* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A850/A900 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 22 september 2009 - 11:34

Postad 22 september 2009 - 15:58
Hur visste ni?
![]()
Hehe, har knappt hunnit testa den ännu blir nog till helgen (har lunch nu, gissa om jag vill stanna hemma). Men en sak har jag lärt mig, SAL-50F14 @ FF =OVF är helt otrolig, trodde inte skillnaden skulle vara så stor från A700 då jag tycker den är rätt så stor, men nej jag hade fel. Tog några bilder som hastigast igår när jag var inne i stan, upplösningen med ett skarpt objektiv - som SAL50F14 är vid runt 2 och uppåt, är verkligen brutal.
suck

Postad 22 september 2009 - 17:46

Ja det blev A900 eftersom prisskillnaden mellan A850 och A900 var så pass liten, 21600 fick jag ge för den, ink. frakt och kortavgift.

Köpte Sonys skärmskydd från Scandinavian-Photo, ja det gör inte kameran direkt snyggare, men den gör sitt jobb. Har dock sett på Dyxum att det finns en variant från Hong-Kong, gjord i glas med femtioelva olika lager antireflexbehandling, när den monteras på kameran syns den knappt. Funderar på en sådan istället.

A700, ja den behöver stöd när 16-105 förflyttar balansen.

Bilder från A900 + Sony 50mm 1.4

Kissen undrar vad det är för psykfall som fotar på altanen. Croppad.

Inspirerad av Ekke, dock inte en promille av hans bild.

Tagen igår under bilfärden, croppad. Vet inte hur färgerna ser ut på era skärmar, kanske blev de något skrikiga? Sitter inte vid min vanliga burk nu.

Postad 22 september 2009 - 21:17
Grattis fastson!
Den är en enormt läcker maskin. Är riktigt avis!
jag med..........
Postad 23 september 2009 - 10:21
Inte jag..
Undrar varför jag inte riktigt tror dina ord Waconda.

fastson.
Kan du så här kort efter fått din A900 säga nått om "första intrycken" i jämförelse med A700án?
Postad 23 september 2009 - 19:40

Har testat intelligent preview några gånger och det fungerar bra.. Du trycker på DOF preview så att kameran tar en bild, bilden visas på LCD-skärmen där en massa inställningar kan göras, ändra bländare, slutartid, exponeringskompensation, vitbalans osv.. ändras något utav värderna så visas det på bilden hur den riktiga bilden kommer se ut, du har även ett histogram som visar om du under/över-exponerar. I menyn går det att stänga av denna funktion så att DOF preview fungerar som på A700 utan intelligent preview.
Sökaren.. har redan sagt det men denna måste verkligen upplevas i person. Helt fantastisk.

Tycker LCD-skärmen är bättre på att visa färger jämfört med den på A700.. Kanske bara en inbillning, har inte testat sida-vid-sida ännu.
Slutarljudet är ganska köttigt.. man förstår att det är något stort som fladdrar runt där inne.

Ställ gärna frågor om, lite svårt att blurra rakt ut om kameran.
Postad 23 september 2009 - 20:02

Postad 23 september 2009 - 20:22
Den videon ser jag fram emot fastson.
Har inte hört hur slutaren låter på A99:an. Går den att jämföra med någon annan kamera på marknaden?
Hmm, vet inte riktigt.. Den ligger typ mellan A100 och A700.. de enda vars läte jag kan i detalj.

Ska se om jag minns (smått senil)/hinner imorgon.
Testade att ladda hem DXO 14-dagars gratisversion och körde en high ISO bild genom det. Oh mama, ACR (Sonys IDC ännu mer) kan ta och fara. Måste köpa detta.
Postad 25 september 2009 - 14:46

Explorer45 nu har jag spelat in ljudet på kameran, tog med alla tre.. Inspelat under någorlunda lika förhållanden.

http://www.youtube.c...h?v=qamhsxYTejk
Postad 26 september 2009 - 13:30
Mycket bättre prisbild det där.
Explorer45 nu har jag spelat in ljudet på kameran, tog med alla tre.. Inspelat under någorlunda lika förhållanden.
Jädrar vilken skillnad det är mellan dom tre kamerorna...

Postad 27 september 2009 - 08:41
Tar A900 bättre bilder så att säga?
Postad 28 september 2009 - 09:01
Trevligt ljud måste jag säga.Mycket bättre prisbild det där.

Postad 28 september 2009 - 09:42

Postad 28 september 2009 - 15:22
Fastson... Är det nån skillnad mellan A700 och A900 tycker du? Mer än större bildfiler då..
Tar A900 bättre bilder så att säga?
Hmm, mitt första intryck är ja. Tekniskt är den bättre, bättre ISO, bättre dynamiskt omfång och bättre toner i bilden (mjukare övergångar mellan tonerna, men det är svårt att säga). Vid 100% är nog A700 något skarpare (pga. pixeltäthet?), men A900 briljerar annars.
Jag som gillar kort skärpedjup fullkomligt älskar hur bilderna ser ut från A900n. Tycker SAL50F14 presterar bättre än förväntat, läste någonstans att den inte var så het på FF, men det håller jag inte med om.
Trevligt ljud måste jag säga.
A900 låter aningen annorlunda jämfört med A700. Jag tycker min A200 låter för mycket och av vad jag kan höra på det klippet så låter A700 mindre, kan det stämma?
Ja ljudet är rätt så trevligt, ganska runt och klatschigt så att säga. A100 låter ihålig vid jämförelse, samt att 100 låter mer överlag.

Postad 28 september 2009 - 18:08
Kul att höra, tack Ponisch.Japp, min uppfattning är att A700 låter lägre samt väldigt mycket trevligare

Kul att du är nöjd med den fastson!Hmm, mitt första intryck är ja. Tekniskt är den bättre, bättre ISO, bättre dynamiskt omfång och bättre toner i bilden (mjukare övergångar mellan tonerna, men det är svårt att säga). Vid 100% är nog A700 något skarpare (pga. pixeltäthet?), men A900 briljerar annars.
Jag som gillar kort skärpedjup fullkomligt älskar hur bilderna ser ut från A900n. Tycker SAL50F14 presterar bättre än förväntat, läste någonstans att den inte var så het på FF, men det håller jag inte med om.
Ja ljudet är rätt så trevligt, ganska runt och klatschigt så att säga. A100 låter ihålig vid jämförelse, samt att 100 låter mer överlag.
Postad 29 september 2009 - 10:48
Min svärfar är yrkesfotograf med lång och framgångsrik karriär borta i USA. Borde väl egentligen vara pensionär vid det här laget, men har har man fotograferat hela livet är det väldigt svårt att sluta.
När jag pratade i telefon med honom häromdagen berättade han för mig att Sony har släppt en riktigt intressant fullformatskamera. Jodå, den känner jag till sa jag till honom och så pratade vi lite om a850 och a900. Han sa att han ska prova Sony seriöst och överväger faktiskt ett systemskifte från Nikon till Sony.
Ska bli väldigt spännande att se hur han gör. Jag trodde aldrig att han ens skulle fundera på att byta från Nikon, men tydligen kan även gamla hundar förvåna

Postad 29 september 2009 - 14:09
Så även om han inte byter så får du gärna skriva om hans erfarenheter efter han kollat på Sony. Samt om han byter också då givetvis...

Postad 29 september 2009 - 14:42
Det som han främst har fångat hans intresse är den höga upplösningen. Ska bli ytterst spännande att höra vilken optik han väljer ifall det blir ett systemskifte. Jag får väl tipsa om Dyxum som resurs, diskussionerna här på minhembio har han ingen nytta av eftersom de vanligen förs på svenska

Postad 30 september 2009 - 09:22

och se här..
http://www.nigelbark...ends-sony-a900/
Den här komentaren nedan citerad var "giftig" då den utalas utav en yrkesman med rätt stor kändis-status....
If you are looking to buy a DSLR system seriously consider the A900 and if you are already committed to another brand, all I can do is offer my sympathy
Och han tar upp "något" annat också som jag sätter in i kategorin "bildtyp".. Intresant.....
The color reproduction blows the competition out of the water and the way the pixels are organized replicates a high res transparency that’s been scanned in rather than a digital file - stunning!
Kan ju faktiskt bli så att din svärfar anser Sony funka bra...
Redigerat av mayro, 30 september 2009 - 10:09.
Postad 30 september 2009 - 10:06
Svärfar, d v s min frus far. Lite skillnad. Min egen far är helt nöjd med sin pentax-kompakt.Nigel Barker är ju en rätt känd
yrkesman inom foto..DVS en riktig fotograf...
och se här..
http://www.nigelbark...ends-sony-a900/
Kan ju faktiskt bli så att din far anser Sony funka bra...
Jag har ingen större koll på yrkesfotografer, kände varken till Nigel Barker i morse eller min styvfar innan jag träffade kvinnan som blev min fru.
Lite kul dock att google ger 273 000 träffar på "Nigel Barker" medan man får 2 210 000 träffar på min styvfar (sjunker dock till 220 000 träffar när jag inkluderar in hans mellannamns-initial i söksträngen)

Postad 30 september 2009 - 10:12

Postad 30 september 2009 - 10:15

Redigerat av mayro, 30 september 2009 - 10:16.
Postad 10 oktober 2009 - 16:49

Du vill inte säga vad han heter?
Arbetarens lag slår aldrig fel btw, hur fint väder som helst på vardagar, sedan pissväder på helgerna.

Postad 10 oktober 2009 - 16:54
Det är förståeligt fastson..Sjukt nöjd med kameran och det nya objektivet.

Redigerat av Explorer45, 10 oktober 2009 - 16:54.
Postad 10 oktober 2009 - 18:51

Tänkte för nån dag sedan lägga ut annons på grejerna och börja sälja av alltihopa för samla ihop slantar till en A850 eller A900...
Men då hajade jag inte hur sjutton jag skulle länka ihop annons med produkterna.. Och så bidde det ingenting.... Igen.. För tionde gången säkert...

Postad 10 oktober 2009 - 22:05
Postad 11 oktober 2009 - 00:05
Men skulle skillnaden bli för stor så blir det import givetvis..... En kompis dotter och hennes man tex bor i USA... Så via dom kan man ju även handla där om så krävs...

Skall bara ""komma mig för"" att starta detta med annonser också... Avskyr sälja grejer med köpare som frågar om allt och litar på inget...

fast klart.. Med alla bluffpellar på nätet så fattar man folk är nerviga iofs...

A850 duger åt mig dessutom.. jag använder ju aldrig ens serietagning därför enkelskott duger ju helt... Man får va alert bara... Serietagning är för mjukisar,,, som hängslen och skärp och säkerhetsbälte uppepå det för få sådan mängd bilder så "nån" bör bli bra......

Postad 11 oktober 2009 - 14:30

Postad 11 oktober 2009 - 18:10
Postad 12 oktober 2009 - 21:39
Nu har jag frågat och fått okej att skvallra. Han heter Marvin Newman, http://en.wikipedia....arvin_E._NewmanDennis_hembio, roligt att höra.
Har faktiskt läst flera liknande historier. Bla. har det främst varit Zeiss autofokus som har fått en del att köpa ett sekundärt system, när de tidigare kört bara ett. Tidningen Proffsfoto var inte heller speciellt negativa till Sonys satsning på fullformat.
Du vill inte säga vad han heter?
(...)
Det har varit lite svårt att få tag på honom eftersom han har fullt upp inför den kommande Lucie Awards, http://luciefoundati...nthonorees.html, där han är en av de nominerade, http://lucieawards.c...rvinNewman.html.
Det som främst lockar honom med a850 är den högupplösta sensorn tillsammans med kamerans låga pris. Priset och det faktum att stabiliseringsfunktionen sitter i huset spelar in mycket beroende på att han skulle behöva köpa ett gäng nya objektiv ifall han köper en Sony.
De svagheter Sony har relativt Canon och Nikon känner han att han kan hantera tack vare sin rutin och sitt kunnande, vilka dessa svagheter är har vi dock inte gått in på närmare. Eftersom han inte längre tävlar inom områden som nyhets- och sportfotografering känns det också okej att välja Sony. Inom dessa områden känner han att Nikon och Canon fortfarande ligger före.
Summa sumarum handlar det om priset och vad han förväntar sig kunna få ut av kameran.
Eftersom han har varit upptagen på sistone har han ännu inte provat kameran. Men den 22 november drar en stor fotomässa igång i New York, http://www.photoplus...m/ppe/index.jsp, och han planerar att testa kameran där och då. Han räknar med att ganska snabbt kunna avgöra om kameran lever upp till förväntningarna eller inte.
Själv tycker jag att det ska bli spännande att höra vad han tycker. Skulle naturligtvis vara kul om han gör mig sällskap som sonyanvändare, om än på en annan nivå. Han kan nog tipsa om bra objektiv och andra tillbehör, kanske även kunna hjälpa till vid köp av dessa. Det är ju inte direkt någon slump att vår a100 och HVL-F56AM blixt är inköpta i New York...
Postad 12 oktober 2009 - 21:48
Nu satte jag in en annons i alla fall till slut här på forumet.. Så får man se om där finns nått intresse.... Annars får man väl använda Blocket eller nått framöver...

Postad 12 oktober 2009 - 22:25
Varför säljer du gluggarna också? De hade väl gjort sig bra på framtida hus?
Tyvärr är jag en fattig sjukpensionär.. Såsom min fru också är med sin reumatism samt sin svåra Cancer hon haft.. Och fortfarande har sviter efter så hon nyligen fick opereras igen då det blev infektion i nätet som håller ihop magen..Alla magmuskler är ju bortskurna.... .. Två hemmavarande barn som drar pengar som alla barn gör...
Ekonomin gör att gluggarna får säljas för klara den större prisbilden ett kamerahus har.. Sedan får jag bygga upp igen med gluggar..
Dessutom har jag mitt

Men egentligen finns väl inget skäl för mig ens att byta mer än (främst

Postad 13 oktober 2009 - 14:32
Postad 13 oktober 2009 - 15:01
Att du inte behåller de objektiven du använder mest, säljer av något enstaka och sparar tills du har råd med en A850 som tills dess har sjunkit i pris? Alternativt säljer alla förutom ditt Sigma 24-70/2,8 som kommer bli en perfekt walkaround zoom.
Jag vet.

Gillar sigmat väldigt bra faktiskt.. Tror det tagit runt säkert minst 80-90 % av alla bilder sedan det införskaffades faktiskt....... Fast det har ni som ev kollar exif i mina bilder säkert sett redan..Så det blev populärt kan man säga.. Sedan ser den manligt ut som sjutton...

Postad 13 oktober 2009 - 17:05

Tråkigt med er situation förresten

Postad 14 oktober 2009 - 21:25
In terms of value, the A850 could arguably be the best full frame DSLR available. It owns the standards of its Alpha branding, and enhances photographic possibilities with a large imaging sensor and ample resolution. Clear, concise controls are easy to locate and do not require demystification from an owner's manual. This was my favorite thing about the A850. It's a manual camera that you can pick up and immediately start taking pictures with. Sony didn't set out to create a paradigm shift. They wanted to make a quality, dedicated camera for quality, dedicated photographers.
Länk till recensionen.
Postad 14 oktober 2009 - 21:29

Men lite mer slantar skulle iofs inte skada lyckan..

Redigerat av mayro, 17 oktober 2009 - 08:54.
Postad 17 oktober 2009 - 10:50

med perfekt sljus, åskmoln men några få öppningar som belyser landskapet.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar