Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audyssey Multi-EQ kalibreringssystem

527 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 oktober 2009 - 15:19

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0

Provat att kalibrera med Audyssey Multi-EQ kalibreringssystem som klarar upp till 8 platser. Vet inte om jag gjorde något fel men ljudet vart jätte fattigt efter kalibreringen. Bas inte att tala om även om man i mitt fall gick in och ställde upp basen i osd menyn så vart det inte bättre.Jag var helt enkelt tvungen att gå in i eq menyn på förstärkaren och välja manuellt lägge i stället för Audyssey läget. Ska det verkligen vara så? det som fått sån lovordat kritik överallt?
/bobbyfuller

Välkommen i klubben! Glöm allt vad Audyssey är! Enligt mig är det rena skräpet. Har provat x-antal ggr med nästan likvärdiga usla resultat varje gång. Ställ in högtalarna manuellt istället. Det går dessutom fortare. Det end du behöver är en tumstock och en uppsättning fullt fungerande öron!!!

G

Postad 24 oktober 2009 - 15:59

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Vid två-kanaligt ljud hör jag absolut ingen skillnad på pure/direct/stereo med Audyssey på eller av.

Hmm jag tycker det är skillnad imellan alla du räknar upp och med audyssey på och av.

Välkommen i klubben! Glöm allt vad Audyssey är! Enligt mig är det rena skräpet. Har provat x-antal ggr med nästan likvärdiga usla resultat varje gång. Ställ in högtalarna manuellt istället. Det går dessutom fortare. Det end du behöver är en tumstock och en uppsättning fullt fungerande öron!!!
G

Själv är jag ingen expert och det är möjligt att Audyssey inte fungerar hemma hos vissa.
Det som jag själv dock märkt är att Audyssey absolut inte är något "enkelt", tycker det är missvisande att marknadsföra det som något alla klarar av och "det är bara att sätta upp micen så sköter det sig själv". Väldigt många "regler" att följa för att får resultatet bra. Fick själv "fel" när jag bara följde manualen som följde med stärkaren, var tvungen att läsa här och på andra internetsajter innnan resultatet blev bra.

Tycker man ljudet är sämre med audysseykalibrering skall man självklart ställa in manuellt!

Redigerat av genstruktur, 24 oktober 2009 - 16:03.

Postad 24 oktober 2009 - 18:24

Deep9
  • Deep9
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Hmm.. ska inte Audyssey ikonen lysa grönt på displayn när det är på?

Update: Gäller Denon AVR 1910.

Redigerat av Deep9, 24 oktober 2009 - 18:28.

Postad 24 oktober 2009 - 18:30

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Hmm.. ska inte Audyssey ikonen lysa grönt på displayn när det är på?

Update: Gäller Denon AVR 1910.

Den funktionen finns inte på 2808, nytt för 10serien kanske?

Postad 24 oktober 2009 - 18:34

Deep9
  • Deep9
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Den funktionen finns inte på 2808, nytt för 10serien kanske?

Mycket möjligt. Mest att min lyser rött och bilder på nätet visar grönt. Ingen större grej, mer att jag börjar undra om det är något fel på Audyssey funktionen på min stärkare.

Postad 24 oktober 2009 - 18:35

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Mycket möjligt. Mest att min lyser rött och bilder på nätet visar grönt. Ingen större grej, mer att jag börjar undra om det är något fel på Audyssey funktionen på min stärkare.

Mmm det förstår jag, rött betyder inte "bra" i alla sammanhang.

Postad 24 oktober 2009 - 18:39

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0
Det är inget fel om den lyser rött, den gör det för att meddela att man har varit inne och ändrat något i inställningarna tex höjt LFE kanalen.

Postad 24 oktober 2009 - 19:04

Deep9
  • Deep9
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Det är inget fel om den lyser rött, den gör det för att meddela att man har varit inne och ändrat något i inställningarna tex höjt LFE kanalen.

Min lyser rött vare sig.

Postad 24 oktober 2009 - 19:05

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0
Du har inte slagit på "dynamic eq"?

Postad 24 oktober 2009 - 19:07

Deep9
  • Deep9
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Dynamic EQ är på. Stänger jag av det, eller Audyssey, släcks lampan.

Postad 24 oktober 2009 - 19:11

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0
Har du aktiverat "Dynamic volume"?

Postad 24 oktober 2009 - 19:26

Deep9
  • Deep9
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Har du aktiverat "Dynamic volume"?

Där hade vi det. Ha.. då vet man det nu :)

Postad 24 oktober 2009 - 19:30

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Där hade vi det. Ha.. då vet man det nu :)

Lär väl låta bättre nu också? :D

Postad 24 oktober 2009 - 19:56

Deep9
  • Deep9
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Lär väl låta bättre nu också? :)

Det vetifan :D

Postad 27 oktober 2009 - 21:42

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Angående audyssey och dess varierande resultat medlemmar emellan så kan jag bekräfta det vissa redan har nämnt, nämligen det att micken kan göra hela skillnaden.

Jag har en onkyo sr-805 tillsammans med den medföljande mikrofonen och en Velodyne spl-1000r med egen mikrofon.

Jag har nyligen jämfört mätresultaten av 8 svep med vardera mick vid kalibrering av förstärkaren.
Observera att frontarna har pluggade basportar under kalibreringen
Se och häpna.

SPEAKER CONFIG:
Onkyo micken: Alla högtalare som full band.
Velodyne micken: front 90hz / center 80hz / bak 80hz

SPEAKER DISTANCE:
Onkyo micken: Velodyne micken:
FL:4.2m FL:4.2m
C:3.9m C:3.9m
FR:4.35m FR:4.35m
SL:2.1m SL:2.1m
SR:2.1m SR:2.1m
SUB: 7.35m SUB:4.05

Verkligt subavstånd 4.19m

SPEAKER SP LEVEL:

Onkyo micken: Velodyne micken:
FL: -3db FL: +0.5db
C: -5db C: -0.5db
FR: -3db FR: +2.0db (möjligt att sovrumsdörren stod på glänt här)
SL: -7.5db SL: -0.5db
SR: -4.5db SR: +2.5db
SUB: -8db SUB: +11db

Den subnivå jag själv föredrar ligger på +4db till skillnad från -8 eller +11.

Vore väldigt intressant och höra vad ni tänker om skillnaderna! :)

Postad 27 oktober 2009 - 21:48

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Det enda jag vet är att det rekommenderas att använda den medföljande av grabbarna på Audyssey. Det skall inte vara nåt fel på den....alltså de där 2micarna är väl inte kalibrerade för samma sak. Därför skillnaderna antar jag....

Och bara för att det verkliga och det avstånd som Audyssey ställer in på suben inte är samma avstånd betyder det inte att det är fel. Oftast ställer Audyssey in ett längre avstånd som tar hänsyn till fördröjningar som suben genererar.

Föredrog du något av ljudet som blev efter mätning med någon av micarna? Tycker man det blir bättre med en annan mic skall man naturligtvis köra med den :)

Det som jag själv ändrar efter autosetupen är just subvolym, brukar dra upp den en 4-5steg. Tycker generellt att man kan ha subvolym lite högre vid BD än vid DVD, oftast renare bas :blush:

Redigerat av genstruktur, 28 oktober 2009 - 18:21.

Postad 28 oktober 2009 - 17:19

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Det enda jag vet är att det rekommenderas att använda den medföljande av grabbarna på Audyssey. Det skall inte vara nåt fel på den....alltså de där 2micarna är väl inte kalibrerade för samma sak. Därför skillnaderna antar jag....

Och bara för att det verkliga och det avstånd som Audyssey ställer in på suben inte är samma avstånd betyder det inte att det är fel. Oftast ställer Audyssey in ett längre avstånd som tar hänsyn till fördröjningar som suben genererar.

Föredrog du något av ljudet som blev efter mätning med någon av micarna? Tycker man det blir bättre med en annan mic skall man naturligtvis köra med den :)

Det som jag själv ändrar efter autosetupen är just subvolym, brukar dra upp den en 4-5steg.

Jag ingen särskild åsikt ang om det är fel på micken, någon i tråden antydde att audyssey visste om att det var fel på mickar, vad vet jag.

Jag har hittills tänkt som du att subavstånden kompenserar fördröjningar i subben men när jag tittar på siffrorna så är skillnaderna mellan resten av högtalarna rätt lika mickarna emellan förutom när det gäller subben som plötsligt råkar hamna i samma kommun avståndsmässigt. volymmässigt så är den på andra sidan stan.

Velodynemicken är trots subvolymfelet ändå något närmare verkligheten när man tittar på siffrorna.
Jag har lyssnat ett par dagar med en kalibrering gjord med velodyne micken och jag måste säga att det är en tydlig förändring.

Har lyssnat mycket på Katie Melua dem här dagarna och det kommer fram betydligt mer detaljer samtidigt som s-ljuden förblir rena, det tyckte jag jag var paradoxalt fram tills nu. När jag kalibrerar om med onkyo micken så blir det bara en besvikelse, det blev då tydligare vad som var bättre med Velo micken rösterna släpper klockrent och alla bakgrundsdetaljer som normalt inte kommit fram så tydligt tog ett steg framåt.

Det får mig att undra om inte den onkyomicken jag har är avsedd för "audyssey multeq" och inte xt varianten av audyssey. någon som vet om mickarna skiljer beroende på om det är xt varianten eller inte?

Postad 28 oktober 2009 - 18:04

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Hmm, tänker jag efter så har jag för mig att det faktiskt är någon skillnad mellan MIC'arna beroendep på version av Audyssey. Har för mig att jag läst det nånstans när det var någon som fick sin mic utbytt. Men kommer inte ihåg exakt och har inte kollat just mellan MultiEQ och MultiEQ XT själv då jag har XT här. Däremot så har jag testat både Yamaha's YPAO mic och Audyssey micen till datorn och båda fungerar men ger helt olika nivå. Så troligen är det rätt stor skillnad på hur de båda systemen arbetar och vad de förväntar sig i volym av test-toner, etc när man kalibrerar. Audyssey finns ju massa skrivet om bland annat på AVSforum dock.

Något intressant är dock att både YPAO och Audyssey(denon) har 5v bias på mic-ingången, datorn med Asus Xonar d2x har 2.5v. Velodynes SMS-1 kräver väl 48v fantommatning på sin xlr-mic. Sen antar jag att de Velodyne subbar som har en annan mic har något i stil med audyssey. En sån sak kan ju påverka en del beroende på vad det är för mic.

Sedan vet man ju inte om stärkaren har någon korrigering för den medföljande mic'ens respons. De kan mycket väl ha en kompensationskurva, om än inte uppmätt invididuellt så iaf efter schablon.

Postad 28 oktober 2009 - 18:11

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Jag ingen särskild åsikt ang om det är fel på micken, någon i tråden antydde att audyssey visste om att det var fel på mickar, vad vet jag.

Jag har hittills tänkt som du att subavstånden kompenserar fördröjningar i subben men när jag tittar på siffrorna så är skillnaderna mellan resten av högtalarna rätt lika mickarna emellan förutom när det gäller subben som plötsligt råkar hamna i samma kommun avståndsmässigt. volymmässigt så är den på andra sidan stan.

Velodynemicken är trots subvolymfelet ändå något närmare verkligheten när man tittar på siffrorna.
Jag har lyssnat ett par dagar med en kalibrering gjord med velodyne micken och jag måste säga att det är en tydlig förändring.

Har lyssnat mycket på Katie Melua dem här dagarna och det kommer fram betydligt mer detaljer samtidigt som s-ljuden förblir rena, det tyckte jag jag var paradoxalt fram tills nu. När jag kalibrerar om med onkyo micken så blir det bara en besvikelse, det blev då tydligare vad som var bättre med Velo micken rösterna släpper klockrent och alla bakgrundsdetaljer som normalt inte kommit fram så tydligt tog ett steg framåt.

Det får mig att undra om inte den onkyomicken jag har är avsedd för "audyssey multeq" och inte xt varianten av audyssey. någon som vet om mickarna skiljer beroende på om det är xt varianten eller inte?

Det är möjligt att det finns olika micar för olika varianter av Audyssey, det visste jag inget om faktiskt. Får be om ursäkt, antog att de hade koll på vilka micar de skickade med. Kanske kontakta säljaren och undersöka det där?

Själv tycker jag min sub låter tightare med det avstånd som Audyssey ställer in än det faktiskta. Har för mig jag har ca 4m faktiskt avstånd och Audyssey ställer in ca 7m .

Jag ingen annan mic att prova med så jag kan inte hjälpa till med mer data angående skilnader ;) .

Tycker du att det låter bättre med micen från din sub skall du självklart köra på det tycker jag! Huvudsaken är att det låter bra, inte hur man kommer fram till resultatet! :)

Edit: Som Damocles skriver diskuteras det mycket om Audyssey på AVSforum, där kan du också prata med Chris(har jag för mig han heter) som jobbar på Audyssey, ett tips om du har frågor.
Där borde du få ett väldigt bra svar, får man anta i alla fall B) .

Redigerat av genstruktur, 28 oktober 2009 - 18:25.

Postad 29 oktober 2009 - 10:20

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
Jag undrar om mickarna är så olika egentligen,jag har själv en Denonförstärkare och har kört kallibreringssystemet ett stort antal gånger och har fått olika värden varenda gång. Fastän jag tycker att micken hamnar på samma ställe var gång man kallibrerar så gör den inte det.Skulle man få exakt samma värden vid varje kallibreringstillfälle så måste micken mätas in med millimeterpression den första gången man kallibrerar och då med dom rekommenderade måtten mellan mätpunkterna från Audyssey,men vem gör det? Så jag tror att skillnaderna i mätvärdena mellan två olika mikrofoner nog ligger i att man kan omöjligt kan ställa dom på exakt samma plats var gång eller vad tror ni andra här på forumet om detta???

Postad 29 oktober 2009 - 10:24

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Har provat att kalibrera med Audyssey x-antal ggr. Resultatet har varit likvärdigt. I mitt fall rena skit.
Mätvärdena jag fick upp stämde inte alls med mitt uppmätta högtalaravstånd. Diffade på flera meter, trots att jag vid olika tillfällen gjorde annorlunda. Har blandat med att ha Micen på ett ställe/ placera ut micen runtomkring min lyssningsposition.
Ljudet lät extremt fattigt, dynamiken var som bortblåst. När jag sedan ställde in högtalarna manuellt fick ljudet en hel annan dimension...

Skit i Audyssey!!!

G

Postad 29 oktober 2009 - 14:18

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Har provat att kalibrera med Audyssey x-antal ggr. Resultatet har varit likvärdigt. I mitt fall rena skit.
Mätvärdena jag fick upp stämde inte alls med mitt uppmätta högtalaravstånd. Diffade på flera meter, trots att jag vid olika tillfällen gjorde annorlunda. Har blandat med att ha Micen på ett ställe/ placera ut micen runtomkring min lyssningsposition.
Ljudet lät extremt fattigt, dynamiken var som bortblåst. När jag sedan ställde in högtalarna manuellt fick ljudet en hel annan dimension...

Skit i Audyssey!!!

G

Hur ser ditt rum ut? Är det väldigt kalt kan man ju få problem med reflexer och annat.

Postad 29 oktober 2009 - 14:24

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0

Hur ser ditt rum ut? Är det väldigt kalt kan man ju få problem med reflexer och annat.

Ungefär som ett vanligt rum med stora soffor, stor matta gardiner och lite av varje på väggarna.
Ska man behöva ha mer i rummet för att Audyssey ska göra ett fullgott jobb, känns funktionen ännu mer värdelös än vad jag fr början tyckt.

G

Postad 29 oktober 2009 - 14:28

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Ungefär som ett vanligt rum med stora soffor, stor matta gardiner och lite av varje på väggarna.
Ska man behöva ha mer i rummet för att Audyssey ska göra ett fullgott jobb, känns funktionen ännu mer värdelös än vad jag fr början tyckt.

G

Ja då verkar det vara något annat fel, trist =(

Postad 29 oktober 2009 - 17:52

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Hmm, tänker jag efter så har jag för mig att det faktiskt är någon skillnad mellan MIC'arna beroendep på version av Audyssey. Har för mig att jag läst det nånstans när det var någon som fick sin mic utbytt. Men kommer inte ihåg exakt och har inte kollat just mellan MultiEQ och MultiEQ XT själv då jag har XT här. Däremot så har jag testat både Yamaha's YPAO mic och Audyssey micen till datorn och båda fungerar men ger helt olika nivå. Så troligen är det rätt stor skillnad på hur de båda systemen arbetar och vad de förväntar sig i volym av test-toner, etc när man kalibrerar. Audyssey finns ju massa skrivet om bland annat på AVSforum dock.

Något intressant är dock att både YPAO och Audyssey(denon) har 5v bias på mic-ingången, datorn med Asus Xonar d2x har 2.5v. Velodynes SMS-1 kräver väl 48v fantommatning på sin xlr-mic. Sen antar jag att de Velodyne subbar som har en annan mic har något i stil med audyssey. En sån sak kan ju påverka en del beroende på vad det är för mic.

Sedan vet man ju inte om stärkaren har någon korrigering för den medföljande mic'ens respons. De kan mycket väl ha en kompensationskurva, om än inte uppmätt invididuellt så iaf efter schablon.

Låter jäkligt logiskt!
Audyssey-tonen låter betydligt lägre än velodynes som låter wooooOOOOPP med full kräm känns det som jämfört med audysseys lilla pockande. får nog ta o leta mig fram på AVS o fråga om xt micken skiljer från multeq micken.

Själv tycker jag min sub låter tightare med det avstånd som Audyssey ställer in än det faktiskta. Har för mig jag har ca 4m faktiskt avstånd och Audyssey ställer in ca 7m .

Tycker du att det låter bättre med micen från din sub skall du självklart köra på det tycker jag! Huvudsaken är att det låter bra, inte hur man kommer fram till resultatet! :)

Edit: Som Damocles skriver diskuteras det mycket om Audyssey på AVSforum, där kan du också prata med Chris(har jag för mig han heter) som jobbar på Audyssey, ett tips om du har frågor.
Där borde du få ett väldigt bra svar, får man anta i alla fall ;) .

Antar att din subs delningsfilter är orsaken till det (ej urkopplingsbart?), tror absolut att det låter bättre som du har det än om du skulle korrigera avståndet!
Kalibreringen med velo micken blir grym i mellanregister och diskant men inte basen, får prova att köra audyssey utan sub och sen koppla in subben och låta den köra sin egen helt och hållet. Tidigare körde jag velons innan audyssey och lät dem gå hand i hand så att säga. att velo micken inte ger bra resultat i basen när jag använder den till audyssey måste bero på det som Democles säger att velo micken är ämnad för stora utblås och inte registrerar audysseys löjliga pockande i subbasen och därför vrider upp nivån som den gör. Verkar det logiskt?

Jag undrar om mickarna är så olika egentligen,jag har själv en Denonförstärkare och har kört kallibreringssystemet ett stort antal gånger och har fått olika värden varenda gång. Fastän jag tycker att micken hamnar på samma ställe var gång man kallibrerar så gör den inte det.Skulle man få exakt samma värden vid varje kallibreringstillfälle så måste micken mätas in med millimeterpression den första gången man kallibrerar och då med dom rekommenderade måtten mellan mätpunkterna från Audyssey,men vem gör det? Så jag tror att skillnaderna i mätvärdena mellan två olika mikrofoner nog ligger i att man kan omöjligt kan ställa dom på exakt samma plats var gång eller vad tror ni andra här på forumet om detta???

Jag var faktiskt rätt noga med placeringen, har dessutom kört med båda mickarna fram o tillbaka några gånger nu och det blir tydligare att dem bidrar till att skapa olika ljudbilder, faktiskt så olika att man lätt hör vilken mick som använts. Blir riktigt bra dynamik med velo micken i mellan o topp men som sagt ovan så hamnar inte subban i samma landskap ens en gång.

Postad 30 oktober 2009 - 01:02

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Antar att din subs delningsfilter är orsaken till det (ej urkopplingsbart?), tror absolut att det låter bättre som du har det än om du skulle korrigera avståndet!
Kalibreringen med velo micken blir grym i mellanregister och diskant men inte basen, får prova att köra audyssey utan sub och sen koppla in subben och låta den köra sin egen helt och hållet. Tidigare körde jag velons innan audyssey och lät dem gå hand i hand så att säga. att velo micken inte ger bra resultat i basen när jag använder den till audyssey måste bero på det som Democles säger att velo micken är ämnad för stora utblås och inte registrerar audysseys löjliga pockande i subbasen och därför vrider upp nivån som den gör. Verkar det logiskt?

Jo precis, det skall vara delningsfiltret som är boven i dramat vad jag läst mig till och även vad Chris på AVSforum har sagt. Mitt går inte att koppla ur, nej. Om nu delnigsfiltret går att koppla ur så borde avståndet stämma med det faktiska antar jag i alla fall?

Jag tycker du skall posta på AVSforum angående micskillnader mellan Velodyne, audyssey eq-xt. Tror du får bra hjälp där! Skall jag vara helt ärlig är det väl ungefär så här långt min kunskap sträcker sig i ämnet :P .

Redigerat av genstruktur, 30 oktober 2009 - 01:07.

Postad 31 oktober 2009 - 03:31

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Hittade av en slump en FAQ om just Denons implementation av Audyssey. Och ja, Mic'arna är olika, dessutom är de kalibrerade med kompensationskurva i receivern. Dock är FAQ'n lite tvetydig på en punkt, men det verkar som att kalibreringen gäller för modellen av mikrofon och inte just det specifika exemplaret då just den biten står i samband med att de nämner två olika modeller beroende på modell på stärkaren. Sedan är mikrofonen i sig kalibrerad till att motsvara en standard 1/4" mätmick.

Postad 12 november 2009 - 18:54

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Ibland krävs det att man ska ge upp för att komma tillrätta med saker. efter allt hattande och fipplande med mickar och delningsfrekvenser och parallella kalibreringar (audyssey & velodyne) så gav jag upp.

en inställning funkade bra till ett syfte och en annan men en annan inställning, ledsnade och bestämde mig för att gå tillbaka till onkyo-micken och följa audysseys kalibreringsguide bifogad nedan. och gissa om allt helt plötsligt stämmer? JA diskanten överlag känns inte längre lika dämpad och audyssey lyckades med det helt otroliga konsstycket att PRICKA IN BÅDE NIVÅ OCH AVSTÅND PÅ SUBBEN!!! Av den enkla anledningen att jag följde guiden till pricka (+ att jag vinklade in frontarna direkt mot sweetspot förstås) så stämmer allt äntligen.

Ni som pissar på audyssey (vilket jag kan förstå ibland) Testa guiden!

Bifogad fil  Audyssey_Setup_Guide__2009_10_04_.doc   170K   155 Antal nerladdningar

Postad 12 november 2009 - 19:20

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
He, ja, den där guiden är rätt välskriven faktiskt. Tankade hem den för ett tag sedan även om jag inte kört den. Ska göra om Audyssey när jag fått nya subbarna och fixat i ordning mer i rummet. Då blir det en del läsning och mätning.

Postad 12 november 2009 - 19:34

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Ibland krävs det att man ska ge upp för att komma tillrätta med saker. efter allt hattande och fipplande med mickar och delningsfrekvenser och parallella kalibreringar (audyssey & velodyne) så gav jag upp.

en inställning funkade bra till ett syfte och en annan men en annan inställning, ledsnade och bestämde mig för att gå tillbaka till onkyo-micken och följa audysseys kalibreringsguide bifogad nedan. och gissa om allt helt plötsligt stämmer? JA diskanten överlag känns inte längre lika dämpad och audyssey lyckades med det helt otroliga konsstycket att PRICKA IN BÅDE NIVÅ OCH AVSTÅND PÅ SUBBEN!!! Av den enkla anledningen att jag följde guiden till pricka (+ att jag vinklade in frontarna direkt mot sweetspot förstås) så stämmer allt äntligen.

Ni som pissar på audyssey (vilket jag kan förstå ibland) Testa guiden!

Bifogad fil  Audyssey_Setup_Guide__2009_10_04_.doc   170K   155 Antal nerladdningar

Ja det är många "regler" och man får inte slarva om man vill ha bra resultat, iofs. något som i alla fall jag fick lära mig på internet. Det sas ingenting om det i manualen eller hos handlaren att adusyssey skulle vara så invecklat. Det saluförs som nybörjargrej vilket jag inte alls tycker det är.

Första gången jag körde Audyssey lät min center väldigt burkig och konstig, fick då tipset om att ta bort soffbordet innan mätningen, resultatet blev mycket bättre. Tror det är många som inte får reda på dessa saker om man inte går in på internet och läser......
Kul att du fick bra resultat i alla fall och att du är nöjd! :P

Redigerat av genstruktur, 12 november 2009 - 19:38.

Postad 24 november 2009 - 17:32

Wahlin
  • Wahlin
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hur får jag bort Audyssey så jag kan ändra inställningarna manuellt? Jag har en onkyo stärkare, men när jag går in på setup kan jag inte gå in på exempelvis equalizerinställningarna då förstärkaren är ställd på att använda sig av audyssey ;)

Postad 26 november 2009 - 16:49

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
Det här med kallibreringssystemet som jag har skrivit om innan är sannerligen inte så lätt som alla tror. Har ett 7.1 system som jag har kallibrerat otaliga gånger och fått dom mest konstiga resultat åtminstone gällande delningfrekvenserna.Så jag ställde in delningen manuellt på 40 Hz på både frontar och center och dom bakre på 60Hz samt att jag bypasskopplade frontarna och fick ett mycket bra ljud efter det ,spelar mest conserter, Har ett par Dali Consept1 och Dali R1000 som surrhögtalare,hade 1orna bak och R1000 snett framför lyssningspunkten och fick för mej att jag skulle ändra på dom och köpte ett par ställbara väggfäste på Hi-Fi klubben och skruvade upp 1-0rna där R1000 satt innan samt riktade in dom mot soffan så mycket det gick men satte R1000 högre och bredare där bak så att det bildades en fyrkant runt soffan,det rekomenderas ju 60-graders vinkel från sveetspot,och körde sedan kallibreringen och fick ett helt annat resultat än innan. Nu blev delningsfrekvensen 40Hz på både frontar och center och Consept1-orna på 60Hz och R1000 på 80Hz och det var ju nästan vad jag hade ställt det innan manuellt.Det enda jag kan komma på varför det blev sån skillnad är att Consept 1-orna satt för lågt och spelade så att säga rakt mot front systemet så att kallibreringen blev fel av någon orsak,med det vill jag säga att man nog ska sätta upp surrhögtalarna både på rätt bredd och höjd för att kallibreringen ska bli så bra som möjligt innan man börjar att klaga på hur dålig Audyssen är.Efter att ha kollat på ett par Conserter så får jag säga att det blev mycket bra ljud både gällande bas/mellanregister och diskant utan att något stack ut och utan manuell hjälp.

Postad 26 november 2009 - 21:06

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1 076 inlägg
  • 0

Hur får jag bort Audyssey så jag kan ändra inställningarna manuellt? Jag har en onkyo stärkare, men när jag går in på setup kan jag inte gå in på exempelvis equalizerinställningarna då förstärkaren är ställd på att använda sig av audyssey :lol:

Finns det inte någon inställning i stil med EQ flat?

Postad 26 november 2009 - 22:05

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0

Hur får jag bort Audyssey så jag kan ändra inställningarna manuellt? Jag har en onkyo stärkare, men när jag går in på setup kan jag inte gå in på exempelvis equalizerinställningarna då förstärkaren är ställd på att använda sig av audyssey :D

Vilken Onkyo har du? På min 876 så går man in på "speaker setup" därefter "equalizer settings" (typ) och sen kan jag välja Off, manual, Multi EQ XT, Dynamic EQ osv!

Postad 27 november 2009 - 15:20

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Ja det är många "regler" och man får inte slarva om man vill ha bra resultat, iofs. något som i alla fall jag fick lära mig på internet. Det sas ingenting om det i manualen eller hos handlaren att adusyssey skulle vara så invecklat. Det saluförs som nybörjargrej vilket jag inte alls tycker det är.

Första gången jag körde Audyssey lät min center väldigt burkig och konstig, fick då tipset om att ta bort soffbordet innan mätningen, resultatet blev mycket bättre. Tror det är många som inte får reda på dessa saker om man inte går in på internet och läser......
Kul att du fick bra resultat i alla fall och att du är nöjd! :D

Samma för mig, gjorde en ny mätning igår (min utrustning: Marantz SR 7002 och ELAC 201 anniversary speakers) där jag följde Audyssey instruktionerna (ovan) från punkt-till-pricka (genomförde 6 korrekta mätningar med micken och tripod, tog bort soffbord, kuddar etc, vred upp crossover freq på subben till max...) och nu låter det faktiskt klart bättre än tidigare, speciellt centern som inte alls känns lika burkig! Fan så gött! :(

Postad 27 november 2009 - 21:19

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Sitter och tittat på En dvdkonsert med pain of Salvation - Ending Themes, sett den ett par gånger förut i det sista men inte brytt mig om/orkat stänga av Audyssey som jag brukar göra på konserter. Innan denna konserten var det ett tag sedan jag såg en konsert.....

"kom på" att jag brukade köra dvdkonserter utan audyssey och stängde då av det nyss, ja audyssey passar inte till konserter blev jag påmind om, oj vad mycket bättre det låter med audyssey på "OFF"! "FLAT" som rekommenderas på audysseys hemsida låter heller inte så bra, det blir platt, livlöst och inget riv i gitarrer osv med audyssey på tycker jag.

Visst, det är lite mer detaljer med audyssey på till konsertdvd men jag tycker ändå man förlorar mer än man vinner om ni förstår vad jag menar :lol: .

Redigerat av genstruktur, 27 november 2009 - 22:01.

Postad 28 november 2009 - 11:27

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Sitter och tittat på En dvdkonsert med pain of Salvation - Ending Themes, sett den ett par gånger förut i det sista men inte brytt mig om/orkat stänga av Audyssey som jag brukar göra på konserter. Innan denna konserten var det ett tag sedan jag såg en konsert.....

"kom på" att jag brukade köra dvdkonserter utan audyssey och stängde då av det nyss, ja audyssey passar inte till konserter blev jag påmind om, oj vad mycket bättre det låter med audyssey på "OFF"! "FLAT" som rekommenderas på audysseys hemsida låter heller inte så bra, det blir platt, livlöst och inget riv i gitarrer osv med audyssey på tycker jag.

Visst, det är lite mer detaljer med audyssey på till konsertdvd men jag tycker ändå man förlorar mer än man vinner om ni förstår vad jag menar :lol: .

Håller med till fullo, använder endast Audyssey (FLAT-läget) när jag kollar på film (multi-channel), eftersom man får ut mer "detaljer" i ljudet då (men torskar lite bas). Till konsert-DVDs och stereoljud använder jag aldrig funktionen, eftersom detta känns för "diskantigt" och "tunt" för min smak...

Redigerat av ajzman, 28 november 2009 - 11:28.

Postad 28 november 2009 - 11:33

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

Samma för mig, gjorde en ny mätning igår (min utrustning: Marantz SR 7002 och ELAC 201 anniversary speakers) där jag följde Audyssey instruktionerna (ovan) från punkt-till-pricka (genomförde 6 korrekta mätningar med micken och tripod, tog bort soffbord, kuddar etc, vred upp crossover freq på subben till max...) och nu låter det faktiskt klart bättre än tidigare, speciellt centern som inte alls känns lika burkig! Fan så gött! :lol:

Skall man behöva ta bort saker för att det skall fungera ?

Postad 28 november 2009 - 12:55

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Nja, det kommer ju fungera ändå, men kanske inte helt optimalt... Så jo, jag skulle nog rekommendera att du tar bort alla störande element (soffbord etc) innan du göra dina mätningar. Funkade som sagt finfint för mig. :lol:

Postad 28 november 2009 - 13:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Mmm tycker också det är lite konstigt men det verkar fungera bättre då :) .

Postad 28 november 2009 - 14:53

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

Mmm tycker också det är lite konstigt men det verkar fungera bättre då :) .

Då verkar det som om dom har misslyckats i sin rums kalibrerings teknik om man skall plocka bort saker ur rummet för att få det att fungera och då finns det bara ett ord för det fiasko.

Postad 28 november 2009 - 14:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Ett bord framför lyssningsplatsen är verkligen döden för ljudet. Tycker det låter som en bra idé att ta bort det vid inställning.

Postad 28 november 2009 - 15:15

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Jag tar bort mitt bord när jag kör kalibrering

Postad 28 november 2009 - 15:44

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0
Det är för fasen skratt retande att man skall ta bort saker när man kalibrerar vad händer när ni sätter tillbaka sakerna då då måste ljudet bli påverkad i negativ riktning
och sen betala för en sak som fungerar halvdåligt är ett ännu större fiasko.
Jag till och med ratade en huvodenhet som hade audysey för hade man valt den så hade man väl fått sitta på en pinstol i bilen.

Redigerat av Unregistered1728, 28 november 2009 - 15:47.

Postad 28 november 2009 - 15:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Audessey botar som sagt inte ett kasst rum. Men om man ägnat lite omsorg åt rumsakustiken kan audessey hjälpa en lite ytterligare på vägen.

För Svensson som smäller upp det i vardagsrummet är väl den stora hjälpen att man får högtalarnas delningsfrekvenser och avstånd inställda, inte mycket mer.

Men ett bord som sagt framför lyssningsplats, det är bland det värsta man kan ha. I samma liga som att ha soffan mot en kal bakvägg.

Postad 28 november 2009 - 16:16

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Då verkar det som om dom har misslyckats i sin rums kalibrerings teknik om man skall plocka bort saker ur rummet för att få det att fungera och då finns det bara ett ord för det fiasko.

Jag håller med om att det känns bakvänt, det tyckte jag också och hoppas i framtiden att man kan slippa. Jag tar bort mitt soffbord och fåtölj när jag kalibrerar, väljer att få bra resultat istället för att tänka att "jag skall slippa ta bort grejjer för det skall fungera ändå" och sen sitta där med ett sämre ljud :) .

Redigerat av genstruktur, 28 november 2009 - 16:20.

Postad 28 november 2009 - 16:21

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

Jag håller med om att det känns bakvänt, det tyckte jag också och hoppas i framtiden att man kan slippa. Jag tar bort mitt soffbord och fåtölj när jag kalibrerar, väljer att få bra resultat istället för att tänka att jag skall slippa ta bort grejjer för det skall fungera ändå och sen sitta där med ett sämre ljud :) .

Och vad händer när du sätter tillbaka möblerna har du tänkt på att tidsaspekten blir påverkad av det i mili/sec

Postad 28 november 2009 - 16:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Och vad händer när du sätter tillbaka möblerna har du tänkt på att tidsaspekten blir påverkad av det i mili/sec

Jo det är sant, har tänkt på det. Är samma som att man inte skall vara i rummet när man kör setupen, när man väl sitter i soffan borde det också påverka ljudet. Men om ljudet är bättre än innan setupen så är det väl bättre än inget alls? Den negativa aspekten av att ha möblerna kvar är antagligen större än att ta bort dem/ställa tillbaka dem antar jag.....

Klart har man betalat dyra pengar bara för att få Audyssey så kan jag förstå om man tycker det är lite bortkastade pengar, själv så köpte jag min reciever och när jag kom hem så upptäckte jag att det fanns audyssey. Alltså inget som jag själv känner att jag betalade extra för.

Gillar man inte resultatet av Audyssey så är det bara att köpa en reciever utan eller inte använda det. Verkar som det är många som resonerar så också :) .

Sen kanske det är svårt att göra ett sådan här program? Om nu Audyssey inte håller måttet borde det komma fram andra progam snart som tar över marknaden istället, speciellt om många är missnöjda.

Redigerat av genstruktur, 28 november 2009 - 16:34.

Postad 28 november 2009 - 16:39

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

Jo det är sant, har tänkt på det. Är samma som att man inte skall vara i rummet när man kör setupen, när man väl sitter i soffan borde det också påverka ljudet. Men om ljudet är bättre än innan setupen så är det väl bättre än inget alls?

Klart har man betalat dyra pengar bara för att få Audyssey så kan jag förstå om man tycker det är lite bortkastade pengar, själv så köpte jag min reciever och när jag kom hem så upptäckte jag att det fanns audyssey. Alltså inget som jag själv känner att jag betalade extra för.

Gillar man inte resultatet av Audyssey så är det bara att köpa en reciever utan eller inte använda det. Verkar som det är många som resonerar så också :) .

Man kan tycka att det är konstigt att man inte kan sitta i soffan när man kör en setup utan här borde det vara så pass många som ingår i dom olika setupperna så att det blir rätt för alla öron.
sen kan det tyckas att det är förinställda program som det letas i audysseyns processor eftersom man skall ta bort möblerna och det är konstigt att man inte har jämfört dom olika kurvorna för alla rum ser inte lika dana ut.

sen verkar audyssyn ha problem med högtalare som inte står vinklade mot mät micken utan då får den konstiga resultat.

sen kan man hoppas att tillverkarna implanterar trinov systemet i stället så som sherwood har gjort på sin 972 och dom som har det har tydligen full accses till systemet och kan göra ändrigar som man vill efter en auto setup.
och för att göra det med audyssey så måste man ha pro modelen inplanterad i manskinen och mig veteligen så finns det ingen sådan på markanden i dag.

Postad 28 november 2009 - 17:31

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0

Men ett bord som sagt framför lyssningsplats, det är bland det värsta man kan ha.

Han som konstruerat dina högtalare håller inte med. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.