Får du inte till några mätningar själv då ?
SVS PB12-Plus/2
(Subwoofers)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
SVS PB13-Ultra
(Subwoofers)
|
4
|
(13)
|
Inga priser | |
SVS PB12-Plus
(Subwoofers)
|
6
|
(12)
|
Inga priser | |
SVS PC13-Ultra DSP
(Subwoofers)
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
SvS Basar (540 inlägg)
|
8 år sedan |
Nytt slutsteg pb13 ultra (10 inlägg)
|
9 år sedan |
Bästa subwoofer för film (398 inlägg)
|
10 år sedan |
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg)
|
11 år sedan |
Byta ut svs pc13-u mot 2 subar, Tips&förslag mottages. (45 inlägg)
|
11 år sedan |
svs klubben (13 inlägg)
|
11 år sedan |
Tidningen HemmaBios test: "Bäst bas för 15.000kr" (500 inlägg)
|
11 år sedan |
SVS PC 13 Eller Velodyne DD 12/DD10 (270 inlägg)
|
12 år sedan |
SV Subwoofers-klubben (743 inlägg)
|
12 år sedan |
velodyne dd18plus vs JL f113 (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Nya subbar till biorum? Har nu Cascade 15 (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Sub med livekänsla och dynamik (48 inlägg)
|
18 år sedan |
Bass Management Module för subwoofer (16 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 24 May 2010 - 11:42
Postad 24 May 2010 - 11:51
Har själv inte så mycket erfarenhet av det programmet och den mätaren, men ska väll inte vara några problem...
![]()
Jag pluggade in laptopen till förstärkaren och skulle köra en testton, man kan ju ställa in såna i rew och sen köra ut dom. hördes inte ett skit.
Så testade med att slänga på en låt, lät kassare än kasst. Så vet inte om ljudkortet i datorn är helt rötet.
Hmm nu börjar vi komma rejält OT i denna tråden, skall vi leta rätt på REW tråden och fortsätta där kanske?
Redigerat av Evil Homer, 24 May 2010 - 11:51.
Postad 24 May 2010 - 12:11
Hmm nu börjar vi komma rejält OT i denna tråden, skall vi leta rätt på REW tråden och fortsätta där kanske?
Eller i min...
Postad 24 May 2010 - 12:24
Eller i min...
Det gör vi, gott att ha en tråd där man kan gå massor av OT. Men ändå av intresse för tråden i sig.
Postad 24 May 2010 - 13:59
Jag pluggade in laptopen till förstärkaren och skulle köra en testton, man kan ju ställa in såna i rew och sen köra ut dom. hördes inte ett skit.
Så testade med att slänga på en låt, lät kassare än kasst. Så vet inte om ljudkortet i datorn är helt rötet.
Ljudkortet i bärbara datorer brukar vara skit, och dessutom så grymmt frekvens olinjära så man undrar hur dom lyckats att få det så dåligt...
Testa med ett externt ljudkort
kan även vara så att du inte ställt in rätt i datorns ljuddruvrutiner, kanske blir en "krock" mellan olika program och upp/av spelninger m.m. mycket vanligt...
Man får hålla på och "mickla" lite för att få till det för det mesta, kom ihåg att ställa in i REW vad du har för uppspelningsenhet och vilka utgångar m.m. du vill använda (om den möjligheten finns, men det borde den göra!)
Jag skulle gärna komma ner och hälsa på, verkar som att LTMS här på forumet också är sugen på att dyka över till dig. (med risk för att bli idiotförklarad...) Men vart va det du bodde nu igen, har lyckats med konststycket att för 3e gången fötränga detta nämligen...
jag har för mig det va söderut och längs med östkusten i höjd med vetten, typ... är jag nära eller ute och cyklar...?!
Redigerat av DVD-ai, 24 May 2010 - 14:01.
Postad 24 May 2010 - 16:28
Infinite baffle ska ju tydligen vara något i hästväg.... Skulle vara kul att lyssna på ett sånt någon gång...
Däremot räcker nog två såna som du har till 99 % av alla som håller på med ljud...
För den sista procenten är nog IB bland det bättre om man har möjlighet till det..
Med tanke på att jag blir impad av en polares 10-tums Audiovector K-sub så är nog ib lite overkill för min del. Kör nog på enligt planen med en eller två PB13 ultra, och håller ib i åtanke om betongväggarna vägrar bågna av SVS-trycket ;-)
Åter till on-topic!
Postad 24 May 2010 - 16:49
ib har en större fördel än vad svs har elementen är snorbiligaMed tanke på att jag blir impad av en polares 10-tums Audiovector K-sub så är nog ib lite overkill för min del. Kör nog på enligt planen med en eller två PB13 ultra, och håller ib i åtanke om betongväggarna vägrar bågna av SVS-trycket ;-)
Åter till on-topic!
Postad 24 May 2010 - 17:18
Postad 24 May 2010 - 19:10
Postad 24 May 2010 - 22:11
Nu har vi just bärt ut den pianosvarta subben till han som var med på gruppköpet, sa till han att ni var intresserade av hans tankar om den. Så han sa att han skulle skriva ett par rader när han hade kopplat in den.
Tack Niklas för bärhjälp och hjälpen med affären
När den kopplats in så lovar jag att skriva lite mer här. Jag har ju motsatsen i ljudrum mot Niklas, en " liten" SVS PB13Ultra i ett jätterum jämfört med 2st i ett mindre rum
Jisses vad det lät vackert hemma hos Niklas, ML i kombination med musklerna från 2 SVS Ultra var grymt!
/
Postad 24 May 2010 - 22:41
Tack Niklas för bärhjälp och hjälpen med affären
När den kopplats in så lovar jag att skriva lite mer här. Jag har ju motsatsen i ljudrum mot Niklas, en " liten" SVS PB13Ultra i ett jätterum jämfört med 2st i ett mindre rum
Jisses vad det lät vackert hemma hos Niklas, ML i kombination med musklerna från 2 SVS Ultra var grymt!
/
Nästan lite elakt av Niklas att dema sina två i ett pytterum, när du har köpt en till ett jätterum...
Postad 25 May 2010 - 08:29
Nästan lite elakt av Niklas att dema sina två i ett pytterum, när du har köpt en till ett jätterum...
Kunde tyvärr inte skruva på något iom att lilleman låg uppe och sov, men man hör ju potentialen i dom även om man inte sular på.
Postad 25 May 2010 - 08:56
Kika i mitt svs galleri för den som är intresserad, bara en aningen fjortisnivå just nu
Postad 25 May 2010 - 12:29
Postad 25 May 2010 - 21:44
http://www.youtube.c...h?v=2oas55oadpw
denna, den är i typ slutet av filmen, prova den om du har filmen annars får du köpa den!
fast i och för sig så är hela den filmen jävligt nice
mvh
Postad 26 May 2010 - 13:25
Niklas, en riktigt häftig scen är i transformers ettan alltså,
http://www.youtube.c...h?v=2oas55oadpw
denna, den är i typ slutet av filmen, prova den om du har filmen annars får du köpa den!
fast i och för sig så är hela den filmen jävligt nice
mvh
Jo den står på önskelistan
Har transformers 2 som jag får trösta mig med sålänge, har lovat att inte handla mera BR film på ett bra tag, jag har ju fått min present
Men lilleman måste ju få tecknat eller hur, så idag blev det Råttatouille. Jag får köra subbarna på minsta som går på förstärkaren för att vi inte skall hoppa högt i soffan! får nog skruva ner dom en bit på subbarna med är jag rädd för.
Postad 26 May 2010 - 19:28
Jo den står på önskelistan
Har transformers 2 som jag får trösta mig med sålänge, har lovat att inte handla mera BR film på ett bra tag, jag har ju fått min present![]()
Men lilleman måste ju få tecknat eller hur, så idag blev det Råttatouille. Jag får köra subbarna på minsta som går på förstärkaren för att vi inte skall hoppa högt i soffan! får nog skruva ner dom en bit på subbarna med är jag rädd för.
Hagelbössan i den är ganska trevlig.
Postad 26 May 2010 - 21:28
Hagelbössan i den är ganska trevlig.
Blixtnedslaget vid skorstenen + Hagelbössan + När han åker ner i fallet i avloppsröret + massa andra scener. Rekommenderar den varmt
Postad 27 May 2010 - 11:51
Satte då åter alla på 80Hz delning och delar subbarna vid 80 dom med, vips så var OMPF trycket tillbaka.
Postad 27 May 2010 - 21:28
Blixtnedslaget vid skorstenen + Hagelbössan + När han åker ner i fallet i avloppsröret + massa andra scener. Rekommenderar den varmt
Ljudpickan i Minority Report är nog något som får katten att skjuta rygg och sprattla ner tavlor.
Postad 28 May 2010 - 15:58
SVS PB12-Plus/2 ULTRA (Vill ha en sån)
Denna är den fetaste jag vet dom har gjort. Polarn har en sån och den är outstanding. BRUTAL.
Tjoho en sådan har jag
Har den i ett rum på ca 25m2 och betong (lght) kör den delad vid 40hz mot ett par qrs cirrus. Har inte vågat testa gränserna ännu med denna bas. Flyttar läskigt mkt luft
Postad 28 May 2010 - 17:05
Goddamn it. Köpte du den direkt av SVS en gång i tiden?
Lyckades hitta en st beggad å köpte denna
Hade egentligen ingen aning om vad det var förens jag fick hem den å kopplade in den.
När jag köpte den tänkte jag bara att måtte den spela något mer än de dubbla Velodyne spl-1000i jag hade hemma. Och det gjorde den med råge
Postad 28 May 2010 - 18:58
Lyckades hitta en st beggad å köpte denna
![]()
Hade egentligen ingen aning om vad det var förens jag fick hem den å kopplade in den.
När jag köpte den tänkte jag bara att måtte den spela något mer än de dubbla Velodyne spl-1000i jag hade hemma. Och det gjorde den med råge
Nu är du så snäll och tar ett gäng med bilder till oss svs nördar
Postad 28 May 2010 - 19:01
Postad 28 May 2010 - 19:12
SVS om jag skulle köpa den beggade eller en ny av dom. Köp den beggade
skrek dom i mail samma dag. Vi hjälper dig med inställningarna.
Vissa svenska konstruktörer borde lära sig amerikansk kundservicce
eller lägga av.
Postad 28 May 2010 - 19:14
Beakungen: samma här en gång i tiden. Och det sköna var att jag frågade
SVS om jag skulle köpa den beggade eller en ny av dom. Köp den beggade
skrek dom i mail samma dag. Vi hjälper dig med inställningarna.
Vissa svenska konstruktörer borde lära sig amerikansk kundservicce
eller lägga av.
Fy fan viken fin service... Kör samma grej på elgiganten... Hehe...
Postad 28 May 2010 - 19:38
dom som 1:a alternativ för att byta. Samma egentligen med PMC.
Jag var lite orolig att jag skulle spela sönder dom FB1 jag hade.
Ägaren svarade samma dag:´"Ta det lugnt vi bygger prylar
som tål stryk"
Jag ränkar inte med den personliga servicen från JBL/Velodyne.
Men har väldigt bra erfarenhet av Hegel och Resolution Audio
samt REL.
Redigerat av Bongo_Mongo, 29 May 2010 - 10:46.
Postad 28 May 2010 - 20:09
svs
Jag kör som synes utan golvplattan å med basen ståendes på högkant med basarna riktade mot mitten. Detta enbart för att annars går det ej att integrera med mina qrs så bra som har sina basar på sidorna och även så blir det ohanterligt mkt bas när man kör basarna riktade mot golvet. Jag verkar tappa lite i ljudtryck och djupbas så här men och andra sidan duger det gott. Jag testade innan idag att spela lite högre detta resulterade att dörren in till lghten skallrade som en hel hope kastanjetter.
Denna bas är alldeles för stor och för potent för min lilla lght men jäklar vad den kan flytta luft. Ett annat problem jag har är att precis allt som kan skallra med skallrar med. Det och att grannen inte riktigt kunde fatta vad som hände sist jag såg film (har lite problem med +12db vid 50hz) och där var en explosion som låg vid min extrema peak. Det var som ett dån i hela lghten och jag trodde jag blev döv. Grannens soffa hade tydligen skakat rejält också
Postad 28 May 2010 - 20:45
Om någon med erfaret ljudöra vill komma hit och hjälpa mig ställa in dom så är ni välkommna över, tycker det är rätt så svårt att få till fasen rätt. Eller så har jag inte hittat rätt låt att ställa in med.
Det där kan man jobba länge med. I mitt fall tog det lång tid innan jag lyckades testa fram att en av mina två subbar skulle ställas in med reverserad polaritet för att lira ihop med den andra subben och högtalarna. Och då har jag inte ens börjat finjustera fasen än. Hittade tipset nedan på en site som heter Avguide. Testar du det så meddela gärna resultatet här:
'"There's a sure-fire technique for getting a subwoofer in phase with the main speakers. First, reverse the red and black speaker leads going to your left and right speakers. Play a test tone at the crossover frequency (you can find tones on most test CDs) and have someone sit while you adjust the phase control. Turn the phase control until the person in the seat hears the least amount of bass. Return the speaker leads to their correct polarity and the sub is perfectly dialed-in.
By reversing the red and black leads on your speaker, you are putting them out of phase with the sub. When you hear the least bass, the main speakers and the sub are maximally out of phase. When you return the speaker leads to their correct position, the sub and main speakers are maximally in-phase.
It is much easier to dial-in a maximum null than a maximum peak.
The test tone should be the frequency of the crossover between the subwoofer and main speakers. For example, many speakers crossover over to a subwoofer at 80Hz (which is also the THX standard). At this frequency, the signal is being reproduced by the main speakers as well as the subwoofer. Substantially below 80Hz, the entire signal is reproduced by the subwoofer. Substantially above this frequency the entire signal is being reproduced by the main speakers. The test tone must be at the crossover frequency so that it is reproduced by both the main speakers and the subwoofer. The technique works only when the main speakers and subwoofer are both reproducing the test tone.
You can verify that the main speakers and sub are reproducing the tone by looking at the drivers and seeing excursion on the sub's cone as well as the main speaker's woofer.
Robert Harley"
Postad 28 May 2010 - 21:03
Hur tror ni det går att stänga av en sub och ta dom en i taget så att säga?
Postad 29 May 2010 - 06:17
Du kan börja med att mäta vilka noder du har i rummet där dom stårNu är du så snäll och tar ett gäng med bilder till oss svs nördar
Postad 29 May 2010 - 09:15
Du kan börja med att mäta vilka noder du har i rummet där dom står
Har mätt dom engång, postade det i tråden, okompenserad RS. Gör en copy&paste så ser du lite enklare, dom är inte inspelade på denna mätningen.
Helt rå inställt så mäter det såhär
80db på radioshack mätaren c och slow
101Hz = 0 db
93= 0 db
86= + 4 db
80= +3 db
74= +4 db
68= -1db
64= -6db
59= -6db
54= 0db
50= -6db
47= -4db
43= -1db
40= +4db
37= +9db
34= +8db
32= +6db
25= 0db
20= +2db
16= 0db
Har inte börjat räta ut kruvan än iom inspelningen, men nästa vecka är det nog dags.
Nu är det att ställa in fasen som är pill med, men skall testa att fasvända ena idag. Runt 14 tiden skall detta testas då lilleman blir hämtad utav sin morfar då.
Postad 29 May 2010 - 11:28
Postad 29 May 2010 - 11:33
Om man ska ha en SVS är det enda då att beställa direkt från dom? isf tillkommer ju moms å tull och frakt såklart, ngn som beställt från dom och kan säga vad priset hamnar på tillslut.....
Beställer du från Norge är det endast frakt som tillkommer
Postad 29 May 2010 - 11:34
Beställer du från Norge är det endast frakt som tillkommer
Har du nån länk
Postad 29 May 2010 - 11:47
lsound.no
Tackar....
Kikat lite nu och undrar om ngn har SVS PB12-NSD pris 699 EUR och vill berätta vad ni tycker om den, kanske räcker med en sådan istället för SVS PB12-Plus som kostar 1298 EUR......eller är den dyrare så pass mycket bättre?
Postad 29 May 2010 - 20:17
Dom pumpar på så hårt så plåttaket på huset fladdrar, altantaket fladdrar och jag bara njuter
Skål på er allihopa och ni som ska köpa subbar... sluta krångla och fundera, köp för f**n SVS och bli nöjda nån gång !!
Redigerat av Forshaga, 29 May 2010 - 20:17.
Postad 29 May 2010 - 21:39
Jag grillar, dricker öl och spelar musik högt som faan och bara älskar allt som Svs:erna levererar.
Dom pumpar på så hårt så plåttaket på huset fladdrar, altantaket fladdrar och jag bara njuter![]()
Skål på er allihopa och ni som ska köpa subbar... sluta krångla och fundera, köp för f**n SVS och bli nöjda nån gång !!
Eller bygg egna STORA lådor med STORA element...
Postad 30 May 2010 - 12:41
Postad 30 May 2010 - 13:37
Så vad säger ni, är det klassskillnad till SVS fördel.......
Postad 30 May 2010 - 15:55
Menar ni att SVS PB12-Plus funkar bra till musik oxå, känns den rapp å så? Funderat på XTZ ett bra tag men har nu fått upp ögonen för SVS, och alla verkar helnöjda med sina SVS och säger att dom är grymma.........hört att det är ganska lång inspelningstid på XTZ annars inte hört nått dåligt om dom heller och dom är ju mycket billigare.
Så vad säger ni, är det klassskillnad till SVS fördel.......
Dom funkar utmärkt till musik också tycker jag, vilket även bekräftas i mängder med tester på denna sub.
/magnus
Postad 30 May 2010 - 19:14
Jag grillar, dricker öl och spelar musik högt som faan och bara älskar allt som Svs:erna levererar.
Dom pumpar på så hårt så plåttaket på huset fladdrar, altantaket fladdrar och jag bara njuter![]()
Både polisen och grannarna måste ju bara älska dina subbar..hehe.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 30 May 2010 - 19:14.
Postad 30 May 2010 - 21:06
Både polisen och grannarna måste ju bara älska dina subbar..hehe.
He he hee. Polisen har inte varit här än men grannarna är väl inte helt nöjda, men vad ska dom göra åt det då
Postad 30 May 2010 - 21:09
He he hee. Polisen har inte varit här än men grannarna är väl inte helt nöjda, men vad ska dom göra åt det då
Dom kan ju skaffa några SVS subbar själva
Postad 31 May 2010 - 14:15
Nemen ett gäng till som grillade och poppade på igår, visst dundrar det på. Men inte så att taket på kåken vibrerar. Jag har nog fipplat till någon inställning. I början så kände man hur byxbenen bokstavligen vibrerade. Men det fick jag inte till igår.
Jodå, bara jag så är mesig på att köra dom lite "HOT" höjde dom ett "par"
Ändrade även tillbaka fasen så dom står 10cm ifrån frontarna, nu får det fasiken vara så tills man kan ställa in med någon som är en jävel på det
Hail SVS!!
Redigerat av Evil Homer, 31 May 2010 - 14:17.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
SvS Basar
49 bilder
63 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?