Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nyheter och rykten kring Pentax

887 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 March 2010 - 12:24

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Att ni alltid ska vara så vettiga. Och icke-visionära :)

Postad 28 March 2010 - 16:58

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Ni som verkar ha koll på pentax försäljningen, ni råkar inte ha fått tag på statistik på övriga märken också?

Postad 30 March 2010 - 05:53

Unregistered1852
  • Unregistered1852
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Historiskt tycker jag att din "källa" haft mindre än 80% säkerhet om än otroligt kunnig (om vi nu tänker på samma). Så här kommer min gissning, vem vet, jag kanske har tur ;)

1. Ok, K-5 kommer trots jag inte ser luckan prismässigt som den ska fylla. Redan nu står folk och velar mellan K-x och K-7. K-5 kliver in som en direkt konkurrent till Nikons D90 för ~9kkr. I princip en K-7 med sonys 14Mpix:are.

2. Det kommer ingen direkt efterträdare till K-7 som vi väntar oss. Det är en FF i klassen 15-16kkr som släpps tillsammans med ~4 nya D-FA; 20, 50, 135 och 24-70mm. Varför? Pentax har sedan Hoya tog över visat att man kan erbjuda kompakta hus med många finesser till bra pris. Dessutom är det tekninskt lättare att göra ett lite enklare FF hus än ett topp-specat i stil med canon 7D. FF för entusiasten bör erbjudas av Pentax före de andra. Jag vet att inte mkt pekar på FF men ännu mindre pekar på alternativet "7D" imo :)

:D Ja, källan vet väl ungefär så mycket som de stora återfärsäljarna i Sverige vet...sen gissar han(eller hon ;-) ) väl lika bra som vi andra.

K-5 - tror jag blir ungefär som du beskrivit, man kommer niog att trycka på vädertätning som viktigaste skillnad mot K-x

K-7:s efterträdare kanske inte blir någon efterträdare precis som du menar. Jag trpr inte heller att Pentax har möjlighet att hålla igång tre kamerahuslinjer någon längre tid, men man kan ju göra som C..urkörk..NON gjorde med sin T90 på -80 talet. (Man körde en produktionsline i tre månader och producerade då tillräckligt mycket kamerahus för att sölja under två-tre år.) Alltså: INTE ersätta K-7, utan istället (as we speak) producera fram en rejäl mängd K-7 hus (kanske K-7 "improved") från den befintliga K-7 produktionslinjen, därefter ställa om till K-? som blir (hoppas hoppas hoppas) pentax första digitala FF-kamera. Den andra produktionslinjen kör under tiden fram K-5 hus. I så fall kan man hålla tre tydliga modeller vid liv samtidigt med bara två produktionslinjer.

I så fall har vi till hösten (hoppas/tror/drömmer/önskar jag) Billighetskameran med klass: K-5. K-7(kanske "improved" med bättre aps-sensor, härdat displayglas och någon mjukvarufix) samt min nästa kamera K-? FF pentax.

OM K-? skulle visa sig var FF så tror jag att prisnivån enbart för kamerhus har en ganska hög smärttröskel, troligen strax under 20000:-. Skulle man kunna släppa en FF-pentax (även om den skulle råka utrustas med en brusig sonysensor) för 16000:- så förutser jag ett försäljningsrekord utan dess like hoos cyber mfl...

Hmm, när jag nu börjar tänka på det, hur ska man kunna förbättra K-7:an om man bibehåller APS-formatet?
Mera bilder per sekund, bättre filmfunktion och snabbare AF är väl i och för sig troliga förbättringspunkter, men inte speciellt storsäljande. Ny sensor kan väl också locka några nördar som oss, men inte den stora "dumma" kameraköparmassan.

Nej, ju mer jag tänker på det desto mindre troligt blir det för mig att man till photokina kommer men endast K-7improved. Detta skulle vara tam marknadsföring från HOYA som verkar ganska bra på att tjäna pengar. Kanske man "bara" kommer med K-7 improved i höst, men i så fall tror jag stenhårt på en pentax K-? FF "under glas" i någon monter.

I vilket fall - vid första misstanke om Pentax K-? FF så står jag först i kön hos cyber. (Kom bara 3:a i våras/somras när K-7 an lanserades. Två anställda vid cyber hann före...sen var jag ju korkad nog att teckna mig för enbart kamerahus vilket gjorde att jag fick vänta ett par veckor extra ändå jämfört med de som boka hus+kitlins - scheisse!!!

Over and out.

Postad 30 March 2010 - 20:11

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Originally posted by zackspeed
"It´s only a modified K-7 modul,with new trimming and other lens element in front .
To Photokina will come 2 Bodys,no 35mm Sensor.
With best regards..."

"zackspeed, welcome to pentaxforums
And let me add for the rest of the audience: zackspeed is a reputed forum member where he is coming from. Whenever in doubt, one zackspeed equals three ogls at least.
Falk"

-----------------------------------------

Ja....Om man tolkar vad Falk säger kommer det som "zackspeed" säger troligen att stämma!

Vad roligt Pentax!!! Ska bli spännande att se vad det blir för nya hus, och hoppas dom släpper lite nya mellan serie gluggar.

Redigerat av Mikael_R, 30 March 2010 - 20:11.

Postad 30 March 2010 - 20:43

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2487 inlägg
  • 0
Låter nice, ska bli kul att höra ytterliggare info :)

Postad 31 March 2010 - 08:00

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

[b]Originally posted by zackspeed b]

Intresant!
Nån som kan länka till tråden/inlägget? :angry:

Postad 31 March 2010 - 08:43

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Här: http://www.pentaxfor...html#post973979

Den första raden var ett svar på hur AF hos 645D är gjord. dvs en lätt modifierad AF från K-7.

Andra raden handlar om de kommande husen som ska presenteras vid photokina efter sommaren.
Troligtvis är det K-5 och efterföljaren till K-7, ingen med FF sensor.

Postad 31 March 2010 - 11:11

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Originally posted by zackspeed
"It´s only a modified K-7 modul,with new trimming and other lens element in front .
To Photokina will come 2 Bodys,no 35mm Sensor.
With best regards..."

Något jag inte riktigt fattar när det gäller Pentax är varför de inte släpper en FF. De har minst 10 fina objektiv som är designade för FF utan att släppa en kamera som är gjord för gluggarna. Pentaxianerna betalar ju en massa mer för glas som inte används. Om de nu har gått ut med att de inte tänker släppa en fullformatare så är det väl bättre att göra gluggarna mindre, billigare och lättare (vilket väl annars är lite av Pentax trademark)?

Postad 31 March 2010 - 11:18

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Något jag inte riktigt fattar när det gäller Pentax är varför de inte släpper en FF. De har minst 10 fina objektiv som är designade för FF utan att släppa en kamera som är gjord för gluggarna. Pentaxianerna betalar ju en massa mer för glas som inte används. Om de nu har gått ut med att de inte tänker släppa en fullformatare så är det väl bättre att göra gluggarna mindre, billigare och lättare (vilket väl annars är lite av Pentax trademark)?

Hela DA-linjen är just för aps-c och tecknar inte ut FF. Gamla FA-limited och nya D-FA macrona är de enda FF-gluggar som är avsedda för FF. Sedan är det vissa av DA som fungerar mer eller mindre på FF men inte officiellt.

Postad 31 March 2010 - 11:20

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Okej, då är jag med.

Ska bli spännande att se vad det andra huset är för något (det ena skulle väl vara nåt i stil med k-5 va?). Kanske ett 15-20k hus mer riktat mot proffs? :angry:

Postad 31 March 2010 - 11:30

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Okej, då är jag med.

Ska bli spännande att se vad det andra huset är för något (det ena skulle väl vara nåt i stil med k-5 va?). Kanske ett 15-20k hus mer riktat mot proffs? :angry:

Känns som en "K-7 mk2". Känns ologiskt att gå in med ett hus till mellan K-x och K-7 utan att göra prisspannet mellan modellerna större då det inte skiljer så jättemkt längre. En nylanserad K-7 skulle drastiskt öka möjligheterna :D

Jag gissar på inlägg i stil med "Ska jag välja utgående K-7 eller nya K-5 eftersom de kostar ungefär lika mkt" om ett tag :D

Postad 31 March 2010 - 11:44

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Men k-7:an är ju inte ens ett år gammal? Känns konstigt att byta ut den när den är såpass ny. :angry:

Postad 31 March 2010 - 11:58

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Tror nog att K-5 hamnar klart lägre i pris än dagens K-7.

Jag gissar på dessa priserna till hösten.
K-x med kitobjektiv: ca 5500:-
K-5 med WR kitobjektiv ca 7500:-
K-8 med WR kitobjektiv ca 12000:-

Vid photokina är det ca 16 månader sedan K-7 lancerades, vilket är rätt normal livslängd hos en DSLR.
Tycker det är lagom med tre modeller hos Pentax. Olympus och Sony har lite överdrivet många modeller (Olympus 6st DSLR + 3st Pen, och Sony 8st DSLR).

Postad 31 March 2010 - 12:09

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Tror nog att K-5 hamnar klart lägre i pris än dagens K-7.

Jag gissar på dessa priserna till hösten.
K-x med kitobjektiv: ca 5500:-
K-5 med WR kitobjektiv ca 7500:-
K-8 med WR kitobjektiv ca 12000:-

Vid photokina är det ca 16 månader sedan K-7 lancerades, vilket är rätt normal livslängd hos en DSLR.
Tycker det är lagom med tre modeller hos Pentax. Olympus och Sony har lite överdrivet många modeller (Olympus 6st DSLR + 3st Pen, och Sony 8st DSLR).

16 månader är ändå rätt kort för en kamera i 10k-15k prisklassen. Kolla bara på D300(s) och A700 som höll i 24 månader innan de utgick.
" Olympus och Sony har lite överdrivet många modeller (Olympus 6st DSLR + 3st Pen, och Sony 8st DSLR)."
Inget argument där.. Förhoppningsvis skippar Sony A2xx och A3xx och enbart kör med deras nya EVIL system i prisklassen under 5k. För Sony hade 6 kameror varit perfekt:
EVIL - sub 5 000 :-
A450 - 5 000 :-
A550 - 8 000 :-
A7xx - 14 000 :-
A850 - 19 000 :-
A900 - 25 000 :-

Redigerat av Explorer45, 31 March 2010 - 12:09.

Postad 31 March 2010 - 13:48

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

16 månader är ändå rätt kort för en kamera i 10k-15k prisklassen. Kolla bara på D300(s) och A700 som höll i 24 månader innan de utgick.

Det är ovanligt att kameror i den här klassen som lever så länge, max 18 månader är vanligast.
Pentax hade 16-17 mån mellan släppen av K10D - K20D - K-7, så det är inte så märkligt om det är samma tid till nästa kamera också.

Postad 31 March 2010 - 14:05

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Även Nikon D80 och Canon 50D tog 24 månader att bli utbytta (50D ännu längre om man inte räknar 7D som ersättare). Det är nog mer Pentax som har en utbytningscykel 16-17 månader i så fall.

Postad 31 March 2010 - 14:16

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Mellan Canons 40D och 50D var det 12 mån, och samma mellan 50D och 7D.

Postad 31 March 2010 - 14:35

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Jo men 7D är inte heller efterföljaren till 50D och vad jag vet så har 50D inte blivit discontinued än. Det ryktas dessutom om att en 60D är på väg.

Postad 31 March 2010 - 15:43

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Jag tycker det är bra att Pentax marknadsför sig starkt.

Men dom kunde gott och väl spara krutet till nästa vår tycker jag samtidigt.

Men för min egen del så vet jag inte om jag skulle byta nu....Min K-7 har gjort ca 6000 avtryck, och den känns så himla ny än! Om uppgraderingarna är små så byter jag inte.

Det räcker inte med K-x sensor i K-7 hus för mig mao.... Hög ISO har aldrig varit min grej....

Men nörden i mig kanske inte håller med :angry: Man får väl en släng av CBA (camera buying.....) kanske!

Postad 31 March 2010 - 15:50

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Det är väl lite av en balansgång det där med att förnya produktlinjerna. Om det sker för sällan så tappar man marknadsandelar för man inte är tillräckligt snabb med ny teknik och om man uppdaterar för ofta så tappar man försälning för att många behåller den förra generationens kameror och försäljningen går dåligt.

I vilket fall ska det bli intressant att se vad Pentax släpper. Hoppas det är något som får mycket uppmärksamhet i media och får fler att få upp ögonen för detta mycket kapabla märke.

Postad 31 March 2010 - 16:35

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Sensorn i K-X är bra, men den klår inte samsungs sensor när det gäller färg återgivningen, K-Xen har lättare att få utfrätta färger än min K20D.

Postad 16 April 2010 - 11:48

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Pentax hade slått på stort på fotomässan förra helgen och hade med en hel drös K-X dummies i en massa olika färger. De lite mer skrikiga färgerna (rosa, turkos etc.) lockade säkert en hel del tjejer kan jag tänka mig. :blink:

Bifogad fil  DSC04956.jpg   455.19K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC04957.jpg   410.76K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC04959.jpg   374.29K   0 Antal nerladdningar

Postad 11 May 2010 - 15:59

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Finns det några rykten om en spegellös systemkamera från pentax, likt PEN E-PL1 t.ex?

Och något mer om k-5?
Verkligen dags att byta kamera, och vill inte gärna överge pentax.
Fotograferar inte så mycket att k-7 är värd pengarna. K-x går helt bort på grund av avsaknaden av toppdisplay, verkligen en funktion jag inte kan leva utan.

Redigerat av jaQoB, 11 May 2010 - 16:09.

Postad 11 May 2010 - 17:35

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Som det verkar så kommer Pentax nyheter för året att presenteras i samband med Photokina mässan i september.

Tror inte Pentax har någon spegellös kameran på gång (åtminstone inget som ska släppas den närmsta tiden), men när de kommer med en sådan så hoppas jag de tänker annorlunda än de stora elektronikjättarena som Sony, Samsung och Panasonic.

Istället för att sätta prioritet på att få kameran så liten som möjligt så hoppas jag de väljer att göra objektiven så små som möjligt. Genom att bland annat sätta stabilisering och fokusmotorn i kameran så kan objektiven göras avsevärt mindre, men även objektivfattningen bör göras så liten som möjligt så inte objektiven blir onödigt stora. Pentax verkar dessutom vara ensam om att ha sensorstabilisering som fungerar utmärkt för videoinspelning. En fördel som de bör fortsätta att utnyttja, för att få alla objektiv stabiliserade ger en rätt stor fördel för videoinspelningen.
Tycker dessutom Pentax bör satsa på handhavandet och funktion före snygg design.

Postad 11 May 2010 - 17:48

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Och något mer om k-5?

En K-5 kommer säkert kosta ungefär som K-7 gör nu när den kommer ut.
Jag har svårt att se en K-5 komma ut utan att K-7 får en uppiffning. Kanske med ny sensor från sony, det borde ju vara en speciellt framtagen till Sony a700 mk2 och Nikon D400. :blush:

Kloka ord om spegellösa kameror från Fogel. Sony som lanserades idag ser trevlig ut, men med en normalzoom blir den genast större än fickan. En digital variant på denna vore inte så dumt:
Postad bild

Redigerat av Supernaut77, 11 May 2010 - 17:53.

Postad 11 May 2010 - 18:33

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Men e inte det en sån zzpion-kamera ungefär som ryssarna höll på med en gång i tiden? :blush:

Postad 11 May 2010 - 18:47

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Men e inte det en sån zzpion-kamera ungefär som ryssarna höll på med en gång i tiden? :blush:

Jag vet inte vad de hade för kameror men det var inte målgruppen :P

För att citera Fogel i en annan tråd:

Pentax gamla analoga auto110 använde filmformat som var ungefär samma som sensorn hos m4/3 men auto110 är klart mindre än tex GF1. Auto110 hade manuellt fokuserade objektiv och bländaren satt i kameran så objektiven var riktigt små. Auto110 var dessutom en SLR med optisk sökare i ungefär samma storlek som hos en instegs-DSLR.

Även på tex Panasonic GF1 ser Pentax-110 objektiv riktigt små ut.
http://www.flickr.co...N08/4451965121/

Mer från wiki http://en.wikipedia....Pentax_Auto_110 ;)

Postad 11 May 2010 - 19:38

Unregistered590ad3db
  • Unregistered590ad3db
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Istället för att sätta prioritet på att få kameran så liten som möjligt så hoppas jag de väljer att göra objektiven så små som möjligt. Genom att bland annat sätta stabilisering och fokusmotorn i kameran så kan objektiven göras avsevärt mindre, men även objektivfattningen bör göras så liten som möjligt så inte objektiven blir onödigt stora. Pentax verkar dessutom vara ensam om att ha sensorstabilisering som fungerar utmärkt för videoinspelning. En fördel som de bör fortsätta att utnyttja, för att få alla objektiv stabiliserade ger en rätt stor fördel för videoinspelningen.
Tycker dessutom Pentax bör satsa på handhavandet och funktion före snygg design.

Om Pentax skulle ge sig in i leken med mindre system så låter detta verkligen vettigt. Jag fick låna en Panasonic GF1 med 20 mm gluggen i några dagar och den gick nätt och jämnt ned i fickan. Det vore dumt att ge sig in i getingboet i samma nisch som övriga tillverkare. Men jag är en av få(?) som tror att de här mikrosystemen bara är en fluga. Om ett knappt sekel så är de passé. Avancerade kompakter kommer att ta över.

Jag vill att Pentax fortsätter nischa sig i det rådande formatet. Jag skulle hellre se ett spegellöst minimalt hus i en design som passar till deras limited-gluggar. Detta skulle bli en STOR-säljare! Dessutom borde man satsa mer på accessoarer och smarta tillbehör. Jag väntar fortfarande på ett batterigrepp med GPS och SIM-kortplats för att skicka bilder över telekommunikationsnätet.

Postad 11 May 2010 - 21:16

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Och jag önskar mig att nästa kamera skall bli precis samma storlek som K-7 och ha möjlighet till batterigrepp. För mig är det en perfekt kombo! Kameran är liten och smidig utan batterigreppet, och perfekt storlek med det på. Mitt batterigrepp har inte lämnat kameran sedan jag köpte det, men det är skönt att veta att jag kan plocka av det och ta med kameran i en lite mini väska.

För övrigt så ställer jag mig i kö på K-7'ans efterföljare, som jag kommer att använda medans dom testar den kommande FF linjen ;) :blush:

Notera att smileysarna anger en skämtsam ton.....

Postad 20 May 2010 - 15:03

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Nu börjar det komma in fullsize prover från Pentax 645D. Detaljer, mycket detaljer :)

http://www.pentax.jp...image/ex_01.jpg

http://www.pentax.jp...image/ex_03.jpg

http://www.pentax.jp...image/ex_02.jpg

http://www.pentax.jp...image/ex_05.jpg

Postad 20 May 2010 - 18:18

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Nu börjar det komma in fullsize prover från Pentax 645D. Detaljer, mycket detaljer :D

http://www.pentax.jp...image/ex_01.jpg

http://www.pentax.jp...image/ex_03.jpg

http://www.pentax.jp...image/ex_02.jpg

http://www.pentax.jp...image/ex_05.jpg

Svärord.....svärord.......och nåt mer olämpligt ord, vad cool den kameran är.

Om jag var rik hade jag köpt den :D och en JÄTTE dator att arbeta filerna med :) :D

Postad 20 May 2010 - 18:53

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Svärord.....svärord.......och nåt mer olämpligt ord, vad cool den kameran är.

Om jag var rik hade jag köpt den :D och en JÄTTE dator att arbeta filerna med :) :D

Tror säkert att du kan få tag på någon gammal 5 ton tung radiorörs dator där ute någonstans :D

Själv så övertalar jag mig själv att sparpengarna faktiskt ska gå till den där lägenheten :D

Postad 21 May 2010 - 07:47

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Kan man se av bilderna om det är AA-filter? Jag tycker inte bilderna uppvisar den taggighet (eller brutala picelskärpa och lite konstiga effekter) som kan uppkomma utan filter.

Postad 03 August 2010 - 20:14

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Saxat från PF:

"Yes, will be announced at Photokina September, est release date is October. Not sure of the Australian date yet.

K-5 Pentax new flagship, basically the best of the K-7 plus more.
K-r Pentax new low-mid end model, best of the k-x plus more."

En anna grejj:

http://www.pentaxfor...il-comming.html

Tveksamma rykten, men what the heck! Varför inte liksom? En Pentax EVIL med WR och K fattning skulle sopa rent på EVIL fronten.....tänk er den med DA limited objektiven :)

Postad 03 August 2010 - 20:39

Unregistered890a4ef3
  • Unregistered890a4ef3
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Under "Risks" på sidan fyra i citigroups rapport nämns försäljningen av pentax både på uppsidan och nedsidan. Är det allmänt känt att Hoya tänker göra sig av med Pentax vid tillfälle?

Postad 03 August 2010 - 20:47

mwelin
  • mwelin
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Känns som vi kan ta rapporten rätt seriöst då den kommer från Citi Bank. Nån gång ska ju vara den första då ett rykte/nyhet uppkommer. Tyvärr står det ju "distinct from models already on the market". Kollade upp ordet distinct i min ordbok där översättningen blir skild, olik. Dvs en ny fattning!? :) Vill ha K-fattning!

Edit:stavfel

Redigerat av mwelin, 03 August 2010 - 20:55.

Postad 03 August 2010 - 20:54

Unregistered890a4ef3
  • Unregistered890a4ef3
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Känns som vi kan ta rapporten rätt seriöst då den kommer från Citi Bank. Nån gång ska ju vara den första då ett rykte/nyhet uppkommer. Tyvärr står det ju "distinct from models already on the market". Kollade upp ordet distinct i min ordbok där översättningen blir skild, olik. Dvs en ny fattning!? :) Vill ha K-fattning!

Edit:stavfel

Jag tolkar det som att den kommer skilja sig från konkurrenternas spegellösa. Men ny fattning blir det nog ändå, annars (om det blir k-fattning) är det just det som är "distinct".

Postad 03 August 2010 - 21:04

mwelin
  • mwelin
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Jag tolkar det som att den kommer skilja sig från konkurrenternas spegellösa. Men ny fattning blir det nog ändå, annars (om det blir k-fattning) är det just det som är "distinct".

Du har nog rätt.

Postad 03 August 2010 - 21:15

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Tveksamma rykten, men what the heck! Varför inte liksom? En Pentax EVIL med WR och K fattning skulle sopa rent på EVIL fronten.....tänk er den med DA limited objektiven :)

Om man ska göra en spegellös systemkamera så bör avståndet mellan sensor och fattning göras så litet som möjligt annars går många av fördelarna med själva konceptet förlorat. Dvs att kamerans storlek kan minskas och designen på objektiv kan förenklas och göras mindre. Med K-fattningen finns det ingen större anledning att ta bort spegeln eftersom kameran ändå inte kan göres mycket mindre än tex K-x då avstånd mellan sensor och fattning måste behållas för att objektiven ska fungera.

Fördelen hos objektiven ser man om man tex jämför Panasonics 20/1.7 med Pentax 21/3.2 (båda är ungefär lika stora). Visserligen är Panasonics objektiv gjort för mindre sensor, men jag tror inte storleken skulle öka nämnvärt om det gjordes för APS-C sensor.

Till en spegellös kamera så bör Pentax kunna göra objektiv som är både ljusstarkare och mindre, framförallt vidvinkelobjektiv. Tex skulle de säkert kunna göra ett 15/2.8 som är hälften så stort som DA15/4. Dessutom bör det vara enklare att både utveckla och tillverka objektiv till en spegellös kamera, vilket bör kunna påverka priserna på objektiven.

Postad 03 August 2010 - 21:46

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

En evil med K-fattning skulle sopa Pentax rent snarare. Men en bra adapter med full kommunikation vore trevligt :)

Jag hoppas på nåt riktigt kompakt om det blir evil!

Postad 08 August 2010 - 17:39

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2487 inlägg
  • 0
Ska bli väldigt spännande att se vad K-r och K-5 får för specs och hur de ser ut. Ingen som vet om det finns bilder på dem än? ;)

Postad 08 August 2010 - 20:37

mwelin
  • mwelin
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Ska bli väldigt spännande att se vad K-r och K-5 får för specs och hur de ser ut. Ingen som vet om det finns bilder på dem än? ;)

Det finns en bild som sägs föreställa K-5. Såvrt att säga om det är en K-5 på bilden då K-5 antagligen får ett liknande hus som K-7... se länk nedan.

Länk till tråd på PF

Postad 08 August 2010 - 21:00

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Det är en K-7a ;)

Postad 10 August 2010 - 12:40

mwelin
  • mwelin
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Nu har Pentax släppt ett RAW-codec som även fungerar till Windows 7 64Bitars och Vista 64Bitars. Själv kör jag 64 bitars Vista så ska ta och installera denna:)

Länk till download

När jag läste lite mer i länken så står det att den inte är kompatibel med OS jag nämer ovan. Men denna codec har ju funnits ett tag och eftersom jag läste detta som en nyhet på 1001 Noisy Cameras tog jag förgivet att detta va en uppdatering med stöd för Win764bit och Vista 64bit. Värför kan man inte supporta 64Bitar versioner också!?:D

1001NoisyCameras

Redigerat av mwelin, 10 August 2010 - 12:47.

Postad 11 August 2010 - 00:03

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Ibland saknar jag min k20 med 43mm på!

Postad 11 August 2010 - 10:39

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Ibland saknar jag min k20 med 43mm på!

Denna kille gillar fotar med oftast med exakt den kombon :D
Mycket duktig fotograf tycker jag
http://www.fotofashion.no/

Postad 25 August 2010 - 21:53

Costi77
  • Costi77
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har ju nu en pentax k-7 och har kollat runt på lite olika objektiv att köpa. Dock har jag inte känt mig helt nöjd med min pentax och har även därför börjar kolla på andra system. Har kollat på en canon 7d som verkar riktigt bra då den har väldigt snabb af vilket jag känner att jag behöver.
Finns det något test på internet hur vädertätningen är på de båda kamerorna?

Men nu när det kommer en ny pentax så kanske det är ett förhastat beslut att byta till canon?. Hur tror ni att den nya kamera kommer att stå sig emot canon 7d?

Ska iaf bli mycket intressant att se hur den ny ser ut.

Redigerat av Costi77, 25 August 2010 - 21:54.

Postad 26 August 2010 - 02:35

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Men nu när det kommer en ny pentax så kanske det är ett förhastat beslut att byta till canon?. Hur tror ni att den nya kamera kommer att stå sig emot canon 7d?

Ska iaf bli mycket intressant att se hur den ny ser ut.

Pentax/Hoya har lyckats hålla tyst om när och vad för modeller som skall komma, f.n bara lösa spekulationer men att en ny modell kommer är ju självklart men du får ge dig till tåls Costi77 det kan dröja, sedan när modellen kommer så tar det tid innan den testats full ut, är du missnöjd så byt till 7D.

Postad 26 August 2010 - 07:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Finns det något test på internet hur vädertätningen är på de båda kamerorna?

Vad jag förstår är 7D tätad som Canons proffshus (1D-serien), alltså på samma sätt som Pentax. Alltså klart bättre än t.ex 50D som ibland övermodigt benämns som "vädertätad".

Jag gissar att Pentax aldrig (ok, det var starkt, men ändå) kommer upp till Canons högstanivå när det gäller snabb AF och då främst följande AF. Min gissning är dock att kommande K-5 eller vad den kommer heta har tagit ett rejält steg i rätt riktning efter att ha varit Pentax akilleshäl under många år. Men om det räcker för dig är en annan fråga ;)

Postad 31 August 2010 - 18:05

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Kanske detta är det första vi ser av en ny AF-modul?

Nu med SR mekanism isf. Hoppas det inte bara är en skrivbordsprodukt :) http://www.freepaten...20100195215.pdf

Bifogad fil  SR_mech.JPG   48.75K   0 Antal nerladdningar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.