* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **5 *
1805 svar till detta ämne
Postad 07 September 2007 - 06:30
Unregistered0e3a6535
-
Unregistered0e3a6535
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
Jo, högsta värdet bör vara 0 och sedan - på de övriga. lägger du någon på + uppstår ofta mer distorsion och brus.
<{POST_SNAPBACK}>
Oj då, det visste jag inte. Jag har ställt mina kanaler på 3+ till 6+. Jag får sänka dem mot 0-värdet. Intellivolume....kan man ställa den högt på tex dvd +5 utan att det "förstör" ljudet?
Postad 07 September 2007 - 11:03
tobiaspet
-
tobiaspet
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Har möjlighet att få tag i en 605 för 3900:- ink. moms. Ska driva ett 3.1-system med följande högtalare: Audio Pro PM-09SAudio Pro PM-09CAudio Pro B 1.28Är det overkill med 605, beakta det pris jag betalar? Jag har funderingar på att i framtiden koppla in Blueray med HDMI 1.3. Vore tacksam om jag fick ett svar, måste lägga best. omgående
Postad 07 September 2007 - 12:38
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Då testade What Hifi Onkyos 875 (1000£) mot 3 andra receivers. Sonys nya 5300 (1300£), Pioneers LX70 (1000£) samt Arcams 280 (1200£). Onkyon och Pioneers kickade ned Arcams maskin från 5 stjärnor till 3. Har aldrig hänt på så kort tid enl tidningen. (4mån) Onkyon tog hem grupptestet utan problem. Trots att 875:an var billigast jämte LX70:n hade man överlägsen teknik och bäst ljud i multikanal. Arcams pjäs var snäppet bättre än 875:an i stereo men Onkyo låg som sagt bara uns ifrån det. Imponerande!
Postad 07 September 2007 - 12:46
l2ickard
-
l2ickard
-
Mästare
-
-
2805 inlägg
Tror äntligen min 875:a kommit från tyskland idag  Återkommer när jag varit på utlämningsstället.
Postad 07 September 2007 - 12:54
Unregistered2d5b6d9a
-
Unregistered2d5b6d9a
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Fatta då hur bra 905:an ska vara!!
Postad 07 September 2007 - 14:05
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
En fråga till Er 805/875 ägare
Om ni kopplar 2 rca för ljud in på TV eller CD ingången (tex) bak kan ni då skicka det ljudet via HDMI till er TV tillsammans med bild från säg VHS ingången på bildsidan?
Kan man således välja vilka källor som kan matas ut ur HDMI eller måste man följa någon slags ordning?
Redigerat av Unregistered76636631, 07 September 2007 - 14:07.
Postad 07 September 2007 - 18:40
snoz
-
snoz
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Synd att 605'an endast har 2 HDMI in. Har en comhem hd-box, PS3 och dator som jag helst ville koppla via förstärkaren men får istället koppla en källa direkt till min pioneer 507.
Vilken källa tycker ni jag bör koppla direkt till tvn?
Datorn borde väl vara smartast eftersom jag ändå måste koppla datorljudet separat till förstärkaren?
Postad 08 September 2007 - 00:48
Unregistered71f94406
-
Unregistered71f94406
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Synd att 605'an endast har 2 HDMI in. Har en comhem hd-box, PS3 och dator som jag helst ville koppla via förstärkaren men får istället koppla en källa direkt till min pioneer 507.
Datorn borde väl vara smartast eftersom jag ändå måste koppla datorljudet separat till förstärkaren?
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm, själv har jag en pioneer 508 och en gammal onkyo (SR600E, på väg att köpa en 805:a) som inte har några hdmi-utgångar. Dock så är jag tveksam till hur pass viktigt det egentligen är hdmi-växlingen på förstärkarna, speciellt som dom flesta förstärkare bara har 1 hdmi utgång. I vårat fall, när man har en pioneer som bildvisare så har man ju oftast olika bildinställningar per ingång på tv:n. Hur ska man lösa detta om man "routrar" alla bilkällor genom förstärkaren? Oavsett vilket man väljer så måste man ju: 1) Välja bildminne på tv om man man växlar signalkälla genom förstärkare. 2) Om man inte går genom bildväxeln på förstärkaren så får man välja input på tv:n. Summa summarum: Man måste oavsett anslutningssätt "trycka/välja" något på tv-fjärren för att uppnå önskat resultat (under förutsättning att man har olika bildinställningar/inuput) //rowe
Redigerat av Unregistered71f94406, 08 September 2007 - 00:49.
Postad 08 September 2007 - 01:30
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Min Pioneer förstår skillnaden mellan 4:3, letterbox och anamorfisk bild och anpassar sig till aktuellt format när jag switchar melllan HDMI-ingångarna på min 805:a.
Postad 08 September 2007 - 02:10
Unregistered71f94406
-
Unregistered71f94406
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag kanske var lite otydlig i vad jag menade när man har olika bildminnen. Det jag menar är instställningen för själva bilden vad gäller färg, färgtemperatur etc. Oftast finns ju ett flertal minnen såsom standard/dynamisk/optimal/film/spel/sport/användare etc som man kan koppla till en viss ingång på tv:n, dvs:
När man använder DVD/HDDVD/BD (Ingång 1) så används t.ex Film läget på tv:n
När man använder digitaltv (Ingång 2) så kör man på t.ex Standard eller Användare
När man ps3/xbox (Ingång 3) så vill man använda spel-läget.
Hur som helst, på en pioneer så kommer skärmen ihåg senaste använda bildminne på en viss ingång vilket gör att man INTE måste gå in i setup:en för att byta dessa när man växlar mellan DVD/PS3/DTV etc. Om man däremot kopplar så att man kör alla sina källor genom förstärkaren som bara har 1 hdmi utgång så kommer man ju att förlora fördelen med att tv:n kan ha olika bildinställningar/ingång eftersom allt kopplas in på en och samma ingång på tv:n.
Postad 08 September 2007 - 07:25
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Jag kanske var lite otydlig i vad jag menade när man har olika bildminnen. Det jag menar är instställningen för själva bilden vad gäller färg, färgtemperatur etc. Oftast finns ju ett flertal minnen såsom standard/dynamisk/optimal/film/spel/sport/användare etc som man kan koppla till en viss ingång på tv:n, dvs:
När man använder DVD/HDDVD/BD (Ingång 1) så används t.ex Film läget på tv:n När man använder digitaltv (Ingång 2) så kör man på t.ex Standard eller Användare När man ps3/xbox (Ingång 3) så vill man använda spel-läget.
Hur som helst, på en pioneer så kommer skärmen ihåg senaste använda bildminne på en viss ingång vilket gör att man INTE måste gå in i setup:en för att byta dessa när man växlar mellan DVD/PS3/DTV etc. Om man däremot kopplar så att man kör alla sina källor genom förstärkaren som bara har 1 hdmi utgång så kommer man ju att förlora fördelen med att tv:n kan ha olika bildinställningar/ingång eftersom allt kopplas in på en och samma ingång på tv:n.
<{POST_SNAPBACK}>
Men hur gör du om du vill koppla in ytterligare en källa till teven (DVDR tex), eller om man inte har tillräckligt med högkvalitativa ingångar, eller om du vill koppla dina källor både till TV och till proj? Då behöver du en bildväxlare och då är det väl smidigt om den sitter i receivern.
Postad 08 September 2007 - 07:37
Unregistered0d88e7f5
-
Unregistered0d88e7f5
-
Användare
-
-
143 inlägg
När man använder DVD/HDDVD/BD (Ingång 1) så används t.ex Film läget på tv:n När man använder digitaltv (Ingång 2) så kör man på t.ex Standard eller Användare När man ps3/xbox (Ingång 3) så vill man använda spel-läget.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, det här är ju ett problem. Lättaste lösningen är antagligen att skaffa en fjärrkontorll som klarar av macron. Sedan programerar du den så att den automatiskt ställer in rätt bildminne på TVn när du byter HDMI-källa på stärkaren.
Postad 08 September 2007 - 21:53
snoz
-
snoz
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Rowe, du tar upp ett problem som jag inte hade tänkt på tidigare. Kopplar nog ändå hd-box och ps3 via förstärkaren sen datorn direkt till tvn. Bildminnesinställningar på tvn får då bli densamma för hd-boxen och ps3an för enkelhetens skull. Kanske e dumt? För övrigt läste jag precis borta på avsforums att 605'ans uppskalning av Nintendo wii endast visas i 4:3 format. Nån här hemma som kan intyga? Lite trist i sådana fall. I have now connected the wii through component input 1 set assigned to dvd and plugged the phono cables into dvd phono input for sound, set to plx2 game (sounds ok) but the problem that i have is when the wii is connected to the tv it displays 480p through the component cable. fullscreen But through this amp it upscales/upconverts?? to 720p it looks really sharpe but it displays bascially 4:3 so looks a bit naff tbh.
Postad 08 September 2007 - 23:27
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Lägger in en länk till en kille i Taiwan som har lagt ut över 300 bilder på sin 905, bilderna ligger på flera sidor så det är bara att klicka sig framåt. Han har fotat en del inuti stärkaren och massa dolda menyer han har fått fram m.m., antar att det finns en del av er som är intresserade av detta så här kommer länken ----> 905 foton/Thomas Edit: Klistrar in vad killen skrev (på hometheatershack) angående temperaturen han mätte upp på sidan 10 i länken ovan: "1 more thing is 905 runs even HOTter! much hotter than 900! the 124F = 51C was measured at idle w/o any input and vol 0. today 128F = 53C is measured with vol at 40 and many input gears [b/c I want to verify all connection/setup are correct]. I don't put anything on 905 and leave very good space around it for good vent. "
Redigerat av THomaX, 08 September 2007 - 23:43.
Postad 09 September 2007 - 06:45
Lodbrok
-
Lodbrok
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Tack för bild-länken!
Angående värmen som 905'an utvecklar så ser man på en bild att det är 31 grader varmt hemma hos killen. Jag vet inte riktigt vad som händer med arbetstempraturen på förstärkaren men den borde bli lägre om man har en rumstempratur på runt 20 grader.
Eftersom jag bor i en 2-familjs villa med en sparsam hyresvärd som tycker att 16 grader är en bra innetempratur så är väl 905'an ett utmärkt alternativ, i alla fall på vintern!
Postad 09 September 2007 - 06:50
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Skulle gissa att min 805:a låg på ca 45-50 C efter en dags inspelning på måttlig volym. Dessa pjäser är inget man ställer in i dåligt ventilerade skåp.
Redigerat av Mars, 09 September 2007 - 06:51.
Postad 09 September 2007 - 08:00
Caulfield
-
Caulfield
-
Användare
-
-
176 inlägg
Börjar bli riktigt trött på väntetiderna nu för att få hem en 605'a tror jag har väntat 4 månader sedan jag beställde den...vad håller importören på med egentligen.
Postad 09 September 2007 - 11:10
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Tack för bild-länken!
Angående värmen som 905'an utvecklar så ser man på en bild att det är 31 grader varmt hemma hos killen. Jag vet inte riktigt vad som händer med arbetstempraturen på förstärkaren men den borde bli lägre om man har en rumstempratur på runt 20 grader.
Eftersom jag bor i en 2-familjs villa med en sparsam hyresvärd som tycker att 16 grader är en bra innetempratur så är väl 905'an ett utmärkt alternativ, i alla fall på vintern! 
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, jag tänkte också på att han har rätt varmt i rummet, han har ca 10 grader varmare än vad vi har i genomsnitt här i sverige, men jag tror inte att det gör stärkaren 10 grader varmare för det, någon grad gör det säkert men jag tror mer att hans stärkare kommer upp i normal arbetstempera tur fortare bara. Det är vad jag tror iaf, nån annan här kanske är mer insatt i detta som kan svara bättre på det. 16 grader  Har du pingviner som springer omkring hemma också /Thomas
Postad 09 September 2007 - 11:45
Sebulba84
-
Sebulba84
-
Amatör
-
-
73 inlägg
släpper 905'an igenom 1080p24 ?
Postad 09 September 2007 - 11:52
snoz
-
snoz
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hur har ni som köpt en onkyo 605 och har en hd-box från comhem kopplat? Om man vill få SD sändningarna uppskalade till 720p bör man kanske koppla med komponent istället för hdmi då 605'an lämnar bilden orörd om man kopplar via hdmi.
Postad 09 September 2007 - 16:10
snoz
-
snoz
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Blir mer tveksam när jag läser detta: If I set the secret menu to 720P output and run my cable box into the 605/805 through component and out through the HDMI on the 605/805 to the TV, the picture is always in 4:3 (black bars on right and left) for the non high definition channels. For the high definition channels such as HBO-HD, Discovery-HD, etc... with the 720P secret menu setting "on" it DOES fill the 16:9 screen (not 4:3 like on the non high def channels). If I set the secret menu back to "Auto" the standard definition picture fills my 16:9 screen.
Quick Summary:
WITH 720P SET ON SECRET MENU
component in - HDMI Out: Standard Def Channels in 4:3 720P component in - HDMI Out: High Def Channels in 16:9 720P
WITH AUTO SET ON SECRET MENU
component in - HDMI Out: Standard Def Channels in 16:9 480P component in - HDMI Out: High Def Channels in 16:9 720P
Therefore I do not think it is a operating system menu issue as it is an issue with the faroudja chip settings. I wish this could be changed but I do not think there is any way too. Anyone?
Postad 09 September 2007 - 23:28
Martin Thoresen
-
Martin Thoresen
-
Rookie
-
6 inlägg
edit
Redigerat av Martin Thoresen, 05 June 2015 - 13:53.
Postad 10 September 2007 - 12:33
tpv917jj
-
tpv917jj
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Finns det någon uppgift på vad 805 respektive 875 lämnar i kontin. effekt, alla kanaler samtidigt, 20-20.000Hz?
Postad 10 September 2007 - 12:46
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Spelar ingen roll vilken du kopplar in. För just den sladden få du alltså välja ingång på TV'n, ett extra klick blir det med TV'ns fjärr. Hos mig har alla bildkällor också en egen ljudkälla, och alla dessa går via förstärkaren, så jag ser inte vad som är speciellt med just datorns ljudinkoppling?
Postad 10 September 2007 - 12:49
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
släpper 905'an igenom 1080p24 ?
<{POST_SNAPBACK}> Ja, den gjør det.
Her er et bilde av min 905:
http://avforum.no/mi...5c9e96485b0.JPG
Her finnes bilder av hela min hembio:
http://avforum.no/mi...php/Mass Effect
<{POST_SNAPBACK}>
Hej! Kan 905'an (och 875'an) uppkonvertera 576i/1080i till 1080p24? Jag frågar det eftersom ALLT filmmaterial som är korrekt telecinat innehåller de oförvanskade filmrutorna. Så i teorin går det alltså att få ut 24p redan från DVD-material och liknande! Frågan är om HQV-chippet klarar det?
Postad 10 September 2007 - 13:00
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Hur har ni som köpt en onkyo 605 och har en hd-box från comhem kopplat? Om man vill få SD sändningarna uppskalade till 720p bör man kanske koppla med komponent istället för hdmi då 605'an lämnar bilden orörd om man kopplar via hdmi.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror det fixar sig om man ställer in HD-boxen (Humax) till Video Format: Pillarbox. Det blir då en 16:9 bild med svarta sido kanter och med en 4:3 bild i mitten. Har dock ingen Onkyo så jag kan inte testa...
Postad 11 September 2007 - 18:24
joakim2004
-
joakim2004
-
Användare
-
-
217 inlägg
jag har en fråga! orkar Onkyo TX-SR605 driva B&W DM685 utan problem? eller ska man gå upp till 705 eller 805
Postad 12 September 2007 - 11:47
Critical Mass
-
Critical Mass
-
Rookie
-
4 inlägg
Är det någon som kör med kombinationen KEF 3005 paketet och 805? Ska precis lägga order och är nyfiken på att höra om någon redan upplevt denna kombi?
För övrigt bor jag i Holland och hittar Onkyo 805 för 949 EUR just nu. KEF 3005 paketet beställer man just nu för 999EUR. Känns som bra affär?
Postad 12 September 2007 - 12:25
tpv917jj
-
tpv917jj
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Har lite beslutsångest mellan 805 och 875. Det skiljer trots allt 3k. Är HQV chipet värt så mycket extra när det ändå om ett par år kommer vara bd, hd-dvd som gäller? Behöver jag den extra effekten till mitt högtalarsystem som består av klipsch rf62, rf52, rc62? Den extra hdmi-ingången spelar ingen roll för min del och sen vart det inte fler skillnader väl? Någon som vill hjälpa mig få tummen loss!?
Postad 12 September 2007 - 12:42
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Chippet skulle väl i så fall vara för andra källor än HD. I mitt fall tyckte jag att min egen dvd-spelare var så bra att det räckte med bildväxling via HDMI samt att den kan ta PCM via hdmi.
Postad 12 September 2007 - 13:15
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Har lite beslutsångest mellan 805 och 875. Det skiljer trots allt 3k. Är HQV chipet värt så mycket extra när det ändå om ett par år kommer vara bd, hd-dvd som gäller? Behöver jag den extra effekten till mitt högtalarsystem som består av klipsch rf62, rf52, rc62? Den extra hdmi-ingången spelar ingen roll för min del och sen vart det inte fler skillnader väl? Någon som vill hjälpa mig få tummen loss!? 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har samma ångest och har heller inte bestämt mig. Kolla lite på avsforum, där finns en del trådar som behandlar just detta ämne. Har inte hunnit tränga igenom allt, men det finns en del att begrunda. Uppkonverteringen med HQV-chipet är väl mest användbart om man med det kan få ut korrekt progressive scan från alla interlacade filmkällor (480i/576i/1080i), helst i frekvenserna 24/48/72/50/60 Hz. De första tre är multipler av 24 och borde kunna ge judderfri återgivning från allt filmeterial som är inspelat med 24 fps (om bildvisaren klarar det), de andra är standard PAL och NTSC frekvenser. Frågan är om hur mycket av detta som HQV-chipet kan leverera helt korrekt. Om den inte kan göra korrekt pulldown och alltså återuppbygga filmrutorna korrekt så är det ju knappt värt extrapengarna. Om bildvisaren (TVn eller projjen) som du har klarar att deinterlaca korrekt enligt ovan så behöver du inte Onkyon för det. Eventuellt kan skalningen vara bättre i Onkyon. Mycket tekniskt att fatta är det...
Postad 12 September 2007 - 13:52
tpv917jj
-
tpv917jj
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag har samma ångest och har heller inte bestämt mig. Kolla lite på avsforum, där finns en del trådar som behandlar just detta ämne. Har inte hunnit tränga igenom allt, men det finns en del att begrunda.
Uppkonverteringen med HQV-chipet är väl mest användbart om man med det kan få ut korrekt progressive scan från alla interlacade filmkällor (480i/576i/1080i), helst i frekvenserna 24/48/72/50/60 Hz. De första tre är multipler av 24 och borde kunna ge judderfri återgivning från allt filmeterial som är inspelat med 24 fps (om bildvisaren klarar det), de andra är standard PAL och NTSC frekvenser. Frågan är om hur mycket av detta som HQV-chipet kan leverera helt korrekt. Om den inte kan göra korrekt pulldown och alltså återuppbygga filmrutorna korrekt så är det ju knappt värt extrapengarna.
Om bildvisaren (TVn eller projjen) som du har klarar att deinterlaca korrekt enligt ovan så behöver du inte Onkyon för det. Eventuellt kan skalningen vara bättre i Onkyon.
Mycket tekniskt att fatta är det...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hänger inte med helt och hållet i svängarna här. Jag har en LG 42lf66 full-hd lcd idag. Men mina tankar handlar nog mer om huruvida det över huvudtaget är lönt med uppskalning. Inbillar mig att jag ganska snart har hd-upplösta källor och att det inte kommer ta allt för lång tid innan dvd-filmerna börjar bytas ut ändå... Den andra frågan är om den extra effekten är värd de extra pengarna eller inte... Det verkar ju vara samma strömförsöjning på de två så då innebär det att det "bara"(?) är större kondensatorer eller? Spelar det någon större roll (till mitt system).
Redigerat av tpv917jj, 12 September 2007 - 14:01.
Postad 12 September 2007 - 14:44
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Deinterlacingen/uppskalningen är mest till nytta för SD-material, typ från TV eller sattelit.
Den bästa HD-upplösning man kan få från dessa källor är 1080i, så det måste då deinterlacas till 1080p. Här kan HQV-chipet möjligen göra stor nytta, förutsatt att den gör det bättre än din inbyggda i TV'n. Det är den frågan som jag inte fått nåt bra entydigt svar på än - hur bra HQV'n är på att hantera interlacat material.
Men ska du bara köra HD från Blueray/HD-DVD etc så spelar det ingen roll, då har du precis som du säger redan funktionaliteten i spelaren.
Vad gäller effekten så beror det väl på om du har stort rum eller stora trögdrivna högtalare eller vill spela riktigt högt. Då har du nytta av extra effekt. Effekten i 805'an räcker nog för de flesta. Jag har hört den i ett medelstort rum och den spelar brutalhögt i mina öron med full kontroll.
Barsk
Postad 12 September 2007 - 14:52
tpv917jj
-
tpv917jj
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Då är jag med igen. Jag är ju dock intresserad av hd-upplöst tv också så då kanske det inte är helt oaktuellt med 875. Men min gissning är ju att skillnaderna mot att låta tvn göra detta jobbet inte är av större dignitet? Lutar mer o mer åt 805:an känns det som... Men kom gärna med invändningar eller mer info/argumetn åt ena eller andra hållet om/när du springer på dem.
Tror dock inte jag kan hålla mig så mycket längre utan kommer beställa snart...
Edit: Tack för hjälpen!
Redigerat av tpv917jj, 12 September 2007 - 14:54.
Postad 12 September 2007 - 16:15
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Då är jag med igen. Jag är ju dock intresserad av hd-upplöst tv också så då kanske det inte är helt oaktuellt med 875. Men min gissning är ju att skillnaderna mot att låta tvn göra detta jobbet inte är av större dignitet? Lutar mer o mer åt 805:an känns det som... Men kom gärna med invändningar eller mer info/argumetn åt ena eller andra hållet om/när du springer på dem.
<{POST_SNAPBACK}>
Har du en FullHD TV är det ju klockrent med Onkyos 875. Då skalar du ju upp allt material till 1080p och utnyttjar din TV maximalt. HQVs chip är fenomenalt i sig, att Onkyo slängt på det är egentligen otroligt. Sen har du fler skillnader gentemot 805:an, mer effekt, 1 hdmi mer, vlsc på alla kanaler. Se lite mer här http://www.eu.onkyo...._1d82cfb668.pdf
Postad 12 September 2007 - 18:02
NX3
-
NX3
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Effektskillnaden gör varken till eller från i verkliga livet (läs: Hur ofta har du volymkontrollen i botten OCH musiksignal som behöver absolut allt, och när du nu uppnår dessa två faktorer: Hur mycket högre, i dBA, tror du att du uppnår = antagligen inte ens mätbar....).
HQV är helt suverän !!
Postad 12 September 2007 - 20:00
NILOMA
-
NILOMA
-
Användare
-
-
143 inlägg
Är det någon som kör med kombinationen KEF 3005 paketet och 805? Ska precis lägga order och är nyfiken på att höra om någon redan upplevt denna kombi?
För övrigt bor jag i Holland och hittar Onkyo 805 för 949 EUR just nu. KEF 3005 paketet beställer man just nu för 999EUR. Känns som bra affär?
<{POST_SNAPBACK}>
Kan tyvärr inte ge dig ett uttalande om din kombo men är dock intresserad av en länk från dig till affären där du handlar KEF 3005 för 999EUR. Låter som ett kanon pris!
Postad 12 September 2007 - 22:48
tpv917jj
-
tpv917jj
-
Amatör
-
-
76 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Har du en FullHD TV är det ju klockrent med Onkyos 875. Då skalar du ju upp allt material till 1080p och utnyttjar din TV maximalt. HQVs chip är fenomenalt i sig, att Onkyo slängt på det är egentligen otroligt. Sen har du fler skillnader gentemot 805:an, mer effekt, 1 hdmi mer, vlsc på alla kanaler. Se lite mer här
http://www.eu.onkyo...._1d82cfb668.pdf
<{POST_SNAPBACK}>
Detta förstår jag inte riktigt.... Utnyttjar min tv till max på vilket sätt? Jag menar lågupplöst är ju lågupplöst hur man än vänder och vrider på det... Och uppskalning sker ju i tvn i vilket fall somhelst så att hela bildytan blir använd (använd till max alltså). Frågan är ju snarare om HQV är 3000 kr bättre på att skala upp än vad tvn själv är OCH om det känns motiverat med tanke på hur länge vi får vänta på högupplöst tv mm... Jag är högst tveksam till detta....för egen del alltså, men jag har inte sett och jämfört uppskalad bild med HQV mot tv:ns egen uppskalning så jag vet förstås inte... Vad är vlsc för något?
Postad 12 September 2007 - 22:54
tpv917jj
-
tpv917jj
-
Amatör
-
-
76 inlägg
...
HQV är helt suverän !!
<{POST_SNAPBACK}>
Berätta gärna mer. Varför är den suverän? Vad har du jämfört med? vad använder du den till? Jag har fortfarande inte bestämt mig helt men är som sagt högst tveksam till att det skulle vara större skillnader mot att låta tvn göra jobbet själv? Kanske spelar det stor roll VILKEN tv man jämför med? Vad vet jag...
Redigerat av tpv917jj, 12 September 2007 - 22:55.
Postad 12 September 2007 - 23:08
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Har du en FullHD TV är det ju klockrent med Onkyos 875. Då skalar du ju upp allt material till 1080p och utnyttjar din TV maximalt. HQVs chip är fenomenalt i sig, att Onkyo slängt på det är egentligen otroligt. Sen har du fler skillnader gentemot 805:an, mer effekt, 1 hdmi mer, vlsc på alla kanaler. Se lite mer här
<{POST_SNAPBACK}>
Detta förstår jag inte riktigt.... Utnyttjar min tv till max på vilket sätt? Jag menar lågupplöst är ju lågupplöst hur man än vänder och vrider på det... Och uppskalning sker ju i tvn i vilket fall somhelst så att hela bildytan blir använd (använd till max alltså).
Frågan är ju snarare om HQV är 3000 kr bättre på att skala upp än vad tvn själv är OCH om det känns motiverat med tanke på hur länge vi får vänta på högupplöst tv mm... Jag är högst tveksam till detta....för egen del alltså, men jag har inte sett och jämfört uppskalad bild med HQV mot tv:ns egen uppskalning så jag vet förstås inte...
Vad är vlsc för något?
<{POST_SNAPBACK}>
Klart du får bild på din tv vilka källor du än matar in med. Här dock poängen kvalitet. HQV:s chip är det erkänt bästa när det kommer till vilken kvalitet du får på uppskalningen. (Med reservation för deras ännu hetare Realta chip) Men visst, att prova 875:an med din utrustning och din TV hade ju varit det bästa, då hade du fått se skillnaden och kunnat avgöra själv. VLSC har tidigare funnits i lite saftigare Onkyo komponenter, ska ge en stabilare signal av ljudet i samband med DAC omvandlingen. Kanske hokus pokus, men väljer man att tro på tillverkaren (du står och väljer mellan Onkyo produkter trots allt) så ger det en förbättring av ljudet.
Postad 13 September 2007 - 14:52
tugger
-
tugger
-
Amatör
-
-
79 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Detta förstår jag inte riktigt.... Utnyttjar min tv till max på vilket sätt? Jag menar lågupplöst är ju lågupplöst hur man än vänder och vrider på det... Och uppskalning sker ju i tvn i vilket fall somhelst så att hela bildytan blir använd (använd till max alltså).
Frågan är ju snarare om HQV är 3000 kr bättre på att skala upp än vad tvn själv är OCH om det känns motiverat med tanke på hur länge vi får vänta på högupplöst tv mm... Jag är högst tveksam till detta....för egen del alltså, men jag har inte sett och jämfört uppskalad bild med HQV mot tv:ns egen uppskalning så jag vet förstås inte...
Vad är vlsc för något?
<{POST_SNAPBACK}>
Klart du får bild på din tv vilka källor du än matar in med. Här dock poängen kvalitet. HQV:s chip är det erkänt bästa när det kommer till vilken kvalitet du får på uppskalningen. (Med reservation för deras ännu hetare Realta chip) Men visst, att prova 875:an med din utrustning och din TV hade ju varit det bästa, då hade du fått se skillnaden och kunnat avgöra själv. VLSC har tidigare funnits i lite saftigare Onkyo komponenter, ska ge en stabilare signal av ljudet i samband med DAC omvandlingen. Kanske hokus pokus, men väljer man att tro på tillverkaren (du står och väljer mellan Onkyo produkter trots allt) så ger det en förbättring av ljudet.
<{POST_SNAPBACK}>
Känns som du försöker övertyga dig själv hela tiden att HQV är ett måste, vilket det inte är, jag tittar bara på bluray/hddvd på min, varför skulle jag annars köpa en fullhd-tv. Och du märker ingen skillnad på 1080p och 720p i dom formaten på en 42tummare iaf. Sen pratar du om tvkanaler, skulle jag titta på tv, skulle det endast ske digital i hdupplösning, vilket kommer bara vara 720p i sverige - iaf dom 6närmsta åren. Så även där faller anledning till att ha något uppskalningschip då skillnaden kommer inte synas om du skalar upp det till 1080p.
Redigerat av tugger, 13 September 2007 - 15:01.
Postad 13 September 2007 - 15:25
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Om scalern/deinterlacern i en 1080p-kapabel TV är av sämre kvalitet så kan man få halva upplösningen från en 1080i-signal, dvs motsvarande 540p. Det är inte kul. Detta kommer sig av att sämre scalers inte kombinerar de två fält som bilden består av (2 * 540i = 1080p ) utan bara linjedubblar varje fält för sig och då två frames med 540p En duktig deinterlacer kombinerar de två fälten till en kombinerad bild med full 1080p. 1080i kan man få från exempelvis HD-kanalerna på satellit och det är ju exempelvisallt här som Onkyon kan hjälpa till och styra upp. Eventuellt kommer det väl satellit-, IPTV- marksänt-boxar som kan deinterlaca och skala till valfri upplösning så småningom, men där är vi inte riktigt idag. Sen är det frågan om man står inför detta scenario eller om man klarar sig utan en HQV-uppskalning.
Postad 13 September 2007 - 18:55
broccoli
-
broccoli
-
Användare
-
-
126 inlägg
Har en fråga:
Kan man köra BI-AMPat via pre out, och sedan filtrera utgångarna ?
Dvs: jag vill köra PRE-out på frontarna, filtrera utgången till mellanregistert/diskant -> slutsteg ->diskant front.
OCH: PRE-out 6-utångnen, filtrera fram endas dom lägre frekvenserna -> slutsteg ->bas-front.
dvs som ett digitalt filter. hängde ngn med ?
går det ?
Redigerat av broccoli, 13 September 2007 - 18:55.
Postad 13 September 2007 - 19:13
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Jepp! Men filtren får du fixa själv.
Postad 13 September 2007 - 20:12
broccoli
-
broccoli
-
Användare
-
-
126 inlägg
jaha, okey, jag trodde man kunde ställa in filterutgången som man brukar kunna med sub utgången, var den ska bryta., hade ju varit nice.
Postad 13 September 2007 - 20:15
tpv917jj
-
tpv917jj
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Har en fråga: Kan man köra BI-AMPat via pre out, och sedan filtrera utgångarna ?
Dvs: jag vill köra PRE-out på frontarna, filtrera utgången till mellanregistert/diskant -> slutsteg ->diskant front. OCH: PRE-out 6-utångnen, filtrera fram endas dom lägre frekvenserna -> slutsteg ->bas-front.
dvs som ett digitalt filter. hängde ngn med ? 
går det ?
<{POST_SNAPBACK}>
Detta har jag också frågat om men inte riktigt fått något bra svar. Jag tänkte dock använda slutsteg till både diskant och bas. Filtreringen sköter väl delningsfilterna i högtalarna? Så det borde inte vara något problem. Men frågan är ju vad som skickas till de bakre kanalerna vid filmtittande... Alltså om man kan få de bakre surrkanalerna(preout då) att istället spela frontkanaler. Det är frågan som jag ser det... Vid musiklyssnande borde det funkar när man väljer den mode som pumpar ut stereo på alla kanaler. Ja jag vet inte men så tror jag kartan ser ut. Vem har kompassen?!
Postad 14 September 2007 - 07:59
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Ingen fara, Onkyon sköter om detta. Ställ in den på "5.1" och "Bi-Amp" så används baksurroundkanalerna till frontarna.
Postad 14 September 2007 - 08:27
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Sneglar lite på en 905a, ser att man kan koppla samman två utgångar för 440w.
Kan det vara någon nackdel att göra så istället för att köra Bi-amp?
Vill helst inte köpa två xindac kablar till.
Postad 15 September 2007 - 10:57
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Har fått hem min 905:a. Har börjat fippla lite med den. Har anslutit en PS3:a via HDMI men får det inte att funka. Har en proj ansluten via komponent (mon out). Ser bara receiverns OSD på "väggen", inte PS3:an. Har satt HDMI mon out på NO. Vad gör jag för fel?
Postad 15 September 2007 - 11:06
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Antar att du måste "signera" dina källor vs utgångar! Komp. är analog & HDMI är digital mm... så är det ppå 674.an iallafall.
Gäller väl alla fabrikat med mpånga in/ut gångar
Finns det ingen knapp innanför luckan som du kan välja mellan olika signaler?
Annars borde det gå att tryxka på fjärrisen: Setup - reciver, eller tvärtom för att kunna se vad du skall göra.
Lycka till.
//JB
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|