Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Min ps3a dog, YLOD!

443 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 2009 120GB (Spelkonsoler) 9 9,02 (259) Inga priser
26 relaterade trådar
Playstation Store (2597 inlägg) 6 år sedan
* Officiell tråd - Playstation 3* (8507 inlägg) 8 år sedan
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3] (1979 inlägg) 9 år sedan
PS3 Mediaserver - PMS (2831 inlägg) 10 år sedan
Hur mycket låter era PS3:or? (4857 inlägg) 10 år sedan
PS3 som Blu-ray spelare (1237 inlägg) 12 år sedan
PS3+3D tv (46 inlägg) 13 år sedan
PS3 Slim med oljud i fläkten (354 inlägg) 13 år sedan
Ska min receiver eller TV koda av bild? (5 inlägg) 13 år sedan
Xbox 360 eller PS3 (1171 inlägg) 13 år sedan
PS3-uppdatering ger 3D-möjligheter (51 inlägg) 13 år sedan
Hjälp en idiot! Koppla Pc, ps3, tv & receiver. (4 inlägg) 13 år sedan
Ny PS3 revision släppt (129 inlägg) 13 år sedan
PS3 slim 120GB pris (916 inlägg) 14 år sedan
Bästa stället att importera ps3? (424 inlägg) 14 år sedan
PS3 Media Server - Filmomslag (4 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-sr607 HDMI Problem (6 inlägg) 14 år sedan
GTA 4 online PS3 (2 inlägg) 14 år sedan
Smalare Blurayspelare? (4 inlägg) 14 år sedan
Hjälp: Val av DVD-spelare till Samsung LE40B755 (14 inlägg) 14 år sedan
Reciever/Förstärkare med växlare för multipla bild-/ljudkällor - möjligt (5 inlägg) 14 år sedan
[Hilfe] Prisvärt minisystem för spel och filmbruk (0 inlägg) 14 år sedan
PS3 Slim (CECH-2000) (1021 inlägg) 14 år sedan
PS3 slim och bravia sync (13 inlägg) 14 år sedan
Playstation 3 - från annat land (50 inlägg) 14 år sedan
Sony sänker priset på Ps3 (95 inlägg) 14 år sedan

#351

Postad 02 januari 2011 - 11:23

azzo
  • azzo
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Jaha då var det min tur 40 gigare köpt 2008-02-05 Webhallen.
Tror ni det är några problem att reklamera via webhallen? Den är ju nästan 3år gammal. Mvh Andreas

#352

Postad 02 januari 2011 - 19:00

King D
  • King D
  • Forumräv

  • 855 inlägg
  • 0

Jaha då var det min tur 40 gigare köpt 2008-02-05 Webhallen.
Tror ni det är några problem att reklamera via webhallen? Den är ju nästan 3år gammal. Mvh Andreas

Precis, den är nästan 3 år gammal. Reklamationstiden är 3 år så det bör inte vara några problem. Jag tycker att Webhallen har bra service, jag har reklamerat ganska många saker, bl.a. 4 st bluetooth headsets som inte funkade som de skulle. Jag fick ett nytt headset varje gång, och till sist en annan modell, de skickade inte dom på reparation eller nåt.

#353

Postad 06 januari 2011 - 18:07

Unregisteredbd7ccdba
  • Unregisteredbd7ccdba
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Fick YLOD för en knapp timma sedan på min 40GB Tjockis.

Knacka fram kvittot från komplett och såg att jag beställde den 2007-12-27.
Känns tråkigt/konstigt att garantin gick ut för typ 10 dagar sen. Har mailat dem ändå och får se om dom gör något åt det.

Bytte HDD till en 320GB för några månader sedan och fick en desperat tanke att kanske kunna sätta i den gamla
40GB som inte har 3.50, eller är det utan tvekan hårdvarufel? Är desperat.

#354

Postad 06 januari 2011 - 20:58

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Fick YLOD för en knapp timma sedan på min 40GB Tjockis.

Knacka fram kvittot från komplett och såg att jag beställde den 2007-12-27.
Känns tråkigt/konstigt att garantin gick ut för typ 10 dagar sen. Har mailat dem ändå och får se om dom gör något åt det.

Bytte HDD till en 320GB för några månader sedan och fick en desperat tanke att kanske kunna sätta i den gamla
40GB som inte har 3.50, eller är det utan tvekan hårdvarufel? Är desperat.

Har du YLOD (yellow light of death) så är det tyärr hårdvaran.
Jag skulle rekommendera att satsa på en ny slim istället för att försöka laga den (vissa firmor fixar den för runt 1000:-).

#355

Postad 06 januari 2011 - 21:11

King D
  • King D
  • Forumräv

  • 855 inlägg
  • 0

Fick YLOD för en knapp timma sedan på min 40GB Tjockis.

Knacka fram kvittot från komplett och såg att jag beställde den 2007-12-27.
Känns tråkigt/konstigt att garantin gick ut för typ 10 dagar sen. Har mailat dem ändå och får se om dom gör något åt det.

Bytte HDD till en 320GB för några månader sedan och fick en desperat tanke att kanske kunna sätta i den gamla
40GB som inte har 3.50, eller är det utan tvekan hårdvarufel? Är desperat.

YLOD orsakas av att en liten komponent på moderkortet "lossnar" delvis från moderkortet och funkar därför inte. Det dom gör på reparationen är att löda fast den där komponenten igen och vips så funkar PS3:an igen...oftast.

Har du YLOD (yellow light of death) så är det tyärr hårdvaran.
Jag skulle rekommendera att satsa på en ny slim istället för att försöka laga den (vissa firmor fixar den för runt 1000:-).

Jag skulle göra som e3henri sa här ovan - att satsa på en Slim istället men vill du försöka laga din gamla så kostar det ca 1000:- men det är inte säkert det funkar. Jag råkade själv ut för YLOD för någon månad sen och köpte en Slim, ingen skillnad faktiskt förutom utseendet då...samt att den är lite ostabilare om man ställer PS3:an vertikalt.

Länk till ett företag som lagar YLOD: Chipper

Eller så kan du försöka göra det själv om du inte vill chansa och betala 1000:-:
PS3 YLOD Fix Part 1/3
PS3 YLOD Fix Part 2/3
PS3 YLOD Fix Part 3/3

#356

Postad 07 januari 2011 - 00:10

Unregisteredbd7ccdba
  • Unregisteredbd7ccdba
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

YLOD orsakas av att en liten komponent på moderkortet "lossnar" delvis från moderkortet och funkar därför inte. Det dom gör på reparationen är att löda fast den där komponenten igen och vips så funkar PS3:an igen...oftast.


Jag skulle göra som e3henri sa här ovan - att satsa på en Slim istället men vill du försöka laga din gamla så kostar det ca 1000:- men det är inte säkert det funkar. Jag råkade själv ut för YLOD för någon månad sen och köpte en Slim, ingen skillnad faktiskt förutom utseendet då...samt att den är lite ostabilare om man ställer PS3:an vertikalt.

Länk till ett företag som lagar YLOD: Chipper

Eller så kan du försöka göra det själv om du inte vill chansa och betala 1000:-:
PS3 YLOD Fix Part 1/3
PS3 YLOD Fix Part 2/3
PS3 YLOD Fix Part 3/3


Tackar för ett bra svar.
Blir nog en ny slim, skulle va roligt att få en spelare med bitstream oxå =)
Men ska kolla in de där klippen, kanske e värt att få igång den så man kan köra en backup iaf.

Gonatt

#357

Postad 08 januari 2011 - 12:00

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Körde lagning enligt klippen för ett år sedan. Höll i ca en vecka sedan YLOD igen... Blev en Slim.

Men resultaten varierar förstås, kan ju funka längre om man har tur.

/Jonas

#358

Postad 21 januari 2011 - 17:30

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Fick själv YLOD på min feta 40GB i måndags. Lade upp en liten guide här: https://www.minhembi...tiger99/301011/ För mig fungerar den fortfarande, får väl se om det håller en längre period, kan ju hoppas ;) Men det är inget hokus pokus, det löser ju iaf problemet. Men om grunden till problemet är löst pga arctic cooling kylpasta istället för det som sony använt, vet jag inte än. Den som lever får se. Annars blir det nog en slim lr ps4 om 2, 3, 5, 8 år :)

#359

Postad 30 januari 2011 - 13:22

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

  • 1 134 inlägg
  • 0
Drabbades jag med, igår. Eftersom det är en releasedags 60GB, var garantin borta sedan länge. Så jag plockade fram skruvmejslar, värmepistol och Arctic Silver. Jag grillade moderkortet ganska ordentligt (ett par av komponenterna tyckte nog att jag kom lite f ö r nära med värmepistolen dessutom).

Nå, efter att ha svurit över kontakters känslighet och mängden skruv att hålla reda på, så fick jag ihop fanskapet igen. Och den fungerar otroligt nog. Återstår att se för hur länge.

#360

Postad 30 januari 2011 - 20:12

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Drabbades jag med, igår. Eftersom det är en releasedags 60GB, var garantin borta sedan länge. Så jag plockade fram skruvmejslar, värmepistol och Arctic Silver. Jag grillade moderkortet ganska ordentligt (ett par av komponenterna tyckte nog att jag kom lite f ö r nära med värmepistolen dessutom).

Nå, efter att ha svurit över kontakters känslighet och mängden skruv att hålla reda på, så fick jag ihop fanskapet igen. Och den fungerar otroligt nog. Återstår att se för hur länge.

Tillräckligt länge för att du ska kunna ta en rejäl backup iallafall. Tråkigt att så många drabbas av detta.
Sitter själv med en 40GB Fat refurb som byttes för 2 år sedan p.g.a. fel på lasern. Är väl bara en tidsfråga innan jag får detta också...den är ju trots allt på 3-4 timmar varje dag minst.

#361

Postad 31 januari 2011 - 16:35

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

  • 1 134 inlägg
  • 0
Jag var inte speciellt imponerad av bygget invändigt. Det märks att det inte är gjort för att servas. Öppna och slakta den några gånger och chansen är rätt stor att man har sabbat en eller annan kontakt.

#362

Postad 31 januari 2011 - 16:39

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Sitter med en 20GB PS3 (iofs 500GB i den just nu) från USA, första modellen utan minneskortsläsare och wifi. Köpt december 2006 på Ebay. Fungerar utmärkt fortfarande ;)

Redigerat av Unregistereddc471864, 31 januari 2011 - 16:39.


#363

Postad 31 januari 2011 - 16:51

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 415 inlägg
  • 0

Drabbades jag med, igår. Eftersom det är en releasedags 60GB, var garantin borta sedan länge. Så jag plockade fram skruvmejslar, värmepistol och Arctic Silver. Jag grillade moderkortet ganska ordentligt (ett par av komponenterna tyckte nog att jag kom lite f ö r nära med värmepistolen dessutom).

Nå, efter att ha svurit över kontakters känslighet och mängden skruv att hålla reda på, så fick jag ihop fanskapet igen. Och den fungerar otroligt nog. Återstår att se för hur länge.



Lycka till, jag har lagat min release-day PS3 2 ggr (och fått mer och mer skruvar över varje gång...) men nu har den fuckat-upp igen, har redan ytterligare en Slim som däremot snurrar och går. Undrar om jag orkar defucka den en 3e gång ? ;)

Första gången snurrade den 1 månad tror jag, men andra fixen funkade bara några veckor. Tordes inte spela med skiva eller titta på DVD skiva i den, bara streaming och DLC spel...

Drabbades jag med, igår. Eftersom det är en releasedags 60GB, var garantin borta sedan länge. Så jag plockade fram skruvmejslar, värmepistol och Arctic Silver. Jag grillade moderkortet ganska ordentligt (ett par av komponenterna tyckte nog att jag kom lite f ö r nära med värmepistolen dessutom).

Nå, efter att ha svurit över kontakters känslighet och mängden skruv att hålla reda på, så fick jag ihop fanskapet igen. Och den fungerar otroligt nog. Återstår att se för hur länge.



Lycka till, jag har lagat min release-day PS3 2 ggr (och fått mer och mer skruvar över varje gång...) men nu har den fuckat-upp igen, har redan ytterligare en Slim som däremot snurrar och går. Undrar om jag orkar defucka den en 3e gång ? :)

Första gången snurrade den 1 månad tror jag, men andra fixen funkade bara några veckor. Tordes inte spela med skiva eller titta på DVD skiva i den, bara streaming och DLC spel...

#364

Postad 31 januari 2011 - 23:01

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0
Har fått tillbaka min PS3a nu som har varit på lagning i en månad. När jag lämnade in den så tog jag ur min HDD och satte i originalet. Nu när den kom tillbaks så var jag rätt säker på att jag skulle få formatera om hårddisken när jag satte i den igen, men det behövdes inte. Den kickade igång direkt så jag hade kvar allt nerladdat och alla sparfiler. Hur skönt som hellst :)

#365

Postad 02 februari 2011 - 15:04

Acidur
  • Acidur
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Fick min 2:a YLOD i helgen. Garantin gick ut för några veckor sedan så får se om det går att göra något åt det. Har mailat Nordiskfilm och väntar på svar. Dock var den inne på lagning för bara 2-3 månader sedan för samma fel så det borde ju hålla lite bättre. Speciellt då jag inte använder den till mer än streaming av film nån gång i veckan.

Blir nog en mediaspelare istället...

#366

Postad 12 februari 2011 - 16:17

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0
Ok dags för mig att joina YLOD-klubben. Hade dock tur i oturen då PS3:an gav mig en del hintar om att något inte stod rätt till då den dog 2 ggr innan. Så som tur var så fixade jag ett USB-minne och backade hela systemet. Och mycket riktigt så slocknade min trotjänare precis i mitten av ett serieavsnitt och YLOD var ett faktum.

Letade upp kvittot och upptäckte att jag hade 1 månad till godo på den magiska 3-årsgränsen. Så läste in mig på reklamationsrätten samt skrev ut ett officiellt reklamationsbrev till El-Giganten. Kort sagt: Jag var redo för ett krig.
Men när jag väl kom dit så var det inget krångel med det. Dom bara skickade in PS3:an till Nordisk film också var det klart.

Nu får vi se hur lång tid servicen tar.

Men credz till El-Giganten för bra service hittills.

#367

Postad 12 februari 2011 - 17:04

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
nordisk film är ju kända för sin snabbhet så du får den nog på måndag ;)

#368

Postad 12 februari 2011 - 17:07

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

nordisk film är ju kända för sin snabbhet så du får den nog på måndag :P


;) Jag tänker dra till med frasen "oskäligt lång tid" så fort som reparationstiden sträcker sig över 3 veckor och därmed casha ut en lånekonsol.

#369

Postad 13 februari 2011 - 20:57

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

:unsure: Jag tänker dra till med frasen "oskäligt lång tid" så fort som reparationstiden sträcker sig över 3 veckor och därmed casha ut en lånekonsol.

Fel taktik. Om du tänker kräva något så ska du göra det med en gång. Gå alltså dit idag och kräv en lånekonsoll om de inte fixar det inom 3 veckor.
Min var borta 5 veckor och jag fick en blurayfilm som kompensation.

#370

Postad 13 februari 2011 - 22:05

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

Fel taktik. Om du tänker kräva något så ska du göra det med en gång. Gå alltså dit idag och kräv en lånekonsoll om de inte fixar det inom 3 veckor.
Min var borta 5 veckor och jag fick en blurayfilm som kompensation.


Då har du inte sett min övertygningsblick.

#371

Postad 15 februari 2011 - 23:47

djohansson
  • djohansson
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Jag har en 60GB som jag köpte på releasedagen. Fick YLOD våren 2009, lämnade in den och fick vänta 5½ vecka innan jag fick tillbaka den. Sen dess har den fungerat utan problem. Tills nu.

Satt och spelade NFS: Hot Pursuit ikväll och helt plötsligt stänger den av sig själv och börjar blinka rött. Jag kunde dock starta om den och fortsätta spela men samma sak hände efter en stund igen. Nån som har nån koll på vad det kan vara? Verkar inte vara YLOD... (?)
Har inte vågat starta om den igen... :/

#372

Postad 16 februari 2011 - 00:22

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

Jag har en 60GB som jag köpte på releasedagen. Fick YLOD våren 2009, lämnade in den och fick vänta 5½ vecka innan jag fick tillbaka den. Sen dess har den fungerat utan problem. Tills nu.

Satt och spelade NFS: Hot Pursuit ikväll och helt plötsligt stänger den av sig själv och börjar blinka rött. Jag kunde dock starta om den och fortsätta spela men samma sak hände efter en stund igen. Nån som har nån koll på vad det kan vara? Verkar inte vara YLOD... (?)
Har inte vågat starta om den igen... :/


Exakt samma som mig. Backup direkt!

#373

Postad 16 februari 2011 - 00:25

djohansson
  • djohansson
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Exakt samma som mig. Backup direkt!


Spelade du också NFS..?

#374

Postad 16 februari 2011 - 14:16

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

Spelade du också NFS..?


Nej. Men jag fick samma symptom innan min drabbades av YLOD.

#375

Postad 16 februari 2011 - 19:27

djohansson
  • djohansson
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Nej. Men jag fick samma symptom innan min drabbades av YLOD.


Ok! Fan då... Jobbigt... :/
Måste jag ha en extern hdd i FAT32 för att kunna ta backup? Eller USB-minne..?
Hur mycket plats behövs?

#376

Postad 16 februari 2011 - 20:42

Zebra
  • Zebra
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0

Ok! Fan då... Jobbigt... :/
Måste jag ha en extern hdd i FAT32 för att kunna ta backup? Eller USB-minne..?
Hur mycket plats behövs?


Det är väl bäst att försöka spara dina spelsaves först på ett usb-minne och sedan göra en regelrätt backup så har du iallafall räddat dem, eftersom en backup tar flera timmar och en sjuklig ps3-an kan yloda under backupen. Tror jag.

#377

Postad 16 februari 2011 - 21:53

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

Det är väl bäst att försöka spara dina spelsaves först på ett usb-minne och sedan göra en regelrätt backup så har du iallafall räddat dem, eftersom en backup tar flera timmar och en sjuklig ps3-an kan yloda under backupen. Tror jag.


Nja om man raderar alla game utilities och demos så kommer man ner i ganska humana mängder data. Jag gick från 25GB till 9GB genom att göra detta och då tog backupen typ 30-45 minuter. Köpte ett 16GB USB-minne som jag körde med

Men ja risken finns ju att den YLOD:ar under backupen.

Innan den börjar med backupen så gör den ju en analys av hur mycket utrymme som du behöver.

Redigerat av Birkanoff, 16 februari 2011 - 21:55.


#378

Postad 02 mars 2011 - 17:55

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0
HAZAAA!!!

Fick tillbaka en refurbad PS3 idag. 3 veckor tog det i runda slängar så det får jag säga att jag är nöjd med.

#379

Postad 10 juni 2011 - 11:57

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0
Ingen som har testat att fixa RLOD/YLOD?
Jag har ju hämtat ut en ny PS3a idag och tänkte mecka lite med den gamla.
Vore grymt najs om jag kan få den att funka igen och ha den som back upp maskin :)

#380

Postad 10 juni 2011 - 12:12

the_mort
  • the_mort
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Ingen som har testat att fixa RLOD/YLOD?
Jag har ju hämtat ut en ny PS3a idag och tänkte mecka lite med den gamla.
Vore grymt najs om jag kan få den att funka igen och ha den som back upp maskin :)


Min fick YLOD för ett par månader sedan och jag använde denna MYCKET utförliga guide och den funkar fortfarande!

#381

Postad 10 juni 2011 - 15:24

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Fått 2 felaktiga ps3 efter att mitt felfria PS3 dog av YLOD. Hoppas på att det är fel denna gång med för då är det 4e och jag har rätt till pengarna tillbaka. Någon som vet hur det blir eftersom jag betalat 5300 kr för mitt PS3 om jag nu häver köpet?

#382

Postad 10 juni 2011 - 16:57

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0

Fått 2 felaktiga ps3 efter att mitt felfria PS3 dog av YLOD. Hoppas på att det är fel denna gång med för då är det 4e och jag har rätt till pengarna tillbaka. Någon som vet hur det blir eftersom jag betalat 5300 kr för mitt PS3 om jag nu häver köpet?


Det blir 5300kr minus avdrag för den tiden du kunnat använda din PS3. Exakt vad det blir är en förhandlingssak mellan dig och butiken. Har du haft den länge får du nog räkna med en hel del i avdrag.

#383

Postad 23 juni 2011 - 22:48

Cragganmorax
  • Cragganmorax
  • Forumräv

  • 754 inlägg
  • 0
*joins the YLOD club* Suck....så då har tillslut min gamla feta trotjänare från mars 2007 gett upp.

Komiska i det hela är tillfället den valde att dö... Satt med min dotter som älskar att leka med sin eyepet och nu hade hon beslutat sig för att skapa en ny eyepet (för er som inte spelat eyepet så föds alla nya eyepets från ett ägg som man ska få att kläckas). Under delen där man ska placera en värmelampa som ska värma upp ägget så piper min PS3 till några ggr och sen...YLOD... :D ? Det är fan humor.... :D

Nåja har hittat Gilksy's reflow snuttar på youtube så får väl testa att skruva isär tjockisen och se om det går att få liv i den igen... ett litet lagom sommarprojekt.
Skulle åtminstone vilja få loss min ME2 save inför ME3...la ner +60 timmar där... backup är bra har jag hört... :lol:

Blir nog däremot en slim även om jag får igång den då det känns lite stabilare och energisnålare :)

Redigerat av Cragganmorax, 23 juni 2011 - 22:50.


#384

Postad 26 juni 2011 - 18:55

milde
  • milde
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Då var det min tur att få ylod då :). Är en 60 GB feting från release dagen så blir till att prova fixa själv någon dag.

#385

Postad 27 juni 2011 - 07:43

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Någon som har fixat sin PS3:a via denna guide http://www.youtube.c...h?v=U70SgRDVcBo
som the_mort postade tidigare som consolen att hålla en längre tid.

tycker ju att den bör hålla bra eftersom man byter ut den gammla kylpastan till ny.

#386

Postad 27 juni 2011 - 10:05

Cragganmorax
  • Cragganmorax
  • Forumräv

  • 754 inlägg
  • 0

Någon som har fixat sin PS3:a via denna guide http://www.youtube.c...h?v=U70SgRDVcBo
som the_mort postade tidigare som consolen att hålla en längre tid.

tycker ju att den bör hålla bra eftersom man byter ut den gammla kylpastan till ny.


Håller på med min enligt Gilksy guiden... Lär ju inte bli sämre med ny kylpasta kan jag säga med tanke på hur det såg ut i min PS3... Ska bara införskaffa en varmluftspistol och sen skruva ihop den igen, får se om den vaknar till liv... om inte så har jag åtminstone försökt :)

Fabriksapplicerad kylpasta på min 60GB (köpt mars 2007):
Postad bild
Postad bild
:D

Redigerat av Cragganmorax, 27 juni 2011 - 10:11.


#387

Postad 27 juni 2011 - 10:37

aber715
  • aber715
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0

Fabriksapplicerad kylpasta på min 60GB (köpt mars 2007):

:)


Det där såg väl inte så tokigt ut?

#388

Postad 27 juni 2011 - 10:52

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
när du ändå har den öppen köp luft på burk & blås ut allt dam som finns i den.

OBS! använd inte damsugare pga. statisk elektrisitet.. finns risk att du pajjar kretsar i din PS3:a

#389

Postad 27 juni 2011 - 11:11

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0
Jag har köpt allt som behövs, nu ska jag bara ta mig tid att skruva isär den och reflowa.
Hur har det gått för er som har försökt??

#390

Postad 27 juni 2011 - 11:19

Cragganmorax
  • Cragganmorax
  • Forumräv

  • 754 inlägg
  • 0
Min ligger just nu isärskruvad i garderoben och väntar på att jag ska hitta lite ledig tid från ungarna.... :) Inget man vill pyssla med när man har en sexåring och tvååring springandes runt bordet...
Ska bara köpa mig en varmluftspickadoll och pasta med. Ger mig själv en 50/50 chans till success :D

#391

Postad 27 juni 2011 - 11:24

Cragganmorax
  • Cragganmorax
  • Forumräv

  • 754 inlägg
  • 0

när du ändå har den öppen köp luft på burk & blås ut allt dam som finns i den.

OBS! använd inte damsugare pga. statisk elektrisitet.. finns risk att du pajjar kretsar i din PS3:a


Hade inte mycket damm i den då jag har tagit för vana att dammsuga ur den med jämna mellanrum (precis som det står i manualen) men ska rengöra allt lite extra nu när jag har chansen.

#392

Postad 27 juni 2011 - 11:35

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Hade inte mycket damm i den då jag har tagit för vana att dammsuga ur den med jämna mellanrum (precis som det står i manualen) men ska rengöra allt lite extra nu när jag har chansen.

ok. förmodligen någon idiot på design avdelningen som skrivit i manualen att man skall damsuga.

alla som jobbar med elektronik vet att man inte skall damsuga elektronik komponenter.
går ju oftast bra att köra utanpå chassit men inte för nära kontakter. absolut inte direkt på komponenter.

#393

Postad 27 juni 2011 - 11:47

Cragganmorax
  • Cragganmorax
  • Forumräv

  • 754 inlägg
  • 0
Hade inte tänkt dammsuga på några komponenter, väl medveten om riskerna med ESD.

#394

Postad 27 juni 2011 - 11:48

jarre008
  • jarre008
  • Beroende

  • 1 166 inlägg
  • 0

Jag har köpt allt som behövs, nu ska jag bara ta mig tid att skruva isär den och reflowa.
Hur har det gått för er som har försökt??


Jag fick igång min iaf, med pasta och varmluftspistol hemma så tog det bara nån timme med hjälp av en u-tube video.
Men, något strul vart det antagligen med pastan eftersom fläkten började gå för fullt.
Gav bort skiten till bror som bara använder den på fyllan när det ska sjungas singstar eller liknande.

#395

Postad 27 juni 2011 - 12:33

the_mort
  • the_mort
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Jag fick igång min iaf, med pasta och varmluftspistol hemma så tog det bara nån timme med hjälp av en u-tube video.
Men, något strul vart det antagligen med pastan eftersom fläkten började gå för fullt.
Gav bort skiten till bror som bara använder den på fyllan när det ska sjungas singstar eller liknande.


Följ Gilksy´s video slaviskt och använd denna kylpasta som jag förstått ska vara den bästa. Finns på Kjell & Co. Tipset med ren luft på flaska för renblåsning är också ett bra tips!

#396

Postad 28 juni 2011 - 00:10

Cragganmorax
  • Cragganmorax
  • Forumräv

  • 754 inlägg
  • 0
Mission accomplished! Körde Gilksy's reflow procedur och gamla Bettan is alive! Whoho glad man blir när något lyckas :)
Får testköra några dagar och återkomma med en rapport om huruvida min PS3 fortsätter att gå...
Backup time :lol:

#397

Postad 28 juni 2011 - 06:51

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Grattis, fan va bra.. hoppas att den håller bra, eftersom det är ny kylpasta så tycker jag att den borde kunna hålla lika
bra som en ny PS3:a ,återstår att se om den håller tills Playstation 4 kommer.

#398

Postad 28 juni 2011 - 08:19

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Förvänta er inte för mycket bara, jag har lagat fyra stycken varav det bara är en som fortfarande fungerar.
Dom andra höll max ett halvår. Bara så att ni inte blir besvikna sen.

#399

Postad 28 juni 2011 - 10:05

Cragganmorax
  • Cragganmorax
  • Forumräv

  • 754 inlägg
  • 0
......YLOD igen..... Nåja kom inte som en chock direkt. Fick ur spelet som satt i åtminstone. Tror PS3an ångade på i 3 timmar eller så innan den la av igen :lol:

Oh well, var rätt kul att skruva isär den och få igång den iaf. La på Artic Silver 5 och när jag startade upp PS3an så var den tystare än någonsin :) Har dock haft återkommande problem med BD-spelaren efter det att min son lyckades trycka in 4 CD skivor medans hans pappa gjorde något annat... Fick ut alla med hjälp av en bordskniv och lite lirkande och den funkade fint fram till YLOD, när jag fick igång den igen så kärvade dock inmatningen lite igen så antar att jag helt enkelt får bita ihop och skaffa en slim till hösten. Hörde något rykte om en prissänkning i augusti, får se om det stämmer och vad skillnaden i pris blir.

Nä fan... 29 grader varmt ute... Dags att hoppa i plurret! :lol:

Redigerat av Cragganmorax, 28 juni 2011 - 10:07.


#400

Postad 28 juni 2011 - 10:09

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Förvänta er inte för mycket bara, jag har lagat fyra stycken varav det bara är en som fortfarande fungerar.
Dom andra höll max ett halvår. Bara så att ni inte blir besvikna sen.

Ett halvår bara, det är ju inte bra.. måste ju vara något annat som tar stryck när man fått YLOD
kanske bra att löda på komponenteran när man endå har maskinen öppen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.