Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vi Vinylsamlare

3715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 maj 2009 - 15:51

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Någon som har nåt tips på en grym och snygg skivspelare? Finns många fina men jag kan inte bestämma mig.

Budget?

Postad 02 maj 2009 - 16:13

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

Någon som har nåt tips på en grym och snygg skivspelare? Finns många fina men jag kan inte bestämma mig.

ClearAudio tycker jag har snygg design på sina skivspelare.

Postad 02 maj 2009 - 16:45

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

ClearAudio tycker jag har snygg design på sina skivspelare.

Och låter underbart om man vill ha ett analytiskt ljud.

Men är vi inte i fel forum nu?

Postad 02 maj 2009 - 20:32

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Budget?

Kom med förslag så ser vi sen. Över 10000 kronor är inte aktuellt.

Och låter underbart om man vill ha ett analytiskt ljud.

Men är vi inte i fel forum nu?

Eftersom jag skapade denna tråden så har jag inget emot att vi diskuterar vinylspelare här.

Postad 04 maj 2009 - 18:11

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Läs Technics SL1200 MK2 tråden. Det är en bra skivspelare. Har en själv efter att ha haft Dual 505 CS och rega planar 2. Urlätt att ställa in och spelar bra med prisvärda Audio Technica pick-upper.

Den ser kanske inte så mycket ut för världen (en del tycker den är ful). Själv tycker jag att den är det grymmaste man kan ha, med röd strobebelysning, grön pitchbelysning och en särskild lampa som lyser på pick-uppen.

Lite samma icon status som en Gibson les Paul, som är din avatar. 3 miljoner SL1200 Mk2-ägare kan inte ha fel.

Spelare ca 6 000 kr
PU 1 500 kr
RIAA 2 000 kr

Och vips 500 kr till skivor!

MVH

Postad 05 maj 2009 - 09:25

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Läs Technics SL1200 MK2 tråden. Det är en bra skivspelare. Har en själv efter att ha haft Dual 505 CS och rega planar 2. Urlätt att ställa in och spelar bra med prisvärda Audio Technica pick-upper.

Den ser kanske inte så mycket ut för världen (en del tycker den är ful). Själv tycker jag att den är det grymmaste man kan ha, med röd strobebelysning, grön pitchbelysning och en särskild lampa som lyser på pick-uppen.

Lite samma icon status som en Gibson les Paul, som är din avatar. 3 miljoner SL1200 Mk2-ägare kan inte ha fel.

Spelare ca 6 000 kr
PU 1 500 kr
RIAA 2 000 kr

Och vips 500 kr till skivor!

MVH

Du är ju grym. Du verkar veta mycket om musik och så vidare, så jag litar på ditt tips. Ska kolla upp. Tackar.

Postad 06 maj 2009 - 12:58

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Tack Freddy!

Som alltid skall man veta att man är benägen att rekommendera det man själv har.

Det är många metal-fans i tråden. Själv är jag inget uttalat metal-fan, förutom en kort period på sena åttiotalet, början av nittitalet. Sen blev det alltför mycket tomtar och troll... (kommer att tänka på Spinal Tap, när dvärgarna dansar runt mini-Stonehenge).

Jag gillar dock "hård rock" och måste bara få rekommendera Jesus & the Mary Chains två första LP på vinyl. Jag har dem på CD också. Men fy fan, vad de rockar på LP. Ljudet är som gjort för LP och konstigt nog kommer kvaliteten i inseplningarna fram extra bra på det mediet, och relativt dåligt på CD. Nu har de ju jättestora orkestergitarrer från Gretsch, för extra rundgång och fyllighet, och inte några Les Paul som Freddy. Vidare går det rykten om att deras fuzzpedal var sönder. Det får nog tas med en nypa salt, med tanke på kvaliteten på inspelningarna. Bobby Gillespie från Primal Scream spelar trummor på första.

Köp alltså - PÅ LP!!:
J &t MC - Psychocandy
J &tMC - b-sides & More (här finns de vekliga guldkornen)
J & tMC - Darklands (prioritera inte denna)

MVH

Postad 06 maj 2009 - 23:49

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Tack Freddy!

Som alltid skall man veta att man är benägen att rekommendera det man själv har.

Det är många metal-fans i tråden. Själv är jag inget uttalat metal-fan, förutom en kort period på sena åttiotalet, början av nittitalet. Sen blev det alltför mycket tomtar och troll... (kommer att tänka på Spinal Tap, när dvärgarna dansar runt mini-Stonehenge).

Jag gillar dock "hård rock" och måste bara få rekommendera Jesus & the Mary Chains två första LP på vinyl. Jag har dem på CD också. Men fy fan, vad de rockar på LP. Ljudet är som gjort för LP och konstigt nog kommer kvaliteten i inseplningarna fram extra bra på det mediet, och relativt dåligt på CD. Nu har de ju jättestora orkestergitarrer från Gretsch, för extra rundgång och fyllighet, och inte några Les Paul som Freddy. Vidare går det rykten om att deras fuzzpedal var sönder. Det får nog tas med en nypa salt, med tanke på kvaliteten på inspelningarna. Bobby Gillespie från Primal Scream spelar trummor på första.

Köp alltså - PÅ LP!!:
J &t MC - Psychocandy
J &tMC - b-sides & More (här finns de vekliga guldkornen)
J & tMC - Darklands (prioritera inte denna)

MVH

All right. Har i ärlighetens namn aldrig hört en låt med Jesus And Mary Chain, men jag ska definitivt lyssna in mig i deras låtar. Eftersom jag trots allt älskar Supertramp, Deep Purple, Dio, Black Sabbath och Led Zeppelin osv. så är jag alltid öppen för tips om gammalt gott. Vet du, mitt användarnamn är en liten omgjord historia av en gammal musikers artistnamn som hette Freddie King. Om han spelade blues eller jazz kommer jag dock inte ihåg, men jag tyckte det skulle vara fräckt att ha det och sedan dess heter jag det på i princip alla sidor jag är medlem på. Gretsch gör många vackra gitarrer, eller gjorde. Har ingen koll på om dom fortfarande skruvar ihop stränginstrument. Populärt märke inom rockabillyn iallafall.

Postad 09 maj 2009 - 18:50

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte om man svär i kyrkan, men om jag kör sånthär hemma på en SL-1210:
Postad bild

Får man vara med i vinylklubben ;)

Postad 09 maj 2009 - 19:10

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte om man svär i kyrkan, men om jag kör sånthär hemma på en SL-1210:
Postad bild

Får man vara med i vinylklubben ;)

Det är klart du får det! Oavsett musiksmak så är vinyl vinyl. Välkommen att kommentera och skriva vad du vill om dina plattor.

Postad 10 maj 2009 - 16:41

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Ibland är man inte helt rationell när man köper svartplättar.
Här är ett sånt exempel:

Bifogad fil  Product_FaithNoMore_AngelDust_LP.jpg   12,13K   0 Antal nerladdningar

Ojämnt låtmaterial och inte ens MoFi bearbetningen räddar
inspelningen fullt ut. Men nostalgin fick bestämma köpet. Hur
många gånger gick inte plattan på för- och efterfester när
det begav sig... Och jag sticker inte under stolen med att jag går
igång på lyxiga förpackningar och numrerade utgåvor :)

ps. Appropå Gretsch, så hade en polare en 63ás White Falcon. Tyvärr
hade han även två katter som i en klösfajt rev ner guran så att den
gick av vid halsen. Vuxna män kan gråta rejält. Ds

Postad 10 maj 2009 - 23:44

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Ibland är man inte helt rationell när man köper svartplättar.
Här är ett sånt exempel:

Bifogad fil  Product_FaithNoMore_AngelDust_LP.jpg   12,13K   0 Antal nerladdningar

Ojämnt låtmaterial och inte ens MoFi bearbetningen räddar
inspelningen fullt ut. Men nostalgin fick bestämma köpet. Hur
många gånger gick inte plattan på för- och efterfester när
det begav sig... Och jag sticker inte under stolen med att jag går
igång på lyxiga förpackningar och numrerade utgåvor :)

ps. Appropå Gretsch, så hade en polare en 63ás White Falcon. Tyvärr
hade han även två katter som i en klösfajt rev ner guran så att den
gick av vid halsen. Vuxna män kan gråta rejält. Ds

Snacka om. Jag hade också gråtit mer än en skvätt. Synd på en så vacker skapelse.

Postad 11 maj 2009 - 09:04

Wernham Hogg
  • Wernham Hogg
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Sökt lite utan att finna något svar, så jag testar här.

Säkert en dum fråga men;

Finns det några knep att se huruvida en LP är från original-press eller inte?

Har hört att 'koden' som står inne vid etiketten, fast på själva skivan, ska vara tryckt i fabrik och inte handskriven, om det är en original-press. Stämmer det?

Eller finns det något annat man kan gå på direkt i skivbutiken, utan att googla :-)

Tack!

Postad 11 maj 2009 - 20:49

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Wernham!

Kolla på discogs.com

Köpte White Stripes Elepehant på dubbel-LP och som Bongo Mongo i en av sina tidigare skepnader skrev, är det en käftsmäll av det audiofila slaget! vet inte vad han har för gitarr, men det kan vara en Gretsch?

Jack White kommer att få Polar-priset!

Postad 11 maj 2009 - 21:17

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Håller med. Jack White inget annat än ett geni som ger ut superba
vinylutgåvor som inte kostar skjortan. Den senaste Raconteurs är ett sånt
exempel. Ylande gitarrfighter och ett trumsound som gör mig tårögd
av lycka. :) Tänk om Led Zeppelins vinyler lät så bra..........

Postad 11 maj 2009 - 21:29

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0

Wernham!

Kolla på discogs.com

Köpte White Stripes Elepehant på dubbel-LP och som Bongo Mongo i en av sina tidigare skepnader skrev, är det en käftsmäll av det audiofila slaget! vet inte vad han har för gitarr, men det kan vara en Gretsch?

Jack White kommer att få Polar-priset!

Synd att den skivan är så dyr bara :)

Postad 11 maj 2009 - 21:38

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Synd att den skivan är så dyr bara :)

Njaaa...

jag köpte min på cdmarket.eu och den kostade 198 kr ex frakt som var 27 kr för ett dataspel och tre andra LP. Det är billigt!!

Postad 11 maj 2009 - 21:41

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Håller med. Jack White inget annat än ett geni som ger ut superba
vinylutgåvor som inte kostar skjortan. Den senaste Raconteurs är ett sånt
exempel. Ylande gitarrfighter och ett trumsound som gör mig tårögd
av lycka. :) Tänk om Led Zeppelins vinyler lät så bra..........

hade den på digitalt medium tidigare :) Det var inte i närheten. 7 Nation Army på 11. Köpte New York Dolls New York Dolls också. Det är ett ###### åka här i kväll!

Postad 11 maj 2009 - 22:08

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Jag har nu lagt upp alla mina vinyler på pop.nu. Det vart en massa jobb, men är nöjd. Obs! Det är bara vinyl i den samlingen. Ville inte lägga upp mina cd-skivor där också. Har cirka 250 stycken, så det hade blivit tråkigt.

Utöver dessa vinylerna så har jag 32 vinylsinglar också.

Varsågoda och ta en titt här: Min vinylsamling

Freddy!

det var en fin samling! Varierad och bra. Som en skivslamling skall vara. Man skall ha både Deep Purple och Kal P Dal. Det är då det blir kul.

Själv sitter jag och rockar och diggar något jag alltid avskytt: Live skivor. Spelar ni dubbel LPn Still med Joy Division, vars andra LP är inspelad live i Birminham i maj 1980. Jävligt bra för att vara live. Köp den!

Gonatt skivor!

Postad 12 maj 2009 - 00:35

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Freddy!

det var en fin samling! Varierad och bra. Som en skivslamling skall vara. Man skall ha både Deep Purple och Kal P Dal. Det är då det blir kul.

Själv sitter jag och rockar och diggar något jag alltid avskytt: Live skivor. Spelar ni dubbel LPn Still med Joy Division, vars andra LP är inspelad live i Birminham i maj 1980. Jävligt bra för att vara live. Köp den!

Gonatt skivor!

Tack så mycket. Du är den första och enda som har kommenterat min skivsamling. Dock så har det blivit några skivor till sen jag uppdaterade sidan sist, men den är ändå aktuell. Det är kul när man bara ha handplockade vinylplattor också, och inte en hög med skivor man inte gillar själv.

Jag har absolut ingenting emot live-LP så länge där är bra ljud på dem. Jag har två stycken liveplattor med Wilmer X bl.a. som jag bara älskar att lyssna på.

Postad 15 maj 2009 - 20:36

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1 451 inlägg
  • 0
Någon som köpt Röyksopps junior på vinyl? På framsidan står det digital download included, men vart kan man ladda ner albumet ??? Har tittat på deras hemsida´men kan inte hitta nått? Hälp.

Edit hittade en liten lapp i nu :wub: ;)

Redigerat av wictor, 15 maj 2009 - 21:24.

Postad 16 maj 2009 - 14:13

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Wictor: Är Röyksopp färgad vinyl? Om inte blir det ett köp :P

Postad 16 maj 2009 - 18:31

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1 451 inlägg
  • 0
Nope svarta! Och fin kvalité enligt mig, inte 180 gram men bra..

Postad 17 maj 2009 - 15:09

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Wictor: Är Röyksopp färgad vinyl? Om inte blir det ett köp ;)

Tjenare Bongo, wictor och alla andra!

Kan det vara något bekymmer med färgade skivor? Jag blev nyfiken och hittade följande tråd på vinylengine:
Ang coulored vinyl

Där skriver man att det krävs bättre kvalitet på vinylen för att ge den färg s a s; annars har jag hört att de skulle kunna vara sämre i kvalitet än svarta.

Någon som vet?

MVH

Postad 17 maj 2009 - 18:20

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1 451 inlägg
  • 0
Har en röd kraftwerk skiva, den låter skit, och har en picture disc med the killers den låter också skit...

Postad 17 maj 2009 - 19:52

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Har Iggy Pop & James Williamson - Kill City på grön vinyl, låter... krispigt, men dåligt vet jag inte?

Postad 17 maj 2009 - 20:25

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1 451 inlägg
  • 0
Tycker att mina låter tunt, lite vasst och kraftwerk susar å skrapar lite i ljudet.

Postad 17 maj 2009 - 22:59

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har två "osvarta" LP, en med This will destroy you som är 2 x 45 rpm, i rött resp grönt. Låter kanon. Jag har också David Bowie Hunky dory på genomskinlig vinyl utgiven av rykodisc i början av nittiotalet. Låter super. På omslaget kan man läsa: " CDQ - Compact Disc Quality Phonograph Records". Sug på den, vinylsamlare!

Postad 17 maj 2009 - 23:39

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Senaste plattan med Symphony X, "Paradise Lost" dubbel vinyl 180g, är utgiven på färgad vinyl och den låter bra. Mitt ex är rött men har sett att det även finns en orange variant.

Edit: Såg alldeles nyss att dom 2 skivorna har olika färg. Den ena är mörkröd och den andra ljusröd. Det är möjligt att den ljusa kan misstas för orange och det är det dom menar med orange variant. Det finns kanske bara en variant.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 20 maj 2009 - 20:13.

Postad 18 maj 2009 - 07:27

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1 451 inlägg
  • 0
Fan va folk började gnabba här då.. .. Sedan kan man ju diskutera det där med compact disc kvalite då många påstår att vinyl låter bättre. Och problemet just nu är att pressarna kommer från början från digitala spår som även finns på cd skivor.

Och jag får väll ta och lyssna igen på dessa skivor. ;)

Postad 18 maj 2009 - 09:25

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Jag har åkt på några ljudmässiga nitar med färgad vinyl. Nu kan det mycket väl
vara så att det inte berodde på färgen att det lät illa:

Kings of Leon - Because of the Times
Air - Pocket Symphony
Audioslave - Revelations
Weezer - The Green Album
Smashing Pumpkins - Siamese Dreams

Det svider då det handlar om nya skivor, så jag styr undan från färgat bara för
att vara säker.

Postad 20 maj 2009 - 20:08

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0

Fan va folk började gnabba här då.. .. Sedan kan man ju diskutera det där med compact disc kvalite då många påstår att vinyl låter bättre. Och problemet just nu är att pressarna kommer från början från digitala spår som även finns på cd skivor.

Och jag får väll ta och lyssna igen på dessa skivor. :)

Det man hoppas på om man fortfarande lyssnar på vinyl är ju att inspelningen finns i två upplagor. En som, oftast, är söndermastrad som används till cdn och en som är originalupptagningen och undanlagd innan den blev förstörd som ska användas till vinylen.
Så borde det ju iaf vara, då det inte finns någon anledning att ge ut annat än icke manipulerade originalupptagningar på vinyl.

Postad 22 maj 2009 - 19:57

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0

Nope svarta! Och fin kvalité enligt mig, inte 180 gram men bra..

Nær jag fick veta av dig att det var vanliga svartplættar var det
inget snack, Ær på beøk i Oslo hos Svensk Roger och sotar ur hans
anlegg. Det låter baskat bra. Perfekt matchat. Vi var nere på
Big Dipper idag dær jag køpte Røyksopp. Glimmrande bra ljud!!!!

Hær ær riggen vi lyssnar på¨i varierande grad av nykterhet:

Bifogad fil  Maj_kopiera.jpg   669,87K   2 Antal nerladdningar

ASR Mini Basis, Nottingham Hypersoace, Chapter Precis, Focal 1037.
Vi har testat min PS Audio Riia, men ASR mkt bættre match hær-
Och gud førbjude har vi testat olika strømsnokar. Kollektiv placebo!!!!
Som kvinnor som synkar mensen ??????

Nordeuropas bæsta vinylbutuk Big Dipper:

http://www.bigdipper.no/

Postad 23 maj 2009 - 19:29

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Mycket bra länk, Bongo_Mongo

Fanns ju sanslöst mycket hårdrock på vinyl där ;)

Postad 23 maj 2009 - 21:17

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Det trevliga med Oslo ær att man kan åka ner på Big Dipper och gøra
spontankøp. Saknar en sån butik i Stockholm, dær man kan blæddra
i backarna efter ny vinyl.

Det blev en bløt kvæll igår ;) och skivspelaren gick varm. Bla Deep Purple
Made in Japan var en grymt positiv øverraskning. Den måste jag leta rætt på.

Postad 24 maj 2009 - 11:38

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Hej
Her er en till bra vinyl butik i Norge, den ligger i Tønsberg meget bra utval her.
http://www.thegarden.no/

Postad 24 maj 2009 - 13:54

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Hej
Her er en till bra vinyl butik i Norge, den ligger i Tønsberg meget bra utval her.
http://www.thegarden.no/

Det tackar vi för. Man har ingen direkt koll annars på Norges skivbutiker.

Postad 24 maj 2009 - 18:19

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Har sett att det ofta följer med en digital kod på nysläppta vinyler. Är det för att man ska kunna tanka hem dom på nätet utan att behöva betala för dom en gång till?

Postad 24 maj 2009 - 21:42

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Haha, den där låter riktigt illa! Är rätt arg på att de släppte de där återutgåvorna på CD med en bonusskiva innehållandes varsin livespelning. Okej för att det är publikinspelat, men de är grymt bra restaurerade och ger så mycket mer ljud än någon annan liveinspelning med dem. Sjukt kasst att de inte släppte dem på vinyl också, då de ursprungligen var gjorda på portabel bandinspelare.

Birminghamspelningen är annars lagom vemodig, med tanke på att det var sista spelningen de gjorde.

Jag återupptäckte nu i dagarna en vinyl jag köpte för nästan fyra år sedan. "Hypermagic Mountain" med Lightning Bolt, som jag såg på Debaser Slussen i nov el. dec förra året. De hade med sig en egen PA-anläggning och körde på mitten av publikgolvet, och fan om det inte lät exakt som på skivan. Men så är ju den skivan inspelad live i ett sovrum, så jag antar att det där med ljudet live kontra vinyl kan varit en del av tanken...

Postad 24 maj 2009 - 21:47

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Det trevliga med Oslo ær att man kan åka ner på Big Dipper och gøra
spontankøp. Saknar en sån butik i Stockholm, dær man kan blæddra
i backarna efter ny vinyl.

Det blev en bløt kvæll igår :) och skivspelaren gick varm. Bla Deep Purple
Made in Japan var en grymt positiv øverraskning. Den måste jag leta rætt på.

Bäste herr Mongo. Tack før besøket, Du har väl ikke glømt bort Sade "Love Deluxe" på vinyl
men denne er nog svårare att hitta.

Postad 24 maj 2009 - 22:59

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Haha, den där låter riktigt illa! Är rätt arg på att de släppte de där återutgåvorna på CD med en bonusskiva innehållandes varsin livespelning. Okej för att det är publikinspelat, men de är grymt bra restaurerade och ger så mycket mer ljud än någon annan liveinspelning med dem. Sjukt kasst att de inte släppte dem på vinyl också, då de ursprungligen var gjorda på portabel bandinspelare.

Birminghamspelningen är annars lagom vemodig, med tanke på att det var sista spelningen de gjorde.

Jag återupptäckte nu i dagarna en vinyl jag köpte för nästan fyra år sedan. "Hypermagic Mountain" med Lightning Bolt, som jag såg på Debaser Slussen i nov el. dec förra året. De hade med sig en egen PA-anläggning och körde på mitten av publikgolvet, och fan om det inte lät exakt som på skivan. Men så är ju den skivan inspelad live i ett sovrum, så jag antar att det där med ljudet live kontra vinyl kan varit en del av tanken...

Ditt nick chefar!

Fick du tag på lyxutgåvan Young Team? Köpte Batcat EPn, Härligt ljud.

Vad gäller JD och Still är den fin på något vis eftersom den innehåller både Warzaw och den sista spelningen. Början och slutet. Det finns många pärlor bland de tidigare, som leaders of men och we walked in line. Jag har 4-CDboxen från början av 2000-talet också som delvis kompletterar Still, men den lyssnar jag aldrig på. Låtordningen och hela upplägget är fel och dessutom passar JD bättre på vinyl. Har även Closer och Unknown Pleasures på dels billig Kanada/Mexikopress dels Rhinoutgåvorna från häromåret. De är mycket bra. Sen har jag en 4 maxisinglar också.

Efter att ha lyssnat på Still skall jag köpa Bain Douche Liven, vid nästa beställning. JD passar live. Den kommer emellertid på färgad vinyl och vissa i tråden har farhågor runt detta.

Lightning Bolt har jag aldrig hört, men bandnamnet låter som om de kom från runt 89/90.

We shared a drink and stepped outside, an angry voice and one who cried....

MVH/Fuzz

Nær jag fick veta av dig att det var vanliga svartplættar var det
inget snack, Ær på beøk i Oslo hos Svensk Roger och sotar ur hans
anlegg. Det låter baskat bra. Perfekt matchat. Vi var nere på
Big Dipper idag dær jag køpte Røyksopp. Glimmrande bra ljud!!!!

Hær ær riggen vi lyssnar på¨i varierande grad av nykterhet:

Bifogad fil  Maj_kopiera.jpg   669,87K   2 Antal nerladdningar

ASR Mini Basis, Nottingham Hypersoace, Chapter Precis, Focal 1037.
Vi har testat min PS Audio Riia, men ASR mkt bættre match hær-
Och gud førbjude har vi testat olika strømsnokar. Kollektiv placebo!!!!
Som kvinnor som synkar mensen ??????

Nordeuropas bæsta vinylbutuk Big Dipper:

http://www.bigdipper.no/

Gottegrisar!

Postad 25 maj 2009 - 20:21

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Ditt nick chefar!

Fick du tag på lyxutgåvan Young Team?

Vad gäller JD och Still är den fin på något vis eftersom den innehåller både Warzaw och den sista spelningen. Början och slutet. Det finns många pärlor bland de tidigare, som leaders of men och we walked in line. Jag har 4-CDboxen från början av 2000-talet också som delvis kompletterar Still, men den lyssnar jag aldrig på. Låtordningen och hela upplägget är fel och dessutom passar JD bättre på vinyl. Har även Closer och Unknown Pleasures på dels billig Kanada/Mexikopress dels Rhinoutgåvorna från häromåret. De är mycket bra. Sen har jag en 4 maxisinglar också.

Efter att ha lyssnat på Still skall jag köpa Bain Douche Liven, vid nästa beställning. JD passar live. Den kommer emellertid på färgad vinyl och vissa i tråden har farhågor runt detta.

Lightning Bolt har jag aldrig hört, men bandnamnet låter som om de kom från runt 89/90.

We shared a drink and stepped outside, an angry voice and one who cried....

Lightning Bolt är ju trum/basduo från USA. Brutalt bra live, brutalt bra på skiva innan man sett dem live. De började runt 1999.

"Les Baines Douche" har jag hört på CD, och det är en av få vettiga soundboardinspelningar. Tror den kom ut samtidigt som en spelning från "Preston", som var en av deras mest kaotiska. Samma bolag, och båda två har ett visst värde. Ena visar när det fungerar, andra är helt dysfunktionell rakt igenom.

Angående Joy Division-vinyler har jag Rhinoutgåvorna av "Unknown Pleasures", "Closer" och "Still". Sedan har jag "Closer", "Substance" och "Atmosphere" ("Substance"-relaterade pressen) i svenska vinylutgåvor pressade i Norsborg. Och intervju-LP:n på Picture disc! (även boxen du pratar om har jag)

Angående färgad vinyl, så håller jag med om att det är skit. Blir speciellt problem med bolag som Southern Lord, där allt är väldigt limiterat och du nästan har tur bara du får tag på något. Så är hälften någon form av färgad vinyl.

4-LP:n av "Young Team" var ju en självklarhet att man skaffade. Låter grymt bra jämfört med CD:n man hade i ett antal år.

Apropå förbättringar mellan utgåvor, så vill jag ge ett fett tips om FatCats återutgivningar på vinyl. De där i Splinterserien, som är DMM-hanterade. Köpte Animal Collectives "Sung Tongs" för att återuppleva delar av 2004, och det knullar helt klart i öronen när man spelar den!

Postad 05 juni 2009 - 21:31

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Hej vinylisar!

Håller på att dricka upp en flarra vin som gräsänkling och lyssnar på:

- Bonnie Prince Billy - Master and Evereyone. Mycket bra och som gjord för vinyl. Det är redan mycket oljud på plattan , med dörrar som öppnas brusiga bandspelare etc

- Mastodon - Crack the Skye. Rejält bra platta, men ljudet kunde vara bättre.

MVH

Postad 07 juni 2009 - 16:10

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Du får inte glömma de här två kommande med Tortoise och The Fiery Furnaces också. Tidigare skivor har låtit helbra på CD och bättre på vinyl, och jag tror inte de nya lär vara särskilt annorlunda.

Hehehe, sitter här och avnjuter Boards of Canadas "Music Has the Right to Children" på dubbelvinyl, ******** vad bra den är.

Postad 07 juni 2009 - 19:57

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
BoC = bra!

har inget på LP, bara CD. Bara för astt du skriver som du skriver skall jag sätta på Geodaddy. Tortoise? Är de bra? jasg har hört dem med Bonnie, men varit tveksam i övrigt.

MVH paul on fuzz bass

Postad 08 juni 2009 - 12:12

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Var förbi Mediamarkt i Barkarby för första gången. Tappade hakan
i golvet. Det drällde av ny vinyl där. Snackade lite med en säljare och
fick uppfattningen att en av cheferna är sk "audiofil". Syndes om inte
annat i ett demorum där Klipsch värstinghögtalare och annat godis
stod. Värt ett besök med andra ord. Skiljer sig radikalt från de andra
Medietemplen jag besökt.

En Raconteursskiva jag köpte över internet var 50kr billigare på
Mediamarkt. Hmmm.....

Annars snurrar bara vinyl hemma. Att lyssna på cd är lika upphetsande
som att se målarfärg torka. :( Jag ska dock ge silverskivorna en chans till.
Köpte en begagnad Resolution Audio Opus 21 cdspelare. Ska enligt samlad
press vara "analog i spelstilen". Vad nu det innebär. Vi får höra när jag
hämtat den i Norge.

Postad 08 juni 2009 - 13:17

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

BoC = bra!

har inget på LP, bara CD. Bara för astt du skriver som du skriver skall jag sätta på Geodaddy. Tortoise? Är de bra? jasg har hört dem med Bonnie, men varit tveksam i övrigt.

MVH paul on fuzz bass

Tortoise skiva med Bonnie är deras sämsta by far. Tror att det kan vara svårt att få tag på deras vinyler i nuläget, men CD-utgåvorna låter också mycket bra. De spelar en väldigt jazzinfluerad postrock. Tror helt klart att du kan uppskatta det, med tanke på vad man kan läsa i tråden. Ett hett tips att börja med är "A Lazarus Taxon", som visserligen kan vara svår att få tag på. Trots att det är en 3CD/1DVD-box med rariteter, så följer den hela karriären på ett mycket bra och representativt sätt.

"Geogaddi" har jag också på vinyl. Det är en trippelvinyl med fem sidor. Gillar den nog mest av deras skivor.

Postad 09 juni 2009 - 00:24

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
@Bongo

Jag har också varit där. De har ju både rejäla skivspelare och "high-end", samt ett litet utbud med LPsar. Ganska bra utbud ändå för att vara ett mediatempel. Jag skall f ö kolla in Jack Whites nya projekt, där han trummar, på tal om Raconteurs. Finns f ö en artikel i MOJO om honom och hans skivbolag och nya grupp.

@Young Team

Jag är lite allergisk mot "career-spanning, definitive boxes, including complimentary t-shirt and a DVD with unseen live footage", om du för står vad jag menar. Det är bra med skivor som är ca 40 minuter. Mycket mer brukar materialet som var tillgängligt vid inspelningen inte räcka till. Artiserna måste ha fokus! LP formatet är bäst (även på det sättet). Men skall kolla Tortoise.

Kul med femsidig geodaddi. Music is maths.

MVH/Paul on fuzz bass

Postad 09 juni 2009 - 14:23

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Paul, jag håller helt med dig, men just i detta fall fungerar det väldigt bra. Tortoise har en hel del olika skepnader, även om de alltid är Tortoise – boxen lyckas med konststycket att få med alla. Dock är den nog rätt svår att få tag på nu, och då är ju bästa skivan "Millions Now Living Will Never Die". En av de absolut bästa postrockskivorna, kom ut 1995 och CD-pressen har än idag bland det bästa ljudet som kommit ur formatet.

Och den där "Geogaddi"-vinylen är helt sjukt snygg. Vad jag verkligen dregglar över dock, och som jag någon gång lär köpa, är Aphex Twins "Drukqs". Tror det totalt är fyra vinyler i en rätt extrem box. Okej att det är hans sämsta skiva och att man köper den mer för design än musik, men vad vore livet om man inte betedde sig ologiskt nu och då?

Bongo: Min Rega-CD ska också vara "analog" i spelstilen. Har ingen aning om vad som menas, mer än att den låter grymt. Lycka till!

Postad 09 juni 2009 - 18:26

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Young Team!

Med ditt nick vågar man ju inte tipsa om "post-rock", men har du kollat God is an astronaut? Finns inte på LP vad jag vet, men eftersom du liksom jag har en rega CD-spelare med vinylljud :) Kan det vara värt att prova. Börja med End of the Beginning.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.