Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Dynavoice Definition *

401 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dynavoice Definition DF-5 (Golvhögtalare) 4 8,42 (23) Inga priser
Dynavoice Definition DM-5 (Surroundhögtalare) 1 8,83 (11) Inga priser
Dynavoice Definition DC-5 (Centerhögtalare) 3 8,8 (19) 2 490:-
Dynavoice Finale Sub 10D (Subwoofers) Rapporterad 1 8,6 (9) Inga priser
Dynavoice Definition SW-10 (Subwoofers) 3 7,48 (30) Inga priser
Dynavoice Definition DF-6 (Golvhögtalare) 4 8,38 (12) Inga priser
Dynavoice Definition DF-6 5.0 (Högtalarpaket för hembio) 1 8,75 (3) Inga priser
Dynavoice Definition DF-8 (Golvhögtalare) 9 9,65 (16) 9 990:-
Dynavoice Definition DX-5 (Surroundhögtalare) 1 7 (3) Inga priser
Dynavoice Definition DM-6 (Surroundhögtalare) 2 9,1 (9) 4 490:-
28 relaterade trådar
Dynavoice Definition SW-10 (148 inlägg) 7 år sedan
Val av förstärkare? (24 inlägg) 7 år sedan
* Officiell Tråd - Dynavoice * (3407 inlägg) 7 år sedan
Vita, prisvärda stativhögtalare. (23 inlägg) 9 år sedan
Dynavoice DF-6 (202 inlägg) 10 år sedan
Vilka billiga högtalare överaskade er? (113 inlägg) 10 år sedan
bästa högtalaren under 5000:- (125 inlägg) 11 år sedan
Vilka högtalare ska jag välja? (8 inlägg) 11 år sedan
Om ni fick välja Centerhögt. (7 inlägg) 11 år sedan
Pioneer VSX-1021 med Dynavoice M-65 EX - Bra eller anus? (12 inlägg) 11 år sedan
Använda små högtalare/satelliter som 2.0 - frågor! (2 inlägg) 11 år sedan
Dynavoice DM-6/Challenger M-65 eller något annat? (15 inlägg) 11 år sedan
Stativare på tv-bänk? (23 inlägg) 11 år sedan
JBL Studio 190 vs Dynavoice DF-8 (3 inlägg) 12 år sedan
Tangent eller Dynavoice? (1 inlägg) 12 år sedan
Dynavoice Definition DF-5 (6 inlägg) 13 år sedan
Närvarohögtalare till Dynavoice DF-5 (0 inlägg) 13 år sedan
inställningar för Yamaha RX-V667 och Dynavoice DF-5? (1 inlägg) 13 år sedan
Satellitare till bl a dubstep för ~2k (2 inlägg) 13 år sedan
Förstärkare till "Dynavoice Definition DM-5"? digitalt helst... (5 inlägg) 14 år sedan
Challenger M-65 EX Vs. Definition DF-6 (37 inlägg) 14 år sedan
Nya högtalare, max 7000 (20 inlägg) 14 år sedan
Val av nya högtalare (3st) (27 inlägg) 15 år sedan
Dynavoice F-6 paketet (4 inlägg) 15 år sedan
Dynavoice Definition DM-5 som (ensamma) fronthögtalare? Samt en del andra f (8 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja högtalare. (7 inlägg) 16 år sedan
Dali Concept 2 el. Dynavoice DF-5 (6 inlägg) 17 år sedan
Proson = bra skit? (77 inlägg) 17 år sedan

Postad 30 augusti 2011 - 20:55

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Sen undrar jag om ni som har m65-ex har ändrat hz ibak på frontarna. Och vad ni tycker det blir för skillnad?

Ändrat Hz? Du menar ändrat nivån på övre mellanregister/diskanten? -2dB, 0, +2dB, +4dB.

Postad 31 augusti 2011 - 08:32

micke_andersson
  • micke_andersson
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Satt o läste igenom tråden lite!

Ser att ni skriver om baspluggar, fan jag slängde ju mina när jag packade upp högtalarna ( Trodde det var några skydd )

Är det stor skillnad med dom i? Fick ju aldrig chansen o testa :)

Sen undrar jag om ni som har m65-ex har ändrat hz ibak på frontarna. Och vad ni tycker det blir för skillnad?

Mvh

Har du inte kvar dina baspluggar kan du prova stoppa in en socka eller liknande för att prova. Man får ett lite "stramare" basljud med basreflexrören pluggade.

Postad 06 september 2011 - 14:04

Tellus82
  • Tellus82
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Fick nyss reda på att fynda skickat en pall med DF-8, DC-5 & 2 par DX-5 med platt väggfäste till alla 4, lite grisen i säcken varning då jag bara har lyssnat på DF-5/DM-5/DC-5 tidigare men får väl hoppas att man blir nöjd. Funderar lite på en sub att komplettera dessa med, dynavoice definition subben har väl inte något gott renome direkt, någon/några av xtz's varianter kanske?

Postad 06 september 2011 - 16:01

micke_andersson
  • micke_andersson
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Fick nyss reda på att fynda skickat en pall med DF-8, DC-5 & 2 par DX-5 med platt väggfäste till alla 4, lite grisen i säcken varning då jag bara har lyssnat på DF-5/DM-5/DC-5 tidigare men får väl hoppas att man blir nöjd. Funderar lite på en sub att komplettera dessa med, dynavoice definition subben har väl inte något gott renome direkt, någon/några av xtz's varianter kanske?

Spännande, återkom gärna med lyssningsintryck när du fått dem! B) Vad kommer du att driva dessa med?

Postad 06 september 2011 - 20:59

Tellus82
  • Tellus82
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Spännande, återkom gärna med lyssningsintryck när du fått dem! B) Vad kommer du att driva dessa med?

Har en Onkyo TX-NR809 jag tänkte köra på, eventuellt så kan DF-8'orna bli drivna av ett Advance Acoustic MAA 405 men det beror lite på hur 809'an orkar med 7 kanaler, får helt enkelt prova & se vad som låter bäst, MAA-405 har något mer kraft men vette tusan om det låter bättre i slutändan. Kör idag med bi ampade QLN 604mkII (bi ampat i onkyon) & det låter bättre än via bara MAA405. Kommer eventuellt testa att köra riktig bi-ampning med onkyo för topp & MAA405 för basarna men det kan bli lite knivigt med nivåerna då 405an inte har nivåjustering, kanske att audessey kan hantera det. Hur som haver kommer bli en del pillande...

Men för att återgå till min fråga, nån som kör definition serien & kan rekommendera en sub i prisklassen 4-6tkr?

Postad 06 september 2011 - 23:07

Unregistered6a63e4a0
  • Unregistered6a63e4a0
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Blev nyfiken på DF-8, har idag M.65 EX som jag tycker är väldigt klena och vassa i ljudet, noll tryck, funkar inte alls till metal, har drivit med Harman/kardon AVR 130, Harman/kardon AVR 25 II, Harman/kardon AVR 7000 och nu Onkyo TX-NR708, använder EKK 4x1.5 som biwire och biamp.

Postad 06 september 2011 - 23:33

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0

Blev nyfiken på DF-8, har idag M.65 EX som jag tycker är väldigt klena och vassa i ljudet, noll tryck, funkar inte alls till metal, har drivit med Harman/kardon AVR 130, Harman/kardon AVR 25 II, Harman/kardon AVR 7000 och nu Onkyo TX-NR708, använder EKK 4x1.5 som biwire och biamp.

Känns som en ganska konstigt beskrivning då de flesta upplever dem tvärtom B) Inklusive mig själv. Känns som att det kan vara en akustisk åtgärd som krävs.

Postad 06 september 2011 - 23:55

Unregistered6a63e4a0
  • Unregistered6a63e4a0
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Känns som en ganska konstigt beskrivning då de flesta upplever dem tvärtom B) Inklusive mig själv. Känns som att det kan vara en akustisk åtgärd som krävs.

Provat i tre olika rum, med olika placeringar :/

Redigerat av Unregistered6a63e4a0, 06 september 2011 - 23:59.

Postad 07 september 2011 - 13:55

Tellus82
  • Tellus82
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Fick pallen levererad för en timme sedan & första intrycket av DF-8'orna är riktigt bra faktiskt, långt över förväntan. Vad jag befarade var att dom skulle vara bumliga & överdrivna i basen men det är dom rakt inte, tonalt sett så är dom lite lagomt "laid back" vilket jag gillar (inte vassa eller skrikiga). Detta direkt ur kartong bör nämnas...

Ska fortsätta uppkoppling av systemet & sedermera ta lite bilder om det är av intresse, men än så länge så imponerar DF-8orna ordentligt. Kan nämna att jag köpte natural Oak/svart front och faneren är betydligt mörkare i verkligheten än vad som antytts av produktbilderna, jäkligt nöjd med design & finish, visst det är inte äkta faner men den ser faktiskt helt ok ut. Vad som inte framgår så tydligt hos fynda är att bottenplattan har "inserts"/islagsmuttrar för spikes och för att behålla den målade botten repfri & fin rekommenderar jag spikes eller SD kuddar (hade som tur var några spikes liggande)

Redigerat av Tellus82, 07 september 2011 - 14:00.

Postad 07 september 2011 - 14:24

micke_andersson
  • micke_andersson
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Fick pallen levererad för en timme sedan & första intrycket av DF-8'orna är riktigt bra faktiskt, långt över förväntan. Vad jag befarade var att dom skulle vara bumliga & överdrivna i basen men det är dom rakt inte, tonalt sett så är dom lite lagomt "laid back" vilket jag gillar (inte vassa eller skrikiga). Detta direkt ur kartong bör nämnas...

Ska fortsätta uppkoppling av systemet & sedermera ta lite bilder om det är av intresse, men än så länge så imponerar DF-8orna ordentligt. Kan nämna att jag köpte natural Oak/svart front och faneren är betydligt mörkare i verkligheten än vad som antytts av produktbilderna, jäkligt nöjd med design & finish, visst det är inte äkta faner men den ser faktiskt helt ok ut. Vad som inte framgår så tydligt hos fynda är att bottenplattan har "inserts"/islagsmuttrar för spikes och för att behålla den målade botten repfri & fin rekommenderar jag spikes eller SD kuddar (hade som tur var några spikes liggande)

Låter ju lovande. Har också kikat lite på Definitionserien (DF-5 alt. DF-6) men är lite tveksam om min receiver Yamaha RX-V767 orkar driva DF-8. "Upplevevs" de som trögdrivna på något sätt? (om man nu kan märka det utan att testa olika förstärkare..) ;) Posta gärna lite bilder, det är alltid kul att se. ;)

Postad 07 september 2011 - 14:39

Tellus82
  • Tellus82
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Jodå, dom är relativt trögdrivna, tror inte speciellt hårt på de angivna 94dB, tror mer på ~90 om jag ska vara ärlig, kör dom Bi-Ampade i min tx-nr809 för tillfället men jag tror att dessa kan tjäna en hel del på ett slutsteg istället, ska koppla på ett & prova senare men nu blir det tebax till koppling/montering ;)

Edit: Finns lite bilder i galleriet nu

Edit 2:
Har nu fått upp allting & kunat testa lite mer utförligt, Kan nämna lite tråkigheter först, Ena DF-8an har en liten reva i faneren (1cm lång & nån millimeter bred) i ett av hörnen, en av DX-5orna har en liknande reva fast på sidan, fanns inga tecken på skador på kartongerna så detta måste ha uppkommit innan packning. Som pricken över I'et så verkar band diskanten i en av DX-5orna vara kass, öppnade & kikade ifall det var nåt simpelt men det verkar som anslutningsstiften på den är lösa (inte kabeln utan själva anslutningsstiften). Hoppas att Fynda kan fixa det lite smidigt ;) Måste säga att det känns en smula tråkigt & hitta saker som dessa på nyinköp och det inger väl inte nåt högt förtroende för Dynavoice & kvalite direkt men jag antar att man får vad man betalar för....

Till det lite mer roliga då, ljudet från DF-8orna är faktiskt riktigt bra, dom kräver en del effekt för att komma till sin rätt men ger man dom det så får man sin belöning. TX-NR809an orkade inte riktigt med dom men med MAA405 så vart det betydligt bättre. Dom har en rätt hyffsad stereobild och för min del en skön karaktär, dom låter inte ansträngda även om man öser på lite men dom ger ändå tillräckligt med information i de övre registren. Mellanregistret kan jag inte klaga på alls, kvinno röster låter helt ok. Basmässigt så gräver dom rätt så djupt om man låter den övre porten va pluggad (levereras på så vis). Kort & gott för priset de betingar så får man va helnöjd, enda som drar ner lite på intrycket för min del är nog kvalitetskollen.

DX-5orna funkar bra att väggmontera men de levererar inte speciellt mycket under 80Hz, duger dock utmärkt till surround, skulle jag va på jakt efter ett par stativare för mer allmänt bruk skulle jag nog ta någon av de andra varianterna (DM-5 eller 6) Annars är sub ett krav.

Edit 3:

Har nu fixat den "trasiga" band diskanten i DX-5an, visade sig att vid montering i fabriken så hade dom monterat själva bandet lite snett och pga detta inte fått ihop den ordentligt, la rätt bandet/membranet så försiktigt jag bara kunde och monterade ihop, vipps så lät det som det skulle. Så nu låter alla 4a DX-5 identiskt. Väldigt simpel konstruktion på banddiskanten med bakkåpa innehållande magnet som sedan bandet ligger emot (en liten bit filterduk imellan) och kanterna på bandet hålls sedan fast av fronten. Verkar dock som kvalitetskollen är lite sådär för jag kollade de andra med och 3 av 7 band diskanter hade en väldigt löst dragen bakkåpa med glipa som följd mellan front & bakkåpa, mao så kan inte bandet setat fast ordentligt imellan. (Nej inte ta i för kung & potatisland men lite lätt så att skarven går ihop & kåpan inte rör på sig vid lätt tryck)

Redigerat av Tellus82, 08 september 2011 - 16:11.

Postad 09 september 2011 - 16:39

Tellus82
  • Tellus82
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Har gjort lite mätningar i tombstone idag med en behringer ecm-8000 på DF-8, de går förvånansvärt djupt måste jag erkänna, -3dB i mitt lyssningsrum blir ca 24Hz, detta med den övre porten pluggad, kör man med bägge öppna så höjs -3dB punkten med nästan 15Hz plus att dom får en ganska ordentlig puckel mellan 50-70Hz. I övrigt så är dom faktiskt mätmässigt ganska neutrala i mitt lyssningsrum åtminstonde. Band diskanten uppvisar dock en mindre trevlig egenskap, sitter man nersjunken i soffan så hamnar man garanterat under den, alltså off axis verikalt och då visar den en ganska otrevlig respons med rätt kraftiga dippar över 10kHz. on axis på band diskanten däremot är DF-8 närapå spikrak från 4kHz & upp förutom en smärre avrullning över 15kHz.
Från 100Hz upp till 3kHz är det lite mer vanskligt (några dippar & toppar inom +-10dB) men det beror till 90% på placering, rum & mätposition än nåt annat, flyttar jag runt lite på högtalarna ändras responsen ganska kraftigt men jag lyckades få till en ganska rak kurva till slut.

Efter de manuella mätningarna/flyttandet gjorde jag en audessey mätning och responsen vart då riktigt rak, enda skönhetsfläcken jag får i mitt rum är en liten puckel vid 100Hz & dip vid 150Hz men det beror inte på högtalarna då alla jag mätt visat samma puckel & dipp i detta rum (QLN 604mKII, Audio Pro A.100, Canton LE 470 & ett flertal subbar)

Att band diskanten har såpass dålig off axis vertikalt kan va bra & ta i beaktande vid ett eventuellt köp, på DF-8 hamnar dom nämligen ganska högt upp i förhållande till normal lyssningshöjd. Sitter man nersjunken så får man per automatik en ordentlig avrulling uppåt i frekvens jämfört med on axis.

Efter en dags tweakande så har jag då fått till en väldigt rak frekvenskurva & på köpet har jag också fått en löjligt bra stereobild, ibland måste jag titta en extra gång att stärkarn verkligen står på stereo läge & inte surround. Kan va lite svårt att beskriva ljudet de förmedlar men jag står fast vid min tidigare analys, de är laid back i stilen, åtminstonde jämfört med de canton jag lyssnat på men de har tillräckligt med information i toppen för att inte bli riktigt mörka. På lite hårdare musik såsom in flames, mustasch kommer stampa takten känslan jäkligt fort och dom är jäkligt sköna & lyssna på, på elektroniskt såsom daft punk, pendulum, robyn etc kan dom kännas lite tunna i de nedre registren men det är nog personlig smak mer än något annat. För de som letar efter basmonster bör nog titta efter nåt annat, missförstå mig rätt dock, du kan mangla på rejält med dessa burkar utan antydan till att låta illa & vid filmtittande vette tusan om du ens behöver en sub (såvida du inte gillar massor med bas)

Postad 09 september 2011 - 16:40

Jacke910
  • Jacke910
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hur står sig dynavoice m-65 ex mot df-5 eller dm-6.

Redigerat av Jacke910, 10 september 2011 - 18:37.

Postad 09 september 2011 - 18:30

scenic
  • scenic
  • Beroende

• 1 066 inlägg
  • 0
Det där med banddiskanten..låter det illa när man sitter i soffan och lyssnar?

om man köper de så är det bast att stå up hela tiden när man lyssnar? :(

Nu blev man osäker, tänkte faktiskt köpa ett par sådana........

Redigerat av scenic, 09 september 2011 - 18:31.

Postad 09 september 2011 - 18:42

Tellus82
  • Tellus82
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Det där med banddiskanten..låter det illa när man sitter i soffan och lyssnar?

om man köper de så är det bast att stå up hela tiden när man lyssnar? :(

Nu blev man osäker, tänkte faktiskt köpa ett par sådana........

Nej illa låter det inte men det beror lite på hur nära man sitter, desto närmre & lägre du sitter desto högre vinkel får du & då får band diskanten en ganska brant avrullning uppåt i frekvens, det får de flesta diskanter om man ska vara helt ärlig men dessa lider något mer av det. Sitter du mer än 2½ meterifrån kommer du inte märka av det allt för mycket. Jag har en väldigt låg soffa och jag har dessutom inte mer än 2,2 meter till högtalarna och då märker man faktiskt av skillnaden om man sträcker lite på sig.

Redigerat av Tellus82, 09 september 2011 - 18:48.

Postad 09 september 2011 - 21:44

scenic
  • scenic
  • Beroende

• 1 066 inlägg
  • 0
Ok

Tror du det gäller oxå DF-6 med bandiskanten? för de är ju lika höga högtalarna.

Med diskanten att det blir så, beror de på delningen på frekvensen?

Det dår felet som det var på 3 av 7 banddiskanter är det bara att skruva dem hårdare fast?

Postad 09 september 2011 - 22:18

Tellus82
  • Tellus82
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
såvitt jag kan se så används samma typ av diskant i alla definition högtalare så det bör vara samma spridning på dom. Det jg beskrev tidigare var helt enkelt för löst dragna skruvar, enkelt fixat & det är inte säkert att alla har löst dragna skruvar då endast 3 av mina hade det (2 dx-5 & på ena DF-8an), kan vara så att de nya definition modellerna har fått en ny "batch" av just band diskanterna & det är just dessa som fått för löst dragna kåpor, alternativt att skruvarna skulle setat fast med någon typ av lim men att det blivit nån miss vid tillverkningen (vilket det brukar göra på de flesta element). Det var dock bara på en av dom som detta faktiskt orsakade märkbart fel och det är inte säkert att de andra hade lossat mer eller påverkat ljudet negativt, men det känns alltid bättre att vara säker.

Postad 10 september 2011 - 16:47

rytterstedt
  • rytterstedt
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Ska uppgradera min hemmabio men står i valet och kvalet mellan Challenger och Definition, tänkte mig antingen ett par M-65/M-85 eller ett par DF-6or. Frågan är bara hur stor skillnad det är mellan t.ex M-85 och DF-6, hur trögdriven en DF-6 är (ifall en TX-SR508 skulle räcka till eller ifall man måste uppgradera). Kommer inte bli mycket musikspelande utan nästintill uteslutande filmtittande.

Postad 10 september 2011 - 18:38

Jacke910
  • Jacke910
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hur står sig dynavoice m-65/85 ex mot df-5 eller dm-6.

Postad 11 september 2011 - 07:55

micke_andersson
  • micke_andersson
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 1

Hur står sig dynavoice m-65/85 ex mot df-5 eller dm-6.

Har inte lyssnat på dessa högtalare personligen men enligt de svar jag fått från Fynda har M-65/85 lite mer bas än motsvarande DF-modell. Däremot tycker de att Definitionserien överlag har ett betydligt bättre ljud. (Mer detaljerat och högupplöst)
DM-6 är väl en stativare så jämför du den mot en stor golvare som M-85 EX lär ljudbilden skilja sig rätt rejält gissar jag. Men som vanligt när det gäller högtalare beror mycket på personlig smak, rummets akustik, förstärkeri, ljudkällor osv. Har man möjlighet att provlyssna innan köp är det ju alltid att föredra. :)

Postad 03 oktober 2011 - 12:29

samwel
  • samwel
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Jag har nu haft DF-8, DX-5, DC-5 och SW-10 (inspelad, ägt sen 1.5 år tillbaka) i ett par veckor.
Kör med Dynavoice Silverstar cable som diskant bi-amp kabel och Supra Classic 4.0 som bas bi-amp till
frontarna. Supra Classic 4.0 till centern och Classic 1.6 till bakhögtalarna.
Dessa kopplade till Marantz SR6003.

Måste säga att jag är MYCKET nöjd med ljudet jag får hittills av detta relativt billiga system.

Postad 10 november 2011 - 16:00

samwel
  • samwel
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Någon som läst senaste Hemmabio? Står ganska positiva saker om Definition högtalarna. DM-6, DC-5, DX-5 och SW-10 var testade mot andra stativ/vägg högtalarsystem.

Postad 07 januari 2012 - 21:10

Unregistered6af4f795
  • Unregistered6af4f795
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
sitter på t-amp gen 2 och dm-5, tänkte börja med att uppgradera till en 7.1 surroundreciever, har fastnat lite för anthem mrx 300 men frågan är om det blir overkill ifall jag kompletterar med två par df-5 och dc-5?

dm-5 kommer duga som bakre högtalare, men frågan är ifall man skall sattsa på något bättre än defenition som frontar?

Redigerat av Unregistered6af4f795, 07 januari 2012 - 21:14.

Postad 30 januari 2012 - 01:11

ducedo
  • ducedo
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Har bestämt mig för att matcha min nya Panasonic P50G30Y med Dynavoice Magic F-7 EX. Bor i studentlägenhet så kommer inte dra på särskilt högt utan främst använda när jag ser på TV-serier, spelar Xbox och som bakgrundsmusik. Vill därför ha möjlighet att koppla in i både Macbook Air och Xbox 360. Utöver de båda golvhögtalarna så blir det en centerhögtalare i form av Dynavoice Magic C-4 EX.

Frågan är sedan vilken subwoofer och förstärkare jag ska beställa? Har inga direkta krav mer än att de ska vara någorlunda billigt och få plats i IKEA bestå burs (djup på ca 40 cm).

Jag är tveksam till om två satellithögtalare egentligen tillför så mycket för mig och kommer därför strunta i dem för tillfället.

Redigerat av ducedo, 30 januari 2012 - 20:18.

Postad 30 januari 2012 - 16:47

Unregisteredb7c9e078
  • Unregisteredb7c9e078
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Någon som lyssnat på gamla m85 (ej EX-modellen) och definition DF8? Högtalarna används 99% till film, anledningen till att jag överväger uppgradering av mina m85 är att jag ibland stör mig lite på att ljudet låter instängt.

Postad 01 februari 2012 - 11:02

FBGKimpan
  • FBGKimpan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på M85 EX när jag skulle köpa mina högtalare. De var rätt okej, schysst bas m.m.

Men när jag jämförde dem med DF8 så märkte man skillnaden. Verkligen. DF8 är mycket mycket klarare, basen var lite bättre men inte mycket. Mer klarheten i ljudet som är skillnaden :) Om du går ifrån m85 > DF8 så kommer du märka en skillnad.

Fick DF8 som demo vara (De hade dem inne på fynda men inte på hemsidan) för 3600kr medans M85 EX kostar 3500kr :D SÅ var ett lätt val för mig!

MEN JAG BEHÖVER HJÄLP!
Behöver en center nu till mina DF8 som är kopplade till en Onkyo TX-NR609... vilken ska jag satsa på? Som det verkar är det https://www.prisjakt...kt.php?r=125935 som är den bästa centern som Dynavoice har just nu, men stämmer det? Den verkar ganska gammal.

Postad 01 februari 2012 - 11:18

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
DF5 centern är den högtalaren som matchar dina bäst. För bästa klangmatchning borde centern ha 6.5" element eftersom mellanregistret i DF8 har det.
Dynavoice har dock ingen center i den storleken så som sagt, DF5 är det som gäller :)

Postad 01 februari 2012 - 11:30

FBGKimpan
  • FBGKimpan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

DF5 centern är den högtalaren som matchar dina bäst. För bästa klangmatchning borde centern ha 6.5" element eftersom mellanregistret i DF8 har det.
Dynavoice har dock ingen center i den storleken så som sagt, DF5 är det som gäller :)

Ait! Vilka högtalare ska jag kolla på om ajg ska kolla på sourrand? https://www.prisjakt...kt.php?p=959578 eller https://www.prisjakt...kt.php?p=125934

vad är skillnaden? >.< https://www.prisjakt...kt.php?p=125934 verkar det som då de är i "Fynda df8 paketet"

Men det är absolut nono att mixa center och frontar eller? (Märken menar jag)

Redigerat av FBGKimpan, 01 februari 2012 - 11:48.

Postad 01 februari 2012 - 13:48

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
DM-5 är det. sorry, jag råkade skriva DF i tidigare inlägg.
Det är väl inte absolut no no att mixa center å frontar. det väljer du själv.
Jag har själv ägt DM-5 och det var en bra center tycker jag. hade den till mina dåvarande DF6:or som frontar och det är ett riktigt prisvärt paket.
Funkade mycket bra till film och över förväntan till musik.
jag hade DM-5 som surround. dom lät bra men personligen tycker jag dom är onödigt stora (djupa) inget man hänger på väggen direkt ifall man har soffan mot vägg. plockade ner dom och körde dom som stativare till datorn istället.

Idag har jag monitor audio rx8 paketet och skillnaden är som störst vid musiklyssning. då pratar vi dock en rätt saftig prisskillnad med.

Redigerat av somoene2, 01 februari 2012 - 13:52.

Postad 01 februari 2012 - 14:53

Unregisteredb7c9e078
  • Unregisteredb7c9e078
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Jag har gamla C-6 centern, den har 6,5 element så kanske funkar till DF8?

Postad 05 februari 2012 - 16:46

sirmanseman
  • sirmanseman
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Någon som har tips på snygga och bra stativ till DX-5?

Postad 16 mars 2012 - 20:44

jonas_87
  • jonas_87
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej någon som vet hur väl onkyo 609 klarar att driva df-8 5.0 systemet? Skulle vara glad för ett svar;-)

Postad 14 april 2012 - 20:37

Vidbro
  • Vidbro
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har fönstershoppat högtalare lääänge för jag är sugen att byta upp mig från ett billigt 5.1 från Audio Pro (Soniq https://www.prisjakt...kt.php?p=555176) och undrar vad ni tror om upplevda skillnaden? Det är DF-6orna jag har tittat på och kan jag ens bli besviken? Tycker ju redan att DF-6orna är mycket snyggare men vad tror ni? De kommer drivas av en Yamaha RX-V571 (vilken man kan Bi-Ampa med).

BTW varför finns de inte i vit med svart front?!?!

Postad 17 april 2012 - 14:39

Vidbro
  • Vidbro
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Låt mig omformulera min fråga. Vad hade ni för högtalare innan ni bytte till definition och hur mycket bättre/sämre upplevde ni era definition på en skala 1-10 där 1-4 är sämre, 5 likvärdig och 6-10 bättre.

Postad 21 juli 2012 - 12:38

Dasp
  • Dasp
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Jag har snart haft Dynavoice Definition DF-5 i ett år. Har alltid tyckt att de låter väldigt dåligt med x change terminalen på fabriks inställning(alltså +0dB). Så jag har kört på +4dB och har tyckt att det funkar bra och det låter bra. Men jag vill minnas att det har ALLTID bara låtit ur den lilla softdome diskanten. Jag har aldrig fått något ljud ur Banddiskanten? Ska det komma ljud ur den? Det är mina första högtalare och jag tyckte det var skumt att det inte kom något ljud, så jag undrar alltså om det ska komma ljud ur dom? Eftersom det inte kommer något ljud från någon banddiskant(alltså båda två) så har jag trott att det var normalt.

är det så illa att jag har använt trasiga högtalare i snart ett år? haha. Jag har alltid varit nöjd med ljudet med terminalen på +4dB. Men nu när jag läser lite i tråden verkar det diskuteras mycket om banddiskaterna.

Tror ni jag kan få någon slags hjälp av fynda i det här ärendet :o för det är ju riktigt skumt.

Postad 05 december 2012 - 22:04

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Hej jag är också sugen på att köpa ett paket Dynavoice Definition DF-8, 5.0
Det jag då har i baktanke är annars XTZ 95.44, 5.0 som också ska vara ett väldigt bra system. Är det någon som möjligt vist har lyssnat på de båda och kan dela med sig av deras åsikter. Det jag oroar mig lite över är ifall 95.44 har för klen bas, då jag gillar när det är bra med tryck. Ska självklart införskaffa mig en Subwoofer, och kommer använda detta till 50-50% film & music Båda Golvhögtalarna kostar 5000:- st. Ska driva det hela med en Yamaha RX-A820.

Postad 05 december 2012 - 22:45

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Köp nå fina frontare sen sparar du till resten.
Om du kommer köra 50 musik och 50 film

Postad 06 december 2012 - 00:26

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Precis vad jag tänkte, frågan är ju vilken man ska gå på :)
95.44 ska ju vara riktigt bra i mellan/diskant, men att dem tydligen inte har så bra med bas får mig att tveka lite.
Då är frågan ifall Definition DF-8 äns är i närheten av ljud kvaliten som 95.44 ska ha.

Redigerat av UseJimmy, 06 december 2012 - 00:50.

Postad 06 december 2012 - 09:23

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
då tycker jag att du ska kolla på beggat.
du borde ju kunna få xtz 99.36 för ca 5000.

Postad 07 december 2012 - 00:51

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Jag sitter faktiskt och kollar på blocket dagligen just efter 99.36 mm, men dem värkar alltid vilja ha 10 tusen för det + en receiver inräknat då dem bara säljer allt i ett. Just nu så använder jag mig av ett Philips-HTS3357 som är helt ok, men jag håller på att bli tokig på allt brus som kommer ifrån dem...Så egentligen kommer jag säker bli väldigt glad vilket system jag än köper. Både 95.44 & DF-8 är ju i samma prisklass så det är la mest där jag tvekar lite angående pris kvalitet. Som sagt så ska jag införskaffa mig en Yamaha RX-A820 snart, med ett 5.0 system att börja med. Köper en XTZ 99 W12.16 High Glossy Black, ca 1 månad efter.

Postad 07 december 2012 - 10:24

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
jo du kommer säkert att bli nöjd.
men sen går det bara en stund och då börjar du fundera på hur 99.36 låter.
men om du ändå ska ha en sub så kan du ju köpa stativare.

Postad 08 december 2012 - 02:43

Careface
  • Careface
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Nej illa låter det inte men det beror lite på hur nära man sitter, desto närmre & lägre du sitter desto högre vinkel får du & då får band diskanten en ganska brant avrullning uppåt i frekvens, det får de flesta diskanter om man ska vara helt ärlig men dessa lider något mer av det. Sitter du mer än 2½ meterifrån kommer du inte märka av det allt för mycket. Jag har en väldigt låg soffa och jag har dessutom inte mer än 2,2 meter till högtalarna och då märker man faktiskt av skillnaden om man sträcker lite på sig.

Har pratat med fynda om detta då jag skulle hjälpa till med DF-6.
Om du vänder diskantenheten upponer kanske du hamnar närmare axis?

Postad 01 januari 2013 - 00:49

samwel
  • samwel
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Någon som provat nya Definition SW-10 EX subben? Låter den mycket bättre än den gamla?
Jag gissar att den låter lika vid normal lyssningsnivå men kanske något bättre i högre volym,
då man slipper en del blåsljud kanske?

Postad 22 januari 2013 - 17:33

FBGKimpan
  • FBGKimpan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Hej någon som vet hur väl onkyo 609 klarar att driva df-8 5.0 systemet? Skulle vara glad för ett svar;-)

Jävligt segt svar, men svarar ändå! Kanske hjälper någon annan.

Jag har ett par DF8 front och XTZ 12.16 till en onkyo 609. Jag kan sätta db +12 och sedan köra på 100 volym och det knastrar inte.

Postad 24 januari 2013 - 01:47

Careface
  • Careface
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Någon som lyssnat på gamla m85 (ej EX-modellen) och definition DF8? Högtalarna används 99% till film, anledningen till att jag överväger uppgradering av mina m85 är att jag ibland stör mig lite på att ljudet låter instängt.

Jag har lyssnat på M-85 och den högtalaren är inte mycket att ha över lag.
Den är väldigt splittrad och diskanterna fasar inte med varandra eller mellanregistret på ett vettigt sätt.

DF-8 kommer garanterat låta bättre.
Jag har lyssnat på DF-5 och DF-6 och den bättre av dessa två är definitivt DF-5. DF-6 har mycket lådresonanser och låter inte helt homogen.

Utan att ha lyssnat på DF-8 så skulle jag nog gissa på att jag personligen skulle föredra DF-5 och DC-5 tillsammans med en vettig subwoofer och en receiver med lite bättre Audyssey-mjukvara. DF-5 är en oförskämt bra högtalare till kaffepengar.

http://www.hififorum...&TOPIC_ID=75541

Postad 03 mars 2013 - 13:56

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Har i dagsläget 2st CantonGLE 409 golvare och är lite sugen på annat.
Hur står sig DF-8/df-6 gäntemot dessa ?

Är ute efter mer distinkt diskant(vassare) samt mer hifi känsla.

Är DF-8/df-6:orna att rekommendera ?

Någon i göteborgs området som har df-6:orna som man kan får provlyssna ?! (a)

Redigerat av Unregistered8e48d42d, 04 mars 2013 - 10:17.

Postad 17 november 2013 - 11:51

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0
Hej! är ute efter ett par lättdrivna högtalare med mycket bastryck, lyssnar på hiphop/techno..har för närvarande xtz 95.44 som drivs av en onkyo 616 men jag känner att den inte är tillräcklig just i 2-kanal. Är DF-8 något ni rekommenderar eller jag ska kolla vidare.?

Postad 17 november 2013 - 17:43

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0
ingen..?

Postad 18 november 2013 - 10:38

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Hej! är ute efter ett par lättdrivna högtalare med mycket bastryck, lyssnar på hiphop/techno..har för närvarande xtz 95.44 som drivs av en onkyo 616 men jag känner att den inte är tillräcklig just i 2-kanal. Är DF-8 något ni rekommenderar eller jag ska kolla vidare.?

Jag har haft ett par DF-6 och är man intresserad av mycket bastryck är de inte att rekommendera. Kanske är DF-8 annorlunda avseeende bas, men jag tror att de är mer tänkta för "hifi-ljud". Kan ha fel dock. Är du intresserad av Dynavoice och vill ha kraft och bas kan nog Dynamite 10 eller Challanger M-85 EX passa dig bättre. Notera att jag själv inte hört dessa, utan endast går på vad jag läst om dem. Har du vägarna förbi Ljudfokus-butiken i Falkenberg är det förstås bättre att du lyssnar själv. Personalen där är väldigt hjälpsamma. Har du inte möjlighet att åka dit kan du alltid ringa eller mejla för att få råd om matchning av musiksmak, ljudideal och högtalare.

Postad 18 november 2013 - 16:35

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen Mange36 :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.