Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - HDX 1000 NMT Player *

529 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HDX HDX-1000 (Mediaspelare) 3 8,2 (14) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 04 mars 2009 - 08:06

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Henke_s:

Kollade lite snabbt på LaCie:s forum, du ska köra programvaran "IP-configurator Wizard", där får du fram vilket IP-nummer din disk har fått i ditt nät. Sedan kan du Accessa den wia Web-interface.

Detta är ett vanligt förfarande när du har en ny NAS. Det är alltid lite inställningar som måste till för att det ska lira korrekt, precis som i ditt fall. Så detta handlar om din LaCie.

Kolla här:
LaCie Bigdisk manual Engelsk

Kapitel 3.5 handlar om IP-configurator Wizard, sen går kapitel 4 vidare med inställningarna!

Apropå din fråga om en "utforskare" så finns det inbyggt i din NMT-spelare, under "Mediakälla" hittar du "Network Browser", där är den... Men den förutsätter att du har korrekta Arbetsgupps-inställningar (ska tillhöra samma) och korrekt utdelat från din PC/NAS. Kolla gärna mer i första inlägget i PCH A-100 tråden, där finns mer info.

Lycka till!

Postad 04 mars 2009 - 13:07

Furstenberg
  • Furstenberg
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej. För över ett år sedan tänkte jag köpa Tvix 6500 men väntade pga alla buggar och den långa tiden mellan nya firmware. Jag kan inte mycket om nätverk och datorer och orkar inte sitta och pilla för mycket med något för att det ska fungera. Nu har det gått ett tag och jag ska köpa mig en spelare av något slag. Det står mellan Popcorn a110 och HDX1000 och eventuellt då tvixen. Vad rekommenderar ni? Vilka för och nackdelar finns med de olika spelarna? Behöver inga långa utlägg utan mer bara snabbt dom största skillnaderna. Jag vill använda den till både musik,film och bilder. Kör på en 42"FULLHD LCD och 5.1 Ljud och har både PC och Mac.

tack den som orkar svara ;)

Postad 04 mars 2009 - 22:32

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Jag drog prexis iväg en best från Dustin jag med, tänkte beställa från Inet då de hade samma pris på HDX'n igår, de hade höjt till 2990:- nu idag, säkert pga dollarn?!

Dustin ligger kvar på 2295

De är slut på Dustin nu... lägsta i lager just nu är för 2990:-

Synd för er som tänkt beställa den i dagarna:(

Postad 05 mars 2009 - 08:54

JmLab
  • JmLab
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Kostar nu 2990:- även på Dustin´s sida..

Postad 06 mars 2009 - 09:39

Unregistered4f2d1f8d
  • Unregistered4f2d1f8d
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Hej. För över ett år sedan tänkte jag köpa Tvix 6500 men väntade pga alla buggar och den långa tiden mellan nya firmware. Jag kan inte mycket om nätverk och datorer och orkar inte sitta och pilla för mycket med något för att det ska fungera. Nu har det gått ett tag och jag ska köpa mig en spelare av något slag. Det står mellan Popcorn a110 och HDX1000 och eventuellt då tvixen. Vad rekommenderar ni? Vilka för och nackdelar finns med de olika spelarna? Behöver inga långa utlägg utan mer bara snabbt dom största skillnaderna. Jag vill använda den till både musik,film och bilder. Kör på en 42"FULLHD LCD och 5.1 Ljud och har både PC och Mac.

tack den som orkar svara ;)

Jag har både en TViX och en HDX-1000. Om priset inte spelar någon roll så skulle jag välja TViX.
Musik & bilder är ungefär lika dåligt på bägge (finns bättre lösningar)
Film som ju ändå är huvudområdet- visst HDX har lite bättre chip, men TViX fixar det mesta.
Absolut största fördelen med TViX: den körs på NTFS - bara att jacka på vilken PC som helst
och slanga över filmer. Med HDX/PCH måste man installera program eller konfigurera nätverk etc för att
kunna föra över filer. Ganska meckigt om man har dåligt med tid. Allt handlar ju om vad man har för krav,
och vill man inte pilla för mycket som du säger så köp en TViX med en fet HD.

Postad 06 mars 2009 - 10:18

VictoryKid
  • VictoryKid
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jag har fått ett litet problem med min HDX, jag råkade ställa in i video Output: 1080p 60hzs och då kom det upp på min förstärkare: not supported. Skulle filja ha tillbaka den till fabriksinsällningarna för jag får ingen bild. Har försökt lägga återställnings-filerna på ett usb sandisk. cruizer. Det står ju att man ska unzippa filerna till root på usbstickan men jag får det inte att fungera, finns det något annat sätt. Vill gärna få den a fungera igen. Har den just nu kopplad med komposit direkt till TV men efter att startmenyn laddat klart är det svart. Mycket tacskam för svar.

//Fabbe

Postad 06 mars 2009 - 11:04

galactus
  • galactus
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Jag har fått ett litet problem med min HDX, jag råkade ställa in i video Output: 1080p 60hzs och då kom det upp på min förstärkare: not supported. Skulle filja ha tillbaka den till fabriksinsällningarna för jag får ingen bild. Har försökt lägga återställnings-filerna på ett usb sandisk. cruizer. Det står ju att man ska unzippa filerna till root på usbstickan men jag får det inte att fungera, finns det något annat sätt. Vill gärna få den a fungera igen. Har den just nu kopplad med komposit direkt till TV men efter att startmenyn laddat klart är det svart. Mycket tacskam för svar.

//Fabbe

Svaret finns i första inlägget...sök på TV Mode i wikin.

Postad 06 mars 2009 - 11:40

VictoryKid
  • VictoryKid
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Ok, Jag är ledsen men jag hittar faktiskt inte, finns det möjligen en länk?
Jag har provat att byta HDMI-kabel. Problemet är att jag inte kommer in och kan ändra några inställningar eftersom allt är svart. Kan man komma in i BIOS på något vis, koppla den via usb till en dator eller liknande? varför återställer den inte när jag startatr den med usb i?
Åter igen väldigt tacksam för svar.

//Fabbe

Postad 06 mars 2009 - 12:00

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Vet inte om detta hjälper dig

Glöm det funkade inte

Redigerat av Taggis, 06 mars 2009 - 12:03.

Postad 06 mars 2009 - 12:16

VictoryKid
  • VictoryKid
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
ok tack iallafall. Mer tips?

Postad 06 mars 2009 - 12:26

VictoryKid
  • VictoryKid
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Nu har jag löst det, det stod i wiiki som någon sa, det tog bara lite för lång tid för mig att hitta det. Tack.

TV Mode

!!!PLEASE WAIT TWO SECONDS BETWEEN PRESSING THE KEYS!!!
- TV Mode + 0 = Auto TV mode (Please use it only for FAILSAFE)
- TV Mode + 1 = Composite NTSC 480i
- TV Mode + 2 = Composite PAL 576i
- TV Mode + 3 = reserved
- TV Mode + 4 = Component 720p60
- TV Mode + 5 = Component 1080i60
- TV Mode + 6 = Component 1080p60
- TV Mode + 7 = HDMI 720p60
- TV Mode + 8 = HDMI 1080i60
- TV Mode + 9 = HDMI 1080p60
- TV Mode + Caps/Num = Toggles between 50/60 Hz
Om man lyckats trycka fel så kan man återställa med hjälp av kontrollen, viktigt det där me 2 sekunderna.

Tack för all hjälp.

//Fabbe

Postad 06 mars 2009 - 20:48

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Tjena!!

Ny Firmware ute nu! Ingen DTS-downmix än, men det kommer väl...

Direktlänk till Firmware 090125 ZIP, innehåller både FW o NMT-applications!

Release Date : 6 March 2009
Firmware Version: 50-17-090125-15-HDD-403-000

Release Note :
1. Requires NMT apps 00-17-090115-15-HDD-403
2. Browser / System
- Improvement on font engine character rendering (30% speed up)
- faster navigation on local drives
- Use numeric key to input item number to jump to the page where item is located
- Improved fileplayer speed
- Fixed HDMI display output blackout issue for auto EDID
- Discrete RC (Logitech) scancode fix
- Updated network share and webservices language packs.
- Removed EXT2 option for NMT installation
- Note: due to long term reliability issue with EXT2 on device that is frequently turned off abruptly
- Additional symbols can be input from "1" key
- HTTP download manager (only works with links with special "download" attributes.
- File player hide Recycle Bin folder
- Fixed 'TV MODE' + '3' key handling bug
- Fixed recovery kernel no red screen displayed
- Browser image caching fix, should fix some YAMJ crashes or no image issue.
- Fixed HDD spin-up during standby
- Fixed slow loading of HTML pages
3. Web Services
- New UI
- customizable icon feature with browse image utility (need NMT apps)
- bug fixes on customizable service icon with browse feature.
- Web Services page modification
- Fixed a "save/remove service" bug
- Now able to customise JPG/BMP icon
- Fixed slow IR response while playback Internet Radio
- Immediate response to STOP during Internet video streaming
- Fine-tune Web Service UI
4. Network
- Improved SMB server startup time
- Improved browsing time for SMB client
- Atheros USB WiFi stability fixes
- Fixed SMB client hostname resolution picked up wrong IP address from the IP list
- Fixed file copy failed from HDD to SMB/NFS with names containing whitespace
- Fixed UPnP AV server playall issue broken in previous release
- Fixed Samba server halts after device name change
- Torrent client is now by default Transmission (btpd removed)
**** IMPORTANT NOTE: Please ensure completion with previous downloads with BTPD, as new Transmission client cannot inherit previous downloads.
- Fixed torrent schedule page not working
- Fixed occasionally newly created SMB/NFS shares doesn't show up in media source list
- Atheros USB WiFi added support for TP-Link v2 stick
- Fixed persistent private IP when DHCP server unavailable (e.g. cross-cable connection etc)
5. Playback
- Bookmark/resume for single playback
- 10 bookmarks available now
- Press stop to bookmark the last video playback
- Press enter / play with focus on bookmarked clip to resume
- Press "0" to start from beginning of clip
- Auto framerate synchronisation
- Framerate sync function in ISO playback, only for 50,60Hz modes (PAL/NTSC)
- switch to NTSC(60Hz) when selected mode not applicable.(previously, it will follow TV mode selected)
- Use 59.94 for NTSC when matching content detected.
- Fixed incorrect data shown on infobar.
- Fixed after ISO playback, screen goes blank when framerate sync kicks in
- Improved info display
- Disable incorrect video MPEG1/2 VBR display.
- Fixed incorrect framerate info for video playback (*.mov, *.mp4).
- Fixed video bitrate calculation error (less 1 packet every second)
- Modified infobar UI (height, spacing and text displayed)
- Fixed info bar losing text after paused
- Improved accuracy of mpeg1/2 bitrate information
- Photo app
- Fixed JPEG (PNG / TIFF transcode) from myiHome server cannot be displayed
- Fade-In Fade-out effect added for photo transition
- Enable large jpeg rotation. (downscale before rotate)
- Fixed faded color for jpeg at 360-deg rotation
- TV Type setting for DVD playback
- the TV type setting is now working for DVD video playback (4:3 and 16:9 only, 16:10 will treat as 16:9)
- DVD Menu
- new popup menu if MENU key on PCH remote controller is pressed
- user can select to jump to ROOT, TITLE, CHAPTER.... etc from the menu
- Modified progressive zoom and pan in ISO/IFO playback
- Removed up/down keys as prev/next track/td>
- VCD *.DAT playback fixed using soft demux
- Fixed "repeat" keypress in myiHome when playback audio caused picture playback to halt
- Improved handling of MKV H.264 profile and vlevel.
- Fixed cannot stream MPEG from UPnP AV server, liveTV
- Fixed .pls file unable to start when playback locally (HDD/SMB/NFS)
- *.m3u playlist supported.
- Fixed TS with stream6 as teletext playback cause out of memoryFixed MKV H264 L4.1 pixelated video issue
- Fixed MKV H264 L4.1 pixelated video issue
- Fixed ISO over SMB stutter issue, when no HDD attached
6. Subtitle
- Fixed Hebrew SRT subtitle containing invalid character
- Fixed subtitle parsing with BOM (UTF8 support only)
- Thai subtitle support
- Fixed wrong character rendered in Thai subtitle
- Changed default subtitle font size to 28 and Y offset to 10
- Exception handling in SSA subtitle parsing
- Slight adjustment of subtitle position

NMT Apps Version: 00-17-090115-15-POP-403

Release Note:
1.Minimum firmware version to use this NMT App is 50-17-090125-15-HDD-403
2. Improved on samba client browsing time and server boot up time
3. Fixed occasional slow samba response
4. Upgraded to nzbget 0.51
5. Upgraded to nzbgetweb 1.2 (Categories can be modifed in /mnt/syb8634/nzbgetweb/setting.php5)
6. Various Casgle fixes
7. Fixed FTP password saving
8. Improved Setup Page loading time
9. Remove btpd, using Transmission as default BT client
10. Fixed sometimes unable to access casgle web ui
11. Fixed HDD spin-up during standby

Redigerat av Kanelbulle, 06 mars 2009 - 20:57.

Postad 07 mars 2009 - 09:15

VictoryKid
  • VictoryKid
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
OK, nu har jag en till fråga, har kikat och sökt i tidigare inlägg men inte tiktigt hittat det jag söker efter.
Jag har en extern hdd WD Elements 1tb som jag kopplat till usb ovanför ethernet. Den hittar en finfint men jag skulle vilja komma åt hårddisken från mina datorer utan att behöva koppla ur den från HDX för att lägga filer till den.

Mycket tacksam för svar och hjälp. Och om ni vet att svaret finns i forumet så får ni gärna länka.

//Fabbe

Postad 07 mars 2009 - 10:20

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
VictoryKid:

Enda sättet att få detta att funka är om din USB-disk är formaterad med Ext2/3... detta diskformat kan NMT-spelarna både skriva och läsa mot. Jag har nog inte sett någon som kör så, men det bord gå. Så du måste ta backup på dina prylar o formater om i så fall.

Att tänka på oxå är att du får lägre överföringshastighet då NMT:ns filöverförings prestanda via nätverket inte alls är lika snabb som via direktkopplad USB...

Postad 07 mars 2009 - 10:22

VictoryKid
  • VictoryKid
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Aha, men om jag skulle sätti en intern SATA-disk då? skulle det göra skillnad?

Postad 07 mars 2009 - 13:35

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Stäler den in sig automatiskt på 50/60 hz för alla filer (avi, mkv osv) eller är det bara iso-filer? För mig har den hackat lite smått vid panoreringar och misstänker att det har med det att göra, har vart för lat för att testa massa olika "tv-modes".

(Framerate sync function in ISO playback, only for 50,60Hz modes (PAL/NTSC) )

Postad 07 mars 2009 - 13:56

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
VictoryKid:

Kör du intern disk så formateras den till Ext2/3, sedan installeras samtliga NMT-programvaror: Torrent-klient, SMB/Upnp server osv. Så din HDX blir en nätverksdisk dvs en enhet på ditt nätverk. Jag skulle tro de flesta kör så, det är mycket bekvämt!

Postad 08 mars 2009 - 10:37

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en fråga...

Jag har köpt en HDX-1000 och en intern disk till den.. Allt är up'n running och fungerar bra med senaste firmware och nmt applikationerna.. Har även installerat Transmission v1.51 som rullar bra.. helt underbar idé att ha en torrent klient i HDX'n som ligger mot nätet och tankar/delar - dessutom åtkomlig på ett smidigt sätt via webinterface.

Min fråga, finns det någon FTP-klient till HDX-1000 ? Gärna med liknande webinterface som transmission och stöd för SSL.

Postad 08 mars 2009 - 10:48

VictoryKid
  • VictoryKid
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Sker det automatiskt att den formateras om man sätter in den i HDX?

Postad 08 mars 2009 - 12:30

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
VictoryKid:

Det sker inte helt automatiskt, men är jätte enkelt. Du får ladda ner NMT-mjukvaran från HDX, filen som heter .nmt på slutet ska döpas om till Syb8634.nmt. Lägg den på USB-sticka, gå till Setup o Underhåll och kör NMT-guiden, glöm inte välja USB där bara! Sen ska det vara igång!

Postad 08 mars 2009 - 20:06

JmLab
  • JmLab
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
DTS downmix mm mm fungerar om man lägger på PopcornHour´s mjukvara.
Kanske är gammal info -men ny för mig iaf!

Läs mer här:
http://www.mpcclub.c...o...asc&start=0
http://rapidshare.co..._enable_DTS.zip
http://www.hdx1080.c...o...=43&id=5184
http://www.hdx1080.c...o...at&catid=43
http://www.hdx1080.c...o...=43&id=6027

Postad 09 mars 2009 - 16:38

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Kanelbulle.

Du har säkert kommit på nått bra sätt till mitt lilla problem. Hur gör du med dina dvdfilmer. Jag har bestämt mig för att föra över alla filmer till externa diskar. Är less på att mina små knoddar repar allt de kommer över.

Har dock svårt att bestämma mig för hur jag ska göra, Har testat lite olika alternativ men är inte riktigt nöjd.

Första alternativet är att använda DVDFab. Har testat dessa alternativ.
* DVD till DVD, Tar bort onödiga menyer, språk och lull. Fördelen är att jag kan välja fler språk samt undertexter. Nackdelen är att man inte kan styra storleken särskilt mycket
* DVD till mobilt. Konvertera till mkv. Fungerar bra men har inte hittat så att jag kan välja fler språk och undertexter.

MakeMKV
Fungerar tillfredställande. Tar dock tid att konvertera till mkv men slutresultatet blir bra. Behöver dock lära mig mer om alla alternativ som ges. Nackdelen är att HDX (likväl som andra NMT) inte ännu stöder subtitles om man inte bränner in dem. Ser dock ut som att detta stöd kommer i senare firmware.

Har ni andra tips och ideer för att på ett bra sätt överföra hela dvdsamlingen??

Postad 09 mars 2009 - 16:54

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

MakeMKV
Fungerar tillfredställande. Tar dock tid att konvertera till mkv men slutresultatet blir bra. Behöver dock lära mig mer om alla alternativ som ges. Nackdelen är att HDX (likväl som andra NMT) inte ännu stöder subtitles om man inte bränner in dem. Ser dock ut som att detta stöd kommer i senare firmware.

HDX stöder visst subtitles. Iaf som separat fil (*.srt) Funkar strålande bra för mig...
Hur menar du?

http://www.hdx1080.c...rt_subtitles.3F
http://www.hdx1080.c...itles_in_mkv.3F

Redigerat av tpalsson, 09 mars 2009 - 16:59.

Postad 09 mars 2009 - 16:59

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

HDX stöder visst subtitles. Iaf som separat fil (*.srt) Funkar strålande bra för mig...
Hur menar du?

Jo, jag vet att HDX stöder srt, men för att få ut det ur dvdfilmer så måste jag dryga mig med tex Subrip. IDX/SUB testas nu igen i Beta fw till pch/nmt. Hoppas när den funktionen kommer att det även inkluderar subs i mkv.

Stämmer inte riktigt det som står via länken. Använder jag MakeMKV och lägger till subs, utan att bränna in dem så får jag upp. "Subtitle format not supported".

Redigerat av Yggdrasill, 09 mars 2009 - 17:55.

Postad 09 mars 2009 - 23:20

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Jo, jag vet att HDX stöder srt, men för att få ut det ur dvdfilmer så måste jag dryga mig med tex Subrip. IDX/SUB testas nu igen i Beta fw till pch/nmt. Hoppas när den funktionen kommer att det även inkluderar subs i mkv.

Stämmer inte riktigt det som står via länken. Använder jag MakeMKV och lägger till subs, utan att bränna in dem så får jag upp. "Subtitle format not supported".

Hmm,
vad är det som inte stämmer med länken, och vilken länk?
Påståendet att HDX stöder subtitles inbakade i MKV stämmer iallafall. Jag har provat ett helt gäng sådana filer. Även med flera olika språk i.
Tyvärr kan jag inte återge hur de var skapade, eller vilket subtitle-format det var, då jag slängt filerna.
Du kanske måste ändra nån parameter i MakeMKV?

Men det kanske var nåt helt annat du syftade på... :)
/J

Postad 10 mars 2009 - 00:07

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Yggdrasil:

Just nu har jag själv funderingar på att gå ifrån ISO helt o hållet... har börjat få grymt ont om diskutrymme... En krashad NAS o två fulla 500 Gb diskar i varsin maskin, stön... Kommer försöka hitta ett kompakt sätt att spara "smör o bröd"-filmer (barnfilm osv), så det blir nog antingen MKV eller Divx/Xvid beroende på kvalitet/filstorlek. Har inte hunnit ta i detta än dock, du vet.. tid... Som Jofa säger så stöds ju interna Subs i MKV.

Jag antar att du har koll på Videohelp.com? Där finns ju annars otroligt mycket info o guider för film konvertering.

:)

Postad 10 mars 2009 - 00:24

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

Yggdrasil:

Just nu har jag själv funderingar på att gå ifrån ISO helt o hållet... har börjat få grymt ont om diskutrymme... En krashad NAS o två fulla 500 Gb diskar i varsin maskin, stön... Kommer försöka hitta ett kompakt sätt att spara "smör o bröd"-filmer (barnfilm osv), så det blir nog antingen MKV eller Divx/Xvid beroende på kvalitet/filstorlek. Har inte hunnit ta i detta än dock, du vet.. tid... Som Jofa säger så stöds ju interna Subs i MKV.

Jag antar att du har koll på Videohelp.com? Där finns ju annars otroligt mycket info o guider för film konvertering.

:)

Jo, jag vet att det finns stöd för interna subs i MKV men strulet är med Vobsub som fler program använder sig utav.
Kolla här.

Jag ger mig inte. Ska få ordning på detta och jag kommer meddela så fort jag får ordning på det.

Postad 10 mars 2009 - 10:06

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Skulle var kul och få lite kommentarer till nya NMT-app och firmware.
Listan är lång men vad tycker ni är de största förbättringarna?

Postad 11 mars 2009 - 10:35

Divider
  • Divider
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej

Jag har kollat runt en hel del nu och bestämt mig för att skaffa en HDX för att kolla film osv där hemma.
Men jag har 2st saker som gör mig fundersam vad gäller denna produkten som jag hoppades kunna få svar på här

1. Undertexter i DVD, .ISO med mera. Vissa inlägg här kan tolkas som att undertexter inte fungerar att få fram i filmer utan att göra en del handpålägg. Stämmer detta?
Min förhoppning var ju att kunna rippa mina DVD filmer och Ungens tecknat för att köra direkt och då kunna enkelt välja språk och få med subs osv.

2. Vad betyder formuleringen Downmixing på DTS ?
Innebär det att jag måste köra allt ljud genom stereon eller kan jag gå till bara TV'n, inte alltid som jag kan köra fullt ut med min anläggning pga små barn där hemma :)

Tack för svar
/Div

Postad 11 mars 2009 - 11:04

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Divider:

Undertexter: En DVD-ISO är en EXAKT kopia av en DVD-skiva. Detta innebär att du når alla menyer osv som på skivan. Detta under förutsättning att ingen sådan info tagits bort... Det kan hända att folk raderar saker som de tycker är onödiga, då finns inte allt... Så detta är inga problem. När det gäller andra filer så stöds SRT-subs, denna ska heta EXAKT likadant som film-filen tex film.avi o film.srt då hittas dom korrekt, Suben ska ligga i samma folder som film-filen.

DTS-downmix är att maskinen kan mixa ner DTS-ljudet till 2 kanaler, tex om du inte har en hemmabio Receiver så kan du få ut ljudet på TV:n. Har du inte DTS-downmix så får du alltså inget ljud om du inte har en Hemmabio Receiver. HDX ska få DTS-downmix, men detta har fördröjts... licensvillkor o juridik du vet... :)

Postad 11 mars 2009 - 11:30

Divider
  • Divider
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej och tack för snabbt och informativt svar Mr Kanelbulle :)

Jag har en följdfråga på Downmixing delen om du har tid och ork.

Låt säga att en film inte är i DTS format utan 2.0 eller Dolby Digital 5.1, innebär detta att jag alltid måste gå genom förstärkaren eller kan de 2 ovanståene signalerna gå genom HDMI kabeln till TV och där ge ut ljudet?

Spelar ju ingen roll för mitt beslut om jag ska köpa eller ej utan mer av intresse för vad frun och ungen behöver göra vid tittande ;)

Sen undrar jag om HDD, är det SATA eller SATA2 stöd för 3.5" diskarna ?

/Div

Redigerat av Divider, 11 mars 2009 - 11:42.

Postad 11 mars 2009 - 12:14

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Divider:

Allt flerkanalsljud plockas alltid ut via HDMI eller Coax/Optisk digital-utgång.. om du nu inte har 5.1/7.1 analog ut (detta finns inte NMT spelare, kräver även det licenser osv). Alla NMT kan dowmixa DD, AAC, WMA osv... Så detta handlar enbart om DTS, vissa nyare NMT kommer få DTS-downmix tex HDX, Elektron. PCH A-110 är den enda som har det idag!

Det är vanlig Sata, men Sata2 är bakåtkompatibel, så det är inga problem!

Postad 11 mars 2009 - 15:29

JmLab
  • JmLab
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Divider:

Allt flerkanalsljud plockas alltid ut via HDMI eller Coax/Optisk digital-utgång.. om du nu inte har 5.1/7.1 analog ut (detta finns inte NMT spelare, kräver även det licenser osv). Alla NMT kan dowmixa DD, AAC, WMA osv... Så detta handlar enbart om DTS, vissa nyare NMT kommer få DTS-downmix tex HDX, Elektron. PCH A-110 är den enda som har det idag!

Det är vanlig Sata, men Sata2 är bakåtkompatibel, så det är inga problem!

Inlägg 371 i denna tråd länkar till hur man lägger in PCH A-110 mjukvara i HDX 1000, då fungerar DTS downmix mm i HDX 1000.
Eller så väntar man på en ny mjukvara till HDX1000 om man inte vill lägga på Popens mjukvara.

Postad 11 mars 2009 - 17:51

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
JmLab:

Man ska nog avvakta med det alternativet... Skulle HDX visa att dom inte lever upp till de tidigare DTS-löftena då kan det ju bli aktuellt! Men man ska ha klart för sig att skulle något hända så har ju även garantin rykt...!

Jag har följt diskussionerna om detta och det verkar ju (dessvärre) som att skulle Syabas vilja så kan dom låsa Firmwaren hårdare mot hårdvaran. Hoppas vi slipper sån skit! Trubblet har varit att Istar (kinesisk NMT-tillverkare) har gått ut o "gjort reklam" för den här lösningen... Så det kan bli juridiskt trubbel med DTS om vi har otur o då tvingas dom täta denna möjlighet...

Postad 12 mars 2009 - 07:52

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Fattar inte..
Hur gör jag för att ladda ner torrents med HDX.
Hittar under "Webtjänster" - "Torrent" någonting men fattar inte var lägger jag själva torrentfilen? Var lägger sig det nedladdade materialet?

Postad 12 mars 2009 - 08:43

Divider
  • Divider
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
En sak som slog mig, skulle man kunna få HDX'n att fungera mot tex http://www.headweb.com ?

/Div

Postad 12 mars 2009 - 09:16

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
tapaza80:

Du laddar ner Torrent filen via din PC, lägger den på din NMT via nätverket. Sedan går du in via Webaccess, xxx.xxx.xxx.xxx:8883/torrent/bt.cgi (x:en är din NMT:s IP-nummer) där väljer du "Bläddra", leta upp din Torrent fil. Tryck sedan på "Upload" så går det igång o du ser att den lägger sig i listan. Du ser sedan all aktivitet även via TV:n med fjärren. Därifrån kan du avsluta osv. Men för att dra igång går du via din dator. Det finns en mjukvarusnutt som automatiserar allt oxå... du bara dubbelklickar på Torrentfilen... kan rota fram vad den heter om det är intressant!

Postad 12 mars 2009 - 09:21

galactus
  • galactus
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Fattar inte..
Hur gör jag för att ladda ner torrents med HDX.
Hittar under "Webtjänster" - "Torrent" någonting men fattar inte var lägger jag själva torrentfilen? Var lägger sig det nedladdade materialet?

Står beskrivet i wikin.
BPTD tror jag dock togs bort i senaste firmwaren.

En sak som slog mig, skulle man kunna få HDX'n att fungera mot tex http://www.headweb.com ?

/Div

Nope, funkar bara med Windows än så länge.

Edit: Du han före mig bullen :D

Redigerat av galactus, 12 mars 2009 - 09:23.

Postad 12 mars 2009 - 09:35

Divider
  • Divider
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Det är ju lite surt igentligen.
Hade de varit lite öppna så hade de utvecklat en klient för Mediacenters typ pocornhour eller HDX1000.
Jag tror det kommer bli fler och fler som köper den typen av produkt vilket helt plötsligt öppnar upp för en marknad, det är ju inte alla som vill kopla datorn till sin TV för att glo på film.

Postad 12 mars 2009 - 11:14

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Jag har provat att ställt frågan tidigare... men utan att hittat någon som vet...

Finns det någon FTP-klient till NMT-spelare (det finns ju flera torrentklienter!) - Tycker det vore oerhört smidigt om det gick att ladda ner direkt till sin NMT maskin fia FTP utan att använda datorn, ev starta nerladdningen från datorn via webinterface i nmt-spelaren.

Postad 12 mars 2009 - 15:56

galactus
  • galactus
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Jag har provat att ställt frågan tidigare... men utan att hittat någon som vet...

Finns det någon FTP-klient till NMT-spelare (det finns ju flera torrentklienter!) - Tycker det vore oerhört smidigt om det gick att ladda ner direkt till sin NMT maskin fia FTP utan att använda datorn, ev starta nerladdningen från datorn via webinterface i nmt-spelaren.

En snabbsökning på ledde till denna tråden på NMT-forumet.
Har dock inte testat det själv :D

Postad 12 mars 2009 - 16:36

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

tapaza80:

Du laddar ner Torrent filen via din PC, lägger den på din NMT via nätverket. Sedan går du in via Webaccess, xxx.xxx.xxx.xxx:8883/torrent/bt.cgi (x:en är din NMT:s IP-nummer) där väljer du "Bläddra", leta upp din Torrent fil. Tryck sedan på "Upload" så går det igång o du ser att den lägger sig i listan. Du ser sedan all aktivitet även via TV:n med fjärren. Därifrån kan du avsluta osv. Men för att dra igång går du via din dator. Det finns en mjukvarusnutt som automatiserar allt oxå... du bara dubbelklickar på Torrentfilen... kan rota fram vad den heter om det är intressant!

Nice fungerar ju bra (trots det fula gränssnittet).

Laddade ner torrent från en SSL-tracker men då fungerade inte torrentfilerna. Men när jag laddade ner från en "vanlig" var det inga problem.

Testade även port 8077 men då kom jag till en inloggning.

Redigerat av Unregistered0cfc6754, 12 mars 2009 - 16:37.

Postad 12 mars 2009 - 19:37

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Tack,

men jag känner att en lösning utan gui inte är riktigt aktuell.. Vore smidigt med en lösning liknande transmission för nmt spelare.. .Ett grafiskt web interface från sin dator... kanonlösning

Citera(tpalsson @ Mar 12 2009, 11:14 ) *

En snabbsökning på ledde till denna tråden på NMT-forumet.
Har dock inte testat det själv

Redigerat av tpalsson, 12 mars 2009 - 19:40.

Postad 19 mars 2009 - 12:50

Davel
  • Davel
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Nån som kan lägga upp en guide på hur man lägger in ett tema? ;)

Postad 19 mars 2009 - 18:40

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Installera detta på din PC, medföljer några snygga teman, lämnar inte nåt skräp efter sig...

http://www.networked...d.php?tid=13161

Redigerat av tpalsson, 19 mars 2009 - 18:42.

Postad 21 mars 2009 - 08:43

Divider
  • Divider
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag är en mycket nöjd ägare av en HDX-1000 box men jag har en sak jag inte får ordning på.
Jag har rippat en av mina DVD filmer till .mkv med mkv ripper, hur får jag undertexter att fungera med denna?

Jg har döpt filmen till "movie".mkv och sen drog jag hem undertexter i .srt format, döpte om .srt filen till "movie".srt och la den i samma katalog som .mkv filen.
Boxen går så långs som till "buffering" bilden sen avbryter den och går till index sidan igen, tar jag bort "movie".srt filen så spelas filmen upp.

/Div

Postad 21 mars 2009 - 14:37

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Gah va irriterande.

Jag är verkligen nöjd med min enhet men det har börjat strula. Den senaste veckan så vill den inte riktitg boota upp med jämna mellanrum. Nätverksporten har även fått för sig att tokdö.

Är det någon som har varit med om liknande scenario?

Postad 21 mars 2009 - 14:42

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Gah va irriterande.

Jag är verkligen nöjd med min enhet men det har börjat strula. Den senaste veckan så vill den inte riktitg boota upp med jämna mellanrum. Nätverksporten har även fått för sig att tokdö.

Är det någon som har varit med om liknande scenario?

Nej, min har fungerat klockrent.

Har du senaste NMTfirmware'n från 090125 ?
Jag antar att du dragit ut strömkabeln ett tag och sen stoppat tillbaka den?
Har du installerat något innan den började strula?

Postad 21 mars 2009 - 15:55

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Ja, ja och nej.

Den var väck helt plötsligt en dag. Fungerade klockrent kvällen innan.

Postad 22 mars 2009 - 11:04

Rexus
  • Rexus
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej!
Jag köpte en HDX 1000 NMT Player för en månad sedan och har haft problem med ljudet på ISO filer som inte förs över via HDMI utan jag måste ta det via förstärkaren (Denon AVR-3808) (testat både optiskt och signal överföring), där har jag problemet att ljudet är väldigt svagt och måste vrida upp förstärkaren till nästan max för att det ska höras normalt. Jag har laddat in senaste versionen av NMT och har testat det mesta för att det ska fungerar, men inget hjälper. Är det någon som har några tips?
Tacksam för hjälp för itne helt nöjd NMT player ägare
/Rexus

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.