Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Marantz SR7002/8002 *

1089 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 February 2008 - 17:39

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Jag hör skillnad, men det kan mkt väl bero på att jag körde mina HD DVD skivor på en X360 addon spelare förut (max kvalle DTS 1,5 Mps, vilket iofs absolut inte är dåligt, klart bättre än vanliga DVDs t ex), men nu pumpar ut de nya HD-formaten (i bitstream) via min Toshiba EP35 istället. För "Phantom of the Opera" t ex, var det bättre/högre "volym" än förut och musiken + talet kändes aningen "renare/tydligare". Samma sak för "Blade Runner"...
Så "ENORMA" skillnader kanske det inte är, dock klart noterbart! :)

Kör du samma ursprungsmaterial? Hur lång tid tar det för dig att skifta mellan ljudspåren? Och har du kontrollerat att du lyssnar på samma volym?

MVH
/Chuck

Javisst, jag testade som sagt både med "Phantom of the Opera" och "Blade Runner", samt "Pans Labyrinth" (som spottade ur sig DTS HD Master från Toshiba EP35 i st f X360 HD DVD addonens DTS 1,5 mps...) och jag hörde klar skillnad.
För "Phantom of the Opera" var jag t ex tvungen att vrida upp förstärkarvolymen SJUKT mkt när filmen kördes via Xboxen, annars var det extremt dålig/låg volym, men när jag bytte till Toshiban och istället bistreamade Dolby True HD ljudet, var det "perfekt" ljudstyrka! Dessutom var all musik och tal, som jag påpekade förut, mkt renare och klarare! :lol:

Och rent tidsmässigt kanske det tog 2-3 minuter att byta HD DVD skivan från Xboxen --> Toshiban, så jag känner att jag fick en riktigt trevlig upplevelse där (dvs att HD-ljudet lät så pass mkt bättre!). Behöver jag tillägga att jag är väldigt nöjd med min Marantz...? B)

Redigerat av ajzman, 08 February 2008 - 17:41.

Postad 10 February 2008 - 20:06

congolasse
  • congolasse
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Fått min 7002 och har i stort sett bara kopplat in den. Mycket nöjd med CD ljudet, en helt annan dynamik och kraft än min gamla SR4400. Snyggt med två fjärrkontroller. Snygg front och sofistikerat blått ljus bakom reglagen (inte som Onkyos leksaksljus). Lite besviken att man inte kan koppla DVD:n med en helt egen lina till TV:n (men det är inte recieverns fel). Jobbigt med Pingu och fåret Shaun i surround.

Kommer inte att byta ut mina Celestion F30 som jag helt plötsligt vart jättenöjd med. Byter nog sub-woofern när kakburken får lite påfyllning

Skall skruva lite imorgon och göra rumskorrigering med micken när det är tomt i huset......

Fråga

-Behöver man verkligen göra 6(!!) mätningar med Audessy-micken för att få rätt mätning.

Postad 10 February 2008 - 20:16

Unregistered76870ca0
  • Unregistered76870ca0
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Söker efter efter ett IR öga att koppla till min SR8002. Vill ha ett med två ögon, ett för var zon.

Är det någon som har något att rekomendera elle bara ett bra förslag?

/B

Postad 11 February 2008 - 20:39

jimpa_84
  • jimpa_84
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Valet för min står mellan en 7002 eller en yamaha rx-v1800, det som talar för marantzen är bland annat 2 hdmi ut.

Har ni testat om 7002 eller 8002 klarar av blacker than black and whiter than white?

Hade tidigare en onkyo 674 som är specad till 150 watt vet att man inte ska titta på det, men jag undrar bara hur bra kraft är det i 7002, någon kanske kan göra en direkt jämförelse mot 674an?

Är det någon som märkt av om bilden påverkas på något sätt genom hdmi switchen?

Hur fungerar det att konvertera dem analoga signalerna till hdmi? Har ni märkt av något flimmer? Syns mest i ljusa scener t.ex. is, snö, himlen, detta var anledningen till jag gjorde av med onkyo, den klarade inte konvertera om någon analog källa till hdmi utan en massa flimmer.
Jag tänker främst på komponent till hdmi.

Hoppas någon kan besvara mina frågor, vill ha ljud här hemma innan helgen=)

Postad 11 February 2008 - 20:44

tjaboboy
  • tjaboboy
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Då va det beställt en SR7002 Svart idag då. Bara sitta o nervöst bita på naglarna tills paketet kommer.
P.g.a den beställning så säljes min helt oanvända Pioneer VSX-AX2AS om någon är intreserad.

/tjaboboy

Postad 11 February 2008 - 23:33

congolasse
  • congolasse
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Valet för min står mellan en 7002 eller en yamaha rx-v1800, det som talar för marantzen är bland annat 2 hdmi ut.

Har ni testat om 7002 eller 8002 klarar av blacker than black and whiter than white?

Hade tidigare en onkyo 674 som är specad till 150 watt vet att man inte ska titta på det, men jag undrar bara hur bra kraft är det i 7002, någon kanske kan göra en direkt jämförelse mot 674an?

Är det någon som märkt av om bilden påverkas på något sätt genom hdmi switchen?

Hur fungerar det att konvertera dem analoga signalerna till hdmi? Har ni märkt av något flimmer? Syns mest i ljusa scener t.ex. is, snö, himlen, detta var anledningen till jag gjorde av med onkyo, den klarade inte konvertera om någon analog källa till hdmi utan en massa flimmer.
Jag tänker främst på komponent till hdmi.

Hoppas någon kan besvara mina frågor, vill ha ljud här hemma innan helgen=)

Kopplat in min Canal + -box via video ingång och det ser stabilt ut, om bilden är bättre än via scart....? Jag ser ingen större skillnad. Har fortfarande datorn direkt i TV:n och kommer inte att flytta den HDMI kontakten

Går fortfarande omkring och småler pga ljudet från SR7002. Vilket driv.... Från datorn, CD eller DVD. Ofantligt nöjd. Kollade på världarnas krig idag, nu låter helt plötsligt frontar och center som en helhet och har fått mer kraft i mina surround högtalare. Efter en stund märkte jag att sambon ryckt ur elen i subwoofern....... Men mest impad är jag över CD ljudet som är varmt och mycket större än tidigare. Mina Celestion F30 hänger med ganska bra förutom att jag tycker att diskanten blir lite väl vass på hög volym

Postad 12 February 2008 - 12:23

Totteigatan
  • Totteigatan
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Hej alla som är intresserade av en 8002:a!
Fick idag svar direkt från Marantz kundservice där dem skrev att efter stora påtryckningar har de bestämt att ska släppa 8002:an i svart utförande i Maj månad.
Wiie säger jag bara!

Postad 12 February 2008 - 20:15

jimpa_84
  • jimpa_84
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Ringde till septon idag för att höra om marantzen klipper bort blacker than black men fick till svar att den låter det gå igenom vilket är kanon, så nu blir det till 99% en 7002:a.

Postad 12 February 2008 - 20:57

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0

Hej alla som är intresserade av en 8002:a!
Fick idag svar direkt från Marantz kundservice där dem skrev att efter stora påtryckningar har de bestämt att ska släppa 8002:an i svart utförande i Maj månad.
Wiie säger jag bara!

Härliga nyheter!

Ringde till septon idag för att höra om marantzen klipper bort blacker than black men fick till svar att den låter det gå igenom vilket är kanon, så nu blir det till 99% en 7002:a.

Ev. en dum fråga, vad är blacker then black?

Postad 12 February 2008 - 23:04

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
OBS! Svart SR-8002 kommer komma i en MYCKET begränsad upplaga. Så lägg order nu! Bara ett tips!

Postad 13 February 2008 - 11:39

Totteigatan
  • Totteigatan
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Stämmer de att ni får in den i maj då? Hamnar även den på 16k?

Ha de

Postad 13 February 2008 - 12:09

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Ha de

Korrekt!

Postad 14 February 2008 - 13:50

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Sådärja, nu har man beställt en svart 8002 :) .. segt att behöva vänta så länge dock. Men den som väntar på nåt gott.

Postad 17 February 2008 - 00:28

Totteigatan
  • Totteigatan
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Ha de

Korrekt!

Betalar man vid leverans eller direkt vid beställning? Sist när de var på tal om en svart så blev de ju inget så förskott är väl inte sådär jättelockande.

Postad 17 February 2008 - 12:01

masong
  • masong
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
får se om jag har fattat allt detta rätt, jag har ett ps2(komponent) xbox360(komponent) ps3(hdmi) nintendo wii(komponent) digitalbox(hdmi) dvd (hdmi), kan man trycka in allt detta i marantzen och få ut allt på hdmi, en skall in i projen och en in i tv.. alltså komponent in och hdmi ut? om detta funkar då är jag nog klar för köp..

Postad 17 February 2008 - 12:31

Totteigatan
  • Totteigatan
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Japp har du alla dessa produkter så är ju en Marantz exemplarisk för dig. Slipper du dra in o ut kablar i tv proj.

Postad 17 February 2008 - 14:31

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Läst på avsforum att Marntz har en bugg in Audyssey MULTI EQ set up som leder till LFE kanalen ställer sig i -10 db för lågt.
Marantz jobbar på att lösa felet men oklart när ny FW kommer.

Någon här som känner till mer eller som drabbats av felet på sin Marantz, gäller endast xx02 serien.

Redigerat av ljudnisse, 17 February 2008 - 14:35.

Postad 17 February 2008 - 14:51

jimpa_84
  • jimpa_84
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Läst på avsforum att Marntz har en bugg in Audyssey MULTI EQ set up som leder till LFE kanalen ställer sig i -10 db för lågt.

Någon här som känner till mer eller som drabbats av felet på sin Marantz, gäller endast xx02 serien.

Har också läst det ljudnisse, men slog ändå till på en svart 7002a.

Ska väl säga att jag inte har testat själv med audyssey än, men det verkade som att det bara var att ställa upp den 9 db som en tillfällig åtgärd, men man får ju så klart ändra om man väljer att köra EQ off ett tag.

Marantz ingenjörer kom fram till att den blev 9 db för låg efter dem fått reda på problemet och testat själv med audyssey (har jag för mig).

Redigerat av jimpa_84, 17 February 2008 - 14:52.

Postad 17 February 2008 - 15:18

Unregisteredb39e58e0
  • Unregisteredb39e58e0
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Japp har du alla dessa produkter så är ju en Marantz exemplarisk för dig. Slipper du dra in o ut kablar i tv proj.

så man kan alltså köra in en komponentsignal och få ut den på hdmi, detta är ju i såfall grymt..

Redigerat av Unregisteredb39e58e0, 17 February 2008 - 15:24.

Postad 17 February 2008 - 15:19

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
Någon som vet om det finns någon kubmätning av effekten på 8002, har funderat på ett förstärkar byte men jag vet inte riktigt om jag kommer bli nöjd med en för stor effektförlust, (lyssnar mycket på musik) även om det andra lull lullet lockar.

Finns det någon som testat med extern/a slutsteg till tex. frontarna på 8002?

mvh Jocke

Redigerat av Unregistered6332cbbb, 17 February 2008 - 15:25.

Postad 17 February 2008 - 19:59

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Hej!

Jag undrar om hdmi-växeln i 7002 förstärker signalen så att man kan ha längre kabel eller om det är en ren växel? Jag vill koppla så här: från htpc till 7002 med 10 m hdmi, och från 7002 till projektor med 8 m hdmi. Är det rimligt att det funkar i 1080p?

Nån som kör PS3 med 7002 via hdmi? Funkar det fint i så fall?

Nån som vet någon butik i stockholm där man kan låna hem en 7002 och testa? Reference Audio lånar inte längre hem grejjer fick jag veta när jag var in där och frågade (!).

Postad 17 February 2008 - 21:56

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Hej!

Jag undrar om hdmi-växeln i 7002 förstärker signalen så att man kan ha längre kabel eller om det är en ren växel? Jag vill koppla så här: från htpc till 7002 med 10 m hdmi, och från 7002 till projektor med 8 m hdmi. Är det rimligt att det funkar i 1080p?

Nån som vet någon butik i stockholm där man kan låna hem en 7002 och testa? Reference Audio lånar inte längre hem grejjer fick jag veta när jag var in där och frågade (!).

De flesta butikerna "lånar" inte hem produkterna ändå, såvida det inte är till någon stammis eller så. Det brukar vanligtvis gå till på så sätt att du betalar för en produkt, tar hem den, och om du gillar den så behåller du den (eller lämnar tillbaka och får en ny om det skulle vara demo-ex t.ex) ... eller så lämnar du tillbaka produkten och får tillbaka pengarna.

Man köper alltså produkten.

Postad 17 February 2008 - 22:47

jimpa_84
  • jimpa_84
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Hej!

Fick svaret på projektormässan i Lund förra veckan av en som jobbade på septon att receivern inte förstärker signalen.
Ska dock säga att jag använder en 15m supra kabel från min receiver till projektor och det fungerar fint.

Postad 17 February 2008 - 23:01

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Hej!

De flesta butikerna "lånar" inte hem produkterna ändå, såvida det inte är till någon stammis eller så. Det brukar vanligtvis gå till på så sätt att du betalar för en produkt, tar hem den, och om du gillar den så behåller du den (eller lämnar tillbaka och får en ny om det skulle vara demo-ex t.ex) ... eller så lämnar du tillbaka produkten och får tillbaka pengarna.

Man köper alltså produkten.

Med "låna hem" menade jag att betala för apparaten till fullo som pant och behålla den om den fungerar som jag hoppas. Så har jag gjort vid tidigare tillfällen när jag köpt hifiutrustning från olika butiker utan krångel. Jag blev väldigt paff när försäljaren på reference audio inte kunde svara på mina frågor (de som jag ställer i inlägget ovan) och dessutom sa att jag var tvungen att köpa apparaten otestat utan möjlighet att lämna tillbaka den om det inte fungerar.

Nåväl det var bara en parantes och jag vill inte tjafsa om reference audio. Om jag får ta den på öppet köp där för att testa så gör jag gärna det. I annat fall så skulle jag uppskatta tips på andra butiker där man får "låna hem" för att testa eller som kan svara på om apparaten faktiskt fungerar som jag vill.

I tillägg till det så vill jag gärna ha svar på mina frågor som jag ställer ovan så att jag kanske vågar köpa den "otestad".

Redigerat av Unregistered798c58da, 17 February 2008 - 23:53.

Postad 17 February 2008 - 23:08

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Hej!

Fick svaret på projektormässan i Lund förra veckan av en som jobbade på septon att receivern inte förstärker signalen.
Ska dock säga att jag använder en 15m supra kabel från min receiver till projektor och det fungerar fint.

Tack för svaret. Synd att det var så. Jag hade hoppats på att den förstärker signalen eftersom det står "HDMI V1.3a Repeating/Switching: 4-In/2-Out" på http://us.marantz.com/Products/172.asp Repeating kan ju tolkas som förstärkning.

Kör du 1080p60Hz i din på 15 meter?

Redigerat av Unregistered798c58da, 17 February 2008 - 23:11.

Postad 18 February 2008 - 07:35

jimpa_84
  • jimpa_84
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Nej, dessvärre har jag ingen möjlighet att prova 1080p genom min 15meters kabel eftersom min projektor bara klarar 720p.

Men ring runt till lite olika butiker som säljer projektorer, någon kanske har testat 1080p på en 15m kabel annars ring till septon och be om att få tala med någon teknisk kunnig.

Postad 18 February 2008 - 09:05

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Ska väl säga att jag inte har testat själv med audyssey än, men det verkade som att det bara var att ställa upp den 9 db som en tillfällig åtgärd, men man får ju så klart ändra om man väljer att köra EQ off ett tag.

Marantz ingenjörer kom fram till att den blev 9 db för låg efter dem fått reda på problemet och testat själv med audyssey (har jag för mig).

Jaså, det är därför min bas totalt försvunnit så fort jag kört kalibrering med Audyssey?? Hade jag ingen aning om (trodde jag kalibrerat fel, trots att jag mätt upp 6 olika punkter mkt noggrant!)
Får väl testa att dra på +10db på subben dårå! :blink:
http://www.avsforum........489&page=38

Redigerat av ajzman, 18 February 2008 - 09:44.

Postad 18 February 2008 - 09:41

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Nej, dessvärre har jag ingen möjlighet att prova 1080p genom min 15meters kabel eftersom min projektor bara klarar 720p.

Men ring runt till lite olika butiker som säljer projektorer, någon kanske har testat 1080p på en 15m kabel annars ring till septon och be om att få tala med någon teknisk kunnig.

Om du har ork/tid skulle du kunna kolla om du kan skicka 1080p till din projektor (som den då skalar ned till 720p)? Skulle vara intressant att höra om det funkar med den kabeln.

Skall ta och ringa septon också. Tack för det tipset.

Postad 18 February 2008 - 16:24

Jedguy
  • Jedguy
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Man kan få Marantz 8002 (endast silver :blink: ) från tyska Hifiregler.de för 1,499€ + 50€ frakt.

http://www.hifi-regl...5be18c5761ef55f

Ordinarie listpris på deras sajt är 1,799€ som ni ser.

Man kanske borde köra ett litet gruppköp a la Denon 3808 därifrån igen, fast denna gången Marantz. De är ju vana vid det och de pressar priserna enormt.

EDIT: Sänkt pris i USA nu också... Svart variant: http://www.onecall.c...s.aspx?id=89441

Ett gruppköp låter intressant på Marantz 8002, om priset blir bra.

Postad 18 February 2008 - 19:02

jimpa_84
  • jimpa_84
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Jaså, det är därför min bas totalt försvunnit så fort jag kört kalibrering med Audyssey?? Hade jag ingen aning om (trodde jag kalibrerat fel, trots att jag mätt upp 6 olika punkter mkt noggrant!)
Får väl testa att dra på +10db på subben dårå! :)
http://www.avsforum........489&page=38

Jag avvaktar med att köra audyssey, det står att man helst inte ska ha projektorn igång eftersom den låter en del, så får ta och släpa ut tjock tvn nästa helg för att själv prova.

Det jag tänkte fråga dig om ajzman eftersom du kört audyssey, såg en annan kille på avsforum som skrev detta

"I noticed my first problem today. I setup the Audyssey (with no problem) and decided to give a few different DVD's a try (Dolby Digital, DTS and DTS ES). No matter what I did I could only get the receiver to display Multi-Channel 5.1 (the DVD player was displaying DTS or Dolby Digital).

After a couple of hours of playing around with settings on the Denon 2910 DVD player and the receiver itself I decided to also (in addtion to the HDMI cable) run a digital cable from the DVD player to the receiver. I configured the appropriate settings on the receiver (HDMI for picture/digital cable for sound) and everything then worked as expected.

It's difficult to tell if this is a DVD player or receiver problem, but I thought I'd post it here in case anyone else sees something similar. It's a bit of a pain, as I now have to change settings when switching between SACD's and DVD's. I'm now definitely in the market for a blu-ray player and will keep the 2910 as a dedicated analog SACD/DVD-Audio player."

Vad har du för dvd-spelare ajzman?
Vill du testa ett par dvd för att se om du får ut dolby digital eller dts från receivern när du använder audyssey?

Postad 18 February 2008 - 19:47

jimpa_84
  • jimpa_84
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Ni som kört med audyssey kan ni kolla huvuvida detta stämmer eller ej?

Såg detta på avsforum och eftersom jag själv inte vill köra audyssey än då jag tror projektorn kan ställa till det så avvaktar jag tills den dagen jag orkar släpa ut tvn till receivern.

"I noticed my first problem today. I setup the Audyssey (with no problem) and decided to give a few different DVD's a try (Dolby Digital, DTS and DTS ES). No matter what I did I could only get the receiver to display Multi-Channel 5.1 (the DVD player was displaying DTS or Dolby Digital).

After a couple of hours of playing around with settings on the Denon 2910 DVD player and the receiver itself I decided to also (in addtion to the HDMI cable) run a digital cable from the DVD player to the receiver. I configured the appropriate settings on the receiver (HDMI for picture/digital cable for sound) and everything then worked as expected.

It's difficult to tell if this is a DVD player or receiver problem, but I thought I'd post it here in case anyone else sees something similar. It's a bit of a pain, as I now have to change settings when switching between SACD's and DVD's. I'm now definitely in the market for a blu-ray player and will keep the 2910 as a dedicated analog SACD/DVD-Audio player."

Vad har ni för dvd-spelare?
Vill ni testa ett par dvd för att se om ni får ut dolby digital eller dts från receivern när ni använder audyssey?

Postad 18 February 2008 - 20:34

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Vill du testa ett par dvd för att se om du får ut dolby digital eller dts från receivern när du använder audyssey?

Just nu kör jag mina DVDs på en Toshiba EP35. Har inte testat med Audyssey ännu dock (pga buggen med LFE/subben som jag inte var medveten om förrän nu...), men som du kan se på dessa bilder klarar spelaren av både DTS HD Master och Dolby True HD alldeles utmärkt. Tror dock att Audyssey-läget kopplas bort när man bitstreamar HD-formaten...
https://www.minhembi.../ajzman/168924/

Postad 18 February 2008 - 20:41

jimpa_84
  • jimpa_84
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Just nu kör jag mina DVDs på en Toshiba EP35. Har inte testat med Audyssey ännu dock (pga buggen med LFE/subben som jag inte var medveten om förrän nu...), men som du kan se på dessa bilder klarar spelaren av både DTS HD Master och Dolby True HD alldeles utmärkt. Tror dock att Audyssey-läget kopplas bort när man bitstreamar HD-formaten...

Har också fått den uppfattningen att audyssey automatiskt väljs bort då man kör true hd och dts hd master, därför måste man testa med en vanlig dvd för att se om det påverkar dolby digital och dts.

Skulle va intressant om någon med 7002, eller 8002an skulle kunna se hur resultatet blir om man ställer upp basen 9db samt om vi kan få dolby digital eller dts när vi kör med audyssey.

Postad 18 February 2008 - 20:47

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Man kan få Marantz 8002 (endast silver :) ) från tyska Hifiregler.de för 1,499€ + 50€ frakt.

http://www.hifi-regl...5be18c5761ef55f

Ordinarie listpris på deras sajt är 1,799€ som ni ser.

Man kanske borde köra ett litet gruppköp a la Denon 3808 därifrån igen, fast denna gången Marantz. De är ju vana vid det och de pressar priserna enormt.

EDIT: Sänkt pris i USA nu också... Svart variant: http://www.onecall.c...s.aspx?id=89441

Ett gruppköp låter intressant på Marantz 8002, om priset blir bra.

Om priset kommer ner mot "lillebror" så är det intressant. Finns det en chans för det? :)

Postad 18 February 2008 - 21:19

congolasse
  • congolasse
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Nån som vet numret på koden till Canal digitals standardbox till fjärrkontrollen, testat med Pace koder men det funkar inte. Frågade på fjäko-linjen men ingen tror jag ens läst tråden.

Postad 18 February 2008 - 21:56

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Har också fått den uppfattningen att audyssey automatiskt väljs bort då man kör true hd och dts hd master, därför måste man testa med en vanlig dvd för att se om det påverkar dolby digital och dts.

Skulle va intressant om någon med 7002, eller 8002an skulle kunna se hur resultatet blir om man ställer upp basen 9db samt om vi kan få dolby digital eller dts när vi kör med audyssey.

Testade nu med Audyssey läget för vanlig film (LOTR, DD) och la på +10db för subben - låter hur bra som helst!! :) Vilken skillnad!! Och jag som varit SÅ kritisk mot Audyssey inställningarna fram tills nu...

Det uppstår ju ett problem dock... Varje gång jag kör HD DVD med bitstreamat Dolby True HD, DD+ eller DTS HD kopplas som sagt Audyssey bort och då sitter man där med + 10DB på subben, vilket blir TOKHÖGT (halva lägenheten skakar)!!

Så innan Marantz kan fixa denna bugg vete tusan vad man ska göra...? Audyssey för "vanlig DVD-film" och Flat-läget för Musik med +10 db SW --> växla manuellt +-0db SW så fort man kör HD DVD/Blu-ray...? Aningen meckigt lixom... :)

Får kolla med Bestsound om de hört ngt angående ny firmware till 7002:an!

Redigerat av ajzman, 18 February 2008 - 21:58.

Postad 18 February 2008 - 22:25

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Testade nu med Audyssey läget för vanlig film (LOTR, DD) och la på +10db för subben - låter hur bra som helst!! :) Vilken skillnad!! Och jag som varit SÅ kritisk mot Audyssey inställningarna fram tills nu...

Det uppstår ju ett problem dock... Varje gång jag kör HD DVD med bitstreamat Dolby True HD, DD+ eller DTS HD kopplas som sagt Audyssey bort och då sitter man där med + 10DB på subben, vilket blir TOKHÖGT (halva lägenheten skakar)!!

Så innan Marantz kan fixa denna bugg vete tusan vad man ska göra...? Audyssey för "vanlig DVD-film" och Flat-läget för Musik med +10 db SW --> växla manuellt +-0db SW så fort man kör HD DVD/Blu-ray...? Aningen meckigt lixom... :)

Hmm, någon som vet om audyssey funkar med multikanals PCM? Skulle ju vara synd om det bara går med gammal vanlig DTS och DD eller missförstår jag något?

// M

Postad 19 February 2008 - 08:56

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Så innan Marantz kan fixa denna bugg vete tusan vad man ska göra...? Audyssey för "vanlig DVD-film" och Flat-läget för Musik med +10 db SW --> växla manuellt +-0db SW så fort man kör HD DVD/Blu-ray...? Aningen meckigt lixom... ;)

Hmm, någon som vet om audyssey funkar med multikanals PCM? Skulle ju vara synd om det bara går med gammal vanlig DTS och DD eller missförstår jag något?

// M

Det funkar! Jag testade igår med Pirates of the Caribbean, Blu-ray, från min PS3a och körde då okomprimerat PCM 5.1 ljud - med Audyssey läget på!

Kommer nog ställa om Toshiban så att den kör ut PCM ljud för HD DVD, i st f bitstream, på så sätt får man ju både HD- ljud och Audyssey! Visst, sen känns det lite trist att inte kunna bitstreama, och det tar ju bort en av fördelarna med EP35an (över sin lillebror EP30), men tills Marantz kan släppa en firmware som uppdaterar LFE-buggen för 7002/8002-modellerna, kommer jag köra på dessa inställningar (dvs enbart PCM).
Vill gärna testa Audyssey-funktionen läget till max liksom! F ö verkar läget "Flat" för vanlig CD-musik fungera finfint! :)

Redigerat av ajzman, 19 February 2008 - 08:58.

Postad 19 February 2008 - 10:58

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Tack för det testet ajzman! Bra att veta att det iaf går att köra audussy på LPCM.

Jag skulle vilja veta hur ni som har testat audyssey tycker att det fungerar. Förbättrar det ljudet märkbart? Kort sagt är det en viktig funktion att ha i receivern?

Jag är också väldigt intresserad av att höra om hdmi-växeln fungerar bra.

Jag funderar på om jag skall snåla och skaffa 5002 istf 7002. Jag behöver inte effekten eftersom jag skall använda den som försteg enbart och fördelarna som 7002 har då verkar vara audussy, en till hdmi-ingång och en till hdmi-utgång. Så det är högintressant att veta om audussy verkligen är något som man använder. Att mäta avståndet till högtalarna och det där är inget problem, det är alltså EQ-funktionen som jag funderar över.

// M

Postad 19 February 2008 - 11:45

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
har precis köpt mig en SR7002 men är lite nyfiken på vilka högtalar passar bra till marantz ? :)

Redigerat av Litecore, 19 February 2008 - 11:45.

Postad 20 February 2008 - 20:58

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Kort fråga till andra 7002/8002-ägare, vad tycker ni om THX re-eq funktionen? Personligen tycker jag den funkar bra till vissa filmer (tar bort för "höga/skarpa" ljud) men till vissa låter den mer "burkigt"... Så, bra eller anus, det är frågan...? ;)

Edit: Hmm, verkar som att THX Re-EQ endast ska användas tillsammans med Audysseys "Flat"-läge (alltså inte Re-eq OCH Audyssey-läget som jag kört på några dagar)? Intressant läsning!
Frågan är dock vad som låter bäst: Endbart Audyssey-läget (med Re-Eq OFF) eller Flat + Re-Eq...?
För min lilla lya borde det (om man utgår från texten nedan), vara Flat + Re-Eq, men det är säkert högst indivudellt oxå! Eller? Jaja, får testa vidare imorgon! B)

Editorial Note on Choosing the Correct Audyssey EQ Mode

When enabling the EQ it’s important to select the proper type for your system. The “Audyssey” EQ mode introduces a slight high frequency roll-off to restore the balance between direct and reflected sound while the “Flat” setting still uses the MultEQ filters in the same way as the “Audyssey” curve, but it does not apply a high frequency roll-off. The “Flat” setting is more appropriate for small or highly treated rooms in which the listener is seated in close proximity to the loudspeakers while the “Audyssey” mode is more appropriate for lively large open rooms. It is recommended for all rooms when the receiver is in “Cinema” THX processing mode to use the “Flat” setting as it allows THX re-equalization to operate exactly as it was intended. If you instead use “Audyssey” in conjuncture with THX re-EQ, than you will essentially be rolling off the high frequencies twice causing too much attenuation and potentially compromising sound quality.

http://www.audioholi...ci-system-setup

Redigerat av ajzman, 20 February 2008 - 21:16.

Postad 20 February 2008 - 21:49

Unregisteredb39e58e0
  • Unregisteredb39e58e0
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag väljer mellan 7002 och 8002 och skulle vilja veta om det bara är de 15 w per kanal och 3000 kr som skiljer dem åt? Nybliven amatör som jag är så förstår jag inte mycket om audyssey, bitstreama och multikanals PCM, så om någon kunde förklara detta något förenklat för mig så vore jag tacksam. Säkert självklara saker för många, men eftersom att jag är nybörjare så säger det mig inte så mycket B)
Tacksam för svar / Malin

Postad 21 February 2008 - 10:26

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Well, nu har jag kalibrerat klart för denna gång. Kör på "Flat" och THX Re-EQ påslaget, precis som Audyssey rekommenderar. Annars tyckte jag ljudet blev för "skarpt" vid flera tillfällen och basen känns bättre nu oxå...

• It is important to activate MultEQ by selecting one of the target curves. This is not performed by default after the calibration is finished and must be selected by the user. In a THX system we recommend using the “Flat” setting that allows the re-equalization to work as intended. In other systems, we recommend “Audyssey” for movie playback and “Flat” for music playback.

Postad 21 February 2008 - 11:15

Unregistered8282627d
  • Unregistered8282627d
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Är Re-Eq aktiv även när man inte använder THX lägena?? Har tolkat det som står i manualen att det bara används när man kör THX.

Är förövrigt riktigt nöjd med min 7002 :), någon som kör den tillsammans med en Squeezbox? Kör ni då digitalt eller analogt?

Postad 21 February 2008 - 13:34

blodapelsin
  • blodapelsin
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
sitter i samma sits som du Malin80, och väljer mellan 7002 och 8002. Angående skillnaden så skriver hemmabiobutiken.se så här om 8002 gentemot den billigare.

***Skillnad mot Marantz SR7002***

*Mer effekt
*Multiroom med fler triggers och IR in- och utgångar. 2 st subzoner.
*Större nätdel.
*Bättre skärmning med kopparpläterat chassi och exklusivare högtalarterminaler av WBT typ.

Låter inte alltför imponerande för 4000 kr, men ska man ligga på topp så...

Får nog sova på saken.

ps. 8002 finns väl bara i silver, men enligt mig så är det klart snyggare än svart.. men har ju förstått i tråden att alla inte deljar min fabläss för blänkande retro stuk...

Redigerat av blodapelsin, 21 February 2008 - 13:36.

Postad 21 February 2008 - 23:48

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

sitter i samma sits som du Malin80, och väljer mellan 7002 och 8002. Angående skillnaden så skriver hemmabiobutiken.se så här om 8002 gentemot den billigare.

***Skillnad mot Marantz SR7002***

*Mer effekt
*Multiroom med fler triggers och IR in- och utgångar. 2 st subzoner.
*Större nätdel.
*Bättre skärmning med kopparpläterat chassi och exklusivare högtalarterminaler av WBT typ.

Låter inte alltför imponerande för 4000 kr, men ska man ligga på topp så...

Får nog sova på saken.

ps. 8002 finns väl bara i silver, men enligt mig så är det klart snyggare än svart.. men har ju förstått i tråden att alla inte deljar min fabläss för blänkande retro stuk...

Annan (bättre) typ av transformator i 8002 också.

Postad 22 February 2008 - 09:18

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Angående skillnaderna mellan 7002 och 8002, så hittade jag detta inlägg på AVS Forum:

Here are the differences extras the 8002 offers over the 7002.

125w per channel against 110w
Toroidal Transformer
Copperplated Chassis
Customized Components
Line memory
60 Tuner presets against 50 for the 7002
Multi room out via component
Gold plated In/Out
IR receiver in and Emitter out
HD Radio

http://www.avsforum........489&page=49

Postad 22 February 2008 - 15:38

blodapelsin
  • blodapelsin
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Okej det verkar vara en del som skiljer, undrar bara vad som menas med följande:
Customized Components
Line memory
IR receiver in and Emitter out
HD Radio

E det någon som vet?

Postad 22 February 2008 - 15:47

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
IR är en signal som fjärrar skickar vilket betyder att du kan ha din receiver i ett skåp/annat rum och dra en kabel till den så du ända kan använda fjärren fasten IR ögat är dolt på receivern.

Postad 23 February 2008 - 00:00

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Börjar bli fäst vid 7002an om jag skall vara ärlig.. har inte kunnat lyssna vid högre volymer än och utan audyssey inställning, det kommer imorgon då folk inte sover.

Har både Onkyo sr805 och 7002an hemma :( Detta efter att Onkyon hade lite tveksam fördöjning av ljudet enligt mig..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.