Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 november 2008 - 15:54

sven höök
  • sven höök
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Från prylportalens test:

Här kan man också kopiera över inspelade program till en extern USB-disk när den interna lagringsenheten börjar bli full men materialet är fortfarande krypterat.

Betyder detta då att man även kan spela upp filerna direkt från usb-disken/stickan?

//S H

Postad 20 november 2008 - 16:57

Rolandsson
  • Rolandsson
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

När jag läste instruktionsboken kom jag att tänka på det här med att Comhem säger att editeringsmöjligheterna ska komma i en senare utgåva av mjukvaran. Hur löser dom det med instruktionsboken? Ska den delen finnas med eller inte? Ska dom skicka ut en kompletterande instruktionsbok i samband med att editeringsmöjligheterna kommer? Eller kör dom igång den utan instruktioner till dom som redan har en box? Eller kommer aldrig editeringsfunktionen att komma alls...?

Blir nog samma som med SD PVR boxen, dvs att bruksanvisningen är numera bara "eldtänne" (bra att göra upp eld med)

Postad 20 november 2008 - 18:13

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Och ja man måste ha "en kanal igång" för att den ska buffra automagiskt.

Jag har inte provat max-längden vid paus (den är längre än 20 min iaf) men jag tror det du säger stämmer. 20 minuter utan paus inblandad är korrekt, jag har inte fått till mer iaf. :)

Lät den stå och gå med samma kanal när jag var borta ett tag och när jag kom hem nyss så gick det att spola tillbaka 2h. Jag fick bara till det med spolning (64x) inte kapitel eller med "styrringen" som det går när man har spelat in.
Skumt att det inte är samma för oss? Kanske var nån initial setting som vi gjorde olika? Kan inte minnas nån sån bara.

Postad 20 november 2008 - 18:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Lät den stå och gå med samma kanal när jag var borta ett tag och när jag kom hem nyss så gick det att spola tillbaka 2h. Jag fick bara till det med spolning (64x) inte kapitel eller med "styrringen" som det går när man har spelat in.
Skumt att det inte är samma för oss? Kanske var nån initial setting som vi gjorde olika? Kan inte minnas nån sån bara.

Ofasen, då måste jag nog missat nått/tänkt helt galet.
Säger du att du fått den backa mer än 20 minuter så är det ju så, I stand corrected. :)

Postad 20 november 2008 - 18:36

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Tänkte höra med Pacman om du har testat att koppla en extern hårddisk via USB.

Om man skyfflar över lite inspelade program när HDD´n börjar bli full till en extern hårddisk går det då att spela upp programen därifrån eller måste man kopiera in program på boxens HDD igen?

Går det att styra inspelningarna direkt till en extern disk?

Funkar det här så behöver man ju inte bry sig om den interna diskens storlek :)

Postad 20 november 2008 - 18:39

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

Ja GUI:et blir förstås lidande av att det bara renderas i 576i, som jag sa i min "artikel". :P Vi får se hur den funkar på G9, kan ju skilja sig endel mot mitt gamla härke. ;)

Jo G8 är ju ett gammalt härke :D :D

Och ja man måste ha "en kanal igång" för att den ska buffra automagiskt.

Så man kan alltså säga att den spelar in automatiskt på den kanalen man tittar på även fast man inte tryckt på rec? Fast självklart så sparas det inte på disken utan det är bara så att man kan spola tillbaka, då borde jag ha fatta rätt nu va ? :D

Den går på klockan om man spelar in via EPG men man kan som hyslopc sa ställa in ett före- och efter påslag.

Är detta en inst som gör att boxen jämt kommer ihåg att den ska börja tidigare och sluta senare på varje inspelning ? så att det räcker att man bara ställer in detta en gång så att säga.

Sen pacman en sista fråga, kanske inte så nödvändigt men vill iaf veta :) kan man höja/sänka och byta kanal med "pil knapparna" runt OK knappen som man kan på nuvarande humax boxen ?

Postad 20 november 2008 - 18:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Tyvärr inte. Har ingen USB-HDD och min tanke om att låna en för att prova stanna just vid en tanke...

Så man kan alltså säga att den spelar in automatiskt på den kanalen man tittar på även fast man inte tryckt på rec? Fast självklart så sparas det inte på disken utan det är bara så att man kan spola tillbaka, då borde jag ha fatta rätt nu va ? :P

Alla rätt. :)

Är detta en inst som gör att boxen jämt kommer ihåg att den ska börja tidigare och sluta senare på varje inspelning ? så att det räcker att man bara ställer in detta en gång så att säga.

Precis, det är en inställning man gör i huvudmenyn som gäller för alla inspelningar.

kan man höja/sänka och byta kanal med "pil knapparna" runt OK knappen som man kan på nuvarande humax boxen ?

Kan kolla...

Postad 20 november 2008 - 18:54

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Sen pacman en sista fråga, kanske inte så nödvändigt men vill iaf veta :) kan man höja/sänka och byta kanal med "pil knapparna" runt OK knappen som man kan på nuvarande humax boxen ?

Ja och ja. :P (Lite beroende på hur du är i menuerna. Har du fått upp inforutan vid tex kanalbyte så visas nästa program åt höger inte högre volum. Volumen funkar bara på "ren" tv-bild)
Fast jag har märkt att jag inte byter kanal lika ofta längre. Jag går helt enkelt runt med lilla inforutan nedtill och ser vad som går på de andra kanalerna tills jag ev. hittar nått att byta till.

Postad 20 november 2008 - 18:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Själv har jag aldrig någonsin använt upp/ned. Blir bara info-rutan, favorit-listan eller EPG:n. Så jag visste inte ens att man kunde använda pilarna på den gamla boxen... :)

Postad 20 november 2008 - 19:09

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Tack för svar grabbar :) använder dom knapparna till att byta kanal och ändra ljudet typ hela tiden hehe.
Dock så är det ju bättre på denna box att man kan byta kanal på info rutan på så sätt oxå, så då kanske det inte blir byte av kanal lika mycket längre precis som du sa Magne.

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 20 november 2008 - 19:13.

Postad 20 november 2008 - 19:26

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

EPGn ger endast tidpukter för start och stopp samt självklart vilken kanal det är som ska spelas in.
d.v.s. Om programmet startar för tidigt eller drar ut på tiden så kan du missa början eller slutet. Därför så har jag ställt in 1 min före och 3 min efter varje inspelning för att inte missa nått. Det funkar för mig.

Precis som jag hållt på med min VHS i tio år drygt... Trodde i min enfald att detta hade blivit enklare med digital TV o digitala boxar. :) Kan inte varje program ha en identifikationskod så länge programmet är igång ? När boxen tar emot koden startar inspelning, när koden försvinner stoppas inspelning. Borde lätt kunna läggas in bland alla databitar. På så sätt kommer alltid hela programmet med även om det skulle vara försenat.

Postad 20 november 2008 - 19:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Precis som jag hållt på med min VHS i tio år drygt... Trodde i min enfald att detta hade blivit enklare med digital TV o digitala boxar. :) Kan inte varje program ha en identifikationskod så länge programmet är igång ? När boxen tar emot koden startar inspelning, när koden försvinner stoppas inspelning. Borde lätt kunna läggas in bland alla databitar. På så sätt kommer alltid hela programmet med även om det skulle vara försenat.

Näe det finns inte plats för sånt vettigt eftersom det komprimeras så dant så att TV4 kan starta sin sjuttio-elfte kanal "TV4 Frimärkssamling".

:P

Postad 20 november 2008 - 19:38

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Showview kallas det väl för? Skulle varit suveränt
Inte helt fel med en funktion som man kan ställa påminnelser för olika program heller.. När prog börjar så får man upp en påminnelse..

Postad 20 november 2008 - 19:42

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

När prog börjar så får man upp en påminnelse..

Har den inte det :)

Jag ställer in hela tvkvällen på min box .. så slipper jag röra mig
för att ändra kanal :P

När det börjar ett nytt program så kommer det upp en liten
"egp" skylt som talar om vad det är för något program.

Men det måste väl en så modern box ha .. kan man tycka ..

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 20 november 2008 - 19:43.

Postad 20 november 2008 - 19:43

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Näe det finns inte plats för sånt vettigt eftersom det komprimeras så dant så att TV4 kan starta sin sjuttio-elfte kanal "TV4 Frimärkssamling".

:)

:P Ja, vad ska man säga... när det gäller rent praktiska aspekter verkar tenikutvecklingen ibland stå helt stilla.

Postad 20 november 2008 - 19:47

lantz69
  • lantz69
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

@ Magne

Ursäkta mitt tjat om det här med buffringen :)
Men måste fråga Magne om du är säker på att du inte tryckte på pausknappen för att få till 2 timmars buffring.
Konstigt är det ju eftersom pacman bara kan backa 20 minuter om han låter en kanal stå och gå ett tag.

Hoppas verkligen att den boxen jag får den 3 dec kommer att spela in (buffra) 2 timmar automatiskt utan att behöva trycka på pauseknappen.
Använder nämligen det väldigt flitigt på min gamla goa Humax PVR som fungerat kanon i nästan 3 år nu.

mvh
Lantz69

Postad 20 november 2008 - 20:05

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Har den inte det :)
Jag ställer in hela tvkvällen på min box .. så slipper jag röra mig
för att ändra kanal :P
När det börjar ett nytt program så kommer det upp en liten
"egp" skylt som talar om vad det är för något program.
Men det måste väl en så modern box ha .. kan man tycka ..
Maveric

Om jag väljer ett program som inte startat tex genom epg får jag valet att spela in eller titta. Är det inte det du är efter? Har inte testat själv men titta borde betyda det du menar alt automagiskt kanalbyte.

@ Magne

Ursäkta mitt tjat om det här med buffringen :D
Men måste fråga Magne om du är säker på att du inte tryckte på pausknappen för att få till 2 timmars buffring.
Konstigt är det ju eftersom pacman bara kan backa 20 minuter om han låter en kanal stå och gå ett tag.

Hoppas verkligen att den boxen jag får den 3 dec kommer att spela in (buffra) 2 timmar automatiskt utan att behöva trycka på pauseknappen.
Använder nämligen det väldigt flitigt på min gamla goa Humax PVR som fungerat kanon i nästan 3 år nu.

mvh
Lantz69

Helt säker att jag inte pausade. (Timelinen nedtill startar när man börjar titta och slutar 2h senare, eller 2h tillbaka i tiden om man tittat längre.)

Postad 20 november 2008 - 20:30

Bjoran
  • Bjoran
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Vet någon hur lång HDMI-kabeln är som följer med boxen?

Postad 20 november 2008 - 20:37

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Kan inte tänka mig att den bara skulle kunna spara de sista 20 minutrarna. Redan 2h tyckte jag var snålt.
Borde väl synas på tidslinjen. Man brukar väl se hur lång skalan är och sen ser man på skalan hur länge sen det var man startade boxen. Har man sett 1h20min så ser man det och har möjlighet att markera ett tidsavsnitt för att spara i efterhand.
Typ:

2h-----------------------1h20xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx21:37:03 (nutid)

Fältet markerat med xxxx är sparat sedan starten av boxen och där kan man alltså markera start och stopp för vad man vill spara ner.

Gissar att jag inte kommer med nåt nytt, men jag tycker det verkar blandas ihop lite begrepp och jag ville bara förklara hur jag hoppas och tror att det ska funka. Har jag fattat rätt?
Brukar det vara skillnad på dessa funktioner på PVR:er och DVD-recordrar, för jag har bara erfarenhet från DVD där jag får 6h timeshift (det är en rutten DVD-recorder i övrigt, tyvärr).

Postad 20 november 2008 - 21:11

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Vet någon hur lång HDMI-kabeln är som följer med boxen?

Jag samtalade häromdagen just om det med marknadsansvaig på Humax i Korea och han uppgav att medföljande kabel var 63 cm lång och gråsvart i färgen. Marknadsansvarig uppgav dessutom att en kabel i längden 102 cm skulle gå att använda om man inte tittar på HD-program mer än 10 timmar /dygn, då skulle i så fall värmeutveckligen bli för stor och eventuellt orsaka eldsvåda.

Postad 20 november 2008 - 21:25

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Jag har förstått att det är möjligt att spela in två program samtidigt på den nya Humaxen. Men jag har inte fått riktigt klart för mig ifall det är möjligt att titta på två inspelade program samtidigt. Någon som kan upplysa mig om detta.

Postad 20 november 2008 - 21:30

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Va, eldsvåda :) Är det sant? Är detta vanligt hos andra produkter också? Jag behöver en kabel på ca 1,5m. Det är väl knappt en 63cm kabel räcker även om boxen står på TV:n eller på hyllplanet över t.ex. en receiver.
Eller drar du mig i benet? :P

Edit: Inser nu att du inte var riktigt allvarlig.

Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 20 november 2008 - 21:33.

Postad 20 november 2008 - 21:33

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Eller drar du mig i benet?

Du Garfinkel, du är för härlig.. :) :P :D

Postad 20 november 2008 - 21:58

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0

Eller drar du mig i benet?

Du Garfinkel, du är för härlig.. :P :D ;)

Offtopic: Jag vet! :)

Postad 20 november 2008 - 22:23

Unregistered514eb353
  • Unregistered514eb353
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Om man skyfflar över lite inspelade program när HDD´n börjar bli full till en extern hårddisk går det då att spela upp programen därifrån eller måste man kopiera in program på boxens HDD igen?

Går det att styra inspelningarna direkt till en extern disk?

Funkar det här så behöver man ju inte bry sig om den interna diskens storlek :P

Om den funkar som SD PVR-boxarna gör så är det den råa, krypterade transportströmmen som sparas. Den kan således inte spelas upp av något annat än din box med kortet isatt i läsaren. Däremot är det ju möjligt att du kan skyffla ut det krypterade datat för backup. Men du måste som sagt lägga tillbaks det på disken i boxen för att kunna titta på det i så fall. Kan tillägga att på Samsungs SD PVR kan man bara kopiera ut bilder, inte tv. Men eftersom det i den är en vanlig PATA-disk med FAT32-filsystem finns det ju inget som hindrar att man skruvar ur disken och backar upp den på annat sätt. :)

///DM

Postad 20 november 2008 - 22:43

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Om den funkar som SD PVR-boxarna gör så är det den råa, krypterade transportströmmen som sparas. Den kan således inte spelas upp av något annat än din box med kortet isatt i läsaren. Däremot är det ju möjligt att du kan skyffla ut det krypterade datat för backup. Men du måste som sagt lägga tillbaks det på disken i boxen för att kunna titta på det i så fall. Kan tillägga att på Samsungs SD PVR kan man bara kopiera ut bilder, inte tv. Men eftersom det i den är en vanlig PATA-disk med FAT32-filsystem finns det ju inget som hindrar att man skruvar ur disken och backar upp den på annat sätt. :)

///DM

Ok Darkmarc
Tack för infon :P

Figg

Postad 20 november 2008 - 23:15

Framåt IFE
  • Framåt IFE
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Fråga istället vilka kanaler som ingår i de olika transportströmmarna.

Bifogad fil  Comhem.txt   65,45K   165 Antal nerladdningar
Jobbar du på Comhems kundtjänst och åker på skitjobbiga frågor om tekniskt mumbo jumbo som transportströmmar och kanaler? Ladda hem filen. Samma "Frequency" och "StreamID" indikerar att kanalerna sänds på samma transportström. Busenkelt va?!?

http://www.comhem.se...nytt_host08.pdf

Det känns bra att kunna erbjuda kunden
olika valmöjligheter att se på tv med eller
utan box. Hos våra återförsäljare fi nns ett
stort urval av snygga apparater som fungerar
med Com Hems abonnemang, kommenterar
Christoffer Svanberg, Försäljningschef.

Så länge Televerks-Comhem fortsätter med sitt välj vilken HDTV-box som helst bara det är den vi säljer och parar till våra programkort tänker inte jag köpa en koreansk HDTV-box... :) Snacka om valfrihet när det finns massor av tv-apparater med inbyggd HDTV-mottagare och ingen går att använda med Comhem pga parning...

Postad 20 november 2008 - 23:53

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Lite OT

Men medan ni väntar på PVR boxen så kan ni ju glädjas åt att BBC HD snart kommer ..
Jag får redan upp den i kanalistan, så det är på gång.
Tror att även comhem tar till sig kanalen, redan från start.
- Varför inte ?

Edit: Jag får den redan 3 dec. Fick tesbild nu ..
Dessutom kommer det en SD kanal som heter BBC Knowledge

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 20 november 2008 - 23:57.

Postad 21 november 2008 - 00:04

Framåt IFE
  • Framåt IFE
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Tror att även comhem tar till sig kanalen, redan från start.
- Varför inte ?

http://www.prylporta...120203-069.html
För att Comhem älskar att förhandla ett år eller två och helst vill betala ingenting för att sända kanalen... :)

Postad 21 november 2008 - 00:05

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Ännu mer OT, TV5 HD har funnits i ovan nämnda kanallista sen i somras om jag inte missminner mig.. :)

Wasgo :P

Postad 21 november 2008 - 00:39

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Ännu mer OT, TV5 HD har funnits i ovan nämnda kanallista sen i somras om jag inte missminner mig.. :)

Jodå .. Men det är den danska kanalen och det dröjer ett tag till den svenska kommer.
så den ingår inte i HD paketet ( som ingår i familjepaketet "kostnadsfritt" )

Maveric

Edit : lite mer info ang BBC ( tror att det intresserar er med comhem också så vet ni vad ni skall fråga efter)

I desember lanseres fire nye BBC-kanaler på Canal Digitals plattform. Både digitale kabel- og parabolseere får de nye kanalene i sine standardpakker. Kanalbuketten består av BBC Entertainment, BBC Lifestyle, BBC Knowledge og BBC HD.

Kanalene er skreddersydd for det nordiske markedet og vil bli sendt med både norske ( svenska ) undertekster og annonsører

HD blir en stadig viktigere del av BBCs programpakke og i 2010 skal alle primetime-programmer produseres i HD-kvalitet.

Samtlige kanaler blir lagt inn i kabelnettets grunnpakke og parabolpakken «Familie».

Redigerat av Unregistered1103, 21 november 2008 - 00:59.

Postad 21 november 2008 - 00:52

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Gotcha! :)

Postad 21 november 2008 - 01:00

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Bifogad fil  Comhem.txt   65,45K   165 Antal nerladdningar
Jobbar du på Comhems kundtjänst och åker på skitjobbiga frågor om tekniskt mumbo jumbo som transportströmmar och kanaler? Ladda hem filen. Samma "Frequency" och "StreamID" indikerar att kanalerna sänds på samma transportström. Busenkelt va?!?

Vilken nät gäller Comhem.txt ? Det är andra frekvens värden i Göteborg tex.

Här är Comhem.txt sorterad på frequency (mux):

[comhem_mux.txt --- deleted]

hifi_fan

Edit: 2008-11-22

Jag har aldrig fått något svar på min fråga, "Vilken nät gäller filen"

Filen använder nätid=40999, comhem använder 41..., och frekvenser i filen gäller inte längre.

Jag beklagar detta, det var inte jag som postade filen först.

Jag tog bort den sorterade filen och jag skall posta en aktuell fil i stället.

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 22 november 2008 - 14:49.

Postad 21 november 2008 - 01:25

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

------<SNIP>------
14:38
Christofer Peilitz:
Pairing innebär att box och programkort är kopplad till varandra. Detta är ett krav som vi har på oss för att få sända HD-innehåll. Kopplingen görs redan i produktionsstadiet av boxen.
------<SNIP>------

En nyckelfråga angående COM HEM's argument om att Pair'ning krävs av leverantörerna
vilken jag ännu inte sett ställd; Varför är det bara av COM HEM som Pair'ning krävs?

Detta krävs ju inte av någon av satellit-leverantörerna som sänder i HD, varken i Sverige
eller Europa vad jag vet, och heller inte av Boxer.

Är just COM HEM's kunder av någon anledning svartlistade för HD i Europa? Och varför
då just COM HEM's kunder?

Någon som vet? :)

/Garrak

Nope, när jag hade Sky HD med min parabol så var box och kort parade.

Postad 21 november 2008 - 02:23

Nufi3e
  • Nufi3e
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Fattar inte riktigt, varför skall de hålla på o ######s med att paira osv. Mycket skönare om man kan ha vilken box som helst, tex dreambox :)

Postad 21 november 2008 - 06:53

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Vad använder den nya HDPVR:en sig av för filsystem?, FAT32 hanterar väl inte enskilda filer större än 4Gb, om jag fläskar på en inspelning som överskrider 4Gb splittar den inspelningen till fler filer eller hur fungerar det? Dom borde väl rimligtvis valt ett filsystem som hanterar filer större än 4Gb ... NTFS typ.

Redigerat av ClarkOne, 21 november 2008 - 06:54.

Postad 21 november 2008 - 08:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Det är inte FAT32 iaf för när jag försökte använda mitt USB-minne som jag har till PS3 (som väl bara stödjer FAT32?) så sa boxen nej och hänvisa till NTFS och nån mer.

Postad 21 november 2008 - 09:31

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Playback:

Citat från manualen

User's manual
page GB76

14. Cannot playback.

1. To play back the recorded file of a scrambled channel, use the Smartcard.
In case it has been a long time since you last recorded, this may not work.
Contact the product distributor.

2. The signal during the recording may be weak or the hard disk too full.

Vad betyder det ?

Kan man inte spela upp efter ett tag eller om hårddisken är nästan full ?

Vad händer om kortet går sönder och CH skickat ett nytt kort och pairat det med apparaten ?

Kan man spela upp med det nya kortet det man spelat in tidigare ?

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 21 november 2008 - 09:36.

Postad 21 november 2008 - 09:37

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

hifi_fan

Vad jag vet så ligger kanalerna i samma frekvens på alla orter förutom ett fåtal specialare som de som sänder lokalnyheter tex Svt2, hemspråkskanalerna osv. Dock är samma kanaler bundlade tillsammans överallt i Sverige. Alltså om Svt1, 2 tv3 och tv4 ligger i Transportström 42 i Göteborg gör de också det i Umeå tex. Undantagen som lokalnyheterna styrs lite med vilket nätnummer man väljer vid installation av boxen. Detta är bara ett exempel. Jag vet inte vilken TS som innehåller vilka kanaler och orkar inte kika igenom detdär dokumentet.

Redigerat av Phunky, 21 november 2008 - 09:43.

Postad 21 november 2008 - 10:05

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Jag vet inte vilken TS som innehåller vilka kanaler och orkar inte kika igenom detdär dokumentet.

Den fil som jag postade (comhem_mux.txt) är en nerbantad fil som innehåller bara TS-ID, Frekvens och Kanal namn.

Den är sorterad på TS och visar alla tillhörande kanaler i alfabetisk ordning.

Jag tror att alla orkar med att titta på filen den är så liten.

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 21 november 2008 - 10:06.

Postad 21 november 2008 - 10:08

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Den fil som jag postade (comhem_mux.txt) är en nerbantad fil som innehåller bara TS-ID, Frekvens och Kanal namn.

Den är sorterad på TS och visar alla tillhörande kanaler i alfabetisk ordning.

Jag tror att alla orkar med att titta på filen den är så liten.

hifi_fan

Ja tack för det Hifi_fan.

Postad 21 november 2008 - 10:11

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
Jag hara bara Digital-tv Small idag utan bindningstid för att få två kanaler som jag ofta spelar in från digitalt.

Rent ekonomiskt, tror ni det blir skillnad priset på den här boxen och Medium HD-paketet ifall jag först säger upp mitt Small abonnemang och blir "ny" kund, eller tror ni det blir samma pris för gamla kunder som tecknar upp sig med bindningstid?

Postad 21 november 2008 - 10:32

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Jag hara bara Digital-tv Small idag utan bindningstid för att få två kanaler som jag ofta spelar in från digitalt.

Rent ekonomiskt, tror ni det blir skillnad priset på den här boxen och Medium HD-paketet ifall jag först säger upp mitt Small abonnemang och blir "ny" kund, eller tror ni det blir samma pris för gamla kunder som tecknar upp sig med bindningstid?

Jag tror det blir samma pris oavsett om du redan är kund eller ej, så var det iallafall när jag hoppade på erbjudandet med den gamla HD-boxen för 1 kr.

Postad 21 november 2008 - 11:02

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

hifi_fan

Tack, hifi fan! Jag ser att SVT1, SVT2, och 4:an (SD) ligger på samma mux - trevligt! Tyvär så ligger 3:an, 5:an, kanal 9 (som jag spelar in från rätt ofta), och SVT HD på olika mux:ar, men i alla fall bli det ett stort förbättring i jämförelse med idag, där min SD PVR har bara en enda tuner.

Jag har en fråga: När TV4 HD och SVT HD sänder SD-program, sänder de i 576i (det hoppas jag på), eller är det uppskalad (skulle vara korkad)?

Postad 21 november 2008 - 11:06

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Tack, hifi fan! Jag ser att SVT1, SVT2, och 4:an (SD) ligger på samma mux - trevligt! Tyvär så ligger 3:an, 5:an, kanal 9 (som jag spelar in från rätt ofta), och SVT HD på olika mux:ar, men i alla fall bli det ett stort förbättring i jämförelse med idag, där min SD PVR har bara en enda tuner.

Jag har en fråga: När TV4 HD och SVT HD sänder SD-program, sänder de i 576i (det hoppas jag på), eller är det uppskalad (skulle vara korkad)?

På TV4HD ska allt skalas upp vad jag har läst och det tycker jag nog faktiskt i detta läget är bra.
Jag förutsätter att TV4 har råd med en otroligt mer kompetent scaler än jag själv har.
Hur SVT HD funkar vet jag tyvärr inte.

Postad 21 november 2008 - 11:18

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

På TV4HD ska allt skalas upp vad jag har läst och det tycker jag nog faktiskt i detta läget är bra.
Jag förutsätter att TV4 har råd med en otroligt mer kompetent scaler än jag själv har.
Hur SVT HD funkar vet jag tyvärr inte.

Jag, ok - bra poäng, fast om man har en bra scaler, så känns det rätt dumt att spelar in uppskalade 1080i, som tar upp 3 ggr mer plats på hårddisken än 576i. Man har alltid möjligheten att spelar in från SD kanalerna, förstås, lite av en hassle att tänka på det, men det fungerar väl.

Postad 21 november 2008 - 11:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Lite OT-spekulerande...

En betydande skillnad mellan SD-sändningar och HD-sändningar som visar uppskalad SD är ju att den senare komprimeras med en bättre codec (Mpeg4 vs Mpeg2) och i en högre bitrate (plus att komprimering sker efter deinterlaceing vilket ska ge en vinst). Det påverkar nog bilden minst lika mkt som skillnader mellan hemma vs proffs skalning.

Ett alternativ hade ju förstås varit att sända oskalad SD i Mpeg4, vet inte vilken bitrate man skulle hamna på då men jag tror inte det uppskalade ökar bitrate-behovet så mkt som man kanske vill tro, finns ju ingen vettig/sann info där ändå så att säga. Beror väl på hur smart enkodern är iofs...

Å andra sidan, har inte HD-kanalerna fast bitrate? Spelar ju ingen roll vad de gör då...

Personligen tycker jag föresten det ser ut som om SVT har en bättre scaler/deinterlacer (eller vad det beror på) än vad TV4 har men jag vet inte, kanske är det inbillning. :) Men jag tycker inte TV4HD uppskalad SD ser så bra ut som den borde....?

Är det föresten bara jag som raderar ett inspelat program efter jag sett det, i typ 9 fall av 10? :P Jag hade nog fasen i mig klarat mig med en 80-gigs disk. :D

Postad 21 november 2008 - 13:57

Ream
  • Ream
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Någon som har information angående måtten på boxen? dvs höjd/bredd/längd? Skulle uppskattas om någon kunde luska fram!

EDIT:

hittade information på humax hemsida.

boxen mäter 380x70x281 mm.

Redigerat av Ream, 21 november 2008 - 13:59.

Postad 21 november 2008 - 13:58

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0

Någon som har information angående måtten på boxen? dvs höjd/bredd/längd? Skulle uppskattas om någon kunde luska fram!

Mått:
· B380 x H70 x D281 mm

Postad 21 november 2008 - 14:22

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Är det föresten bara jag som raderar ett inspelat program efter jag sett det, i typ 9 fall av 10? :) Jag hade nog fasen i mig klarat mig med en 80-gigs disk. :D

Håller med. Jag gör så åxå. Men här hemma är det barnen som utnyttjar merparten av hårddisken... och dom vill se om och om igen. Och man vet aldrig vad det är dom vill se igen. Så därför blir det en hel del sparat... :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.