Ligger svenska motorbanor med? "Mantorp Park" t.ex
Om de svenska är med, hur ser det ut i resten av Europa? F1 banorna t.ex.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Navigon 8110 *
Startad av
DigiMannen
, Mar 09 2008 18:01
1217 svar till detta ämne
4 relaterade trådar
Postad 11 June 2008 - 21:11
Fortsätter på POI-spåret...
Ligger svenska motorbanor med? "Mantorp Park" t.ex Om de svenska är med, hur ser det ut i resten av Europa? F1 banorna t.ex. Postad 11 June 2008 - 21:40
Hej!
Uppdateringar i rött nedan. Jag har nu använt min 8110:a knappt i en vecka och jag kan säga att jag generellt är jättenöjd med den! Jag är ingen avancerad/flitig användare utan mer en Svensson-användare med teknikintresse. Den är tillräckligt snabb, jag gillar röstinstuktionerna som ofta är mycket bra, typ ”Väj de två vänstra filerna och därefter välj den vänstra filen mot Malmö”. Dessutom visas dessa två filer med gula pilar och den fil jag inte ska välja har ingen pil. Tydligt! Jag har ännu inte hunnit åka någonstans där jag inte känt till området, så jag har mer lyssnat och jämfört med min egna uppfattning, mitt ”facit”. Stämmer ofta! Dock kan jag säga instruktionerna inte alltid är perfekt. Mr Navigon är tydligen från Göteborg, så jag nämner följande lokala exempel: När jag kommer ner för Eklandagatan och ska till Lindholmspiren, så nämner rösten inte ett ord om Korsvägen, utan nämner istället nästa korsning (vid Scandinavium) , namn: Burgårdsplatsen. Trots att Korsvägen är kanske det mest komplicerade vägavsnittet i Göteborg (och mest kända?)! Ett avsnitt där man verkligen behöver guide:ning! Det tolkas ju som om man ska åka rakt fram, trots att man dels måste byta till vänster fil + svänga svagt vänster för att sedan åka rakt fram genom korsningen. Är det något som du kan framföra, Gabriel? Jag har nu filmat körningen besktiven ovan. Vill Gabriel ha filmen för felsökning? Annars har 8110:an snygg grafik, bra och många inställningar samt schysst GUI. Kan spela upp MP3-musik samtidigt som navigering genom FM-sändaren (där tycker jag enheten kanske blir lite slö, men det kanske jag bara inbillar mig). MP3-spelaren är slö innan musiken startar/visas. Om man använder den i samband med navigation, mute:as musiken när kvinnan ska säga något. Dock tycker jag inte om att den mute:ar ca 3 sek innan hon säger något! 3 sekunder är alltför lång tid enligt min mening. Det känns som om hennes röstinstruktioner blir dessa 3 sek försenade, vilket medför att man får mindre tid på sig att välja fil/svänga. Musikens volym höjs dock närmast direkt efter instruktionen, vilket är perfekt! Jag har idag också hittat en klar bugg: Om navigator-rösten vill säga något, samtidigt som MP3-spelaren byter låt, mute:as inte rösten utan båda är på med normal volym. Vid nästa intruktion mute:as låten som normalt. Spelaren fixar dock ID3-taggar. FM-sändaren brusar något för mig, men det kanske beror på att min antenn sitter i bakrutan på bilen. Den har låst sig en gång (jag har det senaste uppdateringen (7.0.7) med de senaste Q2-kartorna). En gång har också telefon-menyn ”mörkats ner” och det enda sättet jag kom på att få tillbaka den var att resetta den. Annars är telefon-funktionen helt OK! 8110:an hämtar min telefonbok från mobilen (SE K800) via Bluetooth, så man behöver inte mata in några nr på nytt. Perfekt! Helt Ok beträffande ljud/mikrofon. Bildfunktionen fungerar jättebra (kanske lite slö vid växling, om man ska nämna något negativt). POI:s har jag inte testat så mycket. Har mest lagt in mina egna favoriter på platser där man inte har adress (exvis: badplatser). Dock fick jag idag en krasch. En Windows-"Fatal Application Error"-ruta dök plötsligt upp. Jag tog kort på den, som kan ses nedan för Navigons felsökning. Tar du den bollen, Navigon-Gabriel?
DSC00387.JPG 828.58K
2 Antal nerladdningarRöststyrningen fungerar jättebra! Har egentligen inte haft problem med den. Visst har den gissat fel, men då valde jag den valiga inmatningen. Ang. den vanliga inmatningen har jag insett att jag inte kan mata in 18F som nummer på gata. ”F”:et tar den inte hänsyn till. Exemplet är min hemadress, där 18 blir det närmaste jag kommer. Därför lade jag in den som med badplatserna. Batteritiden är väl sådär, upplever jag. I bilen är det ju inga problem då den laddas konstant. Om man däremot kör den på batteri började den varna efter en del intensiv användning. Kanske var det att jag lekte för mycket med musik/navigation/full displaystyrka. Måste testa det under längre tid för att ge en säker uppgift. 8110:an är mycket snabb på att räkna om rutten, om man skulle avvika. Dessutom perfekt med 2 års fri kartuppdatering! Kanon, Navigon! Mvh Martin Redigerat av eztoril, 12 June 2008 - 21:17. Postad 11 June 2008 - 21:57
PC World Norge har testet 5 GPS'er, TomTom930T, Navigon 8110, Garmin 760, Panasonic Strada GP-CN50N og Mio Moov 370.
http://www.idg.no/pc...ticle100133.ece Testen er nok litt i enkleste lagt til å kunne konkludere ut ifra, men interessant lesing likevel. Postad 12 June 2008 - 02:32
Skulle precis slå till på en 2110 max när jag råkade läsa detta på Katshing.se's hemsida under beskrivningen av gps;en:
"Det kommer att släppas nya kartor en gång per kvartal. Kartorna kommer från Navteq och versionen är 2 kvartal äldre än tidpunkten för köpet. Dvs om man i Q2 2008 köper en Freshmaps kvartalsuppdatering blir kartversionen Q4 2007." Vadå, så den kartuppdatering som blir tillgänglig nu i juli är egentligen kartor från kvartal Q1 2008 istället för Q3 2008? Kan det verkligen stämma? Redigerat av shapic, 12 June 2008 - 02:33. Postad 12 June 2008 - 08:14
Detta stämmer precis. Det ligger till så här. Ingen GPS tillverkare kan släppa samma kvartal till sin GPS som det är fysiskt kvartal. En Europa karta i "rå data" är ca 300-400GB från NAVTEQ ellet TA. Den skall sedan behandlas, komprimeras (ned till under 2GB), kvalitets testas och slutligen paketeras i ett användarvänligt format för download till slutkonsument. Detta gör inte över en natt... Så, det är alltid en fördröjning, och har alltid varit så. Och för dig som kund spelar det ingen roll. Du får det senaste kartmaterialet som finns tillgängligt. För en väldigt liten peng (2110max = 199:- 2 år) Det är unikt och ingen annan tillverkare erjuder ett lika bra upplägg för Er som konsument. Mvh Navigon Postad 12 June 2008 - 08:38
Har en fråga angående laddkabeln till bilen, hur lång är den medföljande kabeln?
Mitt cigg.uttag ligger på ett udda ställe o då en bit från stället där jag tänkt placera navigatorn, det är inte så snyggt o praktiskt med en luftledning spänd som en fiolsträng i bilen :) Om den medfäljande skulle visa sig vara för kort, kan man då köpa en längre kabel/snygg förlängning? Postad 12 June 2008 - 09:21
Hej, Nedan finns två kandidater som kan vara intressant vid förlängning... http://www.kjell.com...o...39083&path= http://www.biltema.s...p;iItemId=76583 Postad 12 June 2008 - 12:35
Jag köpte en Navigon 8110 mycket tack vare Navigon Sveriges (Gabriel) engagemang på detta forum. Att han är "part i målet" gör ingenting, jag tycker han har skött sig professionellt och gjort sitt bästa för att informera otåliga intressenter. Jag håller givetvis med alla andra som saknar egna POI. Flera personer i min bekantskapskrets kommer inte att köpa en Navigon 8110 så länge det inte går att importera egna POI. Om Navigon lägger till den funktionen blir det en ypperlig produkt. Just nu är den ganska bra.
Jag har en del punkter jag är missnöjd med och vissa av dem löses givetvis och förhoppningsvis med uppdatering av mjukvaran: Batteriladdningen verkar vara klent dimensionerad; med full ljusstyrka på display och Bluetooth aktiv och FM-sändning aktiv verkar laddningen inte orka riktigt. Batteriet är i det närmaste tomt när jag plockar ur den ur hållaren då. POI; saknar den funktionen väldigt mycket. Dels för att lägga in egna och dels för att redigera befintliga "felaktiga". Ett väldigt stort minus när denna GPS jämförs med andra i samma prisklass. Många potentiella köpare kommer att välja annan GPS så länge import av egna POI ej är möjlig. Enheten har hängt sig några gånger. Blir kanske bättre med uppdatering av mjukvaran. Fick ett Moiré-mönster på skärmen en gång, precis som en annan på detta forum visade på en bild. Jag tryckte på skärmen och då försvann mönstret och bilden blev normal igen. Live View funkar sisådär tycker jag. Jag stör mig på att det inte finns någon "stringens" i valet av skyltarnas utseende och färgval. Många skyltar i Live View borde vara blå eller vita istället för gröna (som de är på de större vägarna). De gula skyltarna i verkligheten som visar vilket vägnummer man kommer in på om man svänger av vägen, är gula och fyrkantiga. I Live View är de oftast (? - minns inte riktigt) gula, men runda. Lane Assistant visar ofta tokig information (åtminstone i Stockholm). Den är nästan kass här tycker jag. Den visas ibland när det är helt onödigt eller när det är uppenbart hur man ska köra. På vissa ställen där det är väldigt knepigt att köra om man inte hittar sedan tidigare, ja då kommer ingen information. Givetvis finns det positiva synpunkter också: Körning i tunnel; har än så länge bara provat Södra Länken här i Stockholm och det fungerade ypperligt. Rätt avtagsvägar visas tydligt och vid rätt tidpunkt (om man håller lagstadgad eller samma hastighet som utanför tunneln?). Snabb att räkna ut ny rutt om man avviker från den givna. Snyggt gränssnitt och 3D View ser ganska läcker ut i kuperad terräng. I stort är jag väldigt nöjd. Prisvärd, snygg och lättanvänd. 8 kartuppdateringar (2 år) är super. Postad 12 June 2008 - 22:08
Hmm, det är nåt skumt med denna tråden, står att senaste inlägget skrevs för 50 min sedan, men det inlägget ser inte jag? Det senaste jag ser är Hungran's 13:35...
Postad 12 June 2008 - 22:20 Nej det är inget fel på denna tråden. Det kan bli så om någon går in och uppdaterar sitt inlägg och är en generell minhembio forum fråga snarare än en Navigon fråga Nåja, nu är den uppackad och registrerad osv Skriver Navigon Sverige även i 2110 max tråden eller ska man fortsätta att smygposta 2110 frågor här? Jag såg att det fanns många inlägg för 2110 nu, men inte så mycket Navigon inblandning som här. Jag la bl.a. in ett inlägg om de där minibilderna för korsningar och liknande som beter sig konstigt (troligtvis samma på 8110) Postad 13 June 2008 - 07:50
Hej Martin, Jaghar dessvärre ingen möjliughet att gå in i detalj på hur våra navigatorer uppgör sigi olika korsningar. Är säker på att du har full förståelse för detta. Mitt ganska vanliga och tråkiga svar är att det hänger mycket på infon som ligger i rådatabasen från Navteq och hur den tolkas av våra "funktioner". Ibland får man Lane-assistant på extremtenkla vägavsnitt men inte på ett svårare. Allt har att göra med infon i kartmaterialet. Om det finns Lane-assistantinfo eller ej. Men en sak är säker, infon finns inte överallt, utan där Navteq har lagt in den. Och där denfinns, där kan vår Lane-assistant använda infon för att sedan visuakisera en hjälp till Er. Postad 13 June 2008 - 09:49
Detta besvarade en del av mina funderingar också. Hur funkar det med Live View (heter det så?), dvs visning av vägskyltar? Är det också Navteq som är ansvariga för den informationen? //Micke Postad 13 June 2008 - 13:05
Tack Aouseus för svaret om förlängning... antar att det inte går att göra ngt som ser bra ut med tanke på kontaktens storlek... :) lr kanske :(
Ovanstående innebär att frågan om hur lång den medföljande laddkabeln är och om det finns längre versioner att köpa som tillbehör fortfarande är väldigt relevant - NAVIGON Sverige kanske kan svara... Postad 13 June 2008 - 14:56
Öhh , kartleverantörens fel att det inte går att lägga in egna pois också ??? Tror knappast det !!! Häng med i matchen Navigon!! Redigerat av olanbi, 13 June 2008 - 14:59. Postad 13 June 2008 - 15:40
Har börjat jobbat i Oslo och åker där en hel del bil.
Efter för en gångs skull läst på lite innan jag köpte något blev valet en 8110 den hade de funktioner jag behövde körjournal, varning om man kör för fort (dyrt som ******** i norge), visning av gällande hastighetsbegränsning ( dom har ju hur många som helst å va fan betyder en överstruken 60 Nu till det tråkiga den visar ej gällande hastighetsbegränsningar och ja jag har stält in att den ska det, varnar ej för överskridning av hastighetsbegränsningen. Metall fronten som såg så läcker ut va inte fullt lika läcker när solen kom från fel vinkel resulterade endast i bländning och att det nästan ej går att se skärmen. Någon annan som haft problem med visningen av hastighetsbegränsningar?? / johannes Postad 13 June 2008 - 16:44
Hej Gabriel! Uppdateringar i rött: Jag har full förståelse. Hoppas Navteq får infon. Ang. mina nadra nämnda buggar: 1. 3-sekunders-fördröjningen 2. Ingen mute vid röstinstruktion + byte av MP3-låt 3. Fatal Application Error-kraschen Två nya ang. MP3-funktionen: 4. Om man under pågående navigation trycker fram MP3-menyn, beräknar enheten fram namnet på aktuell låt, artist, m.m. Detta kan ta lite tid. Under denna tid, kan det hända att MP3-menyn stängs och man kommer tillbaka till navigationsvyn. Man får då gå in i menyn igenom och försöka igen. 5. Ibland stannar enheten pågående uppspelning av en MP3-låt, av någon anledning. Då får man snällt gå in i MP3-menyn igen och trycka igång låten igen. Kanske låten är mp3-packad på något osupportat sätt? För du vidare dem till berörda? Hur ofta kan man vänta sig programmuppdateringar? mvh Martin Redigerat av eztoril, 15 June 2008 - 13:09. Postad 13 June 2008 - 21:44
Har bara kört i Sverige ännu och där visar den ibland men långt ifrån alla ställen. Varningen är att den säger observera när jag överskrider med mer än tillåten inställd hastighet. Postad 14 June 2008 - 19:34
Har varit ute och provkört lite mer, det verkar vara så att hastighetsinfon endast finns på europa och riksvägar ej landsvägar och tätbebygt område (testat i Karlstad).
Fråga till navigon : kommer det att komma mer info hastighetsbegränsningar i nästa uppdatering ? / Johannes Postad 14 June 2008 - 19:41 På alla vägar jag kört i göteborg har den funnits iallafall, men det visas ju bara när hastigheten ändras. Däremot är information i sig riktigt felaktig. T.ex. så anger den 70 när det är 50 och tvärtom på många ställen i Torslanda. Och då pratar jag om vägar som har haft samma gränser i minst 5 år. Postad 14 June 2008 - 19:55 Normalt så hatar jag när den som står som leverantör i sin tur skyller på underleverantörer. Det är ju inte en ursäkt att 3de part strular. Men för just navigatorer där kartan i sig är en viktig komponent så får man nog se det som att man köper en karta + en presentationsenhet i paket där kvaliten på kartan är direkt kopplad till Teleatlas/Navteq. T.ex. om man köper en dator så skyller man ju inte windowsproblem på datortillverkaren. Navigon skulle säkert kunna göra egna kartor, men då hade det varit en annan prislapp. Nu får vi finna oss i att det endast finns två kartleverantörer och kritisera dem direkt. Däremot så ska ju Navigon ansvara för en bra presentation och användargränsnitt samt att man ser till köpa in en karta som fungerar bra. Sedan en direkt fråga. Tidigare har det ju i princip bara kommit kartuppdateringar en gång per år. Hur fungerar det egentligen med uppdateringar per kvartal som nu är fallet? Är det verkligen en fullskalig uppdatering varje gång eller är det fortfarande så att den bara kommer 1gång/år och de övriga kvartalsuppdateringarna är väldigt små med samma grund? Redigerat av e3henri, 15 June 2008 - 00:39. Postad 15 June 2008 - 01:01
Nu rullar jag på vägar i Uppland och samma sak för mig då det gäller 50/70, förhoppningsvis så uppdateras det med - hoppas jag iallafall. Jag har skrivit det på Navteqs sida
Det är ju helgalet på viktiga 50 att det anges med 70. För mig blir det även att då man sedan lämnar samhället och det verkligen är 70. Då saknas angivelse helt :-)
Postad 15 June 2008 - 06:43
Jag skrev för ett tag sedan en fråga om någon lyckats använda sin 8110 som handsfree till en SE P1i-mobil men ingen svarade. Sedan dess har jag testat fyra olika SE-mobiler utan framgång men också läst ett inlägg från en användare som lyckats med en annan SE-mobil än dem jag testade. Jag har också hittat en kompatibilitetslista på Navigons hemsida som anger tre av de fyra jag testat som 8110-kompatibla, så något lurt är det.
Min 8110 klagar på att jag talar för tyst när jag justerar den för att använda röstinmatningen. När jag till slut matar in så fungerar detta väldigt opålitligt, att parkera för att mata in för hand är ett enklare alternativ. Tillsammantaget pekar detta i alla fall på att det kan vara något fel på mikrofonen på mitt 8110-exemplar. Är det någon som haft liknande erfarenheter? En sak vid sidan om detta: Den upphaussade 3D-visningen av terrängen där man åker har inte varit särskilt imponerande i Bohuslän där jag hittills kört. Har någon kört i ett mera "dramatiskt" landskap som t.ex. Alperna? Synpunkter? Till sist en kommentar om hastighetsgränser: De som anges är inte alltid korrekta men betydligt mer aktuella än i min gamla Mio C7110 (som å andra sidan fungerat klockrent som Handsfree sedan första försöket). Det var förresten kul att fä läsa vilket meddelande som damen viskar fram när man överskrider hastighetsgränsen - borde inte ett sådant påpekande göras med hög röst och på ett sätt som inte går att missförstå? Postad 15 June 2008 - 09:12
Förstår din frustration över mina svar. Men som du skriver är en GPS en paketering av många olika komponenter. Och det spelar ingen roll vad enheten har för logga i fronten. Karotrna kommer från samma ställer på alla GPSer. (NT eller TA) Och antalet vägskyltar osv är detsamma... Och ja vi ställer krav på dem. Det är fullskaliga uppdatgeringar Vi släpper varej kvartal från och med nu. Näste till 8110 och Max kommer i Juli allt enligt planen. Redigerat av NAVIGON Sverige, 15 June 2008 - 09:15. Postad 15 June 2008 - 13:11
Är det nån mer än jag som har problem att uppdatera sin gps från 7.0.5 till 7.0.7?
Försökte först med att bara ha minneskortet i en minneskortläsare.. då tankade den hem uppdateringen o allt verka va fint.. Men sen när ja starta gps:en så ville den inte starta upp. Jag la tillbaka min backup på 7.0.5. Tillslut lyckades jag koppla in gps:en mot datorn (det strulade först).. När jag sen försökte uppdatera igen sa den att det fanns för lite plats ledig på minneskortet.. Jag tittade så det inte låg massa installationsfiler o drällde men jag hittade inget som tog plats förutom kartorna och röstfilerna.. Jag fick plocka bort ett par kartor o lägga dem lokalt på datorn istället.. plockade även bort ett par röstfiler jag inte använde.. Då gick det att hämta hem uppdateringen.. GPSen startade om när jag drog ur kabeln som det stod att den skulle göra.. O den verkade hålla på med nån uppdatering såg det ut som.. Sen startade den upp.. Jag kom till menyn där man kan välja att kolla på bilder, lyssna på musik osv.. alla menyer verkade funka.. Men när jag tryckte på navigation så kom navigon bilden upp med pilen som snurrade runt.. den va i den statusen i 20-30 minuter innan jag gav upp.. Testade med en reset. Samma sak när jag trycke på navigon ikonen.. Tänkte om de hade nått med att den inte fick nån gps signal iom att jag var innomhus.. så jag testade samma sak i bilen.. Där stod den också ca 20-30 min innan jag gav upp där med... Skall nu lägga tillbaka 7.0.5 igen.. Nån som har samma problem? Nån som vet vad det beror på? Ni snackade även om att gps:en hänger sig.. Jag testade ett par turer med den gamla programvaran (7.0.5) och mycket riktigt som jag läst här så när jag hade använt gps:en i en total tid av ca 1-1,5h så hängde sig kartbilden men rösten fortsatte att guida mig... När jag stängde av gps:en o satte på den igen så startade den inte upp alls.. Skärmen va svart.. Fick göra en reset... Nu när jag gör en restore till 7.0.5 så får jag felmeddelandet (efter att den har kopierat filer i 5-10min o va i princip klar "The system cannot find the file specified" .. SUCK Har en icke fungerande GPS nu... Skickar tillbaka denna imorgon om jag inte får någon bra förklaring på dessa strul... Blir nog tyvärr tvungen att välja nått annat märke av GPS Redigerat av taz79, 15 June 2008 - 17:31. Postad 15 June 2008 - 20:34
Samma erfarenhet här. På Europa/Riksvägar är infon riktigt bra, mycket bättre än på 7110:an (Q200708) men på många ställen i tätorter där det tidigare INTE fanns info, finns det nu FEL sådan, t.ex. Carl XI:s väg i Landskrona som visar 70 mitt inne i stan eller den lilla tätorten Västra Karaby mellan Landskrona och Kävlinge som också visar 70 istf 50 trots att INGEN hastighetsvisning finns vare sig före eller efter orten på hela ovan nämnda sträcka. Postad 15 June 2008 - 22:05
Får du inte fel ruttförslag pga detta. Jag brukar få helt vansinniga förslag pga att den säger 70 i tätort och verkar tro att det är 30 på omarkerade landsvägar. RUSKIGT DÅLIGT (iaf på min 2110max) Postad 15 June 2008 - 22:21 En tanke, har du testat att stänga av TMCn och se ifall du får lika dåliga ruttförslag? Ibland verkar det som TMCn 'skojar' till det för navigatorerna. Postad 15 June 2008 - 23:24
nä..men jag har ingen lust att stänga av den heller. Körde en parallell test ikväll med att jämföra min först GPS från 2000 (MapSonic i en Palm). Den gamla godingngen visade rätt rutt på 2 exempel av dom som Navigion visar fel. Personligen tror jag det är Navigion som krabbat till det i att tolka kartorna när det gäller hastighetsbegränsningarna. Hade varit kul om det fanns en Webtjänst typ ViaMichelin.com (TA-baserad) som var navtec baserad, då skulle man kunna testa av om det är kartan eller maskinen som felar. Drar till Tyskland några dar i morrn bitti, får testa om den funkar bättre där. Postad 16 June 2008 - 08:06
Hej! Låter ju uppenbarligen som att något strulat till sig i din enhet. Och det bästa du kan göra är att kontakta vår support. Hjälper inte att sitta och vara irriterad på enheten. Det kommer ej att fungera bättre då. Kontakta supporten så hjälper de dig. Det är det enda tips jag kan ge dig. Lycka till Mvh Navigon Postad 16 June 2008 - 08:34
Hej!
Körde Stockholm -- Motala tur/retur och mellan Nyköping och Norrköping försvinner E4:an p åkartan ett antal gånger. Vägarna intill finns men inte själva E4 och efter några kilometer så dyker den upp igen i horisonten för att sedan finnas med i kartan igen. Körde sträckan innan uppdateringen och då försvann inte E4:an. Någon annan som sett detta??? Postad 16 June 2008 - 09:11
Till NAVIGON Sverige.
Köpte en 2110 Max i fredags och är i huvudsak nöjd. Finns dock två saker som jag skulle vilja fråga om. 1. Jag kör gasbil och skulle vilja ha alla gasstationer inlaggda i navigatorn. på www.fordonsgas.se (asc format) kan man ladda ner all koordinater till deras stationer (även om er support säger att de ska finnas som POI så gör de ej det) och då umndrar jag hur jag importerar dessa koordinater i min 2110 Max? 2. Eftersom jag är bowlingspelare så skulle jag även vilja lägga in alla koordinater för bowlinghallar i Sverige (kan laddas från www.alltombowling.se), dessa filer är dock i ov2, gpx eller csv format. Går dessa att importera i navigatorn? 3. Dessutom får jag programfel lite då och då när jag kopplar navigatorn till datorn via USB. Kan detta åtgärdas med en programvaruuppdatering? Sitter nu på jobbet och kan ej kolla versionen. Tror dock det är version 7.0.8 i min navigator. Mvh Andreas Postad 16 June 2008 - 09:53
Har du läst tråden? Elelr använt den briljanta sök-funktionen? Postad 16 June 2008 - 09:57
Lite lustig att deras support säger att det ska gå och när man då ej lyckas så kan man ställa frågan här när vi verkar ha en kunnig person på området i tråden. Nu var det ju visserligen fler frågor jag ville ha svar på och ja jag har läst i princip hela tråden. Postad 16 June 2008 - 10:40
Men tråden handlar i och för sig om 8110... 2110 Max har väl en egen tråd... Blir lite rörigt om vissa synpunkter och kommentarer handlar om annat än vad trådrubriken säger. Postad 16 June 2008 - 10:52
Vi kan nu efter en tid konstatera en del saker som får en att fundera om det är ett så bra köp som det vill målas fram, man kan inte lägga in egna POI och det är inte alltid materialet stämmer och fortfarande problem vid uppdateringar.
Frågan är då; Är den fortfarande vär ~ 4000:- när det andra som kan lägga in POI och har samma funktioner som 8110 men till andra priser. Är det så att Navigon valt att "baka" in kartuppdateringarna i priset? Missförstå mig rätt nu, jag tycker också Navigon 8110 var/är en intressant produkt MEN då det fattas så uppenbara saker som inlägg av POI samt nav till kordinator samt att materialet inte är fullt ut pålitligt så känns det tveksamt att lägga 4000:- för detta även om kartuppdat. ingår. Köper man annan gps för halva priset så lägger man motsvarande pengar i kartuppdatering under 2 års tid. Redigerat av Aouseus, 16 June 2008 - 11:31. Postad 16 June 2008 - 12:31
Hej,
Jag har också införskaffat mig en Navigon 8110. Är ganska nöjd men skulle gärna vilja kunna lägga till egna POI (vet det inte går men vill också uttrycka min röst att detta saknas Efter uppdatering till 7.07 så upplever jag också lite oförklariga hängningar men mest när man bytar resmål eller funktion. Har man startat en navigering så fungerar den fint. Postad 16 June 2008 - 17:11
Hej igen!
Är det ingen av er som har en 8110 som kört på E4 mellan Nyköping till Norrköping och tappat E4:an på några ställen??? Helt plötsligt försvinner E4:an för att efter ett tag dyka upp igen. Detta har börjat i och med uppgraderingen till 7.07. Någoon kommentar från någon? E4 borde ju Navigatorn klara eller? Postad 16 June 2008 - 17:29
Såg att det var mer folk som har haft precis samma problem som mig... skriver lite om det här.. har fått gps:en att fungera igen.. Har nu meckat en hel del med gps:en här.. supporten som jag ringde ville att jag skulle skicka in gps:en och det skulle ta 10 dagar innan jag fick den igen.. tid som jag inte har... Nosade runt lite själv.. Det visade sig att 2 filer var skadade på minneskortet (eller så är hela minneskortet skadat, men så verkar inte va fallet).. Jag märkte detta när jag försökte ta bort alla filer och lägga in backupen manuellt i och med att via programmet fungerade det inte (förmodligen för dessa 2 skadade filer som inte gick att ta bort) .. Jag formatterade om SD kortet med quick format.. och la in allt igen manuellt.. Utom favorites och logbook entries... Testade runt en hel del.. Testade att köra Navigon Fresh och då ville den uppdatera till 7.0.7 .. jag gjorde detta.. fungerade felfritt!! Gjorde en backup efter det .. fort som sjutton Det kan också ha varit filerna i Favorites och Logbook som ställde till det med uppdateringen men det tror jag inte... Glad navigon användare igen.. Så har ni uppdateringsbesvär så testa ovanstående... Men se till att ni har en backup innan ni gör något med filerna på ert minneskort!!! "easy, comfortable, safe - welcome to navigon .... " .. hehe... Redigerat av taz79, 16 June 2008 - 17:30. Postad 16 June 2008 - 17:50
En annan liten bugg är att när navigationsrösten ska uttala någon ort/plats med "ä" i (förutom "vägen" m.fl. som verkar vara specialinlästa ord) säger hon "e" istället. Exempel: "Mässan" uttalas "Mesen", "Älvstranden" uttalas "elvstranden" m.m. Navigon Sverige, jag fick inte något svar på om ni tar hand o dessa buggar (eller vill att vi ska nämna dem för er). Jag skulle se det som värdefullt, om jag vore er. mvh Martin Postad 16 June 2008 - 18:48 Då 90% av diskussionerna här handlar om hur kartorna beter sig och Mobile Navigator 7 så tycker jag att det är vettigt att köra det i samma tråd för slippa leta information på två ställen. Det kan faktiskt finnas info i 2110 forum som gäller även 8110. 2110max och 8110 kör bägge navteq kartor 2008 Q2 och Mobile Navigator 7.0.7. Det som tillkommer är blåtand, FM sändare, topgrafi och kanske nån mer feature, men grundfunktionen är precis samma. Postad 16 June 2008 - 19:45
Till alla,
Jag har ej möjlighet att gå in på specifika fall vad gäller MP3 spelare, USB uppkopplingar, saknade korsningar i Motala, 70 skyltar i Svenljunga som borde vara 50 osv osv. Hoppas Ni har förståelse för detta. Mina tips till Er är: - Har Ni synpunkter frågor på hårdvara resp. mjukvara hänsvisar jag till vår support. [email protected] - Har Ni synpunkter på saknade motorväger, hastighetsskyltar osv osv som är kartrelaterat så finns det möjlighet för Er att påverka själva hos Navteq under www.navteq.com på deras ypperliga Mapreporter tjänst. Med detta meddelande måste jag informera Er om att jag kommer att lämna tråden då den blivit på tok för omfattande och tidskrävande. Jag känner att jag inte tillför något i diskusionen längre då jag inte hinner med Era inlägg. Och detta vill jag inte skall uppfattas som nonchalant eller negativt. Kommer som vanligt att följa Era inlägg till och från, och komma med kommentar när tillfälle ges. Men som det har utveclat sig nu känner jag att många förväntar sig svar från mig, vilket inte är realistiskt. Med förhoppning om en fortsatt god dialog i en av forumets roligaste trådar! Kör försiktigt. Mvh Gabriel PS. Ni som påstår att det är mer felaktigheter i Navteqs senaste kartmaterial vad gäller hastighetsskyktar så vidarebefordrar jag denna feedback direkt till Navteq Sverige. Det låter för mig som oerhört konstigt. Men helt klart värt att titta närmre på tyker jag. DS. Postad 16 June 2008 - 19:55
@NavigonSverige
Hej, Ställde för ett tag sedan frågan om konstiga rutter mellan Tranås-Jönköping. Har du någon uppdatering i ämnet? Det är irriterande och gör mig lite besviken över mitt köp. För att påminna dig så väljer både snabb och bästa resväg mycket konstiga rutter. mvh Kvarnis Hmmm Snacka om att lägga in inlägg vid fel tillfälle... mailar supporten istället. Redigerat av kvarnis, 16 June 2008 - 19:58. Postad 16 June 2008 - 21:00
Hmm, Kvarnis hälsa supporten från mig också. Jag bor i tranås och som sagt föreslår den totalt sjuka rutter vilken resvägsprofil man än väljer. Postad 17 June 2008 - 07:14
Det beror väl på att det är en Stockholms röst... Postad 17 June 2008 - 09:21
Till "Navigon Sverige", dvs Gabriel.
Jag tycker att du har gjort mycket mer än man kan förvänta sig eller hoppas på. Du har uppträtt professionellt och du har hjälpt till med att svara på en mängd frågor. Strålande! Till oss alla, inklusive mig själv, vill jag säga att det bästa vi kan göra om vi hittar fel, buggar, konstigheter osv i kartmaterialet eller navigatorn, är att rapportera det på Navigons och Navteqs hemsidor. Sluta fråga Gabriel om sådana saker. //Micke Postad 17 June 2008 - 09:48
Vil bare slutte meg til Hungran og si takk for innleggene til Navigon. Jeg har stor forståelse for at han ikke kan delta i forumet med alle gjentagende supportspørsmål som stilles til ham.
Likevel håper jeg at han for fremtiden vil besøke oss og legge ut viktig informasjon fra Navigon om kommende firmware upgrades etc. Så takk, Mr.Navigon, for en aktiv deltakelse man ikke kunne forvente seg fra leverandørsiden. Postad 17 June 2008 - 12:57
Är det någon med Nokia N95 eller N95 8Gb som fått synken med telefonboken att funka? Jag har en N95 8Gb och det funkade inte då jag hade 99 kontakter, allt bara hänger sig och jag får reseta hela 8110:an. Fick minska undan för undan och på 33 kontakter funkade det. Prövade även med alla 99 kontakter från min SE K810 och där funkade det.
Postad 17 June 2008 - 15:10
Jag vill också lägga in ett tack till Mr Navigon aka Gabriel!
Tackar för ditt deltagande! Det känns som att du har tillfört en hel del till denna tråden!! Tänk om alla företag hade haft fler som du! Postad 17 June 2008 - 15:28
Jodå nu har jag anvant 8110'an i jobbet några dar (norge).
Det fungerar om møjligt samre har..... Hastighetsfunktionen endast bitvis på E6 och E18. Laneassistant har lurat mig mer an en gång, visat vansterfil och pløtsligt svang till høger. Møjligt att dessa funktioner finns på vissa orter men marknadsfør man en produkt borde det framgå att det ar mer regel an undantag att dessa ej fungerar. Kanns som det ar en beta version av något som skall slappas om ett år.... Ringde supporten idag dar fick man valja 1 frågor angåend registrering 2 bestallning 3 installation 4 veta mera om våra produkter 5 återførsaljare Jag tog tre och hamnade hos en trevlig tysk all heder. Frågade om det kunde vara något fel med min enhet eller om det inte finns mer info på kartorna. De vanliga svaren updatera enheten blabla Han hanvisade mig till att felanmala på webben hos navtek, frågade lite førsiktigt om jag skulle fel anmala hela norge och halva sverige.... Felanmalan skall dock vara enskild skylt eller vagparti. Då jag inte har tid att vara testpilot åt navigon blir det førsta jag gør nar jag kommer hem att lamna tillbaka skiten och køpa en som ar fardigutveklad. / johannes Postad 17 June 2008 - 18:33
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |