under hela natten eller? Jag förstår inte riktigt hur du menar.  Snygg bakgrund förresten!
Postad 15 januari 2007 - 17:33
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4 239 inlägg
jag har planer på att använda den tvärtom ;D
dvs när man ska lägga sig sätter man igång ett album man vill höra typ, och när det albumet är slut stänger den av sig. är detta möjligt? jag har inte manualen här utan den ligger 50 mil bort =(.
Postad 15 januari 2007 - 17:51
Desertus
-
Desertus
-
Användare
-
-
129 inlägg
Hej Sean! Ah, jo, alltså - för att jag ska kunna använda den som väckarklocka så måste den vara påslagen under hela natten, eller? Och då undrade jag lite om hur det påverkar spelaren - batterimässigt? Det borde kanske inte dra så mycket batteri, eftersom den inte ''används''? Tackar, blev ganska nöjd faktiskt Mvh /Jesper
Postad 16 januari 2007 - 09:26
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
jag har planer på att använda den tvärtom ;D dvs när man ska lägga sig sätter man igång ett album man vill höra typ, och när det albumet är slut stänger den av sig. är detta möjligt? jag har inte manualen här utan den ligger 50 mil bort =(.
<{POST_SNAPBACK}>
Det går utmärkt. Välj Browse-läget för att spela upp det album du vill lyssna på. Innan du börjar lyssna så ställer du under "Inställningar/Settings" -> "Timer/Timer" > "Automatisk avstängning/Auto Power off" in den på till exempel 30 sekunder. Vad som händer då är att när sista låten har spelats så stannar ju spelaren och gör ingenting. Då stänger den av sig själv efter 30 sekunder. Observera att den som förklarat så många gånger i denna tråd inte gör det helt utan går ner i det som vi uppfattar det "hibernate"-läget, alltså strömsparläget där den sover men går att "väcka" väldigt fort om det behövs.  Lycka till med sömnen!
Postad 16 januari 2007 - 09:41
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hej Sean!
Ah, jo, alltså - för att jag ska kunna använda den som väckarklocka så måste den vara påslagen under hela natten, eller?
Och då undrade jag lite om hur det påverkar spelaren - batterimässigt? Det borde kanske inte dra så mycket batteri, eftersom den inte ''används''?
Tackar, blev ganska nöjd faktiskt
Mvh /Jesper
<{POST_SNAPBACK}>
Jesper, Du kan ha spelaren avstängd. Om du bläddrar runt lite bland "Extras" och "Alarm Clock" så kan du ställa in en massa saker. Dels om spelaren ska ringa med olika ljudeffekter eller om den ska starta med din favoritlåt, vilken volym spelaren ska ha när den ringer, om den ska ringa varje dag i veckan eller bara en gång osv. E10:an behöver alltså inte vara påslagen när du har alarmet aktiverat så stäng av E10:an som vanligt bara när du ska sova. Sen går alarmet igång den tiden du har ställt in den på. Två viktiga saker att kolla och veta: 1. Se till att klockan i E10:an går rätt, för annars kommer den inte att ringa på rätt tid ändå.  2. För dig som läser det här inlägget av intresse för funktionen så kan det vara bra att veta att E10:an i sig självt inte ringer. Det finns ingen inbyggt högtalare eller motsvarande så enda sättet den ringer på så det hörs är alltså om du har den kopplad med en ljudkabel från hörlurskontakten till stereon, ett par externa högtalare eller motsvarande. Förstå då "märker" du ljudet och alarmet, om du inte kör så grundläggande att du har hörlurarna i öronen när du sover. Personligen skulle jag strypa mig själv flera gånger om så mycket som jag snurrar under natten så, that is not an option for me.
Postad 16 januari 2007 - 12:11
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4 239 inlägg
jag har planer på att använda den tvärtom ;D dvs när man ska lägga sig sätter man igång ett album man vill höra typ, och när det albumet är slut stänger den av sig. är detta möjligt? jag har inte manualen här utan den ligger 50 mil bort =(.
<{POST_SNAPBACK}> Det går utmärkt. Välj Browse-läget för att spela upp det album du vill lyssna på. Innan du börjar lyssna så ställer du under "Inställningar/Settings" -> "Timer/Timer" > "Automatisk avstängning/Auto Power off" in den på till exempel 30 sekunder. Vad som händer då är att när sista låten har spelats så stannar ju spelaren och gör ingenting. Då stänger den av sig själv efter 30 sekunder.
Observera att den som förklarat så många gånger i denna tråd inte gör det helt utan går ner i det som vi uppfattar det "hibernate"-läget, alltså strömsparläget där den sover men går att "väcka" väldigt fort om det behövs. 
Lycka till med sömnen!
<{POST_SNAPBACK}>
okej, låter jäkligt bra ^^. angående det där när man stänger ner den blir jag nu lite smyger. händer samma sak när man stänger av den genom powerknappen? =/ för när jag stängt av den, och ska sedan starta den efter en timme eller två, så startar den upp väldigt snabbt. tar det längre tid innan den stänger av sig, eller vad beror detta på? =S
Postad 16 januari 2007 - 16:00
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
angående det där när man stänger ner den blir jag nu lite smyger. händer samma sak när man stänger av den genom powerknappen? =/ för när jag stängt av den, och ska sedan starta den efter en timme eller två, så startar den upp väldigt snabbt. tar det längre tid innan den stänger av sig, eller vad beror detta på? =S
<{POST_SNAPBACK}>
Japp. Alltså, jag har inget bra svar på när det inträffar eller vad som gör det, men ibland, när spelaren har varit avstängd en längre tid (och det är här jag inte vet tidsramen) så kanske du har sett att det dyker upp en bild på E10:an och så tar det några sekunder extra istället för den halva sekund det tar normalt sätt. När den startar igen på en halv sekund så ligger den således bara i ett "strömsparläge". Tanken är tror jag från utvecklarnas sida att du använder spelaren ganska flitigt och då är det samtidigt tänkt att du laddar den både då och då. För att då göra spelaren så "snabb" som möjligt rent användarmässigt så går den alltså ner i ett slags hibernateläge (strömsparläge) men stänger alltså inte av sig helt. Den drar då i princip ingenting i ström, men reagerar direkt när du vill lyssna på något igen. Det gäller oavsett om du använder powerknappen eller inte. Den har det inbyggda strömläget och har du inte tänkt på det hittills så behöver du ju heller inte bli "smyger" nu heller.
Postad 16 januari 2007 - 21:02
Unregisteredd233771e
-
Unregisteredd233771e
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
Jag är ny i forumet!
Jag är jätte intresserad av att köpa en E:10an, men den funktion som intresserar mig mest är diktafonen.
Jag pluggar på Högskolan och det är mycket bra att spela in föreläsningar.
Jag vill veta hur länge kan man spela in ?
Är det krångligt att använda funktionen?
Låter inspelningarna brå?
Tack så mycket!
Gio
Postad 17 januari 2007 - 09:12
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hej! Jag är ny i forumet! Jag är jätte intresserad av att köpa en E:10an, men den funktion som intresserar mig mest är diktafonen. Jag pluggar på Högskolan och det är mycket bra att spela in föreläsningar. Jag vill veta hur länge kan man spela in ? Är det krångligt att använda funktionen? Låter inspelningarna brå? Tack så mycket!
Gio
<{POST_SNAPBACK}>
Välkommen till forumet GioKaj!  Föreläsningar går utmärkt att spela in med E10:an. Det finns dock två saker att beakta: 1. Du bör lägga E10:an långt fram i föreläsningssalen. Helst av allt framför föreläsaren på ett bord eller i alla fall sitta så nära denne som möjligt. Det är nämligen så att inspelningarna blir bra med den inbyggda mikrofonen, men i större salar eller på kaféer där det blir en massa bakgrundssorl så stör det gärna det man spelar in. 2. Kvaliteten på filen som genereras (i MP3-format) när du spelar in är i högst 128 kbps vilket är den standard på kvalitet som branschen bland annat mäter batteritid efter när de presenterar specifikationerna för till exempel en MP3-spelare. 192 kbps brukar motsvara CD-kvalitet så du får lite sämre men ändå väldigt bra ljud. Har du högsta kvalitet inställd i spelaren när du ska spela in ("High", vilket motsvarar 128 kbps) så får du mer än 105 timmars inspelning. Detta förutsatt att du inte har något inlagt på spelaren. Räcker det?  Antar att du har sett hur E10:an ser ut. Man navigerar endast med fyra knappar: höger, vänster, upp och ned. För att starta dikafonläget så trycker du "höger" (Extras) i huvudmenyn. Därefter tycker du "höger" igen för (Recordings) och sen "höger" en sista gång för att börja spela in. Busenkelt.  Har du fler funderingar så är det bara att du hör av dig!
Postad 17 januari 2007 - 19:17
Unregisteredd233771e
-
Unregisteredd233771e
-
Rookie
-
2 inlägg
Tack så mycket Sean!!
Nu är det beställd!!!
Hoppas att de kommer snart!
Sedan återkommer jag med mer frågor, tack.
Gio.
Postad 18 januari 2007 - 15:46
J0h4n
-
J0h4n
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Ska iväg o hämta min E10  Beställde de sista limited edition vita från Webhallen , i måndags.
Det tog lite mer tid än väntat men de skite rjag i, jag har mer oro för Burning Crusade   :D:D:D
Ska testa ljudet med dom hörlurarna som kommer med, och mina Icemat hörlurar.
OBS!!!! KÖP ALDRIG ICEMAT Hörlurar! Hårdplasten suger! Tappar man dom en gång i glovet och det blir en spricka i plasten, så kan du säga hejdå till hörlurarna och börja ta fram den svarta eltejpen, eftersom dom går sönder mer och mer och mer.
Postad 18 januari 2007 - 16:51
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Ska iväg o hämta min E10 Beställde de sista limited edition vita från Webhallen , i måndags.
Det tog lite mer tid än väntat men de skite rjag i, jag har mer oro för Burning Crusade  :D:D:D
Ska testa ljudet med dom hörlurarna som kommer med, och mina Icemat hörlurar.
<{POST_SNAPBACK}>
OMG! Limited Edition FTW m8... Du får höra av dig sen om hur du gillar ljud osv. Och som vanligt i den här tråden, har du funderingar - hit me! Bläddra lite bakåt i tråden så har jag gett tips om hur man uppgraderar firmware också om inte iriver plus 3 gör det. Du ska när du är klar för att använda spelaren ha version 1.04 i den. Det är den senaste... Men som sagt, jag vill ha en recension sen.
Postad 18 januari 2007 - 17:28
J0h4n
-
J0h4n
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Visst en recension kommer snart! Men fan va liten den va :S, såg inte ut så på bilderna.. ^^
Tjockleken trodde jag skulle vara den i princip som den är, men jag trodde den skulle vara lite bredare, lite högre. Hade kanske tagit en svart om jag vetat det. Men jaja, de e inte looken jag var ute efter, utan ljudet
Ska testa den senare, nu måste jag ladda den i 2-3 timmar, sen leta på mina "trasiga" icemat hörlurar =), ska ladda ner firmware och allt sådant under tiden. /Peace
Postad 18 januari 2007 - 20:33
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Visst en recension kommer snart! Men fan va liten den va :S, såg inte ut så på bilderna.. ^^
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, E10:an är inte stor. Många verkar tro det. Ungefär som U10 och Clix som många tror är enorm fast den är som en och en halv zippotändare.
Postad 18 januari 2007 - 20:39
J0h4n
-
J0h4n
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Tjenare! Håller på att testa min iRiver nu biggrin.gif
Undrar lite följande, ska jag kö vma eller ogg, och vilken hastighet ska jag ha?
Detta vill säga när jag rippar skivor, för bästa kvalitet biggrin.gif
Kan jag kovertera alla mina mp3 låtar till den bästa filtypen också ? biggrin.gif
Dessutom, hur gör jag för att lägga in firmware 1.04 filen ?, när jag går in på iRivern "flyttbara hårdisken" Så hittar jag inge själva rotmappen eller vad man kallar det biggrin.gif
Tack på förhand!
Postad 18 januari 2007 - 20:52
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Undrar lite följande, ska jag kö vma eller ogg, och vilken hastighet ska jag ha? Detta vill säga när jag rippar skivor, för bästa kvalitet biggrin.gif
Kan jag kovertera alla mina mp3 låtar till den bästa filtypen också ? biggrin.gif
Dessutom, hur gör jag för att lägga in firmware 1.04 filen ?, när jag går in på iRivern "flyttbara hårdisken" Så hittar jag inge själva rotmappen eller vad man kallar det biggrin.gif
Tack på förhand!
<{POST_SNAPBACK}>
Hej igen! Härligt!  Då kommer det lite svar. Jag tycker du ska köra OGG. Sen är frågan självklart vilken bitrate. En del har höga krav, en del normala och en del inga alls. Jag kan väl rekommendera dig att prova OGG Q4 VBR om du kan rippa i den kvaliteten. Personligen använder jag CDex som program när jag konverterar mina egna skivor hemma: http://sourceforge.n...rojects/cdexos/Angående firmware, ladda ner följande fil och kopiera in den i rotkatalogen på E10:an. Dra sedan ut USB-kabeln så spelaren startar om så uppgraderar den till senaste firmwareversionen som är v1.04. Möjligen får du leta dig fram till rätt språk igen. Det gör du i den sista menyn. http://iriver.neffic...e10/kor/E10.HEXSen har du massor med bra tips om E10:an här: http://forum.iriver....c&sort=lastpost
Postad 18 januari 2007 - 21:10
fixarfrasse
-
fixarfrasse
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Undrar lite följande, ska jag kö vma eller ogg, och vilken hastighet ska jag ha? Detta vill säga när jag rippar skivor, för bästa kvalitet biggrin.gif
Tack på förhand!
<{POST_SNAPBACK}>
Det är ingen ide att konvertera dina befintliga mp3-filer till ett annat format. Ljudet kommer nog bara att bli sämre tyvärr, även om du konverterar dem till ett bättre format där filerna tar större plats.
Postad 18 januari 2007 - 21:14
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Det är ingen ide att konvertera dina befintliga mp3-filer till ett annat format. Ljudet kommer nog bara att bli sämre tyvärr, även om du konverterar dem till ett bättre format där filerna tar större plats. <{POST_SNAPBACK}>
Helt rätt Frasse! Det att konvertera redan konverterade filer är aldrig bra. Den nya filen kan aldrig bli "bättre" än källan. Sorry, missade den frågan.
Postad 18 januari 2007 - 21:34
Unregisteredc2ba912d
-
Unregisteredc2ba912d
-
Användare
-
-
175 inlägg
Jag är fortfarande velande om jag ska slå till med en E10 eller ska köpa en flash-baserad spelare.
Vars jag bor är det riktig vinter med ibland rejäla minusgrader och hur klarar sig då en hårddiskbaserad mp3:a ? Jag brukar ha min nuvarande spelare i jackfickan och den brukar efter en promenad vara rätt så nedkyld.
När kommer nya iriver T50 4GB till Sverige?
Postad 18 januari 2007 - 21:34
J0h4n
-
J0h4n
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Hehe, allting verkar bra än så länge! Lite svårt att få en bra ordning när man använder iRiver plus 3
Dock så har jag fattat nu, och får ta nån dag och fixa till allt
Dessutom! Hur kan man ändra det fula temat ?  , de var verkligen gräsligt!
Redigerat av J0h4n, 18 januari 2007 - 21:35.
Postad 18 januari 2007 - 22:00
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hehe, allting verkar bra än så länge! Lite svårt att få en bra ordning när man använder iRiver plus 3
Dock så har jag fattat nu, och får ta nån dag och fixa till allt 
Dessutom! Hur kan man ändra det fula temat ? , de var verkligen gräsligt! 
<{POST_SNAPBACK}>
Hej igen! Du får leka runt som alla andra. Learning by doing är alltid det bästa.  Temat ändrar du under Settings och sedan Display (har jag för mig nu när jag inte har E10:an framför mig). Fler teman finns här: http://forum.iriver....read.php?t=4344Du sparar bara ner flashfilen ".swf" och kopierar in den i "Themes"-mappen på E10:an. Sen kollar du under Settings igen när du har dragit ut USB-kontakten. Rekommenderar att du provar neoSpirits... Grymt snyggt rörligt tema. För att få olika färger och former som rör sig så väljer du bara en annan dag.
Postad 18 januari 2007 - 22:03
J0h4n
-
J0h4n
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Tar inte rörliga bilder extra batteri?, eller är det knappt skillnad?
Postad 18 januari 2007 - 22:11
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Tar inte rörliga bilder extra batteri?, eller är det knappt skillnad?
<{POST_SNAPBACK}>
Klart det drar lite mer, men so what? Det är ruskigt mycket snyggare och roligare att kolla på. Det är som du säger inte direkt mycket heller vad jag gissar. Sen kan du alltid ställa in displayen på att den ska slockna efter en minut när du inte använder spelaren (alltså ändå samtidigt som du lyssnar på musiken). Då sparar du lite batteritid, men den tid du verkligen tittar, så är det en roligare upplevelse än en enfärgad bakgrund kanske. Du får prova dig fram.
Postad 18 januari 2007 - 23:50
J0h4n
-
J0h4n
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Hehe joo!
Hmm, de är en sak som är rätt krånglig, de e så jobbigt att man måste byta (eq) vid olika låtar eftersom det låter dåligt på vissa, men bra på andra genrer.
Har gjort en egen som passar mina icemat hörlurar, och en som passar dom man fick med.
Men vissa låtar ska bara inte låta som dom gör
Man borde typ kunna lägga in specifika (eq's) för bara den låten osv, vore bra
Men men man kan inte få allt !"
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|