Jag har fortfarande problem med att datumet ändras ibland och undrar om detta kanske är fixat nu. Ingen annan som har det problemet?
Redigerat av Kanelen, 13 February 2009 - 16:32.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
4 relaterade trådar
Postad 13 February 2009 - 16:31
Den som hittar en changelog till v. 4.13 får gärna posta/länka till den.
Jag har fortfarande problem med att datumet ändras ibland och undrar om detta kanske är fixat nu. Ingen annan som har det problemet? Redigerat av Kanelen, 13 February 2009 - 16:32. Postad 13 February 2009 - 17:05
Visst har jag problem med att datumen ändras! Först trodde jag att jag klantade till det, men numera är jag ganska säker på att det är en bug i telefonen. Har någon reklamerat detta till Nokia??? Postad 13 February 2009 - 18:01 Då är jag iaf inte ensam - en riktigt irriterande bugg är det, som jag ser det. Hur kontaktar man bäst Nokia om en sådan? Postad 13 February 2009 - 20:59
Jag har aldrig råkat ut för det. Ibland om jag uppdaterat telefonen eller haft batteriet ute för länge får jag ställa in klocka och datum igen, men det är endast då.
Postad 15 February 2009 - 13:37 Använder du alarmfunktionen? Jag har starka misstankar om att den har med problemet att göra, i alla fall för mig. Att låta alarm upprepas varje arbetsdag, istället för att sätta nytt larm varje kväll, verkar vara som att tigga om ofrivillig datumändring. Postad 15 February 2009 - 14:23 Nä, det passar inte in med mitt problem. Tvärtom, jag använder kalendern mycket sällan, och det är när jag skall använda den jag kommer på att datumen är en dag efter. Postad 16 February 2009 - 18:34
Har en liten fundering. Är det någon som vet hur man kan anpassa väntelägets program, de under genvägarna. De är som standard kalender och sökning. Kan man byta/lägga till andra program där som t.ex meddelanden. Har för mig att jag sett andra göra det med s60, men kan inte hitta någon inställning för det på 6220.
Sen har jag en 3-låst variant och det börjar kännas tungt att ligga på en gammal fw... Kan man uppdatera till nyare fw i en 3store eller är vi fast med fw 3.någonting, de har ju uppenbarligen inte bemödat sig med att ha ngn annan fw till nedladdning än den som telefonen kommer med. Redigerat av eMANi, 16 February 2009 - 18:35. Postad 16 February 2009 - 19:40
Jag använder kalendern för att boka möten och påminelser m.m. och där har jag alarm-funktion som säger till en stund innan. Men jag har fortfarande inga problem med tid och datum. Eller nåt annat problem med telefonen för dej delen. Så inga problem, funkar perfekt.
Men nu har jag skaffat mej en annan telefon, Nokia 5800 (Xpress Music). Så nu blir det av att testa den... Redigerat av Yobo1987, 16 February 2009 - 19:41. Postad 04 March 2009 - 09:41
Har samma problem med min, väldigt märkligt.. hur är det med andra telefoner? Har för mig att min SE inte var lite dålig på det. Postad 04 March 2009 - 11:54
Är inte det en begränsning från operatörens sida? Postad 04 March 2009 - 19:49 Jo. 3 är urusla på MMS. Var en tråd om det här för några månader sedan. Tror det var 3 iaf. Postad 10 March 2009 - 19:19
tjena jag har letat efter ny mobil nu ganska länge och hittade en 6220 för 1100kr med 8gb minneskort den är lite halv sliten men helt ok skick. Tycker ni mobilen är värd det och är ni nöjda med mobilen?
tack för svar MVH smacky Postad 10 March 2009 - 22:09
Nån som vet om kan ställa in så att filmerna blir mindre i formatet?
Nu blir de ju ca 50 mb stora för ca 2 minuter! Kompisens SE blir ca 7 mb stora för motsvarande tid... Postad 13 March 2009 - 17:15
tjena
jag har nu köpt nokia 6220 och undrar lite om batteritiden, blev lite förvånad när batteriet redan var slut efter full laddning på nästan bara 1 dag.jag köpte den begagnad och han som haft den innan använde den knappt så min fråga är kan det vara så att jag behöver köpa nytt batteri för att mobilen har legat urladdad för länge? Eller är det bara så att batteri tiden är ganska låg?. Mobilen är 3 från början men upplåst, det kanske inte spelar så någon roll till batteritiden? Är helt ny med nokia så säg gärna lite tips på inställningar som kan förbättra tiden. Har lite svårt att hitta i nokias menyer nu i början. (bara haft Ericsson innan) Tack för svar MVH smacky=) Postad 14 March 2009 - 07:39 Har du precis fått den så pillar du säkert mycket mer på den än man gör efter ett tag. Jag skulle tro att en dag är ganska normalt om man har använt den en del. Själv så laddar jag min kanske vart 5 dag och den har då gått ner några pinnar, men den är mest stand-by kanske är den aktiverad med skärm några minuter per dag. GPS'n tar tex mycket kraft. Har för mig man kan sätta hur mycket ljus skärmen ska ha som påverkar strömförbrukningen, så finns det också någon inställning har jag för mig med tiden som skärmen går ner i vila. Tänk på att om den har gått ner några pinnar i batterivärde så går det ganka fort de sista, det kan bara gå timmar på de sista pinnarna, så skalan verkar inte vara linjär. Postad 14 March 2009 - 10:11
ok tack för svaren. Är ju lite svårt att veta hur mycket batteri det är kvar då om det går mycket snabbare efter någon/några pinnar försvunnit. Kan man kolla % av batteritiden som är kvar någon stans? för det måste väll vara linjärt iaf
Postad 15 March 2009 - 11:49
Har nu förstått varför batteritiden är så låg jag ligger alltid uppkopplad till 3g men går det att stänga av på något sätt? Mobilen är upplåst från 3 jag använder comviq. Har ver 3.06. Ska man ha nätläge UMTS eller dualmode? tacksam för svar är väldigt ovan med nokia.
Postad 15 March 2009 - 12:26 dual om du inte kör 3, vill du inte alls ha 3G nät så kan du kanske välja 2G Postad 15 March 2009 - 12:37
tack för svar que. vet du något hur man väljer 2g? Läste att man skulle kunna hålla inne rödlur och stänga av 3g men kopplar upp efter typ 1 min igen=/. Använde knappt min telefon i går och batteriet varade i kanske 30 timmar skicka bara några sms.
Postad 15 March 2009 - 16:30
För att byta nät så går du till:
Inställningar, Telefon, Nät och väljer GSM istf Dual mode eller UTMS. Annars är din passningstid ungefär samma som på min 3-låsta med ständig uppkoppling och jag har samma "bekymmer" med att om jag trycker på röd lur så kopplar den genast upp sig igen. Postad 15 March 2009 - 16:40 Om man har låst upp den, finns det då ingen möjlighet att ladda ner en neutral mjukvara från Nokia, som gör den "standard"? Jag har en standard telefon och jag tror nog att den kan ligga över en vecka eller mer om jag inte använder den. Den är specificerad till 250timmar i standby, om 3 lägger in en mjukvara som påverkar denna standbytid så tycker jag man ska ta upp detta med 3 Postad 15 March 2009 - 18:40
Har precis skaffat en 6220 classic och har ett litet problem.
När jag väljer kartor i nokia maps och väljer gå online så kommer det internet anslutning saknas, välj alternativ-verktyg-gå online för att gå online. När jag sedan gör detta så kommer samma fråga upp igen? Något tips, använder tele2 som operatör. Postad 15 March 2009 - 19:04
Varför gå online? Välj gå offline istället, fungerar precis lika bra i kartprogrammet gör du följande, alternativ-verktyg-inställningar-internet-Gå Online Vid start-NEJ Om du inte har inställningar för tele2, så skickar du ett gratis sms till nr 123 och skriver JA, så får du dem. Postad 15 March 2009 - 19:14
Tack för det snabba svaret. Vad är skillnaden på online och offline? Har inställningar till tele2 på mobilen och det funkar att surfa och e-post, men inte gå online med Nokia maps. Postad 15 March 2009 - 20:01 Jaha, men ta bort alla inställningar du, alltså de gammla och sen skicka ja till nr 123 så ska du få dem nya. Dem nya inkludrerar även aGPS inställningar. Offline så laddar inte telefonen ner nyare kartor om de finns, eller ifall det finns en nya rondell i ett område som inte redan finns så inkluderas det, men jag personligen har alltid kört offline och det har fungerat kanon. Det är framförallt otroligt mycket billigare att köra offlien Postad 16 March 2009 - 18:32
Sen jag uppgraderade till senaste firmware har jag helt sluppit de tidigare problemen med att klockan/datum ibland ändrades. Hoppas verkligen att Nokia löst detta störande problem en gång för alla.
Andras erfarenheter? Postad 18 March 2009 - 20:10
Har precis införskaffat mig en 6220c, kände att det verkade vara en vettig telefon. Oerhört trött på mina X1a och windows mobile, saknade en vanlig "enkel" telefon. Har än så länge bara haft den 1 dag men den känns bra och symbian funkar bättre i den mån att det är en snabbare respons och mindre delyas samt vänt tidern. Känns bra.
Upptaderade till senaste programvaran, 3.14? Återkommer efter lite mer användande. Jag är nöjd än så länge. Övrigt får ni gärna tipsa på lite program ni själva använder och är nöjda med. Postad 22 March 2009 - 17:27
Tjena, jag har lite problem med min 6220 Classic, så jag tänkte fråga er om hjälp samt råd.
Jag köpte den operatörsfri (olåst) i en affär för ca 1 år sedan och har sen dess använt Telia som operatör. Sen har jag vid tillfällen uppdaterat mobilens programvara. Har nu version 4.13. Jag har i dagarna bytt till Tele 2 som operatör och då jag jag inte fått inställningarna för Internet/GPRS/MMS att funka. Får jag ett sms med operatörsinställningarna så kan mobilen inte spara dom, & försöker jag mata in uppgifterna manuellt så hänger mobilen sej. Vad är det för fel? Strular den senaste programvaran med Tele 2 eller är det ett kännt fel på mobilen. Alla inställningar funkade utmärkt med Telia. Jag har för övrigt kontaktat Nokia, men vill kolla om nån av er vet svaret på min fråga eller har Tele 2 och fått det att funka med 6220 Classic. Jag ska kolla sen när nästa programvara för mobilen kommer om detta då finns kvar eller om det löst sej, men vet ej när nästa uppdatering kommer. Så jag är väldigt tacksam för svar. *EDIT* För att svara på min egen fråga, så kan jag säga att jag lyckades gå runt det. Jag hade gammla kopplingspunkter kvar från då jag hade Telia som operatör och kunde byta namn och inställningar på till vad som stod på Tele 2´s hemsida under manuella inställningar. Jag tog altså bort kopplingspunktenn "Wap", men ändrade kopplingspunktern "Internet/GPRS" & "MMS" till Tele 2´s inställningar så nu funkar det. Men jag har fått ett nytt problem, jag kan tydligen inte använda 6220´s GPS för navigering. Jag är på ett ställe och vill ha navigering till en annan punkt. Då kommer det upp en ruta om att godkänna nokias avtal och så. Jag väljer acceptera. Sen kommer en ny ruta upp som undrar ifall jag vill köpa röstnavigering (min testperiod är slut). Väljer jag nej där så går GPS:en tillbaka till ursprungsläge. Jag får alltså inte ens nån navigering utan röst instruktioner. Väljer jag ja på frågan om röstnavigering kommer jag bara till betalningsalternativ. Hur kommer man runt de? Jag vill ha navigering, men utan röst. Hjälp uppskattas Redigerat av Yobo1987, 22 March 2009 - 17:27. Postad 23 March 2009 - 07:39 Kanske ingen större hjälp men jag fick likadant, jag har kvar Telia och inte gjort några förändringar under snart 1 år. Om jag väljer en plats och trycker på kör eller gå, så får jag upp att acceptera kartmaterialet och sedan en ny fråga om testa/köpa navigering. Det var dock längesedan jag testade detta och det är möjligt att det var har varit så efter att 3mån provperiod gick ut Redigerat av Unregistered124686ac, 23 March 2009 - 13:51. Postad 23 March 2009 - 10:28
Jag vet att man kan navigera utan röst, jag gjorde det förut. Men vet inte om det var under testperioden. Man kan iallafall välja under navigeringen ifall man inte vill ha röst eller ej så då borde det ju funka. Man ska ju kunna använda GPS:en även om man inte vill ha röstnavigering. Annars är ju Nokias GPS värdelös om man ska betala extra för att använda den utöver vad man betatal för telefonen samt all datatrafik. Jag funderar på att skicka ett mail till Nokia och fråga, då hoppas jag på hjälp från dom. Det måste ju vara en bug eller nåt. Annars är det lågt av Nokia om alla telefoners GPS från dom slutar efter en 90 dagars testperiod.
Redigerat av Yobo1987, 23 March 2009 - 10:30. Postad 23 March 2009 - 13:50
Tänkte att man kanske kunde förstå route-planering om man följde manualen men det blev inte så mycket lättare, jag hittade inget Options > Plan route som det står, borde ju vara under Alternativ och sedan "Plan Route", men någon sådan finns inte! Däremot så hittade jag under Alternativ > Favoriter > Rutter > Ny Rutt > OK och sedan Lägg till ruttpunkt och sedan göra om detta ytterligare en gång. Sedan kan man välja börja köra eller spara rutt, och för detta så fungerade navigeringen, får testa detta ytterligare en gång hem från jobbet.
Från manualen: With the route planner you can calculate a route from your current (or last known) location to a destination of your choice. It is also possible to plan a route starting at a remote location, for example if you live in New York City, and plan to travel from San Francisco to Los Angeles on the weekend. To select a starting point and destination, select Options > Plan route > Starting point or Destination.You can use your GPS position, landmarks, recent locations, the map, or the address search. To select the route settings, select Options > Settings. Once you have set your starting point and destination, you may select the route settings, for example, the type of route or the transport mode. Once you have set a starting point and destination, and selected your settings, you can show your route. To display the itinerary, select Show route. The Itinerary tab lists the single waypoints of a route, and shows the turns and the distance between them. To switch between the Itinerary and Summary tabs, scroll left or right. Select Options and from the following: • Show on map —To show a waypoint on the map. To switch between waypoints, scroll up or down. • Start navigation —To start turn-by-turn navigation (extra service) with GPS (see page 18). • Options > Start simulation —To run a simulation of turn-by-turn navigation without GPS. Postad 23 March 2009 - 15:37
Jag har snackat med Nokia och fått till svar att efter testperiodens slut så måste man köpa en licens för att använda navigeringen, men att kartorna & positioneringstjänsten är gratis.
Postad 23 March 2009 - 17:13 Jo, det ser tyvärr ut som det är så. Jag fick lagt in en ny rutt men på den så fick jag ingen navigering, men de sparade gamla rutter som jag lagt undan från plats A till plats B så fick jag navigering! men det är säkert så att hela rutten är då sparat sedan tidigare, men nu går det inte med nya. Postad 24 March 2009 - 18:22
Eventuellt finns det rykten om att ifall man ställer tillbaka datumet till inköpsdagen av mobilen eller då man aktiverade licensen så får man en ny testperiod. Men det har inte funkat för mej.
Postad 25 March 2009 - 13:04
Någon som vet av en bra dataräknare för telefonen? Har ett datapaket via tele2 på 1 gig. Har ett äldre abb så fungerar inte med sms påminnelse. Fick en räkning sist på 8.500 så tänkte slippa det igen;) Tele2 var dock schyssta och ändrade den. Räknaren i telefonen nollställs då den kopplar ifrån...eller någon som lyckats få till det?
Postad 25 March 2009 - 14:11
Jag har fri Surf upp till 5 gb på mitt Tele 2 Snackis. Det ända som händer efter att jag överstigit 5gb är att hastigheten stryps. Annars händer inget mer. Jag betalar bara 159:- för det tillägget varje månad utöver vad jag ringer för. Men jag ringer och smsar för 19 öre så det är inte stor kostnad. Gratis fram till midsommar också så nu betalar jag bara en månadskostnad på 32:- + några sms samt 159:- för fri surf. Postad 25 March 2009 - 14:18
Har också tele2 snackis. Är bunden några månader till. Betalar 39kr för 1gig och får ingen strypning när jag går över. Därför det blev tokdyrt. Så en räknare för all datatrafik skulle vara skönt att ha. Är nöjd med tele2, tycker de har bäst abbonemang och täckning då man bor norröver
Postad 29 March 2009 - 15:10
Har ett litet problem..
När jag får sms lr mms så står det inte vem som skickat det utan bara numret även fast numret på personen i fråga finns med i telefonboken.. Det blev efter att jag uppdaterat till senaste mjukvaran häromdagen. Alltså, det står typ: +46701234567 som avsändare :-/ är det en bugg i senaste mjukvaran lr har jag missat nån inställning? Postad 30 March 2009 - 16:45
Har du samma nummer fast i två olika poster i telefonboken, så blir de så .... Postad 30 March 2009 - 18:59
Nepp, det har jag inte... Jag har ett nummer "registerat" på per kontakt och inte samma nummer på två olika kontakter Postad 03 April 2009 - 13:58
Dock så har admin:en som lagt till denna "OFFICIELLA"-märket dragit bort classic från rubriken, så att söka på denna tråd blev krångligt då man inte längre can söka på classic och detta är just vad denna tråd är om. Altså inte den gammla 6220. Utan 6220 Classic. Postad 03 April 2009 - 14:05
Jag har aldrig haft det problemet och har det inte nu heller. Har nu 4.13 utan några problem. Redigerat av Yobo1987, 13 April 2009 - 09:29. Postad 14 April 2009 - 20:16
Någon som har ett svar på detta? lika så det nya Share online som kom med 4.13 uppdateringen?
Går fin fint att uppdatera FW även på 3 låsta telefoner, gjort det både på frugans 6220c och min E71. Postad 28 April 2009 - 11:39
Även jag har en 3-låst 6220 och är riktigt trött på den sura batteritiden. Laddar den i princip dagligen. Befinner mig u i New York och här kopplar den inte upp sig och ligger online. Som ett mirakel har batteritiden gått från 1 dag till >5 dagar. Ingen som vet nåt hack så man kan bli av med att den alltid ligger uppkopplad? Postad 15 May 2009 - 22:02
Vet ni något ställe med bra program till denna telefon?
Vad händer om jag installerar en massa program och sedan uppdaterar telefonens mjukvara!? Försvinner dessa då? Är ni nöjd med eran telefon? Vet någon hur man stänger av knappljudet på den? Redigerat av Meganeoman, 15 May 2009 - 23:35. Postad 01 July 2009 - 00:32 Inställningar > Tel.Inställningar > Allmänna > Anpassa > Toner och där hittar du det! Btw Någon som vet hur man får en stor skärmsläckare där man ser både Tid och datum? stor text! Btw här har ni en bild jag tog idag, fick förövrigt telefonen igår! Bifogad fil(er)Postad 02 October 2009 - 07:14
Hej
Har aldrig varit en direkt Nokia fantast, mest sony ericsson. Men nu har jag faktiskt skaffat en Nokia 6220 classic, och måste säga den funkar faktiskt helt okey, med många finneser men: Jag har försökt att söka överallt på nätet, men hittade inget om detta: Hur gör jag för att få bakgrundsbilden att sträcka sig över hela skärmen? Dvs, om jag tex tar ett foto med mobilen, väljer sedan att ha den bilden som bakgrundsbild, så visas inte bilden över hela display. Hur får jag den att visa över hela displayen? MVH Morgan Postad 07 October 2009 - 06:25
Ingen som har ett svar? Tycker att det borde ju kunna gå att göra som åvanstående inlägg. Jag menar det funkar ju på nästan alla mobiler jag haft.....annars är det en stor miss ifrån Nokia tycker jag. MVH Morgan 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |