Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *

2236 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 October 2008 - 07:16

Ophornic
  • Ophornic
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Har inte märkt några problem med värmen, min har stått på i 3-4 dagar nu å jag har fört över en 200bg till den och även sett ett par tre filmer.

Jag valde disk efter denna lista.
Har en Samsung Spinpoint F1 750GB SATA II NCQ (7200RPM / 32MB Cache / SATA II)
Minns inte om exakt den fanns, men märket finns iaf representerat och jag kan intyga att disken funkar fint!

Har provkört lite nu, måste säga att jag är super nöjd. Bildkvaliten blir super, kör HDMI till en hitachi pj-tx300.
Det går snabbt att bläddra i menyerna och den har inte hängt sig ännu iaf!
Funkar bra att streama HD material över CaT5 kabel. Har inte testat att köra några *.iso ännu.

Enda man kan störa sig på är att maximala spolningshastigheten är x8 (?) kan ta lite tid om man somnade när de va en ½h kvar...

Skall försöka testa torrent delen och lite annat innan jag lämnar betyg men nu är det lätt 9/10 från mig!

Angående spolningshastigheten så håller jag med om att den är kass. Använd Time Seek på fjärren istället. Om du trycker på sifferknapparna så kommer den att hoppade motsvarande % x 10 fram i filmen, dvs tryck på 2 och du hamnar 20% in i filmen.

Postad 07 October 2008 - 10:11

Jucky
  • Jucky
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Lite generella funderingar just nu! Jag sitter och trånar efter en PCH A-110 just nu, men jag har lite svårt att motivera för mig själv varför jag ska lägga 2500;- på en pryl, som saknar väsentliga saker. då syftar jag på hårddisken eller snarare avsaknaden av hårddisk? Jag har trådlöst nätverk men har nästan bara dåliga erfarenheter av det, det bryts med jämna mellanrum, dålig hastigheter osv. så jag lär köpa till en hårddisk (+1000;-) sedan tänker jag givetvis inte köpa 15m kabel för att kunna kopiera över saker till den så en trådlösnätverks-sticka lär bli aktuellt. och eftersom jag har haft en massa dåliga erfarenheter av dåliga/billiga skräpstickor så lär den gå på 500-700;- till vilket gör att den slutar upp på 4000;- vad får man för 4000;- ? du får lätt en låda, moderkort, grafikkort och en hårddisk. Dessutom får jag bra mycket häftigare grejjor om jag köper löst. visst! jag får inte den fräcka lilla lådan, men jag tar hellre mer prestanda än liten låda... jag vet inte. Hur motiverar ni ert köp? jag vill verkligen ha en, den verkar fräck! finns det någon anledning att köpa en PCH om man har kunskapen i att bygga datorer??

Lite generella funderingar just nu! Jag sitter och trånar efter en PCH A-110 just nu, men jag har lite svårt att motivera för mig själv varför jag ska lägga 2500;- på en pryl, som saknar väsentliga saker. då syftar jag på hårddisken eller snarare avsaknaden av hårddisk? Jag har trådlöst nätverk men har nästan bara dåliga erfarenheter av det, det bryts med jämna mellanrum, dålig hastigheter osv. så jag lär köpa till en hårddisk (+1000;-) sedan tänker jag givetvis inte köpa 15m kabel för att kunna kopiera över saker till den så en trådlösnätverks-sticka lär bli aktuellt. och eftersom jag har haft en massa dåliga erfarenheter av dåliga/billiga skräpstickor så lär den gå på 500-700;- till vilket gör att den slutar upp på 4000;- vad får man för 4000;- ? du får lätt en låda, moderkort, grafikkort och en hårddisk. Dessutom får jag bra mycket häftigare grejjor om jag köper löst. visst! jag får inte den fräcka lilla lådan, men jag tar hellre mer prestanda än liten låda... jag vet inte. Hur motiverar ni ert köp? jag vill verkligen ha en, den verkar fräck! finns det någon anledning att köpa en PCH om man har kunskapen i att bygga datorer??

Postad 07 October 2008 - 10:22

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Att bygga en HTPC som klarar fullHD material kommer gå på mycket mer än 4000 kr. Popcornen är väldigt prisvärd och gör det den skall.

Postad 07 October 2008 - 10:28

Jucky
  • Jucky
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
ok!
Missförstå inte! jag klankar verkligen inte ner på den, jag är vansinnigt sugen på en själv!
men bara moderkort, prolle, hd och låda och som fixar FullHD går det verkligen på mer än 4000 ?
isåfall kanske det är så man får motivera för sig själv! var en bra poäng.

Postad 07 October 2008 - 10:44

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0

ok!
Missförstå inte! jag klankar verkligen inte ner på den, jag är vansinnigt sugen på en själv!
men bara moderkort, prolle, hd och låda och som fixar FullHD går det verkligen på mer än 4000 ?
isåfall kanske det är så man får motivera för sig själv! var en bra poäng.

För att man skall klara fullHD så krävs det rätt mycket kraft i en dator, eftersom komponenterna inte är gjorda för att spela filmer. Men det blir väl något sånt här:
Moderkort: runt 1000 kr
Grafikkkort: runt 2000 kr
Hårddisk: 500-1000 kr
Chassi+nätagg+kylning: runt 2000 kr (för ett snyggt htpc-chassi)
Minne: 500 kr
dvd-läsare: 300 kr
Operativsystem: 1000 kr (?)
Nätverkskort: 300 kr
Ljudkort: 400 kr
Övrigt: Tangentbord, mus, fjärrkontroll: 500-1000 kr

Summa: 9000 kr (lite i överkant, man kan säkert dra ner på en del. Men man får nog räkna med 7000+ iaf)

edit: sen finns det många andra fördelar med en dator, man får väl väga för och nackdelar. Men om man bara skall se på film från den så är ju en PCH bra mycket mer prisvärd.

Redigerat av zwalter, 07 October 2008 - 10:47.

Postad 07 October 2008 - 10:54

repan
  • repan
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Ännu en nybörjare här. Har läst igenom alla sidor och tror jag kommit på hur jag skall ha det. Snälla berätta om jag tänker rätt eller är helt ute och cyklar.

PCH 110 med inbyggd Hårddisk. Denna kopplad till router och kommer synas som en NAS på datorn. Datorn kommer vara trådlöst förbunden till routern. All nerladdning kommer antingen styras från datorn och lagras direkt på PCH eller styras direkt från PCH. PCH kan jag ha igång/inkopplad konstant för ner och uppladdning. Denna aktivitet bör inte störa filmtittning/musikspelning.

Tanken bakom min lösning är att jag inte vill ha sladdar över hela rummet dvs en snygg och clean lösning.

Vad sägs?

Postad 07 October 2008 - 11:04

Jucky
  • Jucky
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

För att man skall klara fullHD så krävs det rätt mycket kraft i en dator, eftersom komponenterna inte är gjorda för att spela filmer. Men det blir väl något sånt här:

Summa: 9000 kr (lite i överkant, man kan säkert dra ner på en del. Men man får nog räkna med 7000+ iaf)

edit: sen finns det många andra fördelar med en dator, man får väl väga för och nackdelar. Men om man bara skall se på film från den så är ju en PCH bra mycket mer prisvärd.

Ok! Jag rättar inte på något sätt, jag visar bara min syn!
Moderkort 1000;- ok!
Grafikkort 2000;- jag skulle säga överkant men ok!
Chassi, nätagg kylning 1500;- inte mer!
Minne 500;- ok
Dvd-läsare, följer inte med PCH så den räknar vi inte med, min tanke var att "bygga en egen PCH"
Operativsystem tänker jag inte heller räkna med då PCH som jag förstår kör linux (?)
Nätverkskort, moderkort innehåller oftare än sällan nätverkskort nuförtiden?
Ljudkort, har spolat igenom en hel hög med ljudkort men fastnade tillslut för ett 99:- kort med optisk utgång även det integrerat i många moderkort (jag lär köpa moderkort efter behov)
Fjärrkontroll och IR-mottagare 500:-

5500;-, säg 6500;- med prolle som du missade. visst. det är dyrare än en PCH men man får oundvikligen ut mer av en dator är en PCH?

Men du har absolut en bra poäng! man slipper dessutom väldigt många bekymmer med att köpa en paketlösning.
nåväl. värt att fundera på.

Postad 07 October 2008 - 11:12

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Menar du 1000:- för moderkort inkl. processor?
Annars kommer den också till.

Postad 07 October 2008 - 11:34

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

är det "fortfarande" problem med värme?
Funderar om man ska ta en 2.5" eller 3.5". Får 700GB för samma pris som 320GB i 2.5". Vilket har ni andra valt, vilken hd rekommenderas?

Funderar på 343054 Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM...

Fördelen med 2.5" är ju ljudnivån är det stor skillnad mot t.ex. SpinPointen?

Jag valde en 2.5" för att den skulle vara tyst och inte bli varm. Dubbla priset men knäpptyst och knappt ljummen låda :-)

Redigerat av gyllis, 07 October 2008 - 11:41.

Postad 07 October 2008 - 11:41

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

SATA 2.5" kan man oxå använda, men då passar fästhålen inte. Dessutom är den mycket dyrare än 3.5".

Det finns fästhål för SATA 2.5" i A-110.

Postad 07 October 2008 - 12:53

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Har inte PCH 110 den funktionen att du kan koppla in den till en dator via USB så blir den en USB-disk?
Då klarar du ju dig med en PCH + en HDD i den. Så när du ska tanka över lite film/musik/eller vad det nu är så tar du PCH och kopplar in den till datorn, för över filerna och tar tillbaka PCH till vardagsrummet?
Det är väl inte en helt dum lösning om du inte vill dra kabel och inte litar på WiFi.

Postad 07 October 2008 - 12:57

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

5500;-, säg 6500;- med prolle som du missade.

Och säg 7500:- med hårddisken som du missade.

Postad 07 October 2008 - 13:35

Jucky
  • Jucky
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
jorå verkar som om ni övertygar mig rätt bra!
kanske måste lägga på en beställning... jag kan se varför folk köper en PCH, jag vet dock inte om jag är övertygad om att man får så mycket som möjligt/investerad krona. tycker det är litet ruttet att inte slänga med en HD, tycker gott de kan höja priset och slänga med en, tappar ju vansinnigt med funktion om man inte har en HD. Men det kanske bara är jag?

Att koppla ur den, slita ut den till en dator för att lägga in saker på den är dock inte aktuellt på något sätt! det låter ju bara drygt och jäkligt, och gör det knappast till en media extender...
men! tack för förklaringen varför jag ska köpa en PCH istället för en dator....

Postad 07 October 2008 - 14:00

zeber
  • zeber
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Men det kanske bara är jag?

Jag har inte kopplat in någon hårddisk och skulle inte vilja ge extra för att få med en, det är bra att man kan välja själv! Jag lägger alla filmer på mitt 16GB USB minne, funkar kanon. Den dagen då jag vill utnyttja torrent etc då skaffar jag mig en disk och om jag gör detta om ett år får jag dessutom mer för pengarna :D

Postad 07 October 2008 - 16:40

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0

jorå verkar som om ni övertygar mig rätt bra!
kanske måste lägga på en beställning... jag kan se varför folk köper en PCH, jag vet dock inte om jag är övertygad om att man får så mycket som möjligt/investerad krona. tycker det är litet ruttet att inte slänga med en HD, tycker gott de kan höja priset och slänga med en, tappar ju vansinnigt med funktion om man inte har en HD. Men det kanske bara är jag?

Att koppla ur den, slita ut den till en dator för att lägga in saker på den är dock inte aktuellt på något sätt! det låter ju bara drygt och jäkligt, och gör det knappast till en media extender...
men! tack för förklaringen varför jag ska köpa en PCH istället för en dator....

Går oxå i tankarna att köpa en, men vad menar du att man missar för funktioner utan hårddisk i den? Har redan en lixukburk som står och brummar som filserver och tänkte strema mitt material ifrån den. Men det kanske är några funktioner som jag inte tänkt på som man måste ha en hdd för att kunna använda...

Postad 07 October 2008 - 18:07

hemmabiodiot
  • hemmabiodiot
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Fick idag min A-110 med DHL från Kina..
264$ med frakt men sen la dom jäklarna på införselmoms/skatt med 445skr
men det blev totalt ca 300skr billigare att beställa från USA med google-account.
funka klockrent med best. åså..
verkar vara en schysst maskin A-110, men har bara testat nån timme än... :P

Postad 07 October 2008 - 18:29

virre
  • virre
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Om man tex kolla på detta test så verkar det ju vara en ganska markant skillnad mot en tvix 6500.
http://tinyurl.com/3tk26t

Kollar man det testet så verkar ju PCH mycket slöare än en TViX, gäller samma för PCH A-110? Eller är den nya PCH snabbare än sin föregångare?

Edit: Hur står A-110 sig jämfört med en TViX HD M-7000, jag vill ha en kompetent spelare, priset är inte avgörande.

Redigerat av virre, 07 October 2008 - 18:33.

Postad 07 October 2008 - 20:09

Tokbra
  • Tokbra
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har min A-110 rullande och är nöjd med filmuppspelningen hittills. Lite irriterande att man måste aktivera subtitles för varje film, samt att den hängt sig några gånger. (Hurra för reset-knappen!)

Däremot så är ju MP3-spelningen under all kritik..... Det går inte att spola i låtarna, det går inte att hoppa till nästa, det går inte att välja ny låt medan en låt spelas, vansinnigt seg fillista och massor av hängningar.

Är det verkligen så här uselt, eller har jag konfigurerat min spelare fel? Finns det några indikationer på att kommande firmware ska förbättra MP3-hanteringen?

Postad 07 October 2008 - 21:49

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
virre:

Det finns skillnader i hur Mjukvaran i PCH respektive Tvix är gjorda... Det finns en plan att få upp hastigheten på filhantering i PCH, den ska till en databas i själva NMT-mjukvaran, då kommer det gå snabbare. Men detta finns inte idag, utan kommer lite längre fram. Men jag har kört min PCH i 1 år o detta är inget större problem. Det är exakt samma bas i både A-100 o A-110, så det är ingen skillnad i hastighet...

Du får inte glömma att det finns massor med roliga funktioner som PCH har som inte Tvixen har...

Postad 07 October 2008 - 21:54

macmic
  • macmic
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

virre:
Du får inte glömma att det finns massor med roliga funktioner som PCH har som inte Tvixen har...

F'låt om jag hoppar in här lite plötsligt, men jag satt just och funderade på vad som skiljer PCH från Tvix, och vilken jag ev. ska köpa, kan du ge några exempel på skillnader ?

(jämför man de tekniska specarna så ser det ut som att de i stort sett är identiska)

Postad 07 October 2008 - 22:14

Unregistered9d1e05ef
  • Unregistered9d1e05ef
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
För er som redan fått er A110, Någon som testat att installera telnetd och SSHd på den?

Postad 08 October 2008 - 09:13

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Nu verkar äntligen huvudleverantörern av Popcorn A-110 fått in den på lager igen.
ABTech levererar till dom flesta större aktörerna (Webhallen, Dustin, Komplett, Inwarehouse mm).

Kanske man har tur och får sin Popcorn till helgen :D

http://www.abtech.se...itemId=96337935

Postad 08 October 2008 - 11:10

t00n
  • t00n
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
oh hells yes! har beställt en pch a-110 från webhallen för över en månad sen men de håller bara på att flytta fram datumet! Men nu avbeställde jag därifrån och beställde från Inet för en timme sen, OCH den är redan registrerad, packad och SKICKAD!! Nu väntar bara lite väntan innan manmåste lära sig en ny leksak! Hoppas den hinner komma innan helgen!

Postad 08 October 2008 - 11:40

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Jag har sökt igenom tråden och fått upp lite olika svar gällande uppspelning av .img-filer.

Vad jag har förstått funkar .iso att spela upp, men funkar .img också?
Går det att läsa både .iso och .img från ett RAR-arkiv utan att packa upp?

Jag läste någonstans att det krävs ett program som heter Llink för att det ska funka med ovanstående frågor?

Postad 08 October 2008 - 12:26

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag har sökt igenom tråden och fått upp lite olika svar gällande uppspelning av .img-filer.

Vad jag har förstått funkar .iso att spela upp, men funkar .img också?
Går det att läsa både .iso och .img från ett RAR-arkiv utan att packa upp?

Jag läste någonstans att det krävs ett program som heter Llink för att det ska funka med ovanstående frågor?

Har hört att .IMG filer skall fungera. Om inte behöver du bara döpa om .IMG till .ISO, efter som
det är exakt samma filformat.

Postad 08 October 2008 - 12:27

dUm
  • dUm
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
En sak jag undrar över och gått bet på att hitta någon info om är hur "nätdel/adapter/nätkabel/stickkontakt" ser ut?

Tänkte köra den "switchad" från receivern nämligen.

Tack tack hej hej!

Postad 08 October 2008 - 13:47

Moxx
  • Moxx
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
För er som inte fått era så kan jag tipsa om att komplett har 100+ i lager.

http://www.komplett....aspx?sku=364695

Postad 08 October 2008 - 14:52

Watain
  • Watain
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Fick hem min Popcorn Hour A-110 idag. kopplade i ström och hdmi kablarna. Men det händer inget? på framsidan lyser det en liten orange lampa, men någon bild får jag inte och det går inte att trycka på "power" knappen på kontrollen. Någon som vet hur man fixar detta?

Postad 08 October 2008 - 15:06

Dug
  • Dug
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Fick hem min Popcorn Hour A-110 idag. kopplade i ström och hdmi kablarna. Men det händer inget? på framsidan lyser det en liten orange lampa, men någon bild får jag inte och det går inte att trycka på "power" knappen på kontrollen. Någon som vet hur man fixar detta?

Ja...kort o gott , det är inte nödvändigtvis så att ere popcorns kommer med HDMI som förvald utsignal.
Min kom med Component exempelvis och då blir det ju dåligt med bild på HDMI in på TV:n osv osv osv.

För att fixa detta, läs wiki faq:en som finns här gå ner till stycke 5.9 där har du lite info om problemet. (stycke 5.8 jusst ovan hardu snabbkommandon för o ändra Video modes oxo, lycka till.)

Annars kan du (ni) andra nyblivna pop ägare regga er på http://www.networkedmediatank.com/, det är där vi "hänger" :D , där kan man hitta allt mellan himmel o jord, välkommna.

Redigerat av Dug, 08 October 2008 - 15:08.

Postad 08 October 2008 - 17:21

equi
  • equi
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Funderar att köpa en PCH A-110 endast för filmvisning med ljud i 2-kanaler (RCA).

* LaCie 500Gb USB-disk formaterad i NTFS och en vanlig mappstruktur är inga problem för en PCH A-110? Bara att plugga in så dyker den upp?

* Går det att plugga in på usb:n på baksidan eller måste man använda frontens portar?

* Det är inga problem att få ut nåt filmljud i 2-kanaligt? DTS och DTS-HD etc har kommit/ska komma så det finns pass-through till 2ch - dvs 2 kanaler ut på baksidan med RCA, korrekt uppfattat?

* img/iso spelar den upp - bara att ändra till "rätt filändelse"?

Resten har jag nog redan läst till mig genom den här tråden - mycket bra! Intern HD kan jag plugga i senare om jag ser nåt behov av det i framtiden.

Postad 08 October 2008 - 20:56

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

tycker det är litet ruttet att inte slänga med en HD, tycker gott de kan höja priset och slänga med en, tappar ju vansinnigt med funktion om man inte har en HD. Men det kanske bara är jag?

kan absolut inte förstå det resonemanget - själv avskyr jag företag som tvingar en att köpa hela paket med extra bs man inte vill ha/inte behöver/kan skaffa mycket bättre och billigare själv.

* LaCie 500Gb USB-disk formaterad i NTFS och en vanlig mappstruktur är inga problem för en PCH A-110? Bara att plugga in så dyker den upp?

att bara spela upp från den ska gå bra, däremot får du inte tillgång till torrents mfl NMT-tjänster.

* Går det att plugga in på usb:n på baksidan eller måste man använda frontens portar?

ja, den "normala" USB-porten på baksidan ska vara en USB-host.

* Det är inga problem att få ut nåt filmljud i 2-kanaligt? DTS och DTS-HD etc har kommit/ska komma så det finns pass-through till 2ch - dvs 2 kanaler ut på baksidan med RCA, korrekt uppfattat?

nej, icke korrekt. passthrough innebär att skicka vidare den råa dataströmmen obehandlad, dvs kräver en receiver som kan avkoda ljudformatet.
vanlig gammaldags DTS ska däremot snart kunna skickas ut via stereoutgångarna.

Postad 08 October 2008 - 21:54

equi
  • equi
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

nej, icke korrekt. passthrough innebär att skicka vidare den råa dataströmmen obehandlad, dvs kräver en receiver som kan avkoda ljudformatet.
vanlig gammaldags DTS ska däremot snart kunna skickas ut via stereoutgångarna.

Okay, men som jag förstår så ska det inte vara något problem med "gammeldags" stereo-förstärkare till PCH A-110. De flesta filmer har 2-kanaligt annars så fixar den de flesta ljudtyper till 2ch ändå. Blir nog att beställa en imorgon.

Hårddisk för Torrents etc skippar jag än så länge. Tänkte köpa nån av de kommande så kallade "netbooks" för torrents och får en smidig dator på köpet. Ska bara se hur utveckling går på den fronten först. Fast runt 30w strömförbrukning och ändå fullt utvecklad torrentklient är svårt att slå, även om PCH A-110:an klarar torrents.

Postad 09 October 2008 - 08:08

Caveo
  • Caveo
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Någon som har tips på en bra tyst 2.5 tum disk som man kan peta in i PCH`n? Pristak 1000 riksdaler.

Postad 09 October 2008 - 10:06

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
3. Du kan installera en "movie jukebox" för att få den funktionen du eftersöker. Länk till ett exempel --> http://www.treasure-...ejukebox.htm#c1

Har beställt en från dustin home igår med en spinpoint 1TB disk, har 2 frågor.

1. Hur instalerar man detta program, lägger man det på datorn eller på disken i PCH?

2. Har en WD usb disk, kan man koppla den till usb kontakten på PCH och flytta filmer till disken i PCH?

Postad 09 October 2008 - 10:58

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Är det Myihome man ska använda om man vill streama från datorn till PCH?

Vilket är det smidigaste och snabbaste sättet att flytta filmer från datorn? ska man koppla den till nätverket och bara dela ut filmmapparna på datorn och flytta dom så eller finns det något som går snabbare än det?

Postad 09 October 2008 - 12:33

dUm
  • dUm
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

En sak jag undrar över och gått bet på att hitta någon info om är hur "nätdel/adapter/nätkabel/stickkontakt" ser ut?

Tack tack hej hej!

Tänkte svara på min egen fråga! :)

Såg denna länk https://www.minhembi...tefaneh/201614/ ... alltså "STOR" stickpropp. :)

Får väl ta och fixa en skarv med "LITEN" stickpropp till receivern, alternativt en "fjärrbrytare" av något slag?

Hur är det med den medföljande HDMI kabeln, verkar det vara nåt att ha eller ska man offra 300-400:- på en supra t.ex?

Hej hej!

Postad 09 October 2008 - 13:09

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Har förstått att NFS är snabbare att flytta filer från PC till PCH än SMB men hur gör man för att annvända NFS för att flytta filer från PC till disken i PCH.

Postad 09 October 2008 - 13:53

DeadHead
  • DeadHead
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Fick min A-110 idag och undrar vad man behöver för strömsladd som man ska koppla till en intern hårddisk?

Tacksam för svar!

Postad 09 October 2008 - 14:10

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Ska strax iväg och inhandla en sådan här och har lite bråttom, så ursäckta att jag inte orkar plöja igenom hela tråden efter svar!

Om man sätter i en hårddisk i den, ser man den hårddisken på datorn under "Den här Datorn"? I så fall kan man spela upp ljudfiler från hårddisken på laptopen? Frugan är inte så lycklig när jag vill lira musik på anläggningen på kvällen nämligen! Så då får laptopljudet gå även om det är kasst!

Alltså fungerar popcornens hårdisk som en Extern hårdisk?

Tacksam för svar!

Postad 09 October 2008 - 15:38

Dug
  • Dug
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

3. Du kan installera en "movie jukebox" för att få den funktionen du eftersöker. Länk till ett exempel --> http://www.treasure-...ejukebox.htm#c1

Har beställt en från dustin home igår med en spinpoint 1TB disk, har 2 frågor.

1. Hur instalerar man detta program, lägger man det på datorn eller på disken i PCH?

Det är inget program man installerar, man köper ett program som heter "movie collector" till windows och där lägger man upp sin filmsamling.Sen tankar man hem ett script från ovan nämda url som i sin tur gör en html export från movie collector till PCH, när allt är klart klickar man på en index.html..typ, så hoppar jukeboxen igån..alltså egentligen en hemsida med alla dina DVD covers/filmfakta/skådespelarfakta osv som ligger lokalt på poppen.

Vilket är det smidigaste och snabbaste sättet att flytta filmer från datorn? ska man koppla den till nätverket och bara dela ut filmmapparna på datorn och flytta dom så eller finns det något som går snabbare än det?

Nätverket är det klart långsammaste alternativet, själv tycker jag att köra USB slave går finfint (LAN går oxo men typ 10ggr långasmmare,tänk på att om ni ska köra poppen som USB slave så måste ni köra EXT2,3 filsystem patch för windows (Linux diskstöd alltså).

Hur är det med den medföljande HDMI kabeln, verkar det vara nåt att ha eller ska man offra 300-400:- på en supra t.ex?

Hej hej!

Den som följer med funkar nog mer än väl för dig, såvida du inte är prylbög och sitter i ett audio/videolabb och gör avacerade mätningar på HDMI kablar hela dagarna :)
(Att du är prylbög, det stämmer nog iofs...om du tänk dig en PCH ...:)....men annars.)

Fick min A-110 idag och undrar vad man behöver för strömsladd som man ska koppla till en intern hårddisk?

Tacksam för svar!

Ingen!
Hårddisken passar med både sata kontakt och strömkontakt som sitter direkt på moderkortet inne i PCH, alltså bara köpa en HD o "slajjda" in den så att säga, kan tillägga att PCH A-110 har skruvhål/guider för BÅDE 2.5" och 3.5" internt. (samt skruvar för bägge.)

Postad 09 October 2008 - 15:43

Dug
  • Dug
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Ska strax iväg och inhandla en sådan här och har lite bråttom, så ursäckta att jag inte orkar plöja igenom hela tråden efter svar!

Om man sätter i en hårddisk i den, ser man den hårddisken på datorn under "Den här Datorn"? I så fall kan man spela upp ljudfiler från hårddisken på laptopen? Frugan är inte så lycklig när jag vill lira musik på anläggningen på kvällen nämligen! Så då får laptopljudet gå även om det är kasst!

Alltså fungerar popcornens hårdisk som en Extern hårdisk?

Tacksam för svar!

Kort o gott, ja du kan streama poppen hur du vill :)

Antingen via LAN:
Bara köra windows, "map network drive" välj en bokstav skriv i IP till poppen, voila!

Eller som USB Slave:
Då får man installera Linux diskstöd för windows först bara så den dyker upp i windows som USB enhet.

Sen har du den som en Hårddisk i windows, och då kan du göra vad du vill, kopiera hitodit,deleta, flytta,streama osvosv.
Sen finns det naturligtvis en uppsjö av andra metoder av streaming, men detta är grunden för o se din HD i windows.
Hehe men det du vill är ju lite bakofram så att säga, de flesta vill ju streama TILL poppen, men jag har full förståelse för det du vill göra, gör samma sak själv när jag sitter o meckar med subtitles till olika filmer te.x.

Redigerat av Dug, 09 October 2008 - 15:55.

Postad 09 October 2008 - 16:30

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Så, nu har även jag inhandlat en PH, dock har jag ett problem.

Köpte även en hdd för att stoppa i den, men måste jag formatera den innan jag sätter in den i popcornen?
För nu har jag bara satt in den och hittar den inte på något vis i världen...

Går det att formatera den via usb-sladden till datorn eller behöver jag ha en dator där jag kan stoppa in hårddisken?

Eller hur f-n gör man? *s*

Och vilket filformat ska man ha på disken?

Mvh
//ErOx

ps. sorry om frågan har tagits upp innan, men är lie desperat...*s*

Postad 09 October 2008 - 18:04

156
  • 156
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Så fick man äntligen hem sin A-110, men...

Sätter i nätkabeln, får snabbt upp "Popcorn Hour loading..." på LCD'n, sedan slocknar skärmen (ingen signal ut på HDMI'n) och HDD'n stannar efter ca 2-3minuter.

Får ingen respons alls från Á-110 när jag trycker på fjärrkontrollen, kommer inte åt menyerna...

Har satt i en helt ny Seagate 1T som jag ville formatera i A-110, som jag läst ska gå bra.

Hjälp!! (lite besviken..)

Postad 09 October 2008 - 18:45

Whiner
  • Whiner
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Edit:
Dubbelpost

Redigerat av Whiner, 09 October 2008 - 18:49.

Postad 09 October 2008 - 19:01

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Så, nu har även jag inhandlat en PH, dock har jag ett problem.

Köpte även en hdd för att stoppa i den, men måste jag formatera den innan jag sätter in den i popcornen?
För nu har jag bara satt in den och hittar den inte på något vis i världen...

Går det att formatera den via usb-sladden till datorn eller behöver jag ha en dator där jag kan stoppa in hårddisken?

Eller hur f-n gör man? *s*

Och vilket filformat ska man ha på disken?

Mvh
//ErOx

ps. sorry om frågan har tagits upp innan, men är lie desperat...*s*

Så, svarar på mitt eget inlägg =)
Efter att ha användt det lilla jag har innanför pannbenet så löste det sig...

Dock fick jag tanka hem Partition Manager och formatera hdd:n via usb-kabeln (till ext3)...Först efter det så dök den upp i PH:n så jag kunde formatera den även där...och nu är allt frid och fröjd :)

Redigerat av ErOx, 09 October 2008 - 19:02.

Postad 09 October 2008 - 19:30

robban_orebro
  • robban_orebro
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Kan ingen lägga upp en enkel manual så att vi andra lätt kommer igån med våra.

Typ hur man göra för att få ndd:n att fungera.
Och vad som måste göras för att få igång maskinen.

Postad 09 October 2008 - 20:27

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Meddela gärna ni som har 3.5" HDD och vilken modell, om hur varm PCH blir efter ett tag. Samt om det låter mycket om ni har PCH bredvid TV:n. Läst runt lite och det verkar som att man ska köra en 2.5" HDD för en tyst PCH samt mindre värme

Postad 09 October 2008 - 21:18

hemmabiodiot
  • hemmabiodiot
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Tack tack hej hej!

std jordad sladd typ dator med tryne i ena änden och jordad propp i andra, passar alltså inte förstärkare
som har euro smal stickpropps ansl...

Postad 09 October 2008 - 21:21

JKJ
  • JKJ
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag fick min A-110:e idag, men, den kan inte spela upp DTS via HDMI.. :)

- JKJ

Redigerat av JKJ, 10 October 2008 - 07:10.

Postad 09 October 2008 - 21:39

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Volymkontrollen på PCH fungerar inte..... ljudet ändras inte... samma volym även när när man drar ner till 0.
Kör HDMI till förstärkare.
skall det vara så?

ljudinställn.i PCH
HDMI_PÅ
5.1
DTS-MA
AC3

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.