Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX HD M-7000 *

454 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 January 2009 - 12:43

rich86
  • rich86
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
tack ska ni ha. Det finns tydligen tre st som är testade och som säkert fungerar. 289kr på Netonnet e väl hyggligt pris för en USB-dongle? När jag väl införskaffat en sådan, är det enkelt att konfiguera nätverket då med Vista eller det är ett jäkla bry?

Postad 29 January 2009 - 11:40

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

tack ska ni ha. Det finns tydligen tre st som är testade och som säkert fungerar. 289kr på Netonnet e väl hyggligt pris för en USB-dongle? När jag väl införskaffat en sådan, är det enkelt att konfiguera nätverket då med Vista eller det är ett jäkla bry?

Jag tycker att trådlösa delen är ganska kass faktiskt. Bara WEP64 kryptering och alldeles för slött.
Dra en kabel istället. Är det väggar ivägen så lönar det sig att ta fram borren. :)

//BC

Postad 29 January 2009 - 13:32

Unregistered4167b2d6
  • Unregistered4167b2d6
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Jag tycker att trådlösa delen är ganska kass faktiskt. Bara WEP64 kryptering och alldeles för slött.
Dra en kabel istället. Är det väggar ivägen så lönar det sig att ta fram borren. :)

//BC

Kan bara hålla med. Kabel är alltid bäst. Har du möjlighet att dra kabel så gör det. Du får mycket bättre kvalitet på dataöverföringen och framför allt stabilare.

Postad 02 February 2009 - 11:45

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har ett stort problem med ljusnivån från tvix:en. Bild blir väldigt ljus när jag skall spela upp något.
Kan man ändra detta på något sätt..Ljusnivån går bara att ändra till auto - 0-255 eller 16-235 .. men spelar ingen roll oavsett vilken jag tar. bilden blir lika ljus ändå =/. TIPS ? Äger en 5090H.

EDIT ; fixat (kör setup på tvixen medan filmen spelar) ack så simpelt :)

Redigerat av ncc1701e, 02 February 2009 - 15:45.

Postad 02 February 2009 - 17:18

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
Vilken FW . kör ni med ?

------------------------------------
FW =
Status = OK / BRÅKIG / SEG

------------------------------------

Postad 04 February 2009 - 09:36

Fjalar
  • Fjalar
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hejsan!

Är den lyckliga ägaren till en ny tvix 7000. Har dock stött på vissa problem så jag har två frågor:

1.
Jag försöker streama från datorn, så jag har installerat netshare på datorn. Installationen gick utmärkt och jag kunde dela ut mina mappar.
Jag hittar utdelningen på tvixen och det går utmärkt att bläddra bland mapparna och det går väldigt snabbt. Problemet kommer när jag försöker spela upp något, det spelar ingen roll vad eller vilket filformat, (jpeg, mp3, wav, vob, mkv)
Filmen/fotot mm startar inte alternativ tar extremt lång tid(20min), och då visas en bild, går 20min igen och då visas en annan. så det är inte riktigt 24p utan mer 0,001p.

Försöker jag se foton så ploppar aldrig fotot upp.

Jag har ingen mjukvarubrandvägg i datorn har dock en hårdvarubrandvägg i routern men där har jag öppnat portarna jag kunde hitta i er FAQ mot datorns IP.

Jag kör statiskt IP både på tvixen och datorn.
När jag har hårddisken i tvixen fungerar uppspelningen klockrent.

Så vad kan vara galet?

2.
Kan jag stoppa i min hårddisk i tvixen och få upp den som en hårddisk i datorn, alltså en nätverksansluten sådan? Eller måste jag gå genom FTP protokollet?

Hoppas ni har svar på mina frågor!

MVH
Adam

Svar på din fråga 1. Som BC skrev på 6500 Tråden:

På Canman's hemsida finns en FAQ-post som verkar passa in på ditt problem

Kolla in http://canman.se/pro.../1/support.aspx

Det kanske löser ditt problem.

//BC

Kolla på problemet:
Jag har problem med att få Netshare att fungera i Vista. Kommunikationen går väldigt långsamt eller så visas inget alls, men jag får inget felmeddelande. TViXens nätverkslampa blinkar men överföringen är långsam i alla fall. Jag har redan kontrollerat att alla inställningar är korrekta, jag kan pinga från/till TViX/PC."

Det som hjälpte mig där var att jag ändrade mitt nic till 100 full duplex på min dator. Men de som också fungerade var att köra 1000 mbit på både min dator och tvixen. Dvs kör samma på tvixen som på datorn.

Postad 05 February 2009 - 17:03

dilxor
  • dilxor
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Blir så ###### less, har haft min tvix i snart 3 månader och hela tiden levt med konstanta krascher i hopp om att nästa firmware ska lösa detta. Nu är jag dock rätt säker på att det är hårdvarufel och något ###### måndagsex jag fått.
Blir att skicka tillbaks, hoppas bara inte det är något krångel.
Felen som är för mig är att efter en stunds tittande så kraschar tvixen och kräver en omstart.
Sen igår kan jag dock inte titta på en dvd film utan att den hänger sig i 4-5 sekunder varannan minut.
Hoppas det löses snabbt med returnering hos komplett.

Postad 16 February 2009 - 18:57

Magnussss
  • Magnussss
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Jag lämnar fråga 1 till de som kan det bättre än jag men när det gäller fråga 2 så går det bra.

Det finns en SAMBA-server i TVIX 6500/7000. Om du öppnar utforskaren och skriver in följande i adressraden:
antingen \\nnn.nnn.nnn.nnn eller \\nnn.nnn.nnn.nnn\tvixhd1 (där nnn.nnn.nnn.nnn är IP-adressen till TVIX)
ID:tvixhd1 PW:tvixhd1

En annan variant är att du använder "Anslut nätverksenhet". Dock så råkar jag ut för att det tar lång tid att starta utforskaren om TVIX inte är påslagen om jag glömt att göra disconnect av TVIX i samband med att jag slår av den.

/Göran

Tjena Göran och alla andra, jag hade en dator med xp och gjorde precis som du sa att bara skriva in ip adressen i utforskarn och sedan skriva tvixhd1 både som namn och lösen, fungerade utmärkt. men nu har jag köpt en ny dator med vista och helt plötsligt fungerar inte det. får svar varje gång att antingen är namn eller lösen fel, och precis när jag trycker enter så ändras det i namn raden till ML-dator\tvixhd1 istället för bara tvixhd1 som jag skrev. Verkar som den söker bara på daotrn eller nått. hoppas ni förstår vad jag menar även om det blev lite luddigt och att någon kan hjälpa mig. Mvh Magnus

Postad 17 February 2009 - 09:07

vasy
  • vasy
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej

Jag vill köpa en TViX M-7000 men har ingen koll på hårddiskarna. Jag vill köpa en M-7000 med 1 TB hårddisk.
har även läst att man bör formatera dessa, finns det något ställa som gör detta så man bara får hem den startklar??

Postad 21 February 2009 - 15:42

matsoni
  • matsoni
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Någon som har kunskap om följande:

Jag har en Tvix 7000, Qnap TS-109 II Turbo (NAS-server) samt router D-link Dir-655.

Jag skulle från min Tvix (NFS-läge) nå min Qnap (Lan) via routern för att ha en dubbelriktad trafik. Någon som fått detta exempel eller liknande att fungera?

Enligt manual så "måste" man ha programvaran "Netshare" installerad.. Qnapen har en "NFS access Control"...

Tacksam för alla ideer...

Postad 23 February 2009 - 10:24

Unregisteredf6f55443
  • Unregisteredf6f55443
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Någon som har kunskap om följande:

Jag har en Tvix 7000, Qnap TS-109 II Turbo (NAS-server) samt router D-link Dir-655.

Jag skulle från min Tvix (NFS-läge) nå min Qnap (Lan) via routern för att ha en dubbelriktad trafik. Någon som fått detta exempel eller liknande att fungera?

Enligt manual så "måste" man ha programvaran "Netshare" installerad.. Qnapen har en "NFS access Control"...

Tacksam för alla ideer...

Netshare på din dator behöver du för att kunna dela ut mappar från din dator som din tvix då kan komma åt.
(Det finns dock andra program för NFS utdelning av mappar)

På samma sätt måste du dela ut en mapp/resurs från din NAS med NFS. Nu har jag ingen Qnap så jag vet inte hur det ser ut, men man brukar ju kunna logga in väldigt enkelt via webgränssnitt och hitta sådana inställningar.
Du skar också ha lösenord/användare som delar ut dessa mappar som "tvixhd1 / tvixhd1"

Med NFS kommer du dock inte åt tvixen från din dator/nas i så fall får det blir ftp eller samba. (du kan inte dela ut en NFS mapp i tvixen)

Kanske nån annan som har liknande lösning kan ge dig mer kött på benen? :)

Postad 23 February 2009 - 10:29

Unregisteredf6f55443
  • Unregisteredf6f55443
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hej

Jag vill köpa en TViX M-7000 men har ingen koll på hårddiskarna. Jag vill köpa en M-7000 med 1 TB hårddisk.
har även läst att man bör formatera dessa, finns det något ställa som gör detta så man bara får hem den startklar??

Du kan säkert hitta nån butik som gör detta, typ http://www.referenceaudio.com/ verkar ha sånt alternativ. Du kan nog ta och kolla med dem helt enkelt. Eller med http://www.canman.se där kan du maila och fråga, finns det diskar i lager så fixas det nog!

Postad 25 February 2009 - 00:08

malkavian800
  • malkavian800
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hej hej!
Är mycket nöjd med min TviX HD M-7000. (Extra nöjd då man köpten den på Komplett för 2.999, spec då den kostar 4.290 nu.... :) )
Har aldrig haft några problem.....för än nu.
HDMI kontakten på TviX:en glappar!! Så ibland när man tittar på något kan både bilden och ljudet försvinna.
Brukar kunna få det att fungerar tillslut om man justerar lite.
Är rätt säker på att det är HDMI-utgången på TviX:en som är problemet och inte sladden.
Tyckte från första gången jag kopplade in den till Tv:n att HDMI sladden satt rätt långt ut. På tex mitt PS3 är HDMI kontakten "inbyggd" lite så det inte blir lika stor påfrestning på själva HDMI-kontakten utan på plasten som omger den isället.
Sen tycker jag även det hade varit bättre att placera kontakten längst ner då den hade vilat på bordet (eller var den nu står på) istället.

Är det någon annan här som har haft/har samma problem som mig?

Redigerat av malkavian800, 25 February 2009 - 00:11.

Postad 25 February 2009 - 01:01

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej hej!
Är mycket nöjd med min TviX HD M-7000. (Extra nöjd då man köpten den på Komplett för 2.999, spec då den kostar 4.290 nu.... :) )
HDMI kontakten på TviX:en glappar!! Så ibland när man tittar på något kan både bilden och ljudet försvinna.
Är rätt säker på att det är HDMI-utgången på TviX:en som är problemet och inte sladden.
Tyckte från första gången jag kopplade in den till Tv:n att HDMI sladden satt rätt långt ut. På tex mitt PS3 är HDMI kontakten "inbyggd" lite så det inte blir lika stor påfrestning på själva HDMI-kontakten utan på plasten som omger den isället.
Sen tycker jag även det hade varit bättre att placera kontakten längst ner då den hade vilat på bordet (eller var den nu står på) istället.

Har för mig att detta hände på ett fåtal ex. av 5100 (som är likadan till utförandet som 7000) och kanske även på de andra modellerna 4100 och 6500.
Själv har jag en 5100 som jag har skiftat HDMI-kabel massor av gånger på, men i mitt fall utan problem.
HDMI är en av de värsta skräpkontakterna som har kommit på senare tid. Inte tekniken alltså, utan den mekaniska lösningen... jag skulle tro att du gör bäst i att reklamera den tyvärr.

Postad 27 February 2009 - 12:57

Unregistered21a97c32
  • Unregistered21a97c32
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hej hej!

Mmm, jag har nästa samma problem tror jag.

Min tvix är helt ny, ca 2 veckor. Jag har suttit och kollat på film eller serier och efter ca 30minuter så dör video och ljudet. "Signal Lost" enligt tvn. Testat att byta kabel, byta input på tvn.

Men enligt displayen så verkar resten fungera eftersom man kan navigera på menyerna, men videoproblemet kan jag bara lösa genom att trycka på tv-out knappen på fjärren (för att få bild) och konfa om hdmi+ljud+1080p i setupen.

Postad 08 March 2009 - 19:00

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 915 inlägg
  • 0
Frågor till Er kunninga Tvix 7000 ägare:

-Ska byta disken i min Tvix, har en Seagate 1tb och den byts ut mot en dito 1,5tb.
Sätter den större i en "USB-låda" och tänkte kopiera rakt av över via Tvix net share.
Något jag ska se upp med?

-Firmware, ligger den på hårddisken eller har Tvixen ett "eget bios-minne" ?

-Om jag uppdaterar firmware, återgår då alla inställningar till default från fabrik?

Tack på förhand för era råd och tips!

/Lennart

Postad 09 March 2009 - 00:13

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Frågor till Er kunninga Tvix 7000 ägare:

-Ska byta disken i min Tvix, har en Seagate 1tb och den byts ut mot en dito 1,5tb.
Sätter den större i en "USB-låda" och tänkte kopiera rakt av över via Tvix net share.

-Firmware, ligger den på hårddisken eller har Tvixen ett "eget bios-minne" ?

Den ligger i en speciell krets i Tvixen. Annars skulle det inte funnits någon BIOS ifall man kör utan hårddisk...

-Om jag uppdaterar firmware, återgår då alla inställningar till default från fabrik?

I normala fall så ligger alla inställningar kvar, men undantag finns som när det kommer firmware med uppdaterade funktioner som kräver att inställningarna nollställs. Vet dock inte om det har släppts någon sådan firmware till denna modellen.

Postad 10 March 2009 - 12:42

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Jag skulle ju koppla både TViXen och USB-lådan som USB-diskar till en dator och kopiera den vägen, så tar kopieringen bara en dag.

Postad 13 March 2009 - 15:06

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 915 inlägg
  • 0
-Har problem med att kopiera data till min Tvix7000. Efter någon minut så kommer felmeddelande från utforskaren att fördröjd skrivning misslyckats. Någon mer som haft samma problem?

Lennart

Redigerat av LJN, 13 March 2009 - 15:55.

Postad 19 March 2009 - 23:23

Unregistered962b578c
  • Unregistered962b578c
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Funderar på en tvix eller en popcorn hour jag med. Vad är det som skiljer M7000 och M5100 mer än att 7000:an nästan är dubbelt så dyr? Enda väsentligt jag kan hitta är hdmi-version. Men hur viktigt är det? Jag har en 42 tums plasma, ej fullHD, med hdmi 1.3 och inget hemmabiopaket utan får ljud direkt från tv:ns egna högtalare.

Postad 20 March 2009 - 13:07

Scotzh
  • Scotzh
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Kan man byta kapitel när man spelar upp en film från en mkv fil?
Det går inte på 5100:en som jag lånade igår för att testa Tvixen.
Är sugen på en 6500 eller 7000 men en sådan simpel sak som kapitelbyte måste ju fungera.

Btw finns det menyer som i iso filerna i mkv filer?

Postad 20 March 2009 - 13:29

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Hej, har en enkel fråga. Kan man med tvixen navigera och spela upp musik med hjälp av displayen istället för att starta upp sin tv?

Postad 20 March 2009 - 15:11

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Kan man byta kapitel när man spelar upp en film från en mkv fil?
Det går inte på 5100:en som jag lånade igår för att testa Tvixen.
Är sugen på en 6500 eller 7000 men en sådan simpel sak som kapitelbyte måste ju fungera.

Btw finns det menyer som i iso filerna i mkv filer?

Det skall fungera i de nyare firmwaren OM mkv-filen har kapitel i sig... inte alla mkv-filer som har det idag.. ladda ned mediainfo för att kontrollera dina mkv-filer om de har kapitel.

Postad 22 March 2009 - 23:07

Quiksilver-
  • Quiksilver-
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Mmm, jag har nästa samma problem tror jag.

Min tvix är helt ny, ca 2 veckor. Jag har suttit och kollat på film eller serier och efter ca 30minuter så dör video och ljudet. "Signal Lost" enligt tvn. Testat att byta kabel, byta input på tvn.

Men enligt displayen så verkar resten fungera eftersom man kan navigera på menyerna, men videoproblemet kan jag bara lösa genom att trycka på tv-out knappen på fjärren (för att få bild) och konfa om hdmi+ljud+1080p i setupen.

Även jag har samma problem, det rör sig inte om något fysiskt glapp utan något som strejkar i hårdvaran. Om man går in i menyn och ställer om till en annan upplösning kommer bilden tillbaka direkt. Jag har bytt ut min TViX nyligen och har samma fel även på den nya, väldigt bittert...

På den första fanns dock inte detta fel i början, det var något som kom under den sista månaden vilket är lite ologiskt. På den nya hände det efter ett par dagar. Kan det ha med någon firmware-uppdatering att göra?

Har ni reggat något supportärende för problemet? Vad har ni fått för svar i så fall?

Postad 26 March 2009 - 09:17

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Även jag har samma problem, det rör sig inte om något fysiskt glapp utan något som strejkar i hårdvaran. Om man går in i menyn och ställer om till en annan upplösning kommer bilden tillbaka direkt. Jag har bytt ut min TViX nyligen och har samma fel även på den nya, väldigt bittert...

På den första fanns dock inte detta fel i början, det var något som kom under den sista månaden vilket är lite ologiskt. På den nya hände det efter ett par dagar. Kan det ha med någon firmware-uppdatering att göra?

Har ni reggat något supportärende för problemet? Vad har ni fått för svar i så fall?

Det där är ett känt fel i senaste mjukvarorna.
De har tydligen en fix på gång men den har inte släppts publikt än.
MPC-Club länkar till en av pre-betorna. testa om den fixar ditt problem vetja.
Som grädde på moset så får man thumbnails för fotografierna :(

//BC

Postad 26 March 2009 - 18:42

Quiksilver-
  • Quiksilver-
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tackar så mycket, skönt att slippa skicka in den för ett så pass litet problem! :)

Postad 27 March 2009 - 12:38

Scotzh
  • Scotzh
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har en PC som i stort sätt bara står och gör inget i en skrubb. När jag vill se på bilder sparade på den eller hämta ngn annan fil så väcker jag upp den via att skicka ett Wake On LAN packet till den (ett UDP packet som broadcastas ut med MAC adressen till PCn). PCn är schemalaggd att stänga av sig själv så jag slipper springa och stänga av den. Smidigt värre.

Nu till min fråga. Finns det några möjligheter att via TVIXen sända ut ett WOL paket och väcka upp PCn?
Tänkte man kunde använda disken i den till att streama video till TVIXen och slippa en HD som surrar.
Finns det ngt sätt att få detta att fungera?

Edit: Dustin hävdar att TVIX M-6500A bara supportar SATA diskar upp till 500GB! Stämmer det eller kan man ha mer?
http://www.dustinhom...5010129424.aspx (Specifikationer)

Redigerat av Scotzh, 27 March 2009 - 17:54.

Postad 27 March 2009 - 19:17

akkibat
  • akkibat
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tjena...
Fick min 7000 idag och kopplade upp den mot projen och fick allt att funka, inga som helst problem, men sen fick jag för mig att uppgradera firmware:n ;)
Laddade upp firmware på en extern hårddisk (har ingen intern ännu) och startade uppgraderingen, allt funkade bra, men när jag skulle starta upp den mot projen igen skickar den inte ut någon signal, funkar inte på tv:n heller vilket den gjorde tidigare.
Någon med samma problem?
Och hur avhjälps det?
'
P.S Skulle kanske inte ha kastat skit på WD:n som jag gjorde i ett annat forum D.S

Redigerat av akkibat, 27 March 2009 - 19:27.

Postad 27 March 2009 - 20:41

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Tjena...
Fick min 7000 idag och kopplade upp den mot projen och fick allt att funka, inga som helst problem, men sen fick jag för mig att uppgradera firmware:n :P
Laddade upp firmware på en extern hårddisk (har ingen intern ännu) och startade uppgraderingen, allt funkade bra, men när jag skulle starta upp den mot projen igen skickar den inte ut någon signal, funkar inte på tv:n heller vilket den gjorde tidigare.
Någon med samma problem?
Och hur avhjälps det?
'
P.S Skulle kanske inte ha kastat skit på WD:n som jag gjorde i ett annat forum D.S

Väldigt basic sak du har missat (står i manualen): har du testat att trycka på "TV Out"-knappen på TViX:ens fjärrkontroll med någon sekunds mellanrum? Då växlar den lägen. Tryck till du hittar bild. Sen går du in under Setup och ställer in exakt som du vill ha det, typ 720p eller 1080p och sedan Apply. Du får testa dig fram. Det är inget fel på din TViX. ;)

Postad 28 March 2009 - 00:14

akkibat
  • akkibat
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Väldigt basic sak du har missat (står i manualen): har du testat att trycka på "TV Out"-knappen på TViX:ens fjärrkontroll med någon sekunds mellanrum? Då växlar den lägen. Tryck till du hittar bild. Sen går du in under Setup och ställer in exakt som du vill ha det, typ 720p eller 1080p och sedan Apply. Du får testa dig fram. Det är inget fel på din TViX. ;)

Du har rätt, polarn hjälpte mig med det så nu funkar det, Tack för ditt svar :P

Postad 03 April 2009 - 07:44

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Verkligen ingen tvix-ägare som kunde svara på detta???

"Hej, har en enkel fråga. Kan man med tvixen navigera och spela upp musik med hjälp av displayen istället för att starta upp sin tv?"

Postad 03 April 2009 - 07:50

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Verkligen ingen tvix-ägare som kunde svara på detta???

"Hej, har en enkel fråga. Kan man med tvixen navigera och spela upp musik med hjälp av displayen istället för att starta upp sin tv?"

Det går bra att navigera i menyer, filträd och spela musik med hjälp av displayen.
Däremot får du tänka på att displayen bara har en rad, så det blir ju inte någon jättebra översikt.

/BC

Postad 03 April 2009 - 09:22

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Det går bra att navigera i menyer, filträd och spela musik med hjälp av displayen.
Däremot får du tänka på att displayen bara har en rad, så det blir ju inte någon jättebra översikt.

/BC

Ok, synd. Tvix hade ju varit ett klockrent val annars.

Postad 03 April 2009 - 10:08

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Ok, synd. Tvix hade ju varit ett klockrent val annars.

Ja, faktum är ju att det är den enda riktigt kraftfulla mediaspelaren som har en display med menyåtkomst.
Jag använder faktiskt displayen för musiknavigering every now and then (även om den är väldigt underlägsen Squeezeboxen) och det funkar bra.

//BC

Postad 03 April 2009 - 10:46

Unregisteredcd5fa995
  • Unregisteredcd5fa995
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tycker att displayen funkar alldeles ypperligt.. Använder den ofta för musik och har man ett bra uppbyggt mappträd så blir den kanon!

Kan tillägga att jag har en 2tb disk i min tvix7000 och det går kanon, så ja 6500 klarar mer än 500gb

Postad 03 April 2009 - 11:43

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Ok intressant, bra att ni skriver hur ni själva upplever den :)

Postad 21 April 2009 - 06:50

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 915 inlägg
  • 0
Har någon provat AC Ryan,s hårddiskboxar med LAN funktion till Tvix7000? Är sugen på att köpa en AC Ryan DuoBox för LAN och USB 2.0. Och det vore toppen om AC Ryan,s NDAS skulle fungera med Tvixen.

/Lennart

Postad 07 May 2009 - 18:40

knutte
  • knutte
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Har försökt att komma in i tvixen från datorn. Knappar in tvixens ipadress och får upp rutan för användarnamn och lösenord, där skriver jag in tvixhd1 på båda. Men får felmeddelande att det är fel namn/lösen!
Ska det inte vara tvixhd1 eller har jag fattat fel?
Det skulle vara så skönt att kunna föra över filer direkt från datorn till tvixen och slippa att koppla lös den.
Kör med Vista och har fw 1.2.52.
Jag kanske är helt ute och cyklar, men behöver jag något ftpprogram för att föra över filerna?

EDIT
Ändrade i registret så gick det bra
Länk här
http://www.tvix.co.k...x...0&SCATID=18

Redigerat av knutte, 07 May 2009 - 21:45.

Postad 10 May 2009 - 13:43

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 915 inlägg
  • 0
Ny fråga, stödjer Tvix 7000 UPNP?

Har beställt en Fujitsu Scaleo Home server och det skulle vara toppen om det gick att streama film från den?

/Lennart

Redigerat av LJN, 10 May 2009 - 13:48.

Postad 12 May 2009 - 18:49

tvixui
  • tvixui
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Har försökt att komma in i tvixen från datorn. Knappar in tvixens ipadress och får upp rutan för användarnamn och lösenord, där skriver jag in tvixhd1 på båda. Men får felmeddelande att det är fel namn/lösen!
Ska det inte vara tvixhd1 eller har jag fattat fel?
Det skulle vara så skönt att kunna föra över filer direkt från datorn till tvixen och slippa att koppla lös den.
Kör med Vista och har fw 1.2.52.
Jag kanske är helt ute och cyklar, men behöver jag något ftpprogram för att föra över filerna?

EDIT
Ändrade i registret så gick det bra
Länk här
http://www.tvix.co.k...x...0&SCATID=18

Tja knutte,

Med TViXUI ver 0.0.10 kan du föraöver filmer från din dator direkt till tvixen utan en FTP klient pluss att den automatiskt hämtar omslag, information och undertexter när du laddar upp filmen.

Hoppa in på TViX UI tråden här.

Mvh Dennis.

Redigerat av tvixui, 12 May 2009 - 18:51.

Postad 25 May 2009 - 11:57

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Komplett har nu rea på 7000

http://www.komplett....aspx?sku=351227

Postad 30 May 2009 - 09:19

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Fick hem en 7000 från komplett igår och allt fungerar kanon förutom att bilden och ljudet fryser till en sekund med lite ojämna mellanrum. Är det något inställningsfel eller?
Har fw 1.3.95 som medföljde maskinen om det säger något

Tacksam för svar

Postad 21 June 2009 - 19:45

Frallan1
  • Frallan1
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ny Firmware finns nu att ladda hem :)

http://www.tvix.co.k...0AFirmware.aspx

Postad 21 June 2009 - 21:19

Stingray454
  • Stingray454
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
jag har hittat en liten irriterande grej..

kör iglooftp i ubuntu, ska ftp'a över en fil på lite drygt 4gb (privat semesterrulle i 720p.. :):D)

alla småfilmer på familjen i xvid som ligger på max 700mb per cd funkar skitbra, men den tvärnitar och vägrar skicka dom större filerna.

disken i tvixen är formaterad i ext3 och via USB kabeln funkar de skitfint, men när man har tvixen brevid routern så känns de dumt att bära runt när man kan ftp'a över.. men det verkar den inte vilja?!

något som en nyare firmware skulle lösa?

MVH

Postad 23 June 2009 - 21:14

Frallan1
  • Frallan1
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

jag har hittat en liten irriterande grej..

kör iglooftp i ubuntu, ska ftp'a över en fil på lite drygt 4gb (privat semesterrulle i 720p.. ;):rolleyes:)

alla småfilmer på familjen i xvid som ligger på max 700mb per cd funkar skitbra, men den tvärnitar och vägrar skicka dom större filerna.

disken i tvixen är formaterad i ext3 och via USB kabeln funkar de skitfint, men när man har tvixen brevid routern så känns de dumt att bära runt när man kan ftp'a över.. men det verkar den inte vilja?!

något som en nyare firmware skulle lösa?

MVH

Läs igenom Notes, du kanske hittar nåt där. Annars kan du alltid prova att surfa in på
http://www.mpcclub.com/ och se om du kan hitta nåt om ditt problem.

Lycka till :(

Postad 23 June 2009 - 21:32

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Bra pris just nu på http://www.inwarehou...aspx?sku=351227

Postad 11 July 2009 - 12:26

Dunderdon76
  • Dunderdon76
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tre frågor

1. Jag bor i ett hyreshus som tar in diverse digitala tv signaler, omvandlar dessa till analoga och skickar iväg dessa till mina antennuttag. Finns det analog tuner funktion i DVBT kortet för TVIX:n?

2. När jag vill flytta en uppackad fil från datorn till TViX via routern, vad är överföringshastigheten?
Ps har en liten NSLU inkopplad i routern som NAS och den lille skiten irriterar mig på sina 2mb/s, hoppas att denna är snabbare :(

3. Skiljer sig endast 6500 o 7000 åt med formen och lite guldpläterade kontakter och för detta är prisskillnaden 1000kr?

Postad 11 July 2009 - 18:06

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Tre frågor

1. Jag bor i ett hyreshus som tar in diverse digitala tv signaler, omvandlar dessa till analoga och skickar iväg dessa till mina antennuttag. Finns det analog tuner funktion i DVBT kortet för TVIX:n?

2. När jag vill flytta en uppackad fil från datorn till TViX via routern, vad är överföringshastigheten?
Ps har en liten NSLU inkopplad i routern som NAS och den lille skiten irriterar mig på sina 2mb/s, hoppas att denna är snabbare :)

3. Skiljer sig endast 6500 o 7000 åt med formen och lite guldpläterade kontakter och för detta är prisskillnaden 1000kr?

Tunern tar bara marksända digitala fria kanaler, inte analoga och inte heller kabelkanaler (DVB-C). Det går inte heller att använda kort typ Boxer. Bor du i rätt område kan du ta emot och spela in SVT HD med bra bildkvalitet. Det finns också en dual tuner T441 där du kan spela in en kanal samtidigt som du tittar på en annan.

Under ideala förhållanden i trådbundet nät kan du komma upp i cirka 50-60 Mbps (megabit per sekund).

Enda skillnaden jag känner till är formen och kontakterna. Möjligen kan kylningen fungera något bättre i 7000.

/Göran

Postad 11 July 2009 - 23:59

Dunderdon76
  • Dunderdon76
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Tunern tar bara marksända digitala fria kanaler, inte analoga och inte heller kabelkanaler (DVB-C). Det går inte heller att använda kort typ Boxer. Bor du i rätt område kan du ta emot och spela in SVT HD med bra bildkvalitet. Det finns också en dual tuner T441 där du kan spela in en kanal samtidigt som du tittar på en annan.

Under ideala förhållanden i trådbundet nät kan du komma upp i cirka 50-60 Mbps (megabit per sekund).

Enda skillnaden jag känner till är formen och kontakterna. Möjligen kan kylningen fungera något bättre i 7000.

/Göran

Tackar så mycket för ditt snabba svar.

Postad 08 August 2009 - 19:31

Unregistered28b4b6cd
  • Unregistered28b4b6cd
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej!

Har en TviX M-7000, haft massa trubbel som jag nu löst det mesta av. Nu till det sista och mest irriterande.

Filmer hackar något otroligt, ibland efter ett tag, ibland direkt osv. har testat 8 filmer nu samma sak. Allt från xvid till dvdr rippar till 720p. Körde trådlöst först och tänkte att det kanske var problemet. Så jag var idag iväg och köpte en Cat6 korsad kabel och kör direkt från datorn till tvixen utan att vara uppkopplad. Men det blir exakt samma sak i alla fall.

Har kollat runt på forum och testat det mesta som har stått där men det har inte blivit bättre.

Någon som har några förslag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.