Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Optoma ThemeScene HD80

407 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 March 2008 - 00:55

Lomen
  • Lomen
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Den här projektorn verkar högintressant. Jag har förstått att den lever om en del jämfört med andra 1080p-projektorer. Nu hör dock till saken att jag ska ersätta en Infocus 4805 som för ordentligt med oväsen så HD80 kanske är knappt hörbar i jämförelse. Ni som har införskaffat HD80 och bytt från kanske 4805 eller annan trotjänare, upplever ni HD80:n som betydligt tystare?

I mitt vardagsrum är väggarna ljusmålade, duk 90" grå med 0.8 gain, mörka rullgardiner täcker fönstrena men det läcker ändå in ströljus i rummet. Har inga ambitioner att inreda rummet som Batmans högkvarter för att kontrollera ljuset. Med givna förutsättningar så torde det vara av vikt att projektorn är relativt ljusstark och det verkar ju HD80 ha resurser för att vara (även i slutet av lampans livscykel) i jämförelse med de LCD-alternativ jag överväger (Mitsubishi HC4900 och Panasonic PT-AE2000E). Eller är HD80 kanske t.o.m. overkill för uppgiften? ;-)

Hej, jag håller helt klart med FFrrEEddRRiiKK vad gäller ReAct duken. OTROLIGT prisvärd duk (11000kr 104") framföralt om du har problem med att inte du inte kan mörklägga totalt, ljusa väggar , tak, etc.. För att återgå till frågan ang. projektor, så skulle jag välja Benq 9000 alla dagager i veckan framför optoma Hd80, eller kanske benq5000 som jag ej ännu har sett men den kommer ut nu på marknaden vilken dag som helst.(den borde ju inte prestera sämre än 9000) Jag har jämfört HD80 och Benq9000 vid ett flertal tillfällen, och föredrar helt klart Benq9000 framför Optoman.

Varför: Mer filmlik bild, mer detaljer i lågdalar, djupare svärta (HD80 har aningens mer svärta men men tappar detaljer i mörka partier av filmen). betydligt tystare, lättare att att integrera pga mindre offset.

Mitt val föll till sist på Benq10000 pga ytterligare något bättre kontrast, vilken jag nu har i min ägo.

Redigerat av Lomen, 17 March 2008 - 01:02.

Postad 17 March 2008 - 17:41

keyzer
  • keyzer
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej, jag håller helt klart med FFrrEEddRRiiKK vad gäller ReAct duken. OTROLIGT prisvärd duk (11000kr 104") framföralt om du har problem med att inte du inte kan mörklägga totalt, ljusa väggar , tak, etc.. För att återgå till frågan ang. projektor, så skulle jag välja Benq 9000 alla dagager i veckan framför optoma Hd80, eller kanske benq5000 som jag ej ännu har sett men den kommer ut nu på marknaden vilken dag som helst.(den borde ju inte prestera sämre än 9000) Jag har jämfört HD80 och Benq9000 vid ett flertal tillfällen, och föredrar helt klart Benq9000 framför Optoman.

Varför: Mer filmlik bild, mer detaljer i lågdalar, djupare svärta (HD80 har aningens mer svärta men men tappar detaljer i mörka partier av filmen). betydligt tystare, lättare att att integrera pga mindre offset.

Mitt val föll till sist på Benq10000 pga ytterligare något bättre kontrast, vilken jag nu har i min ägo.

Tittade på HD80 idag men jag tyckte nog att den väsnades för mycket för att vara ett alternativ för mig. Den var förvisso tystare än min nuvarande projektor men jag hade hoppats att skillnaden skulle vara ännu större. För de allra flesta tror jag inte bullret är något problem men jag verkar ha utvecklat en lägre smärttröskel med åren vad gäller fläktsus i prylar.

Ljusstyrka verkar dock HD80 ha så det räcker till och blir över men den projicerade bilden kändes inte särskilt naturlig. Tittade på EMP-TW2000, PLV-Z2000 och HC4900 samtidigt och dessa kändes betydligt vilsammare för både öron och ögon. Dock på gränsen att de kändes urblekta i jämförelse efter att ha tittat på HD80:n först. Men det hade nog med inställningarna att göra på Optoman, färg och kontrastnivå kändes som att de hade behövt tonas ned rätt ordentligt. Vad gäller LCD:erna så var de förvånansvärt snarlika varandra, trodde TW-2000 skulle stå ut mer jämfört med de enklare modellerna. Den upplevdes iallafall inte vara 60% mer ljusstark än HC4900 om man ska gå efter specifikationerna.

Tipset på duken tar jag med mig även om 11000kr inte låter särskilt prisvärt i mina öron. Men ställt i relation till tid, möda och allmänt obehag med att inreda ett rum i svart el dyl. så kanske det är prisvärt.

Redigerat av keyzer, 17 March 2008 - 17:44.

Postad 17 March 2008 - 18:19

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Var var du och kollade?

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Postad 17 March 2008 - 18:23

keyzer
  • keyzer
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Var var du och kollade?

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Hembiobutiken i Tjockhult. Stolta sponsorer av detta forum :-)

Redigerat av keyzer, 17 March 2008 - 18:24.

Postad 21 March 2008 - 12:03

kaptenrödskägg
  • kaptenrödskägg
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
hej funderar på en optoma hd80 har duk och takfäste sen tidgare undrar hur mycket skuter den bilden neråt avtåndet mellan duk och takfästet 432 cm botten på projetorn 42 cm från tak har en rullduk som som hammnar 16,22,29cm fråntak kommer detta att funka utan attflytta takfästet?

Postad 21 March 2008 - 12:19

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
HD80 skjuter bilden 36% av bildens höjd nedanför mitten på linsen.
Blir lite lättare om jag vet din dukstorlek med, så kan jag säga var projektorn exakt behöver hamna från ditt tak, för att träffa bilden rätt.
Kolla här också.

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 21 March 2008 - 12:20.

Postad 21 March 2008 - 13:37

kaptenrödskägg
  • kaptenrödskägg
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
hej duken är 203x114 cm takfästet går att sänka men ej höja utan att ta till bågfil .vet du om hifiklubben på sveavägen har projektorn som demo och i lager? såg att audioart i eskilstuna sålde en demo för 19900 verkar lite dyrt för ett demo ex eller ?

Postad 21 March 2008 - 14:01

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Då skall mitten på din lins hamna cirka 41 cm ovanför ovankanten på din bild - lins vinkelrätt mot duk, och 90° mot tak.
Hamnar den för långt ner, så kan du alltid tilta projektorn tillbaka lite, alltså offra lite av vikelrätheten mot duk, och de 90° mot tak.
audio art har HD80 hemma för demo.

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 21 March 2008 - 14:04.

Postad 21 March 2008 - 19:27

mysen_
  • mysen_
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
FFrrEEddRRiiKK kan man tilta en DLP projektor så att bilden kommer ungefär ytterligare 30cm upp på väggen, utan att förlora nämnvärd bildkvalitè?

Får man inte fula sneda kanter på sidorna? Någon på the rock sa det och att man då behövde "maska bort det". Innebörden av det har jag ingen aning om :)

Redigerat av mysen_, 21 March 2008 - 19:35.

Postad 21 March 2008 - 19:37

Unregisteredc60b5864
  • Unregisteredc60b5864
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Problemet med att tilta en projector är ju att man flyttar focus planet och det kan bli svårt att få skärpa över hela bilden.

Kan tänka mig att man kan tilta väldigt lite... ( även om jag aldrig skulle tilta en projje)
Jobbar som reklam fotograf och har gjort så i 17 år så jag vet vad som händer om man flyttar skärpeplanet ( som man gör om man tiltar en projje).

Om man tiltar bara lite för mycket så kan du tex bara få skärpa i tex mitten av bilden i ett vågrätt plan)

Skulle då hellre lägga mina pengar på en projje med tilt funktion än att betala dyra pengar för en projje som du sen hanterar på ett sätt som gör att du får en " skit" bild

Redigerat av Unregisteredc60b5864, 21 March 2008 - 19:59.

Postad 21 March 2008 - 21:11

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

FFrrEEddRRiiKK kan man tilta en DLP projektor så att bilden kommer ungefär ytterligare 30cm upp på väggen, utan att förlora nämnvärd bildkvalitè?

Får man inte fula sneda kanter på sidorna? Någon på the rock sa det och att man då behövde "maska bort det". Innebörden av det har jag ingen aning om :)

30 cm upplever jag att det inte varit några problem att kompensera med lite tilt.

Med "maska bort" antar jag att Rock menar att man lägger sitt kantfel ute i de svarta fälten, m a o i 16:9 maskningen.

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 21 March 2008 - 21:21.

Postad 25 March 2008 - 15:06

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Då har jag beställt en ny duk till min Optoma HD80, en Grandview elektrisk 203cm bred, dock ingen tab tension.
Blev tvungen att gå ner en storlek från 220cm då det saknas ca 7-8cm i varje kant + att jag känner att en elektrisk duk är att föredra i det långa loppet.

Postad 26 March 2008 - 07:30

kaptenrödskägg
  • kaptenrödskägg
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
var och köpte en på hemmabiobutiken igår . har väl tusen frågor ungefär den dve kallibrerings skivan som kommer i mars är den värd att vänta på? fins det någon svensk återförsäljare av dessa? läste nånstans på linan något om attbränna inn projektorn innan kalibrering vad innebär det? jag behöver skaffa ny dvdspelarebland annat har en laptop med blueray spelare innbygd men frågan är hur man bäst annsluterden till projetorn den har svideo utgång men den vill man ju undvika har någon erfarenhet av att annvända sony p3 med denna projetor vill kunna spela upp mterial från externahårddiskar? måste gånu återkommer med fler frågor med största säkerhet .

Postad 26 March 2008 - 08:25

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Din laptop bör väl ha en DVI utgång ?
I såna fall skaffar du en DVI-HDMI kabel.

Postad 30 March 2008 - 18:46

kaptenrödskägg
  • kaptenrödskägg
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
:) jaha då var allt uppsatt inkopplat det återstår att fin justera allt men det får bli senare orkar inte nu, min laptop har bara vga och svideo utgångar men tänkte prova med dviadapter senare .det blev en playstation 3 som mediamaskin den klarar det mesta jag behöver .sen måste jag flytta dukan någon dec och flytta taklampan den skymmer det ena hörnet den förra projektorn hadde linsen på andra sidan.ssom sagt det blir myket fiddlande innan alt sitter som detska. har kollat lite på tv bilden med hd sändningar är mykket bra skall se en film på p3:an i bluray snart det blir nog häftigt!!!

Postad 14 April 2008 - 10:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Nytt pris på HD80 från och med idag! ;)

/Fredrik

Postad 14 April 2008 - 14:58

snuffe82
  • snuffe82
  • Forumräv

• 622 inlägg
  • 0

Nytt pris på HD80 från och med idag! :P

/Fredrik

?

Postad 14 April 2008 - 15:17

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Nytt pris på HD80 från och med idag! :P

/Fredrik

Jag trodde inte det var ok att göra reklam för sin egna affärsrörelse i forumet (för det är väl ändå det detta är)??? Eller gäller det bara på component.se?

MVH
Jonsod

Postad 14 April 2008 - 17:34

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Nja, det är hårfint.

Man får INTE göra reklam för sin egen verksamhet, MEN.... (och här är bryderiet). Fredrik säljer ingenting till slutkund - han säljer till återförsäljare i sin egenskap av distributör. När han flaggar för prissäkningar så är det alltså i det sk. inköpspriset butikerna använder vid prissättning till slutkund som sjunker. Fredrik säger inte att kalle karlssons hifi i Brunflo har bättre priser på projektorn denna månaden osv. Hoppas jag var tydlig med detta - annars får ni höra av er medelst PM.

Postad 15 April 2008 - 19:24

manchesterc
  • manchesterc
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Var inne hos Flatscreencenter i söndags o titta på Pannan och HD80, tyckte dom bägge hade fantastisk bild, Pannan på en 95 tums duk och HD80 på en 104 tumsduk, jag njöt......då sa försäljaren att i morgon (läs måndag) sänker vi HD80 till 19.890 kr och då var valet klart.....jag köpte HD80 och en Euroscreen duk för 12.000 kr + kablar och takfäste, det kändes som lilljulafton för den 2 maj ska dom installera till mej och jag bara längtar......det spritter i kroppen.....
Ska använda den till enbart att se film, för tv tittande har jag en Pioneer Kuro 50 tums och den är WOW....

Postad 15 April 2008 - 20:34

Indian
  • Indian
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Några tipps o råd om hur man ska ta han om o sköta sin projje??
Läste något om dammfilter... vart sitter det.. lätt pilla loss?? Något mer man behöver rengöra??

Postad 16 April 2008 - 09:01

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Har inte sett något dammfilter på HD80.
Tämligen slutet system vad det verkar.
Generell regel; håll dammfritt, så skall det nog inte vara några problem.
Skulle du få problem, så får du ju höra av dig till oss eller din butik.

/Fredrik

Postad 16 April 2008 - 16:22

hla123
  • hla123
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

The Rock har nu ett exemplar på test, och det kan bl a beskådas kalibrerat vid sidan av BenQ W9000. :)

Mitt första intryck av HD80:an? Tryck! - både sett ur ett ljusstyrke-, färg-, kontrast- och svärteperspektiv. :)

Och vi började nästan spekulera i att det kunde vara DC3 chip, men jag väntar fortfarande på bekräftelse..

/Fredrik

Har också sett denna projjen på the Rock och kan intyga att den gör bra ifrån sig :-)

Redigerat av Martin, 28 April 2008 - 12:29.

Postad 17 April 2008 - 21:44

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Konstigt om den inte har något dammfilter, men bra om det inte behövs. Är lite rädd för att få dammprickar då jag fick det på en Z3a för några år sedan. Men jag har börjat städa oftare nu sedan jag skaffade ny projektor :(

Postad 18 April 2008 - 15:12

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Optoma har inga filter i några av sina projar.

/Fredrik

Postad 28 April 2008 - 15:41

knutte
  • knutte
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
FFrrEEddRRiiKK
Är det stor skillnad i ljustryck, så att säga? Tänkte på HD80 och Infocus N82. Kan nämligen inte mörklägga mitt rum ordentligt. Optoma HD80 har ju ett otroligt atraktivt pris nu, så prismässigt är det ju en stor skillnad mellan dessa projektorer. Har tyvärr inte sett någon av dessa projektorer ännu. Har i dagsläget en Mitsubishi HC3000 som jag ska göra mig av med snart.
Knutte

Postad 28 April 2008 - 16:41

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Har inte jämfört dessa bägge, men skulle tro att IN82 är och upplevs klart ljusstarkare än HD80.

HD81 är ju närmare IN82 prismässigt för övrigt.

Men en HD80 med en ~2 m bred ReAct duk skulle nog kunna funka bra också, fast du bör försöka ta dig till en butik och se/jämföra själv.

Skall du ha riktigt bra drag i lyset, så är det ju HD81LV du skall upp på, men då talar vi också helt andra pengar.

/Fredrik

Postad 18 May 2008 - 20:26

Doc_L
  • Doc_L
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Funderar på HD80 eller hd800x (eller ev. någon annan 1080p dlp i samma prisklass)

Hur stor skillnad är det egentligen på dessa modeller om man är halvkräsen (och halvfattig)? Procentuellt är inte prisskillnaden jättestor, men 5000 är ju fortfarande pengar. Jag kommer framför allt använda den till xbox360 spel och .mkv filmer i 1080p via en htpc eller xboxen. Inget tvtittande alls och inte särskilt mkt blueray/hddvd.

Några tips, hur stor skillnad kommer jag märka? Någon ytterliggare kandidat som kan rekommenderas?

Är hd800x precis samma som hd803?

tack

Postad 18 May 2008 - 20:45

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
HD803 är HD800X, fast i USA.

Vad gäller HD800X, så har Dreadlock skrivit en liten recension här, som stämmer ganska väl överens med min uppfattning av denna maskin.

/Fredrik

Postad 19 May 2008 - 09:46

Doc_L
  • Doc_L
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
jo har läst Dreadlocks synpunkter, tänkte mest om det är stor skillnad även vid uppspelning av mkv filer och xbox360, de flesta test handlar ju om Blueray och Hd-dvd.

Tycker prissättningen är lite konstig på dessa maskiner. I USA är hd80:an 5000kr billigare med dagens växelkurs. Hur kan det komma sig? det vet säkert du Fredrik. Kan man ha sådana stora prisskillnader utan att folk börjar smuggla och paralellimportera? Absurt nog skulle jag kunna ta ett billigt flyg till NY, köpa projjen där och åka tillbaka och fortfarande ha spenderat mindre än ca 20000, det svenska priset! Förstår att det blir krångligt om den går sönder innan garantin går ut men den risken skulle nog vissa vara beredda att ta för en "gratis" semester till USA...

Ännu absurdare är att HD800x/803 är dyrare än HD80:n i USA! Är inte HD80lika bra eller bättre ur alla aspekter?

(priserna är enl. pricerunner.com)

Postad 19 May 2008 - 10:18

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Mycket som är billigare i USA. :)

Till slut får man ju givetvis själv värdera vad man tycker det är värt att handla en svensksåld maskin med bl a mjukvara anpassad efter våra videosystem och med garanti och tillgång till lokal service.

HD80 är absolut bättre än HD800X ja. Sedan om det kan vara något annat som skiljer HD800X från 803 vet jag inte. B)

/Fredrik

Postad 19 May 2008 - 17:12

Doc_L
  • Doc_L
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ok tack för svaren för se hur prisbilden utvecklar sig på den dryga mån det kan ta att få ihop till projjen . Fortsätter den onaturliga prisskillnaden kanske man skulle sätta upp en webshop i USA och sälja projjar till Europa hehe

Postad 08 June 2008 - 09:54

Unregistered47c56772
  • Unregistered47c56772
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
kommer troligtvis införskffa en hd80 inom snar framtid. är det någon som har några dåliga erfarenheter av denna projjen, hur funkar det att ha den kopplad till dator och spela på, inga jobbiga hack eller liknanade?
kommer nog att mata den genom en hdmi switch, kan det bli bekymmer när jag kör med datorn?
jag har inta riktigt bestämmt mig vad jag ska ha för duk, bara att den ska vara ramspänd och 90-95", några tips där?

allla bra och dåliga erfarenheter mottags gärna (kan vara skönt att inte bara höra nackdelar)

mvh/ p_aero

Postad 08 June 2008 - 11:13

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Alltid när det gäller signaler mellan källor och displayer via div. ev. switchar etc., så är det ju jättesvårt att ha svart-vita svar.
Här bör och får man ju prova sig fram lite, dock skall och bör ju inte HD80:an avvika allt för mycket från sina projektorkollegor i branschen i det avseendet. :(

HD80:an klarar dock 24p, så ur det avseendet får du ju en korrekt återgivning av filmbaserat material.

Vad gäller duk så kan jag rekommendera både KINGPIN:s Velvet Framed serie, och Bjurab/euroscreens Frame Vision serie i de storlekar du kikar på.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 16 June 2008 - 22:30

ruteki
  • ruteki
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Hejsan. Har kikat lite i denna tråden och har en fråga angående placering av hd80.
Jag går nämligen i köpetankar och skräms lite av Offset på denna projjen, men fattar inte riktigt hur man räknar ut Offset.
Jag har en duk med en bildyta som är 230cm bred. Avstånd från min nuvarande projektor är ca 480cm(måste bli samma så slipper jag borra nya hål för takfästet).
Dukens övre kant är ca 45cm från taket (bildytan börjar 45cm från taket). Måste jag flytta ner duken eller funkar det att ha den så med avstånd på 480cm till en 230cm bred bild?

Postad 17 June 2008 - 07:40

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Offset på HD80 är 36%.

Betyder att ovankant på bilden hamnar 36% av bildens höjd nedanför mitten lins. I ditt fall cirka 46.5 cm.

4.8 m kastavstånd är alldeles utmärkt för denna proj. och bildstorlek. Du skall ligga på 4.3 - 5.1 cirka. :P

Använder du t ex SMS korta 75 mm CL F med UniSlide, så hamnar mitten på linsen cirka 20 cm från tak, d v ovankanten på din bild cirka 66 cm från tak, men att hämta in cirka 20 cm för att komma till 45 cm med lite bakåtvinkling är absolut inga problem.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 17 June 2008 - 09:27

ruteki
  • ruteki
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Offset på HD80 är 36%.

Betyder att ovankant på bilden hamnar 36% av bildens höjd nedanför mitten lins. I ditt fall cirka 46.5 cm.

4.8 m kastavstånd är alldeles utmärkt för denna proj. och bildstorlek. Du skall ligga på 4.3 - 5.1 cirka. :P

Använder du t ex SMS korta 75 mm CL F med UniSlide, så hamnar mitten på linsen cirka 20 cm från tak, d v ovankanten på din bild cirka 66 cm från tak, men att hämta in cirka 20 cm för att komma till 45 cm med lite bakåtvinkling är absolut inga problem.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Tack för svaret ;) Så det är inga problem för mig alltså? ;)

Postad 17 June 2008 - 10:21

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Din setup påminner mycket om min egen.

Jag har 240 cm takhöjd, mitten på lins cirka 20 cm från taket, och min ovankant bild 55 cm från tak.

Vinkelrät mot duk/tak, så skulle HD80:an här skjuta ovankanten på bildytan cirka 65 cm från tak, men inga problem alls att göra en liten tilt bakåt, för att hämta 1 dm, och komma ner på 55 cm.

Nu talar vi ju inte heller om några jättelutningar här, utan rätt små, kanske 2-5° max.
På de förhållandevis långa kastavstånd som HD80 kräver, så blir det ju inte heller så stora lutningar rent gradmässigt.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 17 June 2008 - 13:01

ruteki
  • ruteki
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Din setup påminner mycket om min egen.

Jag har 240 cm takhöjd, mitten på lins cirka 20 cm från taket, och min ovankant bild 55 cm från tak.

Vinkelrät mot duk/tak, så skulle HD80:an här skjuta ovankanten på bildytan cirka 65 cm från tak, men inga problem alls att göra en liten tilt bakåt, för att hämta 1 dm, och komma ner på 55 cm.

Nu talar vi ju inte heller om några jättelutningar här, utan rätt små, kanske 2-5° max.
På de förhållandevis långa kastavstånd som HD80 kräver, så blir det ju inte heller så stora lutningar rent gradmässigt.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Tack för svaret. Kanske skall kolla in det där sms-fästet.

Postad 18 June 2008 - 15:36

firefreak
  • firefreak
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Angående ljudet på projjen så skall det tilläggas att den är i princip ljudlös vid visning i 24p eller om man väljer 50Hz från datorn. Endast vid 60Hz från dator eller PS3 t.ex. för den väsen. Då dock lite för mycket för vissa. Jag kan störa mig på det ibland.

Annars är jag kalasnöjd med min...

Postad 28 June 2008 - 10:43

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
HD80:an får finfina betyg av Evan Powell, när han testar projar för fotografering.

Lite OT till hembio, men dock en indikation på bildkvalitet. :(

"HD80 är en single chip DLP projektor med ett 7-segments färghjul. Dess fördelar inkluderar utmärkt färgtonskala, mycket långt tonalt omfång, utmärkt färgmättnad och på det hela taget ljusstarkare bild än de flesta andra 1080p produkter i dess prisklass."

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 07 July 2008 - 21:47

Unregistered47c56772
  • Unregistered47c56772
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
är det dumt att satsa på en hd80 nu?
det var ju ett år sedan den kom ut. har den blivit omodern nu, så det kommer en ny modell när som helst eller?
vad tror ni?

Postad 11 July 2008 - 12:20

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Optoma har inge planer, så vitt jag hört, att byta ut denna modell inom det närmaste.

Det är väl så att de helt inte kan göra en bättre maskin för de pengarna, med den optiken, bildbehandlingen och det DLP chipet (DC2).

Förutom att den är rätt knepig med sin 36%-iga offset och begränsade zoom (1.2x), och kanske lite höga fläktljud, så tycker jag absolut att den förtjänar att vara med och konkurrera i sin prisklass, om man för övrigt gillar DLP teknikens generella fördelar/egenskaper. :)

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

Postad 26 July 2008 - 20:27

lillis85
  • lillis85
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Fick hem den tidigare i veckan och har nu kopplat in den och testat med lite filmer. Blev riktigt imponerad av bilden, men tyvärr har jag fått en modell med störande vita vertikala linjer på ena hälften av bilden. Funderar på om det är en panel inne i projjen som är defekt :)

Vad tror ni?
Postad bild

Det var ett tag sedan nu som min HD80 krånglade som ni ser på bilden. Efter kontakt med Projektor System så fick jag min modell ersatt av en ny, som även den efter ett tag visade liknande symptom. Efter en uppdatering av firmware försvann linjerna och bilden blev knivskarp som den skall vara ;)

Men för några dagar sedan kom linjerna tillbaka och jag börjar bli riktigt less på Optoma. Är det verkligen bara jag som har upplevt detta?! Jag kör med Supra HDMI kablage så det är inget fel på signalen. Är det kanske någon inställning som skall ändras på? Jag höjde nämligen ljusstyrkan för inte så länge sedan, och det kanske den inte gillar?

Postad 26 July 2008 - 21:24

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Vad händer om du stänger ner projen, drar ur kontakten 15 sekunder, in med strömmen igen, och sedan slår på projen?

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Postad 26 July 2008 - 22:36

lillis85
  • lillis85
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Verkade funka fint. Nu är ränderna borta i alla fall. Hoppas bara de inte kommer tillbaka igen ;)

Funderar om det kan ha att göra med ett strömavbrott vi hade nyligen. Förstörde även en av mina hårddiskar. Jaja, tack för tipset :)

Postad 27 July 2008 - 09:49

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Vad har ni för färginställningar på eran Optoma HD80 ?
Tycker att det vita blir lite väl vitt när man kör mot HTPC. Jag har inställning 1920x1080p. Har iaf inga problem med ränder på min och svärtan är riktigt bra. Kanske är en av DLPs svagheter detta med vitskalan ?
Kan ju leva med det men det kanske går att få till ?

Postad 27 July 2008 - 10:28

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Antar att du läst igenom denna.

Sätter du din dynamik rätt med "DVE PLUGE w/Gray Scale" och "Reverse Gray Ramps & Steps", så skall du ligga rätt i ett första skede.

Om du har en Blu-ray/HD DVD spelare i din rigg, så är givetvis HD Basics lika självklar i din skivhylla, som mjölk och smör i kylen. ;)

Kontrasten skall i alla fall ner en bit på HD80:an, främst för att få bort lite rött/turkos färgstick som den har OOTB.

Om det sedan är någon annan inställning som ställer till det i din HTPC, vågar jag inte svara på, då jag har hyfsad noll-koll på den världen.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 27 July 2008 - 10:29.

Postad 23 August 2008 - 10:11

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
KIka på den senaste HD80 testen hos BigScreen.se.

HD80 blir också ny referens! :)

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  ref.jpg   14.85K   0 Antal nerladdningar

Postad 30 August 2008 - 11:57

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Hej

Är ni nöjda som köpt denna (HD80), har svårt att välja tittar på olika modeller men problemet som vanligt är förstås pengarna, men jag kan köpa en butiks ex av denna modell för 14900kr lampan har gått 38 tim ! med full garanti förstås, så är väldigt sugen på att göra ett köp ?

MrDTS

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.