Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Apple TV *

395 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Apple TV 40GB (Mediaspelare) 4 8.649998 (19) Inga priser
Apple TV 160GB (Mediaspelare) 3 8.374998 (7) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 22 March 2009 - 12:45

swing
  • swing
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Lyckades nu få till precis den önskade "mappstrukturen" även för Bilder. Detta efter val av "Synkronisera bilder från:" i iTunes och Enhet Apple TV.

Navigeringen var nu riktigt smutt - precis som jag innan köpet sett framför mig.

Dock verkar (nybörjare, som sagt...) denna åtgärd betyda att bildfilerna flyttas över lokalt till A-TV:n och det är alltså inte funkis för mig, då de 40 Gb måste dedikeras Musikarkivet (filerna, efter rippning).

Så, en av mina kvarstående frågor är, hur når jag det nämnda resultatet gällande Bildfiler utan att ha dessa sparade lokalt på A-TV:n, d v s hur streamar man sitt bildarkiv från PC:n?? (Har inte hittat den inställningen.)

Hittade förklaringen till ovanstående bekymmer härförleden. I manualen beskrivs - med 1 mening, kort och gott - att det inte är möjligt att streama bilder till A-TV! Negativ överraskning för mig och samtidigt inte helt begripligt.

Postad 22 March 2009 - 12:59

swing
  • swing
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hur funkar A-TV med en NAS?

Har inför mitt köp av A-TV utgått från att det är möjligt men blev lite osäker när jag började titta närmare på det. T ex LaCies NAS (NAS från LaCie) skall kunna fungera som iTunes-server men hur får jag A-TV:n att kommunicera med NAS:en utan att behöva ha PC:n (där jag idag har iTunes installerat) igång? (Det sistnämnda är ju huvudpoängen med hela lösningen...)

Redigerat av swing, 22 March 2009 - 13:01.

Postad 07 April 2009 - 15:45

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

• 792 inlägg
  • 0
hej

det går tydligen att installera xmbc på apple tv.

min fråga är då. Går det då att spela upp andra format än vanligt då?

mvh

Eric

Postad 07 April 2009 - 15:46

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

hej

det går tydligen att installera xmbc på apple tv.

min fråga är då. Går det då att spela upp andra format än vanligt då?

mvh

Eric

Japp, det är standard XBMC. Dock klarar kanske inte hårdvaran i ATVn alla upplösningar och format.

Postad 07 April 2009 - 15:47

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

• 792 inlägg
  • 0
ok

så 720 klarar den av då men inte 1080p.

Klarar den av ISO-format?

Postad 07 April 2009 - 15:50

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

ok

så 720 klarar den av då men inte 1080p.

Klarar den av ISO-format?

Som sagt vågar jag inte säga hur hög upplösning kan vara i iom att det beror på vilken kompression som använts. Det är ganska svag processor, men de har hårdvarudekodning av H.264.

Klarar XBMC ISO så borde det gå på ATVn, ja.

kolla in wiki.awkwardtv.org för massor av tips och trix.

Postad 10 April 2009 - 11:00

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

• 792 inlägg
  • 0
Går det att ha bilder och filmer på en nas kopplat till nätverket som man har tillgång till via apple tv?

Postad 11 April 2009 - 12:16

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Går det att ha bilder och filmer på en nas kopplat till nätverket som man har tillgång till via apple tv?

Ja, jag har alla mina filmer på ett NAS (bilder vågar jag inte svara för). Dock måste man tänka på att när man streamar så går allt genom datorn så datorn me iTunes måste vara igång. Jag har löst det så att jag synkar över det som jag inte tittat på och låter gamla avsnitt endast vara tillgängligt via streaming.

Postad 14 April 2009 - 17:25

simpson23
  • simpson23
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag är rookie och har försökt att läsa på om kompatibla filformat både här och på andra forum. Det som jag fortfarande inte förstår är vilka 720p-filer som är körbara via ATV (med t.ex. XBMC). Här är ett hypotetiskt exempel:
Film.2008.720p.BluRay.x264-aaa
Format : mkv
Video : x264 | 4406 kbps
Audio : English | AC3 5.1 | 640 kbps

Skulle detta funka om jag köper mig en ATV?

Postad 14 April 2009 - 19:32

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Jag är rookie och har försökt att läsa på om kompatibla filformat både här och på andra forum. Det som jag fortfarande inte förstår är vilka 720p-filer som är körbara via ATV (med t.ex. XBMC). Här är ett hypotetiskt exempel:
Film.2008.720p.BluRay.x264-aaa
Format : mkv
Video : x264 | 4406 kbps
Audio : English | AC3 5.1 | 640 kbps

Skulle detta funka om jag köper mig en ATV?

Med största sannolikhet inte utan att hacka.

Postad 14 April 2009 - 22:09

simpson23
  • simpson23
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Med största sannolikhet inte utan att hacka.

Tack. Nu börjar jag närma mig tror jag. Men innebär att "hacka" t.ex. att det är tillräckligt att installera XBMC el. skulle det krävas hårdvaruhack?

Postad 15 April 2009 - 07:08

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Tack. Nu börjar jag närma mig tror jag. Men innebär att "hacka" t.ex. att det är tillräckligt att installera XBMC el. skulle det krävas hårdvaruhack?

Nu menar jag hacka som i att videon inte flyter på. Jag har aldrig stött på mkv filer så jag kan inte svara utefter personliga erfarenheter, men försöker man spela upp filer i HD-format som inte stöds på en ursprunglig ATV (som inte är modifierad mjukvarumässigt) så kommer det inte flyta särskilt bra.

Postad 16 April 2009 - 22:02

simpson23
  • simpson23
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Vet förresten någon om ATV syncar direkt med nya Time Capsule utan att man behöver ha igång huvuddatorn (i mitt fall en iMac) med iTunes samtidigt? Jag vill kunna streama direkt från Time Capsule om möjligt.
Vore supertacksam för feedback.

Postad 17 April 2009 - 05:57

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Vet förresten någon om ATV syncar direkt med nya Time Capsule utan att man behöver ha igång huvuddatorn (i mitt fall en iMac) med iTunes samtidigt? Jag vill kunna streama direkt från Time Capsule om möjligt.
Vore supertacksam för feedback.

Nope, iTunes måste vara igång.Jag har allt mitt material på en NAS (dock inte en Time Capsule) och jag kan endast se det som finns på datorn eller NASet när huvuddatorn är igång med iTunes körandes. Dock går det ju att komma runt om man hackar ATVn såklart.

Postad 20 April 2009 - 13:46

simpson23
  • simpson23
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Nope, iTunes måste vara igång.Jag har allt mitt material på en NAS (dock inte en Time Capsule) och jag kan endast se det som finns på datorn eller NASet när huvuddatorn är igång med iTunes körandes. Dock går det ju att komma runt om man hackar ATVn såklart.

Jag är ledsen om jag är trög här men då ingenting är självklart för mig (= rookie) så behöver jag på nytt förtydligande. Mitt tänkta upplägg är:
- iMac (ny)
- Time Capsule (ny)
- ATV (ny)

Jag kan absolut tänka mig att 'hacka' den senare om det hjälper. Jag vill dock vara säker på att detta kommer att fungera, d.v.s. att kunna köra ATV med filmer från Time Capsule UTAN iMac (m. iTunes) igång.
Kan jag få ihop detta tror ni? (el. ska jag spara lite till och kliva upp till en Mac Mini istället för ATV?)

Postad 20 April 2009 - 14:00

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0
Om du hackar den så, ja då borde det fungera. Hur bra det fungerar kan jag inte svara på. Har hackat min ett par gånger men gått tillbaka till orginal varje gång då det mest bara skapar bekymmer.

Postad 21 April 2009 - 19:31

kosse
  • kosse
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa AppleTV 40GB, men det jag är "rädd" för är att 40GB inte räcker. Kan man köpa filmerna via itunes-store på datorn och sedan streama dem via AppleTV:n? Eller måste man handla dem via AppleTV?
Mvh Anders

Postad 30 July 2009 - 00:22

Clakke
  • Clakke
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej

Har vissa funderingar på att inskaffa en eller flera Apple TV. Hur fungerar det om man har flera? Är det någon som har det?
Det finns spår i Appleforum att det skall gå att streama till flera ATV samtidigt oberoende av varandra (olika filmer alltså) från en iTunes. Någon som har testat?

M v h

Clakke

Postad 04 August 2009 - 23:20

Clakke
  • Clakke
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hej

Har vissa funderingar på att inskaffa en eller flera Apple TV. Hur fungerar det om man har flera? Är det någon som har det?
Det finns spår i Appleforum att det skall gå att streama till flera ATV samtidigt oberoende av varandra (olika filmer alltså) från en iTunes. Någon som har testat?

M v h

Clakke

Hej igen

Är det verkligen ingen som känner till något om detta?

M v h

Clakke

Postad 05 August 2009 - 07:31

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Hej igen

Är det verkligen ingen som känner till något om detta?

M v h

Clakke

Det borde inte vara några som helst problem rent teoretiskt, men då jag inte tror att det är så många som har mer än en ATV så är det ju lite svårt at testa :blink:. Dock kan jag näst in till garantera att du måste köra trådat, men det är ju ganska självklart.

För övrigt så står min numera mest och samlar damm då jag införskaffat en MacMini, så om du är intresserad så finns den ute för försäljning till hyffsat pris.

Postad 05 August 2009 - 21:18

Clakke
  • Clakke
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Det borde inte vara några som helst problem rent teoretiskt, men då jag inte tror att det är så många som har mer än en ATV så är det ju lite svårt at testa :). Dock kan jag näst in till garantera att du måste köra trådat, men det är ju ganska självklart.

För övrigt så står min numera mest och samlar damm då jag införskaffat en MacMini, så om du är intresserad så finns den ute för försäljning till hyffsat pris.

Hej

Tack för svaret.

Så det är inget som skulle hindra det från specen då? Jodå, jag har möjlighet till ethernet koppling, så den biten skall väl vara bra.

Anledningen till frågan är det är meningslöst med två om det inte går att köra dem oberoende av varandra. Då hade det varit bättre att splitta hdmi signalen till två TVapparater. Finns det något sätt att ta reda på 100% säkert? Butikerna vet ju naturligtvis inte sådant.

Tack för erbjudandet, fast det är inte riktigt nu jag tänker skaffa ATVn. Du har nog sålt den vid det laget...

M v h

Clakke

Postad 05 September 2009 - 20:51

Unregistered0f595241
  • Unregistered0f595241
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Det borde inte vara några som helst problem rent teoretiskt, men då jag inte tror att det är så många som har mer än en ATV så är det ju lite svårt at testa :). Dock kan jag näst in till garantera att du måste köra trådat, men det är ju ganska självklart.

Nu var det ett tag sedan jag var här men har åter tagit upp hemmets interna fråga om hur distribuera musik- bild- och filmarkiv till rummet där hemmabiorecievern (Denon4306) och TV:n står? Eftersom nu den gamla PCn håller på att lägga av känner jag för att Macifiera hemmet totalt. Har redan en Apple Airport Extreme router och en Apple Airport Express, som jag kopplat till receivern. Men det gäller ju "bara" musiken, som smidigt kan fjärras med Ipod Touchen. Jag började inbilla mig att kombinationen ATV och en IMac i arbetsrummet vore den optimala lösningen.

Om inte pengar vore ett problem är det då bättre med en Apple mini i TV rummet (förutom IMacen)? Den har ju förstås ingen HDMI utgång som ATVn.

Redigerat av Unregistered0f595241, 05 September 2009 - 20:53.

Postad 01 November 2009 - 22:50

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0
Det har inte hänt något i den här tråden på ett tag.
Den senaste mjukvaruversionen 3.0...innebär det något positivt?

Fördelen med ATV:n är utseendet, i övrigt blir jag mer och mer skeptisk ju mer jag läser om den.
Hårdvaran är rejält utdaterad vid det här laget. Priset är inte överdrivet billigt. Som standard så kräver den iTunes, som väl inte tillhör Apples mest lyckade programvara B). Dock så kanske en hackad variant med XBMC kan vara intressant.

Ni som har satsat på en ATV. Hur fungerar den för er? Vad har den löst för problem?

Tilläggas bör att jag använder en HTPC med Linux och MythTV för TV-in/uppspelning av tre olika kanaler samtidigt med fullt stöd för s.k timeshift och borttag av reklam etc. Detta finns det ju fortfarande ingen vettig lösning för i Applevärlden, enligt min åsikt.

Jag har en Windows Home Server med främst all musik som streamas till en Squeezebox förutom alla andra datorer som finns i huset. Alla fotografier och ett visst videomaterial finns också på servern. Applemässigt så har ett stycke 27" iMac införskaffats samt en 13" MacBook Pro. Det finns sju iPod:s i huset av olika slag så visst finns iTunes installerat för att förse dessa med musik mm. Huvuddatorerna är dock Windowsbaserade främst av arbetsskäl.

Kan en ATV (hackad eller inte) ge något mervärde? En sak som jag har funderat på är att rippa alla barnfilmsDVD:er för att smidigare komma åt dem, men om det innebär rippningstider på många många timmar för att få dem i ett format som ATV:n gillar så är det inte värt det. En kopia till DVD-R skiva tar bara en kvart, och kostar i princip gratis. Dock så måste iofs DVD-skivan matas in, men en film är ju 60-120 minuter så det är ju överkomligt ändå.

Trots att jag blir mer och mer skeptisk så har jag ändå ett litet sug efter en ATV...kanske är det äpplet på den som lockar :).

mvh Manor

Postad 09 November 2009 - 19:57

Unregistered09fee204
  • Unregistered09fee204
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej.
Jag funderar på att köpa en Apple Tv och sedan köpa en extern HDD där jag har alla filmer och serier. Muskien och bilderna har jag tänkt att ha på ATV! Funger min tanke eller kommer det att bli strul. Eller måste den externa HDD vara inkopplad till Datorn (PC).
/Jonas

Postad 10 November 2009 - 10:56

Unregistered09fee204
  • Unregistered09fee204
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Kan man koppla in en DVD med USB ström (extern dvd till en laptop) till Apple tv?
/Jonas

Postad 10 November 2009 - 18:11

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Kan man koppla in en DVD med USB ström (extern dvd till en laptop) till Apple tv?
/Jonas

Har jag väldigt svårt att tro. Kanske om du installerar ett nytt OS.

Postad 11 November 2009 - 10:27

Unregistered09fee204
  • Unregistered09fee204
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Så med andra ord så är det en MAc Mini som jag behöver för det. Eller att köpa något annat. Finns det någon annan Mediacenter som man kan köra med Iphonen:-)

/Jonas

Postad 12 November 2009 - 08:44

Unregistered09fee204
  • Unregistered09fee204
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Nu ska tjejens syster åka över på jobb i USA och där kan man köpa Apple Tv för 1600 + lite (229) till beroende på dollarkursen. Då är det billigt tycker jag. Så jag har lagt en beställning till henne :-)

Tror ni att Version 3.0 redan är installerad?

Hur lång tid tar det att Hacka den? Är det Svårt?

Kan man köpa serier fortfarande från USA genom Itunes?

/Snart så :-).....

Postad 13 November 2009 - 22:45

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Hur lång tid tar det att Hacka den? Är det Svårt?

Att "hacka" Apple TV är löjligt lätt med PatchStick:
http://patchstick.ca/software.html

Här hittar du lite annan matnyttig info:
http://wiki.awkwardt.../wiki/Main_Page

Postad 16 November 2009 - 07:31

Unregistered09fee204
  • Unregistered09fee204
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag har läst någonstans att USB-minnet måste vara formaterat eller något (så man tar bort alla filer på något speciellt sätt?

/Jonas

Postad 19 November 2009 - 12:41

Unregistered09fee204
  • Unregistered09fee204
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag har nu gjort en beställning av en Apple Tv från USA och får hem den om en månad kanske snabbare.

Nu är det så att jag har en PC och inte MAC, så jag undrar om det finns någon snäll människa som kan visa eller hjälpa mig med att göra en patchstick eller vad det nu heter. Vissa vägen :-)

Är det någon här inne som har lyckats att göra ett sådan med PC Windos XP

/Jonas

Postad 24 November 2009 - 11:13

Unregistered09fee204
  • Unregistered09fee204
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Det är ingen som har en pachstick som ligger hemma och skräpar som man kanske kunde för köpa av någon???? Någon som har testat hacka ATV med Verison 3.0??????

MVH/Jonas

Postad 24 November 2009 - 13:57

Unregistered09fee204
  • Unregistered09fee204
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag frågade för ett tag sedan om man kunde koppla in en dvd med usbport(usb som strömkälla typ Superdrive Apples)
kollade runt på youtube och hittade följande :

http://www.youtube.c...h?v=pmAOYb4g_nw

Kan kopplar in en dvd till ATV. :-)
Det är ingen som kan tänka sig att testa detta :-) Har ju inte fått min ATV ännu

/Jonas

Postad 27 November 2009 - 15:31

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Det är ingen som har en pachstick som ligger hemma och skräpar som man kanske kunde för köpa av någon?

Patchstick ska man inte betala för. I stort sett kör det bara ett par script och kopierar över filer till din Apple TV :D

Postad 11 February 2010 - 09:28

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Vad mer behöver jag än en apple tv och en tv för att använda den? Måste jag ha en dator inkopplad tex?
Tacksam för svar. :D

Ja, jag kanske är lite för lat för att leta infot själv..

Postad 11 February 2010 - 10:02

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Vad mer behöver jag än en apple tv och en tv för att använda den? Måste jag ha en dator inkopplad tex?
Tacksam för svar. :D

Ja, jag kanske är lite för lat för att leta infot själv..

I princip räcker det, men i praktiken behöver du en dator med iTunes på samma nätverk.

Postad 11 February 2010 - 10:14

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Tänk dig Apple TV som en stationär iPod. Dvs iTunes används för att föra över material, men det går även att köpa direkt från Apple TV:n.

Om du använder Patchstick för att "låsa upp" ATV:n, så kan man föra över filer via WinSCP (FTP). Bra för att flytta DivX, XviD m.m. som sedan spelas upp mha Perian / ATVFiles.

Postad 11 February 2010 - 22:57

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
ok, men för köp av film genom apple store så behövs inget extra alltså?

Postad 12 February 2010 - 08:17

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

ok, men för köp av film genom apple store så behövs inget extra alltså?

Nej, frånsett amerikanskt kontokort eller giftcard och iTunes konto (eller brittiskt).

Postad 20 February 2010 - 22:22

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Nej, frånsett amerikanskt kontokort eller giftcard och iTunes konto (eller brittiskt).

Ok så inget mer hårdvarumässigt mao? :)

Postad 21 February 2010 - 11:34

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Ok så inget mer hårdvarumässigt mao? :)

Tja, en TV och lite kablar då kanske :rolleyes:.

Postad 10 March 2010 - 10:22

Unregistered09fee204
  • Unregistered09fee204
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hur svårt är det att synka/strema från datorn när man har hackat den....

har försökt att läsa ATVflash guide hur man ställer in SMB delning (har windows 7) och för står inte så mycket där.
Ser så enkelt ut fast jag karar inte av det.

Om man har installerat nitoTV är det bara då att plugga in en extern hårddisk då (med filmer och musik för att xbmc ska hitta ´dessa filer då!!!!!!!!!!!?????????????

Hur fungerar det med sub texter då.....

/Jonas

Postad 11 March 2010 - 08:07

Unregistered09fee204
  • Unregistered09fee204
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Det var bara att plugga in den externa HDD (måste vara FAT32)
Hur fungerar det med subtexterna. Satte på en film igår och höll in den i ett par sec och där kan man välja sub....Men om man har en sub som heter som filmen.sub (den svenska) men om jag har en sub som är på engelska.För den kan man ju inte döpa till filmensnamn.sub då skriver ju den över den svenska......Hur gör man.

Några förslag.

Postad 11 March 2010 - 18:43

Jönsson
  • Jönsson
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Någon här som kör en Apple TV genom en Denon 1910? Jag har problem med detta, får ingen bild om jag inte bryter strömmen och startar om atv'n.

Har läst att atv har en del hdmi handskaknings problem.

Postad 11 June 2011 - 19:50

weziii
  • weziii
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej!

Har förstått att det ej går att söka bland sina filmer som man har på sin apple tv!? Hur är det om man hackar den, går det då? Har ca 1500 musikvideon i den just nu å lite jobbigt att alltid behöva scrolla sig fram. Mycket enklare om man bara kan söka efter den video man vill se!

En annan sak: Då man lägger inn sina musikvideon så hamnar dom under filmer och ej musikvideon på apple tv, hur skall man åtgärda detta?

Postad 12 June 2011 - 17:07

weziii
  • weziii
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Ingen som vet om det går att lägga till någon liknande sökfunktion i biblioteket på apple tv om man hackat den?

Redigerat av weziii, 12 June 2011 - 17:29.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.