Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Audiovector S3 *

519 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 April 2009 - 21:54

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Mäter du från diskant till väggen eller från baksidan till väggen ?

Postad 29 April 2009 - 22:48

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Mäter du från diskant till väggen eller från baksidan till väggen ?

Från baksidan. :blink:

Postad 29 April 2009 - 23:08

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ok det e så olika hur folk mäter. :blink:

Postad 01 May 2009 - 07:45

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Funderar på att införskaffa en eller två subbar till mina S3 Avantgarde. Tycker att det vore häftigt att få den sista oktaven i basinformation. Är det någon av er som kör med sub till era S3:or? Är det svårt att integrera subben så att det känns "tight" och synkat? Jag tänker nu på hifi-lyssning.

Postad 05 May 2009 - 10:05

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Funderar på att införskaffa en eller två subbar till mina S3 Avantgarde. Tycker att det vore häftigt att få den sista oktaven i basinformation. Är det någon av er som kör med sub till era S3:or? Är det svårt att integrera subben så att det känns "tight" och synkat? Jag tänker nu på hifi-lyssning.

Kör en AV sub till mitt S3-Super system. Fungerar utmärkt. Känns som att AV subben är mycket välanpassad till S3-super frontarna. De bidrar klar till en större tyngd i ljudet. Om subben är rätt inställd för film, kan dock basen bli för mycket för viss musik. Mitt största problem är att jag använder en Marantz 8002 förstärkare till subben. Vid lyssning i Pure-Direct läge (vilket är klart bäst för musik), går det inte att koppla in subben. Den blir med automatik bortkopplad. Om någon har en lösning på detta så är jag tacksam för info.

Har i lyssningsrummet parkettgolv med en tunn heltäckningsmatta ovanpå. Har därefter lagt en 2 cm frigolit platta ovanpå mattan och därefter en 1 cm granitplatta ovanpå den. Därefter står högtalarna med spikes ovanpå. Tycker att detta blivit en kanonlösning, billigt, snyggt, låter bra och vibrationerna är väl isolerade från golvet. Då basporten är riktad nedåt så inbillar jag mig att det är en fördel med hårt underlag under denna port, för att inte isolera bort en den av baseffekter (möjligt att detta är ett felaktigt resonemang, men jag tycker att det blivit bättre så här än att ha högtalarna på spikes direkt mot golvet). Högtalarna står med 35 cm mellanrum till bakväggen och 1,6 gånger detta avstånd till sidoväggarna. Läst någonstans att detta är minimiavståndet man bör ha till en sidovägg. Vidare så har jag 2,5 cm vinkling in mot lyssningsposition. Har testat säkert över 50 placeringingar innan jag valde denna. Kan även nämna att jag satt upp ca 20 ecophone plattor på väggarna, främst bakväggen, för att dämpa ljudets reflexer. Hörnen bak till i rummet har dessa plattor nästan från golv till tak. Denna isolering av hörnen upplevde jag (konstigt nog) förbättrade basen något. Tacksam för synpunkter på dessa saker, om någon har sådana! Är för övrigt fantastiskt nöjd med högtalarna. Det enda jag möjligen kan sakna är lite extra bastryck från frontarna vid spelning av viss musik, men det kanske beror på den placeringen av högtalarna som jag valt eller den dämpade akustiken i rummet. Upplever tyvärr att akustikområdet är väldig komplicerat och svårt att förstå sig på, såvida man inte är utbildad ljud/akustiktekniker.

Redigerat av HiFi_I_Like, 05 May 2009 - 13:30.

Postad 05 May 2009 - 10:16

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Kör en AV sub till mitt S3-Super system. Fungerar utmärkt. Känns som att AV subben är mycket välanpassad till S3-super frontarna. De bidrar klar till en större tyngd i ljudet. Om subben är rätt inställd för film, kan dock basen bli för mycket för viss musik. Mitt största problem är att jag använder en Marantz 8002 förstärkare till subben. Vid lyssning i Pure-Direct läge (vilket är klart bäst för musik), går det inte att koppla in subben. Den blir med automatik bortkopplad. Om någon har en lösning på detta så är jag tacksam för info.

Vilken modell av AV-sub har du? S-sub Super? Vad gäller Pure Audio/Direct, så finns det dessvärre ingen lösning. Allt annat än frontarna kopplas bort. Det blir steroeläget om du vill ha med subben.

Postad 05 May 2009 - 13:26

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Har idag en S-Sub super. Kommer troligen dock att uppgradera den till en Signature, inte för att jag egentligen behöver något bättre (räcker och blir över redan), utan mest för att framtidssäkra den. Alltid bättre med lite överdimensionering. Kostnaden för denna uppgradering är relativt liten.

Postad 05 May 2009 - 14:42

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Har idag en S-Sub super. Kommer troligen dock att uppgradera den till en Signature, inte för att jag egentligen behöver något bättre (räcker och blir över redan), utan mest för att framtidssäkra den. Alltid bättre med lite överdimensionering. Kostnaden för denna uppgradering är relativt liten.

Det skiljer ju heller inte så mycket mellan Signature och Avantgarde, så i mitt fall blir det Avantgarde-subben som kommer att införskaffas. Kommer nog att ångra mig annars, då jag har Avantgarde-högtalarna. Var det svårt att trimma in basen för hifi-lyssning, tycker du?

Postad 05 May 2009 - 14:55

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Hifi_I_Like: Dämpa bakom lyssingsplats brukar inte rekommenderas, snarare bakom högtalare och en bit in på sidoväggar. Diffusering bakom lyssningsplats är det däremot flera som förespråkar.

Postad 05 May 2009 - 14:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Har du lyssnat på Avantgarde-subben bensake ?

Postad 05 May 2009 - 15:05

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Har du lyssnat på Avantgarde-subben bensake ?

Nej, jag har ju inte det, tyvärr. Men jag vågar nog inte chansa att köpa de billigare varianterna... :)

Postad 05 May 2009 - 15:48

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Hifi_I_Like: Dämpa bakom lyssingsplats brukar inte rekommenderas, snarare bakom högtalare och en bit in på sidoväggar. Diffusering bakom lyssningsplats är det däremot flera som förespråkar.

Tack för tipset. Vet du något om vad effekten blir av dämpning bakom högtalarna istället? Sen är frågan om hur man skapar diffusering. Är inte intresserad av att ställa stora täckande bokhyllor fyllda med böcker bakom soffan.

Hade varit mycket intresserad av att höra andras erfarenheter om de olika S-subbarna. Hur stora är skillnaderna tro? Är dock lite rädd för att om jag går hela vägen och uppgraderar min S-sub super till Avantgard, så kommer jag kanske att bli sugen på att även uppgradera övriga högtalare till Avantgard (frontar och center). Blir lite dyrt :)

Att trimma in subben tyckte jag inte var så svårt. Även om många påstår att placeringen inte är viktig, så tror jag att den har en viss betydelse. Min står mellan frontarna ganska nära mitten. För inställning av subben har jag ställt volym på mitten, fasen på noll och boost på noll. Därefter har jag låtit Marantz-förstärkaren ställa in ljudet och de har fungerat bra. Har dock justerat upp volymen något därefter. Just fasinställningen kan vara ganska trixig annars.
Det trista i kråksången är annars att jag upplever just Pure Direct inställningen som den bästa på förstärkaren. Man vill ju har det mesta ut av högtalarna, när man lagt en hygglig slant på dem. Men vid denna inställning kan jag inte använda subben alls. Hitintills har den mest kommit till användning vid filmtittande.

Redigerat av HiFi_I_Like, 05 May 2009 - 15:56.

Postad 05 May 2009 - 17:36

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Nej, jag har ju inte det, tyvärr. Men jag vågar nog inte chansa att köpa de billigare varianterna... ;)

Låter klokt lika bra o köra på Avantgarde,när du har golvarna risken att du ångrar dig annars. :)

Postad 05 May 2009 - 17:56

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Tack för tipset. Vet du något om vad effekten blir av dämpning bakom högtalarna istället? Sen är frågan om hur man skapar diffusering. Är inte intresserad av att ställa stora täckande bokhyllor fyllda med böcker bakom soffan.

Dämpar du bakom dämpar du med största sannolikhet första reflexen i väggen och det är ingen nackdel. Det finns lite olika skolor dock, en del vill diffusera även där. Dämpa lär dock nästan garanterat bli billigare.

Vill du diffusera bakom lyssningsplats finns det säkert något snyggt du kan ha bakom dig. Bok-/dvd-/skivhylla är ju (tyvärr i ditt fall) annars lämpligt och praktiskt. Här finns bilder på några lämpliga diffusorer:
http://wiki.kontroll...ling#Diffusorer

Postad 05 May 2009 - 18:59

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
hej de brukar gå att ställa in så att basen spelar även om förstärkaren står i pure direct

Det trista i kråksången är annars att jag upplever just Pure Direct inställningen som den bästa på förstärkaren. Man vill ju har det mesta ut av högtalarna, när man lagt en hygglig slant på dem. Men vid denna inställning kan jag inte använda subben alls. Hitintills har den mest kommit till användning vid filmtittande.

Postad 06 May 2009 - 10:27

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Dämpar du bakom dämpar du med största sannolikhet första reflexen i väggen och det är ingen nackdel. Det finns lite olika skolor dock, en del vill diffusera även där. Dämpa lär dock nästan garanterat bli billigare.

De jag pratat med, killarna på Ljudtema bl.a. säger att det inte är att rekommendera att dämpa/difussera bakom AV-högtalare då dessa har bakåtriktade portar för diskanten. Jag vet inte om detta stämmer, har inte testat. Egentligen är det ju enkelt att luta ett par madrasser av tunnare modell mot väggen och se vad som händer.

Postad 06 May 2009 - 17:31

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Råd och rekommendationer är alltid trevligt att få men det är inte alltid dem stämmer.
Enligt Ljudtema skall man inte använda SD-fötter till deras högtalare som har den avfjädrade foten (Mi3, S3 och Si6 signature->avantgarde->arretè), det skall inte behövas säger dem tack vare sin konstruktion.
Jag beställde ändå en omgång till mina frontar då jag lider av "vissa" resonanser, skulle hur som helst ändå beställa till subben så jag chansade..

Mitt elaka massiva trägolv är nu helt knäpptyst och jag kan knappt beskriva med ord hur härligt det är att nu utan problem kunna höra komplexa basgångar samtidigt som pukor och kaggar hamrar för fullt ;)

Så, prova hemma är enda sättet att veta.

Postad 30 May 2009 - 00:55

Unregistered233ce896
  • Unregistered233ce896
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!

Är lycklig ägare till ett par S3 Super och undrar bara om ni har nån bra rekommendation på slutsteg till?

Jag har idag en Yamaha RX-V1800 som jag är väldigt nöjd med, men skulle egentligen vilja köpa gå över till 2-kanal och Naim Nait 5i men kollar en hel del på film så behöver nån bra lösning. Frågan är om man kör Naim NAit 5i som ett 2-kanals slutsteg till yamahan, bibehåller man något av naimens karaktär då? Frågade på ågrens hifi men killen visste inte. Skall man satsa på ett begagnat slutsteg istället o kanske få mer valuta för pengarna? Tänkte lägga mellan 5-10k på slutsteg/integrerad 2 kanals-stärkare. Tacksam för all hjälp.

Sen måste jag också säga att sd-fötter är bästa uppfinningen för oss med svajiga gamla trägolv, mina S3 stog helt ostabilt och på 3 av 4 ben hur jag än ställde dom, men med sd-fötterna på stog de superstabilt samt blev basen genast mycket tydligare, tror inte Ljudtema eller Audiovector testar sina högtalare på svajiga golv. :lol:
Så stort tack till er för tipset! :)

Funderar på kablar med, trodde alltid det var ren bluff med ljudskillnader på olika högtalarkablar men tappade hakan när jag testade naims egna kablar gentemot mina proson-kablar. Helt plötsligt fick jag rysningar (positiva sådana) av musiken och ljudet var så varmt och basen som innan varit ansträngd på en del plattor lät nu tydlig o fyllig.
Men frågan är om man behöver lägga så mycket som 3 papp? Finns det några bra högtalarkablar runt 1500 som passar bra till S3 Super och en yamaha måntro?

Tacksam för alla svar och all hjälp, varit sjukt kul att läsa igenom tråden!
(Galet rolig tråd om kruk-pojken med) :P

Postad 01 June 2009 - 12:00

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Frågan är om man kör Naim NAit 5i som ett 2-kanals slutsteg till yamahan, bibehåller man något av naimens karaktär då? Frågade på ågrens hifi men killen visste inte. Skall man satsa på ett begagnat slutsteg istället o kanske få mer valuta för pengarna? Tänkte lägga mellan 5-10k på slutsteg/integrerad 2 kanals-stärkare. Tacksam för all hjälp.

Du kan inte använda Nait 5i som renodlat slutsteg. Alternativet är tvåkanalssteget NAP150x, som ger dig Naim-karaktär i överflöd. Frågan är hur pass stor prägel försteget i din Yamaha sätter på ljudet men med tanke på att det är en kompetent receiver, borde det fungera bra.

Tips:
http://www.hifimagas...p?annonsID=8620

Annonsen har några månader på nacken, men den kan vara värd att kolla upp.

Redigerat av bensnake, 01 June 2009 - 12:04.

Postad 01 June 2009 - 17:43

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Det är sant att Naiten inte kan användas som ett vanligt slutsteg i en normal för och slutstegs setup.
Men för att integrera en Nait 5i-2 i ett hembiosystem som i detta fall går det att lösa på ett mkt smidigt sätt.

För att kombinera musik och bioljud på bästa sätt kan du koppla Yamman till AV ingången på Naiten som har Unity-Gain.
Därmed använder du Naiten som ett slutsteg vid biotittande och som ren 2-kanals förstärkare när du lyssnar på musik, du kopplar cd-spelaren direkt till Naiten och använder dig av både för- och slutstegen i Naiten, Yamman kan du då ha avslagen om du vill.

Alla Naim försteg och integrerade har en likadan ingång.

Låna hem och testa så vet du hur det låter!

Postad 01 June 2009 - 18:20

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Det är sant att Naiten inte kan användas som ett vanligt slutsteg i en normal för och slutstegs setup.
Men för att integrera en Nait 5i-2 i ett hembiosystem som i detta fall går det att lösa på ett mkt smidigt sätt.

För att kombinera musik och bioljud på bästa sätt kan du koppla Yamman till AV ingången på Naiten som har Unity-Gain.
Därmed använder du Naiten som ett slutsteg vid biotittande och som ren 2-kanals förstärkare när du lyssnar på musik, du kopplar cd-spelaren direkt till Naiten och använder dig av både för- och slutstegen i Naiten, Yamman kan du då ha avslagen om du vill.

Det var som 17... Då är ju detta ett alldeles utmärkt alternativ. Fler integrerade stärkare borde ha denna funktion.

Postad 02 June 2009 - 15:27

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Har ett par S3 Super. Tänkte bara höra om någon lyssnat och kan beskriva skillnaden mellan dessa och Signature modellen? Är det värt prisskillnaden att uppgradera?

Tips till andra: Hade tidigare ett glasbord stående framför soffan (mellan lyssningspunkten och högtalarna). Bytte för en tid sedan detta till ett mindre och lägre bord. Vilken skillnad det gav i mitt rum. Svårt att beskriva men skillnaden var väldigt tydlig. En sak som blev markant bättre var basen, som jag tidigare upplevt som något för diskret. Denna framträder nu på ett mycket tydligare och kraftfullare sätt. Bordet verkar ha fungerat som någon form av ljudsköld som reflekterat bort ljud.

Oavsett hur Signaturen är så är detta en mycket imponerande högtalare i rätt miljö!

Redigerat av HiFi_I_Like, 02 June 2009 - 15:28.

Postad 02 June 2009 - 15:50

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Hej alla glada S3 ägare.

Sen vi flytta in i huset tycker jag att lite bass har försvunnit med spikes:en på parketen.
Tror ni ett par Sonic Design fötter skulle kunna hjälpa till det bättre?

Mvh F

Postad 02 June 2009 - 20:45

Unregistered233ce896
  • Unregistered233ce896
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Gjorde precis det och jösses va bra Naimen är som 2-kanalare. Vet inte hur mycket jag märkte först av skillnaden när jag körde Naimen som slutsteg till Yamahan. Tog en stund att koppla om så tyckte inte det var så stor skillnad tills jag koppplade ur Naimen och gick tillbaks till enbart Yamahan. Då var det verkligen nåt som fattades. Men när jag körde enbart Naimen som 2-kanalare från CD etc. så lät det fantastiskt!

Så kanske blir en Naim, men tänkte låna hem några andra liknande bra integrerade förstärkare. Funderade på Rotel eller nåt. Nån som har fler tips?

Tack för alla svar! :D

Postad 02 June 2009 - 22:26

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Så kanske blir en Naim, men tänkte låna hem några andra liknande bra integrerade förstärkare. Funderade på Rotel eller nåt. Nån som har fler tips?

Tack för alla svar! ;)

Skippa Rotel, kör på Naimen i stället. :)

Hej alla glada S3 ägare.

Sen vi flytta in i huset tycker jag att lite bass har försvunnit med spikes:en på parketen.
Tror ni ett par Sonic Design fötter skulle kunna hjälpa till det bättre?

Mvh F

Utan minsta tvekan ja!

Postad 02 June 2009 - 22:32

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Har ett par S3 Super. Tänkte bara höra om någon lyssnat och kan beskriva skillnaden mellan dessa och Signature modellen? Är det värt prisskillnaden att uppgradera?

Tips till andra: Hade tidigare ett glasbord stående framför soffan (mellan lyssningspunkten och högtalarna). Bytte för en tid sedan detta till ett mindre och lägre bord. Vilken skillnad det gav i mitt rum. Svårt att beskriva men skillnaden var väldigt tydlig. En sak som blev markant bättre var basen, som jag tidigare upplevt som något för diskret. Denna framträder nu på ett mycket tydligare och kraftfullare sätt. Bordet verkar ha fungerat som någon form av ljudsköld som reflekterat bort ljud.

Oavsett hur Signaturen är så är detta en mycket imponerande högtalare i rätt miljö!

Det är alltid en svår fråga om det är värt prisskillnaden att uppgradera. Det får plånboken avgöra. Helt klart är att du får bättre ljud, ju högre i pris du klättrar. Jag började med att lyssna på S3 Standard och lyssnade igenom hela serien tills jag slutligen beställde ett par Avantgarde. Skillnaden mellan Signature och Avantgarde var högst påtaglig och jag hade bara suttit och retat mig på att jag inte valde de senare om jag köpt Signature. Så du får vad du betalar för. Sedan tycker jag att redan Standard-modellen är en fantastisk högtalare, Super är ännu bättre o.s.v.

Postad 03 June 2009 - 07:17

nisse82
  • nisse82
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Supern är en riktigt bra högtalare, men som flera påpekar, Signature är en än bättre!
Du får samma fasta, direkta bas som Avantgarden iom den bättre foten och de bättre membranupphängningarna. Sedan får du en väldigt mycket öppnare och detaljrikare diskant. Steget upp till Avantgarde är sen också ett tydligt kliv uppåt, men enligt mig främst klarare diskant. Från Super till Signature får man en klar uppgradering i bas, mellanregister och diskant på ett tydligare sätt.

Postad 04 June 2009 - 10:16

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Det är alltid en svår fråga om det är värt prisskillnaden att uppgradera. Det får plånboken avgöra. Helt klart är att du får bättre ljud, ju högre i pris du klättrar. Jag började med att lyssna på S3 Standard och lyssnade igenom hela serien tills jag slutligen beställde ett par Avantgarde. Skillnaden mellan Signature och Avantgarde var högst påtaglig och jag hade bara suttit och retat mig på att jag inte valde de senare om jag köpt Signature. Så du får vad du betalar för. Sedan tycker jag att redan Standard-modellen är en fantastisk högtalare, Super är ännu bättre o.s.v.

Supern är en riktigt bra högtalare, men som flera påpekar, Signature är en än bättre!
Du får samma fasta, direkta bas som Avantgarden iom den bättre foten och de bättre membranupphängningarna. Sedan får du en väldigt mycket öppnare och detaljrikare diskant. Steget upp till Avantgarde är sen också ett tydligt kliv uppåt, men enligt mig främst klarare diskant. Från Super till Signature får man en klar uppgradering i bas, mellanregister och diskant på ett tydligare sätt.

Tack för kommentarerna. Jo, visst är det lockande att kliva upp till Signaturenivån. Av någon anledning strävar man alltid efter bättre och bättre. Kommer dock att nöja mig med Super en tid till, men det känns riktigt skönt att veta att Audiovector garanterar möjlighet till uppgradering i upp till 10 år efter att man köpt högtalarna.

Postad 02 September 2009 - 18:04

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Driver idag mina S3 super med en pioneer LX60 receiver o börjar fundera på om det kan vara värt att byta bort den för att få ännu mera kontroll/kraft på/i ljudet. Om ni som har dessa högtalare o hört olika kombinationer säger ert vad tycker ni då? Är det bäst att köpa ett slutsteg till min befintliga receiver eller ska man titta på tex arcams AVR600 som ersättare? Saknar lite kraft i min förstärkare idag och har hört väldigt gott om kombinationen arcam +audiovector o det vore verkligen kul ifall någon som hört dem kan skriva en kommentar.

Postad 02 September 2009 - 20:15

Unregistered47c56772
  • Unregistered47c56772
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
det jag har hört av arcam och AV s3 är inte speciellt imponerande tycker jag. alldeles för kallt ljud.
hade jag varit du hade nog lånat hem några slutsteg och testat hemma och sen se hur det blir.
hur mycket hade du tänkt lägga?

Postad 02 September 2009 - 20:59

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Driver idag mina S3 super med en pioneer LX60 receiver o börjar fundera på om det kan vara värt att byta bort den för att få ännu mera kontroll/kraft på/i ljudet. Om ni som har dessa högtalare o hört olika kombinationer säger ert vad tycker ni då? Är det bäst att köpa ett slutsteg till min befintliga receiver eller ska man titta på tex arcams AVR600 som ersättare? Saknar lite kraft i min förstärkare idag och har hört väldigt gott om kombinationen arcam +audiovector o det vore verkligen kul ifall någon som hört dem kan skriva en kommentar.

Man får inte glömma bort att S3:orna har tämligen hög verkningsgrad och relativt "snäll" impedans. Det krävs alltså ingen monsterförstärkare för att få dem att sjunga. Därmed inte sagt att de låter bra med en skitförstärkare, alldeles oavsett effektspec. på en sådan. Jag driver mina Avantgarde med monoblock på 24 w/st. Låter så in i vassen bra och går att spela högt med bibehållen kontroll. Det handlar dock om triodrörförstärkare av mycket god kvalitet med pris därefter... Är du ute efter trisseförstärkare, vilket jag misstänker, skulle jag strunta i Arcam och ge Naim en chans. Audiovector brukar demas med just Naim på mässor och i butiker. Visserligen har Ljudtema i Gbg agenturen för båda märkena (man kan misstänka att detta är en av anledningarna till "äktenskapet"...) men bortsett från detta, är Naim/AV-kombinationen en jäkligt lyckad matchning. Naim XS, specad till 2x60 w, kan du hänga på din Pioneer och använda som steg till frontarna när du kollar bio. När du lyssnar på musik, behöver du inte använda LX60:n över huvud taget. Bättre än ett renodlat slutsteg, med andra ord.

Postad 03 September 2009 - 07:50

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Intressant, kan tänka mig lägga upp till 20,000 (inte mer) för ett slutsteg. Många har tipsat om just arcam men skulle kännas bättre att få behålla min Lx60 som "bara" är ett år gamal. Ska försöka låna hem Naimen o tsta den

Postad 09 September 2009 - 18:23

Unregistered47c56772
  • Unregistered47c56772
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
någon som ligger inne med en prislista på uppgraderingar för s3 serien?

Postad 09 September 2009 - 20:29

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

någon som ligger inne med en prislista på uppgraderingar för s3 serien?

Mellanskillnaden i nypris + 30 % av denna. Om mellanskillnaden är 10 000, betalar du alltså detta plus ytterligare 3000, alltså totalt 13 inkl. frakt.

Postad 02 November 2009 - 12:17

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Funderar på en uppsättning S3 Super (front/center/K-XX-surround) kopplat till min Marantz SR7001 receiver. Har även en Velodyne SPL-1000R subwoofer. Hur tror ni denna kombination kommer att funka? Jag kollar mest på film men emellanåt blir det lite CD i 2 kanaler.

För tillfället har jag Monitor Audio RS8, RSLCR och RSFX högtalare men vill prova något nytt. Har ej provlyssnat Audiovector-högtalarna än men ska göra det inom en snar framtid.

Tacksam för tips och andra goda råd, till exempel ljudkaraktär och matchning mot lämpliga receivrar.

/Johan

Postad 02 November 2009 - 13:49

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0

Funderar på en uppsättning S3 Super (front/center/K-XX-surround) kopplat till min Marantz SR7001 receiver. Har även en Velodyne SPL-1000R subwoofer. Hur tror ni denna kombination kommer att funka? Jag kollar mest på film men emellanåt blir det lite CD i 2 kanaler.

För tillfället har jag Monitor Audio RS8, RSLCR och RSFX högtalare men vill prova något nytt. Har ej provlyssnat Audiovector-högtalarna än men ska göra det inom en snar framtid.

Tacksam för tips och andra goda råd, till exempel ljudkaraktär och matchning mot lämpliga receivrar.

/Johan

jag kör en sådan setup fats med en Marantz SR8002 och vet att några fler här på forumet gör så.

Jag har inget att klaga på med mitt förut om en sub ibland. Annars är jag super nöjd och jag tycker det låter ljuvligt =)

Lycka till med framtida köpet.

Postad 07 November 2009 - 22:14

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Då har jag beställt en uppsättning Audiovector S3 Super. Följer det med spikes eller måste man skaffa separat?

Postad 07 November 2009 - 22:27

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0

Då har jag beställt en uppsättning Audiovector S3 Super. Följer det med spikes eller måste man skaffa separat?

Grattis du blir inte besviken. Vilken färg valde du?
Spikes följer med.

Såg denna fina annons :(

Audiovector S3 Avantgarde Arreté Säljes

Redigerat av _FredriK_, 07 November 2009 - 22:39.

Postad 07 November 2009 - 23:46

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Grattis du blir inte besviken. Vilken färg valde du?
Spikes följer med.

Såg denna fina annons :(

Audiovector S3 Avantgarde Arreté Säljes

Det blev svarta. De vita är sjukt läckra men tror inte de skulle passa in i vardagsrummet. Dessutom la sambon in ett veto mot vita högtalare :P

Postad 08 November 2009 - 09:52

Unregistered1c8c2a96
  • Unregistered1c8c2a96
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Det blev svarta. De vita är sjukt läckra men tror inte de skulle passa in i vardagsrummet. Dessutom la sambon in ett veto mot vita högtalare :P

grattis till ett bra val,du kommer nog att bli kanon-nöjd. :(

Postad 08 November 2009 - 11:02

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Jo...dessa är magnifika, men det står ett par Audiovector Sr6 Avantgarde Arreté och väntar på att flytta in :(

Postad 08 November 2009 - 13:03

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Sitter och funderar på det här med placering av mina kommande S3 Super-högtalare. Hur långt har ni era från den bakre väggen? En kamrat till mig påstod att den ska minst stå 50cm från väggen. Medans andra säger allt ifrån 20-50cm. I mitt rum är mer än 20-30cm omöjligt p.g.a rummets utseende och möblering.

Där det låter bäst är ju självklart, tänkte bara höra efter hur ni andra har placerat dem.

Redigerat av Johan78, 08 November 2009 - 13:04.

Postad 09 November 2009 - 20:36

mnbs
  • mnbs
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Sitter och funderar på det här med placering av mina kommande S3 Super-högtalare. Hur långt har ni era från den bakre väggen? En kamrat till mig påstod att den ska minst stå 50cm från väggen. Medans andra säger allt ifrån 20-50cm. I mitt rum är mer än 20-30cm omöjligt p.g.a rummets utseende och möblering.

Där det låter bäst är ju självklart, tänkte bara höra efter hur ni andra har placerat dem.

Jag har mina S3 Super 29 - 31 cm från väggen. Om jag flyttar ut dem mer tappar jag det i högre basregistret. Jag har i och för sig bytt Cd-spelare förra veckan så jag ska se över placeringen till helgen, tror dock de slutligen hamnar runt 25 - 35 cm från väggen.

Postad 10 November 2009 - 20:11

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Som jag trodde lät mina nyinköpta S3 Super något bumliga i mitt vardagsrum med hårda väggar. Jag har högtalarna 25-30cm från väggen men det verkar inte hjälpa. Dock tryckte jag in lite skumgummi basporten vilket dämpade basen något.

Nu till frågan, blir man lynchad om man kör med skumgummi i basporten eller är det ett godkänt basdödar-trick?

Postad 10 November 2009 - 23:34

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Köp ett par ljudabsorbenter så kan du få en förbättring.

Postad 11 November 2009 - 09:49

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Som jag trodde lät mina nyinköpta S3 Super något bumliga i mitt vardagsrum med hårda väggar. Jag har högtalarna 25-30cm från väggen men det verkar inte hjälpa. Dock tryckte jag in lite skumgummi basporten vilket dämpade basen något.

Nu till frågan, blir man lynchad om man kör med skumgummi i basporten eller är det ett godkänt basdödar-trick?

Ljudabsorbenter, som jonasprivate föreslog, kan nog hjälpa dig. Dock kommer du inte att fixa det bumliga basljudet med hjälp av "platta" absorbenter på väggen bakom högtalarna. Sådana dämpar endast högre frekvenser. Däremot skulle hörnabsorbenter funka. Kolla länken nedan. Är på gång att beställa sådana till mitt biorum.

http://absoflex.se/corner.htm

Postad 11 November 2009 - 11:09

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Ljudabsorbenter, som jonasprivate föreslog, kan nog hjälpa dig. Dock kommer du inte att fixa det bumliga basljudet med hjälp av "platta" absorbenter på väggen bakom högtalarna. Sådana dämpar endast högre frekvenser. Däremot skulle hörnabsorbenter funka. Kolla länken nedan. Är på gång att beställa sådana till mitt biorum.

http://absoflex.se/corner.htm

Vad kan sådana tänkas kosta?

Postad 11 November 2009 - 11:47

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Vad kan sådana tänkas kosta?

Har inte kollat detta, bara skickat efter tygprover än så länge. Misstänker att de ligger på dryga tusingen per styck. Återkommer med prisuppgift. Om du vill, är det ju bara att ringa till företaget. Personalen är mycket trevlig och tillmötesgående.

Postad 13 November 2009 - 08:50

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Hiskeligt nöjd med S3'orna! Vilken RYMD och detaljrikedom. Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att de kunde utklassa mina MA RS8 men ack så fel jag hade. De är dessutom inte ens inspelade.

Postad 09 February 2010 - 19:21

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Finns det någon mer därute som har lyssnat på Arreté högtalarna och vill berätta sina åsiker?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.