Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spekulationer om Sonys kommande fotoprodukter

1481 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 May 2009 - 22:26

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Tänkte bara påpeka att A200 med "lilla" Zeiss 16-80 känns mycket obalanserad utan batterigreppet monterat. Det objektivet väger ynkliga 440gr. Så enligt min mening behövs absolut en tyngre och stabilare kamera redan för betydligt lättare objektiv än de 1kg(!) som Explorer45 menar. Är det tyngre än 300-400gr börjar det bli viss obalans i en liten lätt kamera som A200 tycker jag.

/Jordan

Postad 20 May 2009 - 22:32

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Men sluta. Säg inte så. GAH!

Haha, sorry Floyd.. :)

Tänkte bara påpeka att A200 med "lilla" Zeiss 16-80 känns mycket obalanserad utan batterigreppet monterat. Det objektivet väger ynkliga 440gr. Så enligt min mening behövs absolut en tyngre och stabilare kamera redan för betydligt lättare objektiv än de 1kg(!) som Explorer45 menar. Är det tyngre än 300-400gr börjar det bli viss obalans i en liten lätt kamera som A200 tycker jag.

/Jordan

Jag känner att jag hade kunnat hänga på mycket mer än mitt 500g Sigma 28/1,8 på min A200 utan batterigrepp innan jag stör mig på obalans. Men det är väl bara jag då..

Postad 20 May 2009 - 23:05

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Handlar väl lite om hur långt ifrån kamerans mitt som objektivet kommer också. Ju längre objektivet är, ju längre ifrån kamerahuset hamnar mittpunkten. Vikten förstärker bara effekten av det.

Postad 21 May 2009 - 09:41

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Handlar väl lite om hur långt ifrån kamerans mitt som objektivet kommer också. Ju längre objektivet är, ju längre ifrån kamerahuset hamnar mittpunkten. Vikten förstärker bara effekten av det.

Jo, det är sant. Tror det var tyngdpunketen du menade dock. ;) Den tyngsta längre optiken jag har haft på är Sonys 75-300 och den är ju också förhållandevis lätt med sina 460g.

Postad 21 May 2009 - 19:36

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Det är ungefärligen hälften av vad mitt 75-300 väger det. :D .. Och mitt 400 mm sigma väger in på 1053 enligt Dyxum...

;)

Postad 21 May 2009 - 19:38

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Det är ungefärligen hälften av vad mitt 75-300 väger det. :P .. Och mitt 400 mm sigma väger in på 1053 enligt Dyxum...

;)

Precis, vilket passar din A700 perfekt. :D

Postad 21 May 2009 - 19:44

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Om den haft batterigrepp vore det perfekt skulle jag vilja säga.. ;) Men det fungerar som det är utan iofs... Men jag skulle vilja kalla det för väldigt nära undre gränsen för inte ljuga...väldigt nära... För att inte säga att det är precis på gränsen... :P

Jag är mycket nyfiken på min kameras efterträdare... Hoppas hoppas den inte blir mindre för varje modell...Så då man byter i framtiden man märker att dom blivit pyggmeer.. :D .

Ahhh Att Sony har så tätt på förhandsinfo så man absolut inte vet ett smack om framtid innan den kommer....... :D

Postad 21 May 2009 - 20:33

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Läste på Dyxum att tillverkningen av D300 skulle upphöra nu och att butiker bara ska få in några enstaka leveranser innan det är slut. Det ihop med snacket om att A700 börjar bli svår att få tag på får en att börja ana ugglor i mossen.

Så hur långt borta kan en annonsering ligga tro, från antingen Nikon eller Sony? Nikon kör ju med Sonys sensorer nu, så om de annonserar först så kan man kanske anta att det är sensorn som hamnar i A7X0?

Postad 21 May 2009 - 22:52

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Håller med dig Mayro, vill verkligen inte se att kamerorna blir mindre! Det härligaste med en uppgradering från min A200 kommer bli storleken på huset och sökaren.

Läste på Dyxum att tillverkningen av D300 skulle upphöra nu och att butiker bara ska få in några enstaka leveranser innan det är slut. Det ihop med snacket om att A700 börjar bli svår att få tag på får en att börja ana ugglor i mossen.

Så hur långt borta kan en annonsering ligga tro, från antingen Nikon eller Sony? Nikon kör ju med Sonys sensorer nu, så om de annonserar först så kan man kanske anta att det är sensorn som hamnar i A7X0?

Jo, det känns ju som att den borde presenteras nu när som helst. Varför dröjjer det så?? Vill ha en nu! :)
Du och Mayro kan ju iaf gosa med era A700 så länge. Det kan ju inte jag.. ^_^

EDIT: Kolla lagerstatusen på A700:

Det var den modellen det. :) Nu när man inte kan få tag på A700 via nätet längre så kan ju inte uppföljaren inte vara långt ifrån en lansering.

Redigerat av Explorer45, 21 May 2009 - 22:55.

Postad 22 May 2009 - 09:49

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Explorer45

Jag för min del har ju A700 endast för dess grepp skull.. Jag kan inte ens utnyttja kameran till en microbråkdel av vad den kan..

Så för min del är kamerans alla egenskaper förutom styrningen av dom vanligaste funktionerna helt bortkastade egentligen... Hehe.. Jag kan ju inte ens bildprogram mer än ljusa upp eller mörka ner och dom mest enkla sakerna som skräpa och sådant .. :) .

Så hade en min A300 varit större hus på hade jag lätt kunnat haft den kvar... En A700 i mina händer är som en formula 3 bil i händerna på en sk "söndagsbilist"...... :) Så här efteråt har jag nog insett jag borde skaffat batterigrepp till min A300 egentligen. Det hade nog för min del varit mer lämpad kameranivå för mitt användande... Har ju faktiskt ibland funderat på byta med nån mot en A350 och skaffa batterigrepp för få tillbaks live viewen på samma gång..

Men Men.. Tillbaks till spekulationer.....

att om storlekarna minskar på semisegmentet anser jag besynnerligt. För balans i kameror hajar jag trotts avsaknad av mycke annat.. Så jag håller tummarna allt jag kan för att Sony inte går mot mindre hus almänt sett..

Postad 22 May 2009 - 10:44

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Jag hade batterigrepp på min Nikon F801 en gång i tiden och det är riktigt skönt att ha.

Jag ska skaffa ett till min a300 också för mina labbar är också rätt stora :)
Däremot lurar jag på om jag ska ha Sony original eller ett piratgrepp men det lutar nog åt Sony då det borde vara perfekt anpassat till kameran och snyggare. Jag har iofs fått till mig att dom flesta piratgrepp sitter som smäck också så vi får se...

Tycker nog att dom nya kamerorna är snygga men som sagt dom får inte vara för små för oss med dasslock till labbar.

Postad 23 May 2009 - 17:53

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...feature=channel

Om ni inte sett denna tidigare.

Postad 23 May 2009 - 18:30

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Tack för länken, hade inte sett den tidigare!

Man kan ju alltid hoppas på att A700´s efterföljare får 3"-skärm ^^

Postad 23 May 2009 - 19:05

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Tack för länken, hade inte sett den tidigare!

Man kan ju alltid hoppas på att A700´s efterföljare får 3"-skärm ^^

Tror inte den lär bli mindre än A700's 3" så det är nog rätt lugnt på den biten. ;)

Postad 23 May 2009 - 21:29

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Pratade med trygve på dyxum (samma kille som sa att uppföljare till A200/300/350 skulle komma även när andra var väldigt skeptiska mot hans påstående) och enligt honom kommer det att komma två kameror till i år. En A800 och en A1000. A800 är då A700's efterföljare och A1000 kommer att vara en mer proffsinriktad kamera än A900. Med tanke på att han har haft rätt förut (han säger sig ha kontakter hos Sony) så vettetusan om jag inte tror honom denna gången. Bara beteckningen A800 tycker jag låter bättre än A730.. :P Han tror att lanseringen av A800 kommer ske nu i sommar och A1000 senare i höst/vinter.

Postad 24 May 2009 - 00:03

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
OM jag förstått rätt så har a900 inte gått bra alls. Känns konstigt att man då försöker slå sig in på kanske den svåraste marknaden, den marknad där folk redan har hela utrustningar av Canon och Nikon.
De kommer inte byta till Sony det första de gör.

Känns som ett bättre drag att verkligen slå sig in stort i de segment där folk är mer villiga att byta system.

Postad 24 May 2009 - 11:07

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

OM jag förstått rätt så har a900 inte gått bra alls. Känns konstigt att man då försöker slå sig in på kanske den svåraste marknaden, den marknad där folk redan har hela utrustningar av Canon och Nikon.
De kommer inte byta till Sony det första de gör.

Känns som ett bättre drag att verkligen slå sig in stort i de segment där folk är mer villiga att byta system.

Dåligt?? Var har du läst detta? :P Vad jag har hört så har den tvärt om sålt bättre än förväntat från Sony. Får göra lite efterforskning helt enkelt. Om du har några länkar så får du mer än gärna posta dem här Drey!

Postad 24 May 2009 - 11:23

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Drey 123 har ju som jag fattat saken"kompanjonskap" med Fokus Trading med sin hemsida om Pentax.. Fokus Trading "agentar" ju även Sony kamerorna i Sverige..

Så hans/din (drey123) info kanske kommer därifrån ??

Postad 24 May 2009 - 11:34

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Drey 123 har ju som jag fattat saken"kompanjonskap" med Fokus Trading med sin hemsida om Pentax.. Fokus Trading "agentar" ju även Sony kamerorna i Sverige..

Så hans/din (drey123) info kanske kommer därifrån ??

Jo, men även om det baseras på Fokus Trading så är ju det en ytte pytte del av marknaden. Även om ett kameramärke inte säljer alls i Sverige så kan de ju sälja enormt i hela USA eller Japan tex. Fokus Trading är långt ifrån tillräckligt för att basera sälj statistik över hela världen på. Så det hoppas jag inte han har gjort. :P

Postad 24 May 2009 - 11:48

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Egentligen spelar det ingen roll om Sony säljer enbart en av toppkamerorna i hela världen. För det är att man har högre nivåerna som säljer i lägre segmenten..

Det är väl en av dom stora skälen att just där Pentax stoppas i sitt sälj trotts finfina kameror... Folk skriver ofta just att sattsar man på Pentax så "tar det stopp" om man vill växa uppåt i nivå med det märket.. Och just därför köper en del inte Pentax därför man inte sedan kan växa vidare inom märket... oavsett om man ens någonsin skulle ha gjort det...

Så ett märke bör/snudd mååste ha toppseriekameror för att sälja mer av lägre nivåerna... Men det är inget unikt för kameror sådant väl....Tycker mig sett detta fenomen i stort sett gällande allt.. :P

Postad 24 May 2009 - 12:28

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Egentligen spelar det ingen roll om Sony säljer enbart en av toppkamerorna i hela världen. För det är att man har högre nivåerna som säljer i lägre segmenten..

Kan bara hålla med här. Är imponerad av hur Sony lyckats bredda sitt sortiment med kameror som a700 och a900 på endast ett par år. När jag köpte systemkamera så fanns endast A100 i Sonys sortiment vilken även kändes som en besvikelse jfm den äldre och finare Konica Minolta 7D. Av den anledningen valde jag helt enkelt bort Sony.

Men det har hänt mycket på ett par år och Canon är inte längre ensamma om att ha en digitalkamera i fullformat (35mm). Nu har Sony (a900) och Nikon (D3/D3x) som ger förstagångsköparna något att drömma om.

Pentax K-7 verkar vara en underbar kamera, men precis som när jag funderade på en K10D en gång i tiden, så kommer frågan tillbaka. Vad händer sen?

Postad 24 May 2009 - 12:44

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Självklaret så har jag ingen info om Sonys kameror genom focus trading.
Detta är bara intrycket jag har fått av att läsa forum mm runt om vida internet.
Jag har dock inga källor på det bara intrycket jag fått av när jag läst på forum, det verkar vara NIkon d700 och Canon EOS 5Dmk2 som dominerar.

Jag tycker heller inte illa om Sonys kameror, jag bara ställer mig frågan hur de har tänkt sig ta sig in på den marknaden som känns väldigt mättad redan. Kanske så har de nått äss i armen som vi inte vet om än i så fall eller så är informationerna om a1000 fel det kanske i själva verket är en a900 med film funktion, eller kanske den inte ens är på väg?

Jag kan nog dock tänka mig att Sony verkligen vill ha en del av den marknaden för att visa att de är att räkna med, men JAG tror att det är mkt svårt att slå sig in just i det segmentet.

Postad 24 May 2009 - 12:52

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Har inte hört några större rykten om en uppgradering/mer avancerad kamera än A900 från Sony, det har mest varit småspekulationer om vad som skulle kunna tänkas komma i en sådan kamera!

Kommer ihåg nu att helt plötsligt innan det nya instegssegmentet lanserades, så vart det väldigt mycket info om olika spec´s och liknande från personer som tydligen pratat med Sony´s ÅF och fått information, nu till poängen, herregud vad jag längtar tills sådan information kommer ut om efterföljaren till A700! :P

Postad 24 May 2009 - 12:58

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Jag tänker inte ta diskussionen om full format eller inte. Full format har fördelar på samma sätt som aps-c har fördelar.
Jag har själv ingen användning för ff i nu läget och dör det jag fotograferar. Jag behöver inte heller mer megapixlar eller högre iso-tal, däremot skulle jag gärna se iso 50 eller lägre då jag är mer intresserad av att utvecklingen går åt det hållet.

Skulle jag mot all förmodan köpa en FF skulle jag idag köpa en Sony a900 då jag tycker om att fota med den.
JAg har bara inte någon användning för en sådan kamera idag.

Postad 24 May 2009 - 13:58

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Drey123
Det handlade väl inte direkt om ifall man behöver FF eller inte. För det "behöver" troligen egentligen få amatör/entusiastfotografer..Utan det handlar väl mer om att om ett märke har växtmöjligheten så styrker det försäljandet i dom lägre segmenten därför att folk vet att dom kan om dom vill växa vidare med samt i sitt märke..

Och Walkir och jag tycks ifråga om just detta ha rätt exakt lika tankegångar runt ämnet... För jag tror just A900 var för Sony en rejäl "dörröppnare" för många användare att köpa just Sony även i lägre segmenten såsom A700 tex.... Eller för oss som redan var inne i märket via startseriekamror att fortsätta inom Sonysvären...

Jag hade just A900 som en (av flera givetvis) parameter att just knalla vidare inom Sony då jag gick till A700. Så just "känslan" att inte "taket" finns där var faktiskt en relativt starkt bidragande faktor att stanna i märket Sony och söka mig närmare seminivå (grepp) trotts jag satt egentligen helt nöjd med min A300..Och inte ens behövde en bättre/annan kamera.... :P

Redigerat av mayro, 24 May 2009 - 14:00.

Postad 24 May 2009 - 14:06

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Jag tror inte du någonsin behöver "växa" till FF egentligen ingen behöver det.
Det finns vissa fördelar men det är inte den gigantiska skillnad som folk gärna vill på skina.

Jag tror att Sony skulle klarat sig utan a900. Många som köpt Sony kameror vet nog inte ens om att den existerar.
Dock tycker jag att det är en mkt trevlig kamera.

Då är det viktigare att de har en bra kamera i det segment som folk verkligen kommer att köpa och om folk "växer" så är det ju antagligen till en a700 idag och det är ju där de borde lägga krut.

Postad 24 May 2009 - 14:11

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Åter till Sonyspekulationer då...

Jag "hörde" ju om att hela Sonyserierna skulle bytas ut redan i vintras av en kille som berättade det.. Och hittils har det ju stämmt väl det.. hela startserien är redan släppt.. Så nu är det "bara" kvar två kameror ifrån dom som fanns så är profesian uppfylld..

Vad jag hoppas på förutom då Live view på A700áns efterträdare är ju ev att den kanske kanske kan bli en FF kamera typ nerbantad A900 då A900 kanske då skall bli en A1000...

"Känns" lite som en möjlig väg för Sony att gå det.. DVS stoppa in A900 i ett A700efterträdarskal.. Och sedan lansera en nya efterträdare till A900 i detta i så fall A1000 skal..... helt otänkbart verkar det inte tankemässigt sett i alla fall..

För varför inte använda det man redan har i annat skal bara och döpa om det.. och släppa den aningen mer promodellen "A1000" som nämns i tråden tidigare här.....

Tänk om det skulle bli så Sony gör??

Redigerat av mayro, 24 May 2009 - 14:14.

Postad 24 May 2009 - 14:16

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Jo Tobbe, det skulle säkert gå, men jag tror ändån inte dom skulle använda samma skal som är på A700, utan dom skulle nog göra en del justeringar så det blir ännu bekvämare! :P

Postad 24 May 2009 - 14:18

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Jo Tobbe, det skulle säkert gå, men jag tror ändån inte dom skulle använda samma skal som är på A700, utan dom skulle nog göra en del justeringar så det blir ännu bekvämare! :P

Jag skrev ju inte så.. Jag skrev...

DVS stoppa in A900 i ett A700efterträdarskal..

:(

Postad 24 May 2009 - 16:43

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Aah, det la jag inte märke till :P

Postad 24 May 2009 - 18:35

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Jag tror:

a700 efterföljare med APS-C med 14-15mp med filmläge.

a1000 en a900 med filmfunktion

Postad 24 May 2009 - 20:26

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Åter till Sonyspekulationer då...

Jag "hörde" ju om att hela Sonyserierna skulle bytas ut redan i vintras av en kille som berättade det.. Och hittils har det ju stämmt väl det.. hela startserien är redan släppt.. Så nu är det "bara" kvar två kameror ifrån dom som fanns så är profesian uppfylld..

Vad jag hoppas på förutom då Live view på A700áns efterträdare är ju ev att den kanske kanske kan bli en FF kamera typ nerbantad A900 då A900 kanske då skall bli en A1000...

"Känns" lite som en möjlig väg för Sony att gå det.. DVS stoppa in A900 i ett A700efterträdarskal.. Och sedan lansera en nya efterträdare till A900 i detta i så fall A1000 skal..... helt otänkbart verkar det inte tankemässigt sett i alla fall..

För varför inte använda det man redan har i annat skal bara och döpa om det.. och släppa den aningen mer promodellen "A1000" som nämns i tråden tidigare här.....

Tänk om det skulle bli så Sony gör??

Har enormt svårt att se att de skulle byta ut A900 inom det närmaste 1-2 åren. Däremot tror jag en A1000 kommer som är mer inriktad mot proffsegmentet med FF, inbyggt vertikalgrepp, LV och film kapacitet.
A800 kommer vara en APS-C med 15mp sensor och något bättre brushantering än A700. Jag har svårt att se att folk från instegsklassen skulle gå direkt på en FF. Många har förmodligen redan objektiv som är enbart för APS-C (typ Tamron 17-50/2,8) och Sony hade förlorat mer på än vad de tjänar att göra A800 FF. Jag tror däremot att priset på A900 kommer sänkas med introduktionen av en A1000. Säg runt 20k. Då är steget inte längre speciellt stort mellan en A900 (runt 13-14k) till en A900. Därav behövs inget mellansteg mellan de två.

Lite spekulationer bara. :P

Drey, Jag kollade lite med folket på dyxum och det var fler som hade läst om att A900 sålde bättre än förväntat. A700 hade dock sålt ungefär som de hade räknat med och därav blev A900 en positiv överraskning för Sony. Nu är ju detta långt ifrån exakta siffror men jag tror A900 har varit en rätt lyckad modell försäljningsmässigt. Speciellt som många tidningar har skrivit så mycket bra om den. Blev lite förvånad när jag läste Digital Foto härom månaden när de hade med en artikel om en proffsfotograf som hyllade den.

Postad 24 May 2009 - 20:28

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Skulle de sänka priset på en a900 till 20k så skulle det vara väldigt välkommet ;-)
Jag tror inte att det kommer att hända.
Jag tror dock att a1000 kommer att vara en a900 med filmläge, kanske att de slänga på ett inbygt vertikalgrepp på den och ta 30k något för den och kalla den för proffskamera. Men jag tror att den mer eller mindre kommer vara samma som a900 i överigt förutam just brushantering som kommer vara bättre och filmläge.

Postad 25 May 2009 - 08:40

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Sony släpper ytterligare två kameror, nämnligen A500 och A550:

Bifogad fil  Sony.jpg   26.57K   0 Antal nerladdningar

Postad 25 May 2009 - 08:59

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Sony släpper ytterligare två kameror, nämnligen A500 och A550:

Ja! Nu blir det spännande igen!
En kamera som ligger mitt emellan 300- och 700-serierna låter mycket intressant.
Dessutom kommer äntligen min favoritbeteckning, A500. Fast med tanke på att min gamla A500 är bestyckad med ett 030-kort på hela 40 MHz (!) kanske man ska vänta på uppgraderingen till A530 om något år :)
Undrar om dessa läckor i sajters listor är planerade eller om de ständigt tabbar sig strax innan en release?
Undrar hur många kameror Sony egentligen planerar släppa? Ska de fylla ut hela utrymmet med serier? Snart kommer väl såväl A400, A600 och en A130 förutom de mer väntade A800 och A1000.

Postad 25 May 2009 - 09:14

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Tror de som återstår att släppas är A800 och A1000. Sen tror jag de är nöjda med uppställningen. :)

Postad 25 May 2009 - 09:40

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Vart tvungen att laga min gamla moped för att sälja den senare i år...
Kostade några tusen, så tyvärr blir det ingen A700 denna månad heller :)

Postad 25 May 2009 - 10:14

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Tror de som återstår att släppas är A800 och A1000. Sen tror jag de är nöjda med uppställningen. :)

Ja, i alla fall i år.
Skulle tro att de sparar 400 för att ersätta 300. Eftersom de stegade med 30 för denna mindre uppgradering tror jag inte att de nöjer sig med att stega med 10 nästa gång till A340 och A390. Så det blir nog stegning till 400 då.
600-serien kan de ha till hands för någon ny lattjo funktionalitet, som t ex en höghastighetskamera av den typ som har dykt upp på sistone. Skulle vara kul med en kamera som rasslar på med närapå inversen av slutartiden (d v s nästan 60 bilder i sekunden om man fotar med 1/60 s slutartid, och så vidare tills man fyller minneskortet på 3,14 sekunder).

Undrar om det finns något i A230 som går att spara in på för att åstadkomma en riktigt enkel A130...
Skulle vara intressant att se vilken riktigt enkel point-and-shooot-spec på en systemkamera som spekulanterna i den här tråden kan komma upp med. Det brukar ju annars mest handla om att speca den häftiga kamera man drömmer om.
Alternativt kan 100-serien bli den där billiga enkla men ändå stöt-och-väder-tåliga varianten som man plockar med sig när man inte törs riskera den dyra fina kameran.

Kul att spekulera. Nu är det dags att spatsera iväg på lunch!

Postad 25 May 2009 - 11:37

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Nja, tror (och hoppas) inte att kameror kommer bli mer lika P&S!
Roligt skulle det vara om alla nya kameror blir vädertätade iallafall!

Postad 25 May 2009 - 12:22

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
HUr mkt kameror skall de släppa?
Känns som om det börjar bli som med tvapparater, de gör tusen olika modeller som inte skiljer sig mkt åt.
vad kommer de ha för några modeller ute, a230, a340, a370, a500, a550, a800, a900, a1000?
eller så är det helt enkelt så att a500/a550 är nya a700

Postad 25 May 2009 - 12:48

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Sony a1000 finns ju redan ;-)

Sony NW-A1000

Postad 25 May 2009 - 12:50

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

HUr mkt kameror skall de släppa?
Känns som om det börjar bli som med tvapparater, de gör tusen olika modeller som inte skiljer sig mkt åt.
vad kommer de ha för några modeller ute, a230, a340, a370, a500, a550, a800, a900, a1000?
eller så är det helt enkelt så att a500/a550 är nya a700

Jupp, A500/550 = den som alla trodde skulle heta A800.
Har alltid tyckt att A800 borde vara en variant av A900, med bättre ISO-egenskaper och då kanske lägre MP.

500 utan video? För att få tyst på alla som får panikattack så fort video och dSLRs nämns ihop? :)
550 med video?

Får se.

Redigerat av fastson, 25 May 2009 - 12:53.

Postad 25 May 2009 - 13:03

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Tror inte att A5XX är nya A700, det låter nästan som om det vore ett steg ner i utvecklingen isåfall!
Vore ju roligt om Sony producerade A700´s efterföljare i två olika modeller, såsom med A300/350 och A330/380, typ:

A730: A700 med ännu bättre ISO-prestanda + DOF-preview + en aning förbättrat grepp
A780: A730 + LV + video

Eftersom alla inte vill ha LV och video, så borde ju detta vara en bra sak?

Postad 25 May 2009 - 13:12

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Känns som det skulle bli för mycket.
230, 330, 380, 500, 550, 730, 780, 900. Huvudet kommer snurra på folk. :)

Men det kanske är en strategi för att synas mycket = sno åt sig marknaden ytterligare.

Postad 25 May 2009 - 13:17

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Vad tycker ni om det här med ingen AF i huset?
Även om nu de nya objektiven har SAM (Smooth Autofokus Motor)...
Bra idé?

Jag själv har ingenting emot det, då 98% av de bilder jag tar är med MF!
Anser att jag behärskar MF väldigt bra nu, sällan att jag får radera en bild bara för att fokus ligger fel!

Redigerat av Ponisch, 25 May 2009 - 13:18.

Postad 25 May 2009 - 13:21

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Svarar själv på min tidigare fundering på vad som skulle kunna göra en A130 enklare och billigare än en A230.
Med tanke på de nya SAM-objektiven känns det troligt att det kommer en A130 utan autofokusmotor. Den skulle då kunna bli ytterligare ett par snäpp mindre och lättare och billigare än A230.

Efter lite tankemognad känns det då lagom för 600-serien att bli A600-serien med stort A som i All-weather. En kamera för fotoentusiasten som inte låter regn, hagel och drivis stå i vägen för ett lyckat fotografi. Då krävs en kamera som presterar på A700-nivå samt att den inte dör i ruskväder. Tror inte att A500/550 är någon sådan kamera eftersom det inte har dykt upp några rykten om matchande objektiv till en sådan allväderskamera - eller har jag missat nåt?

Postad 25 May 2009 - 13:22

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Vad tycker ni om det här med ingen AF i huset?
Även om nu de nya objektiven har SAM (Smooth Autofokus Motor)...
Bra idé?

Jag själv har ingenting emot det, då 98% av de bilder jag tar är med MF!
Anser att jag behärskar MF väldigt bra nu, sällan att jag får radera en bild bara för att fokus ligger fel!

Tycker alla A-kameror borde ha AF i huset. Visst det är inte knäpptyst, men på vissa objektiv är det snabbare än SSM/USM.
Den största fördelen är givevis att alla Alpha-kameror förblir helt kompatibla med Minoltas objektiv.

Postad 25 May 2009 - 13:26

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Jo, det är dags för Sony att producera lite vädertätade objektiv!
Det finns ju proffs som gärna skulle gå över till Sony, men hindras utav just detta...

Även om det har visats att vissa objektiv klarar än hel del vind&vatten så är dom ju i grunden inte vädertätade alls!

Postad 25 May 2009 - 13:28

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Problemet med att få huvudet att snurra på folk för mkt är att de söker sig till ett märke som har en tydligare planering av sina kameror.

Canon har ju en mkt fungerande strategi med sin 1000 500 50 5 1. Snyggt och få modeller där man lätt ser vilket segment de tillhör.

Postad 25 May 2009 - 13:34

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Problemet med att få huvudet att snurra på folk för mkt är att de söker sig till ett märke som har en tydligare planering av sina kameror.

Canon har ju en mkt fungerande strategi med sin 1000 500 50 5 1. Snyggt och få modeller där man lätt ser vilket segment de tillhör.

Känns som Sony börjar få ordning på det iaf..
2-3XX = Insteg
5xx = vad det nu blir
7xx = entusiast
9xx = regalskepp

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.