5-6 år är ju iofs lite att ta i kanske. Då skulle den nya komma 2013-14. 2011, som absolut senast 2012 tror jag, mest för att det är en normal längd på eran samtidigt som nextgen-motorer lär komma utvecklas för den timeframen. Däremot lär de fortsätta producera och sälja 360 efter den nya kommit, precis som Sony gör med PS2 nu.AxelE : Bara köp om det är det du är orolig för. Jag skulle gissa att 360 kommer finnas ute ca 5-6år till innan deras nästa släpps. Den kommer absolut inte ha så kort livscykel som första xboxen.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 29 september 2008 - 22:16
Postad 29 september 2008 - 22:43
Är iofs lite gissning men jag tror de kommer hålla ut rätt länge innan nästa kommer. Sist ville dom ju först ut så de kunde få ett försprång innan ps3 släppts, nu har ju sony gått ut att ps3 kommer finnas på marknaden i 10 år. Så gör de som denna generationen med ps3/ps2 så lär sonys nya komma om 7-8år så släpper ms sin om 5-6år så kommer dom ändå få ett bra försprång igen mot sony´s nästa maskin. Dessutom tror jag inte de vill ta fram konsoler med för kort intervall då båda ms och sony blivit rätt kända för att sälja konsolerna med förlust (vet dock inte hur det ligger till nu om ms går något + på konsolerna men det lär ju inte vara med wiisiffror iaf). Säg 4-5år till iaf.5-6 år är ju iofs lite att ta i kanske. Då skulle den nya komma 2013-14. 2011, som absolut senast 2012 tror jag, mest för att det är en normal längd på eran samtidigt som nextgen-motorer lär komma utvecklas för den timeframen. Däremot lär de fortsätta producera och sälja 360 efter den nya kommit, precis som Sony gör med PS2 nu.
Postad 29 september 2008 - 22:59

Är det något större skillnad i de olika versionerna av kryssboxen förutom storleken på HDD:n?
Postad 29 september 2008 - 23:15
MS går redan plus och kommer ha gott om tid att tjäna nu några år framåt. Men iallafall om Sony väntar 7-8 år så kommer de vara helt borta till nästa race. Grafiken på de här maskinerna kommer vara rätt efter om 2 år redan. Och med 10 år menar Sony precis som PS2 nu då att de kommer finnas samtidigt som PS4 innan de slutar tillverka PS3.Är iofs lite gissning men jag tror de kommer hålla ut rätt länge innan nästa kommer. Sist ville dom ju först ut så de kunde få ett försprång innan ps3 släppts, nu har ju sony gått ut att ps3 kommer finnas på marknaden i 10 år. Så gör de som denna generationen med ps3/ps2 så lär sonys nya komma om 7-8år så släpper ms sin om 5-6år så kommer dom ändå få ett bra försprång igen mot sony´s nästa maskin. Dessutom tror jag inte de vill ta fram konsoler med för kort intervall då båda ms och sony blivit rätt kända för att sälja konsolerna med förlust (vet dock inte hur det ligger till nu om ms går något + på konsolerna men det lär ju inte vara med wiisiffror iaf). Säg 4-5år till iaf.
Men självklart får du tro vad du vill, men jag blir förbluffad om de väntar så länge.
Postad 29 september 2008 - 23:44
Men kommer ju alltid vara skitsnack åt båda hållen. Fanns ju någon i denna tråden idag som fick det till att det var fördel till 360 för den hade rumble (som då inte ps3 skulle ha uppenbarligen?). Var ju även fördel till 360 att 99% inte kunde se skillnaden mellan dvd och blu-ray.
I fallet rumble så var det inte skitsnack utan det var Sony själva som sade att dom inte såg någon anledning till att ha rumble iom gyron. Efter massiv kritik fattade Sony att rumble var ett måste för många trots deras "skitsnack" om att det inte skulle gå. Anledningen till att dom inte släppte Ps3 med rumble var helt enkelt att dom inte ville betala Imersion för att använda det...
Så personen som skrev det snackade inte skit bara så du vet

Postad 30 september 2008 - 00:02
I fallet rumble så var det inte skitsnack utan det var Sony själva som sade att dom inte såg någon anledning till att ha rumble iom gyron. Efter massiv kritik fattade Sony att rumble var ett måste för många trots deras "skitsnack" om att det inte skulle gå. Anledningen till att dom inte släppte Ps3 med rumble var helt enkelt att dom inte ville betala Imersion för att använda det...
Så personen som skrev det snackade inte skit bara så du vet.
Nja, personen i fråga fick det att låta som om ps3 inte hade rumble (nu). Din historiebeskrivning är dock korrekt.
Postad 30 september 2008 - 00:14
Så personen som skrev det snackade inte skit bara så du vet.
Det finns kontroll med rumble till ps3 både att köpa separat och i paket med basenheten här i sverige. Så vilken konsol du än köper så kan du få rumble.
PS3 har inte alltid haft rumble precis som inte alltid 360 haft hdmi, 1080Pstöd, hårddisk ( i vissa versioner) osv men huvudsaken är väl att idag om man går till butik så får man allt detta till sin 360 precis som kan få rumble till sin ps3.
Är fortfarande inte riktigt med hur man kan få rumble till fördel 360 när båda har det.
Postad 30 september 2008 - 00:33
Okej, trodde det rörde sig om innan då förstår jag vad han menar, tack för upplysningenNja, personen i fråga fick det att låta som om ps3 inte hade rumble (nu). Din historiebeskrivning är dock korrekt.

Postad 30 september 2008 - 06:57
Så var säkra på att PS4 väntas precis lagom till nya boxen.
Postad 30 september 2008 - 09:40
Känns inte som sony är så smart så dom ser det
Det var ett kalkylerat val att släppa PS3:an efter 360:n. Den var egentligen klar samtidigt som 360:n men de hade svårt att tillverka tillräckligt många Blu-Ray läsare. Så dom hade valet att släppa den samtidigt med 360:n och ha den DVD-baserad eller vänta och släppa den med Blu-Ray. De valde det senare för att de ville ha ut formatet i hemmen. Om det var rätt val eller inte vet jag inte, men Sony är inte dumma.
Postad 30 september 2008 - 09:40
Redigerat av Unregistered50fe2819, 30 september 2008 - 09:41.
Postad 30 september 2008 - 13:52
Det var det för hade det inte varit för att Ps3 har inbyggd BD spelare hade det nog blivit mer ovisst om vilket format som hade gått segrande. Sony satsade fullhjärtat på detta format och trodde väl att dom ändå skulle komma ikapp Microsoft eftersom Ps2 utklassade allt som fanns på marknaden och även den hade tydligen en seg start. Det misstag Sony gjorde var inte att släppa sin konsol efter 360, nej det var att inte säkra de titlar som tidigare varit exklusiva för Sony. Det var detta misstag som Microsoft såg en stor möjlighet i och väntade knappast på att Sony skulle bestämma sig. Men trots att Sony ligger efter rejält på spelfronten så tror jag deras beslut att inrikta sig främst på att få BD som enda format var det smartaste när det kommer till generering av pengar. Hade dom enbart satsat på spel och inte prioriterat Blu-Ray hade utgången nog varit helt annorlunda och kanske hade det till och med varit så att Hd-Dvd hade gått vinnande ur den striden...Det var ett kalkylerat val att släppa PS3:an efter 360:n. Den var egentligen klar samtidigt som 360:n men de hade svårt att tillverka tillräckligt många Blu-Ray läsare. Så dom hade valet att släppa den samtidigt med 360:n och ha den DVD-baserad eller vänta och släppa den med Blu-Ray. De valde det senare för att de ville ha ut formatet i hemmen. Om det var rätt val eller inte vet jag inte, men Sony är inte dumma.
Redigerat av Jack of all trades, 30 september 2008 - 13:53.
Postad 30 september 2008 - 16:08
Det var det för hade det inte varit för att Ps3 har inbyggd BD spelare hade det nog blivit mer ovisst om vilket format som hade gått segrande. Sony satsade fullhjärtat på detta format och trodde väl att dom ändå skulle komma ikapp Microsoft eftersom Ps2 utklassade allt som fanns på marknaden och även den hade tydligen en seg start. Det misstag Sony gjorde var inte att släppa sin konsol efter 360, nej det var att inte säkra de titlar som tidigare varit exklusiva för Sony. Det var detta misstag som Microsoft såg en stor möjlighet i och väntade knappast på att Sony skulle bestämma sig. Men trots att Sony ligger efter rejält på spelfronten så tror jag deras beslut att inrikta sig främst på att få BD som enda format var det smartaste när det kommer till generering av pengar. Hade dom enbart satsat på spel och inte prioriterat Blu-Ray hade utgången nog varit helt annorlunda och kanske hade det till och med varit så att Hd-Dvd hade gått vinnande ur den striden...
Frågan är ju hur mycket stålar de kan håva in på BD. Skulle vilja se siffror!

Postad 30 september 2008 - 16:11
Ja detta är ju en viktig del i ekvationen, PS3 tog smällen för att blu ray skulle bli det segrande formatet. Nu är ju bara frågan om blu ray kommer slå igenom och gör den det på riktigt så har ju sony hämtat hem mycket pengar där.
Postad 30 september 2008 - 18:26
Det är andra grejer de kan dra in pengar på med, Blu-Ray driver på t.ex. på försäljningen av HDTV-apparater.
Postad 30 september 2008 - 19:29
Är det något större skillnad i de olika versionerna av kryssboxen förutom storleken på HDD:n?
Postad 30 september 2008 - 20:17
Postad 30 september 2008 - 20:43
MEN, jag tänker även såhär: Om jag förstått det hela rätt så är spelen till ps3 på blurayskivor som är runt 45GB stora. Xboxspelen är på runt 15GB? Klart som F*N att ps3spelen borde vara snyggare, mer avancerade??? Men det verkar inte vara så? =S Sen sägs det att ps3an är bättre hårdvarumässigt. Då borde det rimligtvis finnas stöd för mer avancerade/snyggare spel?
Det jag vill ha en konsol till: Spela nhl09 och ev fifa09 främst. Sedan ett och annat bilspel. Ibland online.
Mediaserver... javisst.. men jag har ju min popcorn hour A100.
Sen känns Xbox "bättre"... fråga mig inte varför. Ps3an känns så stel... typ fin design men kass användarvänlighet?
Är jag fel ute så dra gärna upp mig på banan igen. Vad behöver JAG? Jämför Xbox360elite mot ps3 80GB.
Postad 30 september 2008 - 20:51
Det är inte så enkelt kortfattat sagt. Verkligheten är en annan.MEN, jag tänker även såhär: Om jag förstått det hela rätt så är spelen till ps3 på blurayskivor som är runt 45GB stora. Xboxspelen är på runt 15GB? Klart som F*N att ps3spelen borde vara snyggare, mer avancerade??? Men det verkar inte vara så? =S Sen sägs det att ps3an är bättre hårdvarumässigt. Då borde det rimligtvis finnas stöd för mer avancerade/snyggare spel?
FIFA och NHL funkar lika bra på bägge och är lika snygga på bägge. Bilspel finns, well, det finns flest på 360. Det finns på båda dock. För det du vill ha den till så är det priset som skiljer mest + att jag skulle säga att 360 har ett övertag inom racinggenren utan att börja räkna upp titlar.Det jag vill ha en konsol till: Spela nhl09 och ev fifa09 främst. Sedan ett och annat bilspel. Ibland online.
Ska du inte spela mycket spel så räcker en vanlig Proversion, behöver inte köpa Elite.
Postad 30 september 2008 - 21:05
Postad 30 september 2008 - 21:11
Zoiler: Proversionen, är det premium? Vad är skillnaden förutom hårddiskstorleken?
Wickerman: OK, då ska jag fundera på om bluray är värt de extra slantarna.... känns inte som det efterson jag har min popcorn, men gott att du summerade vad mitt val eg är mellan de olika märkena.
Redigerat av mafghan, 30 september 2008 - 21:12.
Postad 30 september 2008 - 21:15
Glöm inte att PS3:an är tystare och självklart måste ju ändå utseendet vara i förmån för PS3:an..Jag agreear med Zoiler och i slutändan blire lite såhär för dig: Vill du ha Blu ray är ps3 det bästa valet, vill du inte ha bluray är xbox360 det rätta valet(blu ray i filmsyfte då).

Postad 30 september 2008 - 21:21

Postad 30 september 2008 - 21:28
För 2 timmar sedan började jag på sidan 1... va inne på att köpa en ps3 men känner att jag börjar ångra mig, främst pga priset.
MEN, jag tänker även såhär: Om jag förstått det hela rätt så är spelen till ps3 på blurayskivor som är runt 45GB stora. Xboxspelen är på runt 15GB? Klart som F*N att ps3spelen borde vara snyggare, mer avancerade??? Men det verkar inte vara så? =S Sen sägs det att ps3an är bättre hårdvarumässigt. Då borde det rimligtvis finnas stöd för mer avancerade/snyggare spel?
Det jag vill ha en konsol till: Spela nhl09 och ev fifa09 främst. Sedan ett och annat bilspel. Ibland online.
Sen känns Xbox "bättre"... fråga mig inte varför. Ps3an känns så stel... typ fin design men kass användarvänlighet?
Är jag fel ute så dra gärna upp mig på banan igen. Vad behöver JAG? Jämför Xbox360elite mot ps3 80GB.
Blu-ray (ps3) kör upp till 50gig, dvd (360) kör upp till ca 8,5gig. Sedan är ju frågan vad utvecklarna gör av utrymmet. Många fyller nog inte upp blu-raydiscarna än. Den största rollen med utrymmesskillnaden kommer nog bli att man slipper byta diskar i de fall det kommer spel på fler dvdskivor (kommer nog bli vanligare framöver), mindre komprimering när det gäller tex ljudet, fler ljudspår.
Dom är bra på olika saker hårdvarumässigt men verkar vara hyfsat jämnbördiga.
Just nhl och fifa (ea titlar)har tidigare gjorts till 360 och portats över till ps3 men ska framöver bli tvärtom, om det kommer bli någon märkbar skillnad när de bytt vet vi inte än. Ps3 har ju fått en del skit för att en del multititlar hållt lite sämre kvalite så nu ska det väl bli lite bättre kvalite på multititlarna framöver.
Ska du bara spela lite online så kan det ju vara värt att veta att det är gratis på ps3 men kostar på 360.
Nu vet jag inte exakt vilka bilspel du diggar men need for speed, burnout, sega rally, grid, pure, colin mcrae mfl är ju multi så dom kommer du kunna köra på vilken konsol du än väljer. Exklusivt för ps3 är även spel som Gran turismoserien, ridge racerserien (nyaste iaf), ferrari challenge, formula one, motorstormserien mfl.
Jag har lite dålig koll på de exklusiva racingliren till 360 men även om dom är bättre så finns det långt ifrån dåligt med racingspel till ps3.
Vad du behöver mer, ska du lira riktigt lyxigt så en ratt med pedaler kanske

Postad 30 september 2008 - 21:48
Precis, premium menade jag. Ingen skillnad. Bara att slå tillZoiler: Proversionen, är det premium? Vad är skillnaden förutom hårddiskstorleken?

Köp till Forza 2 också. Det finns bundlat med Viva Pinata så du får 2 spel i 1 för knappt 200 spänn.
Postad 30 september 2008 - 21:55
360 har PGR, Forza och (test drive(finns även till PC,PSP och PS2))
Sedan är ju resten multi titlar.
Redigerat av Fiddey, 30 september 2008 - 21:56.
Postad 30 september 2008 - 22:04
Ridge racer finns på 360 också, Ferrari challenge kommer på Wii också och slutligen F1 som även det kommer till 360 då Sony inte längre äger rättigheterna. Men GT och motorstorm är exklusiva iaf.
360 har PGR, Forza och (test drive(finns även till PC,PSP och PS2))
Sedan är ju resten multi titlar.
Inte senaste ridge racer 7 iaf (om jag inte är helt ute och seglar nu). Och ferrari finns på wii och ps3 men inte 360. Test drive kom ju innan ps3 släpptes men om det kom på både ps2 och psp så lär nästa spel i serien komma till ps3 om inte ms hinner köpa exklusivitet.
Postad 30 september 2008 - 22:15
Postad 30 september 2008 - 22:23
Det är typ samma spel som sexan. Men båda suger ju egentligen ändå =P.Inte senaste ridge racer 7 iaf
Anyway (suck..ofrånkomligt).. PS3-exklusiva titlar och deras betyg på Gamerankings (en sida som samlar alla recensioner på nätet och speltidningar och ger ett medelbetyg)
Wipeout HD 87.176%
MotorStorm 82.840%
Gran Turismo 5 Prologue 80.117%
Ridge Racer 7 78.808%
Formula One Championship Edition 75.978%
Ferrari Challenge Trofeo Pirelli 71.574%
360-exklusiva titlar på samma sätt:
Forza Motorsport 2 89.969%
Project Gotham Racing 3 88.726%
Burnout Revenge 88.493%
Project Gotham Racing 4 86.393%
Need for Speed Most Wanted 82.997%
Test Drive Unlimited 82.409%
FlatOut: Ultimate Carnage 79.917%
MotoGP '06 79.803%
MotoGP 07 77.938%
Ridge Racer 6 75.523%
Full Auto 71.488%
Och sen finns multititlar på båda såklart.
Jag tog bara de med 70% eller högre. Kan det bli tydligare och mer objektivt än så här

Postad 30 september 2008 - 23:16
Ser rättvist ut. Men kan vara värt att tillägga att många av spelen i listan kom ju innan ps3 kommit ut så de hamnade på ps2 istället så just nu har ms fetare spelbibliotek. De nyaste spelen i serierna need for speed, burnout och ridge racer finns ju redan på ps3. Forza och PGR är dock riktigt grymma bilspel som är exklusiva till 360, är nog de bilspel jag är mest intresserad av som inte redan finns till ps3. Han kommer nog få tillräckligt med bilspel vilken konsol han än väljer.Det är typ samma spel som sexan. Men båda suger ju egentligen ändå =P.
Anyway (suck..ofrånkomligt).. PS3-exklusiva titlar och deras betyg på Gamerankings (en sida som samlar alla recensioner på nätet och speltidningar och ger ett medelbetyg)
Wipeout HD 87.176%
MotorStorm 82.840%
Gran Turismo 5 Prologue 80.117%
Ridge Racer 7 78.808%
Formula One Championship Edition 75.978%
Ferrari Challenge Trofeo Pirelli 71.574%
360-exklusiva titlar på samma sätt:
Forza Motorsport 2 89.969%
Project Gotham Racing 3 88.726%
Burnout Revenge 88.493%
Project Gotham Racing 4 86.393%
Need for Speed Most Wanted 82.997%
Test Drive Unlimited 82.409%
FlatOut: Ultimate Carnage 79.917%
MotoGP '06 79.803%
MotoGP 07 77.938%
Ridge Racer 6 75.523%
Full Auto 71.488%
Och sen finns multititlar på båda såklart.
Jag tog bara de med 70% eller högre. Kan det bli tydligare och mer objektivt än så här?
Postad 30 september 2008 - 23:25
Yepp, men det är, tro mig, stor skillnad på att spela Burnout Revenge på 360 mot att spela det på PS2 eller Xbox. Härligt mycket mer flyt och grafiken är märkbart bättre.Men kan vara värt att tillägga att många av spelen i listan kom ju innan ps3 kommit ut så de hamnade på ps2 istället så just nu har ms fetare spelbibliotek. De nyaste spelen i serierna need for speed, burnout och ridge racer finns ju redan på ps3.
Test Drive finns också på PS2, men är en så löjligt blek kopia att det inte är värt att nämna. Det har jag också spelat och det är fantastiskt kul på 360. En hel ö att utforska och mängder av bilar att köra igenom i det tropiska landskapet. Ett av de bästa 360-spelen i min mening.
Ja, lite det jag menar. Därför jag tyckte det var onödigt att räkna upp för han är en casualplayer.Han kommer nog få tillräckligt med bilspel vilken konsol han än väljer.
Om man gillar simulatorer så kommer dessutom Race Pro från simbin till 360 snart. Mer simulator än så blir det inte på konsol.
Postad 30 september 2008 - 23:33

Ett spel som endast kommer till Xbox 360 och inriktar sig på simulation är Simbins Race Pro så gillar man Racing och inte vill ha det på dator så finns det nog inte något konsolspel som verkar komma i närheten av dess realism. Simbin är ta mig tusan kungar på simulation av racing=).
Redigerat av Jack of all trades, 30 september 2008 - 23:37.
Postad 01 oktober 2008 - 00:11
XBox360 är för hard core gamers, speciellt de som gillar FPS. Det finns flest bra spel för den inbitne gamern till 360. Som ren spelmaskin tycker jag spelutbudet till 360 gör den snäppet vassare än PS3.
PS3 är multimedia, allt-i-allo och familjemaskinen. Den har Bluray och bättre sociala spel än 360, som tex Buzz och Singstar, men ett något mindre utbud av FPS. Dessutom har den webläsare, vilket kan vara kul för YouTube-sessioner och annat.
Xbox360 är billigare i inköp och har billigare tillbehör (bortsett från hårddisk som är mycket billigare till PS3), men saknar Bluray (vilket de flesta kommer att vilja ha förr eller senare) och onlinespel kostar 600 kr/år, så i det långa loppet jämnar det nog ut sig, eller kanske PS3 rent utav blir billigare.
Om jag skulle tvingas välja en konsol så skulle det bli PS3 pga att den är flexiblare, har fler funktioner jag vill ha, känns modernare och ger ett högre kvalitetsintryck. Men jag skulle sakna många exklusiva och väldigt bra spel till 360.
Postad 01 oktober 2008 - 06:34
Xbox360 är billigare i inköp och har billigare tillbehör (bortsett från hårddisk som är mycket billigare till PS3), men saknar Bluray (vilket de flesta kommer att vilja ha förr eller senare) och onlinespel kostar 600 kr/år, så i det långa loppet jämnar det nog ut sig, eller kanske PS3 rent utav blir billigare.
Fel, onlinespel kostar 400 kr/år, det är drygt 30 kr/mån.
Redigerat av Unregisterede32cf070, 01 oktober 2008 - 06:35.
Postad 01 oktober 2008 - 07:18
Postad 01 oktober 2008 - 07:29
Fel, onlinespel kostar 400 kr/år, det är drygt 30 kr/mån.
Priset har alltid varit 599 kr för 12 månader, sedan jag köpte min 360 på releasedagen i Sverige. Jag betalade 599 kr när jag åter igen förnyade för några månader sedan, och nu när jag tittar idag så ligger priset fortfarande på 599 kr:
http://www.xbox.com/...E/live/Join.htm
Det blir ca 50 kr per månad vid förlängning om 12 månader. Vi kortare förlängningsperiod blir månadspriset högre.
Men har du hittat något ställe som bara tar 400 kr/år så får du gärna dela med dig om vart det är.

Postad 01 oktober 2008 - 07:39
dny- Glöm inte att 360 får Lips(singstar) och har scene it(buzz) och ett nytt scene it är på väg.
Spoiler
Scene it kan inte jämföra sig med Buzz. (Buzz är på svenska t.ex.) Vi får väl se om Lips kan matcha Singstar.
Vill också påminna om att 360 låter väldigt mycket mer än PS3 (som är i princip helt tyst).
Det går att köpa 12 månaders Live-kort hos spelbutiker för 400 spänn. Har ett sånt liggandes i väntat på ett "måste ha" spel på 360...
Postad 01 oktober 2008 - 07:51
dny- Glöm inte att 360 får Lips(singstar) och har scene it(buzz) och ett nytt scene it är på väg.
Spoiler
Sant - Lips och nya Scene it kommer att konkurera met Singstar och Buzz. Gamla Scene it var inte lika bra som Buzz dels pga att det bara var på engelska, och sedan var antalet frågor relativt begränsat. Det ska bli skoj att testa nya Scene it. Singstar och Buzz är dock väldigt väletablerade varumärken, och det har stor betydelse.
Bluray - De flesta kommer att vilja ha en Bluray-spelare eftersom Bluray är det skivformat som, på sikt, kommer att ta vid efter DVD. Visst kommer många inte att bry sig om kvalitén, men de som står och väljer mellan spelkonsoller som Xbox360 och PS3 är nog till högre grad intresserad av HD-kvalitet än medel-svenssons. Naturligtvis kommer nedladdningsbara filmer att öka och kanske bli det som blir störst med HD-upplöst material, men jag har svårt att se att något annat skivformat än Bluray skulle slå igenom.
Postad 01 oktober 2008 - 07:52
Som ägare av både Xbox360 och PS3 skulle jag vilja generalisera det ganska grovt:
XBox360 är för hard core gamers, speciellt de som gillar FPS. Det finns flest bra spel för den inbitne gamern till 360. Som ren spelmaskin tycker jag spelutbudet till 360 gör den snäppet vassare än PS3.
PS3 är multimedia, allt-i-allo och familjemaskinen. Den har Bluray och bättre sociala spel än 360, som tex Buzz och Singstar, men ett något mindre utbud av FPS. Dessutom har den webläsare, vilket kan vara kul för YouTube-sessioner och annat.
Om jag skulle tvingas välja en konsol så skulle det bli PS3 pga att den är flexiblare, har fler funktioner jag vill ha, känns modernare och ger ett högre kvalitetsintryck. Men jag skulle sakna många exklusiva och väldigt bra spel till 360.
Din generalisering stämmer inte alls. Tycker knappast PS3 ligger en massa steg bakom när det gäller FPS och har en hel del egna FPS serier så som Resistance och Killzone.
Att PS3 skulle bara mer familjekonsol stämmer heller inte. Det har gjorts undersökningar och 360 har betydligt fler barnvänliga spel, sett till åldersranking. Rare har ju iaf redan sett till att få in 3 x Viva Pinata spel + Kameo och kommer med nytt godis i höst. På detta så har man redan Scene It som kommer med nytt kött i höst + Film-spelet + Lips som ska utmana Singstar. Värt att nämna är också det betydligt större utbudet på Live Arcade än PSN och där har man förutom en större mängd även en betydligt större variation.
Sen är frågan. Vilka, ärligt talat, använder sin PS3 för att surfa?
Till sist. DROPPPA PRIS JÄMFÖRELSERNA. NEJ du måste inte ha Live + alla tillbehör för att spela spel till 360, konsolens pris börjar på 1495kr och inget annat. Sen är det upp till var och en vad de köper till.
Postad 01 oktober 2008 - 07:53
singstar och buzz var också nya en ågng i tiden =) så ge det lite tid så kanske scene it och lips blir lika stora.
Postad 01 oktober 2008 - 07:54
http://www.webhallen...od.php?id=47027
Är det ett sånt här?
399kr på Webhallen.
Där ser man! Man trodde ju att det skulle vara billigast att betala förlängningarna direkt med kontokort på Xbox360 Live, men såklart blev man blåst av Microsoft!

Tack!
Redigerat av dny, 01 oktober 2008 - 07:54.
Postad 01 oktober 2008 - 08:00
Bluray - De flesta kommer att vilja ha en Bluray-spelare eftersom Bluray är det skivformat som, på sikt, kommer att ta vid efter DVD. Visst kommer många inte att bry sig om kvalitén, men de som står och väljer mellan spelkonsoller som Xbox360 och PS3 är nog till högre grad intresserad av HD-kvalitet än medel-svenssons. Naturligtvis kommer nedladdningsbara filmer att öka och kanske bli det som blir störst med HD-upplöst material, men jag har svårt att se att något annat skivformat än Bluray skulle slå igenom.
Du har nog missat tidigare konsoltider. Ja hardcore spelaren som gärna slänger ut massa pengar och köar vid släppet bryr sig nog extra mycket om HD.
Men det är medel-svensson som ser till att köpa de stora mängderna. Varför sålde PS2 så bra? Priset och utbudet. När man kommer ner i de låga priserna som 360 är nu så börjar den riktiga försäljningen. Största delen av försäljningen av PS2, Xbox, GC m.m har alltid varit under 200$ gränsen.
Visst Blu-Ray har vunnit, men kollar man på statistiken är tyvärr inte välkomnandet allt för stort. Personligen så tror jag DVD kommer hålla ett bra tag till för steget är inte lika stort som VHS till DVD. Tror heller ej att ett annat format tar över, men tror garanterat att detta kan vara det sista formatet vi ser innan det helt går över till On-demand.
PS3 är en ytterst bra BR spelare men priserna sjunker på standalone spelare också så en svensson behöver inte titta på PS3 för att köpa BR.
Postad 01 oktober 2008 - 08:40
Du har nog missat tidigare konsoltider. Ja hardcore spelaren som gärna slänger ut massa pengar och köar vid släppet bryr sig nog extra mycket om HD.
Jag tror du missförstod mig lite. Med medel-svenssons avsåg jag de som inte tänkt köpa någon spelkonsoll. Oavsett hur mycket Xbox360 och PS3 säljer så kommer det att vara en väldigt liten del av hushållen som äger någon av dessa konsoller.
Postad 01 oktober 2008 - 10:22
Det är inte alls säkert att BD kommer ta över Dvd och de som kan branschen säger att det inte alls verkar bli så. Dvd säljer fortfarande väldigt bra medan det går rätt så trögt för Sonys format. För att det ska sälja bättre krävs det nog att skillnaden mellan Dvd och BD filmer inte är så stor som den idag är. Idag kan man köpa en ny film på Dvd för 100 kr (Iron Man till exempel) medan det kostar det dubbla för BD versionen. Dvd försäljningen tog inte fart förrän dom sänkte priset rejält på Dvd filmer och detta kommer garanterat även gälla Blu-Ray.Bluray - De flesta kommer att vilja ha en Bluray-spelare eftersom Bluray är det skivformat som, på sikt, kommer att ta vid efter DVD.
Postad 01 oktober 2008 - 10:31
Postad 01 oktober 2008 - 10:33
Din generalisering stämmer inte alls. Tycker knappast PS3 ligger en massa steg bakom när det gäller FPS och har en hel del egna FPS serier så som Resistance och Killzone.
Att PS3 skulle bara mer familjekonsol stämmer heller inte. Det har gjorts undersökningar och 360 har betydligt fler barnvänliga spel, sett till åldersranking. Rare har ju iaf redan sett till att få in 3 x Viva Pinata spel + Kameo och kommer med nytt godis i höst. På detta så har man redan Scene It som kommer med nytt kött i höst + Film-spelet + Lips som ska utmana Singstar. Värt att nämna är också det betydligt större utbudet på Live Arcade än PSN och där har man förutom en större mängd även en betydligt större variation.
Sen är frågan. Vilka, ärligt talat, använder sin PS3 för att surfa?
Till sist. DROPPPA PRIS JÄMFÖRELSERNA. NEJ du måste inte ha Live + alla tillbehör för att spela spel till 360, konsolens pris börjar på 1495kr och inget annat. Sen är det upp till var och en vad de köper till.
Jag tror nog de flesta håller med om att det finns fler bra FPS till 360 än PS3. Åtminstone tycker jag att Halo 3, Bioshock och Gears of War slår Resistance. Killzone 2 och Bioshock till PS3 är inte ute än. Däremot har jag inte sagt något om att PS3 ligger "en massa steg bakom". Jag skrev att PS3 hade ett "något mindre utbud av FPS".
Så vitt jag minns är bara ett av Viva Pinata-spelen på svenska, de båda andra och Kameo är på engelska. (Jag kan dock ha fel där. Det var väldigt länge sedan jag spelade igenom Kameo.) Dessutom är hela interfacet i PS3 på svenska. Svenska är viktigt för många. PS3 känns som något jag skulle rekommendera till en familj som vill ha en allt-i-allo-maskin, medans jag skulle rekommendera en Xbox360 till gamern som käkar handkontrollers till frukost. Poängsystemet är bättre etablerat på 360 och onlinespel fungerar enhetligare och smidigare.
Senast jag såg någon försäljningsstatistik så köper genomsnittsägaren av Xbox 360 betydligt fler spel än snittet på PS3, vilket tyder på att det finns fler spel och är fler spelentusiaster som köper Xbox 360.
Angående webläsaren - YouTube på PS3 när du har gäster hemma slår att trängas vid en dator eller att koppla in datorn till TV:n.
PS3 har lite andra roliga saker för den som verkligen är tekniskt intresserad. Möjlighet att stoppa i en vanlig 2,5" disk är praktiskt och ekonomiskt. En 120 GB hårddisk till Xbox360 kostar lika mycket som en 400 GB hårddisk till PS3. Xbox360 har XNA för den som gillar att programmera, vilket inte alls är fy skam och är något som PS3 saknar. Linux går att installera på PS3, men nyttan är begränsad så länge Sony håller inne med riktiga drivrutiner till grafikchippet. PS3 kan ansluta till Bluetooth-enheter, WLAN, minneskortsläsare, skrivare och PSP, vilket ger ett mervärde för de som har nytta av det.
De flesta har begränsad budget, och då har priset betydelse.
Postad 01 oktober 2008 - 12:38
Det finns ALLTID något ställe, i Sverige, som tar mellan 349-399 kr för ett års Live. Så snälla (inte riktat till JockeJ), sluta skriva 600 kr per år.http://www.webhallen...od.php?id=47027
Är det ett sånt här?
399kr på Webhallen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar