* Officiell Tråd - Navigon 2110 Max *
1049 svar till detta ämne
Postad 15 August 2008 - 18:30
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Märkligt. Borde inte man kunna få navigatorn att välja ringvägarna genom att välja motorvägar, snabbast vägen/bästa vägen eller något liknande i inställningarna?
/Peter
Hej, jag har kanske inte uttryckt mig rätt. Naturligtvis kan man med hjälp av profiler få fram en hygglig rutt. Men om man planerar en längre rutt och väljer några städer som resvägspunkter, så bör man välja dessa punkter på någon ringväg - som du antyder - annars hamnar man för det mesta i centrum. Ett annat alternativ är att man helt enkelt raderar resvägspunkten när man kommer i närheten av den - i det här fallet en stad - och navigatorn räknar om rutten till nästa resvägspunkt utan att man behöver köra genom staden. /Franz
Redigerat av Kuenring, 16 August 2008 - 03:35.
Postad 16 August 2008 - 01:39
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Märkligt. Borde inte man kunna få navigatorn att välja ringvägarna genom att välja motorvägar, snabbast vägen/bästa vägen eller något liknande i inställningarna?
/Peter
problemet iaf för 2110max är att den tror att man kan hålla en snitthastighet på tex 50km/h genom stan men verkligheten med rödljus o köer är ju något helt annat. Ringvägen som kanske är dubbelt så lång och har skyltat 70 blir enl navigatorn en långsammare väg. TomTom har ju någon variant som ska ta hänsyn till trafikläget olika dagar o tider... Min första GPS var en MapSonic i en Palm, i den kunde man ställa in snitthastigeheten på rsp 30, 50, 70, 90 o 110 vägar. Funkade faktisk ganska bra.
Postad 16 August 2008 - 13:15
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
problemet iaf för 2110max är att den tror att man kan hålla en snitthastighet på tex 50km/h genom stan men verkligheten med rödljus o köer är ju något helt annat. Ringvägen som kanske är dubbelt så lång och har skyltat 70 blir enl navigatorn en långsammare väg. TomTom har ju någon variant som ska ta hänsyn till trafikläget olika dagar o tider...
Om det ska fungera i praktiken (i enlighet med skyltarna) så måste väl hastighetsbegränsningarna vara korrekt angivna i navigatorn, vilket det oftast inte är enligt min erfarenhet. Hur bra eller dåligt det fungerar med TomToms IQRoute vet jag inte, men det är nog rätt tänkt.
Postad 17 August 2008 - 09:42
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Hmm. Blev lite förvirrad när jag idag kopplade in min navigon och fick detta under my content. Två olika versioner?
Postad 17 August 2008 - 11:20
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hmm. Blev lite förvirrad när jag idag kopplade in min navigon och fick detta under my content. Två olika versioner?
Säkerligen en bugg i Navigon Fresh. De borde satsa på att få fram en plattformsoberoende applikation istället för att måla in sig i ett hörn (Windows). Förslagsvis kunde de använda sig av Java som är plattformsoberoende.
Redigerat av Macsailor, 17 August 2008 - 16:49.
Postad 18 August 2008 - 06:47
Unregisteredcb6bb2da
-
Unregisteredcb6bb2da
-
Rookie
-
6 inlägg
Det verkar inte vara en bugg. Ena alternativet (det nedre) kostar inget, det övre är en engångskostnad för flera uppdateringar av kartor.
Postad 18 August 2008 - 11:11
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Det verkar inte vara en bugg. Ena alternativet (det nedre) kostar inget, det övre är en engångskostnad för flera uppdateringar av kartor.
Den nedre kanske är Latest Map Guarantee och den översta är Fresh Map Update eller vad de nu kallar två års uppdateringar för 199:-?
Postad 18 August 2008 - 13:58
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Den nedre kanske är Latest Map Guarantee och den översta är Fresh Map Update eller vad de nu kallar två års uppdateringar för 199:-?
Jag har ju betalat för två år. Förut så fanns bara den översta Q3 och den kunde jag ju tanka utan att betala igen. När jag nu kopplade in GPSen via usb så fick jag båda. Mysko.
Postad 18 August 2008 - 14:33
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Jag har ju betalat för två år. Förut så fanns bara den översta Q3 och den kunde jag ju tanka utan att betala igen. När jag nu kopplade in GPSen via usb så fick jag båda. Mysko.
Den nedersta verkar ha täckning för 40 länder. Hur är det när det gäller den översta? Är det 40 eller 38 länder?
Postad 18 August 2008 - 14:50
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Vad finns det under fliken Points of Interest? Den fliken finns inte hos mig.
Postad 18 August 2008 - 15:13
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Nej det är inget mysko med det  Det är bara Navigon som har försökt öka användarvänligheten lite... De som har betalat för 2 års uppdateringar har nu två val, precis som det är på din skärmdump, en som kostar och en som är gratis (eftersom du redan betalat för 8 kartuppdateringar).
Postad 18 August 2008 - 16:36
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Nej det är inget mysko med det Det är bara Navigon som har försökt öka användarvänligheten lite... De som har betalat för 2 års uppdateringar har nu två val, precis som det är på din skärmdump, en som kostar och en som är gratis (eftersom du redan betalat för 8 kartuppdateringar).
Hehe, det menar att de försökt öka förvirringen istället för användarvänligheten?  Uppenbarligen ökar förvirringen när det finns flera val och ingen förklaring om skillnaden mellan dessa val. Likaså borde Navigon anställa några som tidigare har erfarenhet av kundrelationer och arbete med att sammanställa användarvänliga manualer. T ex vad är det för skillnad mellan normalt fordon och snabbt fordon?
Postad 18 August 2008 - 17:18
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Jag kollade i min Navigon Fresh och där fanns även denna nya flik. Trodde att uppdateringarna av fartkamerorna i Navigon ingick i kartuppdateringarna, speciellt med tanke på att man inte själv kan lägga in nya fartkameror eller andra POI:s? Tycker Navigon börjar försöka få igen det de förlorade på karusellerna genom att höja priset rejält på gungorna. Väntar fortfarande på en kostnadsfri uppdatering som möjliggör manuell inlägg av koordinater och POI:s i Navigon 21XX max.
Postad 18 August 2008 - 18:41
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Det är radarkamera. Verkar vara lika många länder i båda. Det är lite förvirrande att ha båda i my content.
Postad 18 August 2008 - 19:35
Goran2
-
Goran2
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hur gjorde du för att köpa FreshMaps för 199 (alltså med 80% rabatt) ??
Jag har en ny 2110 max, men det fanns ingen voucher eller kupong, utan bara en påklistrad lapp på kartongen där det står "FreshMaps 24 months map updates, 80 % discount".
Går jag in och försöker handla via www.navigon.com ser det bara ut som att jag får betala fulla priset tycker jag.
Har ställt frågan till Navigon support, men de har inte hunnit svara än (skickade frågan i går kväll)
Q3-kartorna har jag laddat ner mha Latest Map Guarantee
Postad 18 August 2008 - 19:57
joso10
-
joso10
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej,
En summering av Navigon 2110 MAX med Q3 kartor.
Använt den i 3 v kört 600 mil i Europa, dvs Danmark, Tyskland, Österrike, Sloveninen, Italien, Kroatien.
Har innan använt en Tomtom/Garmin.
Har kommit fram till att Navigonen är mest ett hjälpmedel, litar ej på denna för navigation. Den navigerar oftas fel/konstiga vägar för att nå slutmålet, ibland oftast utan att välja motorvägar och föredrar mindre "kostigar", jo jag har pillat på diverse inställningar och inte erhållit ett bra resultat.
Hanteringen av POI's när man kör är under all kritik, tex du letar efter en bensinstation och enheten rekomenderar en som ligger 48 Km bakom dig...väldigt ofta som Navigonen rekomenderar POI's utan hänsyn till körriktningen, Tomtom kan man bara välja(om man vill) POI som ligger längs vägen framför eller alt. olika km bort ifrån vägen.
Går ej att lägga in egna POI, enl. information som jag har läst är det en tidsfråga innan denna funktion implementeras, dock utan att erhålla ett datum för detta, mycket märkligt!
Ingen "nattfunktion" när man kör in i tunnlar, ja det är störande om tunneln är 78 Km...
Svårt att planera olika körrutter på hotellrummet.
Bugg i programmet som gör att den togglar i funktionen visad ankomstid och beräknad körtid kvar.
Kan nämna att ankomstiderna skulle kunna göras lite mera träffsäkrare.
Färgvalet på nattläget kunde göras tydligare.
Hade höga förväntningar på denna produkt efter allt bra som har skrivits, hoppas att dessa störande moment går att åtgärda!
Mvh
Johan
Postad 18 August 2008 - 20:03
Goran2
-
Goran2
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Snabb, bästa, kort eller vacker ??
Har kört lite med min nya 2110max. Var bla på Härnösands golfklubb och skulle åka till Idrefjällens GK.
Eftersom jag ville hitta snabbaste vägen använde jag alternativitet "Snabb resväg" inlagd och även "normalt fordon"
Navigatorn talade om att det var 594 km att åka och att det skulle ta 8:42. Föreslog att ta vägen ner till Gävle och sedan västerut över Falun och Mora. Helt orimligt vägval tyckte jag, så jag ändrade till Bästa resväg, men fick samma resultat.
Ändrade till "Kort resväg" och fick då 401 km resp 7:37. "Vacker resväg" gav 422 km och 8:17.
Betyder "Snabb" bara att man blir lotsad till vägar där det går att köra fort, även om det råkar ta längre tid att komma fram ??
Jag använde i alla fall sunda förnuftet + 2110max +vägkarta och åkte i princip bara "kort resväg". Det var bara ett par småvägar jag undvek att åka in på.
"Bästa" låter ju bra, men hur 20 mil extra + att det tar längre tid kan bli bäst förstår inte jag.
När jag åkte hade jag Q2-kartor. Nu har jag laddat hem Q3 och har testat, men det blir i princip samma resultat med dem.
Kan man föreslå att Navigon lägger in alternativet "Förnuftig resväg" måntro  .
Postad 18 August 2008 - 21:20
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Snabb, bästa, kort eller vacker ?? Har kört lite med min nya 2110max. Var bla på Härnösands golfklubb och skulle åka till Idrefjällens GK. Eftersom jag ville hitta snabbaste vägen använde jag alternativitet "Snabb resväg" inlagd och även "normalt fordon" Navigatorn talade om att det var 594 km att åka och att det skulle ta 8:42. Föreslog att ta vägen ner till Gävle och sedan västerut över Falun och Mora. Helt orimligt vägval tyckte jag, så jag ändrade till Bästa resväg, men fick samma resultat. Ändrade till "Kort resväg" och fick då 401 km resp 7:37. "Vacker resväg" gav 422 km och 8:17. Betyder "Snabb" bara att man blir lotsad till vägar där det går att köra fort, även om det råkar ta längre tid att komma fram ?? Jag använde i alla fall sunda förnuftet + 2110max +vägkarta och åkte i princip bara "kort resväg". Det var bara ett par småvägar jag undvek att åka in på. "Bästa" låter ju bra, men hur 20 mil extra + att det tar längre tid kan bli bäst förstår inte jag. När jag åkte hade jag Q2-kartor. Nu har jag laddat hem Q3 och har testat, men det blir i princip samma resultat med dem. Kan man föreslå att Navigon lägger in alternativet "Förnuftig resväg" måntro .
Man får verkligen testa alla möjliga inställningar innan man hittar en väg som verkar vara rimlig både till tid och mil. Navigon borde rimligtvis ha en bättre definition av vad de menar med "snabb, kort, vacker och bästa" resväg, likaså "snabbt, normalt, långsamt fordon". Deras manual eller försökt till manual är rätt så tunn. Kunde nog förväntat sig bättre och mer instruerande bruksanvisning av ett så pass stort företag (de har väl gjort produkter till navigatorer i åratal eller hur?!). Känns lite amatörmässigt att stava Storbritannien "Storbrittanien" när man söker efter adresser i Storbritannien. De borde kanske anlitat en auktoriserad översättare och inte använt sig av en med dyslexi och språkafasi (vill verkligen inte raljera över de som råkar har dessa problem, men nog borde man ha högre krav på språket i en produkt som denna?).
Postad 20 August 2008 - 00:13
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Snabbfråga till alla er 2110 Max användare! Titta i början på denna "videorecension" (känns tungt att ens skriva det ordet), och titta på den "vyn" han är i i gps:en? Vart finns den vyn? En lista på vänster sida av displayen och tangentbordet ihoptryckt på höger sida. Tycker mig ha pillat igenom hela gps:en många ggr om, men känner inte igen den vyn överhuvudtaget! Inte heller känner jag igen denna vy, någon som kan förklara för mig vart den vyn finns??!
Redigerat av shapic, 20 August 2008 - 00:14.
Postad 20 August 2008 - 12:02
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Snabbfråga till alla er 2110 Max användare!
Titta i början på denna "videorecension" (känns tungt att ens skriva det ordet), och titta på den "vyn" han är i i gps:en? Vart finns den vyn? En lista på vänster sida av displayen och tangentbordet ihoptryckt på höger sida. Tycker mig ha pillat igenom hela gps:en många ggr om, men känner inte igen den vyn överhuvudtaget!
Antingen den amerikanska versionen av 21XX max eller kanske den äldre 21XX utan max-etiketten. Inte heller känner jag igen denna vy, någon som kan förklara för mig vart den vyn finns??! 
Tror att det är den amerikanska versionen av 21XX Max som har den aktuella vyn.
Postad 20 August 2008 - 18:53
joso10
-
joso10
-
Rookie
-
4 inlägg
Man får verkligen testa alla möjliga inställningar innan man hittar en väg som verkar vara rimlig både till tid och mil.
Navigon borde rimligtvis ha en bättre definition av vad de menar med "snabb, kort, vacker och bästa" resväg, likaså "snabbt, normalt, långsamt fordon". Deras manual eller försökt till manual är rätt så tunn. Kunde nog förväntat sig bättre och mer instruerande bruksanvisning av ett så pass stort företag (de har väl gjort produkter till navigatorer i åratal eller hur?!).
Hej, Torde inte kravet vara på en navigation att den ska beräkna en rutt som stämmer, testa gör man väl utan en -karta- och en -navi- ? Om man utgår att man gör enl. gällande bestämmelser, vad är då skillnaden mellan ett "normalt" och ett "snabbt" fordon? Mvh Johan
Postad 20 August 2008 - 19:42
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hej,
Torde inte kravet vara på en navigation att den ska beräkna en rutt som stämmer, testa gör man väl utan en -karta- och en -navi- ?
Kan inte annat än att hålla med. Om man utgår att man gör enl. gällande bestämmelser, vad är då skillnaden mellan ett "normalt" och ett "snabbt" fordon?
En fråga som jag ställt mig många gånger under den en och en halv månad som jag varit ägare till en 2110 max. Jag har en Renault Scenic och frågan är om den räknas som ett snabbt eller som ett normalt fordon?
Postad 20 August 2008 - 21:18
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Räknas inte den som gående...
Förstår vad du menar. Ska man ha en Ferrari för att ha ett snabbt fordon eller räcker det med en standard bil? Vad är i så fall normalt fordon?
Sen det där med snabbaste resvägen...verkar precis som någon skrev att då väljer den snabbare vägar även om det blir en rejäl omväg, både i sträcka och tid. Irriterande. Lika bra att ha kortaste resväg inställd verkar det som.
Postad 21 August 2008 - 11:20
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Räknas inte den som gående...
Förstår vad du menar. Ska man ha en Ferrari för att ha ett snabbt fordon eller räcker det med en standard bil? Vad är i så fall normalt fordon?
Sen det där med snabbaste resvägen...verkar precis som någon skrev att då väljer den snabbare vägar även om det blir en rejäl omväg, både i sträcka och tid. Irriterande. Lika bra att ha kortaste resväg inställd verkar det som.
Den bästa vägen verkar fungera … ibland … ibland blir det lite mystiska rutter.
Postad 21 August 2008 - 15:58
Izze
-
Izze
-
Användare
-
-
103 inlägg
Den bästa vägen verkar fungera … ibland … ibland blir det lite mystiska rutter.
It's alright, it's alright, it's alright Navigon directs in mysterious ways.. by U2
Postad 22 August 2008 - 10:58
Unregisteredf0a92123
-
Unregisteredf0a92123
-
Rookie
-
5 inlägg
En fråga som jag ställt mig många gånger under den en och en halv månad som jag varit ägare till en 2110 max. Jag har en Renault Scenic och frågan är om den räknas som ett snabbt eller som ett normalt fordon? 
Långsamma fordon borde vara lastbillar exempelvis. När GPSen tror att du kommer att följa trafikrytmen på tyska autobahn men det visar sig att du bara glider med 90 km/h med lastbilen blir det lätt fel i den beräknade ankomsttiden.
Postad 22 August 2008 - 11:02
Unregisteredf0a92123
-
Unregisteredf0a92123
-
Rookie
-
5 inlägg
Finns det något sätt att se den högsta farten man haft med sin bil, en toppfarts notering?
Postad 22 August 2008 - 11:34
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Finns det något sätt att se den högsta farten man haft med sin bil, en toppfarts notering?
Genom att använda sig av loggboksfunktionen kan man i efterhand se bland annat medelhastighet och högsta hastighet som man använt under den aktuella turen.
Postad 22 August 2008 - 18:06
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Haft en del duster med min 2110 max, har de senaste kartuppdateringen Q3, första fadäsen kom när man kommer till Sala västerifrån och skall till Enköping så dyker det upp en stor nybyggd rondell Navigatorn visar ingen rodell utan någon korsning efter att rondellen passerats så komenterar den att jag skall svänga 1:a till vänster i rondellen men det var 4 minuter efter passagen av rondellen.
Vid körning från Norrtälje till Skavsta så dirigera fanskapet mig in i centrum av Stockholm med trängselavgifter som plåster på såren, trots att den snabbaste väg skall vara E18 till E4 och inte ett virrvarr i centrum.
När man sedan landat i Skavsta och skall navigera till övernattningen då är cirkusen total, hänger inte med i navigationen alls och efter ett antal minuter så kommer en vit skärm med text med något om kritical minnes status
och fanskapet går inte att varken knappa sig vidare eller att stänga av den, var nära att stanna bilen och krossa navigatorn under mina skor.
Ibland tycker jag att den beter sig som "gubben i lådan".
Har dock lugnat ner mig nu så navigatorn får leva ett tag till!!
P.S Gav fan i bilåkning i Toscana, vinet var mycket gott och tågförbindelserna utmärkta!!!
Redigerat av RedMarathon, 22 August 2008 - 18:09.
Postad 22 August 2008 - 19:31
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Haft en del duster med min 2110 max, har de senaste kartuppdateringen Q3, första fadäsen kom när man kommer till Sala västerifrån och skall till Enköping så dyker det upp en stor nybyggd rondell Navigatorn visar ingen rodell utan någon korsning efter att rondellen passerats så komenterar den att jag skall svänga 1:a till vänster i rondellen men det var 4 minuter efter passagen av rondellen.
Vid körning från Norrtälje till Skavsta så dirigera fanskapet mig in i centrum av Stockholm med trängselavgifter som plåster på såren, trots att den snabbaste väg skall vara E18 till E4 och inte ett virrvarr i centrum.
När man sedan landat i Skavsta och skall navigera till övernattningen då är cirkusen total, hänger inte med i navigationen alls och efter ett antal minuter så kommer en vit skärm med text med något om kritical minnes status och fanskapet går inte att varken knappa sig vidare eller att stänga av den, var nära att stanna bilen och krossa navigatorn under mina skor.
Ibland tycker jag att den beter sig som "gubben i lådan".
Har dock lugnat ner mig nu så navigatorn får leva ett tag till!!
P.S Gav fan i bilåkning i Toscana, vinet var mycket gott och tågförbindelserna utmärkta!!!
Hej, bra, att du trivdes i Toscana och man får lov att vara sur på sina prylar. När man kommer till ett vägbygge - typ ny rondell som byggs "över" en vanlig korsning, så kör man ibland på en kort provisorisk väg som avviker några meter från kartan. Navigatorn tolkar det som om man lämnar rutten och vill att man svänger tillbaka. Irriterande, men samtidigt kräver man en maximal noggrannhet av GÅPS-signalen. Jag känner inte till den aktuella vägsträckan, men visst är det mystiskt att meddelandet kommer efter 4 minuter. Det kan hända att meddelandet "Program Memory is Low" visas på skärmen, när man har simulerat en längre rutt. Däremot är ovanligt, att man får meddelandet när man bara är i navigationsmodus. En softreset hjälper för det mesta. /Franz
Redigerat av Kuenring, 22 August 2008 - 19:33.
Postad 22 August 2008 - 19:59
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Det kan hända att meddelandet "Program Memory is Low" visas på skärmen, när man har simulerat en längre rutt. Däremot är ovanligt, att man får meddelandet när man bara är i navigationsmodus. En softreset hjälper för det mesta.
/Franz
Fick meddelandet första gången jag använde navigatorn i "navigationsmodus" efter jag uppdaterat till Q3. Mycket irriterande. Som tur var visste jag hur vägarna gick och kunde resetta 2110:an efter att vi kommit fram till vår destination.
Postad 23 August 2008 - 17:06
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Hej,
En softreset hjälper för det mesta.
/Franz
Men att göra en softreset så försvinner ju de senaste uppdateringarna eller vad händer?, man skulle ju bara kunna göra en "norsk reset" stänga av och sätta på men då den inte svarade något trots min krampande tumme på avstängningsknappen och blodtryckstegring p.g.a ilska. Det är mycket märkvärdigt att satellitkontakten ev kunde vara dålig för tillfället trots att jag befann mig i mellan Sverige har inte haft dessa problem tidigare i norr tidpunkten var mitt på dagen.
Postad 24 August 2008 - 08:56
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Men att göra en softreset så försvinner ju de senaste uppdateringarna eller vad händer?, man skulle ju bara kunna göra en "norsk reset" stänga av och sätta på men då den inte svarade något trots min krampande tumme på avstängningsknappen och blodtryckstegring p.g.a ilska.
Det är mycket märkvärdigt att satellitkontakten ev kunde vara dålig för tillfället trots att jag befann mig i mellan Sverige har inte haft dessa problem tidigare i norr tidpunkten var mitt på dagen.
Hej, med en softreset försvinner inte någon uppdatering. Den tömmer minnet och liknar en omstart av PCn. Man skall alltid börja med en softreset när det händer något konstigt. /Franz
Redigerat av Kuenring, 24 August 2008 - 08:57.
Postad 24 August 2008 - 22:20
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Har länge trott att det som jag nu ska berätta har varit en tillfällighet, men icke! Det är ännu en bugg (suck).
Det har att göra med TMC-informationen. När navigerar efter en vald rutt, säg t.ex. Örebro-Karlstad, så kan man trycka vartsomhelst på skärmen för att få upp en meny och sedan välja "TMC-information" eller något liknande. I den menyn ser man alla trafikmeddelanden som TMC-mottagaren tagit emot. Man kan där välja om man vill se "Alla trafikmeddelanden" som helt enkelt listar alla trafikmeddelanden för hela Sverige, eller om man bara vill se "Trafikmeddelanden längs vägen" som SKA och BORDE lista trafikmeddelandena som ligger längs rutten man kör på.
Men det sistnämnda fungerar inte för mig. Tittar jag på översiktsbilden när jag kör rutten Örebro-Karlstad så är det 2-3 trafikmeddelanden längs vägen på kartan. Men tittar jag i "tmc-information-->meddelanden längs resvägen" så står det bara "Inga trafikmeddelanden läng resvägen" (eller något liknande), istället listas alla under "alla trafikmeddelanden". Jättestörande. Någon som har samma bugg eller är det bara jag?
Postad 25 August 2008 - 10:58
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Har länge trott att det som jag nu ska berätta har varit en tillfällighet, men icke! Det är ännu en bugg (suck).
Det har att göra med TMC-informationen. När navigerar efter en vald rutt, säg t.ex. Örebro-Karlstad, så kan man trycka vartsomhelst på skärmen för att få upp en meny och sedan välja "TMC-information" eller något liknande. I den menyn ser man alla trafikmeddelanden som TMC-mottagaren tagit emot. Man kan där välja om man vill se "Alla trafikmeddelanden" som helt enkelt listar alla trafikmeddelanden för hela Sverige, eller om man bara vill se "Trafikmeddelanden längs vägen" som SKA och BORDE lista trafikmeddelandena som ligger längs rutten man kör på.
Men det sistnämnda fungerar inte för mig. Tittar jag på översiktsbilden när jag kör rutten Örebro-Karlstad så är det 2-3 trafikmeddelanden längs vägen på kartan. Men tittar jag i "tmc-information-->meddelanden längs resvägen" så står det bara "Inga trafikmeddelanden läng resvägen" (eller något liknande), istället listas alla under "alla trafikmeddelanden". Jättestörande. Någon som har samma bugg eller är det bara jag?
Tyvärr kan jag inte yttra mig när det gäller ditt specifika problem men jag återkommer gärna när det händer mig. Men några ord runt omkring TMC för MN 7 skulle kanske passa här. Många skriver att det kan vara jobbigt med alla TMC-meddelanden, främst när man kör i europeiska länder med tät trafik. Normalt lämnas ett besked när en trafikstockning inte längre existerar och det tidigare meddelandet raderas. Befinner man sig inte längre inom sändarens räckvidd, så raderas meddelanden automatiskt om det inte sker någon uppdatering av dessa inom 20 minuter. Men i praktiken fungerar det inte alltid. Ett problem är att navigatorn går i stand-by läge när den inte används och gamla meddelanden poppar upp när man startar manicken igen. En duktig programmerare borde säkert kunna göra "TMC-delen" säkrare för användaren....eller en separat knapp som man trycker på för att radera alla TMC-meddelanden. Men för närvarande kan vi bara göra en softreset när vi vill bli av med allt som spökar i minnet. /Franz
Postad 27 August 2008 - 14:05
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Hej Franz!!
Vilket SDHC kort rekommenderas för Navigatorn?
Min baktanke om detta med vilket är om Läs/Skrivhastighets egenskaper som kortet kan prestera kan ev göra navigatorn något snabbare??
Tänkte ev på Lexar - SDHC Professional 133x 4GB 289 kr från CDON.
Hälsningar
RedMarathon
Redigerat av RedMarathon, 27 August 2008 - 14:09.
Postad 27 August 2008 - 16:24
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hej Franz!!
Min baktanke om detta med vilket är om Läs/Skrivhastighets egenskaper som kortet kan prestera kan ev göra navigatorn något snabbare??
Hälsningar
RedMarathon
Köpte en Sandisk Ultra II SDHC? för studentpris 162 riksdaler. Helt ok. Ser dock ingen större hastighetsskillnad gentemot originalkortet som följde med navigatorn, men väl lagringsmässig skillnad.
Postad 27 August 2008 - 17:44
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Hej Franz!!
Hälsningar
RedMarathon
Hej, Macsailor's inlägg säger egentligen som det är. Man märker knappt skillnaden och måste nästan göra ett läs/skriv-test med ett specialprogram för att se en märkbar skillnad. Läshastigheten är kanske av betydelse för Reality View. Jag använder själv Sandisk ultra II och det är OK. Du kan gärna läsa mera här: http://www.sdcard.or...ut/speed_class//Franz
Redigerat av Kuenring, 27 August 2008 - 17:45.
Postad 05 September 2008 - 18:40
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
PÅ tala om vilka hastigheter som gäller för "snabb, normal och långsam bil" så fick jag idag följande svar från Navigons support: Medelhastigheter är följande: snabb fordon: 120km/h, vanlig fordon: 100km/h, långsam fordon:80km/h.
Postad 06 September 2008 - 06:47
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Hej,
varför inte titta på: http://www.brodit.se/
Där finns också en ny hållare till 2110 max
Franz
Köpte ett "Broditpaket" från Dustin. Fästet var inte i lager men hållare var. Återkommer med intryck. Äsch, lev datum blev ändrat till 15 sept.
Redigerat av discomega, 08 September 2008 - 20:22.
Postad 07 September 2008 - 10:48
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Det finns en uppdatering till 2110 max.version 7.0.10 med nästan 53 Mb bör rätta till vissa fel som "Fatal Application Error" och snabbare Sat-fix. Hur det ser ut med routingprofilerna kan jag för närvarande inte svara på. Navigon talar inte om vad en program-uppdatering innehåller. Det gäller bara att testa. Men har man inga problem idag, så är det lika bra att inte rusa iväg..... /Franz
Postad 08 September 2008 - 08:20
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
>inlägget raderat<
/Franz
Redigerat av Kuenring, 13 September 2008 - 14:46.
Postad 08 September 2008 - 19:39
Goran2
-
Goran2
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Det finns en uppdatering till 2110 max.
version 7.0.10 med nästan 53 Mb bör rätta till vissa fel som "Fatal Application Error" och snabbare Sat-fix. Hur det ser ut med routingprofilerna kan jag för närvarande inte svara på. Navigon talar inte om vad en program-uppdatering innehåller. Det gäller bara att testa. Men har man inga problem idag, så är det lika bra att inte rusa iväg.....
/Franz
Har laddat ner 7.0.10 och provat och mycket riktigt försvann USB-problemet. Däremot har jag fortfarande problem med att vi ibland är långt ifrån överens om vad som är en snabb resväg jämfört med de andra varianterna på resväg. Fast jag hoppas på framtiden där. Har haft kontakt med Navigon och blivit mycket väl bemött  . Jag har beskrivit de underliga beräkningarna min 2110max har gjort och det är vidarebefordrat till Tyskland, så nu är det bara att ha tålamod och vänta.
Postad 09 September 2008 - 11:38
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Har laddat ner 7.0.10 och provat och mycket riktigt försvann USB-problemet. Däremot har jag fortfarande problem med att vi ibland är långt ifrån överens om vad som är en snabb resväg jämfört med de andra varianterna på resväg. Fast jag hoppas på framtiden där. Har haft kontakt med Navigon och blivit mycket väl bemött . Jag har beskrivit de underliga beräkningarna min 2110max har gjort och det är vidarebefordrat till Tyskland, så nu är det bara att ha tålamod och vänta.
Apropå routingprofiler, så finns det naturligtvis konstiga förslag och det händer att en rutt ändras bara genom att man förbjuder färjor i ett land där det över huvud taget inte finns några färjor. Eller man hamnar på grusvägar. Det är en buggar som säkert rättas till så småningom. Man måste också tänka på, att varje väg klassificeras och stämmer inte indelningen i dessa klasser så blir det jobbigare med profilerna. Dessutom klassas kanske vägarna inte på samma sätt i alla länder (Östeuropa) Jag har själv ändrat flera parametrar i några ini-filer, men det är nästan omöjligt att hitta den perfekta inställningen. Nu använder jag igen original-parametrarna Personligen tycker jag att det är bättre att stycka en lång rutt så det blir några kortare avsnitt. /Franz
Redigerat av Kuenring, 10 September 2008 - 14:29.
Postad 10 September 2008 - 07:34
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Det finns en uppdatering till 2110 max.
version 7.0.10 med nästan 53 Mb bör rätta till vissa fel som "Fatal Application Error" och snabbare Sat-fix. /Franz
Kan även jag bekräfta att USB problemet är borta. Snabbare satfix har jag inte märkt av. Känns som innan. Har iof inte tyckt att det är ett problem eller att den är speciellt långsam... Undrar varför en uppdatering är "hemlig". Vill gärna veta vad som är fixat..
Redigerat av discomega, 13 September 2008 - 18:43.
Postad 10 September 2008 - 09:58
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Kan även jag bekräfta att USB problemet är borta. Snabbare satfix har jag inte märkt av. Känns som innan. Har iof inte tyckt att det har vait ett problem eller att den är speciellt långsam...
Undrar varför en uppdatering är "hemlig". Vill gärna veta vad som är fixat.. 
Håller med. Varför detta hemlighetsmakeri?
Postad 18 September 2008 - 15:43
Duvskog
-
Duvskog
-
Rookie
-
2 inlägg
Har varit nyfiken på en 2110 MAX nu en tid. Dock har jag blivit mer och mer skeptisk till den efter att ha läst denna tråd.
Har använt både Garmin och TomTom tidigare så jag har hyffsad koll på vad jag "vill ha".
Om man på Prisjakt klickar i "GPS-koordinater" så filtreras 28 navigatorer fram. En av dessa är 2110 Max.
I min värld skulle detta betyda att 2110 Max har en funktion som tillåter mig att knappa in koordinater för navigeringsmål osv. Stämmer detta?
Löstes problemen med ankomsttiderna iom den senaste uppdateringen?
Mvh
Duvskog
Postad 18 September 2008 - 16:41
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
....Om man på Prisjakt klickar i "GPS-koordinater" så filtreras 28 navigatorer fram. En av dessa är 2110 Max.
I min värld skulle detta betyda att 2110 Max har en funktion som tillåter mig att knappa in koordinater för navigeringsmål osv. Stämmer detta?
Löstes problemen med ankomsttiderna iom den senaste uppdateringen?
Mvh
Duvskog
Hej, du kan inte mata in koordinater i 2110 max. Däremot kan du genom omvägen "visa kartan" leta rätt på en position och spara den som ett resmål (favorit)..... "........ ankomsttider " justerades redan med 7.0.9 uppdateringen. Det var mest Sat-fix problem och visning av felaktiga tider. Samtidigt vill jag påpeka att många användare inte var medvetna om att ankomsttiderna blir bättre ju oftare man avslutar en navigation. Jag har skrivit om detta flera gånger i både 2110 max och 8110 forum. >>Faktum är: MN7 i 21xxmax och 8110 har en (läraktig) modus för beräkning av sannolik ankomsttid. Varje gång man når målet korrekt skrivs genomsnittsdata från senaste navigationen i filen DD_car.ini Det betyder att ju fler navigationer du avslutar (rösten säjer att du är framme) dess bättre blir visningen av den sannolika ankomsttiden. Apparaten lär sig.... Om du t ex alltid kör i stadstraffik och sedan gör du din första körning på motorvägen, så blir ankomsttiden för din första motorvägskörning missvisande. Är du alltid snabbare vid målet än vad navigatorn beräknar, så kan du kanske leka med profilen "snabb bil".<< Jag har själv haft min 2110 max sedan början maj och är mycket nöjd. Den har inte hängt sig en enda gång fastän jag körde många mil på kontinenten.....men så är jag också en van datormänniska och en gammal GPS-användare.... /Franz
Redigerat av Kuenring, 18 September 2008 - 16:48.
Postad 18 September 2008 - 16:51
Duvskog
-
Duvskog
-
Rookie
-
2 inlägg
Tack för svaret.
Kommer förmodligen inte kunna låta bli att köpa den.
Då gäller det bara att hitta bästa priset också....
Mvh
Postad 19 September 2008 - 13:48
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Har nu fått min brodithållare. Superstabil, lätt att få ur och i gpsen, inte långt bort i rutan så man får sträcka gubbryggen till max för att knappa in något. Så här skulle det medföljande fästet varit från början. Men då hade väl Brodit kånkat för länge sen om alla fästen var så här bra. Supernöjd!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|