Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Aircondition - till hemmet

418 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Wilfa WAC-12000 (Portabel AC) 1 6.6 (4) Inga priser
Zibro P-332 (Portabel AC) 1 5.5 (1) Inga priser
CoolMan 23S (Portabel AC) 1 8.099998 (9) Inga priser
Zibro P-828 (Portabel AC) 1 5 (2) Inga priser
KCC 267EB (Portabel AC) 1 (0) Inga priser
CoolMan 28S (Portabel AC) 1 7 (4) Inga priser

Postad 07 June 2012 - 09:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Visst är det så. Men det är väl ingen i denna tråd som påstått att en portabel ac skulle vara bättre än en luftvärmepump?
De flesta som skriver i denna tråd bor i lägenhet, så också trådskaparen då tråden skapades.
Bor man i lägenhet är det svårt att installera en luftvärmepump med tillhörande inne- och utedel.

/Fredrik

be3osny rekommenderade en portabel AC på 5k för folk i "större villa på runt kanske 80 kvadratmeter". Det var det jag svarade på.

Postad 07 June 2012 - 09:35

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0
Skulle citerat inlägg#345 istället.

/Fredrik

Postad 07 June 2012 - 09:52

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
OK.
Ville bara tipsa om alternativ till portabel AC. Letade själv efter portabel AC till biorummet i flera år utan att hitta något bra alternativ. Detta innan jag fattade att en luftvärmepump var en bättre lösning för mig.

Postad 16 June 2012 - 15:09

Sprayandplay
  • Sprayandplay
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har 3st RCS-S5000UA "SVALAN" om någon är sugen.
4,4 kw kyleffekt. 1,3kw eleffekt.

Redigerat av Sprayandplay, 16 June 2012 - 15:09.

Postad 16 June 2012 - 15:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Jag har 3st RCS-S5000UA "SVALAN" om någon är sugen.
4,4 kw kyleffekt. 1,3kw eleffekt.

Vad heter ditt företag som säljer dom?

Postad 16 June 2012 - 15:12

Sprayandplay
  • Sprayandplay
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Inget företag, privat.

Postad 06 July 2012 - 17:22

Volvopojken
  • Volvopojken
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag letar efter något jag kan ha i min lägenhet.

Det är en 1a på 40kvm och inte så många fönster. Så letar helst efter något som inte behöver en sån stor slang grej ut genom fönstret.

Kanske en fläkt eller liknande? Någon som har något att föreslå för runt 1000kr?

Postad 08 July 2012 - 07:52

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

• 713 inlägg
  • 0
Hej på er,
Jag har en fråga kring hur viktig diametern på varmluftslangen egentligen är?
Varmluftslangen jag har till min portabla luftkonditionering är ungefär 13 cm i diameter.

Vad säger ni om att modda utluftsslangen genom att montera dit en dammsugarslang istället?
Det skulle göra dragningen av utluftsslangen till fönstret mycket enklare.

Är det någon som testat det?

Vänligen,
//Peter

Redigerat av arcspin, 08 July 2012 - 08:12.

Postad 08 July 2012 - 10:17

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0
Luftflödet kommer strypas såpass mycket att maskinen inte kan arbeta och blir överhettad. Kondens kommer fastna på vägen och bilda en massa vatten. Jag skulle säga att det är lönlöst att ens försöka.

Jämför gärna skillnaden mellan att blåsa luft i ett dammsugarrör och sedan samma mängd luft i ett vanligt sugrör så märker du hur stor skillnad det blir för dina lungor.

Redigerat av novaland, 08 July 2012 - 10:20.

Postad 09 July 2012 - 23:04

Mackan2
  • Mackan2
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Någon påstod tidigare i tråden att man ska ha så kort slang som möjligt för att få bra kyleffekt. Hur sant är detta? Min enda möjlighet är att slänga ut varmluften genom ventilationen i taket, vilket skulle resultera i ca 3m slang + 3m ventilation. Det är minimalt med sug i denna ventil. Är en AC en värdelös investering med dessa förutsättningar?

Postad 19 July 2012 - 11:09

Sukakka
  • Sukakka
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Någon påstod tidigare i tråden att man ska ha så kort slang som möjligt för att få bra kyleffekt. Hur sant är detta? Min enda möjlighet är att slänga ut varmluften genom ventilationen i taket, vilket skulle resultera i ca 3m slang + 3m ventilation. Det är minimalt med sug i denna ventil. är en AC en värdelös investering med dessa förutsättningar?

Det är sant att slangens längd påverkar kylkapaciteten. Tryckfallet i slangen ökar med längden och minskar därmed luftflödet då fläkten får mer motstånd. Eftersom luftmängden minskar över kylbatteriet så minskar även kyleffekten. Hur mycket är betydligt svårare att svara på.

Om jag förstår dig rätt så ska du dra slangen till frånluftsdonet i rummet?
Detta förutsätter att frånluftsflödet i donet är högre eller lika med luftflödet från kylmaskinen.
Vilket jag skulle chansa på att det inte är på långa vägar.
Det skulle i så fall resultera i att du värmer rummet istället för att kyla det. Eller i alla fall minskar kyleffekten radikalt.

Eller missuppfattade jag dig?

Postad 24 July 2012 - 11:09

Mackan2
  • Mackan2
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Det är sant att slangens längd påverkar kylkapaciteten. Tryckfallet i slangen ökar med längden och minskar därmed luftflödet då fläkten får mer motstånd. Eftersom luftmängden minskar över kylbatteriet så minskar även kyleffekten. Hur mycket är betydligt svårare att svara på.

Om jag förstår dig rätt så ska du dra slangen till frånluftsdonet i rummet?
Detta förutsätter att frånluftsflödet i donet är högre eller lika med luftflödet från kylmaskinen.
Vilket jag skulle chansa på att det inte är på långa vägar.
Det skulle i så fall resultera i att du värmer rummet istället för att kyla det. Eller i alla fall minskar kyleffekten radikalt.

Eller missuppfattade jag dig?

Tack, bra svar. Får nog vänta med en AC, har investerat i en fläkt och öppen balkongdörr istället... Eftersom värmen verkar utebli denna sommar, kanske det inte blir något större problem med inomhusklimatet,

Postad 18 May 2013 - 08:09

Kerrigan
  • Kerrigan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Då var det dags igen. Då det redan är outhärdligt varmt och fuktigt i mitt sovrum har jag börjat kika på en AC, tyvärr är prisklassen som gäller 2-3000. Funderar på en Coolman 28S för runt 2000. Mitt sovrum är ca 12 kvadrat.

Någon som vet hur avfuktarfunktionen fungerar? Fungerar alla modeller som både kylare och avfuktare? Utförs båda funktionerna samtidigt eller måste man ändra inställning manuellt? Kan man ställa relativ luftfuktighet på någon modell?

Har försökt vädra i rummet på kvällen när lufttemperaturen går ner utomhus men tyvärr är det enda som händer att den relativa luftfuktigheten i mitt sovrum ökar.

Egentligen är det bara nattetid jag är intresserad av att få ner temp och fuktighet. På dagen stör det mig inte. Nattetid är jag dock väldigt känslig för höga temperaturer.
Min ungefärliga målbild skulle vara 20 grader celsius och 30-40% relativ luftfuktighet.

Skulle isåfall ha slangen/röret ut genom fönstret, tyvärr utan möjlighet till isolering som det ser ut nu. Skulle det vara möjligt att göra en punktinsats ett par timmar innan läggdags och få ner temperaturen från 26C till 20C, för att sedan stänga av AC:n och hoppas att temperaturen inte går upp mer än 2-3C under natten?

Låt säg att utomhustemperaturen går ner från 25C till 15C under natten. Den varmluft som hänger med utloppet kommer väl då att blanda sig med den 15C kalla utomhusluften och kylas ned innan den letar sig in i fönsterspringan igen pga undertrycket?

Tack på förhand!

Postad 18 May 2013 - 10:09

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Ja det går att göra punktinsatser och få ner temperaturen om man kör den ordentligt några timmar innan man ska sova.. Jag har själv en coolman som jag använder när det är som varmast. Den både kyler och avfuktar på samma gång. Vet inte vad det är för modell jag har. Har haft den i 6-7 år.
Var beredd på att det kostar en del i elförbrukning så det är inget man kör dygnet runt direkt. MIn drar typ 1.5kwh eller så.

Redigerat av Unregistereddc471864, 18 May 2013 - 10:15.

Postad 19 May 2013 - 06:47

Frrr
  • Frrr
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Någon som har en Retro Airconditon som har något att säga om den? är väl mest 3500w modellen som jag har funderat på.
Komplett.se har hyfsat pris på den (3500:-) därav funderingen :)

Postad 19 May 2013 - 14:08

Kerrigan
  • Kerrigan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Ja det går att göra punktinsatser och få ner temperaturen om man kör den ordentligt några timmar innan man ska sova.. Jag har själv en coolman som jag använder när det är som varmast. Den både kyler och avfuktar på samma gång. Vet inte vad det är för modell jag har. Har haft den i 6-7 år.
Var beredd på att det kostar en del i elförbrukning så det är inget man kör dygnet runt direkt. MIn drar typ 1.5kwh eller så.

Okej, de jag undrar då är om avkylning av luften automatiskt också innebär avfuktning av luften, eller kommer luftfuktigheten att vara konstant fast temperaturen går ner?
Finns det en procentangivelse på maskinen för önskad grad av relativ luftfuktighet?
Sen undrar jag om det går att köra maskinen på enbart avfuktning om man skulle önska det, och då slippa ha slangen ut genom fönstret, och enbart tömma tanken vid behov?
Detta skulle vara aktuellt för mig på vintern.
Tacksam för svar!

Postad 19 May 2013 - 14:17

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Okej, de jag undrar då är om avkylning av luften automatiskt också innebär avfuktning av luften

Svar ja.

Personligen tycker jag du inte behöver ställa alla dessa frågor, köp en helt enkelt du kommer inte bli besviken kan jag lova dig.

Själv kör jag en sån här sen 3 år tillbaka i sovrummet:

Har även en mindre till det andra sovrummet eller annan valfri plats som funkar lika bra men som inte har samma kvm kapacitet som är mer i din prisklass:

Funkar kanon och kyler bra, har både funktioner för ren kyl, avfuktningsläge och även fjärr.

Bara öppna fönstret, hänga ut slangen och låta den kyla ner till önskad nivå.

Redigerat av masse70, 19 May 2013 - 14:25.

Postad 19 May 2013 - 14:26

Kerrigan
  • Kerrigan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tack för svaret. Uttryckte mig lite galet, en avkylning av luften innebär givetvis att den relativa luftfuktigheten ökar. Men maskinen kompenserar alltså för detta. Det jag undrar då är om man köra den enbart på avfuktning om man är nöjd med temperaturen i rummet? Samt om man kan ställa in % relativ luftfuktighet?

Postad 19 May 2013 - 14:29

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Jag kör enbart på rent kylläge, nåt annat behöver man inte fundera på, iaf om du vill få svalt.

Själv upplever jag som precis som med A/C i bilen att det även gör luften torrare.

Ser jag till att stänga dörren till sovrummet och försöka ha sån liten öppning i fönstret som möjligt kan jag få ner tempen till runt 16 grader om jag vill.

Redigerat av masse70, 19 May 2013 - 14:31.

Postad 19 May 2013 - 14:31

Kerrigan
  • Kerrigan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Ajaj missade att läsa hela ditt svar Masse70. Tack för det, det är just denna Matsui som är den enda modell som Elgiganten har inne.

Det enda jag undrar då är om man behöver ha utflödesslangen kopplad även fast man bara kör den på avfuktning?
Samt hur ofta man behöver tömma tanken? Slutligen om det finns inställning för % relativ luftfuktighet som önskas? Tack!

Postad 19 May 2013 - 14:34

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Ajaj missade att läsa hela ditt svar Masse70. Tack för det, det är just denna Matsui som är den enda modell som Elgiganten har inne.

Det enda jag undrar då är om man behöver ha utflödesslangen kopplad även fast man bara kör den på avfuktning?
Samt hur ofta man behöver tömma tanken? Slutligen om det finns inställning för % relativ luftfuktighet som önskas? Tack!

Alltså, du verkar vara väldigt fixerad vid just avfukttning?

Själv har jag aldrig brytt mig om det utan kör enbart på kylläge, så nåt annat kan jag inte säga.

Hurvida slangen inte behövs vid enbart avfuktning kan jag heller inte svara på, det får du läsa i manualen i så fall.

Tanken brukar jag som max får tömma 1-2 ggr per sommarsäsong.

Postad 19 May 2013 - 14:36

Kerrigan
  • Kerrigan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Suveränt, lutar åt denna Matsui då. Kan du verkligen få ner till 16C med den? Samt kan du ha den på under natten eller är den för högljudd? Går det att göra en rejäl körning innan läggdags och sedan stänga av den och det håller sig svalt åtminstone 5-6 timmar?
Ursäkta många frågor men vill helst inte behöva baxa hem en sådan här pjäs mer än en gång

Haha jo har ju tyvärr lite fuktproblem, bor vid havet på västkusten

Postad 19 May 2013 - 14:38

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Suveränt, lutar åt denna Matsui då. Kan du verkligen få ner till 16C med den? Samt kan du ha den på under natten eller är den för högljudd? Går det att göra en rejäl körning innan läggdags och sedan stänga av den och det håller sig svalt åtminstone 5-6 timmar?
Ursäkta många frågor men vill helst inte behöva baxa hem en sådan här pjäs mer än en gång

Nej den jag använder mest är den större, den andra har dottern haft i sitt rum så där kan jag inte säga nåt, men den har ju helt klart mindre kapacitet så jag tvivlar på att den klarar det. Hur snabbt det blir varmt igen är ju omöjligt för någon att svara på beroende på ditt boende,läge, väggar, fönster mm osv.

Men det brukar ju räcka med att man har det svalt tills man somnat iaf.

Postad 19 May 2013 - 14:50

Kerrigan
  • Kerrigan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Kanoners, blir nog en testkörning på Matsuin iaf

Postad 20 May 2013 - 19:44

Kerrigan
  • Kerrigan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Blev en Matsui, dock något förvirrad nu. I den knapphändiga instruktionsboken står det att utloppsröret inte skall vara inkopplat på avfuktningsläget, utan enbart på avkylningsläget.

Dock så verkar den blåsa ut varm luft under avfuktningsläget också. Behöver man verkligen koppla ur slangen fram och tillbaka varje gång?

Någon som har denna enhet som vet hur det funkar?

Postad 20 May 2013 - 20:54

Kerrigan
  • Kerrigan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Eller är det meningen att man ska värma luften igen för att göra den torrare? Då är man ju tillbaka på ruta ett igen. Försäljare verkar inte kunna svara på detta :-/

Postad 20 May 2013 - 21:10

Kerrigan
  • Kerrigan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Förövrigt verkar maskinen inte avfukta öht. Relativa luftfuktigheten är oförändrad. Lyckas inte stänga till runt utloppsröret eftersom det är så stort och oformligt. Ska det funka såhär illa kan man ju lika gärna öppna fönstrena å köpa en fläkt eller nåt

Postad 21 May 2013 - 07:20

Kerrigan
  • Kerrigan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Ska lämna tillbaka Matsuin. Kan rekommendera den om man vill ha kallt men fuktigt som i en grav

Postad 22 May 2013 - 10:27

Kerrigan
  • Kerrigan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Matsuin var ingen imponerande enhet direkt. Nästa gång blir det en splitenhet. Kan inte rekommendera dessa portabla om man inte har hål i väggen. Utloppsröret är extremt klumpigt, vilket gör att man måste lämna en stor öppning i fönstret, och i och med undertrycket kommer fukten tillbaka i rummet. Dessutom låter denna på 52 DB fruktansvärt i en tyst miljö.

Postad 23 May 2013 - 18:57

rothman
  • rothman
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej

Jag har precis köpt en Coolman 28S av Webbhallen. Den låter väldigt mycket, betydligt mer än uppgivna 48 dB. hursomhelst, är det inte meningen att utluften skall vara kallare än 23,7 grader (rumstemp 24-25)? Jo självklart skall den ju vara det. Frågan är vad får ni andra för temp vid utblåset?

Slangen har jag mot sidofönster så den evakueras ut.

Postad 23 May 2013 - 19:14

rothman
  • rothman
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Svarar på mitt egna inlägg

sidofönstret har sån där perforerad plåt och tydligen blir luftflödet för dåligt genom det. Jag öppnade stora fönstret och hängde ut slangen och nu får jag 10 grader vid utblåset.

Luftflöde är a och o....

Postad 24 May 2013 - 08:09

Unregisteredafd14748
  • Unregisteredafd14748
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 1

Matsuin var ingen imponerande enhet direkt. Nästa gång blir det en splitenhet. Kan inte rekommendera dessa portabla om man inte har hål i väggen. Utloppsröret är extremt klumpigt, vilket gör att man måste lämna en stor öppning i fönstret, och i och med undertrycket kommer fukten tillbaka i rummet. Dessutom låter denna på 52 DB fruktansvärt i en tyst miljö.

Vad trodde du att du skulle göra av slangen då? Avfuktning och kylning är samma sak. Du kan inte kyla utan att avfukta och tvärtom. Om du vill ha kallt med mycket fukt måste du ha en befuktare. Hela principen med en kylmaskin är att du fuktar av. Om du bara vill fukta av utan att kyla kan du alltså stänga fönstret och ta låta maskinen blåsa den varma luften inne. Då blir det inte kallt, men det blir torrt.

Redigerat av Unregisteredafd14748, 24 May 2013 - 08:12.

Postad 08 June 2013 - 15:41

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
Har haft min portabla AC i 6 år, funkar ännu men som sagt dom lever om, men har man runt 30 inne då de är som varmast på sommaren så kan jag stå ut med ljudet, ska dock flytta snart så ac´n blir kvar till nästa ägare.
Att köra slangen ut genom fönstret går bra, blir kallt efter ett tag och de är de man är ute efter.

Postad 12 June 2013 - 10:14

DLS
  • DLS
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Nu är sommaren här igen o jag sitter o funderar på ac aggregat igen. Hade tänkt sätta en ventil i balkongdörren som jag skruvar bort locken på när jag ska köra ac:n o sen på vintern stoppar i lite isolering o sen på med locken igen men alla ac aggregat jag kollat på har så himla stora slangar (typ 5-6") finns det nått aggregat med typ 3,5-4" slang så man inte behöver montera så stor ventil i dörren? Vad rekommenderar ni för aggregat till ett sovrum på typ 16-18m2.

Postad 12 June 2013 - 10:57

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Om man vill ha bra funktion i alla lägen måste man skaffa en riktig splitlösning.

Om man har bra förutsättningar kan en portabel funka, men ett stort problem med många portabla är att den (varm)luft de blåser ut för att kyla kondensorn måste ersättas av luft som kommer utifrån rummet. Portabla enheter som har "delad" slang så att de tar in luft för att kyla kondensorn kommer fungera lite bättre än de som tar luften direkt från rummet.

Postad 12 June 2013 - 19:24

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Vad tror ni om den här?

http://blog.argoclim...ylish-portable/

Säljs på MediaMarkt och några fler ställen. Är ju den första enhet som jag sett som inte är grymt ful, och den verkar ju rätt funktionsrik och smart (om det nu verkligheten motsvarar tekniska beskrivningen)

Postad 12 June 2013 - 20:20

DLS
  • DLS
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Edit hittade att den kosta 6990kr på mediamarkt, kanske lite mer än vad jag tänkt mig ge.

Redigerat av DLS, 12 June 2013 - 20:32.

Postad 14 June 2013 - 19:13

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Edit hittade att den kosta 6990kr på mediamarkt, kanske lite mer än vad jag tänkt mig ge.

Jo, men det kan jag leva med om den bara fungerar för att slippa nån megaful pjäs. Har sett den live som hastighast och det var faktiskt en märktbart bättre finish än på övriga produkter, men den ska ju gärna fungera också :)

Postad 14 June 2013 - 20:25

DLS
  • DLS
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 1

Jo, men det kan jag leva med om den bara fungerar för att slippa nån megaful pjäs. Har sett den live som hastighast och det var faktiskt en märktbart bättre finish än på övriga produkter, men den ska ju gärna fungera också :)

Ja du kan väl köpa den o sen berätta vad du tyckte om den :rolleyes:

Postad 15 June 2013 - 22:54

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Ja du kan väl köpa den o sen berätta vad du tyckte om den :rolleyes:

Så lär det mkt väl kunna bli, är dock lite osäker på om MediaMarkt har öppet köp, lär ju inte gärna kunna testa den på bra sätt i deras varuhus :D Har för mig att dom inte haft det tidigare, men nu verkar dom kanske ha det.

"Du har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på Media Markt. Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten & dess förpackning är i nyskick. "

Att det verkar vara ett Italienskt företag som ligger bakom ger dock vissa oroskänslor, dom är ju rätt kända för att vara bra på design men kanske inte lika bra på funktionalitet/kvalitét (tänk typ Alfa Romeo, Lancia etc. :D )

Redigerat av Unregistered1413, 15 June 2013 - 22:56.

Postad 17 June 2013 - 15:43

DLS
  • DLS
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0

Så lär det mkt väl kunna bli, är dock lite osäker på om MediaMarkt har öppet köp, lär ju inte gärna kunna testa den på bra sätt i deras varuhus :D Har för mig att dom inte haft det tidigare, men nu verkar dom kanske ha det.

"Du har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på Media Markt. Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten & dess förpackning är i nyskick. "

Att det verkar vara ett Italienskt företag som ligger bakom ger dock vissa oroskänslor, dom är ju rätt kända för att vara bra på design men kanske inte lika bra på funktionalitet/kvalitét (tänk typ Alfa Romeo, Lancia etc. :D )

Ja Italienarna är ju duktiga på design men hållbarhhet? njae

Har hittat 2 modeller från wilfa som ser rätt okej ut tycker jag men dom kostar runt 5000kr så det är ju inte långt upp till italienaren då.

https://www.prisjakt...t.php?p=1630630
https://www.prisjakt...t.php?p=1630632

Undrar hur wilfa är som märke, det är väl i alla fall rätt känt inom kaffebryggare?

Det verkar som att nästan alla portabla aggregat låter som ett reaplan men det får man väl leva med.

Skulle dock vilja hitta en med lite mindre slang så man inte behöver ta upp så stort hål i dörren :)

Postad 18 June 2013 - 10:03

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Prisskillnaden kvittar eg (företagsköp) så är de likvärdiga är nog designen värd skillnaden. Det sägs ju att denna ska ventilera ut vattnet via frånluften, vilket ju borde underlätta underhållet. Men slangen verkar bara vara 1 m, är inte det väldigt kort? Är ju typ 1 meter från golv bara till fönstret börjar

Postad 18 June 2013 - 10:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Men slangen verkar bara vara 1 m, är inte det väldigt kort? Är ju typ 1 meter från golv bara till fönstret börjar

Skulle gissa på att detta är en flexislang som går att dra ut och trycka ihop. Ser iaf likadan ut som den jag har och som de flesta aggregat har. Dvs det du ser på bilden går att dra ut till minst det dubbla eller så.

Postad 18 June 2013 - 11:40

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Skulle gissa på att detta är en flexislang som går att dra ut och trycka ihop. Ser iaf likadan ut som den jag har och som de flesta aggregat har. Dvs det du ser på bilden går att dra ut till minst det dubbla eller så.

Ok, det verkar ju mer rimligt, tack för info.

Postad 08 July 2013 - 09:41

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
OBS!

De som har Julakort kan köpa en värmepump för 3990kr just nu, perfekt till kyla!

Postad 08 July 2013 - 11:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

OBS!

De som har Julakort kan köpa en värmepump för 3990kr just nu, perfekt till kyla!

Tål att upprepas. En luftvärmepump är hundra ggr bättre än en portabel AC på alla sätt.

Postad 30 July 2013 - 09:28

eklöf
  • eklöf
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Nu, som varje år, kommer tiden då jag alltid kollar på AC-lösningar men det slutar oftast med att man får härda ut :) Prognosen är 29-30 grader dom kommande 10 dagarna så det är ju sorgligt men sant.

Bor i hyres och luftvärmepump går ju då bort. Har sovrummsdörren ca 1.5m från badrummet som har både bra utluftsventil samt ett 2m2-fönster som går att ha öppet 24/7. Skulle man kunna leda in värmen dit om man köper en sån liten enhet typ Wilca AC12? Det rör sig ju oftast om max 1 månad om året som man behöver den.

Redigerat av eklöf, 30 July 2013 - 09:29.

Postad 30 July 2013 - 11:32

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Nu, som varje år, kommer tiden då jag alltid kollar på AC-lösningar men det slutar oftast med att man får härda ut :) Prognosen är 29-30 grader dom kommande 10 dagarna så det är ju sorgligt men sant.

Bor i hyres och luftvärmepump går ju då bort. Har sovrummsdörren ca 1.5m från badrummet som har både bra utluftsventil samt ett 2m2-fönster som går att ha öppet 24/7. Skulle man kunna leda in värmen dit om man köper en sån liten enhet typ Wilca AC12? Det rör sig ju oftast om max 1 månad om året som man behöver den.

Javisst

Postad 30 July 2013 - 15:15

DLS
  • DLS
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
För min del så lutar det åt en sån här :)

Postad 10 August 2013 - 11:16

Unregistered40ec817a
  • Unregistered40ec817a
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Nån som känner till Honeywell CL30XC för ca 3500 spänn. Ska tydligen fyllas med vatten ( och is) och ingen slang genom fönstret behövs. Låter nästan för bra för vara sant :huh: Det är ju i alla fall ett för mig någorlunda känt märke vilket ju sällan är fallet när det gäller övriga portabla luft/kyl/aggregat/anläggningar.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Bing (1)
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.