* Officiell Tråd - HK AVR155, 255, 355 *
1737 svar till detta ämne
59 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg)
|
1 år sedan
|
Harman/Kardon AVR-255 delvis död :o. Hur hände detta? (18 inlägg)
|
8 år sedan
|
Samsung UHD TV till gammal Harmar/Kardon förstärkare - hur koppla? (7 inlägg)
|
9 år sedan
|
Dali Hemmabio (4 inlägg)
|
9 år sedan
|
LG 55LB870 DTS Problem med Plex, Optisk (0 inlägg)
|
9 år sedan
|
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg)
|
10 år sedan
|
Köpråd av begagnad surroundförstärkare (3 inlägg)
|
10 år sedan
|
Subwoofer nybörjare. (15 inlägg)
|
11 år sedan
|
Autokalibrering HK Avr-255 som gör det sämre (1 inlägg)
|
12 år sedan
|
Harman Kardon AVR 255 HDMI problem med projektor (3 inlägg)
|
12 år sedan
|
Harman kardon avr 255 vs yamaha rx v 671 (9 inlägg)
|
12 år sedan
|
Behålla H/K AVR255 eller köpa ny Denon AVR-1912?? (22 inlägg)
|
12 år sedan
|
Bara 2,1 i H/K AVR255 (2 inlägg)
|
13 år sedan
|
Byta H/K 255 mot Samsung Galaxy S? (3 inlägg)
|
13 år sedan
|
Coaxial kabel samt optisk kabel , hjälp fort! (0 inlägg)
|
13 år sedan
|
H/K avr 255 hängt sig (1 inlägg)
|
13 år sedan
|
Reciever med HDMI som funkar bra med projektor (1 inlägg)
|
13 år sedan
|
Köpt mig hk avr 255 men får inget ljud? (2 inlägg)
|
13 år sedan
|
AVR255 ljudformat (2 inlägg)
|
13 år sedan
|
Problem med AVR 255 (0 inlägg)
|
14 år sedan
|
Canton Chrono SL580 och H/K AVR255 (2 inlägg)
|
14 år sedan
|
Val av förstärkare inte lätt... HK AVR255 vs V767 vs 608 vs 920? (17 inlägg)
|
14 år sedan
|
Hembiobutiken kör en fuling (7 inlägg)
|
14 år sedan
|
Snälla hjälp mig! Vilken? (5 inlägg)
|
14 år sedan
|
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg)
|
14 år sedan
|
Onkyo TX-SR607 eller HK AVR 255? (8 inlägg)
|
15 år sedan
|
Bra Ljudpaket under 10 000Kr ? (16 inlägg)
|
15 år sedan
|
H/K 980 vs. H/K AVR 255 (1 inlägg)
|
15 år sedan
|
DTS via PS3 Media Server (3 inlägg)
|
15 år sedan
|
Uppgradera reciver (15 inlägg)
|
15 år sedan
|
Harman Kardon AVR 255 för 4990:- (2 inlägg)
|
15 år sedan
|
Vilken AV-receiver rekommenderar du? (16 inlägg)
|
15 år sedan
|
Harman Kardon AVR 255 Front + sub? (5 inlägg)
|
15 år sedan
|
Förslag på ersättningshögtalare (8 inlägg)
|
15 år sedan
|
Nytt från Harman/kardon (848 inlägg)
|
15 år sedan
|
Onkyo TX-SR606 mot Harman Kardon AVR 255 (169 inlägg)
|
15 år sedan
|
tips och tankar runt Surroundförstärkare (14 inlägg)
|
15 år sedan
|
Ny förstärkare tips & råd (3 inlägg)
|
15 år sedan
|
Surroundförstärkare (1 inlägg)
|
15 år sedan
|
hur påverkas ljudkaraktären av att hänga på externt slutsteg (5 inlägg)
|
15 år sedan
|
Skall köpa en hembioförstärkare - vilken? (3 inlägg)
|
16 år sedan
|
Problem med HTPC och AVR-255 (4 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hur långt kommer man med H/K AVR 255? (12 inlägg)
|
16 år sedan
|
Prisutveckling H/K AVR 355 (3 inlägg)
|
16 år sedan
|
Golvare till H/K AVR 255. Max 7000:- (19 inlägg)
|
16 år sedan
|
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg)
|
16 år sedan
|
Uppgradera systemet - funderingar (2 inlägg)
|
16 år sedan
|
Mätningar på h/k, Denon, Yamaha och Onkyo. (24 inlägg)
|
16 år sedan
|
AVR 255 och Xbox 360 (3 inlägg)
|
16 år sedan
|
HK avr 255 till dynavoice m-65? (4 inlägg)
|
16 år sedan
|
HK AVR255 + System One VH3, VH3S/C, VAS-10B - Bra/prisvärd kombination? (1 inlägg)
|
16 år sedan
|
Onkyo TX-SR606, Marantz SR6003, H/K 355 + Black Diamond V.2 (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hk avr 255 (30 inlägg)
|
16 år sedan
|
Harman Kardon avr 355 eller onkyo 805an? (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
Bildproblem AVR 255 (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
H/K Avr 355 vs Onkyo 875 (2 inlägg)
|
16 år sedan
|
Harman Kardon AVR445 / AVR255 (6 inlägg)
|
16 år sedan
|
Min Onkyo - Dåligt köp? (30 inlägg)
|
16 år sedan
|
hjälp mig välja mellan följande recivrar (8 inlägg)
|
16 år sedan
|
Postad 13 januari 2009 - 04:28
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Nu e jag i stort behov av hjälp... Skaffade en 255a förra veckan, och skulle försöka uppgradera för en stund sedan. men som alltid ska det j####s på nått sätt. alla uppgraderingar funkar fint tills man kommer till video uppgrade. då får Programmet plötsligt inte kontakt med förstärkaren. Nån mer som varit med om detta eller vet vad det kan vara?
Tacksam för svar.
Gick uppdatering OK då? Vilkn FW har du? Förstärkaren ska vara ON, tryck AVR och 1-2-3-0-OK eller 1-2-3-4-OK för att se FW version. För just problem med osynkat ljud i PS3ans XMB hade jag innan uppdateringen. Nu: Inga problem alls. Klickljud finns inte här!
Postad 13 januari 2009 - 09:33
dangra
-
dangra
-
Användare
-
-
162 inlägg
Hej!
Uppskalning igen...
Jag är nybliven ägare till en DVD 29 med DVD-uppskalning på 720p/1080i.
Min förstärkare är HK AVR 255 med "Faroudja DCDi Cinema® video processing to 1080p on the video side."
Tar förstärkaren 720p från DVD 29 och skalar upp till 1080p eller hur fungerar det?
För Bluray kör jag PS3 (i väntan på BD-spelare från HK).
Någon som kan hjälpa mig till de korrekta inställningarna för bästa upplösning?
Postad 13 januari 2009 - 11:09
loop75
-
loop75
-
Användare
-
-
110 inlägg
Hej!
Uppskalning igen...
Jag är nybliven ägare till en DVD 29 med DVD-uppskalning på 720p/1080i.
Min förstärkare är HK AVR 255 med "Faroudja DCDi Cinema® video processing to 1080p on the video side." Tar förstärkaren 720p från DVD 29 och skalar upp till 1080p eller hur fungerar det?
För Bluray kör jag PS3 (i väntan på BD-spelare från HK).
Någon som kan hjälpa mig till de korrekta inställningarna för bästa upplösning?
Jag tror det är bättre att låta Faroudja-processorn sköta allt, och skicka signalen från DVD 29 ouppskalad. Jag kör så från min Cambridge DVD89 i alla fall, och det blir bra. DVD89 kan också skala upp till 720p, och jag ska erkänna att jag inte testat att köra den varianten. Jag ska nog göra det när jag kommer hem, men jag utgår ifrån att ju färre bildbehandlingsprocesser som signalen passerar, desto bättre.
Postad 13 januari 2009 - 12:50
dangra
-
dangra
-
Användare
-
-
162 inlägg
Jag tror det är bättre att låta Faroudja-processorn sköta allt, och skicka signalen från DVD 29 ouppskalad. Jag kör så från min Cambridge DVD89 i alla fall, och det blir bra. DVD89 kan också skala upp till 720p, och jag ska erkänna att jag inte testat att köra den varianten. Jag ska nog göra det när jag kommer hem, men jag utgår ifrån att ju färre bildbehandlingsprocesser som signalen passerar, desto bättre.
Hur kan man "verifiera" att uppskalningen av Faroudja-processorn" gör sitt jobb med 1080p uppskalning? Ser inget i displayen på AVR 255
Postad 13 januari 2009 - 12:54
loop75
-
loop75
-
Användare
-
-
110 inlägg
Hur kan man "verifiera" att uppskalningen av Faroudja-processorn" gör sitt jobb med 1080p uppskalning? Ser inget i displayen på AVR 255
Det borde ju stå på din TV/Projektor om det är 1080p-signal som kommer in. Det står också om du går in i menyn på AVR 255, och tittar på den aktuella enhetens inställningar. Där står det vilken in- och utsignal som den har just nu. Där kan du också välja att byta utsignal som ska skickas.
Postad 13 januari 2009 - 14:58
Unregistered9ec9eb84
-
Unregistered9ec9eb84
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Har senaste firmware nu, själva bilden i sig blev bättre, men har fortfarande problem med att endel svart ser blått eller rött ut.
EDIT: Verkar fungera nu, har fått ändra textstorlek på alla program så ser det bra ut, verkar som texten var för liten för att det skulle bli bra.
Ingen optimal lösning kanske, men nu ser det iaf bra ut igen.
EDIT igen: Kanske ska ge lite mer feedback förutom det lilla strulet med datorbilden. J****r vilket lyft det blev ljudmässigt är det enda jag kan säga!
Redigerat av Unregistered9ec9eb84, 13 januari 2009 - 19:02.
Postad 13 januari 2009 - 22:46
Fjod
-
Fjod
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Aja, helt plötsligt dog bilden på förstärkaren, skickar inte ut någon signal alls.
Skall testa låta den stå avslagen ett tag för att se så det inte är någon typ av överhettning.
Annars blir det väl tvunget att skicka in åbäket på reparation.
EDIT: Ljudet fungerar fortfarande som det skall
EDIT2: Verkar inte komma in i AVR-menyerna, brukar ju stå i dispalyen vad man sysslar med, den reagerar inte alls på annat än byte av källa samt ändring av volym. Testade reseta hela apparaturen, ingen skillnad.. Så det är bara att skicka in skiten på reparation, och hoppas på att man får en fungerande apparat tillbaka..
/Fjod
Redigerat av Fjod, 14 januari 2009 - 05:30.
Postad 14 januari 2009 - 15:33
Murre R
-
Murre R
-
Användare
-
-
115 inlägg
Har senaste firmware nu, själva bilden i sig blev bättre, men har fortfarande problem med att endel svart ser blått eller rött ut.
EDIT: Verkar fungera nu, har fått ändra textstorlek på alla program så ser det bra ut, verkar som texten var för liten för att det skulle bli bra.
Ingen optimal lösning kanske, men nu ser det iaf bra ut igen.
EDIT igen: Kanske ska ge lite mer feedback förutom det lilla strulet med datorbilden. J****r vilket lyft det blev ljudmässigt är det enda jag kan säga!
Vilket operativ har du? I Vista, tror det finns i XP också så finns det en finess som heter "clearview" som ska göra text på skärmen mer läsbar. Tror inställningen låg i display options. Hade nämligen samma problem som er förut, även fast jag kopplade direkt från HTPC till TV, och det löste sig efter att jag tog bort clearview och drog upp dpi några procent. Verkar ha varit samma fel för dig.
Postad 14 januari 2009 - 18:37
Unregistered9ec9eb84
-
Unregistered9ec9eb84
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Vilket operativ har du? I Vista, tror det finns i XP också så finns det en finess som heter "clearview" som ska göra text på skärmen mer läsbar. Tror inställningen låg i display options. Hade nämligen samma problem som er förut, även fast jag kopplade direkt från HTPC till TV, och det löste sig efter att jag tog bort clearview och drog upp dpi några procent. Verkar ha varit samma fel för dig.
Ja den finns i XP också, ska testa detta sen, kommer med edit om hur det gick.
Postad 14 januari 2009 - 19:09
_kiM__
-
_kiM__
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej,
Min 355:a har bekymmer med att behålla "Resolution to Display" inställningen för olika källor. Får gång på gång gå in och ändra till det jag önskar f.n. 720p. Som jag upplever det går den tillbaka till 567i när den vart avstängd. Någon annan som upplevt samma problem?
/kiM
Redigerat av _kiM__, 14 januari 2009 - 19:15.
Postad 15 januari 2009 - 09:51
Maekklan
-
Maekklan
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej hej
Jag har precis köpt nya högtalare (hkts111) samt en HK avr 255, till saken hör väll att jag är ganska novis på detta med HIFI men har enligt instruktionsboken kopplat in allt rätt.
Men mitt problem är att varje gång jag på förstärkaren byter till dvd ifrån t.ex aux så flimmrar bilden, blir grön, myrornas krig samt svart ett tag för att sedan visa bilden...vad "#&!( kan fan detta bero på, sjukt irriterande...
Jag har testat alla olika HDMI ingångar osv...
Tack på förhand!
Postad 15 januari 2009 - 12:11
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Hej hej
Jag har precis köpt nya högtalare (hkts111) samt en HK avr 255, till saken hör väll att jag är ganska novis på detta med HIFI men har enligt instruktionsboken kopplat in allt rätt.
Men mitt problem är att varje gång jag på förstärkaren byter till dvd ifrån t.ex aux så flimmrar bilden, blir grön, myrornas krig samt svart ett tag för att sedan visa bilden...vad "#&!( kan fan detta bero på, sjukt irriterande... Jag har testat alla olika HDMI ingångar osv...
Tack på förhand! 
Testa att uppdatera mjukvaran, jag hade också lite såna skumma problem med min 255a. Efter update kunde jag inte vara nöjdare, en riktig höjdar receiver. http://harmankardon....661D73FC9F8772D
Postad 15 januari 2009 - 12:28
Maekklan
-
Maekklan
-
Rookie
-
7 inlägg
ok tack skall testa att göra detta...jag antar att det kan bero på att DVD spelaren inte är av bästa kvalité, eftersom jag inte har dessa problem med min xbox
Postad 15 januari 2009 - 14:28
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Har ett par frågor:
Har testat att göra manuella högtalarinställningar i receivern.
Och har då valt bl.a Large på fronthögtalarna.(Dessa är Dyna F-6)
I manualen står det att man då kan välja mellan L/R +LFE eller LFE.
När jag väljer LFE kommer inget "ljud" alls ur subben(Dyna SW-10). Väljer jag däremot L/R +LFE, ja då dunkar den igång direkt.
Hade förhoppningen om att man skulle få ett bättre "snäpp" i basen om man endast körde LFE?
Vad är skillnaden på dessa L/R +LFE och endast LFE? Varför får jag ingen bas till subben i läget LFE?
Jag har inte kunnat dra på ljudet nå värre, eftersom grabben ligger och sover upstairs just nu...men detta verkar inte fungera...
Om jag fattar det rätt så ska ALLT lågfrekvent ljud (basljud) gå till subben när man kör LFE?
Nu har grabben vaknat...
Man kan tro att subben är helt död vid läge LFE, den får ingen signal...Jag kör bortåt -10dB på förstärkaren och all bas kommer från frontarna, som vanligt. Ljudet är bra, det är inte det, men varför får den ingen signal?
Tacksam för tips.
Redigerat av Falcy, 15 januari 2009 - 14:41.
Postad 15 januari 2009 - 14:59
ulan71
-
ulan71
-
Rookie
-
6 inlägg
Har precis beställt min nya AVR255 och undrar om man kunde få lite råd angående ihopkoppling av de olika enheterna som jag kommer att ha mitt system. Val av kablage osv och gärna andra råd.
Jag har
Plasma TV Pioneer 428XD
Digitalbox SAGEM 6180
DVD Philips 3120
Högtalarpkt KEF KHT 2005.2
Vad rekommenderar ni???
Postad 15 januari 2009 - 15:28
Murre R
-
Murre R
-
Användare
-
-
115 inlägg
Har ett par frågor: Har testat att göra manuella högtalarinställningar i receivern. Och har då valt bl.a Large på fronthögtalarna.(Dessa är Dyna F-6) I manualen står det att man då kan välja mellan L/R +LFE eller LFE.
När jag väljer LFE kommer inget "ljud" alls ur subben(Dyna SW-10). Väljer jag däremot L/R +LFE, ja då dunkar den igång direkt. Hade förhoppningen om att man skulle få ett bättre "snäpp" i basen om man endast körde LFE? Vad är skillnaden på dessa L/R +LFE och endast LFE? Varför får jag ingen bas till subben i läget LFE? Jag har inte kunnat dra på ljudet nå värre, eftersom grabben ligger och sover upstairs just nu...men detta verkar inte fungera...
Om jag fattar det rätt så ska ALLT lågfrekvent ljud (basljud) gå till subben när man kör LFE?
Nu har grabben vaknat... Man kan tro att subben är helt död vid läge LFE, den får ingen signal...Jag kör bortåt -10dB på förstärkaren och all bas kommer från frontarna, som vanligt. Ljudet är bra, det är inte det, men varför får den ingen signal?
Tacksam för tips.
Knepigt. Funkar subben som den skall om du kör EzSet/EQ'n? Har du testat ställa in en manuell crossover på frontarna? Händer det något om du ställer in storleken på subban (8",10",12" osv..)? Ang. LFE så har du rätt. Vet inte hur högt den spelar i LFE, sen känner den väl av själv ifall du kör t.ex en 5.1 film med ljudinfo för sub. Testa slå på en film och se om det händer något. Vid LFE + L/R så delar aldrig subben av utan spelar så högt den kan tillsammans med frontarna, det är skillnaden.
Redigerat av Murre R, 15 januari 2009 - 15:28.
Postad 15 januari 2009 - 15:37
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Knepigt. Funkar subben som den skall om du kör EzSet/EQ'n?
Ja. Kör jag L+R /LFE så funkar det, även i stereo. Har du testat ställa in en manuell crossover på frontarna? Händer det något om du ställer in storleken på subban (8",10",12" osv..)?
Väljer man annat än Large, så försvinner alternativet endast LFE. Jag har Dynavoice F-6 och de är specificerade från 30-32000Hz. Alternativen som finns i receivern är 40Hz / 60 / 80 osv. Därför har jag valt Large och det tror jag är helt korrekt också. Ang. LFE så har du rätt. Vet inte hur högt den spelar i LFE, sen känner den väl av själv ifall du kör t.ex en 5.1 film med ljudinfo för sub. Testa slå på en film och se om det händer något.
Här kan du mycket väl ha en poäng, inte testat, ska göra det alldeles strax. Men problemet kommer att kvarstå vid musiklyssningen isåfall... Vid LFE + L/R så delar aldrig subben av utan spelar så högt den kan tillsammans med frontarna, det är skillnaden.
Tack, ungefär som jag tänkte då.
Redigerat av Falcy, 15 januari 2009 - 15:38.
Postad 15 januari 2009 - 16:03
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
sen känner den väl av själv ifall du kör t.ex en 5.1 film med ljudinfo för sub. Testa slå på en film och se om det händer något.
Tack. Ja, du hade rätt. Vid 5.1 film och spel så lirar subben. Vinner man något då på att köra endast LFE? Blir det mer "snärt" så att säga? Vad skulle annars fördelen vara? Har inte hunnit testa nå värre, slog bara snabbt på Pulp Fiction.
Postad 15 januari 2009 - 16:34
Unregistered4d523a99
-
Unregistered4d523a99
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hej
Jag har nyligen köpt en AVR255 och uppdaterat den till senaste FW. Den kan inte skicka ljud vid den automatiska kalibreringen (varken före eller efter FW uppdatering) Jag kan heller inte få ljud från min xBox360 via Optisk 1.
EDIT: "Symptomen är blinkande symboler i displayen visande högtalarna i båda fallen
Några ideer?
FO
Redigerat av Unregistered4d523a99, 15 januari 2009 - 16:54.
Postad 15 januari 2009 - 16:44
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Den kan inte skicka ljud vid den automatiska kalibreringen (varken före eller efter FW uppdatering) Jag kan heller inte få ljud från min xBox360 via Optisk 1.
Några ideer?
FO
Är den optiska kabeln OK, den kan vara trasig. Du kan hålla kabelns ena ände mot ljus och se om du ser ljuset på andra sidan. Har du ställt in så att den ska använda optisk i menyerna, under Setup Source?
Postad 15 januari 2009 - 17:35
Unregistered4d523a99
-
Unregistered4d523a99
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jepp
Har kollat den i annan anläggning och kabeln fungerar, har även provat annan kabel.....man kan ju undra varför ett hushåll har så mkt teknik att det finns 3 optiska kablar att blanda runt med.... 
Optisk är inställd
Här provat att koppla i och ur kabel med allt igån (Hotswap) ingen skillnad alls.
Postad 15 januari 2009 - 18:57
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Har du: Kopplat in högtalarna rätt? Skruvat upp volymen? Har du kollat under Speaker setup > Manual configuration > Level adjust och sedan ta test tone på Auto eller On, fortfarande tyst? Testat ljud via HDMI? EDIT: "Symptomen är blinkande symboler i displayen visande högtalarna i båda fallen
Några ideer?
FO
Du har öppnat och läst den stora tjocka manualen va? Där framgår det vad det där betyder.
Postad 15 januari 2009 - 19:19
Unregistered4d523a99
-
Unregistered4d523a99
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Tacksam för att du tar dig tid att svara
Jag har Pioneer DVD/HD in på HDMI och det fungerar så högtalarna är korrekt inkopplade.
Ingen ton i setupen, varken manuell eller via automatik
Tjocka manualen säger på sidan 33 (?) att den inte har signal MEN om jag byter till Coaxial i Settings för Game (där xboxen är uppsatt fast på Optisk 1) så ändras det från PCM till NO AUDIO INPUT.
EDIT: .....nu står det NO AUDIO INPUT på alla settings....har även flyttat runt min optiska till Front och 2:an...ingen signal
EDIT: .....försöker jag använda EzSet/EQ i Audio Effects läget blinkar den bara OFF
Redigerat av Unregistered4d523a99, 15 januari 2009 - 19:25.
Postad 15 januari 2009 - 19:35
Fredrik_A
-
Fredrik_A
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Tack. Ja, du hade rätt. Vid 5.1 film och spel så lirar subben.
Vinner man något då på att köra endast LFE? Blir det mer "snärt" så att säga? Vad skulle annars fördelen vara? Har inte hunnit testa nå värre, slog bara snabbt på Pulp Fiction.
Vid LFE spelar subben bara den informationen som finns i LFE-kanalen på flerkanalsljud, dvs det ljud som finns i .1 kanalen i 5.1 eller 7.1 ljud. Eftersom det inte finns någon sådan information i tvåkanalsljud så får subben ingen signal. Tanken med detta är att man ska kunna spela musik i fullregisterhögtalare men ändå ha en sub till filmtittande. Ställer du in LFE + L/R så får subben samma signal som frontarna och kommer således spela alla frekvenser upp till det subben är delad vid. Så vill du att subben ska spela även vid musiklyssnande så ska du ställa in LFE + L/R, nackdelen med detta är att du kan tappa ljud vid filmtittande då LFE-kanalen kan innehålla högre frekvenser än den delning subben är ställd på. Nackdelen med att ställa subben på högsta delning är att du kan få interferensproblem mellan subben och dina fronthögtalare. EDIT: LFE är förkortning av Low-Frequency Effects
Redigerat av Fredrik_A, 15 januari 2009 - 19:42.
Postad 15 januari 2009 - 19:38
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Tacksam för att du tar dig tid att svara Jag har Pioneer DVD/HD in på HDMI och det fungerar så högtalarna är korrekt inkopplade. Ingen ton i setupen, varken manuell eller via automatik Tjocka manualen säger på sidan 33 (?) att den inte har signal MEN om jag byter till Coaxial i Settings för Game (där xboxen är uppsatt fast på Optisk 1) så ändras det från PCM till NO AUDIO INPUT.
EDIT: .....nu står det NO AUDIO INPUT på alla settings....har även flyttat runt min optiska till Front och 2:an...ingen signal EDIT: .....försöker jag använda EzSet/EQ i Audio Effects läget blinkar den bara OFF
hmm, du får alltså ljud via HDMI, men via optisk är det stopp... Och du är säker på att du har senaste uppdateringen? Tryck AVR > 1-2-3-0-OK eller 1-2-3-4-OK. Då kommer det upp en FW-version och ett datum.
Redigerat av Falcy, 15 januari 2009 - 19:39.
Postad 15 januari 2009 - 19:52
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Vid LFE spelar subben bara den informationen som finns i LFE-kanalen på flerkanalsljud, dvs det ljud som finns i .1 kanalen i 5.1 eller 7.1 ljud. Eftersom det inte finns någon sådan information i tvåkanalsljud så får subben ingen signal. Tanken med detta är att man ska kunna spela musik i fullregisterhögtalare men ändå ha en sub till filmtittande.
Ställer du in LFE + L/R så får subben samma signal som frontarna och kommer således spela alla frekvenser upp till det subben är delad vid. Så vill du att subben ska spela även vid musiklyssnande så ska du ställa in LFE + L/R, nackdelen med detta är att du kan tappa ljud vid filmtittande då LFE-kanalen kan innehålla högre frekvenser än den delning subben är ställd på. Nackdelen med att ställa subben på högsta delning är att du kan få interferensproblem mellan subben och dina fronthögtalare.
EDIT: LFE är förkortning av Low-Frequency Effects
Tack för svaret.
Postad 15 januari 2009 - 20:32
Maekklan
-
Maekklan
-
Rookie
-
7 inlägg
Kan det vara så att uppdateringen hjälper om man tycker att bilden både på krysslådan samt dvdn är "kornig" eller oskarp? Jag har uppdatering w 0.49.1.1 och känns inte aktuellt? Eller beror det på något annat?
Tack på förhand!
Postad 15 januari 2009 - 20:38
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Kan det vara så att uppdateringen hjälper om man tycker att bilden både på krysslådan samt dvdn är "kornig" eller oskarp? Jag har uppdatering w 0.49.1.1 och känns inte aktuellt? Eller beror det på något annat?
Tack på förhand!
0.49 är gammal, det är värt att prova iaf. Det kan mycket väl bli bättre!
Postad 15 januari 2009 - 22:05
than
-
than
-
Amatör
-
-
53 inlägg
...
Däremot så har jag fortfarande samma problem med PS3. När varje låt startas så ska HK:n tänka och känna igen vilket ljudformat det är som kommer in och därför tar det mellan 4 sek för första låten och ca 0,5 sekunder för nästkommande låtar innan någon ljud hörs. Övriga problem med knäppningar osv finns också kvar. Nu är jag dock mycket nöjd med ljudklangen i min 255:a så nu behåller jag gärna modellen om det bara går att fixa dessa buggar på nåt sätt.
Antingen är min 255:a ett måndagsexemplar eller så är min PS3 det samma, de två apparaterna jag har här hemma funkar helt enkelt inte ihop. Funderar på att ta med min PS3 till butiken imorgon och testa med en demoapparat och se hur det funkar.
En annan grej, vad står det för ljudkälla på displayen på er 255:a när ni lyssnar på musik-CD i ps3?
Jag får via HDMI: Multi CH PCM 3/2/.1 176,4 kHz via optisk: PCM 176,4 kHz
Förstärkaren är inställd på AUTO och via HDMI så står det att den spelar" Mutli CH PCM" men via Optisk "2 CH Stereo", det kommer bara ljud ur frontarna vid båda lägerna men låter aningen bättre vid Optisk. Ändrar jag manuellt i "Surround mode" till "Stereo" med HDMI-kabel låter det mycket sämre. Ändrar jag manuellt så att PS3:an bara kan skicka 2-kanals ljud via HDMI så låter det och ser ut lika bra som vid optisk.
Är det PS3:an som skickar fel eller HK:n som tolkar fel??
Jag mailade mina problem till HK och dom har svarat att det kommer en ny mjukvara i slutet av januari som löser en del av problemen. Blev också lovad ett utförligare svar efter HK-killens semester vilket är tidigast om en vecka.
Postad 16 januari 2009 - 00:22
Unregistered4d523a99
-
Unregistered4d523a99
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
hmm, du får alltså ljud via HDMI, men via optisk är det stopp... Och du är säker på att du har senaste uppdateringen? Tryck AVR > 1-2-3-0-OK eller 1-2-3-4-OK. Då kommer det upp en FW-version och ett datum.
Laddade ned den för ett par dagar sedan, nya FW är 095 någonting FO
Postad 17 januari 2009 - 16:56
HK_Jon
-
HK_Jon
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag köpte en AVR 255 igår och kopplade in den. Allt funkar perfekt när jag kollar på bluray, men när jag ska streama musik från min 360 (hdmi) så kan jag inte välja att spela upp ljudet i de bakre högtalarna.¨
Vad kan detta bero på? Enligt killarna i affären var den uppgraderad med senaste firmware och jag köpte den ju igår..
Tacksam för alla svar!
Postad 17 januari 2009 - 17:53
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Jag köpte en AVR 255 igår och kopplade in den. Allt funkar perfekt när jag kollar på bluray, men när jag ska streama musik från min 360 (hdmi) så kan jag inte välja att spela upp ljudet i de bakre högtalarna.¨
Vad kan detta bero på? Enligt killarna i affären var den uppgraderad med senaste firmware och jag köpte den ju igår..
Tacksam för alla svar!
Nu tror jag iofs inte det spelar någon roll om du har senaste eller näst senaste FW för ditt problem, men kan du lita på de du köpte den av? Jag frågade killarna jag köpte min AVR255a av och de sa likadant...men icke, den var inte uppdaterad. Till ditt "problem", har du ändrat i Surround modes?
Redigerat av Falcy, 17 januari 2009 - 17:54.
Postad 17 januari 2009 - 18:12
HK_Jon
-
HK_Jon
-
Rookie
-
9 inlägg
Nu tror jag iofs inte det spelar någon roll om du har senaste eller näst senaste FW för ditt problem, men kan du lita på de du köpte den av? Jag frågade killarna jag köpte min AVR255a av och de sa likadant...men icke, den var inte uppdaterad.
Till ditt "problem", har du ändrat i Surround modes?
Problemet är att det inte går att ändra surround mode till logic 7 music eller något annat som ger ljud i alla kanaler när jag har hdmi inkopplat. Nu har jag iofs lyckats lösa detta på ett annat vis. Det visade sig att en liten extrasladd följde med min xbox 360 (elite) som innebar att man kunde köra optiskt från xboxen så jag kopplade denna till min 255a. Kör jag via den optiska kan jag välja att få ljud i alla kanaler om jag vill, dvs det går att välja dessa surroundlägen. Hdmi kanske ändå skulle vara bättre om det fungerade? Till den andra frågan då om firmware. Hur gör man exakt för att kolla? Jag provade att trycka på AVR följt av 1,2,3,4 och sedan ok, respektive AVR följt av 1,2,3,0 och sedan ok. Inget händer. Ska receivern vara på eller av? (jag hade den på).
Postad 17 januari 2009 - 20:29
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Till den andra frågan då om firmware. Hur gör man exakt för att kolla? Jag provade att trycka på AVR följt av 1,2,3,4 och sedan ok, respektive AVR följt av 1,2,3,0 och sedan ok. Inget händer. Ska receivern vara på eller av? (jag hade den på).
Det är väl alltid smidigare om man kan köra med endast en kabel istället för två...försök fixa det där. Tyvärr har jag ingen lösning åt dig just nu. Receivern ska vara på och sedan trycker du längst ner till vänster > AVR > 1-2-3-4-OK eller 1-2-3-0-OK. Det ska fungera...
Redigerat av Falcy, 17 januari 2009 - 20:30.
Postad 18 januari 2009 - 06:12
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Kan man ändra delningsfrekvensen i 255an? Isåfall, vart gör man det?
Det enda alternativen jag hittar är Sub size...
Postad 18 januari 2009 - 11:06
Simon_Knutsson
-
Simon_Knutsson
-
Rookie
-
5 inlägg
Här kommer ytterligare en lite fråga:
Sitter och slötittar lite på en film tjejen hyrt (drama med mycket prat) vilket leder till att suben stänger av sig efter en liten stund för att sedan slå på när nått som kräver dess närvaro spelas (dock med en liten försening så det blir ett knäpp när den går igång och man sätter drickan i halsen).
Ska den verkligen göra på det viset eller har jag ställt in nått fel? Har inte uppgraderat min avr 255 heller.
Mvh
Postad 18 januari 2009 - 11:37
GustafC
-
GustafC
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej,
Har för lite mer än en vecka sedan köpt en AVR155.
Det är min första förstärkare så jag är inte så kunnig i det här. Kanske borde man köpt en AVR255 men det var ett paketpris och säljaren lobbade inte så mycket för de andra modellerna utan tycke inte jag behövde dem. Till förstärkaen har jag kopplat min digital box och dator via digitala ljudkablar.
En reflektion. manualen är grymt svår att förstå sig på men till slut gick det.
Ljudet är så klart jättebra, men man stör sig på en del saker och jag undrar om det är samma problem med AVR 255 eller om det brukar vara så här när man skaffar förstärkare. Någon som vet??
Det jag främst undrar över är:
1. Ljudvolymer. Om man växlar mellan de olika ingångarna, ex FM, Digital.box och Dator som är mina ingångar kan ljudvolymen skilja sig extremt mycket. Typ har jag normal ljudvolym från digitalboxen och växlar till FM så känns det nästan som jag ska spränger högtalarna.
2. Ljudet från digitalboxen går via digital kabel. När man zappar til SVT1 och SVT2 så är ljudet här mycket högre än övriga kanaler. Det gör ju att det blir ganksa omständigt att zappa eller byta källor eftersom man måste tänka på att sänka ljudet varje gång innan. Ska det vara så?
3. Programmeringsbar fjärrkontroll. Verkar varken fungera för Comhems digitalbox (Samsung) eller min LCD TV (också Samsung) så där blev man också lite besviken.
Men kanske är sådana här problem normalt?
Tror ni detgår att uppgradera en AVR155 också?
MVH Gustaf
Postad 18 januari 2009 - 15:54
Unregistered9ec9eb84
-
Unregistered9ec9eb84
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Varför fungerar inte EzSet/EQ för mig längre?
Tänkte köra EzSet/EQ nu, men det enda som händer är att det står att den startar, sen blinkar LFE rutan på 255'ans display. Kommer inte längre än så. Någon som vet vad det kan vara för fel?
Redigerat av Unregistered9ec9eb84, 18 januari 2009 - 22:48.
Postad 18 januari 2009 - 19:23
Raukman
-
Raukman
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Här kommer ytterligare en lite fråga: Sitter och slötittar lite på en film tjejen hyrt (drama med mycket prat) vilket leder till att suben stänger av sig efter en liten stund för att sedan slå på när nått som kräver dess närvaro spelas (dock med en liten försening så det blir ett knäpp när den går igång och man sätter drickan i halsen). Ska den verkligen göra på det viset eller har jag ställt in nått fel? Har inte uppgraderat min avr 255 heller. Mvh
Hmm, ja din sub är väl då inställd på auto så den ska slå på automatiskt vid signal in. Låter dumt att den slår ifrån så fort tycker jag, talar vi om 2 min eller 10 min? Kör du endast med signal från LFE-kanalen (.1 spåret, som bara innehåller lågbas, på skivan) så kan det kanske bli för lite signal för att va på jämt. Vad har du för högtalare övrigt då? småhögtalare eller golvhögtalare? Har du mindre så kör du säkert dom som small, och då skulle du ju kunna köra bas från även framkanalerna dvs. L/R+LFE (tror jag det står), då plockar han ju även fram lågfrekventa ljud från tal och annat som är mixat till vänster o höger. Annars skulle du ju kunna pröva att ställa upp ingångskänsligheten(nivåratten) på subben, och ställa ner basnivån i förstärkaren. Låter dock inte som det är förstärkarens fel, utan att den helt enkelt brusar för lite för att subben ska känna igen signalen. Mvh Peder
Postad 18 januari 2009 - 19:36
Raukman
-
Raukman
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej,
Har för lite mer än en vecka sedan köpt en AVR155. Det är min första förstärkare så jag är inte så kunnig i det här. Kanske borde man köpt en AVR255 men det var ett paketpris och säljaren lobbade inte så mycket för de andra modellerna utan tycke inte jag behövde dem. Till förstärkaen har jag kopplat min digital box och dator via digitala ljudkablar.
En reflektion. manualen är grymt svår att förstå sig på men till slut gick det. Ljudet är så klart jättebra, men man stör sig på en del saker och jag undrar om det är samma problem med AVR 255 eller om det brukar vara så här när man skaffar förstärkare. Någon som vet??
Det jag främst undrar över är: 1. Ljudvolymer. Om man växlar mellan de olika ingångarna, ex FM, Digital.box och Dator som är mina ingångar kan ljudvolymen skilja sig extremt mycket. Typ har jag normal ljudvolym från digitalboxen och växlar till FM så känns det nästan som jag ska spränger högtalarna. 2. Ljudet från digitalboxen går via digital kabel. När man zappar til SVT1 och SVT2 så är ljudet här mycket högre än övriga kanaler. Det gör ju att det blir ganksa omständigt att zappa eller byta källor eftersom man måste tänka på att sänka ljudet varje gång innan. Ska det vara så? 3. Programmeringsbar fjärrkontroll. Verkar varken fungera för Comhems digitalbox (Samsung) eller min LCD TV (också Samsung) så där blev man också lite besviken.
Men kanske är sådana här problem normalt?
Tror ni detgår att uppgradera en AVR155 också?
MVH Gustaf
Ja, du problemet du har med ljudnivån är tyvärr så, lyssnar du på en skiva och sen byter till en annan så kan ju även det skilja ganska mycket i ljudtryck. Det är tyvärr så, olika tv- och radiokanaler har olika utnivåer, oftast så vill dom ha ut så hög signal som möjligt så man ska stanna där just på deras kanal, och då komprimerar dom även ljudet ganska kraftigt så det ska låta kraftigare. Olika kanaler gör detta i olika utsträckning, oftast så brukar reklamkanalerna vara dom värsta på detta. Är det enorm skillnad på källorna så kan du väl justera utnivån på datorn och digitalboxen så den matchar de andra lite bättre? Kanske. Inte mycket till hjälp, men det går nog inte att göra så mycket åt det... Mvh Peder
Postad 19 januari 2009 - 09:47
McLintoc
-
McLintoc
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hejsan!
Är ganska ny inom detta området så jag tänkte höra lite med experterna. Ska köpa en ny förstärkare samt högtalare. Har tittat på 255 vilken är en fröjd för ögat, samt att H/K skall göra ganska gedigna byggen. Till det har jag tänkt köpa hkts 11 vilket borde spela ihop med förstärkaren bra. Jag vill helt enkelt ha en anläggning till musik samt film, inget överdådigt men ändå relativt framtidssäkert.
Är detta ett bra system?
Spelar den bra med PS3 (har läst lite olika, och jag skall använda den till BD, DVD samt spel)
Vet någon om Airport Express funkar bra till?
Samt när man "tittar" på menyn, visas det i TV:n eller endast displayen? (Nybörjare!  )
MVH
/McLintoc
Redigerat av McLintoc, 19 januari 2009 - 09:49.
Postad 19 januari 2009 - 10:24
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Hejsan!
Är ganska ny inom detta området så jag tänkte höra lite med experterna. Ska köpa en ny förstärkare samt högtalare. Har tittat på 255 vilken är en fröjd för ögat, samt att H/K skall göra ganska gedigna byggen. Till det har jag tänkt köpa hkts 11 vilket borde spela ihop med förstärkaren bra. Jag vill helt enkelt ha en anläggning till musik samt film, inget överdådigt men ändå relativt framtidssäkert.
Är detta ett bra system? Spelar den bra med PS3 (har läst lite olika, och jag skall använda den till BD, DVD samt spel) Vet någon om Airport Express funkar bra till? Samt när man "tittar" på menyn, visas det i TV:n eller endast displayen? (Nybörjare! )
MVH /McLintoc
Jag har 255 och HKTS11 men jag är ingen expert heller. Jag ville köpa en hemmabio som även var hyfsat bra på musik och efter att ha plöjt igenom nätet och tidningar efter tester och åsikter valde jag den här kombinationen. Flera olika tester gav den väldigt bra betyg på musikspelade och toppbetyg på film. Jag håller med och tycker den är grym till film och fungerar till musik. Många hemmabiopaket har ju bara sub och diskant men HKTS11 har även en del mellanregister. Fast det går ju inte att jämföra med riktiga golvhögtalare. Provlyssna i butik och avgör själv om du hör brister i mellanregistret, annars är det bara att slå till. Om du behöver stativ till högtalarna kostar de kring 1000-1300kr extra per par. Jag har bilder i mitt galleri. Däremot är jag inte imponerad av bilduppskalningen i AVR255 eller AVR247 som jag hade tidigare. Jag har inte läst så mycket kritik mot den men själv jag ser ingen förbättring till min 50" HD-Ready plasma, varken till 720 eller 1080. Jag har testat men sedan inte tyckt det varit värt att dra bildkablarna via förstärkaren till tv:n. Men som sagt, jag har inte sett så mycket annan kritik så det kanske bara är jag. Eller så är det skillnad beroende vilken kombination man har. Angående menyn så är det självklart OSD, On Screen Display. En mycket snygg OSD också! En smula seg men jäkligt läcker att titta på. Utan bildkälla blir AVR mycket svårare att ställa in, kanske omöjlig. Det kan alltså vara bökigt om man inte får igång någon koppling till tv på en gång. En annan detalj jag gillar är att man kan byta namn så till exempel SAT på fjärren har jag döpt till Digitalbox på displayen.
Postad 19 januari 2009 - 10:54
McLintoc
-
McLintoc
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Tack för ditt snabba svar!
Jag är ju också ute efter både film och musik, och har inte världens högsta krav på kablar och dylikt, samt att jag gillar att högtalarna är små och lättplacerade vilket talar för att det blir den kombinationen. Ingen annan som har en kommentar ang. symbios med ps3 samt airport express?
MVH
/McLintoc
Postad 19 januari 2009 - 18:09
Unregistered46132bae
-
Unregistered46132bae
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Äntligen...
Jag har nog kollat runt ett halvår innan min ekonomi tillät mig att faktiskt köpa en anläggning. Det blev en Panna PX80 i mellandagarna pga av det sjukt låga priset (den TV:n blir bra i sovrummet så småningom) och i förra veckan blev det en 255a plus ett HKTS11 system. "Målet" på sikt är att köpa in en PS3, digital-TV box samt en NAS som backup server o mediabibliotek. I dagsläget kör jag musik o film från datorn o det fungerar utmärkt. Men nog om detta.
Eftersom jag inte har en digital-TV box o således inte kan få digitalt ljud måste jag därför dra ut analogt ljud ut från TV:n. Jag köpte en RCA kabel o kopplade mellan "Audio Out" på PX80 till "Analog In 4" på H/K:n. Tyvärr vill inte min installation fungera eftersom det är helt tyst i högtalarna trots inställningar i menyn på förstärkaren (har HDMI kopplat så jag se vad jag gör)
Är det någon som har något tips på vad jag kan ha missat?
mvh Calloha
Postad 19 januari 2009 - 19:04
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Kan man ändra delningsfrekvensen för sub i 255an? Isåfall, vart gör man det?
Det enda alternativen jag hittar är Sub size...
Postad 19 januari 2009 - 19:22
Raukman
-
Raukman
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Kan man ändra delningsfrekvensen för sub i 255an? Isåfall, vart gör man det? Det enda alternativen jag hittar är Sub size...
Är det inte helt enkelt så att när du väljer delningsfekvens på de övriga, så används samma frekvens till subben fast lågpass istället! Vad jag däremot undrar är vad "Subsize" gör för inställningarna? //Peder
Postad 19 januari 2009 - 19:35
RuneWebradio
-
RuneWebradio
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Tjena. Jag har postat mitt fel 2ggr innan utan att någon har kommit med någon kommentar, citatet underst. Men eftersom det förmodligen är fel på min 255:a så vill jag kontakta HK och fråga vad jag ska göra, vart jag eventuellt ska skicka den. Så jag undrar om det finns någon svensk HK avdelning som man kan skriva till då jag är helt värdelös på att skriva engelska.  Eller ska jag kontakta "Dustin" dom jag köpte den av? Jag prova nyss att nollställa recivern utan resultat. Jag har ett stort problem.
Jag kolla på tv nonstop ett par dagar när jag va sjuk för ett par veckor sedan. Då en dag så sluta ljudet funka på min 255:a. Så min första tanke va att recivern hade blivigt överhättad. Så jag stängde av recivern och öppnade glasdörrarna till tv-bänkten där den står så den kunde svalna men ljudet funkar fortfarande inte. Jag har provat flera källor såsom radion men inte ett ljud. Jag har även provat "Tone test" det som man ställer in högtalarna med men inge ljud där heller. Är det något som har gått sönder eller? Jag har/hade kopplat digitalbox -> 255:an -> TV allt via hdmi så ni vet.
Tacksam för svar.
Redigerat av RuneWebradio, 19 januari 2009 - 19:38.
Postad 19 januari 2009 - 21:05
Murre R
-
Murre R
-
Användare
-
-
115 inlägg
Det finns ett webformulär på HK's hemsida där du kan kontakta HK-Sverige. Rätt snabba på att svara är dom dessutom.
Postad 19 januari 2009 - 22:58
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Kontakta återförsäljaren i första hand.
Postad 20 januari 2009 - 06:31
RuneWebradio
-
RuneWebradio
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Det finns ett webformulär på HK's hemsida där du kan kontakta HK-Sverige. Rätt snabba på att svara är dom dessutom.
Jag har redan kolla där men hitta inget. Men ska kolla igen. Kontakta återförsäljaren i första hand.
Ok, då gör jag det. Tack för svaren.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|