Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Marantz SR5003/6003 *

477 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR5003 (Förstärkare) 4 9.399998 (24) Inga priser
Marantz SR6003 (Förstärkare) 2 9.634614 (51) Inga priser
26 relaterade trådar
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (392 inlägg) 5 år sedan
Förstärkare spontanbeställdes!? (14 inlägg) 12 år sedan
Marantz SR6003 till B&W DM683 (12 inlägg) 14 år sedan
Går det att bi-ampa även centern? (12 inlägg) 15 år sedan
Byta Marantz SR5003 mot Onkyo SR608 - en dum idé? (11 inlägg) 15 år sedan
Vilken kommer fungera bäst? Beslutsångest.. (1 inlägg) 16 år sedan
Uppgradera reciver (15 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR607 vs Marantz 6003 (9 inlägg) 16 år sedan
Sherwood Newcastle eller NAD T755 (48 inlägg) 16 år sedan
tips och tankar runt Surroundförstärkare (14 inlägg) 16 år sedan
Ny förstärkare tips & råd (3 inlägg) 16 år sedan
marantz sr 6003 vs onkyo tx-sr 806 (19 inlägg) 16 år sedan
Den mest musikaliska receivern under 10.000 (5 inlägg) 16 år sedan
Surroundförstärkare (1 inlägg) 16 år sedan
Börja om på nytt (köpa helt ny utrustning) (48 inlägg) 17 år sedan
Denon 2809 eller Marantz SR 6003? (14 inlägg) 17 år sedan
Receiver med HD-ljudformat max 12 000:-, vad ska jag välja? (8 inlägg) 17 år sedan
Marantz SR5003/Onkyo TX-SR705/706/Pioneer VSX-1018AH/Sony STR-DA2400ES (3 inlägg) 17 år sedan
Rekomendera mig en Surroundförstärkare. (20 inlägg) 17 år sedan
Marantz SR-5003 VS Onkyo tx-sr 606 (33 inlägg) 17 år sedan
Onkyo TX-SR606, Marantz SR5003 eller Yamaha RX-V663 (45 inlägg) 17 år sedan
Marantz SR6003 eller SR7002 till Monitor Audio RS8 (18 inlägg) 17 år sedan
Marantz SR 7002 eller SR 6003? (11 inlägg) 17 år sedan
Koppla Sony BDP-S350 mot både projektor och TV (3 inlägg) 17 år sedan
Onkyo TX-SR606, Marantz SR6003, H/K 355 + Black Diamond V.2 (5 inlägg) 17 år sedan
Marantz SR6003 eller HK AVR 255 (1 inlägg) 17 år sedan

Postad 26 June 2009 - 17:39

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Fråga 1
Någon som vet något läge i surround som gör att bakhögtalarna spelar på hela registret (som om det vore fronthögtalare) ? (I vanligt stereo-ljud)

Fråga 2
Den rundande formen som Maratnz nu kör med på framsidan är rent estetiskt fantastiskt snyggt men hur blir den med en "fyrkantig" cd-spelare ståendes ovanpå?

Redigerat av candyraver, 26 June 2009 - 17:39.

Postad 26 June 2009 - 22:08

Unregisterede65841a7
  • Unregisterede65841a7
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Fråga 1
Någon som vet något läge i surround som gör att bakhögtalarna spelar på hela registret (som om det vore fronthögtalare) ? (I vanligt stereo-ljud)

Fråga 2
Den rundande formen som Maratnz nu kör med på framsidan är rent estetiskt fantastiskt snyggt men hur blir den med en "fyrkantig" cd-spelare ståendes ovanpå?

På fråga ett får du koppla dem på utgång "B" å köra A+B, dvs det går inte att köra tvåkanalsljud på fyra kanaler..
På fråga två svarar vi: sådär...

Postad 28 June 2009 - 07:45

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

På fråga ett får du koppla dem på utgång "B" å köra A+B, dvs det går inte att köra tvåkanalsljud på fyra kanaler..
På fråga två svarar vi: sådär...

ok, de e är bara att gilla läget....

jag misstänkte nästan de.
CD5002 var beställt, nu har jag lagt en bra budget-för min ekononmi: Högtalrna ska jag titta på sen men är förvånansvärd hur mina nuvarande låter, mina högtalare blir lixom" blivit lite snällare, säkrare och mjukare i ljudet och har sällan hört dom leverera så tight bas. Skönt har programmerat frjärren man fick med - så nu slipper jag använda 3 kontroller :) för att glo på en film (tog cirka 20 min, busenkelt)

Redigerat av candyraver, 28 June 2009 - 07:58.

Postad 28 June 2009 - 20:05

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Någon som vet varför det står (a)multi med röd text på min display på 5003an?

Postad 02 July 2009 - 19:56

itpga
  • itpga
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nån av er som vet om man kan ha HDMI pass through på 6003? Alltså går det att ha den avstängd medan signalen från blu-ray spelaren går till TVn i alla fall. Har tittat mycket på 6003 och på den nya Denon 2310 vilken har just den funktionen men saknar USB.

mvh
itpga

Postad 03 July 2009 - 15:51

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
nu står min 6003:a hemma och väntar på att bli uppackad. hmm... segt med afterwork idag. =|
återkommer med intryck och lite jämförelse med onkyo 607.
/Mattias

Postad 03 July 2009 - 22:03

barpappan
  • barpappan
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

nu står min 6003:a hemma och väntar på att bli uppackad. hmm... segt med afterwork idag. =|
återkommer med intryck och lite jämförelse med onkyo 607.
/Mattias

det ska bli spännande att höra jämförelsen, för just dessa två modeller funderar jag starkt på-
Sätter denna tråd som favo nu!

Postad 04 July 2009 - 07:39

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Idioti eller?
Köpt SR5003 och CD5003 som passar båda passar perfekt med den runda formen - och vad läser man i manualen? Placera aldrig cd-spelaren ovanför förstärkaren.... Det är ju precis där man vill den ska stå ju! Jag märker ju att SR5003 avger mycket värme men detta va ju löjligt.

Har iaf placerat ett par gamla högtalarspikar mellan förstärkare och cd-spelare så där kommer mer luft. Tyvärr är det annars rätt instängt, typ 1 cm på var sida (som tur väl avges ingen värme där) och lite luft kan komma ut bak också...

Postad 06 July 2009 - 07:18

Jensei
  • Jensei
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Har haft min 6003:a i 10 dagar nu och är hittills mycket nöjd. Musik i stereo låter mycket bra och jag saknar ínte min PM7000 alltför mycket. Något definitivt betyg för hemmabioljudet får vänta ett tag eftersom jag inte har fått mina bakhögtalare Klipsch S1 än, men det låter hursomhelst helt OK i 3.0 som jag kör för tillfället.

Designen är enligt mig riktigt snygg och även om min CD6000 OSE LE liksom min DV4001 har den gamla släta designen så tycker jag att de går bra ihop. Utöver dem kör jag PS3 och det ljudet fick helt klart ett lyft jämfört med min uråldriga Yamaha RX-V420. Den enda beskivelsen är att det gått upp för mig att PS3 inte kan koda av varken Dolby True HD eller DTS HD, detta kan ju inte ens en finfin receiver råda bot på (såvitt jag vet) utan det får helt enkelt bli en blu-ray-spelare lite längre fram. Någon som har erfarenhet av Marantz BD7003?

Videoväxeln fungerar vad jag kan se utmärkt, både på blu-ray- och dvd-film samt PS3-spel. Det ska bli riktigt intressant att se hur 1080p fungerar när jag byter min snart 4 år gamla HD-ready LCD framåt hösten. Jag har i denna tråd läst en del klagomål på gränssnittet i OSD:n och även om grafiken är ganska tråkig så tycker jag att den otroligt lättmanövrerad och fungerar klockrent.

Det enda jag hittills kan klaga på är att utbudet av presets, som för olika filmgenres, TV-spel m.m., känns lite klent jämfört med exempelvis min farsas Yamaha RX-V1500. Men det kan bero på att jag inte har betat av hela instruktionsboken än.

Postad 06 July 2009 - 08:59

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Har haft min 6003:a i 10 dagar nu och är hittills mycket nöjd. Musik i stereo låter mycket bra och jag saknar ínte min PM7000 alltför mycket. Något definitivt betyg för hemmabioljudet får vänta ett tag eftersom jag inte har fått mina bakhögtalare Klipsch S1 än, men det låter hursomhelst helt OK i 3.0 som jag kör för tillfället.

Designen är enligt mig riktigt snygg och även om min CD6000 OSE LE liksom min DV4001 har den gamla släta designen så tycker jag att de går bra ihop. Utöver dem kör jag PS3 och det ljudet fick helt klart ett lyft jämfört med min uråldriga Yamaha RX-V420. Den enda beskivelsen är att det gått upp för mig att PS3 inte kan koda av varken Dolby True HD eller DTS HD, detta kan ju inte ens en finfin receiver råda bot på (såvitt jag vet) utan det får helt enkelt bli en blu-ray-spelare lite längre fram. Någon som har erfarenhet av Marantz BD7003?

Videoväxeln fungerar vad jag kan se utmärkt, både på blu-ray- och dvd-film samt PS3-spel. Det ska bli riktigt intressant att se hur 1080p fungerar när jag byter min snart 4 år gamla HD-ready LCD framåt hösten. Jag har i denna tråd läst en del klagomål på gränssnittet i OSD:n och även om grafiken är ganska tråkig så tycker jag att den otroligt lättmanövrerad och fungerar klockrent.

Det enda jag hittills kan klaga på är att utbudet av presets, som för olika filmgenres, TV-spel m.m., känns lite klent jämfört med exempelvis min farsas Yamaha RX-V1500. Men det kan bero på att jag inte har betat av hela instruktionsboken än.

ps3:an kodar de nya högupplösta ljudformaten och skickar de som PCM via hdmi!

Postad 06 July 2009 - 11:03

Jensei
  • Jensei
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

ps3:an kodar de nya högupplösta ljudformaten och skickar de som PCM via hdmi!

OKOK, jag läste en massa olika trådar om ämnet och då föreföll det som att så inte var fallet. Men då får jag tacka för uppdateringen och känna mig än mer nöjd med köpet av PS3:an.

Postad 09 July 2009 - 23:03

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Lite dumma frågor igen,..

Hur sätter man SR5003 i standby utan fjärrkontroll?

När ni ser en 2-kanal TV, vilken surround upplevelser tycker ni ger bäst resultat?

Jag saknar lite bas som jag hade i min gamle förstärkare - e de bara o gå in i EQ: och höja de lägre frekvenserna? Ch. för sig eller ta alla på en gång? "All. ch" vill jag minnas de hette

Annars e jag är toppenöjd, sicket underbart ljud - lite ljust kanske därav lite bas till mina lättdrivna Jamo-högtalare. DTS-ljud från filmer blir as-fett ju :)

Edit: Glömde fråga... varför står det ofta "peak" på displayen när jag kör från min Marantz CD5003?

Redigerat av candyraver, 09 July 2009 - 23:06.

Postad 10 July 2009 - 10:43

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Usch vad trist att 5003 i svart kostar 1500kr mer än silver, jag som precis börjat intressera mig för denna :)

Postad 11 July 2009 - 21:30

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

Usch vad trist att 5003 i svart kostar 1500kr mer än silver, jag som precis börjat intressera mig för denna :)

Beror ju på hur man har sitt vardagsrum.... just den speciella silverfärgen på SR5003 e snygg - men jag precis som du hade nog föredragit svart för de tröttnar man minst på...

Jag hade en pricelimit på 6000kr och ville såklart ha så bra ljud som möjligt. Så därför blev de silver med en silver CD5003. Blev riktigt nice och ser lyxigt ut.

Postad 19 July 2009 - 03:58

Zeke82
  • Zeke82
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej,
jag får min SR6003 rätt snart och har kikat en del på nya högtalare och har en liten fråga:

Kommer SR6003an orka med att driva 4x AP Black diamond v2 (golvare) + 1x AP Black vector v2 (center) ?

Tacksam för svar,

Mvh / Z

Redigerat av Zeke82, 19 July 2009 - 03:59.

Postad 19 July 2009 - 11:36

Robban84
  • Robban84
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Halloj på er!

Har ett litet problem med min SR6003. Jag har kopplat min xbox 360 till den med komponent och sen kör jag hdmi från stärkaren upp till tvn. Problemet är att om jag kör 360:n i HD-läge så får ja ingen bild eller en bild med mycket störningar. Vad kan detta bero på? Grejar Inte Marantzen att "göra om" komponent signalen till hdmi eller e det xboxens fel? Tacksam för svar!

Postad 19 July 2009 - 13:02

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Halloj på er!

Har ett litet problem med min SR6003. Jag har kopplat min xbox 360 till den med komponent och sen kör jag hdmi från stärkaren upp till tvn. Problemet är att om jag kör 360:n i HD-läge så får ja ingen bild eller en bild med mycket störningar. Vad kan detta bero på? Grejar Inte Marantzen att "göra om" komponent signalen till hdmi eller e det xboxens fel? Tacksam för svar!

jag kör med denna setup 1,5m hdmi till tv och 10m till projje utan problem.
Vad har du för hdmi-kabel och hur lång är den?

Postad 19 July 2009 - 17:33

Robban84
  • Robban84
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

jag kör med denna setup 1,5m hdmi till tv och 10m till projje utan problem.
Vad har du för hdmi-kabel och hur lång är den?

Tja!

Kommer inte ihåg märket på kabeln men det är ju ingen störning på någon annan källa liksom.

Postad 22 July 2009 - 09:13

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Hej Alla,

Då var jag också en nybliven och lycklig ägare till en 6003:a. Testkörde hela kvällen igår och jag måste säga att den låter helt kanon. Kör preout till min Thor-förstärkare.

Postad 22 July 2009 - 15:14

Drofe
  • Drofe
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Edit: Glömde fråga... varför står det ofta "peak" på displayen när jag kör från min Marantz CD5003?

Jag har samma setup som du har. Om jag inte missminner mig så står Peak för att ljudet klipper
då ingångsnivån är för hög.
Du kan ställa ingångsdämpningen på stärkaren ("att:en"), står i manualen (där även förklaringen
till Peak bör stå.

Det korta svaret: RTFM ;-)

Postad 22 July 2009 - 17:58

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

Jag har samma setup som du har. Om jag inte missminner mig så står Peak för att ljudet klipper
då ingångsnivån är för hög.
Du kan ställa ingångsdämpningen på stärkaren ("att:en"), står i manualen (där även förklaringen
till Peak bör stå.

Det korta svaret: RTFM ;-)

Yes, jag löste det med den knappen. Perfekt :) Tur man har manualen som PDF så man kan söka fram och tillbaka :P

Postad 23 July 2009 - 10:19

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Jag kör Elac FS137 samt Elac 201A som center och 6003:an som stärkare tycker inte att audyssey kalibreringen tillför bättre ljud...jag föredrar att köra EQ OFF.
är det nån mer som tycker likadant?

För övrigt så har jag fått förstärkaren att klippa ett par ggr filmen var Blurayutgåvan av Ratatouille scenen är i början när gamle kärringen skjuter med bössan... ruggigt dynamiska scener ....

Postad 23 July 2009 - 19:33

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Tja

Har ett skumt problem här jag undrar om ni kan hjälpa mig med...

Info: SR5003/CD5003 med Canton GLE 490 golvhögtalare.

Min ena fronthögtalare låter högre än den andre?? Där finns ju inte ens balance-control på förstärkaren och källan är CD.
Nu till det skumma...

Slår jag över förstärkaren till "pure direkt" eller "source direct" blir det 100%.

Det är kopplat med analog kabel. slagit av EG-OFF och alla andra "ljud förbättringar" som "M-Dax" och "ATT" och givetvis alla surround-lägen.

Förslag på vad jag råkat pilla på? Testa annan källa? Testa Byta runt på högtalarna?

Redigerat av candyraver, 23 July 2009 - 19:36.

Postad 23 July 2009 - 20:03

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Tja

Min ena fronthögtalare låter högre än den andre?? Där finns ju inte ens balance-control på förstärkaren och källan är CD.
Nu till det skumma...

Slår jag över förstärkaren till "pure direkt" eller "source direct" blir det 100%.

Det är kopplat med analog kabel. slagit av EG-OFF och alla andra "ljud förbättringar" som "M-Dax" och "ATT" och givetvis alla surround-lägen.

Förslag på vad jag råkat pilla på? Testa annan källa? Testa Byta runt på högtalarna?

Vet inte hur det är på sr5003 men på sr6003 kan man ställa nivåerna på frontarna inget som är sneställt där?

Postad 23 July 2009 - 20:05

Drofe
  • Drofe
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Tja

Nu till det skumma...

Min gissning är att du vid kalibreringen har fått olika nivåer på fronthögtalarna. Var hade du mic;en? Symmetriskt mellan frontarna?

Personligen kör jag Source Direct när jag lyssnar på CDn, tycker det blir bäst för majoriteten av musiktyper.

Postad 23 July 2009 - 21:59

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

Min gissning är att du vid kalibreringen har fått olika nivåer på fronthögtalarna. Var hade du mic;en? Symmetriskt mellan frontarna?

Personligen kör jag Source Direct när jag lyssnar på CDn, tycker det blir bäst för majoriteten av musiktyper.

Börjar faktiskt misstänka att här i problemet ligger.... Använda faktiskt min tv-fåtölj som kalibrering och den står inte rakt mellan högtalarna och kan faktiskt stämma att ljudet blir korrekt när jag sitter i fåtöljen. (sweetspot när jag ser på film)

Men eftersom jag tyckte mic-kaliberingen sög så gjorde jag bara min egen kalibering men undrar inte om jag råkat aktivera mic-kaliberingen, får kolla upp det first thing in the morning. Trodde faktiskt jag stängt av min Auxiliy-(stavning?) ....

EDIT:

Yepp, under menyn 6. Acoustic EQ - "Check Auto" stod den på Audyssey. Nu vet jag vad AUTO-knappen gör (trodde den nollställde källans surround-läge) iaf men man kan ändra mellan Audyssey, Front eller Flat. Verkar som här problemet ligger, kan inte ändra "Check Auto" till annat än Audyssey. Får gräva lite i manualen nu när jag vet källan till problemet. Tack för tipset!

Edit: Ok, hittat problemet nu, ena högtalaren stod på 3 meter, andra på 2 meter, där va problemet... eller problem vet jag inte, från min sweetspot blir det ju bra. Men vill fortfarande inte att den ska stå på "A-SURR" på displayen när jag spelar en vanlig CD-skiva utan pure/direct-läge. Får gräva vidare....

Löst! ;) Var ju bara att trycka på "Stereo" på fjärrkontrollen. Shit va ett så stort bekymmer kan vara så enkelt att lösa...

Redigerat av candyraver, 23 July 2009 - 22:28.

Postad 26 July 2009 - 23:32

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
har alltid varit väldigt sugen på Marantz men har inte ännu ägt någon. Jag tilltalas mycket av beskrivningar av ljudbild och designen är bland det bättre på marknaden enligt mitt synsätt. Jag har trots detta väldigt liten erfaranhet av att lyssna på marantz och min fråga här rör just detta. Jag sitter idag med kombinationen Harman/Kardon avr 255 och Monitor audio RS 6 (även centern i silver-serien) och är väldigt nyfiken på hur ljudkarraktären skulle förändras om jag bytte min 255'a mot en SR6003?? Jag är mycket nöjd med min 255'a och den råkraft som man kan säga karakäriserar H/K men kan inte låta bli att snegla på marantz ändå. Jag lyssnar nu för tiden på ganska finstämt och lockas naturligtvis av den detaljerade och finstämda ljudbild som marantz beskrivs att ha. musik just nu tex; ray lamontagne, Miss Li, sophie zelmani, regina spector, katie melua. Drar dock då och då gärna på med lite metallica, guns 'n roses, justin timbelake etc. Då känner jag även med den kombination jag har idag att jag vill komplettera med subben för tyngd och basdjup.

Nu kör jag endast ´tv och dvd via projektorn (Infocus IN76) men är i tankar på att komplettera med en lcd-tv och byta ut min duk till nått betydligt större, för mer dedikerad filmvisning över blu-ray och DVD. Till detta kommer jag att behöva ha 2 HDMI ut och det skulle ju 6003 kunna "hjälpa till med"

kom gärna med era synpunkter och idéer kring detta

/HOTDOG

Postad 27 July 2009 - 22:39

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Tjena,

Du är välkommen till oss för att göra en jämförelse. Rätt stor skillnad tycker jag själv, men med RS-6 skulle jag nog säga att h/k är lite roligare, mer energi samt bättre attack.

//Erik

har alltid varit väldigt sugen på Marantz men har inte ännu ägt någon. Jag tilltalas mycket av beskrivningar av ljudbild och designen är bland det bättre på marknaden enligt mitt synsätt. Jag har trots detta väldigt liten erfaranhet av att lyssna på marantz och min fråga här rör just detta. Jag sitter idag med kombinationen Harman/Kardon avr 255 och Monitor audio RS 6 (även centern i silver-serien) och är väldigt nyfiken på hur ljudkarraktären skulle förändras om jag bytte min 255'a mot en SR6003?? Jag är mycket nöjd med min 255'a och den råkraft som man kan säga karakäriserar H/K men kan inte låta bli att snegla på marantz ändå. Jag lyssnar nu för tiden på ganska finstämt och lockas naturligtvis av den detaljerade och finstämda ljudbild som marantz beskrivs att ha. musik just nu tex; ray lamontagne, Miss Li, sophie zelmani, regina spector, katie melua. Drar dock då och då gärna på med lite metallica, guns 'n roses, justin timbelake etc. Då känner jag även med den kombination jag har idag att jag vill komplettera med subben för tyngd och basdjup.

Nu kör jag endast ´tv och dvd via projektorn (Infocus IN76) men är i tankar på att komplettera med en lcd-tv och byta ut min duk till nått betydligt större, för mer dedikerad filmvisning över blu-ray och DVD. Till detta kommer jag att behöva ha 2 HDMI ut och det skulle ju 6003 kunna "hjälpa till med"

kom gärna med era synpunkter och idéer kring detta

/HOTDOG

Redigerat av Reference audio, 27 July 2009 - 22:40.

Postad 27 July 2009 - 23:19

johneriksson
  • johneriksson
  • Forumräv

• 617 inlägg
  • 0
Jag har idag testat mina Elac 207 med min Marantz 6003, en arcam (tror det var en arcam 300), primare I21 och en pioneer LX71 .
Har hela tiden varit inne på att komplettera min anläggning med en 2kanalsförstärkare för musiklyssning, men idag ändrades mina prioriteringar.
Detta är mina åsikter och hur jag upplevde att elektroniken lät:
Började med Primaren som levererar ett väldigt rent och ofärgat ljud, ingenting att anmärka på men inte heller något som utmärkte sej speciellt. Bytte sen till Arcamen och ljudbilden blev mer varmtonad, bra dynamik o punch. påminde lite om marantz, gillade denna kombination. Sen kopplade vi in Pioneer, den hade ett ljud som gick mer åt det ljusa och kalla hållet. Ägaren till LX71an sa att dom sägs ska ha ett "mekaniskt" ljud och det kan jag hålla med om. Passade inte alls till mina högtalare och det ljudideal jag vill ha, ingen värme i dom högre registren, det lät lite "platt", Det verkar vara en jättefin receiver, men den passade inte för mej. Dock är det den snyggaste estetiskt sett.
Sen kopplade vi in marantzen som spelar väldigt likt som arcam. Blev otroligt imponerad av min receiver som är den billigaste av dessa, plus att den stog sej jättebra mot primaren. Älskar ljudet som min marantz levererar och ångrar inte att jag köpte den till mina Elacingar.
Som läget är nu kommer jag inte köpa en 2kanalare den närmsta tiden. Vill hellre köpa fler CD-skivor :)

Lyssnar mycket på Katie Melua, Zelmani, akustiskt mm och det är helt underbart på Elacs högtalare. Vi har även testat lite låtar från Bandit Rock skivan och allt har flytit på bra :D

I mitt hem och till mina högtalare rangordnar jag förstärkarna såhär:

1. Marantz och Arcam
2. Primare
3. Pioneer

Kom ihåg att detta är vad jag upplevt, och hur jag tycker förstärkarna låter på mina högtalare. Kan ju låta helt annorlunda på ett par andra högtalare.

Tack för mej.

Postad 28 July 2009 - 12:51

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har ett problem med min 6003:a. När jag kört audyssey så är alla avstånd till högtalarna nästan på centimetern exakt inställda, men sedan när jag sparat alltihop och går till manuella inställningar och tittar så är avstånden HELT annorlunda??? Någon som vet vad detta beror på?

Postad 28 July 2009 - 14:30

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Hej!
Jag har ett problem med min 6003:a. När jag kört audyssey så är alla avstånd till högtalarna nästan på centimetern exakt inställda, men sedan när jag sparat alltihop och går till manuella inställningar och tittar så är avstånden HELT annorlunda??? Någon som vet vad detta beror på?

Gjorde en fabriksåterställning och körde om alltihop... Nu funkar det galant! =)

Går det inte köra audyssey när man spelar cd-skivor via ps3 - hdmi?

Postad 29 July 2009 - 16:40

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

Gjorde en fabriksåterställning och körde om alltihop... Nu funkar det galant! =)

Går det inte köra audyssey när man spelar cd-skivor via ps3 - hdmi?

Jo, du gör precis det felet som jag gjorde fast tvärt-om.
För att köra med audussey så tryck på "Auto".
För att köra vanlig stereo - ja tryck då bara på stereo på fjärren
För att köra lite roliga surround-lägen tryck på Surround :) (då vill jag tro Audessey kopplas in igen)

Postad 29 July 2009 - 18:41

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Jo, du gör precis det felet som jag gjorde fast tvärt-om.
För att köra med audussey så tryck på "Auto".
För att köra vanlig stereo - ja tryck då bara på stereo på fjärren
För att köra lite roliga surround-lägen tryck på Surround :) (då vill jag tro Audessey kopplas in igen)

nope... spelar jag mp3 från ps3:an så funkar det, men när jag slänger i en cd så försvinner audyssey loggan.

Postad 29 July 2009 - 19:00

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
Är det möjligt att titta på tv (hdmi 1) samtidigt som jag lyssnar på musik från ps3:an (hdmi 2)?

Postad 31 July 2009 - 00:10

ImpreZa
  • ImpreZa
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Någon som vet varför vissa tar 1500:- extra för den svarta medans andra har samma pris? Tänkte utnyttja MediaMarkts 30 månaders kampanj men inte till priset av 1500:- dyrare, då kan jag lika bra köpa den kontant.

Postad 01 August 2009 - 04:56

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Är det möjligt att titta på tv (hdmi 1) samtidigt som jag lyssnar på musik från ps3:an (hdmi 2)?

Nej båda hdmi är inte aktiva samtidigt

Postad 02 August 2009 - 17:22

reprazent
  • reprazent
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Någon som vet varför vissa tar 1500:- extra för den svarta medans andra har samma pris? Tänkte utnyttja MediaMarkts 30 månaders kampanj men inte till priset av 1500:- dyrare, då kan jag lika bra köpa den kontant.

Enligt gubben på MediaMarkt så sålde Marantz ut ett antal i silver till ett lägre pris. Antagligen för att silver inte sålt så bra och att 5004 snart kommer. Du kommer inte att hitta en svart till samma pris tror jag. Jag köpte en i silver på MM för 5500.

/Niklas

Postad 02 August 2009 - 19:48

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Tja

Måste jag ha en SUB-Woofer till mitt surround-system? trodde mina GLE 490 kunde ersätta en SUB...

Säkert bara en inställning, men var? Mina högtalare står till LARGE, alla fem.

(Har laddat hem Dolby-test-filmer men inget ljud kommer det ur högtalarna när testet kommer till subben... )

Redigerat av candyraver, 02 August 2009 - 19:49.

Postad 02 August 2009 - 23:00

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Tja

Måste jag ha en SUB-Woofer till mitt surround-system? trodde mina GLE 490 kunde ersätta en SUB...

Säkert bara en inställning, men var? Mina högtalare står till LARGE, alla fem.

(Har laddat hem Dolby-test-filmer men inget ljud kommer det ur högtalarna när testet kommer till subben... )

Det är väl ganska givet att det inte kommer något ljud ur högtalarna när det ska komma ljud ur en eventuell subb via subutgången? Så det är inget fel på ditt system... :)

Sen att dina högtalare står på LARGE menas med att dem spelar hela registret från bas till diskant. Så är det bas i musiken/filmen så spelar dina högtalare det.

Redigerat av Jallixx, 02 August 2009 - 23:00.

Postad 06 August 2009 - 08:38

oaim
  • oaim
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej jag har lite problem men min Marantz SR6003. Den kan tappa en färg efter man har sett på film eller går ur ett spel på min ps3. Samma sak kan hända när jag ser på film med min tvix. Nån som känner igen detta?

Redigerat av oaim, 06 August 2009 - 08:39.

Postad 07 August 2009 - 21:17

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Nån mer som får svaga ränder när ni skalar upp en komponentsignal till 1080pBifogad fil  1080p.fel.JPG   80.92K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Biggles2002, 23 August 2009 - 10:37.

Postad 07 August 2009 - 21:45

UnLoGiC
  • UnLoGiC
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag sitter och läser i manualen till min nyinköpta 5003:a och den nämner att man kan koppla in en extern IR mottagare samt stänga av den inbyggda mottagaren. Borde inte detta vara en smidig lösning för dom som inte är helt nöjda med IR mottagningen på 5003/6003 serien?

Sett flera som klagat på just IR mottagningen i den här tråden. Själv är jag mest sugen på att använda denna finess för att knuna styra receivern från ett annat rum/zon.

Postad 09 August 2009 - 15:36

acke1
  • acke1
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
hej jag jag har en tv med en soundbar och en projektor med ett surroundsystem klarar denna av att skicka ut bild via hdmi och digitalt ljud via coax eller optisk till soundbaren när jag ser på tv och funka som vanlig när jag ser på projen

Postad 09 August 2009 - 19:27

ImpreZa
  • ImpreZa
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Enligt gubben på MediaMarkt så sålde Marantz ut ett antal i silver till ett lägre pris. Antagligen för att silver inte sålt så bra och att 5004 snart kommer. Du kommer inte att hitta en svart till samma pris tror jag. Jag köpte en i silver på MM för 5500.

/Niklas

Var det en 5003 du fick för 5500:-? Jag lyckades få min svarta 6003 för 7490:- från MediaMarkt så det var bara att slå till.

Postad 09 August 2009 - 21:23

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Var det en 5003 du fick för 5500:-? Jag lyckades få min svarta 6003 för 7490:- från MediaMarkt så det var bara att slå till.

Vilka bra deals Ni gör.. :)
Själv lade jag precis en beställning på en svart 5003 för 5490kr ink. frakt.
Kommer köra till mina XTZ 99.26or fram och andra XTZ högtalare runt om.

Redigerat av twebbas, 10 August 2009 - 15:03.

Postad 11 August 2009 - 06:35

nikko_tikko
  • nikko_tikko
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Vill bara tillägga att jag är grymt nöjd med min svarta SR6003 fick den till ett bra pris oxå 7500 kr inkl. frakt :rolleyes:

Redigerat av nikko_tikko, 11 August 2009 - 18:38.

Postad 11 August 2009 - 18:53

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0

Vill bara tillägga att jag är grymt nöjd med min svarta SR6003 fick den till ett bra pris oxå 7500 kr inkl. frakt :)

Vart fick du den för 7500 ink frakt?

Postad 12 August 2009 - 08:36

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Vart fick du den för 7500 ink frakt?

Jag vill också veta ;)

Postad 12 August 2009 - 08:40

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Vill bara tillägga att jag är grymt nöjd med min svarta SR6003 fick den till ett bra pris oxå 7500 kr inkl. frakt :lol:

Hoppas det var den sista de hade i lager.. så jag inte får ågren nu över mitt inköp. ;)

Redigerat av twebbas, 12 August 2009 - 09:13.

Postad 12 August 2009 - 17:14

nikko_tikko
  • nikko_tikko
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Köpte den genom Reptilaudio men det var den sista de hade, han hade precis sålt demoexet så den jag fick skulle blivit ett nytt demoex men han hann inte mer än att packa upp den innan jag ringde och fick den därför till samma pris som om det varit ett demoex eftersom att kartongen varit öppnad, och jag tror på han för han verkar väldigt seriös.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.