Boxer - Nya kanaler i marknätet
462 svar till detta ämne
Postad 02 March 2012 - 12:26
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
...Den enda nackdelen med T2 är som sagt att det blir lite segt med stödet i början. De som är intresserade av HDTV och ser åt vilket håll utvecklingen går, köper en box med T2-tuner. De som inte gör det är troligtvis de som har en enkel box ansluten med scart. De måste med andra ord (om de mot förmodan är intresserade av det) ändå köpa en ny box för att få HDTV.
En grov förenkling av problematiken och dessutom en von oben-attityd som rimmar illa med begreppet public service. För de icke kapitalstarka grupperna i samhället är betalkanaler ofta inte något alternativ, och SVT HD betalar man för medelst licensavgifter varför dessa skall distribueras med BREDD och till lägsta möjliga kostnad för tittarna. Alternativet att skaffa en T2-box uppfattas som dyrt av väldigt många, och eftersom det egentligen inte behövs för att kunna distribuera SVT är det enkelt att begripa att beslutet fattats på felaktig grund, dvs Teracom har fått som de ville och lyckats få SVT med sig i en implementation som utestänger oerhört stora grupper från att ta del av SVT HD. Kort sagt en ganska misslyckad implementation, även om teknikkåta opportunister inte ens begriper grundtanken med public service... När T2-övergången är klar kommer det att få plats dubbelt så många kanaler i marknätet, ännu fler om/när alla sänder i MPEG-4.
T2 ger 30-50% mer bandbredd i teorin, men det är fortfarande inte helt klarlagt huruvida vinsten äts upp av sämre eller förändrad störningskänslighet. Dina siffror stämmer helt enkelt inte.
Postad 02 March 2012 - 12:38
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
T2 ger 30-50% mer bandbredd i teorin, men det är fortfarande inte helt klarlagt huruvida vinsten äts upp av sämre eller förändrad störningskänslighet. Dina siffror stämmer helt enkelt inte.
DVB-T frekvenserna har en bandbredd på 22mbit medans DVB-T2 på UHF har 38mbit om jag inte minns fel så vinsten är betydligt högre än 30-50%. På VHF är det däremot mindre och därför rymmer den 1 HD kanal mindre. Sen dom som sitter på DVB-T inbyggd i TV har ofta också bara MPEG2 också och är ändå tvungen uppgradera då. För att få bredd så är DVB-T/MPEG2 ett krav då och det skulle ta upp båda HD muxarna då och det skulle inte finnas plats för nån mer HD kanal. Sen om man går vidare till finanseringen så skulle självklart licensen behöva höjas då Teracom inte skulle få in pengar från kommersiella bolagen och det skulle kosta många gånger mer i längden än vad en DVB-T2 mottagare kostar. Möjligen skulle nån lösning med att en DVB-T2 mottagare per hushåll ingår i licensavgiten isf.
Redigerat av Leatherface, 02 March 2012 - 12:49.
Postad 02 March 2012 - 12:57
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
DVB-T frekvenserna har en bandbredd på 22mbit medans DVB-T2 på UHF har 38mbit om jag inte minns fel så vinsten är betydligt högre än 30-50%. På VHF är det däremot mindre och därför rymmer den 1 HD kanal mindre. Sen dom som sitter på DVB-T inbyggd i TV har ofta också bara MPEG2 också och är ändå tvungen uppgradera då. För att få bredd så är DVB-T/MPEG2 ett krav då och det skulle ta upp båda HD muxarna då och det skulle inte finnas plats för nån mer HD kanal.
Vad jag vet har man i praktiska tester kunnat påvisa att den faktiska skillnaden varit mindre, och i närheten av de siffror jag beskrivit, men det spelar egentligen ingen roll i sammanhanget. Problematiken är inte av teknisk natur utan handlar om hur man valt att implementera den nya tekniken utan hänsyn till tittarnas ekonomi och en rad andra intressanta faktorer. Att äldre dvb-t mottagare inte klarar mpeg4 är riktigt, men samtidigt är det en ofantlig prisskillnad på en icke subventionerad modern box eller tv med och utan T2. Resonemanget att man måste bibehålla mpeg2 för att få bredd är således också uppåt väggarna. Fördelarna med T2 är det verkligen ingen som bestrider, men kostnaden för tittarna - och särskilt de som av olika skäl begränsar sig till fria kanaler är det för stor skillnad på, även om priserna på osubventionerade T2-boxar givetvis sjunker. Nu är det som det är - HD har en usel penetration, speciellt om man ser till demografin, och det finns mycket som kunde ha gjorts bättre i implementationen, det kan knappast någon förneka. Det faktum att massor av tittare redan hoppat av tåget och struntar i HD är givetvis ett stort misslyckande för SVT och Teracom, men betraktar man det som ett generationsproblem går det som vanligt att rättfärdiga ganska mycket...
Redigerat av Unregistered277056c3, 02 March 2012 - 12:57.
Postad 02 March 2012 - 18:42
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1318 inlägg
Nu är som det ska igen. Det behövdes bara gotta till sig lite över dagen.
Postad 02 March 2012 - 20:22
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Nu är som det ska igen. Det behövdes bara gotta till sig lite över dagen.
Nice!
Postad 21 May 2012 - 13:18
Tyckare
-
Tyckare
-
Användare
-
-
103 inlägg
Teracom skickade för ungefär en månad sedan in ett brev till Myndigheten för radio och tv som kan förändra förutsättningarna för årets tillståndsgivning något. Sammanfattningsvis menar Teracom att tekniken har utvecklats så att man numera kan tränga in antingen 5 SD-kanaler eller 1 HD+2 SD i det lediga utrymmet. Tidigare har det sagts att det bara fanns plats för 1 HD-kanal eller 3 SD. Allt ledigt utrymme finns i T2-muxar, främst mux 7, vilket innebär att vi mycket väl kan behöva T2-boxar även för enstaka SD-kanaler snart. Teracom säger också att det är problematiskt att ge Helsingborgs Dagblad tillstånd att sända i norra Skåne, om någon brydde sig. http://radioochtv.se...?epslanguage=svhttp://radioochtv.se...om-marksand-tv/Om man ska spekulera, tror jag det här ökar möjligheten för att det blir ytterligare en HD-kanal i marknätet, om myndigheten lyckas välja ut en enskild kanal som är värd den sista HD-platsen. Det vore en smärre sensation/skandal om inte TV4 News får ett permanent tillstånd. Ett T2-tillstånd skulle dock innebära ganska få tittare under ganska lång tid framöver.
Postad 14 June 2012 - 16:46
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Nya tillstånd klaraNya nationella kanaler:BBC Entertainment (BBC Worldwide Limited) Canal + Mix (C More Entertainment AB) TV4 News (Nyhetsbolaget Sverige AB) Travel Channel (Travel Channel International Ltd) Viasat Explorer (Viasat Broadcasting UK Ltd) Ny lokal/regional kanal24 HD (Helsingborgs Dagblad Nya Medier AB) Tillstånden gäller under tiden 1 juli 2012 – 31 mars 2014. För utsändning av programtjänsterna kommer komprimeringstekniken MPEG4 att användas och för de nationella programtjänsterna ställs även krav på att använda utsändningstekniken DVB-T2.
Postad 14 June 2012 - 19:47
Tyckare
-
Tyckare
-
Användare
-
-
103 inlägg
Hela beslutet finns här: http://radioochtv.se...3%A4nd%20tv.pdfKatastrofalt illa skött tillståndsgivning. Först meddelar man inte ordentligt att det finns tillstånd att söka. Man säger inte heller vad det finns för utrymme, utan det verkar som om det kanske blir en HD-kanal och en eller ett par SD-kanaler. Utfallet blir istället fem SD-kanaler och ingen HD. Hade detta varit klart från början hade det påverkat TV-bolagens ansökningar och vi hade fått ett mycket bättre utfall. Inte ens bland de förhållandevis få ansökningar som kom kunde man välja rätt. SBS borde ha fått tillstånd för deras nya kanal så att de på allvar kan konkurrera på lika villkor med TV4 och MTG. Myndigheten håller fortfarande fast vid ett snävt synsätt där bredd i programutbudet betyder att det finns kanaler i olika genrer. Trots det lägger folk det mesta av tittandet på blandkanaler av TV1-11-typ, och det bör även ges utrymme för nya aktörer inom dena breda lukrativa genre. Istället får vi b-kanaler som Travel Channel och Viasat Explorer (om de vill vara med den här gången). Man gör inte heller mycket för att hindra mediekoncentratonen när man ger TV4-gruppen två tillstånd. TV4 News var en självklar kandidat, men att man dessutom lägger till ännu en Canal+-kanal (som verkar bestå av Canal+ Family på dagen och sport på kvällen) är ett mysterium. BBC Entertainment är dock välkommen tillbaka, har inte riktigt förstått varför de försvann från början. Alla kanaler som sökte, men inte kom med: HD: BBC HD Discovery DH Showcase Animal Planet HD Eurosport HD Eurosport 2 HD TV6 HD SD: BBC Lifestyle BBC Knowledge Discovery World Investigation Discovery Disney Junior Kanal 10 Pegasus (livsstilskanal om hästar) Nick JR TV4 Fakta 2 TV4 Guld TV4 Sport 2 NEW (ny kanal från SBS) Canal+ Sport 2 Canal+ Emotion Dessutom ansökte ESPN om en kanal, men fick den avvisad eftersom ansökan kom in för sent.
Postad 15 June 2012 - 07:48
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Nya tillstånd klara
Nya nationella kanaler: BBC Entertainment (BBC Worldwide Limited) Canal + Mix (C More Entertainment AB) TV4 News (Nyhetsbolaget Sverige AB) Travel Channel (Travel Channel International Ltd) Viasat Explorer (Viasat Broadcasting UK Ltd)
Ny lokal/regional kanal 24 HD (Helsingborgs Dagblad Nya Medier AB)
Tillstånden gäller under tiden 1 juli 2012 – 31 mars 2014. För utsändning av programtjänsterna kommer komprimeringstekniken MPEG4 att användas och för de nationella programtjänsterna ställs även krav på att använda utsändningstekniken DVB-T2.
Så sjukt missvisande att Helsingborgs Dagblad sänder en kanal kallad "24 HD" i sd-kvalitet! Det borde vara hårdare krav på att även sända i HD och inte enbart mpeg4/T2.
Redigerat av agpath, 15 June 2012 - 07:48.
Postad 15 June 2012 - 18:29
ab1
-
ab1
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Så sjukt missvisande att Helsingborgs Dagblad sänder en kanal kallad "24 HD" i sd-kvalitet! Det borde vara hårdare krav på att även sända i HD och inte enbart mpeg4/T2.
Kan det inte vara så att HD ska stå för Helsingborgs dagblad i detta fall och inte High definition? Håller dock med att de kan vara missvisande...
Postad 17 June 2012 - 19:15
chaffis
-
chaffis
-
Användare
-
-
151 inlägg
Blir spännande att se hur detta påverkar Boxer paketen och priserna för dessa.
Jag håller också med om att det var lite konstiga val av kanaler.
/Fredrik
Postad 02 July 2012 - 13:19
alewi
-
alewi
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Nu sedan igår sänder TV4 News i marknätet för DVB-T2 och de sänder fritt vilket enligt mig var lite oväntat, få se om det är tillfälligt eller tillsvidare.
Postad 01 August 2012 - 12:05
ralnar
-
ralnar
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Katastrofalt att man fortsätter att ge tillstånd till nischade utfyllnadskanaler i betalpaket. Breda gratiskanaler borde ges företräde, uttalat från början vid ansökan.
Hela svenska TV-marknaden är katastrof. Kolla på Storbritannien där man med Freeview eller Freesat har ett enormt gratisutbud, både via marksänt och satellit. Nu är ju Sverige en mindre marknad, men alla breda kanaler 1-11 borde ingå i ett gratisutbud.
Postad 01 August 2012 - 12:43
cazz
-
cazz
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Ahh trodde det var något fel men det finns visst "Kanal 10" och "TV10"
Jobbigt.
Saknar TV4 Guld/Komedi
Håller med att det är väldigt dåligt utbud på kanaler på boxer som INTE är filmkanaler, både gratis och de som kostar.
Postad 01 February 2013 - 15:51
kanelbullen2
-
kanelbullen2
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Boxer borde satsa på alla BBCs kanaler, som knowledge, lifestyle och HD. Discovery world borde också komma in. Ut med Star och Comedy central samt Disney-kanalerna till förmån för "kvalitets kanaler" .
Boxer är ju enda alternativet om sikten mot söder är blockerad av träd, berg eller byggnad/er.
Redigerat av kanelbullen2, 01 February 2013 - 15:52.
Postad 01 February 2013 - 15:57
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Boxer borde satsa på alla BBCs kanaler, som knowledge, lifestyle och HD. Discovery world borde också komma in. Ut med Star och Comedy central samt Disney-kanalerna till förmån för "kvalitets kanaler" . Boxer är ju enda alternativet om sikten mot söder är blockerad av träd, berg eller byggnad/er.
Nej, de flesta kanaler finns som streaming-tjänster numera.
Postad 28 February 2013 - 23:11
kanelbullen2
-
kanelbullen2
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Streamingtjänster? På landet finns bara mobilt bredband med begränsningar. Man har ett visst antal gigabite/månaden, sen är det segt, för segt för att kolla på streamade kanaler. I stan har de flesta fiber-bredband från t.ex Telia eller Comhem.
Postad 01 March 2013 - 08:33
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Streamingtjänster? På landet finns bara mobilt bredband med begränsningar. Man har ett visst antal gigabite/månaden, sen är det segt, för segt för att kolla på streamade kanaler. I stan har de flesta fiber-bredband från t.ex Telia eller Comhem.
i stan, ja, men majoriteten kör nog ADSL hemma.
Postad 01 March 2013 - 13:41
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Beror på var man bor i Sverige med.
I Norrland så har nästan alla fiber även byarna.
Mobilt bredband har väl ersatt ADSL hos många av resten skulle jag tro.
Redigerat av Leatherface, 01 March 2013 - 13:42.
Postad 03 March 2013 - 22:04
kanelbullen2
-
kanelbullen2
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
I min sommarstuga har jag inget telejack. Så där blir det inget ADSL. Marksänd TV och mobilt bredband är vad som gäller där. Skog finns inom 40-50m, så parabol verkar uteslutet, tyvärr. Gillar Brittisk TV (BBC lifestyle, BBC HD och BBC knowledge) samt Viasat Nature/crime och Viasat history. BBC entertaiment och Travel channel finns ju redan på Boxer betal-TV. Trevligt med kanaler man gillar på kvällen innan man ska somna, även på landet.
Postad 20 March 2014 - 17:34
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Postad 31 March 2014 - 16:25
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Dessa blir nya kanaler i marknätet Paramount Movie Channel 22.00-06.00 TV4 Sport HD Horse1 Al Jazeera English History FOX Aftonbladet TV BBC Knowledge 18.00-06.00 Övriga kanaler Axess BBC World News BBC Entertainment C More HD Mix C More First C More Sport C More Series C More Fotboll/ Hockey/Kids TLC Discovery Channel Animal Planet Eurosport Eurosport 2 Kanal Global MTV National Geographic Channel HD Nick JR. 06.00-18.00 Nickelodeon 05.00-19.00 Kanal 9 Kanal 5 Kanal 5 HD Kanal 11 Travel Channel 18.00-06.00 Disney Channel 06.00-22.00 Disney XD 06.00-18.00 CNN Cartoon Network 06.00-21.00 TCM 21.00-06.00 TNT Silver TV12 Sjuan TV4 HD TV4 TV4 Fakta* TV4 Film* Viasat Explorer TV10 TV8 TV6 TV3 HD TV3 Comedy Central 19.00-05.00 http://www.radioocht...dsgivning-2014/Edit: *TV4 Fakta och TV4 Film ska dela kanalplats Kanaler som förlora sitt tillstånd: VH1, C More Hits, MTV Live HD, Showtime, Discovery Science och Star
Redigerat av lindo, 31 March 2014 - 20:32.
Postad 31 March 2014 - 16:59
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
31 mars 2015 har följande kanaler möjlighet att övergå till HD
Animal Planet
Cmore Fotboll/Hockey/Kids.
Cmore Sport
Eurosport
Fox
Redigerat av lindo, 11 April 2014 - 21:48.
Postad 31 March 2014 - 21:22
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Edit: *TV4 Fakta och TV4 Film ska dela kanalplats
Kanaler som förlora sitt tillstånd: VH1, C More Hits, MTV Live HD, Showtime, Discovery Science och Star
En förändring är dock att TV4 Film och TV4 Fakta får dela kanalplats. Något de har två veckor på sig att genomföra.
Jag ogillar verkligen när kanaler ska hålla på och dela kanalplats, VH1 gjorde det i marknätet så att den försvinner är kanske inte så konstigt. Ytterligare en anledning till varför jag inte väljer marknätet.
Redigerat av SweX, 31 March 2014 - 21:59.
Postad 31 March 2014 - 21:54
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
FÖRÄNDRINGAR I BOXERS UTBUD
Kanaler som inte har fått förnyat sändningstillstånd Star! – sändning upphör 1 april 2014 MTV Live HD – sändning upphör 1 april 2014 Showtime - sändning upphör 1 april 2014 Discovery Science - sändning upphör 1 april 2014
Kanaler som har fått nya sändningstillstånd Fox, Aftonbladet TV, History Channel, Al Jazeera, Horse1, BBC Knowledge och Paramount Channel.
Kanaler som fått förändrade sändningstider Travel Channel kommer att tidsdela och sända mellan kl 18.00-06.00.
Vad händer nu? Nu inleder Boxer arbetet med att förhandla med de nya kanalerna som fått tillstånd för att så snabbt som möjligt kunna erbjuda dessa i vårt kanalutbud. När dessa kanaler kommer igång med sina sändningar och i vilka kanalpaket de kommer att finnas får vi återkomma om. http://www.boxer.se/...i-boxers-utbud/
Redigerat av SweX, 31 March 2014 - 21:55.
Postad 31 March 2014 - 21:58
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Star och Showtime var riktiga skit kanaler så det förstår jag. Var väl knappt någon som tittade på
Postad 01 April 2014 - 05:49
alewi
-
alewi
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
FOX verkar nu starta en svensk TV-kanal, de fick ett tillstånd för en kanal Fox och Fox finns i Norge och Finland redan. Aftonbladet får en ny chans. Paramount starter en nordisk/svensk filmkanal.
Postad 01 April 2014 - 18:26
Mrhoyt
-
Mrhoyt
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Discovery Science är ju trist att den försvinner, men ärligt Horse1 och Aftonbladet tv vem fan sitter och glor på det.
Vill även ha Tv6 HD !
Postad 01 April 2014 - 19:42
aikelo
-
aikelo
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
är detta skäl nog att häva sitt abb?
Postad 01 April 2014 - 20:06
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1314 inlägg
Discovery Science försvinner???
För familjens skull så har jag Boxer mix abonnemang, men för min egen del så är det praktiskt taget bara Discovery Science och Discovery som är intressanta.
En halvering av de intressanta kanalerna, under pågående avtalsperiod dessutom!
Gissa om jag känner mej missnöjd!
Postad 02 April 2014 - 06:26
chaffis
-
chaffis
-
Användare
-
-
151 inlägg
Discovery Science försvinner??? För familjens skull så har jag Boxer mix abonnemang, men för min egen del så är det praktiskt taget bara Discovery Science och Discovery som är intressanta.
En halvering av de intressanta kanalerna, under pågående avtalsperiod dessutom! Gissa om jag känner mej missnöjd! 
Håller med det är discovery kanalerna och NatGeo som jag tittar på mest, triskt att discovery science försvinner, förstår inte varför man tar bort den kanalen men tar in så smala kanaler som hore1 och Aftonbladet. Funderar på att säga upp mitt Boxer flex8 då jag tror jag klara mig ganska bra med gratiskanalerna + en streaming tjänst som t.ex. Netflix. Har tittat ganska mycket på nexflix på senare tid och upptäckte då hur skönt det är att inte ha reklam i programmen, man blir ju galen på reklamen och dessutom betalar man för att se dessa reklam kanaler. TV6 håller jag också med om att den borde få en HD licens, jag tycker man ska favorisera gratis kanalerna lite mer. /Fredrik
Postad 02 April 2014 - 08:41
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Star och Showtime var riktiga skit kanaler så det förstår jag. Var väl knappt någon som tittade på 
Showtime är en bra kanal om man frågar mig däremot Star! kan man vara utan.
Postad 02 April 2014 - 10:51
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Den var kass på den tiden jag hade boxer Showtime är en bra kanal om man frågar mig däremot Star! kan man vara utan.
Postad 02 April 2014 - 21:32
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Discovery Science ersätts av arabiska nyheter och en hästkanal?
Postad 02 April 2014 - 22:10
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Discovery Science ersätts av arabiska nyheter och en hästkanal?
Det är nog "Aljazeera English" som det handlar om. Men ja, Boxer kunde ha haft kvar Discovery Science istället för att lägga till Aljazeera. I jämförelse hos Boxer Danmark händer följande bland annat (om jag kan min Danska rätt) hejdå till CNN: TV3+, BBC World News og National Geographic erstatter kanalerne CNN, Cartoon Networks og Travel Channel. http://www.boxertv.d...ser/2april2014/
Postad 03 April 2014 - 06:07
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Den var kass på den tiden jag hade boxer 
Har alltid varit bra enligt mig
Postad 03 April 2014 - 13:53
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Ok  Har alltid varit bra enligt mig 
Postad 03 April 2014 - 14:21
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Det är ett ofog att man inte satsar på alla HD kanaler
Tv6 och Tv12 HD borde ju vara standard och inte minst alla sportkanaler som finns i HD
Saknar man plats, finns det många kanaler som man kan ta bort utan att någon märker det
Postad 03 April 2014 - 17:04
Mrhoyt
-
Mrhoyt
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Jag tycker man kan lägga ner boxer helt, terracom kan sköta om 1 mux där man endast kör SVT1 HD, SVT 2 HD, TV4HD och TV6 HD.
Vill man ha mer kanaler kan man skaffa dom på annat vis, frekvenserna som släpps kan vigas åt bredband istället.
Jäkla dumheter det där med att man ska pressa ut massa kanaler på ett sådant antikt sätt.
Postad 03 April 2014 - 19:32
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1314 inlägg
Jäkla dumheter det där med att man ska pressa ut massa kanaler på ett sådant antikt sätt.
Hur tänker du nu??? Trådlöst bredband skulle vara framtidssäkert??? Radio-sändningar är den teknik som är bäst i broadcast sammanhang. Bredband är INTE broadcasting och lämpar sej därför dåligt för trådlös teknik. Radio och TV är broadcast och lämpar sej därför ypperligt för trådlös teknik. Dumheter är att vända på begreppen och använda trådlös teknik för bredband för att SEN fullständigt lasta ner bredbandet genom individuella sändningar av bild och ljud! Ineffektivt är bara förnamnet. Dumheter är världens understatement...
Postad 04 April 2014 - 14:15
Tyckare
-
Tyckare
-
Användare
-
-
103 inlägg
Det är ett ofog att man inte satsar på alla HD kanaler Tv6 och Tv12 HD borde ju vara standard och inte minst alla sportkanaler som finns i HD Saknar man plats, finns det många kanaler som man kan ta bort utan att någon märker det
Myndigheterna tycker det är slöseri med frekvenser att parallellsända kanaler i både SD och HD, så det är bara de fem största som får göra det. Hade vi haft mer plats hade vi nog fått TV6 HD också, men nu verkar den dröja till åtminstone 2017. Om en kanal ska uppgraderas till HD måste man ta bort två-fyra andra kanaler, så det skulle nog märkas så småningom. Det kommer mer sport-HD-kanaler ganska snart. TV4 Sport kommer nog gå över till HD de närmaste månaderna. Och om ett år är planen att både Eurosport och C More Sport ska sända HD i marknätet.
Postad 04 April 2014 - 15:36
Mrhoyt
-
Mrhoyt
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Sluta sänd SD då, alla apparater som säljs idag hanterar väll T2, SD går ju knappt att titta på.
Postad 04 April 2014 - 16:18
Tyckare
-
Tyckare
-
Användare
-
-
103 inlägg
Nästan allt som säljs idag klarar T2, men en majoritet av marknätstittarna sitter fortfarande med gammal T1-teknik. Om kanalerna slutat sända SD idag hade de tappat alla dessa tittare och massor av reklampengar.
Men T1 håller på att fasas ut snabbt just nu. 2015 flyttas massor av kanaler till T2 och 2017 ska det vara helt slut med T1 för de kommersiella kanalerna.
Postad 04 April 2014 - 22:26
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Det kommer mer sport-HD-kanaler ganska snart. TV4 Sport kommer nog gå över till HD de närmaste månaderna. Och om ett år är planen att både Eurosport och C More Sport ska sända HD i marknätet.
TV4 Sport HD finns redan via satellit, likaså Eurosport 1 HD och Eurosport 2 HD. Även TV 12 HD. Varför vänta på att dom nere på marken ska komma ikapp  ...Har man möjlighet att ha parabol så är det en no brainer. Folk som använder utomhus antenn kan byta ut den mot något bättre. Jag tycker faktiskt lite synd om Boxers kunder som blir av med kanaler som man kanske gillade, och betalar för kanaler som delar kanalplats. Alltså om Boxer nu ska fortsätta vara en konkurrent får dom väl investera och bygga ut nätet så att man slipper tänka på dessa kapacitet begränsningar. Eller är det inte möjligt att bygga ut, finns det en gräns? Det kan inte vara lätt att tänka på sina kunder i förstahand, och lägga till kanaler istället för att ta bort/byta ut, när man hela tiden måste ta hänsyn till kapaciteten. Om jag var kund hos boxer Danmark och fick reda på att en kanal som CNN försvinner så skulle jag bli besviken, hur tänkte dom nu liksom. Det är bra att marknätet finns, men dom får väl skärpa sig lite och sluta krypa på knäna.
Redigerat av SweX, 08 April 2014 - 06:49.
Postad 06 April 2014 - 06:07
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Alltså om Boxer nu ska fortsätta vara en konkurrent får dom väl investera och bygga ut nätet så att man slipper tänka på dessa kapacitet begränsningar. Eller är det inte möjligt att bygga ut, finns det en gräns? Det kan inte vara lätt att tänka på sina kunder i förstahand, och lägga till kanaler istället för att ta bort/byta ut, när man hela tiden måste ta hänsyn till kapaciteten.
Det finns en definitiv gräns i form av hur mycket frekvensutrymme man har att utnyttja, och det kommer enligt regeringsbeslut att minska. Vilka kanaler som sänder i marknätet avgörs genom de sändningstillstånd som Myndigheten för Radio och TV utfärdar. Boxer är säkert en instans som påverkar besluten men de kan inte själv fatta beslut om vilka kanaler som sänds. Sändningstillstånden reglerar även vilken teknik man sänder med. Finns med andra ord inget Boxer på egen hand kan göra åt saken.
Postad 15 April 2014 - 19:47
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Imorgon 16/4 startar BBC Knowledge och History Channel
Postad 24 April 2014 - 21:38
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Al Jazeera har idag börjat sända
29 april börjar TV4 Fakta och TV4 Film att dela kanalplats
TV4 Fakta sänder måndag 08:00 till fredag 21:00
TV4 Film sänder fredag 21:00 till måndag 08:00
Postad 30 April 2014 - 13:06
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Marknätstittarna och TV4 förlorare när kanaler tvingas dela programplats
Vid midnatt i dag drabbades tyvärr Boxers kunder av förändringar för kanalerna TV4 Film och TV4 Fakta. TV4 Film släcktes ned, och återupptar inte sändningarna förrän på fredag kväll, den 2 maj klockan 21.00. Då kommer i stället TV4 Fakta att behöva göra sändningsuppehåll i marknätet, fram till måndag morgon.
Så kommer det i fortsättningen att se ut för Boxers kunder – det vill säga de som har ett abonnemang via marknätet – med TV4 Fakta-sändningar på vardagar (måndag klockan 8.00 till fredag klockan 21.00) och TV4 Film på helger (fredag klockan 21.00 till måndag klockan 8.00).
Trots beslutet från MRTV kommer TV4-Gruppen fortsätta satsa på TV4 Fakta och TV4 Film. Vi fortsätter ha starka tablåer och fylla kanalerna med bra innehåll. Vi kommer även att i möjligaste mån försöka tablålägga innehållet så att även Boxers tittare, som inte kommer att kunna se hela kanalerna, kan ta del av det mesta innehållet. Kanalerna sänder som vanligt hos övriga distributörer, och livesänds ju också på alla plattformar för TV4 Play Premium-abonnenter.
Under sommaren har vi dessutom kommit överens med Boxer om att samtliga tittare i marknätet, det vill säga även de som saknar abonnemang och normalt inte kan se några betalkanaler, kommer att få möjlighet att titta på TV4 Film och se vad kanalen har att erbjuda på helgerna. Frivisningen startar nu i helgen, och kommer att påg fram till och med 1 september.
http://www.tv4gruppe...&epslanguage=sv
Postad 30 April 2014 - 16:52
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Just i det här fallet tycker jag inte man kan skylla på regeringens beslut. Det är fortfarande 7 muxar igång så samma problem hade ju funnits oavsett beslut. Finns bara 2 alternativ och det är minska ner antalet kanaler eller att fler går över till MPEG4.
T.ex skulle TV4 Film och TV4 Fakta kunna gå över till MPEG4 redan nu och på då kunna sända dygnet runt hela veckan.
Dom med äldre boxar kan ju förstås inte se på kanalerna då men dom flesta har väl en TV som klarar MPEG4 idag och DVB-T2 är inget krav för MPEG4 utan det är bara till för att få mer utrymme på varje mux.
Postad 13 July 2014 - 01:29
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Dessa blir nya kanaler i marknätet
Paramount Movie Channel 22.00-06.00 TV4 Sport HD Horse1 Al Jazeera English History FOX Aftonbladet TV BBC Knowledge 18.00-06.00
Ang Paramount Movie Channel så verkar man ha ändrat sig, då VH1 ersatt den kanalen. VH1 (ändrat från Paramount Movie Channel)
http://www.radioocht...r-i-marknatet-/
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|