Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ 99 W10.16

706 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 99 W10.16 (Subwoofers) 8 9.413042 (137) Inga priser
43 relaterade trådar
Dynavoice Definition SW-10 (148 inlägg) 8 år sedan
Råd vid försäljning av hemmabio (2 inlägg) 9 år sedan
Golvhögtalare till Yamaha RX-A1030 (4 inlägg) 10 år sedan
Klipsch RW-10 eller XTZ 99 10.16 (1 inlägg) 11 år sedan
2.1 till Connect Amp (10 inlägg) 11 år sedan
XTZ 99W10.16 eller Klipsch SW112? (4 inlägg) 11 år sedan
1 x SPL-800 Ultra eller 2 x XTZw10.16 + DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema (5 inlägg) 11 år sedan
XTZ eller Dynavoice som sub. (7 inlägg) 11 år sedan
Sub vs Sub (15 inlägg) 11 år sedan
KÖPRÅD SUB 6000-10000 KR (4 inlägg) 12 år sedan
Dynavoice Definition sw10-ex eller XTZ 99 10.16? (8 inlägg) 12 år sedan
billiga subbar. (16 inlägg) 12 år sedan
Hjälp med val av sub (24 inlägg) 12 år sedan
Marantz SR6006 med XTZ (1 inlägg) 12 år sedan
Officiell Tråd - XTZ Aktiva Subwoofers (342 inlägg) 13 år sedan
Tips på sub till DLS Flatboxsystem (5 inlägg) 13 år sedan
Nytt litet biorum, Optoma HD300X + Pioneer VSX-922 + Tangent Evo E4L + XTZ (2 inlägg) 13 år sedan
Sub med pluggar (25 inlägg) 13 år sedan
Hjälp med basköp. Den jag tänkte köpa var slut! >.< budget: 400 (19 inlägg) 13 år sedan
XTZ W10.16 vs. XLS 200 Mk2 (11 inlägg) 14 år sedan
XTZ 70.12 ngt att ha? (5 inlägg) 14 år sedan
Dags för ny subwoofer (22 inlägg) 14 år sedan
Dynavoice f-6 vs Audiopro black diamond v.2 (21 inlägg) 14 år sedan
Datorhögtalare (studiohögtalare?) (8 inlägg) 15 år sedan
XTZ 99 W10.16 (16 inlägg) 15 år sedan
Subwoofer config Onkyo TX-SR608 (3 inlägg) 15 år sedan
Musiksubbar - finns det några bra? (73 inlägg) 15 år sedan
REL T3 vs MA Radius 360 HD vs XTZ 10.16 vs REL Q150 (17 inlägg) 15 år sedan
Subfråga (15 inlägg) 16 år sedan
XTZ 99 W.12 mot Ace Bass 3 ? (8 inlägg) 16 år sedan
ace-bass 2 vs xtz w10.16 (21 inlägg) 16 år sedan
Den mest musikaliska receivern under 10.000 (5 inlägg) 16 år sedan
Kef iQ7 och Marantz 7001 söker musikalisk sub (2 inlägg) 17 år sedan
XTZ 99 W8.16 VS XTZ 99 W10.16 (6 inlägg) 17 år sedan
XTZ 80 vs Dynavoice Magic F-6 EX (12 inlägg) 17 år sedan
Kan denna sub vara alternativet jag letar efter? (7 inlägg) 18 år sedan
Hjälp med val av musiksub? (7 inlägg) 18 år sedan
Hjälp med XTZ 99 W10.16 ihop med Yamaha RX-V661 (6 inlägg) 18 år sedan
AP Sub Level 110 vs. XTZ 99 W10.16 (8 inlägg) 18 år sedan
Vilken av dessa? (7 inlägg) 18 år sedan
Canton GLE402 vs 403 (5 inlägg) 18 år sedan
Dynavoice M-85 (11 inlägg) 18 år sedan
Sub funderingar (34 inlägg) 18 år sedan

Postad 06 September 2012 - 13:25

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Det SKA det göra... Ser du på recivern att det är 5.1 alltså att suben är där? Vet inte hur jag ska förklara

Nja, det här låga ljudet uppträder när jag kör testsignalen från receivern.

Har pratat med butiken och de håller med om att det låter underligt, men skall testa min gamla sub och se hur mycket den låter på testsignalen. Väntar dock svar på åtgärd för den som var "stum"...

Det skulle ju vara maximal otur om BÅDA subbarna är trasiga... :unsure:

Postad 06 September 2012 - 19:29

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Uppdatering:

Kopplade in min gamla sub (Yamaha YST-SW320) och ställde in volymreglagen på de båda så de matchade i volym.
Det visade sig att Yamahans volymkontroll gick högre än XTZ's (ca 5 dB). Givetvis var testsignalen inte det bästa
att använda som jämförelse...

Efter att ha loopat en sekvens av en BluRay-film (där jag bytte mellan subbarna) upptäckte jag att skillnaden ligger mer
i baskaraktären mellan de två - resten ordnar nog upp sig efter inspelning av XTZ-subben.

Den ickeljudande subben gick åter till butik för utbyte. Skall se om den låter högre/mer än den första XTZ'n när jag
får den nya, för att säkerställa mig om att båda är OK.

Redigerat av LiMiT, 06 September 2012 - 19:29.

Postad 06 September 2012 - 20:43

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Du ska inte behöva ha max volym på för att subben ska höras och kännas! Jag har mina på ca 40% och nivå -15 i förstärkaren.

Redigerat av film-fanatiker, 06 September 2012 - 20:44.

Postad 07 September 2012 - 04:49

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Du ska inte behöva ha max volym på för att subben ska höras och kännas! Jag har mina på ca 40% och nivå -15 i förstärkaren.

Har du Yamaha RX-V767 + XTZ W10.16 också?
Jag misstänker att det kan vara något knas med volymratten/steget.

F-n vad tråkigt!

Postad 07 September 2012 - 11:36

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
jag tror fortfarande att suben inte får signal! jag vill komma hem till dig och fixa ! :D

Postad 07 September 2012 - 12:29

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Har du Yamaha RX-V767 + XTZ W10.16 också?
Jag misstänker att det kan vara något knas med volymratten/steget.

F-n vad tråkigt!

Jag har två XTZ 10.16 men inte Yamaha längre (hade en yamaha rx-v467 tidigare). Nu har jag en Onkyo tx-nr1008. Men det ska inte ha så stor betydelse, för det är ju steget i lådorna som driver elementen inte bio recivern. Hur har du ställt in nivån i recivern för sub?

Postad 07 September 2012 - 14:15

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

jag tror fortfarande att suben inte får signal! jag vill komma hem till dig och fixa ! :D

Subben får signal, verifierat med film + testsignal. :D

Jag har två XTZ 10.16 men inte Yamaha längre (hade en yamaha rx-v467 tidigare). Nu har jag en Onkyo tx-nr1008. Men det ska inte ha så stor betydelse, för det är ju steget i lådorna som driver elementen inte bio recivern. Hur har du ställt in nivån i recivern för sub?

Se https://www.minhembi...dpost&p=3651401

Det jag reagerar över är den minimala volymökningen som max utslag på volymreglaget ger.
Från total tystnad till en viskning, typ.

Eftersom den ena subben inte gav ifrån sig ett ljud och denna väldigt, väldigt lite ljud så misstänker jag att någon
på subkontrollavdelningen somnat på jobbet när dessa två funktionstestades.

Vi får se, båda är återsända för utbyte/reparation. Trist, jag som ville ha möjlighet till lite "jordbävningsbas"... :blush:

Redigerat av LiMiT, 07 September 2012 - 14:16.

Postad 07 September 2012 - 14:57

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Du har skickat in båda nu då? Bra isåfall för det är helt klart något som är helt fel på dem båda. Jag har rejäl jordbävning i mitt biorum. Inget dunka dunka utan man känner verkligen kraften från dem. Hoppas du får hem två helt fungerande nu sen, så du med får avnjuta vad dessa små monster kan prestera :)

Postad 07 September 2012 - 16:41

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Du har skickat in båda nu då? Bra isåfall för det är helt klart något som är helt fel på dem båda. Jag har rejäl jordbävning i mitt biorum. Inget dunka dunka utan man känner verkligen kraften från dem. Hoppas du får hem två helt fungerande nu sen, så du med får avnjuta vad dessa små monster kan prestera :)

Ja, båda är inskickade. Hoppas jag hör något om vad som är problemet med dem.

Jag hade långt ifrån jordbävning, tyvärr... i alla fall om man jämför med de lovord som sagts om dem här i forumet.

Håller tummarna för en snabb lösning/leverans :)

Redigerat av LiMiT, 07 September 2012 - 19:38.

Postad 07 September 2012 - 16:52

Unregisteredba010b74
  • Unregisteredba010b74
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Upplevde igår något jag inte hört tidigare, tittade X-men first class, och vid flertalet tillfällen hördes så kallade blåsljud, tror jag sett det nämnas någon annanstans, men även andra missljud typ, låter som elementet fladdrade eller slog igenom på nåt sätt, vet inte om det går att förstå vad jag försöker beskriva, men inget sånt hörs när jag lyssnar musik.

Nån som vet mer om detta eller känner igen det? Ska prova med en till film ikväll och se om det låter lika illa, för det lät inte riktigt bra.

Jag får likadant och det spelar ingen roll vilken av pluggarna som sitter i, men det har bara hänt när jag har skickat ut en test ton. Jag har inte volymen så högt normalt sett, men då skruvade jag på lite plus att jag höjde nivån i förstärkaren... Någonstans blir ju brytpunkten för hur mycket luft porten klarar av att skicka ut och när elementet flyttar mer luft än porten klarar av så borde ju blåsljuden uppstå? När jag tog ur båda pluggarna så minskade blåsljudet iaf.

Postad 07 September 2012 - 17:48

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Sitter båda pluggarna i så kan det inte generera några blusljud. Kan ha med placering att göra. Prova lite olika placeringar o se om det blir bättre. Samt prova att plugga båda basreflex hålen med. Aktivera även highpass filtret o se om det hjälper. Kan vara så att rummen som era subbar står i, gör att basen blir okontrollerad vid den placering ni nu har. Då kan högpass filtret avhjälpa dessa problem.

Mvh

Postad 08 September 2012 - 15:30

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Lite off-topic...

Var inne på Mediamarkt idag och undrade vad det var som gav en sådan skön bas...
Hittade till slut fram till ett JBL-system med en sub som var hälften så stor som de
XTZ 99 W10.16 jag haft hemma... :( :( :( :angry:

Postad 09 September 2012 - 15:22

huffapuffa
  • huffapuffa
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 1
Ville bara säga CDON har 20% rabbat på Hi-Fi produkter!
Så jag slog till och fick subben för 2712 kr och fraktfritt!

Redigerat av huffapuffa, 09 September 2012 - 15:23.

Postad 09 September 2012 - 17:59

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Lite off-topic...

Var inne på Mediamarkt idag och undrade vad det var som gav en sådan skön bas...
Hittade till slut fram till ett JBL-system med en sub som var hälften så stor som de
XTZ 99 W10.16 jag haft hemma... :( :( :( :angry:

Hur menar du med skön bas? Var det mer kraft än med XTZ, eller vad menar du?

Postad 10 September 2012 - 13:55

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Hur menar du med skön bas? Var det mer kraft än med XTZ, eller vad menar du?

Ja, jag upplevde det så...

Postad 10 September 2012 - 17:15

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Ja, jag upplevde det så...

du måste fått defekta basar men konstigt att båda skulle vara trasiga eller så är det sbs...

jag har installerat några 10.16 och 12.16 i olika hem/rum och dom spelar grymt bra...

men dom spelar ut betydligt bättre efter lite inspelning ge dom 100 timmar så börjar det hända lite saker

Postad 10 September 2012 - 17:25

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

du måste fått defekta basar men konstigt att båda skulle vara trasiga eller så är det sbs...

jag har installerat några 10.16 och 12.16 i olika hem/rum och dom spelar grymt bra...

men dom spelar ut betydligt bättre efter lite inspelning ge dom 100 timmar så börjar det hända lite saker

Enligt servicepersonalen spelar de på rejält (provspelning i butik) så visst kan det vara SBS...
Anser dock att jag följt gängse procedur när det gäller receiverinställningar m.m.

Ändock, volymökningen mellan min & max på volymratten var väldigt liten (typ 3-4 dB) och det oroar mig lite
(ej inspelade då).

Kan denna "lilla" volymökning bero på rumsakustiken eller att de inte är inspelade?
Jag vill liksom att volymen skall höjas mer när jag vrider till max...

Skillnaden mellan den gamla (YST-SW320) är att man verkligen HÖR att man höjer med
volymen på subben, medan på XTZ 99 W10.16 får en väldigt liten och blygsam volymökning.

Redigerat av LiMiT, 10 September 2012 - 17:30.

Postad 10 September 2012 - 18:15

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Enligt servicepersonalen spelar de på rejält (provspelning i butik) så visst kan det vara SBS...
Anser dock att jag följt gängse procedur när det gäller receiverinställningar m.m.

Ändock, volymökningen mellan min & max på volymratten var väldigt liten (typ 3-4 dB) och det oroar mig lite
(ej inspelade då).

Kan denna "lilla" volymökning bero på rumsakustiken eller att de inte är inspelade?
Jag vill liksom att volymen skall höjas mer när jag vrider till max...

Skillnaden mellan den gamla (YST-SW320) är att man verkligen HÖR att man höjer med
volymen på subben, medan på XTZ 99 W10.16 får en väldigt liten och blygsam volymökning.

har aldrig behövt nån volym nästan utan det basar på endå....

som med mina 2st 12.16 har jag volymratten på noll i stort sett bara vridit upp den 1mm eller så då har jag ca: 75db enligt audyssey ca: 3,7m till lyssningsplats...

vrider jag på mer så tar basen över helt

Postad 10 September 2012 - 19:06

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

har aldrig behövt nån volym nästan utan det basar på endå....

som med mina 2st 12.16 har jag volymratten på noll i stort sett bara vridit upp den 1mm eller så då har jag ca: 75db enligt audyssey ca: 3,7m till lyssningsplats...

vrider jag på mer så tar basen över helt

Jag var tvungen att maxa volymratten på subben + sätta +10 dB på subkanalen i receivern för att det skulle komma något ljud alls i subben.
Trots detta spelar de rejält högt (enligt servicepersonalen), fast inte hemma hos mig dårå...

Postad 10 September 2012 - 19:08

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Jag skulle inte våga höja mina mer... Du är säker på att du ställt dem där de låter bäst? Placering är A och O för subbar. Samt även Akustiken i rummet men som sagt placering är viktigt som bara den.

Jag har valt att dela i förstärkaren och har således mitt cross over på max på subben. Sen delar jag högtalarna vid 80hz och låter lfe gå upp till 120hz. Volymen på lådorna har jag kanppt på 40% eller kl 11. I recivern har jag ställt subbarna på lägsta -15 i nivå. Detta ger inte lite bas utan när basinfo finns så smäller det till rejält. Har dock på rätt mycket ös på förstärkaren när jag ser film, brukar lägga mig på thx referens nivå (volym 82 av 100)

Mvh

Postad 10 September 2012 - 19:29

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jag skulle inte våga höja mina mer... Du är säker på att du ställt dem där de låter bäst? Placering är A och O för subbar. Samt även Akustiken i rummet men som sagt placering är viktigt som bara den.

Jag har valt att dela i förstärkaren och har således mitt cross over på max på subben. Sen delar jag högtalarna vid 80hz och låter lfe gå upp till 120hz. Volymen på lådorna har jag kanppt på 40% eller kl 11. I recivern har jag ställt subbarna på lägsta -15 i nivå. Detta ger inte lite bas utan när basinfo finns så smäller det till rejält. Har dock på rätt mycket ös på förstärkaren när jag ser film, brukar lägga mig på thx referens nivå (volym 82 av 100)

Mvh

min hamna på minus 2,5 i förstärkaren men sänkt lite till 4,5 för det blir lite för mycket i vissa spår annars kör oxo ofta referens nivå 82db helst i film å konserter och det trycker på så inni**** när det väl ska vara bas... helt underbart att känna pukorna i bröstet

Postad 11 September 2012 - 11:27

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Den gamla subben pumpar på bra och jag placerade den ena XTZ-subben på samma plats...

Som sagt, det som förbryllar mig är volymvredet som ger sån liten volymökning från min till max.
Det var väl inte riktigt vad jag förväntade mig, men visst, det kanske har med inspelning av subbarna
att göra? Direkt ur kartongen imponerade de inte direkt.

Postad 11 September 2012 - 11:40

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Den gamla subben pumpar på bra och jag placerade den ena XTZ-subben på samma plats...

Som sagt, det som förbryllar mig är volymvredet som ger sån liten volymökning från min till max.
Det var väl inte riktigt vad jag förväntade mig, men visst, det kanske har med inspelning av subbarna

du kanske har dålig signal? kör du med en rca eller 2 rca in? med 2 rca in får du en 3db ökning kanske skulle hjälpa

Postad 11 September 2012 - 11:56

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

du kanske har dålig signal? kör du med en rca eller 2 rca in? med 2 rca in får du en 3db ökning kanske skulle hjälpa

Har funderat på det med, men i så fall bör samma krassa signal levereras till den gamla subben som hanterar den galant...

Jag kör med en RCA.

Redigerat av LiMiT, 11 September 2012 - 11:56.

Postad 11 September 2012 - 12:07

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Verkar i alla fall som att inte bara jag har upplevt våldigt låg volym...

https://www.minhembi...howtopic=299887

Postad 11 September 2012 - 12:37

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
har du provat annat kablage

Postad 11 September 2012 - 12:47

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Jo det kanske den gör, men detta är ju en annan sub. Så då kanske den behöver en ny placering i rummet :unsure:. Bara en tanke liksom.

Edit: Börjar fundera om ni inte har något problem, med antingen reciver eller slutsteget i subben...

Redigerat av film-fanatiker, 11 September 2012 - 12:49.

Postad 11 September 2012 - 12:59

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jo det kanske den gör, men detta är ju en annan sub. Så då kanske den behöver en ny placering i rummet :unsure:. Bara en tanke liksom.

Edit: Börjar fundera om ni inte har något problem, med antingen reciver eller slutsteget i subben...

skumt problem men om det funkar som det skall på servicestället så måste det ju va nåt inställningsproblem i yamahan eller kablar eller nåt...

det blir stor skillnad med placering iofs men inte så stor tycker man...
har du provat spela å krypa runt i rummet kanske en dipp just i lyssningsplats...

har du läst instruktionsboken till subben och kollat alla spakar och knappar om det är nåt som är felställt där?

Postad 11 September 2012 - 13:18

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

skumt problem men om det funkar som det skall på servicestället så måste det ju va nåt inställningsproblem i yamahan eller kablar eller nåt...

det blir stor skillnad med placering iofs men inte så stor tycker man...
har du provat spela å krypa runt i rummet kanske en dipp just i lyssningsplats...

har du läst instruktionsboken till subben och kollat alla spakar och knappar om det är nåt som är felställt där?

Läst receivermanual plus submanual, provat olika kablar (men inte till den som lät lågt, hmm... :huh: ),
provat med EQ on/off m.m.

En annan kabel till den som lät lågt kan ju vara en ingångspunkt. Annars kan det väl kanske vara någon sorts
utsläckning i rummet.

Postad 11 September 2012 - 21:54

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Var i rummet är subben? Är den nära frontarna eller någon annan stanns? Tänker på fasen i det här fallet.

Postad 12 September 2012 - 08:56

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Den står bredvid den högra fronthögtalaren (den andra står intill den vänstra frontaren).

Postad 12 September 2012 - 09:49

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Den står bredvid den högra fronthögtalaren (den andra står intill den vänstra frontaren).

exakt samma upställning som jag har då har mina 12.16 på insidan av mina frontar och dom basar nå sanslöst...

Postad 12 September 2012 - 10:12

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Hihi samma som jag då :) Alltså placeringen. :D

Postad 13 September 2012 - 07:24

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

En fråga till, kör ni med BI-AMP på frontarna och vad har ni för Ohm-inställning (båda frågor gäller om ni har RX-V767)?

Postad 13 September 2012 - 18:43

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Köpte två stycken från cdon för 5450. Packade precis upp dem och testade. Den ena är helt stendöd medan den andra får man lite svagt ljud ur. Har +10 db på min stärkare på sub utgången samt max bak på subben. Båda ger blått sken på baksidan så de får ju signal. Det enda som känns kvalite med dessa är att de är tunga.

Mina Dynavoice Magic med 8 tums basar och sluten låda spelar 100 ggr bättre.

Otroligt besviken.

Postad 13 September 2012 - 18:49

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Ja för det första varför handla sånt här på cdon.com, när man kan köpa dem med bra service hos fyndbörsen? För det andra så verkar XTZ personalen ha somnat vid kontroleringen av dessa! För mina var det liv i från dag 1! Innan jag körde kalibreringen var det lite väl mycket till och med...

Postad 13 September 2012 - 18:57

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Ja för det första varför handla sånt här på cdon.com, när man kan köpa dem med bra service hos fyndbörsen? För det andra så verkar XTZ personalen ha somnat vid kontroleringen av dessa! För mina var det liv i från dag 1! Innan jag körde kalibreringen var det lite väl mycket till och med...

limits basar va ju ok enligt service så måste vara nåt annat fel inställningar osv...
men kan ju va nån defekt som sluppit igenom oxo...
men dom 8-10 xtz basar (10.16-12.16-12.18) jag installerat åt både mig själv och andra har funkat klockrent...
den äldsta runt 4-5 år fram tills nu och alla går som tåget den äldsta still going strong

Postad 13 September 2012 - 19:10

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
A jag har mina igång just nu, och kör lite AC/DC live 92, o det låter helt underbart! Så måste isåfall vara helt upp o ned vända inställningar nånstanns...

Postad 13 September 2012 - 19:11

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Ångrar lite att jag köpte vid cdon,snålheten bedrar visheten eller vad det nu heter. Ringde faktiskt fynbörsen innan jag beställde från cdon och enligt dem så ska de sköta reklamationer och dylikt,

Tror inte att jag missat ngn inställning, Kör monoural ut på sub utgångarna på min yamaha rx-v2067. Om jag skiftar sub kablar bak på stärkaren blir det ingen skillnad, samma om jag testar left right i subwoofer layouten.

Hade tänkt mig jordbävningsbas i mina 12 kvadratmeter men med max på sub utgången, max på subben även eq1 och eq2 på on är basen otroligt klen.

Saken är ju den att det funkar med mina två dynavoice basar.

Börjar klia i fingrarna, funderar på att skruva i sär och se om ngt lossnat. Men då ryker väl allt vad garanti heter.

Redigerat av Fritjof, 13 September 2012 - 19:14.

Postad 13 September 2012 - 19:22

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Först o främst så prova med en annan placering! Placera subben där du normalt kommer sitta och kryp runt i rummet o där den låter som bäst ska du ställa den.

Postad 13 September 2012 - 19:23

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Helt säker på att det inte är felkopplat. Skiftade över signalkabeln till min andra gamla suboch den funkar utan problem.

Postad 13 September 2012 - 19:27

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Vad har kopplingen med placering o göra i rummet? Det är inte säkert att din nya bas trivs där du hade din gamla.

Postad 13 September 2012 - 19:42

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Vad har kopplingen med placering o göra i rummet? Det är inte säkert att din nya bas trivs där du hade din gamla.

+1 gällande placering för den subben som visar livstecken. Får givet vis flytta runt och testa.

Jag menad den suben som är helt stendöd att jag inte kopplat/ställt in fel. Jag har köpt två stycken.

Redigerat av Fritjof, 13 September 2012 - 19:43.

Postad 13 September 2012 - 19:47

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

+1 gällande placering för den subben som visar livstecken. Får givet vis flytta runt och testa.

Jag menad den suben som är helt stendöd att jag inte kopplat/ställt in fel. Jag har köpt två stycken.

har du provat båda sub utfrån förstärkaren på den fungerande subben? tänkte om ena sub ut är glapp eller trasig på förstärkaren...

Postad 13 September 2012 - 19:54

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Jag får be om ursäkt om mitt svar verkade lite kort :blush:. Behöver kaffe tror jag ;) Jag missade även att lägga till en glad smile.

Mvh :)

Postad 13 September 2012 - 20:02

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

har du provat båda sub utfrån förstärkaren på den fungerande subben? tänkte om ena sub ut är glapp eller trasig på förstärkaren...

Testat och skiftat mellan utgångarna och ingen skillnad. Får inget liv i den ena.

Postad 13 September 2012 - 20:10

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Har ni satt dom på always on?

Postad 13 September 2012 - 20:12

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Jag får be om ursäkt om mitt svar verkade lite kort :blush:. Behöver kaffe tror jag ;) Jag missade även att lägga till en glad smile.

Mvh :)

Ingen fara. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få :).

Har ni satt dom på always on?

Ja båda står på always on.

Dotter och sambo vill tydligen sova. Får fortsätta att prova i morgon efter jobbet.

Redigerat av Fritjof, 13 September 2012 - 20:35.

Postad 13 September 2012 - 23:17

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Dessa basar är relativt känsliga gällande placering, portval och inställningar för nivån, frekvens och equalizers.
Hade själv ingen bas alls nästan då den var ny, men efter efter ett par dagars spelande med skruttljud hände något.
Blev världens tryck.

Nu har jag ställt in frekvensen på drygt 80Hz, nivån på mitten, eq1 on, eq2 off, highpass off, standby on
receivern är en HK AVR360 ställt Sub på 10" LFE på 0dB, Subnivå på -5dB.. kan inte spela så högt som jag vill eftersom jag tänker på mina grannar ;)
men är rejäl filmbas och till soundtracks från filmer.. det skallrar i fönstren och i soffan.

Som sagt har jag märkt att det blir stor skillnad i lyssningsposition också :) sänker man huvudet någon centimeter kan det gå från ingen bas till rejäl bas.
även skillnad om man fipplar med pluggarna där. Samt om man grejar med fasförskjutningen som bör stå på 0 grader om basen pekar framåt

signalkabeln är en 2-1 rca från supra

Det finns gott om effekt i förstärkaren.. 300 RMS watt det räcker och blir över.. inget man utnyttjar om man bor i lägenhet enligt mig men... alla är väl inte lika omtänksamma om sina grannar som jag ;)

Postad 14 September 2012 - 06:24

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Köpte två stycken från cdon för 5450. Packade precis upp dem och testade. Den ena är helt stendöd medan den andra får man lite svagt ljud ur. Har +10 db på min stärkare på sub utgången samt max bak på subben. Båda ger blått sken på baksidan så de får ju signal. Det enda som känns kvalite med dessa är att de är tunga.

Mina Dynavoice Magic med 8 tums basar och sluten låda spelar 100 ggr bättre.

Otroligt besviken.

Exakt samma problem som jag, alltså. Förmodligen lika besviken också.
Se till att få den stumma subben fixad, i min var det en högtalarkabel som lossnat.
Men - som du kan läsa nedan, nu är det andra bullar, vad gäller basen...

Kvalitetskontrollen lämnar ju så klart en del att önska, men skall det vara billigt så...

Hade själv ingen bas alls nästan då den var ny, men efter efter ett par dagars spelande med skruttljud hände något.
Blev världens tryck.

Nu har jag ställt in frekvensen på drygt 80Hz, nivån på mitten, eq1 on, eq2 off, highpass off, standby on
receivern är en HK AVR360 ställt Sub på 10" LFE på 0dB, Subnivå på -5dB.. kan inte spela så högt som jag vill eftersom jag tänker på mina grannar ;)
men är rejäl filmbas och till soundtracks från filmer.. det skallrar i fönstren och i soffan.

Jag är nu benägen att hålla med här, det är verkligen skillnad efter att de fått spela lite!
Klistrar in mitt PM jag svarade Fritjof med:

Hej Fritjof,

Jag returnerade båda basarna för service/reparation och den som var helt död, hade en
högtalarkabel hoppat loss i. Den andra som hade väldigt låg volym, gjorde man ingenting
med förutom att provspela den.

De spelades i butiken under kanske max en dag för att sedan återsändas till mig.
När jag fick hem dem igen, började jag undra om det låga ljudet kunde bero på receiverns
styrka på utsignalen på sub pre-out (jag tyckte de fortfarande gav lågt ljud).
Jag kopplade i varsin Y-kabel på subsidan (för att få +3 dB ökning), samtidigt sänkte
jag subbarnas nivå till +3 dB i receivern (från +10).

När jag sedan kom hem från jobbet dagen efter, mumlade jag lite för mig själv i trapphuset
att grannen lyssnar på "dunka-dunka" igen (jag bor i lägenhet) och att de "kunde sänka lite".

När jag kliver in i hallen upptäcker jag att att ljudet jag hört i trapphuset kom från vår
lägenhet. Det visar sig att dottern sitter i vardagsrummet och ritar samtidigt som
Disney Channel (!) rullar på TV'n...

Nu har jag fått gå ner både i delningsfrekvens och ljudnivå (i receivern) för att det inte skall
låta för mycket...

Så ja, det har blivit BRA mycket bättre efter att de fått gå några timmar.
Jag kan dock rekommendera Y-splitten som en något snabbare "fix".

Som sagt, jag undrade verkligen vad det var för något jag fått för mina pengar, en stum sub
och en som knappt låter något alls. Hatten av till Fyndbörsen för professionellt bemötande
och tålmodighet med en orolig kund!

Jag misstänker att jag kommer få andra problem nu istället - och det är grannarna...

Redigerat av LiMiT, 14 September 2012 - 06:26.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.