Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M

1242 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 mars 2009 - 16:54

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Senaste ”funderingen” är att köpa en KRP-500M...

Kan du hitta en? När jag kollade sist så var alla butiker osåker om det skulle gå att köpa alls i framtiden. "Kanske i juni, inte tidigare" sa alla då (för några veckor sedan).

Postad 23 mars 2009 - 19:00

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0

M har väl analoga komponent-ingångar(YPbPr), så en digitalbox som kirrar dito utsignaler borde vara allt du behöver (alternativt en box med HDMI förstås). Vill minnas att t.ex. vissa Sagem kirrar YPbPr ut via dess Scart-kontakt. Du borde hamna på <1000 spänn.

Hmm. Låter hur bra som helst.

Postad 23 mars 2009 - 19:15

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0

Kan du hitta en? När jag kollade sist så var alla butiker osåker om det skulle gå att köpa alls i framtiden. "Kanske i juni, inte tidigare" sa alla då (för några veckor sedan).

Hembiobutiken har två på lager.

Postad 23 mars 2009 - 19:49

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Hembiobutiken har två på lager.

Enligt deras webbsida, ja. Har du ringt? När jag ringde runt hade minst 5 butiker KRP-500M i lager enligt deras webbsida. När jag försökte beställa fanns inte en enda i hela landet, inte ens hos Pio själva.

Postad 23 mars 2009 - 20:27

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0

Enligt deras webbsida, ja. Har du ringt? När jag ringde runt hade minst 5 butiker KRP-500M i lager enligt deras webbsida. När jag försökte beställa fanns inte en enda i hela landet, inte ens hos Pio själva.

Snackade med en kille på Hembiobutiken i Göteborg idag om eventuellt köp och på honom lät det i alla fall som att det bara var att beställa så skulle de skicka en KRP-500M med en gång.

Postad 24 mars 2009 - 10:14

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Snackade med en kille på Hembiobutiken i Göteborg idag om eventuellt köp och på honom lät det i alla fall som att det bara var att beställa så skulle de skicka en KRP-500M med en gång.

Jag skulle be honom dubbelkolla med Pio Sverige innan du beställar (eller lägger ned mycket tid på att kolla upp en eventuell köp). Om du kollar tillbaka några sidor i tråden så kan de läsa en mail från Pio Sverige där de säger att de kan inte garantera att KRP-500M kommer gå att beställa här i Sverige i framtiden.

Postad 24 mars 2009 - 21:08

Pip
  • Pip
  • Veteran

• 1 792 inlägg
  • 0
Hej länkar här till en 3mån gammal krp-500a som säljes för 10 000kr av någon tjomme.

http://www.blocket.s...093.htm?ca=18_s

*50" Plasma Pioneer KRP-500A, 1080p , 3 mån gammal säljes, som ny!

Måste bort innan söndag då jag flyttar till USA!

OBS!!!Nypris Hembiobutiken 31 480:-

Pris 10 000:- *

Det kanske är något för er sökande där ute? Sedan vet man ju inte ifall han misshandlat TV:n med full kontrast och massa tråkigheter men kanske värt att åka och kolla på.

Postad 24 mars 2009 - 22:57

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Jag måste faktiskt säga att jag tycker att "Pure"-läget är lite aningens överreklamerat. Jag hade fått
för mig att Pure skulle vara något väldigt alldeles extra som var så bra från början att man skulle kunna
lämna den som den var default och allt skulle vara kanon. Pure-läget sägs ju skippa all onödig processing
och släppa igenom signalen helt orörd och visa bilden precis som den är. Det enda det innebär är såvitt jag
vet är att alla sk "bildförbättrare" och noice reductions etc är ställda på Off i defaultläget medans på alla andra
Av-modes så är en massa saker påslagna istället, vilket det tar ca 1 minut att manuellt gå in och stänga av allt..

Sen så var tex kontrasten skyhögt ställd i default, hade jag inte dragit ner den en hel del hade jag fått sitta
med solglasögonen på när jag skulle titta på tv. En vända med BD-DVE satte dock både svart&vitnivå på lämpliga nivåer. Problemet då om man kör Pure rakt över alla ingångar är ju att man får en för högt ställd svartnivå för
PAL DVD om man justerat in den mot Blu-ray tex innan(iaf hos mig). Imo så tjänar man massor på om man kan
justera in User-läget mot några källor oxå. Jag har nu ställt in User-läget så "bra" så att jag med mina ögon
inte ser någon skillnad på User och Pure-läget längre öht, varken med testbilder eller verkligt material. Ett tips
om man vill få ut så mycket av sin tv som möjligt..:)

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 24 mars 2009 - 23:10.

Postad 24 mars 2009 - 23:15

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
Hur hög är kontrasten på defualt med pure-läget?

Postad 24 mars 2009 - 23:23

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Hur hög är kontrasten på defualt med pure-läget?

På min stod den på 40 om jag inte missminner mig helt..

Postad 24 mars 2009 - 23:47

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

På min stod den på 40 om jag inte missminner mig helt..

Den står väl på 40 i de flesta lägena va utom möjligtvis dynamisk då?

Ang. pureläget så trodde jag att det var nåt mer än avstängda bildförbättrare som skiljde. Är ju stora skillnader på min 5090H mellan User & Film än om man ställer in färg & kontrast på samma, skillnader jag inte ser någonstans i menyerna. Bl.a. så blir färgmättnaden våldsamt mkt kraftigare i user än i film...

Postad 25 mars 2009 - 07:57

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0
Varför inte låta någon som har rätt utrustning och rätt kunskap kalibrera TV:n? Är det inte värt pengarna, eller...?

Postad 25 mars 2009 - 08:10

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Varför inte låta någon som har rätt utrustning och rätt kunskap kalibrera TV:n? Är det inte värt pengarna, eller...?

Jag ska göra det då jag tycker att 2500, som det kostar, är småpengar med tanke på vad jag lagt ut på TV:n...
På torsdag så blir det, spännande!

För övrigt så finns det säkerligen några som nått i princip lika långt på egen hand med kalibreringsskiva, ögonen, träning, tid & en massa tålamod men det var en annan sak...

Postad 25 mars 2009 - 09:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Jag måste faktiskt säga att jag tycker att "Pure"-läget är lite aningens överreklamerat. Jag hade fått
för mig att Pure skulle vara något väldigt alldeles extra som var så bra från början att man skulle kunna
lämna den som den var default och allt skulle vara kanon.

Well, då är det ju du själv som missförstått poängen med Pure lite, inte Pures fel om man säger så. :P
Det går inte att skapa ett bildminne som är rätt för alla tänkbara rum- , signalkälla- och individ-variationer.

Lämpligare att se Pure som ett extra minne som är "funkis" (inte alla minnen som är det, så det är inte fy skamm) men att man fortfarande själv (eller en ISF:are) måste jobba för att få optimal bild.

Redigerat av pacman, 25 mars 2009 - 09:12.

Postad 25 mars 2009 - 09:40

hbb_Daniel
  • hbb_Daniel
  • Hembiobutiken

• 52 inlägg
  • 0

Jag skulle be honom dubbelkolla med Pio Sverige innan du beställar (eller lägger ned mycket tid på att kolla upp en eventuell köp). Om du kollar tillbaka några sidor i tråden så kan de läsa en mail från Pio Sverige där de säger att de kan inte garantera att KRP-500M kommer gå att beställa här i Sverige i framtiden.

Lagersaldot på vår hemsida är alltid aktuellt och motsvarar det faktiska antal apparater som vi har fysiskt på vårt lager i Göteborg. Det har ingenting med Pioneers lager att göra.

Om någon lägger en beställning på en Pioneer KRP-500M så kommer lagersaldot sen att vara 1 på hemsidan. Observera att det kan ta några timmar innan informationen uppdateras på prisjakts butikslistning, men på vår sida är den alltid aktuell.

MVH Daniel

EDIT: bildbevis för den skeptiske.
Bifogad fil  KRP_500M_lager.jpg   93,73K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av hbb_Daniel, 25 mars 2009 - 09:57.

Postad 25 mars 2009 - 09:52

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Lagersaldot på vår hemsida är alltid aktuellt...

Synd att det var inte så när jag ville köpa en KRP-500M, er webbsida sa att ni hade den i lager, men när jag ringde sa ni att ni hade inga och det gick inte att beställa överhuvudtaget :P. Så jag köpte en KRP-500A, och nu har ni två stycken 500M - tråkigt.

Postad 25 mars 2009 - 09:59

hbb_Daniel
  • hbb_Daniel
  • Hembiobutiken

• 52 inlägg
  • 0

Synd att det var inte så när jag ville köpa en KRP-500M, er webbsida sa att ni hade den i lager, men när jag ringde sa ni att ni hade inga och det gick inte att beställa överhuvudtaget :P. Så jag köpte en KRP-500A, och nu har ni två stycken 500M - tråkigt.

Är du säker på att det var KRP-500M? Vi har nämligen inte haft den på sajten förrän:
Inkom i sortimentet: 2009-03-19

Det var samma datum som vi fick leverans av de två vi har nu

MVH Daniel

Postad 25 mars 2009 - 10:16

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Bevisligen inte :P. Det var så här att jag ringde runt till samtliga som visade att 500M eller 500A var i lager på Prisjakt, och alla sa nej till 500M (många hade däremot 500A). Eftersom ni är på Prisjakt med 500M nu, så tog jag för givet att ni var med då, också, men jag ser attt det var inte så. Bra att ni har aktuellt lagersaldot, eftersom jag kan säga att det finns många andra butiker som har inte det. Förlåt att jag postade fel info förut.

Postad 25 mars 2009 - 19:08

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Well, då är det ju du själv som missförstått poängen med Pure lite, inte Pures fel om man säger så. :(
Det går inte att skapa ett bildminne som är rätt för alla tänkbara rum- , signalkälla- och individ-variationer.

Lämpligare att se Pure som ett extra minne som är "funkis" (inte alla minnen som är det, så det är inte fy skamm) men att man fortfarande själv (eller en ISF:are) måste jobba för att få optimal bild.

Jo, så är det lite faktiskt. Har ju läst en hel del recensioner av KRP:n och där beskrivs ju nästan alltid
Pure-läget som något som ensamt skulle kränga drösvis med apparater och skärmen som alla freaks skulle
dregla över pga just Pure etc etc. Sen så visade det sig att Pure är samma sak som Movie-läget fast med några
fler "finesser" avslagna i default.:D
Nu låter det kanske som att jag är besviken men så är det absolut inte. Outofthebox så är Pure läget det
bästa(med god marginal) jag sett iaf. Dom andra AV-lägena måste trixas en hel del med innan dom blir "bra",
User-läget tex ser ju helt bedrövligt ut direkt ur kartong medans Pure egentligen bara behövde några små
justeringar.:D

Postad 25 mars 2009 - 21:45

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Den står väl på 40 i de flesta lägena va utom möjligtvis dynamisk då?

Ang. pureläget så trodde jag att det var nåt mer än avstängda bildförbättrare som skiljde. Är ju stora skillnader på min 5090H mellan User & Film än om man ställer in färg & kontrast på samma, skillnader jag inte ser någonstans i menyerna. Bl.a. så blir färgmättnaden våldsamt mkt kraftigare i user än i film...

Jo default så brukar dom flesta AV-lägena vara en hel del överstyrda. Men det är som du säger, User-läget
är mycket "aggressivare" än Movie-läget, så det går inte att bara kopiera över inställningarna rakt av och tro
att man ska få samma resultat, som du märkt.:( kontrasten i User tex hamnade på 22-23 vilket motsvarar 31-32
i movie/pure-lägena, färg hamnade oxå på långt under. Sen så skiljer sig dom olika gamma-lägena mellan oxå,
så det gäller att försöka hänga med på vad som händer när man testar sig fram.:D

Postad 25 mars 2009 - 22:49

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

kontrasten i User tex hamnade på 22-23 vilket motsvarar 31-32
i movie/pure-lägena, färg hamnade oxå på långt under.

Exakt vad jag kommit fram till också faktiskt. Kör än så länge modifierat movie på BD/DVD samt modifierat user på min digitalbox. Har så dassig svärta från boxen, därför så kör jag user på den med lätt neddraget ljus. Känns som att boxen lägger till ljus? Om jag kör movie på båda så måste jag ju tyvär gå in & ändra ljus varje gång jag byter källa vilket känns krångligt.

I morgon så ska den dock ISF-kalibreras med ISF-night/day-lägen & BD:n ska självfallet gå med ISF-läget men hur jag gör med boxen får jag se, tror jag försöker att tveaka till movieläget till den & få det så likt ISF-kalibreringen som möjligt minus lite ljus då förstås. Helst så vill jag att kalibreringskillen gör ett extra ISF-läge för boxen men det kostar väl extra så jag får se hur jag gör.

Postad 26 mars 2009 - 09:48

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Det kom faktiskt en liten leverans av 500M till Sverige precis och vi fick in ett gäng i lager. När det gäller Pioneer så är det ett galet sug efter de få som kommer in just nu så jag rekommenderar att hänga på hos antingen oss eller hembiobutiken för sen är det tomt på pioneer ett tag igen :(

Postad 27 mars 2009 - 12:18

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Ja att det är svårt att få tag på KRP-M från Pioneer råder inget tvivel om.
Jag beställde min för ca 3v sedan o har varit oviss om jag ens skulle få någon.
Levdatum har hoppat från mars -> Augusti (med några mellanlandningar).

Men 19 mars fick jag mail att den var redo för att plockas hem och i onsdaggs tog jag hem den.
Var väldigt orolig att den skulle vara defekt (för de ersätter väl helt nya skärmar) för då hade det nog dröjt innan man fick en ny. De kanske tom hade lagat den.

Men än så länge funkar allt kalas och inga döda pixlar vid snabb avysning och bilden är helt underbar utan att ens ha rört den i PC-läge (kör 1920*1080 via D-sub o det funkar för de som har undrat...även om det ej nämns i manualen).

Den klassiska missen (enl forum) på KRP-M, dvs att de glömt leverera med den avstörda nätkabeln råkade jag också ut för.
Samt att den svenska istoppade manualen var för KRP-A ist för M, men det löser de nog.

Hade varit intressant med ett samlingsalbum där alla lägger sina installationer på sina KRP.
Lite för att se hur det ser ut med olika väggfäste, samt om någon dragit nytta av vinklade fästen och hur det upplevs.
Multibrackets har ju kommit med sitt väggnära (9mm från vägg) fäste nu, men jag kollade med Pio om vad de ansåg o de tyckte att man helst inte skulle gå under deras egna fästes mått på 22mm från vägg, för ventilationens skull.
Med utgång från det så lutar det åt tiltbart fäste då de väggnära bygger runt 30-35mm. Kanske värt att offtra 10mm för att få det tiltbart, men svårt att säga utan att ha sett hur det ser ut och om man har nytta av tilten.
Kan tänka mig att man kan tilta bort ev. störande reflexer något om man har direktstuds på infallande ljus under dagtid (eller från lampa). Men o andra sidan skall ju inte plasman hänga i direkt solljus så....fick möblera om sovrummet o sätta sängen på andra sidan för att slippra reflexer o direktsol :D

Mvh
Boogieman

Redigerat av bigbadboogie, 27 mars 2009 - 12:19.

Postad 27 mars 2009 - 13:44

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
boogie,

Så det går att pixelmappa med VGA, har du även testat DVI?

Hur låter den, märker du av någon buzzing?

Postad 28 mars 2009 - 07:52

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Hoppas att vi får ett utlåtande om kalibreringen var tillfredställande _Z_.

mvh
Roger

Ja då har jag haft den kalibrerad i några dagar & visst är det skillnad men allvarligt talat så låg jag inte så långt ifrån innan heller. Vad man kan se är att jag låg lite för lågt i ljuset, mycket vanligt enligt kalibreraren då Kuro-ägarna ofta är oerhört fixerade vid svärta & om man ligger ngt lägre (i mitt fall 0 i ljus) så får man ofta en djupare svärta även i material som inte har så djup svärta, det man förlorar är självfallet detaljer i lågdagrarna.

Nu kan jag uppleva lite sämre svärta i vissa filmer men det beror helt klart på filmen i sig. I filmer med riktigt djup svärta så upplever jag bättre svärta än innan, mest beroende på att jag fått bort det blåstick jag hade i det svarta men även pga av att jag fått mer tryck i bilden med ett högre kontrastförhållande. Detaljupplösningen är bättre men det bästa är dock att jag helt klart har en neutralare & riktigare färgåtergivning nu, om detta råder ingen tvekan!

Tycker jag då att detta var värt 2500? Ja det gör jag men i början så funderade jag faktiskt på om det verkligen var det då jag trots allt låg rätt nära & kanske hade kunnat tveaka till detta hyfsat själv med en kalibreringsskiva men problemet med mig är att jag aldrig blir nöjd, jag hade förmodligen skruvat bort mig många gånger & funderat på huruvida jag hamnat rätt eller inte, nu vet jag att jag ligger rätt & att det jag matar in kommer ut precis som det var tänkt & så pass bra som min skärm kan prestera.

Man ska dock vara medveten om att allt material inte upplevs bättre efter kalibreringen, exempelvis så upplever jag ett par Blu-Rayfilmer lite brusigare/korningare vilket beror på att detaljupplösningen blivit bättre, mer avslöjande helt enkelt. Vissa filmer, oftast på DVD då, visar en sämre svärta men det beror som jag tidigare skrev på att jag låg lite för lågt i ljuset tidigare. Filmerna har helt enkelt inte bättre svärta än så & det ser man helt klart på att sorgkanterna är svartare än de svarta partierna i filmen.

Jag har bara betalt för kalibrering av en källa, min BD, men jag frågade honom om min digitalbox (SD) som jag tycker levererar en bild med sämre svärta än min BD & då hade han en lösning som jag fick på köpet. Som nightläge så har han kalibrerat min BD & eftersom jag inte var ett dugg intresserad av Dayläget så kalibrerade han min digitalbox där & lade på en annan ingång. Jag hade spelat in SVT testbild på hårddisken i boxen & utefter den så mätte han upp & kalibrerade till boxen riktigt bra faktiskt! jag ställer inte speciellt höga krav på TV-bilden utan lägger allt krut på BD/DVD men den blev faktiskt hyfsad.

Som info för dem som inte vet så är dessa två ISF-lägen låsta & går alltså inte att ändra, därför så är det viktigt att se till att man är nöjd innan kalibreringskillen åker. Mängden kontrast t.e.x. är något som jag är känslig för, för mycket av den varan & jag får huvudvärk. Innan kalibrering så låg jag på 32 & efter 36 vilket jag var lite orolig för. Nu testkörde vi några filmer som jag vet är mkt kontrastrika efteråt & jag upplevde bara bilden ngt kontrastrikare än innan så det kändes bra men om man vill så drar han självfallet ned den, man går inte bara blint efter mätningar utan det viktiga är ju att kunden blir nöjd.

För övrigt så kan jag verkligen rekommendera Daniel från hembiobutiken i Frölunda som under kalibreringens gång hela tiden förklarade vad han gjorde & visade de skillnader som blev. Huruvida du bör beställa en kalibrering eller ej kan inte jag avgöra, det beror alldeles på hur långt ifrån du hamnat själv & hur mkt du litar på att du ligger rätt. Är man supernöjd så är det ju bara att luta sig tillbaks & njuta men personligen så är jag den typen av människa som hela tiden söker nåt bättre, nu är sökandet över ;)

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 28 mars 2009 - 08:08.

Postad 29 mars 2009 - 13:29

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0
Tackar så mycket för ditt svar och dina tankar runt Kalibreringens vara eller icke vara.
Men det är väl så, har man satsat så mycke pengar så vill man kunna använda prylarna fullt ut...
För mig blir det eventuellt att kunna gör en kalibrering till hösten men när man bor på ett ställe som det är palt och skoter som
gäller... :)
Så jag vet inte i dagsläget var jag ska vända mig för att få en bra kalibrering gjord.
Men jag får jobba på det när det är dags.
Jag vet inte än riktigt hur jag ska lägga upp eller vilka maskiner som ska kalibreras LX-91 är klar men sen?
PS3 är bara för spel, Dream Multimedia DreamBox DM-800 HD ...tv-tittande och sen är det TViX HD M-6500A.
Men det ska i veckan komma 3st mörkläggningsrullgardiner med sidoskenor för att man ska kunna se en bra bild på sommaren.
Så jag ska jobba lite med rummet för att få bra bild trots att omgivningen inte riktigt vill det.
Och så blir det att jobba med ljudet så bilden får vänta ett tag.
Men TACK..._Z_ för dina åsikter om kalibreringen.

mvh
Roger

Redigerat av cobra-427, 29 mars 2009 - 18:55.

Postad 29 mars 2009 - 13:40

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Tackar så mycket för ditt svar och dina tankar runt Kalibreringens vara eller icke vara.
Men det är väl så, har man satsat så mycke pengar så vill man kunna använda prylarna fullt ut...
För mig blir det eventuellt att kunna gör en kalibrering till hösten men när man bor på ett ställe som det är palt och skoter som
gäller... :)
Så jag vet inte i dagsläget var jag ska vända mig för att få en bra kalibrering gjord.
Men jag får jobba på det när det är dags.
Jag vet inte än riktigt hur jag ska lägga upp eller vilka maskiner som ska kalibreras LX-91 är klar men sen?
PS3 är bara för spel, Dream Multimedia DreamBox DM-800 HD ...tv-tittande och sen är det TViX HD M-6500A.
Men det ska i veckan komma 3st mörkläggningsrullgardiner med sidoskenor för att kunna se en bra bild på sommaren.
Så jag ska jobba lite med rummet för att få bra bild trots att omgivningen inte riktigt vill det.
Och så blir det att jobba med ljudet så bilden får vänta ett tag.
Men TACK..._Z_ för dina åsikter om kalibreringen.

mvh
Roger

Var bara kul att dela med sig!

Palt & skoter, Pite antar jag? Dit skulle jag faktiskt nästa vecka men jag hinner nog inte längre upp än till min gamla hemstad Ö-vik. En av mina bästa vänner bor i Pite men honom får jag hälsa på i sommar.

Lycka till med att fixa nån som kan kalibrera, kanske finns nån i Umeå?

Postad 29 mars 2009 - 14:34

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0

I morgon så ska den dock ISF-kalibreras med ISF-night/day-lägen & BD:n ska självfallet gå med ISF-läget men hur jag gör med boxen får jag se, tror jag försöker att tveaka till movieläget till den & få det så likt ISF-kalibreringen som möjligt minus lite ljus då förstås. Helst så vill jag att kalibreringskillen gör ett extra ISF-läge för boxen men det kostar väl extra så jag får se hur jag gör.

Är det första gången du får din 5090H kalibrerad? Hur ofta behöver man göra om kalibreringen?

Var och kollade in en 5090H ordentligt i lördags och är övertygad om att det är en sådan jag vill ha. Det är mycket pengar (26 500 kr) men en kalibrering ingår i priset. Ska bestämma mig till på tisdag.
Sedan återstår det bara att komma fram till vilken Blu-Ray spelare jag ska köpa. BDP-LX-71 eller BDP-51FD eller BDP-51FD och DV-LX50. Låter jag förvirrad?

Postad 29 mars 2009 - 14:57

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Är det första gången du får din 5090H kalibrerad? Hur ofta behöver man göra om kalibreringen?

Var och kollade in en 5090H ordentligt i lördags och är övertygad om att det är en sådan jag vill ha. Det är mycket pengar (26 500 kr) men en kalibrering ingår i priset. Ska bestämma mig till på tisdag.
Sedan återstår det bara att komma fram till vilken Blu-Ray spelare jag ska köpa. BDP-LX-71 eller BDP-51FD eller BDP-51FD och DV-LX50. Låter jag förvirrad?

Ja du låter lite lätt förvirrad men det är ok :)

Om du går några inlägg uppåt så ser du hur det gick med min kalibrering.

Kalibreringen ska göras för de källor man tycker behöver det, i mitt fall Blu-rayen samt digitalboxen. Man ska i teorin inte behöva göra om det sedan om man inte exempelvis byter Blu-ray eller nåt annat men i praktiken så kan jag tänka mig att man efter några år kanske kan vinna på att kalibrera om. Detta är min egna teori & min tanke är att plasman förmodligen förändras lite under årens lopp men det beror ju på hur petig man är.

26500 inklusive kalibrering är väl ganska så ordinärt men det beror ju lite på vem som ska kalibrera också & hans/hennes kunskaper i ämnet. Gå in i tråden https://www.minhembi...howtopic=186361 samt https://www.minhembi...howtopic=134484 & läs om vad det innebär, där kan du tillbringa resten av dygnet & lära dig allt om detta :D

Blu-rayspelare är ett kapitel för sig. Jag har en BDP-51FD som jag är extremt nöjd med bildkvalitetsmässigt men dock irriterad över dess enorma seghet samt att den är lite småbuggig. Ska snart komma en som heter Oppo, enligt dom som vet så ska den tydligen vara extremt bra & inte så dyr. Här kan du läsa om den https://www.minhembi...howtopic=208541

Postad 29 mars 2009 - 17:21

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Hejsan.

Finns det någon "M" ägare som skulle vilja ta sig tid att lägga upp några bilder på hur webgränssnittet ser ut?

Mvh.
Mats

Postad 29 mars 2009 - 17:27

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Pioneer KRP Shipments and Damage Tracking Thread på AVS Forum: http://www.avsforum....d.php?t=1129322

Postad 30 mars 2009 - 12:12

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

boogie,

Så det går att pixelmappa med VGA, har du även testat DVI?

Hur låter den, märker du av någon buzzing?

Pixelmapp
Nej inte testat DVI.
Och det verkar som den pixelmappar via D-sub - skall köra testmönster för att vara säker i veckan.
Den fyller bilden på 1920*1080 i alla fall från mitt Radeon 2600XT.

Buzzing
Är nog inte så känslig för det för jag tycker den är knäpptyst.
Hör fläkten från min 80Gb PS3 (nya modellen) svagt på 3-4m men har inte hört ngt från krp-m.
Har iofs bara provat den 2 dagar.
Med volym på högtalarna (även låg volym) hör jag varken PS3 eller KRP.
Och vem lyssnar på en plasma på tomgång :-D

Inte så att buzzingen är lite överdriven eller låter det så mkt från vissa att man störa av det med ljudet på?

Banding
Igår såg jag däremot banding när jag skulle köra FIFA 09 från PS3. När den tona ur bilden så var det rätt tydliga fält med färger. Hoppas verkligen det ligger i spelet annars besannas det som sagts på AV Forums - dvs att en person som granskat väldigt noga upplevt banding som beror på TVn.
Får testa spelet på projen o se om det ser bättre ut där på HDMI.

Annars är ju bilden makalöst krispig och dietheringen (plasmabruset) märks inte på det tittavstånd jag sitter på (2-4m beroende på hur jag ligger i sängen :) ) Syns bara om man är ca 1m från TVn.

Boogie

Redigerat av bigbadboogie, 30 mars 2009 - 12:13.

Postad 30 mars 2009 - 12:23

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Hejsan.

Finns det någon "M" ägare som skulle vilja ta sig tid att lägga upp några bilder på hur webgränssnittet ser ut?

Mvh.
Mats

Finns bilder i manualen för KRP-M som man kan ladda ner HÄR

Börjar på sida 69

Boogie

Redigerat av bigbadboogie, 30 mars 2009 - 12:27.

Postad 30 mars 2009 - 15:32

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Banding
rätt tydliga fält med färger.

Kan nån förklara mer hur detta ser ut? TV:n är ju så perfekt nu så man måste ju söka nåt fel :)

Skämt åsido så ser jag ibland på BD/DVD, dock mkt sällan, vid kolsvart bild ljusa ränder (mkt svagt) som vågrätt vandrar över bilden. Detta är alltså extremt ovanligt & förekommer i princip enbart innan fimerna börjar, alltså innan filmbolagsvinjetten så jag funderar på om det kanske finns i filmen. Inget jag bryr mig i men lite nyfiken blir jag?

Postad 30 mars 2009 - 20:09

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Finns bilder i manualen för KRP-M som man kan ladda ner HÄR

Börjar på sida 69

Boogie

Tack.

Såg rätt trevligt ut måste jag säga.

Kan även meddela att jag lyckades norpa åt mig ett ex. idag, Att det är en huggsexa om dom sista exemplaren är bara förnamnet så det är inte annat än man känner sig lyckligt lottad en dag som denna(lyckades även pricka in beställningen innan den förestående prishöjningen den 1:a April) :) .

Mvh.
Mats

Postad 31 mars 2009 - 00:05

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Har nu lyssnat och testat lite mer.

Buzzing
La örat mot överdelen av tv'n - med v öra hör jag inget (svag hörselnedsättning) men med h. öra så hör jag ett högfrekvent pipande - gissningsvis regionen 6-10 000 Hz.
Sitter nu på ca 2m från TVn utan något ljud och jag jag hör pipande även härifrån om allt annat är tyst (sånär som fläktarna från min högljudda gamla AMD HTPC).
Påminner om samma ljud som en CRT avger ibland. Klart irriterande när man väl börjat tänka på det.
Som ett pipande som går upp o ner i styrka. Antar detta är den Buzzing som det pratas så mkt om.
Var väl upp över öronen till mig första dagerna eller så tänkte jag inte på det....

Så till det goda nyheterna :)

Pixelmap D-sub 1920*1080
- User mode
- Kontrast 20 och satt orbiter till mode 2 (vill inte ha windows bar inbränningar)
Välj inte orbiter mode 1 då denna flyttar subpixlarna R G B var för sig vilket gör att rutnär kommer flyta ihop - dvs det kommer se ut som bilden flyter ihop om man skall kolla för pixelmappning tex
- Satte auto för clock o phase och den gjorde ett lika bra jobb som när jag själv ställde in det med testbilder.
- Pixelmappar KLOCKRENT via D-sub.

Testbilder
Körde igenom testerna på Lagom nl LCD test
- Contrast
med beröm godkänt. Har aldrig sett en så jämn gradient men så har jag "bara" kört BenQs MVA LCD monitor - dvs bättre sort än den man köper på el-ladan (som brukar vara TN paneler)

- Clock and phase
Jämn fin bild men med ett svagt "darr", men inga bildartefakter så godkänt här också

- Sharpness
Ett visst mönster ser jag, men har sett betydligt värre på lcd. Misstänker att där är en viss inbyggd sharpening på mitt grafikkort som gör detta, men hittar inget i standardmenyerna.
Dock är bildens nyans av grått väldigt snarlik vilket tyder på en jämn och fin gamma

- Gamma
Som sharpness test indikera så ligger gamman väldigt väl redan OOTB. +/- 0.05 tolerans pga svårghet att avläsa skalan.
Gamma 48% = R 2.25 / G 2.2 / B 2.2 / B&W 2.2
Gamma 25% = G 2.2 B&W 2.2
Gamma 10% = G 2.2 B&W 2.2
OTROLIGT, trodde i alla fall att mitt grafikkort skulle ligga lite off, men värdena ligger helt rätt inom marginaler för avläsningsfel

Black level
Samtliga gradients syns på standarläge 0, dvs utan att ha ändrat brightness till +1.
Dock så blir stegningen mellan ton 1-2-3-4 mkt jämnare och tyrligare med brightness +1.
Smaksak, men jag kör+1 då loss i svärta är minimal för ögat i jmf tydligheten i stegen.

White sturation
Klockren med ovan ändringar.

Gradient / banding
Inte en tillstymmelse till banding - jämn och fin gråskala.
Skall kolla motsvarande fast med färger med ett annat test senare.

Inversion (pixel walk)
Mönster 1 och 5 - svag flicker
Mönster 7b - ganska kraftig flicker
Övriga mönster - stabila

Response time
Test 1 response time
A 0
B 0
C 0
D 0
E 0
F -10 (eller så är det pixel walk jag ser när jag startar testet - ser inte ut som flash så som det gör på en LCD)
G 0
H 0

Test 2 ghosting
Inte lönt då mitt grafikkort eller browsern har för många dropped frames.

Test 3 inputlag
Orkar ej ta fram min CRT skärm just nu ;)

Viewing angle
Perfekt i alla 5 test

Subpixel layout
V-RGB

Conclusion
Så här långt är jag övertygad...väldigt övertygad om att man kommer ha väldigt trevligt med KRP-500-M ett bra tag framföver.
Inga nämnvärda brister, snarare tvärtom i stort sett full pott på alla tester (iaf de viktiga).
Är väldigt petig gällande både bild och ljud och kommer lägga många timmar för see om man kan göra någon liten förbättring, men tror ej det går utan ISF då allt ligger så pass rätt OOTB på VGA.
Skall bli spännande och se vad HDMI och DVI har att erbjuda :D

Mvh
Boogieman

Redigerat av bigbadboogie, 31 mars 2009 - 00:11.

Postad 31 mars 2009 - 00:19

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Kan nån förklara mer hur detta ser ut? TV:n är ju så perfekt nu så man måste ju söka nåt fel ;)

Skämt åsido så ser jag ibland på BD/DVD, dock mkt sällan, vid kolsvart bild ljusa ränder (mkt svagt) som vågrätt vandrar över bilden. Detta är alltså extremt ovanligt & förekommer i princip enbart innan fimerna börjar, alltså innan filmbolagsvinjetten så jag funderar på om det kanske finns i filmen. Inget jag bryr mig i men lite nyfiken blir jag?

Hmm..kan det vara något som inte är jordat ordentligt? Liknande linjer fast diagonala såg jag på polarens gamla CRT-proj.

Underligt att linjerna löper vågrätt.. :)

Jag tippar på att någon apparat, kopplad till din tv, ställer till det.

Postad 31 mars 2009 - 00:40

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Hmm..kan det vara något som inte är jordat ordentligt? Liknande linjer fast diagonala såg jag på polarens gamla CRT-proj.

Underligt att linjerna löper vågrätt.. :)

Jag tippar på att någon apparat, kopplad till din tv, ställer till det.

Som sagt så är det extremt ovanligt & jag tror nästan att det ligger i materialet jag matar med, har oftast sett det på DVD/BD i inledningen, alltså innan filmen börjar så det är inget problem. Mysko är det i alla fall?

Postad 31 mars 2009 - 07:55

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Har nu lyssnat och testat lite mer.

Buzzing
La örat mot överdelen av tv'n - med v öra hör jag inget (svag hörselnedsättning) men med h. öra så hör jag ett högfrekvent pipande - gissningsvis regionen 6-10 000 Hz.
Sitter nu på ca 2m från TVn utan något ljud och jag jag hör pipande även härifrån om allt annat är tyst (sånär som fläktarna från min högljudda gamla AMD HTPC).
Påminner om samma ljud som en CRT avger ibland. Klart irriterande när man väl börjat tänka på det.
Som ett pipande som går upp o ner i styrka. Antar detta är den Buzzing som det pratas så mkt om.

Buzzningen låter inte alls som en CRT. Den är en buzzzzz ljud, lite som en humla låter när den flyger. Sätt tv:n på med en vanlig tv signal, ljudet ned till 0, drive mode 1 energispar 0. Sitt rakt framför tv:n (dvs prick i mitten av skärmen). Då hör man buzzningen klart och tydligt.

Postad 31 mars 2009 - 11:14

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Buzzningen låter inte alls som en CRT. Den är en buzzzzz ljud, lite som en humla låter när den flyger. Sätt tv:n på med en vanlig tv signal, ljudet ned till 0, drive mode 1 energispar 0. Sitt rakt framför tv:n (dvs prick i mitten av skärmen). Då hör man buzzningen klart och tydligt.

Vill jag ens prova :)
Är störd bara av pipljudet.
Får testa i morgon kväll när jag är hemma igen.
Dock har jag inte ljud från TV'n utan från recieiver, men skall jag skruva ner kontrollen på TV ändå? (är ju monitormodell)

Bortsett från Buzz som låter som en humla då (visste ej)
Är det bara jag som hör det högfrekventa pip, som påminner om pipet på en gammal CRT innan den blir varm?

Mvh
Boogieman

Redigerat av bigbadboogie, 31 mars 2009 - 11:19.

Postad 31 mars 2009 - 16:00

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Är det bara jag som hör det högfrekventa pip, som påminner om pipet på en gammal CRT innan den blir varm?

Jag hör det på min 3 veckor gamla KRP-500A oxå. Det startar så fort man trycker på power-knappen framme
på tv:n, ett ganska jobbigt högfrekvent ljud. Tycker mig dock att det minskar/försvinner efter ett tag när tv:n
fått vara igång ett tag..

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 31 mars 2009 - 16:02.

Postad 03 april 2009 - 00:11

Explorer76
  • Explorer76
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Är det någon här som köpt en KRP500AW?
Jag tycker den är riktigt snygg, men blir det inte lite jobbigt att ha en vit ram runt den fina bilden?
Står och velar mellan att köpa en 500A el 500AW...

Postad 03 april 2009 - 06:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Jobbigt vet jag inte men det pajjar kontrastintrycket att ha vit ram. Men kan man leva med det är det ju mest en smaksak. :)

Postad 03 april 2009 - 07:35

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Bara under uppstart, eller hela tiden? Jag har inte märkt något, och jag är känsligt för sånt. Jag kollar ikväll. Angående volymen, det är bara att se till att rummet är tyst.

Postad 03 april 2009 - 08:34

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Bara under uppstart, eller hela tiden? Jag har inte märkt något, och jag är känsligt för sånt. Jag kollar ikväll. Angående volymen, det är bara att se till att rummet är tyst.

Det är hela tiden.
Läste precis buzzing tråden och där var en kille till som haft samma problem och fått någon del på nätkortet utbytt och då försvann det (han kunde dock fortf höra det om han lade örat mellan tv o vägg, men det får man ju anse är ok - så länge man inte hö det gfrån lyssningspos)

Frågan är hur högt det måste låta för det skall anses vara fel.
Jag hör som sagt det alltid om jag sitter på några meter, men det är inte tokhögt men just den frekvensen söker en och blir väldigt jobbig till slut.

Mvh
Boogieman

Postad 03 april 2009 - 08:42

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Jag tycker den är riktigt snygg, men blir det inte lite jobbigt att ha en vit ram runt den fina bilden?

Har du en svart vägg kan det ju bli väldigt läckert med vit ram om man vill framhäva skärmen.
Har man vit vägg o vill dölja skrämen är det ju också en aspekt (ibland vill ju partner att TVn inte skall synas tex :) )

Men som paccis säger, svart ram (helst matt) är bra för att framhäva kontrasten då ramen skärmar in bilden och skiljer denna från resten av väggen. Så ur bildhänseende hade jag valt svart.
Hade jag tänkt mer på design än optimalt uppfattad bild beror det på vad man vill ha fram.
Kör du tex alla andra prylar vitt (Apple-galen tex) så kan ju vitt passa in bra.
Kör du alla andra komponenter svart så blir det igen helhet med bara en del vit...skärmen.

Sen kan man ju aldrig jämföra den exceptionella kurosvärtan mot ramen om man har en vit ram :)

Smaksak
Boogie

Redigerat av bigbadboogie, 03 april 2009 - 08:43.

Postad 03 april 2009 - 08:54

snauen
  • snauen
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jag har en och stör mig inte på det, köpte den vita just för att den är riktigt snygg och att min fru gilla den :) men beror väl på hur myckt man värderar optimal blidupplevels vs estetik...

Postad 03 april 2009 - 08:55

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Sen kan man ju aldrig jämföra den exceptionella kurosvärtan mot ramen om man har en vit ram :)

He he, jag jag som till vissa kuroägares fasa inte tyckte att det var så svart som jag tänkt mig när jag köpte min skulle nog haft vit ram så slapp jag fundera :)

Nu är jag såååå nöjd & en vit ram känns uteslutet åtminstone som jag känner det nu än fast jag aldrig sett nån. Minns dock att jag på min gamla 32" tjockis var irriterad på silverfärgen, tyckte att svart skulle varit bättre.

Postad 03 april 2009 - 15:47

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0
Man upplever tv hos oss lite annorlunda för att tv är jäms med skifferväggen ni vet hur det ser ut när man tittar på ett akvarium som är inbyggd.
Sedan sväljer skiffern eller bryter ljuset efter som den är ojämn och svart det blir ett helt annat intryck av tv.
Typ bilden är stor men tv känns inte stor när den är av...Humm...

Postad 04 april 2009 - 01:18

Explorer76
  • Explorer76
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tack för kommentarer (pacman, hyslopc, bigbadboogie, snauen) - jag stod och velade in i det sista innan det blev en svart KRP500A.
Wow vilken TV! vet att jag slår in öppna dörrar i den här tråden, men det är helt otroligt vilken bild om man kör BD. Riktigt nöjd med vanlig DVD óch SD TV också. Jag har inte sett ngn annan TV så bra som denna...
Jag håller med om att vitt eller svart är en smaksak, men när jag såg senaste Bond filmen från BD så smälter svart ram ihop med bilden och det ser vekligen fantastiskt ut.
Vilken njutning att ha en så här bra TV!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.