Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PA Högtalare hemma?

401 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 August 2009 - 18:46

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Som sagt... Läs mitt tidigare inlägg.. Jag har ett par NAD 2700 THX på väg hem också. Då ska det bli spännande att se om tian håller. Man kan ju göra en variant och spika en utanpåliggande kabel från en annan grupp om det inte pallar.

Men utnyttjar du slutstegens kapacitet vid pådrag samtidigt som säkringen håller ?

Postad 30 August 2009 - 18:53

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Vad som håller eller inte beror ju lite på. Det är VÄLDIGT sällan du använder så mycket kontinuerligt. Startströmmen kan dock vara väldigt mycket högre. När de ändå bytte elcentral och ledningar här hemma så jag fick fällsäkringar så räkte inte 10Amp Om jag slog på allting samtidigt. Jag hade då en 32" LCD-TV, En Yamaha RX-V2600 och ett RB-1080 som driver mina 703or (slås på med trigger mot 2600an. Det var framförallt TV'ns fel. Fick om säkrat till 13A, vilket fungerade utmärkt. Nu har jag bytt tv till en LED-LCD på 40" som drar en 100W.

När väl sakerna är igång så ligger snittförbrukning under t.ex. filmvisning på lite över 350W bara. Slutsteget har som högst mätt 270W, och det var infected mushroom på HÖG Volym. THX-jingeln på samma volym mäter ung hälften. Någor förvånande är dock att Denons 4308A tar hela 85W i standby. Troligen för att stora delar av elektroniken såsom HDMI, etc aldrig är avstängdt.

Postad 31 August 2009 - 14:19

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Säkringen har aldrig gått när jag spelat,men man får ut mer effekt av ett effektstarkt steg om säkringen är större.
Hade först 6 A,sen flyttade jag och hade där 10 A. Då spelades basarna sönder pga för mkt effekt + klipp i steget vid bryggat läge. Hade samma steg o samma basar innan med 6 A,kunde då köra steget djupt i klipp utan att basarna gick sönder.

Som sagt musik är dynamisk,säkringen håller för dom korta perioder det är stora effektuttag,men säkringen begränsar dock effektuttaget till steget.

Ligger du ofta vid klipp som det är nu eller?
Gör du inte det så tjänar du nada på att byta till starkare.
Endast headroomet blir bättre,men å andra sidan får du inte ut full effekt,så det har ingen betydelse.
Dock kan du få lite positiva effekter som bättre kontroll o så.

Bryggat är bara skit om du ska ligga nära klipp,jag skulle inte köra så,men många tycker det är fantastiskt så gör hur du vill.

Postad 31 August 2009 - 15:08

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Säkringen har aldrig gått när jag spelat,men man får ut mer effekt av ett effektstarkt steg om säkringen är större.

Hur menar du nu? Om man spela lika högt med samma grejer, skulle man få ut mer effekt om säkringen är större?

Redigerat av Hifimatte, 31 August 2009 - 15:15.

Postad 31 August 2009 - 15:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Men utnyttjar du slutstegens kapacitet vid pådrag samtidigt som säkringen håller ?

Jag kan spela allt samtidigt så öronen blöder utan att säkringen löser ut, ja.

Postad 01 September 2009 - 12:36

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Men nu menar du dina Eminence Kilomax 18? Drev inte du dom med 3400w samtidigt med topparna (vilka jag inte vet vilka det var). Isofall lär väl det inte vara något problem att utnyttja ett T.amp TA 2400 MK-X och Crown XLS 802 D (vilket är uppsättningen jag strävar efter) via en 10A säkring utan att särkingen går ?

Vill bara vara på den säkra sidan för har inte lust att byta säkringar stup i kvarten :)
Mvh

Båda slutstegen kommer jobba i 4ohm är det tänkt.

Hade först 6 A,sen flyttade jag och hade där 10 A. Då spelades basarna sönder pga för mkt effekt + klipp i steget vid bryggat läge. Hade samma steg o samma basar innan med 6 A,kunde då köra steget djupt i klipp utan att basarna gick sönder.

Som sagt musik är dynamisk,säkringen håller för dom korta perioder det är stora effektuttag,men säkringen begränsar dock effektuttaget till steget.

Ligger du ofta vid klipp som det är nu eller?
Gör du inte det så tjänar du nada på att byta till starkare.
Endast headroomet blir bättre,men å andra sidan får du inte ut full effekt,så det har ingen betydelse.
Dock kan du få lite positiva effekter som bättre kontroll o så.

Bryggat är bara skit om du ska ligga nära klipp,jag skulle inte köra så,men många tycker det är fantastiskt så gör hur du vill.

Postad 26 September 2009 - 09:50

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Hej!
Jag upptäckte idag att det lyste innifrån (genom basreflexportarna på framsidan) mina Wharfedale under tiden jag spela musik på rätt hög volym. Jag höjde lite till och så lös det upp ganska klart brandgult. Vart givetvis orolig så knäppte av slutsteget och skruva ur handtagen så jag kunde se allting invändigt. Ingen rök eller konstig lukt. Elementen såg ut som nya. Lyste lite grann på talspolen men uppfattade inget som konstigt. Delningsfiltret såg även det helt nytt ut.
Högtalarna ska enligt specifikation klara: 400w RMS, 800w Program och 1600w peak /st. Slutsteget jag hasr ger 2x350w RMS 8ohm 0,05%THD 1khz båda kanalerna i drift, 2x525w RMS 4ohm 0,05%THD 1khz båda kanalerna i drift
Vad kan det då vara som lyser ? Jag ska nämligen stå för musik på en fest ikväll och vill inte att högtalarna ska ta skada på nått vis.
Mvh

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 26 September 2009 - 09:52.

Postad 26 September 2009 - 15:04

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
det där ljuset har jag också sett i andra högtalare på högvolym, jag tror det är någon komponent i delnings filtret som lyser..

Postad 26 September 2009 - 21:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hej!
Jag upptäckte idag att det lyste innifrån (genom basreflexportarna på framsidan) mina Wharfedale under tiden jag spela musik på rätt hög volym. Jag höjde lite till och så lös det upp ganska klart brandgult. Vart givetvis orolig så knäppte av slutsteget och skruva ur handtagen så jag kunde se allting invändigt. Ingen rök eller konstig lukt. Elementen såg ut som nya. Lyste lite grann på talspolen men uppfattade inget som konstigt. Delningsfiltret såg även det helt nytt ut.
Högtalarna ska enligt specifikation klara: 400w RMS, 800w Program och 1600w peak /st. Slutsteget jag hasr ger 2x350w RMS 8ohm 0,05%THD 1khz båda kanalerna i drift, 2x525w RMS 4ohm 0,05%THD 1khz båda kanalerna i drift
Vad kan det då vara som lyser ? Jag ska nämligen stå för musik på en fest ikväll och vill inte att högtalarna ska ta skada på nått vis.
Mvh

Hehe, det är ett termiskt motstånd/säkring som lyser, inget att bry sig om utan kör hårt ! :)

Postad 27 September 2009 - 09:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Min teve lyser upp när jag slår på strömbrytaren. Ska det vara så?

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 27 September 2009 - 09:45.

Postad 27 September 2009 - 10:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Inte riktigt samma sak va... ?! :)

Jag tycker att frågan va befogad, om han inte visste detta förut så vet han det nu, och det är ingen självklarhet att det ska sitta något som lyser som en lampa i högtalaren.

Postad 30 September 2009 - 17:17

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
tackar för informationen :) så det är absolut inget att bry sig om utan det är bara att vrida upp volymen även om det skulle lysa klart brandgult ur basreflexrören. Skönt att veta.
Mvh

Postad 01 October 2009 - 08:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hehe, du bör ju sluta när det kommer rök också... :)

Postad 24 December 2009 - 21:22

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Kommer nog bli så att jag kommer få en rejäl slant, då menar jag i 5-siffrigt belopp. Tänkte iallafall lägga ut en del på lite PA-prylar. Topparna ska jag nog bygga så dem får aktiv delning. Sedan har jag lite beslutsångest om horn eller basreflex är att föredra. Innan beloppet är klart så vill jag gärna reda ut det här med basreflex kontra bashorn (I samma fysiska storlek och prisklass).

Annars har jag kikat på element som 2xBeyma 12G40 + Beyma CP 750/Ti i topparna på denna hemsida där dom tycks ha mycket billigare priser än här i Sverige - bluearan.co.uk.
Void Acoustics V18-1200 såg rätt trevliga ut dom med som baselement med 13mm Xmax men också Wharfedale DLX 218 här i Sverige som jag lyssnat på, men innan börja spekulera elementval på allvar så vill jag reda ut det jag nämnde tidigare. Bashorn och basreflex
Mvh

Postad 25 December 2009 - 00:27

KAMIKIRI
  • KAMIKIRI
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Kolla in Hifikit.se och högtalarebyggsatsen Acoustic AC 160 med dubbla 12 tums Gamma basar. Lär kunna leverera ett sjuhel...es attack och tryck i basen. Tror det skulle kunna vara en pefiekt harmoni vad gäller välljud och höga ljudtryck för dig.

Håller med. Gå och prov lyssna dem på HIFIKIT...

Postad 25 December 2009 - 02:42

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Håller med. Gå och prov lyssna dem på HIFIKIT...

Måste säga att det finns betydligt bättre saker i samma prisklass än dem, iallafall modeller som jag skulle valt före alla dagar i veckan

Postad 16 February 2010 - 20:49

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Kul tråd!

(Jo, jag vet att den är gammal)
Såg att någon haft den goda smaken att tipsa om Meyer-systemen, och kan bara skriva under på att det är riktiga grejor. Jobbade som proffsmusiker i rockbranschen i 17 år, och Meyer, JBL, EV samt Crown och Lab är definitivt bland det bättre i PA-väg du kan få tag på. Fina grejer om du vill ha PA-feeling hemma. Om jag vore dig skulle jag kolla in Meyers fullrangeskåp, där pratar vi många och sköna kW…
:)

Rock On!

Postad 16 February 2010 - 22:17

AndreasA88
  • AndreasA88
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Måste säga att jag har väldigt svårt att förstå varför någon skulle vilja ha PA högtalare hemma. Vanligtvis brukar jag ligga mellan 70-80 DB när jag lyssnar på musik. Allt över 100 DB tycker jag känns idiotiskt ärligt talat. Risken för hörselskador i längden måste vara stor på sån ljudnivå. Sen är ju PA högtalare så sjukt fula dessutom (min åsikt).
Men visst folk får jättegärna använda sig av PA högtalare hemma, så länge de inte är mina grannar dvs. :)

Postad 16 February 2010 - 22:52

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Måste säga att jag har väldigt svårt att förstå varför någon skulle vilja ha PA högtalare hemma. Vanligtvis brukar jag ligga mellan 70-80 DB när jag lyssnar på musik. Allt över 100 DB tycker jag känns idiotiskt ärligt talat. Risken för hörselskador i längden måste vara stor på sån ljudnivå. Sen är ju PA högtalare så sjukt fula dessutom (min åsikt).
Men visst folk får jättegärna använda sig av PA högtalare hemma, så länge de inte är mina grannar dvs. :blush:

Du har naturligtvis rätt vad det gäller ljudvolymen, hörseln skall man vara rädd om. Och de flesta PA-högtalare är ruggigt fula, ja. Det intressanta är dock hur mycket luft en rejäl högtalare kan flytta, den känslan - när det fladdrar i byxbenen - är svår att återskapa med mindre än ett lagom PA-system hemma…

Postad 16 February 2010 - 23:06

AndreasA88
  • AndreasA88
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Du har naturligtvis rätt vad det gäller ljudvolymen, hörseln skall man vara rädd om. Och de flesta PA-högtalare är ruggigt fula, ja. Det intressanta är dock hur mycket luft en rejäl högtalare kan flytta, den känslan - när det fladdrar i byxbenen - är svår att återskapa med mindre än ett lagom PA-system hemma…

Ja det kan jag väl förstå lite i alla fall, men jag har svårt att förstå att någon lyssnar på musik i över 100 DB vid "vanlig" musiklyssning. På tal om höga ljudnivåer: http://www.youtube.c...h?v=V4EQbnWW-l4

Seriöst, jag får ont i huvudet efter en stund bara av att lyssna på youtube-klippet. Tycker han verkligen att det låter bra? :blush:

Postad 16 February 2010 - 23:13

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

Ja det kan jag väl förstå lite i alla fall, men jag har svårt att förstå att någon lyssnar på musik i över 100 DB vid "vanlig" musiklyssning. På tal om höga ljudnivåer: http://www.youtube.c...h?v=V4EQbnWW-l4

Seriöst, jag får ont i huvudet efter en stund bara av att lyssna på youtube-klippet. Tycker han verkligen att det låter bra? :)

Bra och bra, men visst fasen ar det kul när det sparkar på lite :blush: Din länk fick mig att tänka på den här som också ar rätt så extrem i sammanhanget http://www.youtube.c...4...ted&search=

Postad 16 February 2010 - 23:28

AndreasA88
  • AndreasA88
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Bra och bra, men visst fasen ar det kul när det sparkar på lite :blush: Din länk fick mig att tänka på den här som också ar rätt så extrem i sammanhanget http://www.youtube.c...4...ted&search=

Haha fyfan, borde inte bilen kunna ta skada av det där? Har faktiskt suttit i en bil med stora basar en gång o visst det var väl lite kul o häftigt, men jag själv skulle inte välja att avnjuta min musik i bilen på det sättet. :) Bilen jag satt i var inte i närheten av såhär extrem men hela bilen skakade ordentligt i alla fall.

Redigerat av AndreasA88, 16 February 2010 - 23:29.

Postad 17 February 2010 - 08:24

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Kul tråd!

(Jo, jag vet att den är gammal)
Såg att någon haft den goda smaken att tipsa om Meyer-systemen, och kan bara skriva under på att det är riktiga grejor. Jobbade som proffsmusiker i rockbranschen i 17 år, och Meyer, JBL, EV samt Crown och Lab är definitivt bland det bättre i PA-väg du kan få tag på. Fina grejer om du vill ha PA-feeling hemma. Om jag vore dig skulle jag kolla in Meyers fullrangeskåp, där pratar vi många och sköna kW…
:rolleyes:

Rock On!

Jag har ju planer på att byta ut mina toppar,kanske skulle kolla på meyer då..
Jag tycker bara det är kul att nån intresserar sig för min gamla tråd :lol:

PA är grejen!

Postad 17 February 2010 - 08:43

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Men visst folk får jättegärna använda sig av PA högtalare hemma, så länge de inte är mina grannar dvs. :rolleyes:

Tja,vad ska man säga?
Ingen är lika..

För min del kan inte jag förstå hur man kan nöja sig med tex en stativare,jag skulle bli galen om jag inte kan dra på lite om en bra låt spelas,jag MÅSTE göra det annars så.. ja.. Det känns fel på nåt sätt.
Visserligen så kanske inte dom som väljer Stativare lyssnar på Dödsmetal vad vet jag?
Sådan musik ska spelas högt,det bara är så.

70 Db är ju ingenting.. 100 Db är ju inte heller det speciellt högt.
Fast det är klart,har man element som distar vid 80 Db då upplevs det ju högre.

Jag blir irriterad på 100 Db gränsen vid spelningar i Sverige iaf.. Om det istället vore typ No limit på volymen och dom delade ut hörselproppar när man kliver in skulle det vara bättre. För man känner ju inte musiken i kroppen vid 100 Db. Skulle dom istället spela 130 Db+ så känns det ju rätt redigt i mellangärdet och proppar blir mer befogat. Använder man proppar vid 100 Db då kan man ju lika gärna skita i vad det är för band man lyssnar på,det blir ju bara en basgröt man hör. Sen så går det att få bättre sound i PA:T än det oftast är,vetefan vad en del ljudtekniker sysslar med ärligt talat.

OCh om någon undrar,nej jag är inte döv.

Redigerat av Unregisteredd9addaf4, 17 February 2010 - 08:45.

Postad 17 February 2010 - 08:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tja,vad ska man säga?
Ingen är lika..

För min del kan inte jag förstå hur man kan nöja sig med tex en stativare,jag skulle bli galen om jag inte kan dra på lite om en bra låt spelas,jag MÅSTE göra det annars så.. ja.. Det känns fel på nåt sätt.
Visserligen så kanske inte dom som väljer Stativare lyssnar på Dödsmetal vad vet jag?

Jag blir irriterad på 100 Db gränsen vid spelningar i Sverige iaf.. Om det istället vore typ No limit på volymen och dom delade ut hörselproppar när man kliver in skulle det vara bättre. För man känner ju inte musiken i kroppen vid 100 Db. Skulle dom istället spela 130 Db+ så känns det ju rätt redigt i mellangärdet och proppar blir mer befogat. Använder man proppar vid 100 Db då kan man ju lika gärna skita i vad det är för band man lyssnar på,det blir ju bara en basgröt man hör. Sen så går det att få bättre sound i PA:T än det oftast är,vetefan vad en del ljudtekniker sysslar med ärligt talat.

Klart du e, lite i alla fall... ?! ;)

Jag förstår vad du menar och håller med, jag spelar ca 110dB peak i mitt rum (innan mina små iPs börjar att må dåligt... :lol: ) och det är precis på gränsen när jag vill spela lite högre. Men jag klarar mig på ca 110dB, 100dB är alldeles för lågt om jag vill kräma på, 100dB är ju bara "högt" men inte alls mer än så... :rolleyes:

Postad 17 February 2010 - 10:38

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Jag tror det där med att det är bättre att spela 130db med öronproppar istället för 100db har lite med effektförbrukningen att göra. Om jag inte har fel så blir det en 1000gånger högre effektförbrukning, vilket kan bli en del i driftkostnad. Men jag håller med om att vissa ljudtekniker kan ha lite konstiga saker för sig.

För 2 veckor sedan var jag och kikade på ett lokalband som spelade. Där drev som ett par Wharfedale LX-215 med ett Behringer EP 2500 och ett par Wharfedale LX-218B med ett Behringer EP 2500 likaså. Alltså ett slutsteg som ska klara 2x650w 4ohm om jag inte har fel.

Topparna pressade dom som ******** där också skyddskretsarna gick in och tystade högtalaren. Man såg långt innan hur det lyste upp innifrån högtalare men teknikern dom hade där verkade inte bry sig det minsta. Dessa toppar ska klara 700w rms och peakar på 2800w. Slutsteget gick på klippdioderna hela tiden och ljudet förvärrades dramatiskt. Har ju trotts allt topparna (lx-15) själv hemma och märke hur distat det lät under spelningen.

Basbottnarna kapabla till att ta emot 1600w rms och peakar upp till 6400w pressade dom inget alls, utan slutsteget som ska ge 2x650w var aldrig ens nära klippdioderna, alltså jobbar betydligt mindre än slutsteget till topparna.
Vart lite arg inombords när dom har så pass klena slutsteg till högtalarna och sedan pressar slutstegen så högtalarna distar sönder

Postad 17 February 2010 - 13:25

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Vill du ha ljudtryck å dynamik som räcker å blir över, så är det bara att kontakta Roger Sperrling (kan va svårt, men det går), så fixar han det å dig. Har själv haft en del av hans grejor, så jag vet att mjällschampo är inget man behöver..., bara å öppna fönstren, vrida upp volymen lite, så har mjällen å andra löst sittande föremål, flyttat till grannen..

humlan.

Postad 17 February 2010 - 13:31

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Tja,vad ska man säga?
Ingen är lika..

Känna musiken i kroppen är ju inte dumt, men att faktiskt höra vad som sjungs, och inte bara kunna det utantill, är inte dumt det heller... :rolleyes:

Postad 17 February 2010 - 14:20

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Klart du e, lite i alla fall... ?! :lol:

Jag förstår vad du menar och håller med, jag spelar ca 110dB peak i mitt rum (innan mina små iPs börjar att må dåligt... ;) ) och det är precis på gränsen när jag vill spela lite högre. Men jag klarar mig på ca 110dB, 100dB är alldeles för lågt om jag vill kräma på, 100dB är ju bara "högt" men inte alls mer än så... :rolleyes:

Hehe, Lite döv kan man faktiskt inte vara.
Är man Döv så hör man NOLL, inget alls.
Hörselskadad däremot är skillnad.

Att Jag skiljer så på det och överhuvudtaget bryr mig är för jag har en Döv bror.

Jag har gjort hörseltester och jag har tro det eller ej,fullgod hörsel.
Det jag märker själv är att jag har lite svårt att höra vad folk säger om det är mkt folk som pratar i munnen på varandra,alltså urskilja ljud i ett sorl.Ljuden tenderar att gröta ihop lite.
Och vissa dagar kan hörseln vara extra känslig så tex porslinsskrammel upplevs som smärtsamt.

Detta går faktiskt att "spela" bort,genom att man utsätter öronen för hög musik nån timme,sen är problemet borta.

Men så ini H-vete högt som jag har spelat och så ofta så borde jag vara gravt hörselskadad vid det här laget,men det är jag alltså inte. Öronen tål mer än man tror. Iaf mina :lol:
Ja 100 Db är ju inte jättelågt men absolut inte högt på något sätt.

Men det ska understrykas att jag inte spelar vansinnes längre,iaf med mina mått mätt. Möjligt att många andra skulle tycka det var sinnessjukt,det vet jag icke.

Postad 17 February 2010 - 14:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hehe, Lite döv kan man faktiskt inte vara.
Är man Döv så hör man NOLL, inget alls.
Hörselskadad däremot är skillnad.

Att Jag skiljer så på det och överhuvudtaget bryr mig är för jag har en Döv bror.

Jag har gjort hörseltester och jag har tro det eller ej,fullgod hörsel.
Det jag märker själv är att jag har lite svårt att höra vad folk säger om det är mkt folk som pratar i munnen på varandra,alltså urskilja ljud i ett sorl.Ljuden tenderar att gröta ihop lite.
Och vissa dagar kan hörseln vara extra känslig så tex porslinsskrammel upplevs som smärtsamt.

Detta går faktiskt att "spela" bort,genom att man utsätter öronen för hög musik nån timme,sen är problemet borta.

Men så ini H-vete högt som jag har spelat och så ofta så borde jag vara gravt hörselskadad vid det här laget,men det är jag alltså inte. Öronen tål mer än man tror. Iaf mina :rolleyes:
Ja 100 Db är ju inte jättelågt men absolut inte högt på något sätt.

Men det ska understrykas att jag inte spelar vansinnes längre,iaf med mina mått mätt. Möjligt att många andra skulle tycka det var sinnessjukt,det vet jag icke.

Hehe, jo jag drev bara lite :lol:

jo, öronen kan tåla en del, men man kan även bli döv väldigt "lätt" under vissa omständigheter...

Postad 17 February 2010 - 14:32

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Jag tror det där med att det är bättre att spela 130db med öronproppar istället för 100db har lite med effektförbrukningen att göra. Om jag inte har fel så blir det en 1000gånger högre effektförbrukning, vilket kan bli en del i driftkostnad. Men jag håller med om att vissa ljudtekniker kan ha lite konstiga saker för sig.

För 2 veckor sedan var jag och kikade på ett lokalband som spelade. Där drev som ett par Wharfedale LX-215 med ett Behringer EP 2500 och ett par Wharfedale LX-218B med ett Behringer EP 2500 likaså. Alltså ett slutsteg som ska klara 2x650w 4ohm om jag inte har fel.

Topparna pressade dom som ******** där också skyddskretsarna gick in och tystade högtalaren. Man såg långt innan hur det lyste upp innifrån högtalare men teknikern dom hade där verkade inte bry sig det minsta. Dessa toppar ska klara 700w rms och peakar på 2800w. Slutsteget gick på klippdioderna hela tiden och ljudet förvärrades dramatiskt. Har ju trotts allt topparna (lx-15) själv hemma och märke hur distat det lät under spelningen.

Basbottnarna kapabla till att ta emot 1600w rms och peakar upp till 6400w pressade dom inget alls, utan slutsteget som ska ge 2x650w var aldrig ens nära klippdioderna, alltså jobbar betydligt mindre än slutsteget till topparna.
Vart lite arg inombords när dom har så pass klena slutsteg till högtalarna och sedan pressar slutstegen så högtalarna distar sönder

Nej det har inte med effektförbrúkning att göra.
Reglerna är såna i sverige, 100 Db är gränsen.
1000 ggr effektförbrukning stämmer inte heller,Jag har faktiskt mätt min stereo,och den drar ca 400 watt totalt runt 100 db. Den drar inte 400 000 watt vid 130... Vad den drar vid max har jag inte testat än,skaffade mätaren nyligen. Har man många högtalare/basar så höjs ju verkningsgraden då behövs det inte så mkt effekt ju. På normala spelningar kan det ju vara 2 dubbel 18 per sida tex som drivs av ett enda steg bara. Det steget kanske drar några kw men inte såna mängder.

Konstigt att högtalarn nästan brinner om dom ska tåla 700 RMS och blir matade med lägre,dom borde ju palla det. Det var nog mest dist från Crap behringer du hörde.
Skitgrejer.

Postad 17 February 2010 - 18:31

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Men dina element har ju en känslighet på närmare 100db/w i basen och upp emot 110db/w i diskanten. Lär inte systemet uppnå 100db med i princip 1watt ?!

Postad 17 February 2010 - 18:42

AndreasA88
  • AndreasA88
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Tja,vad ska man säga?
Ingen är lika..

Javisst, alla är olika. Så länge det inte stör någon annan så ser jag ingen anledning till att du inte skulle få spela så högt.

För mig räcker 80 db bra, då tycker däremot min flickvän att det är för högt så brukar hålla mig lite under det när hon är i rummet. :rolleyes:

Postad 17 February 2010 - 18:51

blidevik
  • blidevik
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Säkert jag som har byggt dina förstärkare :rolleyes: Jobbar på labgruppen :lol:

Postad 18 February 2010 - 15:23

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Men dina element har ju en känslighet på närmare 100db/w i basen och upp emot 110db/w i diskanten. Lär inte systemet uppnå 100db med i princip 1watt ?!

Ja,det är precis det jag menar. Det är ju såna grejer dom använder på spelningar o sånt,så det går inte åt så mkt effekt som du skrev. Och om effektförbrukningen skulle höjas så mycket som du säger så skulle det ju fortfarande gå åt 400 000 watt till slutstegen för att få ut 130 Db, om effektförbrukningen höjdes 1000 ggr från att spela 100 db till 130. Är du med?

I mitt fall kan jag tänka mig att effektförbrukningen 5 dubblas från 100 till 130 Db.
Någon gång här när jag är själv hemma en längre tid så ska jag göra lite mätningar o spela högt få se vad det visar.

Postad 18 February 2010 - 15:33

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Säkert jag som har byggt dina förstärkare :) Jobbar på labgruppen :)

Jaha,där ser man!

Bra slutsteg du bygger må jag säga..

Då kanske du kan svara på lite grejer jag undrat om Labgruppen..

Är det någon ljudmässig skillnad på Lab4000 Och Fp+13000 steget?
Eller är det bara effekten?
Hur uppsäkrat måste man ha för att få ut max effekt ur detta monstersteg?
För effekten låter ju nästan orimligt hög.. 2x6500 watt vid 2 ohm eller vad är det specat till?

Lab4000 har ju switchar man kan ändra på baksidan,om man kör 2 ohm så ska man ju ändra till - 3 db läget,jag kör 3 basar per sida,vilket blir lite mer än 2 ohm, ska jag köra noll läget eller - 3?

Går det sätta i tystare fläktar i stegen?

Postad 18 February 2010 - 16:24

blidevik
  • blidevik
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Mellan 4000 och 13000 är det bara effekten som skiljer, går du istället in på plm 10000 så är det en helt annan grej, mycke finesser. Och väntar du ett par månader så kommer ett riktigt monstersteg som får 13000 att likna en barnleksak :rolleyes:
Nu är jag ju ingen expert på finliret då jag bara bygger dom så jag har faktiskt ingen aning hur uppsäkrat du ska ha eller hur du ställer switcharna.
Fläktar ska du nog inte byta då dom är anpassade för just det steget du har

Jaha,där ser man!

Bra slutsteg du bygger må jag säga..

Då kanske du kan svara på lite grejer jag undrat om Labgruppen..

Är det någon ljudmässig skillnad på Lab4000 Och Fp+13000 steget?
Eller är det bara effekten?
Hur uppsäkrat måste man ha för att få ut max effekt ur detta monstersteg?
För effekten låter ju nästan orimligt hög.. 2x6500 watt vid 2 ohm eller vad är det specat till?

Lab4000 har ju switchar man kan ändra på baksidan,om man kör 2 ohm så ska man ju ändra till - 3 db läget,jag kör 3 basar per sida,vilket blir lite mer än 2 ohm, ska jag köra noll läget eller - 3?

Går det sätta i tystare fläktar i stegen?

Postad 18 February 2010 - 17:27

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Ett exempel: Mina Wharfedale LX-15 som har en peak på 130db med 1600w och en känslighet på 98db/1w.
För att öka ljudnivån med 32db behövs alltså 1600gånger så mycket effekt!

Men du förstog nog inte vad jag menade först. Hur kan du du behöva 400w för att spela 100db när dina element klara dem ljudnivåerna med bara någon få watt ?

Postad 19 February 2010 - 15:52

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Ett exempel: Mina Wharfedale LX-15 som har en peak på 130db med 1600w och en känslighet på 98db/1w.
För att öka ljudnivån med 32db behövs alltså 1600gånger så mycket effekt!

Men du förstog nog inte vad jag menade först. Hur kan du du behöva 400w för att spela 100db när dina element klara dem ljudnivåerna med bara någon få watt ?

Ja,men det blir ändå fel att räkna så..
Det drar ju inte 1600 ggr mer effekt från väggen,räkna själv från vad ett steg drar på tomgång, det blir extrema siffror. Som i mitt fall,den drar ju 400 watt vid 100 Db. Om effektförbrukningen ökar 1600 ggr till 132 Db så ja,det blir några Kw.. Så det stämmer inte.

Fast troligen så är det väl så att det kräver en viss tomgångsström,sen för varje watt det ger ut så säger vi att det drar 1,2 watt.Det borde väl bli 80% effektivitet om jag inte är helt ute o cyklar. Om vi då säger att det drar 100 watt på tomgång,sen om det ger ut 1600 watt x1,2 det blir .. 2020 watt totalt. Det stämmer ju bättre. Det måste va så det e..

När stegen och allt bara är på utan signal så drar det 374 watt exakt. Jag har ju 3 slutsteg som drar ström + processor och grejer. Slutstegen drar ju ström även utan signal givetvis. Det är ju som jag sagt förut inget steg som är 100% effektivt. Då skulle det dra 1 watt för en watt ut,men det slutstget som drar så lite existerar inte. Du får tänka på att det är totala effekten det drar jag mäter,inte bara ett steg. Varje steg matar ju ut en viss effekt även på låg volym. Så om jag spelar 100 db totalt kanske det är en 0,5- 1 watt per steg soom ges ut.
Är du med?
Jag behöver inte 400 watt till högtalarna utan stegen DRAR 400 watt TILLSAMMANS vid 100 Db.

Postad 19 February 2010 - 16:00

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Mellan 4000 och 13000 är det bara effekten som skiljer, går du istället in på plm 10000 så är det en helt annan grej, mycke finesser. Och väntar du ett par månader så kommer ett riktigt monstersteg som får 13000 att likna en barnleksak :D
Nu är jag ju ingen expert på finliret då jag bara bygger dom så jag har faktiskt ingen aning hur uppsäkrat du ska ha eller hur du ställer switcharna.
Fläktar ska du nog inte byta då dom är anpassade för just det steget du har

Ok,ingen vits alls att byta till ett 13000 då alltså,förutom att det blir mera headroom då förstås.

Vet att det finns ett som heter 14000 också,men jag antar att det inte är det du menar?

Törs man fråga vad det nya monstersteget har för effekt,eller är det top secret?

Jag förstår faktiskt inte hur man ska få ut all denna effekt.. Det måste ju in nåt för att få ut nåt så att säga..

Postad 19 February 2010 - 17:12

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Med andra ord en kx+m funktion där m = tomgångseffektförbrukning och k = effektförbrukningen per watt utöver tomgång och x = antal watt

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 19 February 2010 - 17:43.

Postad 20 February 2010 - 09:41

blidevik
  • blidevik
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Ok,ingen vits alls att byta till ett 13000 då alltså,förutom att det blir mera headroom då förstås.

Vet att det finns ett som heter 14000 också,men jag antar att det inte är det du menar?

Törs man fråga vad det nya monstersteget har för effekt,eller är det top secret?

Jag förstår faktiskt inte hur man ska få ut all denna effekt.. Det måste ju in nåt för att få ut nåt så att säga..

nä det va inte 14000 som jag mena :( tyvärr kan jag nog inte säga hur mycket effekt den nya kommer att ha men det kommer ju snart...

Postad 20 February 2010 - 09:58

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Med andra ord en kx+m funktion där m = tomgångseffektförbrukning och k = effektförbrukningen per watt utöver tomgång och x = antal watt

Exakt!

Mkt bra förklarat i en formel!

Har förresten mätt lite mer nu här hemma,och resultatatet är lite mysko tycker jag..

Får nämligen andra siffror än sist jag mätte ...

Effektförbrukning:

Tomgång= 361 watt
100 DB c vägt Slowmätning= 380 watt
114 DB c vägt Slowmätning= 500 watt
121 DB c Vägt Slowmätning= 750 watt

Högre ville jag inte spela just nu (det är nu på morgonen och jag har ju faktiskt grannar)

Men det drar rätt mkt mindre än man kan tro faktiskt.
Alltså en fördubbling av effektförbrukningen från tomgång till 121 DB. Ungefär.
Energimätarn hoppade lite grann fram o tillbaka,det är de högsta värdena jag skrivit här.

Men observera att från 100 db till 114 db så är ökningen 120 watt för 14 Db.
Nästa 7 Db ökning behöver ytterligare 250 watt. Lite intressant.
En annan grej man kan ta i beaktande är att upp till 114 db så var det Entombed-Clandestine som spelades. Sedan var det Thunderdome på 121 Db,alltså mera basintensiv musik.

Då kan man ju konstatera att det krävs mer effekt att spela bas än övriga register,minns en viss person på detta forum som hävdade att detta är en myt.

En annan grej som är bra är att jag inte behöver bekymra mig så mkt att säkringen ska gå när jag spelar.
För säkerhets skull ska jag dra en en separat kabel så bas steget får en egen säkring.

Förresten mydynavoice: Hur går det med ditt PA?

Jag funderar på att sälja mitt faktiskt.
Hör av dig via PM om det är intressant.

Det är alltså bara topparna isåfall,slutstegen och det andra ska jag ha kvar. Iallafall som det känns nu.

Redigerat av Unregisteredd9addaf4, 20 February 2010 - 10:23.

Postad 20 February 2010 - 11:32

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Testade nu att spela Raubtier om någon nu hört dom. Det är som Rammstein ungefär fast dom sjunger på svenska istället för tyska. Skönt band. Kommer förresten till Örebro 27:e Feb. Nog om det. Spelade detta på MKT hög volym,och SAT-NS JÄ-LA HEL-ETE Vad bra det lät på den musiken!

Mäktigt är bara förnamnet,jag fick gåshud över hela kroppen och blev helt ställd. Så ställd att jag glömde bort att mäta både hur högt det var(troligen lönlöst för mätaren slog nog i botten ändå) och hur mkt ström det drog..

Det var en härlig upplevelse!

Nu vart jag ju rätt kluven om jag verligen ska sälja topparna :(

Postad 20 February 2010 - 13:35

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
"kluvna" toppar är aldrig bra. :(

Postad 20 February 2010 - 13:50

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

"kluvna" toppar är aldrig bra. :(

Nej,iaf inte om vi snackar om håret.

Nu var det inte topparna som var kluvna,utan det var jag själv.

Postad 06 March 2010 - 17:15

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Bild på högtalarna som vart något överbelastade som jag nämnde tidigare
Bifogad fil  DSC09072.JPG   1.24MB   1 Antal nerladdningar

Är mitt uppe i en rättsprocess där jag förväntas få ett 5-siffrigt belopp så jag lär vänta på att den ska slutföras först innan jag köper något :)

Postad 06 March 2010 - 23:43

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Hej!

Kan vara så att din dB mätare mäter topparna i musiken.
Sen har ju alla förstärkare kondensator som gör att effektförbrukningen ligger på en stabil nivå.
Även om man får ut 2Kw i topparna så kanske steget endast drar 0,5 Kw från nätet.

Jag hade trott att dina säkringar/proppar gått några gånger 2XLAB 4000 borde belasta en del.
Själv har jag automatsäkringar 10A och de har löst ut några gånger.
iofs har du lättdrivna basar inte som mina 91dB.

Exakt!

Mkt bra förklarat i en formel!

Har förresten mätt lite mer nu här hemma,och resultatatet är lite mysko tycker jag..

Får nämligen andra siffror än sist jag mätte ...

Effektförbrukning:

Tomgång= 361 watt
100 DB c vägt Slowmätning= 380 watt
114 DB c vägt Slowmätning= 500 watt
121 DB c Vägt Slowmätning= 750 watt

Högre ville jag inte spela just nu (det är nu på morgonen och jag har ju faktiskt grannar)

Men det drar rätt mkt mindre än man kan tro faktiskt.
Alltså en fördubbling av effektförbrukningen från tomgång till 121 DB. Ungefär.
Energimätarn hoppade lite grann fram o tillbaka,det är de högsta värdena jag skrivit här.

Men observera att från 100 db till 114 db så är ökningen 120 watt för 14 Db.
Nästa 7 Db ökning behöver ytterligare 250 watt. Lite intressant.
En annan grej man kan ta i beaktande är att upp till 114 db så var det Entombed-Clandestine som spelades. Sedan var det Thunderdome på 121 Db,alltså mera basintensiv musik.

Då kan man ju konstatera att det krävs mer effekt att spela bas än övriga register,minns en viss person på detta forum som hävdade att detta är en myt.

En annan grej som är bra är att jag inte behöver bekymra mig så mkt att säkringen ska gå när jag spelar.
För säkerhets skull ska jag dra en en separat kabel så bas steget får en egen säkring.

Förresten mydynavoice: Hur går det med ditt PA?

Jag funderar på att sälja mitt faktiskt.
Hör av dig via PM om det är intressant.

Det är alltså bara topparna isåfall,slutstegen och det andra ska jag ha kvar. Iallafall som det känns nu.

Postad 07 March 2010 - 11:52

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Hej!

Kan vara så att din dB mätare mäter topparna i musiken.
Sen har ju alla förstärkare kondensator som gör att effektförbrukningen ligger på en stabil nivå.
Även om man får ut 2Kw i topparna så kanske steget endast drar 0,5 Kw från nätet.

Jag hade trott att dina säkringar/proppar gått några gånger 2XLAB 4000 borde belasta en del.
Själv har jag automatsäkringar 10A och de har löst ut några gånger.
iofs har du lättdrivna basar inte som mina 91dB.

Den var inställd på slow,alltså kontinuerlig mätning.
Så stabil är inte effektförbrukningen,den pendlar nästan exakt med musikens toppar o dalar faktiskt.

Det gick ju inte åt så många watt för mig att spela 121 Db, därför det bara drog 750 watt. Skulle jag däremot maxa systemet vilket jag aldrig gjort så skulle propparna ryka direkt.

Varken du eller jag kan få ut max vad slutstegen presterar,jag skulle behöva ha uppsäkrat till minst 40 A för att få det,och du har ju ännu fler slutsteg så du skulle nog behöva ännu mera.
När jag spelade 121 Db så låg bassteget o guppade lite på - 15 db vettu,det är ingenting. Varje låda har en känslighet på nästan 100 db,sen ggr 6 vet inte vad det blir,men mkt iaf.

Mätte 3 meter från högtalarna förresten.

Skulle dock vara kul o maxa nån gång :)

Postad 12 March 2010 - 02:06

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
100dB i verkningsgrad och ett Fs på 40Hz så eldar man bara för kråkorna utan högpassfilter.
Du borde byta till mindre steg, det kan löna sig, eller byta till en rejäl subba du har mycket att vinna på det.
Topparna kommer vara mindre påträngande, det kommer ballansera upp ljudbilden.
Det finns tyvärr få subbor som har det vi kräver.

MVH

ssoep

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.