* Officiell tråd - Oppo BDP-83 *
1564 svar till detta ämne
Postad 08 July 2009 - 22:22
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Jo snart kommer Denon med nya spelare är snack om Cambridge och Arcam.
Läste precis om Denon, he he he... Jag har emellertid aldrig gillar Denon pga av olika orsaker Däremot låter Camebridge intressant. Arcams släpp ligger troligtvis utanför min budget  G
Postad 08 July 2009 - 23:28
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Kommer Oppo inte säljas i Sverige ?
Postad 09 July 2009 - 14:06
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Kommer Oppo inte säljas i Sverige ?
Vad är detta för rykte??? G
Postad 09 July 2009 - 14:52
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Inget rykte jag bara frågade, och vet ni när den kommer hit ?
Postad 09 July 2009 - 16:02
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Läste precis om Denon, he he he...
Jag har emellertid aldrig gillar Denon pga av olika orsaker
Däremot låter Camebridge intressant.
Arcams släpp ligger troligtvis utanför min budget 
G
Håller med tycker dom har en konstig prissättning på sina prylar .. Och så har jag haft flera Denon cd spelare som strulat fast det hör ju inte hit .
Postad 09 July 2009 - 17:22
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Håller med tycker dom har en konstig prissättning på sina prylar .. Och så har jag haft flera Denon cd spelare som strulat fast det hör ju inte hit .
Kul att se dig igen Rexa!!!! Jag var inne på din sidan häromdagen och såg ditt slutsteg  Hoppas att du är nöjd med vad du fick ! Är du också på Bluray jakt? Det har gått troll i mitt letande då jag i början tyckte att det var på tok för dyrt med Bluray, sett till de olika problem som fanns i början. Nu verkar emellertid det mesta stabiliserat sig och prisbilden ser ut att ha satt sig, bortsett från vissa Highend spelare, vilka för mig ändå inte är av intresse. Mitt tak för en Bluray ligger på max 6000 kr, inte ett öre mer. Vidare verkar laddningstiderna ha blivit ngt bättre. Jag menar, hur svårt eller hur dyrt är det för tillverkarna att säatta dig minneskapacitet så att spelaren klarar av att läsa skivan på någorlunda human tid. Ska man behöva vänta över 1 minut för att skivan ska laddas är vi tillbaks i stenåldern... Extra minne är inte speciellt dyrt! Ha en riktigt trevlig kväll REXA! Jag hade faktiskt planer på att åka upp till V-ås i helgen, men polarn stack till Mallorca för att hälsa på en brud han mötte där under påskhelgen : ) Jag lär komma upp ganska snart nu ändå. Min semester börjar nu på måndag och pågår i fyra veckor. Under de här veckorna kommer jag med all sannolikhet upp till V-ås. Du bor inte speciellt långt ifrån polarn, vilket innebär att jag ev hör av mig, om det går bra? Mvh G
Postad 09 July 2009 - 17:54
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Kul att se dig igen Rexa!!!!
Jag var inne på din sidan häromdagen och såg ditt slutsteg Hoppas att du är nöjd med vad du fick !
Är du också på Bluray jakt?
Det har gått troll i mitt letande då jag i början tyckte att det var på tok för dyrt med Bluray, sett till de olika problem som fanns i början. Nu verkar emellertid det mesta stabiliserat sig och prisbilden ser ut att ha satt sig, bortsett från vissa Highend spelare, vilka för mig ändå inte är av intresse. Mitt tak för en Bluray ligger på max 6000 kr, inte ett öre mer. Vidare verkar laddningstiderna ha blivit ngt bättre. Jag menar, hur svårt eller hur dyrt är det för tillverkarna att säatta dig minneskapacitet så att spelaren klarar av att läsa skivan på någorlunda human tid. Ska man behöva vänta över 1 minut för att skivan ska laddas är vi tillbaks i stenåldern... Extra minne är inte speciellt dyrt!
Ha en riktigt trevlig kväll REXA! Jag hade faktiskt planer på att åka upp till V-ås i helgen, men polarn stack till Mallorca för att hälsa på en brud han mötte där under påskhelgen : )
Jag lär komma upp ganska snart nu ändå. Min semester börjar nu på måndag och pågår i fyra veckor. Under de här veckorna kommer jag med all sannolikhet upp till V-ås. Du bor inte speciellt långt ifrån polarn, vilket innebär att jag ev hör av mig, om det går bra?
Mvh
G
Tja på dig med . Jo jag var ute efter en Blu-Ray jag med men köpte mig en Harmony 1100 istället Var och titta på LX71 och den såg bra ut och bra ljud men jag är allergisk mot strul så jag väntar en stund till . Gillar inte heller uppstartstider på en min eller mer heller . Det har försvunnit på många spelare nu men många lider av det än . Är det inte konstigt att ju billigare spelare ju snabbare startar dom *S' Jo hör av dig när du är här jag har börjat min semester nu har drygt 4 veckor kvar *L* Jo slutsteget är kanon bland det bästa köp jag gjort fick bra pris med på den på Hifi-huset .
Postad 09 July 2009 - 18:14
Unregisteredf42c246a
-
Unregisteredf42c246a
-
Användare
-
-
128 inlägg
Detta svar fick jag från Oppo idag när jag visade intresse för spelaren. Our BDP-83 Blu-ray player is designed for exclusive use in North America, which is DVD Region 1 and Blu-ray Region A restricted. We have no immediate plans to release the BDP-83 internationally, nor will we allow for the end-user to adjust any regional controls, as we must remain compliant with our BD Association licensing.
We can ship players internationally, but the players we ship will be Region 1 (DVD) and Region A (Blu-ray) locked.
CRTProjectors.co.uk is selling modified BDP-83 players which can be made region free, but these players are not supported by OPPO Digital, Inc.
Best Regards,
Customer Service OPPO Digital, Inc. 2629B Terminal Blvd. Mountain View, CA 94043 [email protected]
Postad 09 July 2009 - 18:23
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ok ja då blir det att köpa någon annan spelare,finns ett antal bra i samma prisklass.
Postad 10 July 2009 - 02:47
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Det var det då...
Då behöver man inte fundera längre, utan kan med gott samvete köpa sig ett annat märke.
Sanslöst sorgligt av OPPO att endast bedriva verksamheten av BD-spelare i USA. Man tappar enna förtroendet för OPPO, vilket är synd då man bara hört bra saker tidigare....
Nu skiter jag i OPPO helt och hållet. Kan istället sikta in mig på antingen Pioneer eller LG istället.
Tack OPPO för att ni underlätter mitt beslut!
G
Postad 10 July 2009 - 08:22
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Jag är rätt så säker på att Oppo kommer att sälja BD-spelare i europa...
Postad 10 July 2009 - 09:38
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
 Vilka miffon. Vill de inte ha mina pengar så slipper de.
Postad 10 July 2009 - 11:09
Unregistered93acb259
-
Unregistered93acb259
-
Användare
-
-
134 inlägg
Vidare verkar laddningstiderna ha blivit ngt bättre. Jag menar, hur svårt eller hur dyrt är det för tillverkarna att säatta dig minneskapacitet så att spelaren klarar av att läsa skivan på någorlunda human tid. Ska man behöva vänta över 1 minut för att skivan ska laddas är vi tillbaks i stenåldern... Extra minne är inte speciellt dyrt!
Tillbaks i stenåldern? Eehhh? Poppa popcorn till filmen tar 2,5 minuter i micro. Om man sätter i skivan INNAN man gör popcornen så är spelaren klar när popcornen är det! Snacka om i-landproblem...  Sen tror jag inte det är för lite minne som är anledningen till att det tar tid att ladda. Det handlar nog mer om att spelaren ska köra komplex meny-authoring på skivorna med lite för långsam processor. Ok ja då blir det att köpa någon annan spelare,finns ett antal bra i samma prisklass.
Gör det verkligen det? Jag trodde det var den enda något sånär billiga spelare som klarar både BD, DVD, SACD, och DVD-A . Det är i alla fall vad jag kräver om jag ska uppgradera. Hade gärna sett att de haft stöd för HD-DVD också, men man kan inte få allt...
Postad 10 July 2009 - 11:22
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jo om du behöver SACD, och DVD-A så är det den billigaste just nu.
Behöver du inte det så finns fler bra spelare runt 6000kr.
Inte vill jag köpa en moddad spelare från UK som dessutom inte Oppo har något att göra med.
Postad 10 July 2009 - 11:55
Unregistered93acb259
-
Unregistered93acb259
-
Användare
-
-
134 inlägg
Inte vill jag köpa en moddad spelare från UK som dessutom inte Oppo har något att göra med.
Håller verkligen med dig här (även om jag funderar på att köpa via Custom-HT vilket väl skulle sätta mig i samma sits egentligen!) Jag håller även med om att det finns mycket bra att välja på om man bara ska ha BD funktionalitet. Jag har väl lite drygt 100 SACD och ett tiotal DVD-A. Jag kan ge efter på kravet på DVD-A men inte på SACD. Lite för många kanonbra inspelningar för att kompromissa bort.
Postad 10 July 2009 - 12:22
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jo då förstår jag att du vill ha SACD, frågan är om den moddade Oppo från UK har SACD ?
Annars får du köpa via USA och försöka få den regfri här.
Postad 10 July 2009 - 12:46
Unregistered803f725b
-
Unregistered803f725b
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Som jag förstått det är det vanliga amerikanska spelare som de tar in så de har all funktionalitet. Ett annat alternativ är att köpa direkt från USA, då har man en spelare som stöds av Oppo, men att skickat tillbaka den om det blir fel på den blir inte billigt.
Postad 10 July 2009 - 12:59
Unregistered93acb259
-
Unregistered93acb259
-
Användare
-
-
134 inlägg
Jo då förstår jag att du vill ha SACD, frågan är om den moddade Oppo från UK har SACD ? Annars får du köpa via USA och försöka få den regfri här.
Den från UK är en standard usa-spelare med regfri mod så vitt jag kunnat läsa mig till så den ska ha sacd. Fast just nu lutar det mer åt att ta hem en reglåst moddad från Custom HT, USA och ladda på firmware eller köpa DIY HW regfri kit från crt-projectors om inte det skulle funka med firmwaren. Fördelen med att ta den från Custom-ht är en mycket bättre nätdel, klockreferens med extremt lågt jitter, bättre skärmning etc. Nackdelen är att den inte finns till försäljning ännu... (Och ja, jag är dum/rik nog att tro att det har betydelse för hur det låter.  )
Postad 10 July 2009 - 13:45
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Som jag förstått det är det vanliga amerikanska spelare som de tar in så de har all funktionalitet.
Jo jag läste det,men kan inte se att den är regfri vart ser du det ?
Postad 10 July 2009 - 13:52
Unregistered93acb259
-
Unregistered93acb259
-
Användare
-
-
134 inlägg
Jo jag läste det,men kan inte se att den är regfri vart ser du det ? http://www.crtprojec...free_bpd-83.htmtill skillnad från omoddade som säljs här: http://www.crtprojec.../oppo_bdp83.htm/Daniel
Postad 10 July 2009 - 14:09
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Tack för länkarna,nu förstår jag och den regfria hamnar på dryga 8000 kr.
Får bli att vänta tills det kommit ut tester på den + några andra av mina kandidater.
Postad 10 July 2009 - 16:28
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Postad 10 July 2009 - 17:36
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Tillbaks i stenåldern? Eehhh? Poppa popcorn till filmen tar 2,5 minuter i micro. Om man sätter i skivan INNAN man gör popcornen så är spelaren klar när popcornen är det! Snacka om i-landproblem... Sen tror jag inte det är för lite minne som är anledningen till att det tar tid att ladda. Det handlar nog mer om att spelaren ska köra komplex meny-authoring på skivorna med lite för långsam processor.
Nu är det själva lösningen bakom det hela jag är ute efter. Stoppar tillverkarna in mer minne i spelarna kommer det att gå snabbare att läsa skivan. PS3ans kraftiga prosessor löser inte ens problematiken med lång laddtid... Vad gör man om man inte äter popcorn till filmen, ska man acceptera väntetiden även då??? Stenålder är rätta benämningen! Ungefär som att man skulle vara tvungen att sitta och vänta 2½ minut i bilen innan bilen startar? Jag föromdar att inte det skulle vara acceptabelt???? Inte vill jag köpa en moddad spelare från UK som dessutom inte Oppo har något att göra med.
Håller med til fullo!!! Gör det verkligen det? Jag trodde det var den enda något sånär billiga spelare som klarar både BD, DVD, SACD, och DVD-A . Det är i alla fall vad jag kräver om jag ska uppgradera. Hade gärna sett att de haft stöd för HD-DVD också, men man kan inte få allt...
SACD, känns ungefär lika intressant som DAT en gång i tiden... DVD-A, Vad tusan ska jag med det till nu när man ska köpa en Bluray???? G
Postad 10 July 2009 - 20:48
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1470 inlägg
Nu är det själva lösningen bakom det hela jag är ute efter. Stoppar tillverkarna in mer minne i spelarna kommer det att gå snabbare att läsa skivan. PS3ans kraftiga prosessor löser inte ens problematiken med lång laddtid...
men HUR kommer det att gå snabbare? Den måste ju ändå boota upp ett OS, starta java och BD+ och annat som är individuellt för varje skiva. hur skulle mer minne lösa det? SACD, känns ungefär lika intressant som DAT en gång i tiden... DVD-A, Vad tusan ska jag med det till nu när man ska köpa en Bluray????
men de som tittar på den här spelaren är uppenbarligen intresserade - du verkar inte ha en aning om vad du SJÄLV vill ha av alla dina " ska jag köpa denn? ska jag köpa denna?"-inlägg i varenda tråd att döma, så varför lägga dig i andras preferenser? om folk har hundratals skivor i ett format är det väl inte dumt att kunna spela upp dem (därför jag kör en bh200 trots dess brister)?
Postad 11 July 2009 - 09:38
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
DVD-A, Vad tusan ska jag med det till nu när man ska köpa en Bluray????
Lyssna på.
Postad 11 July 2009 - 17:51
lystriod
-
lystriod
-
Användare
-
-
154 inlägg
Ungefär som att man skulle vara tvungen att sitta och vänta 2½ minut i bilen innan bilen startar? Jag föromdar att inte det skulle vara acceptabelt????
Om det där småstolliga kravet från vissa håll att alkolås ska vara standard i alla bilar så lär det vara ungefär vad det tar snart. Men förmodligen lär det finnas nån som kommer kunna göra bilen regionsfri då. Seriöst nu, jag tror inte någon tillverkare av en vanlig spelare kommer sätta i 500MB RAM i en vanlig spelare hur billigt RAM än blir såvida den inte har även andra funktioner som skulle kunna använda det. Som webläsare, en superavancerad mediaspelare på ett mini-OS eller sånt.
Postad 12 July 2009 - 02:42
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Som svar på vissa uttalanden: men HUR kommer det att gå snabbare? Den måste ju ändå boota upp ett OS, starta java och BD+ och annat som är individuellt för varje skiva. hur skulle mer minne lösa det?
Det finns ngt som heter standby... Ungefär som en dator, när du inte bryter strömmen helt, sparas en hel del information i minneskretsarna, därför går det snabbare att starta upp datorn igen fr sk standby läge. Vidare Vidare har BD-spelarna en akilleshäl, vilket stavas JAVA. Är inte spelaren uppdaterad kan man stöta på patrull... Hur som helst, sköter man bara uppdateringarna så löser det sig... Konstigt att det kan skilja flera minuter mellan olika laddtider beroende på spelare, om det ändå inte går att göra ngt åt själva tiden??? du verkar inte ha en aning om vad du SJÄLV vill ha av alla dina "ska jag köpa denn?
Det är kanske just därför man är här inne, men tydligen får ALLA inte ha åsikter i ämnet.... G
Postad 12 July 2009 - 13:53
lystriod
-
lystriod
-
Användare
-
-
154 inlägg
Som svar på vissa uttalanden:
Det finns ngt som heter standby... Ungefär som en dator, när du inte bryter strömmen helt, sparas en hel del information i minneskretsarna, därför går det snabbare att starta upp datorn igen fr sk standby läge. Vidare
Vidare har BD-spelarna en akilleshäl, vilket stavas JAVA. Är inte spelaren uppdaterad kan man stöta på patrull... Hur som helst, sköter man bara uppdateringarna så löser det sig...
Konstigt att det kan skilja flera minuter mellan olika laddtider beroende på spelare, om det ändå inte går att göra ngt åt själva tiden???
Hoppas jag inte räknas in nu, jag försöker bara vara saklig. Jo detta är en snabb funktion, men det är som du beskriver inte riktigt vad som vanligtvis menades med standby på hemelektronik även om det mer liknar standby på datorer idag och hemelektronik mer och mer liknar datorer i sin tur. Jag skulle mer kalla det sekundärt pausläge eller nått. Detta läge drar också betydlig mycket mer ström än riktig standby, uppåt 15W mot långt under 0.5W på vanlig standby, så man bör använda det med måtta om alls. Många är säkert otåligare, men jag tycker hursomhelst inte att den energiboven är värd 3 sek uppstart istället för 9. Java är ingen akilleshäl utan en av de större fördelarna med BD, att det alltför ofta används både i onödan och helt idiotiskt ska skivförfattarna lastas för, inte spelartillverkarna. Möjligen borde BDA ha utformat skarpa rekommendationer för hur en skiva bör se ut dock. Klart det alltid går att förbättra saker, men det beror inte enbart på hårdvara alltid så att sätta in mer minne eller snabbare processorer behöver inte vara enda lösningen. Väldigt mycket mer av förbättringar kan oftast göras med bättre mjukvara, även det en sanning från datorvärlden som ju blir extra passande här.
Postad 12 July 2009 - 16:44
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Klart det alltid går att förbättra saker, men det beror inte enbart på hårdvara alltid så att sätta in mer minne eller snabbare processorer behöver inte vara enda lösningen. Väldigt mycket mer av förbättringar kan oftast göras med bättre mjukvara, även det en sanning från datorvärlden som ju blir extra passande här.
Jag håller med dig till fullo i ovanstående. En hel del går att förbättra i mjukvaran då JAVA är inblandat... Däremot tycker jag det fortfarande är lite konstigt att det skiljer sig såpass mkt i uppstartstid beroende på vilken spelare man väljer... Vad jag har förtått är skivorna i sig en stor del av boven i dramat då alla skivor har olika mkt information. Vidare kan det kanske bero på hur uppdaterad respektive skiva är när de skriver själva koderna på skivan, hm vad vet jag... Hur som helst, man kan bara konstatera att uppstartstiden är som den är i vissa fall, vilket bara är att beklaga än så länge. Tragiskt att det är inte är bättre, men den som väntar på ngt gott väntar aldrig för länge, som det bekant heter G
Postad 12 July 2009 - 18:01
strangedays
-
strangedays
-
Användare
-
-
106 inlägg
Synd - det verkade vara en schysst spelare. Jag vill INTE ha en spelare som inte stöds av tillverkaren när det gäller support m.m. Nu låtar det åt en Pioneer, Denon eller Marantz för min del - om inte Arcam alternativt Cambridge släpper sina någon gång. Arcam är väl tveksamt att den kommer hit - kör inte Hifi-klubben enbart med deras Solo serie? Onkyo kanske då jag har en Onkyo stärkare.
Postad 13 July 2009 - 16:59
Unregistered803f725b
-
Unregistered803f725b
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Nån som vet vad man ska ha RS232-kontakten och IR acessory till, det ingår väl mottagare för fjärren i grundutförandet?
edit
Kollade i manualen igen och det verkar som 232 är för extra sladdförsedda fjärrisar och IR-grejen om man behöver ha spelaren nån annan stans eller gömd för fjärren
Redigerat av Unregistered803f725b, 13 July 2009 - 20:00.
Postad 13 July 2009 - 22:24
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
DVD-A, Vad tusan ska jag med det till nu när man ska köpa en Bluray????
G
Lord of the Rings complete recordings i 24/48 multichannel är väl skäl nog? Annars finns ju Beatles Help, Bowie David Live och Stage och en hel del annat...
Postad 13 July 2009 - 22:41
HD-Ready
-
HD-Ready
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Synd - det verkade vara en schysst spelare. Jag vill INTE ha en spelare som inte stöds av tillverkaren när det gäller support m.m. Nu låtar det åt en Pioneer, Denon eller Marantz för min del - om inte Arcam alternativt Cambridge släpper sina någon gång. Arcam är väl tveksamt att den kommer hit - kör inte Hifi-klubben enbart med deras Solo serie? Onkyo kanske då jag har en Onkyo stärkare.
Och dessa märken går bra att modifiera utan att garantin försvinner?
Postad 13 July 2009 - 22:57
lystriod
-
lystriod
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jag håller med dig till fullo i ovanstående. En hel del går att förbättra i mjukvaran då JAVA är inblandat...
Däremot tycker jag det fortfarande är lite konstigt att det skiljer sig såpass mkt i uppstartstid beroende på vilken spelare man väljer... Vad jag har förtått är skivorna i sig en stor del av boven i dramat då alla skivor har olika mkt information. Vidare kan det kanske bero på hur uppdaterad respektive skiva är när de skriver själva koderna på skivan, hm vad vet jag...
Hur som helst, man kan bara konstatera att uppstartstiden är som den är i vissa fall, vilket bara är att beklaga än så länge. Tragiskt att det är inte är bättre, men den som väntar på ngt gott väntar aldrig för länge, som det bekant heter
G
Jovisst hanterar själva spelarna Javamotorn väldigt olika bra också, men det jag mer tänkte på just där var att allt för många skivor använder det lite för mycket och för avancerat när det inte alls behövs, vilket såklart då gör även bra spelare onödigt långsamma, och dåliga spelare rent frustrerande att använda med dessa skivor. Det är en milsvidd skillnad på Warner och Disney, två ytterligheter som funkar bra för mitt exempel här. Ofta när man stoppar i en Warnerdisk så är du vid filmloggan inom 20-30 sekunder utan att röra ett finger, ta en Disneydisk istället och du har lika ofta istället 20-30 knapptryckningar och minst 2 minuters väntetid innan du ens är i huvudmenyn. Så det bästa man kan göra som konsument är att köpa så bra och snabba spelare som möjligt samt klaga lite medan det fortfarande kan funka, och bojkotta utgåvor av filmer som är dåligt gjorda, eller ännu hellre allt från bolaget som ger ut dem. Det enda bra dåliga företaget är ett konkat dåligt företag.
Redigerat av lystriod, 13 July 2009 - 22:59.
Postad 14 July 2009 - 09:34
Unregisteredff4f969d
-
Unregisteredff4f969d
-
Användare
-
-
108 inlägg
Hej
Igår levererades min Oppo BDP-83 ...
Jag beställde från CRT-projectors i England, snabb leverans med kollinummer så att du kan se var paketet är. Mycket noggrant paketerat i dubbla kartonger och svart plast runt så att man inte ser vad som är i, och naturligtvis märkt som mycket ömtålig.
Kopplade in den i systemet, det gick otroligt smidigt (inklusive multikanal för analogt in i mitt Tag Mclaren-försteg), och eftersom jag sedan tidigare har en Oppo 983 behövde jag inte ens programmera om min Harmony! De delar koderna så det var bara att trycka igång!
Jag köpte en omoddad, och spelaren levereras med senaste beta firmware (Oppos från 0620). Tids nog blir det att modda, antingen via DIY, eller firmware. Jag tog en närmare titt på mina BluRay-skivor och majoriteten är kodade för reg A, B och C, och då har jag köpt de flesta här hemma eller via Play.com och Amazon.co.uk. Hittills är det bara Disney och Fox som är låsta, men jag har en PS3:a för det. Firmware-hacket ska ju fungera så jag oroar mig inte.
Har bara snabbt testat den, och hittills överträffar den mina förväntningar!
Tyst, snabb, helt i paritet med PS3:an, och till skillnad från PS3, skalar den upp även lågupplöst bonusmaterial på BluRay. De SACD-, DVD-A-skivor jag slängde in fungerade utan problem, testade med några AVI-filer, DivX via USB-porten - inga problem. Och en riktig bonus, inga problem att spela MKV-filer inklusive textning som jag bränt på en DVD-RW i UDF-format. 1080p/24 för NTSC-DVD fungerade utan problem för mina Reg 1 Indiana Jones-skivor jag testade.
Den är ofattbart användarvänlig!
Alla ljudutgångar är aktiva samtidigt; byt ljudspår on-the-fly med en knapptryckning, inklusive mellan SACD stereo och SACD mulitikanal, byt mellan de högupplösta ljudformaten på BluRay; mellan PAL och NTSC, upplösning osv.
Jag trodde inte att jag någonsin igen skulle lägga mer än max 5000:- pix på en spelare i dagens läge, det här landade på 7026:- från CRT, ink. frakt, moms (VAT) och försäkring (när ni räknar på kurs, använd Avista-kursen för sälj, så kommer ni realistiskt med bankernas avgifter osv.). Så sensmoralen blir väl att man aldrig ska säga aldrig. Dyrt, ja, men när jag nu har spelaren i racket ångrar jag det inte en sekund. Varför vänta till hösten, när man kan få det nu?
Bra köp helt enkelt!
Tjipp
Postad 14 July 2009 - 11:10
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Grattis!
Hoppas att den kommer till Europa till slut.
Postad 14 July 2009 - 15:33
HD-Ready
-
HD-Ready
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Ska man köpa en omoddad så kan man lika gärna köpa den från USA dock, borde bli billigare...
Postad 14 July 2009 - 15:46
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ja det blir billigare den finns på Amazon.com för 499 dollar. = 4000 kr.
Redigerat av jonasprivate, 14 July 2009 - 15:46.
Postad 14 July 2009 - 15:49
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Ja det blir billigare den finns på Amazon.com för 499 dollar. = 4000 kr.
Fast de skickar inte den typen av prylar till Sverige. Men det finns ju andra.
Postad 15 July 2009 - 00:22
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Med 99% säkerhet så åker du på moms+tull (vilket du slipper från Storbrittanien) och troligen dyrare frakt. Sedan får du skicka den tur och retur till USA vid ev garantifel.
Så räkna 2ggr vad som blir billigast!
Postad 15 July 2009 - 10:03
Unregisteredff4f969d
-
Unregisteredff4f969d
-
Användare
-
-
108 inlägg
Jag funderade också på direktimport, men eftersom Henry på CRT ger 1 års garanti, svarar snabbt, och skickar med försäkring etc, ingen tull osv, och jag ville ha den nu, så tyckte jag att udda får vara jämt, och nu står min Oppo BD-83 i racket ...
Har importerat en del andra grejer, och det blir i regel dyrare än man tror, vanligast är att man använder fel valutakurs, man ska helt enkelt använda den dyraste så hamnar man i regel hyfsat, sen blir det frakt, åsså blir det tull, sen blir det moms på det (ja, momsen läggs ju på efter tullavgiften ...). Så numera direktimporterar jag bara sådant som jag inte kan få tag i på annat sätt.
Oppo-spelaren är verkligen snabb, snabbare på vissa saker än min PS3:a (t.ex. fram- och bakspolning på BluRay) - och så är den tyst! Den har en fläkt men den har inte gått igång än så jag vet inte hur den låter.
Är verkligen nöjd med köpet, trots priset.
Tjipp
Postad 15 July 2009 - 10:17
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3199 inlägg
Vad blev totalpriset?
Edit: glöm det. Ser att du skrev det på förra sidan.
Redigerat av andersos, 15 July 2009 - 10:22.
Postad 15 July 2009 - 13:45
lystriod
-
lystriod
-
Användare
-
-
154 inlägg
(ja, momsen läggs ju på efter tullavgiften ...)
Samt efter frakten, vilket är det som svider mest tycker jag, särskilt då de inte känns så värst logiskt att man ska behöva göra det.
Postad 15 July 2009 - 14:06
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
Jag funderade också på direktimport, men eftersom Henry på CRT ger 1 års garanti, svarar snabbt, och skickar med försäkring etc, ingen tull osv, och jag ville ha den nu, så tyckte jag att udda får vara jämt, och nu står min Oppo BD-83 i racket ...
Har importerat en del andra grejer, och det blir i regel dyrare än man tror, vanligast är att man använder fel valutakurs, man ska helt enkelt använda den dyraste så hamnar man i regel hyfsat, sen blir det frakt, åsså blir det tull, sen blir det moms på det (ja, momsen läggs ju på efter tullavgiften ...). Så numera direktimporterar jag bara sådant som jag inte kan få tag i på annat sätt.
Oppo-spelaren är verkligen snabb, snabbare på vissa saker än min PS3:a (t.ex. fram- och bakspolning på BluRay) - och så är den tyst! Den har en fläkt men den har inte gått igång än så jag vet inte hur den låter.
Är verkligen nöjd med köpet, trots priset.
Tjipp
Kan du inte ta några bilder på spelaren?
Postad 15 July 2009 - 17:53
Unregistered803f725b
-
Unregistered803f725b
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Skulle det vara så att Oppo skickar från USA så skulle det bli lite billigare än från England:
Spelaren $499
frakt ? ca $120 (Gibraltar som är närmst i deras lista kostar 112)
tull ? chansar på 5 %
moms 25 %
med en dollarkurs på 7,9 (den är under 7.8 nu, min bank gör inga påslag på kursen) så blir det ca 6400 kr. Jag vet inte om det är billigare att skicka tillbaka den till England än till USA om det skulle bli fel på den, men ett mervärde finns det med den engelska affären och det är att han testar varje spelare som ska ut, så risken för DOA-exemplar minskar.
Det bästa vore ju om Oppo i Sverige fick tummen ur och tog in lite amerikanska spelare i väntan på att den europeiska ska släppas
Postad 16 July 2009 - 07:07
Unregistered2956b483
-
Unregistered2956b483
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Det bästa vore ju om Oppo i Sverige fick tummen ur och tog in lite amerikanska spelare i väntan på att den europeiska ska släppas
De borde kunna ge lite info vad det är för typ av spelare de skall släppa och när den kan tänkas dyka upp i alla fall kan man tycka. Eller kanske bara att den kommer eller inte...
Postad 16 July 2009 - 15:15
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3199 inlägg
Jo dom har ju inte lagt tillbaks den på sidan än ens. Var det inte "efter sommarn" den skulle komma?
Postad 16 July 2009 - 15:25
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Kan du inte ta några bilder på spelaren? 
o ta några screenshots! :-)
Postad 16 July 2009 - 15:26
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
o ta några screenshots! :-)
Screenshotsmannen
Postad 17 July 2009 - 13:39
Mats_L
-
Mats_L
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
De borde kunna ge lite info vad det är för typ av spelare de skall släppa och när den kan tänkas dyka upp i alla fall kan man tycka. Eller kanske bara att den kommer eller inte...
Instämmer helt, det kan ju inte ha undgått dom att det är stort intresse för bdp-83  Jag är grymt sugen på denna men som opposhop hanterar ärendet så kanske det blir nån annan lösning istället
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
High Definition
-
→
Blu-ray
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|